A nyní, vážení pánové,
poněvadž čas kvapí, chci říci
něco jen o soustavě daňové, která
právě bude jistě v této hospodářské
a finanční kapitole předmětem veliké
kritiky. A tu si musíme samozřejmě také
stěžovat. Řekl bych, že již od počátku,
jak byla provedena daňová reforma, byl zde také
nedemokratický zásah, že tu byla též
disparita. Myslím, že berní reformou tak, jak
byla provedena, byl napálen nejenom stát, nýbrž
i zemědělci. Nechci vyčítat, že
autoři této berní reformy měli nějaké
postranní úmysly, ale divím se, že bylo
umožněno tolik mezer v daňové reformě,
jimiž by právě ti největší
kapři unikali. Uvážíte-li, že podnikatelé
ihned po vydání daňové reformy utvořili
společnosti s ručením obmezeným, kde
rodinné firmy byly přeměněny na tento
způsob a členové rodin se stali placenými
jednateli, aby byly tady náležité platové
srážky a vykazoval se menší zisk, pak
je opravdu podivuhodné, že na to nikdo nepřišel.
Ale také jsou zde i jiné možnosti, které
skýtá berní reforma. Pánové,
podíváte-li se při dani důchodové
na možnost odpisu z investic, tedy vidíte, že
průmyslový podnikatel může odepsat 40
až 50%, když se stroj stane nemoderní, když
jeho výrobnost poklesne a konkurence by získala
určitý náskok. Dokonce jeden podnik má
staré stroje, odpisuje stále a čistý
zisk se takřka nevykazuje. Průmysl, myslím,
na tuto výhodu hodně doplatil, protože stále
si opatřoval moderní stroje, aby se vyhnul výkazu
čistého zisku, a tím také způsobil
svůj vlastní rozvrat, protože na dobu krise
mu nezbyly žádné reservy, které se bál
vykazovat, aby nemusil platit daně, a nyní, když
přišla krise, se zhroutil. Nemáme žádnou
radost z tohoto způsobu trestu, ale musíme jen žádati,
aby zde byla určitá korektura, ale to jest již
naznačeno v novelisaci, ať se týká stabilisačních
bilancí nebo daně výdělkové.
Ovšem, když již se tato otázka bude řešit,
je třeba, aby vůbec systém daňový
byl při tom upraven tak, aby byla také demokracie
při vyměřování. Vážení
pánové, kdož jste poplatníky, víte,
že úředník se může mýlit,
kdežto vy se mýlit nesmíte, vaše daňové
zatížení záleží na dobré
náladě nebo libovůli úředníka,
který vyměřuje daně nebo poplatky.
A když nakrásně úředník
chybí, pak se mu nemůže nic stát, zatím
co každý poplatník může býti
za chyby nebo opominutí potrestán. Vy se můžete
proti chybě úředníka nanejvýše
odvolat žádostí s kolkem a věc je vám
potom milostivě prominuta. Jsou dokonce tak troufalí
poplatníci, kteří nejsou s tímto systémem
spokojeni a odvažují se domáhati spravedlnosti
u nejvyššího správního soudu. Někdy
se jí domohou, ale, pánové, jak se tu projevuje
daňová demokracie? Když to poplatník
vyhraje, musí zaplatiti své vydání
a stát zaplatí také své. Když
to prohraje, pak zaplatí nejen výlohy státu,
ale i vydání s obhajováním vlastních
zájmů. Jaká je to spravedlnost? Či
tu nemá býti stát také jako strana,
když prohraje, a úředník, který
nesprávně vyměří daň,
aby byl volán k odpovědnosti a aby stát zaplatil
všechna vydání? Když to bude tak vypadat,
pak může chybovat kterýkoli vyměřující
orgán jenom proto, že se mu poplatník nelíbí,
a právě ten poplatník, který se hájí,
se obyčejně panu přednostovi přestane
líbit a tak vždy musí se domáhat svého
práva u nejvyššího správního
soudu a výsledek je, že daňová morálka
automaticky musí zde klesat. Když není určité
rovnoprávnosti mezi státem a poplatníkem,
nemůže se nikdy očekávati, že poměry
v placení a přiznávání daní
se zlepší.
Pokud se týče poplatků, chci říci,
že je to jeden z nejabsurdnějších zákonů,
který v dnešní době je prováděn.
Poplatky jsou instrument, který může úplně
zemědělce, který přejímá
majetek, znemožniti a také zničiti. Pravda,
u vyměřování daní máme
alespoň daňovou komisi, kterou milostivě
někdy vezme pan šéf berní správy
na vědomí a někdy jejího hlasu uposlechne,
nebo naopak ho vůbec nedbá; ale při vyměřování
převodních poplatků neexistuje žádná
komise, nikdo nemá možnost zasahovati do vyměření
poplatků, jen úředník sám,
čili je tu, pánové, berní diktatura.
A také úředník, který vyměřuje
poplatky, dovede toho znamenitě využíti, když
si předvolá mladého zemědělce
a žádá, aby zaplatil poplatky, aby přiznal
nabývací hodnotu majetku, a tu pochopitelně
celá záležitost probíhá nevyzpytatelnými
formami. Věc se dá k vyjádření
panu starostovi, ten obyčejně bývá
nějak politicky naladěn, anebo je to pan starosta,
který vůbec nerozumí výnosnosti zemědělství
ani ceně, ten pán podá pak "objektivní"
posudek, a když se špatně vyspal, tedy tomu mladému
zemědělci bez ohledu na převodní nebo
kupní smlouvu zvýší o 20-30 tisíc
Kč hodnotu jeho majetku. Pak nastane další
procedura. Úředník si ho zavolá a.
řekne: Vy jste obelhal berní úřad.
Ale i když toho není, žádá se na
něm, aby zvýšil cenu, a když nechce poslechnout,
stane se předmětem svaté inkvisice, vyhrožuje
se mu odhadem a říká se: Když bude určitá
diference mezi cenou vámi přiznanou a cenou, kterou
odhadne příslušná komise, budete pokutován
i zavřen. A pak nastane zhodnocení a ocenění.
Platební rozkaz přizná, že se za základ
vezme cena přiznaná nebo doznaná, k tomu
se připočtou všechny dluhy, zhodnotí
se desetkrát nebo patnáctkrát výměnek
a tak, mám-li vám to názorně říci,
základ je na př. 50.000 Kč, k tomu dluhy
40.000 Kč, dohromady je to 90.000 Kč, výměnek
zúročený za 15 let po 5000 Kč je 65.000
Kč a ten, kdo získal takovou krásnou nemovitost,
se diví, že má nemovitost v ceně 135.000
Kč. Z toho se mu vyměří poplatky.
Viděli jste, pánové, podniky, aby se hodnotily
tak, že by se k obchodu či k jinému podnikání
připočítaly dluhy a počítaly
se za majetek? Je to naprosto nelogický a absurdní
zákon, který nemá žádného
opodstatněni, a je třeba, aby se jím jednou
zabýval ministr financí, tím spíše,
že k takovým oceněním nemovitostí
bych mohl přinésti skoro 200 případů,
které jsem zjistil z běžné prakse za
poslední léta. Jeví se to tak, že na
př. nemovitost ve výměře 2 1/2 hektaru
v ceně 17.000 Kč byla zpoplatněna částkou
3326 Kč, čili 20% hodnoty zabral berní úřad
a zatížení na jeden hektar bylo 1500 Kč,
tedy horší než dávka z majetku. Dokonce
u jednoho objektu v ceně 450.000 Kč byl poplatek
94.714 Kč, čili zase 21% bylo zabráno z toho
majetku finančními úřady a zatížení
na 1 ha bylo 2600 Kč. Tu jsem s hrůzou viděl,
jak vzniká zatížení a zadlužení,
jak skoro ve všech případech se musel nový
nabyvatel na zaplacení poplatků dlužiti a dokonce
ve 20 případech jsem viděl, že takové
zpoplatnění bylo vlastně konfiskací,
že za 3-4 léta zemědělec musel prodati
ten majetek, zatížený dluhy, poněvadž
byl předlužen poplatky. To je, pánové,
vybírání daní a poplatků? To
je tentýž systém, jaký mají černoši
v Africe, když chtí dosáhnouti ovoce stromu,
že strom porazí. Dostanou sice ovoce, ale strom už
nenaroste. Tak to dělá berní úřad.
Tento zákon je nesmyslný a jsem přesvědčen,
že se jím budeme muset co nejdříve zabývat.
A to tím spíše, že když na př.
potom při dani z obohacení a darovací zemře
výměnkář, nevydrží těch
15 let, jak mu to berní úřad předepsal,
pak se znovu zemědělci vyměří
daň z obohacení. Uvedu příklad: Věno,
které bylo vyplaceno v částce 50.000 Kč,
bylo zpoplatněno daní z darů, nevěsta
však musila zaplatit postupní cenu a přes to,
že jich použila na zaplacení poloviny majetku,
byl vyměřen další poplatek z 25.000
Kč a starý otec, který dostal těchto
25.000 Kč, přidal k tomu ještě 5000
Kč, každé dceři dal po 15.000 Kč,
zaplatil znovu daň z daru. Čili těch.
50.000 Kč bylo třikrát zpoplatněno
a výsledek byl, že z nich zbylo jen asi 38.000 Kč.
Pánové, je v tom nějaká morálka,
je v tom nějaká logika? Mohou potom nově
nastupující zemědělci a kupující
viděti v našem státě spravedlnost? To
by, pánové, byly špatné výsledky
a konce demokracie, kdybychom takovým způsobem dále
zpoplatnění prováděli.
A nyní, vážení pánové,
jenom k rozpočtu samému chci říci:
Jak se jeví, pánové, struktura rozpočtu?
Většina příjmů z rozpočtů
je dnes založena skoro výhradně na daních
a poplatcích. Tak na př. výnos státních
podniků činí v našem rozpočtu
jenom 15% rozpočtených prostředků,
výnos daní a dávek 55%, výnos cel
10%, výnos kolků a poplatků 15% a výnos
jiných příjmů pouze 5%.
Pánové, tu jsem rozhodně v pochybnostech,
bude-li míti rozpočet, který je nám
předkládán, lepší výsledky
než léta minulá, zvláště
pokud jde o státní podniky. U těchto jsem
přesvědčen, že výsledky, které
mají přinésti - zvláště
tabáková režie - nebudou takové, jak
jsou v rozpočtu dány, a že se pravděpodobně
setkáme s novým deficitem, který se ovšem
potom projeví v účetní závěrce
jako nové zvětšení státního
dluhu. A tu je pochopitelno, že většina kolegů,
kteří se budou muset zabývati účetní
závěrkou, bude muset uvažovati znovu o zázračné
formulce, jak přivésti rozpočet do rovnováhy.
Tu musím, pánové, zase poukázati na
určitou položku, která je největším
problémem našeho státního rozpočtu.
Jsou to personální náklady. Myslím,
že otázka personálních nákladů,
jak se ve státním rozpočtu projevuje, by
měla býti předmětem úvah státních
zaměstnanců samých, poněvadž
ve státech, kde se státní zaměstnanci
jí nezabývají, na př. v Rumunsku a
Jugoslavii, došlo to tak daleko, že nakonec státní
zaměstnanec po několik měsíců
nedostával vůbec žádný plat.
Nechci snad mluviti proti státním zaměstnancům!
Mám před nimi vždycky respekt, protože
vím, že zdravá administrativa je také
základem určité spravedlnosti a stability.
Ale sám ministr financí jako státní
úředník prohlásil, že otázka
personálních platů a nákladů
je nejtíživější. Když se podíváme
na náš rozpočet, tedy 51% rozpočtu státní
správy pohlcují osobní náklady, 49%
přichází na náklady věcné.
V letech 1930 až 1932 činila částka
na personální náklady 40% a na věcné
60%. A srovnáme-li, vážená sněmovno,
tuto naši situaci rozpočtovou s jinými státy
(Místopředseda Košek zvoní.),
vidíme, že průměr personálních
nákladů za léta 1929 až 1935 byl v Německu
15%, ve Francii 18%, v Italii 27%, ve Spojených státech
severoamerických 20%. Z toho je, pánové,
viděti, že jsme zde předimensováni,
že zde musíme hledati určité východisko
a že by reorganisace státní správy a
její zjednodušení mělo býti první
otázkou dne. To neznamená, že by snad státní
úředníci měli míti svoje platy
zmenšeny, ale je zapotřebí si jednou vytyčiti
směrnice, že je lépe míti méně
úředníků dobře placených,
než mnoho úředníků, kteří
všichni si stýskají, že jejich platy jsou
neúměrné. Tu je třeba také
zkoumati otázku vysokých platů a je třeba
to daňově vyjádřiti, abychom se také
konečně dostali po této stránce k
určité rovnováze a paritě s ostatními
státy.
A nyní, vážení pánové,
pokud jde o dluhy státní, je naše situace rovněž
velmi neutěšená, uvážíme-li,
že dluhová služba našeho státního
dluhu pohlcuje 24% rozpočtu státní správy.
Dáte-li dohromady platy a dluhovou službu, znamená
to 75% státního rozpočtu, čili vyhlídky
naší rozpočtové rovnováhy jsou
velmi neutěšené.
A tu chci na zakončení říci: Tento
rozpočet potvrzuje správnost naší zemědělské
směrnice, když jsme ujišťovali, že
životní úroveň, ceny i mzdy nemohou
jíti směrem dolů. Jsem přesvědčen,
že se budeme muset snažiti, aby se naše cenová
politika brala směrem nahoru, protože jsme celý
svůj národní a životní standard
založili na vyšších hospodářských
číslech, tím jsme stabilisovali také
na vyšší úrovni svůj státní
rozpočet, a tuto stabilitu doháníme jen stálými
výpůjčkami a pokladničními
poukázkami.
Oposice třebas nám bude výslednici hospodaření
vyčítati, ale dnes nezáleží již
na tom, co vláda dělala dobře či špatně,
dnes je situace všech nás stejná a všichni
solidárně musí hledati východisko
z této situace a přinášeti oběti,
poněvadž nejde ani o výhru či prohru
kruhů vládních či oposičních,
nýbrž jde o naši existenci. Sám náš
president řekl, že jsme na jedné lodi, a to
si musíme také uvědomiti a také veslovati
jedním směrem. Já bych řekl, že
dnešní parlament má historický význam,
neboť od jeho dohody nebo nesvornosti bude záviseti
i náš celý hospodářský
a politický vývoj. To si, vážení
pánové, musíme všichni uvědomiti,
abychom obstáli čestně před soudem
generací, které přijdou po nás. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
Brukner. Dávám mu slovo.
Posl. Brukner: Slavná sněmovno! Chtěl-li
dějepisec vyjádřiti hospodářsky
zvlášť silnou dobu v historii některého
národa, tu jistě užil k tomu slov, že
v té době kvetly živnosti a obchod. Této
pravdě učili jsme se již ve škole. Z toho
je tedy viděti, že živnosti a obchod byly vždy
důležitými složkami národohospodářského
života v každém státě a že
byly také měřítkem poměrů
v tomto státě. Byly-li dobré hospodářské
poměry v živnostech a obchodu, byly jistě také
dobré hospodářské poměry v
tom kterém státě.
Chci se ve své řeči dnes zabývati
otázkami a požadavky těchto stavů a
zvláště chci zde zdůrazniti stanovisko
malého a středního živnostníka
a obchodníka. A tu je samozřejmé, že
stanovisko mé bude dnes snad kritické, ale prosím,
aby mi to nebylo vykládáno jako stanovisko oposiční,
poněvadž jako v soukromém životě
není nejlepším přítelem ten,
kdo jenom dovede chváliti, ale nedovede také ukázati
na chyby, tak také i v hospodářském
i v politickém životě veřejném
vůbec je dobrým přítelem ten, kdo
dovede také ukázati na chyby a snaží
se tyto chyby odstraniti.
Pokud se těchto stavů týče, je to
především otázka. daňových
nedoplatků. O této otázce mluvili zde nejvýznačnější
činitelé v našem státě. Mluvil
o ní pan zpravodaj posl. Remeš a mluvil o ní
v živn.-obchodním výboru pan ministr obchodu,
průmyslu a živností Najman. Všichni
se shodovali v tom, že je potřebí tuto otázku
již jednou likvidovati. Řekl jsem, že otázka
daňových nedoplatků stává se
už veřejnou ostudou našeho daňového
systému.
Co jsou to daňové nedoplatky? Jsou to z valné
části nespravedlivě vysoko předepsané
daně. A jaká je jejich výše? Výše
je udávána různými ciframi. Pokud
se týče nedoplatků za minulá léta,
činí přes 5 miliard; připočítáme-li
nedoplatky běžného roku, je počítáno
s částkou přes 11 miliard. Řekl bych,
že nynější daňovou praksí
se těchto nedoplatků nezbavíme, nýbrž
ještě více do nich upadneme.
Když byl dělán zákon t. zv. daňová
reforma, bylo jako největší jeho plus líčeno,
že nám udělá t. zv. čistý
stůl, to znamená, že odstraní onu záplavu
daňových rekursů, že daně budou
předepisovány včas a spravedlivě.
Slavná sněmovno, jaká je však prakse
vyplynuvší z tohoto zákona? Budova ministerstva
financí, která byla dříve umístěna
na Starém městě pražském, měla
zajímavý portál: Dva muži obrovitých
postav nesli váhu celé budovy. Celý jejich
postoj, jejich vzezření a výraz v obličeji
jakoby jim dával do úst slova: Déle již
to nevydržíme. Při patření na
tento portál jsem ony muže vždy připodobňoval
ke středním stavům a z nich hlavně
ke stavu živnostenskému. Dnes je živnostník
20krát až 30krát tak zdaněn, jako byl
před válkou. Zemědělec je před
daněmi jakž takž chráněn nechci
zde říkati, že platí malé daně,
bůh chraň, vím, že je jimi také
přetížen, předešlý řečník
pan kol. Hrubý zde o tom mluvil; a jestliže
má zemědělec na straně daní
určitou výhodu, má desetinásobnou
nevýhodu v převodních poplatcích.
Ale přes to přese všechno je jaksi chráněn
před libovůlí berních správ:
daň pozemkovou platí určitou částí
čistého výnosu, daň obratová
je paušalována a rovněž tak daň
důchodová, kdežto u živnostníka
se dá daňový základ natáhnouti
podle potřeby. Vypravoval mi přednosta jednoho berního
úřadu v okrese takřka ryze zemědělském,
kde je 90% zemědělců, že veškeré
daně na tom okresu předepsané, pokud jsou
předepsány živnostníkům, činí
90% ze všech předepsaných daní. Je to
tedy poměr právě obrácený.
Podle toho to ovšem potom vypadá. Byl jsem nedávno
na schůzi živnostníků ve Žďáře
na Moravě. Tam ke mně přicházeli jednotliví
živnostníci s takovými daňovými
předpisy a platebními rozkazy, o nichž bylo
v živnostensko obchodním výboru řečeno,
že vypadají jako pohádky. Opsal jsem si schválně
několik platebních rozkazů a jeden zde uvádím.
Holič Leopold Ondruš z jednoho bývalého
okresního, tedy malého města, měl
základnu výdělkové daně 92
Kč, tedy takovou, jako měla Schwarzenbergova pila,
která má 260 dělníků, a jako
měla parní cihelna. Rovněž velkou částkou
byla mu předepsána daň obratová. Když
žádal za sdělení vyměřovacího
základu, bylo mu šalamounsky řečeno:
Za týden oholíte 200 lidí po 1 Kč,
t. j. 200 Kč, 50 lidí ostříháte
po 3 Kč, t. j. 150 Kč, provedete 15 trvalých
ondulací po 30 Kč, t. j. 450 Kč, dohromady
týdně 800 Kč, násobeno 52 jest 44.000
Kč. A z této částky mu také
daň obratová byla předepsána. Když
byla na berní správě deputace, která
se dotazovala, jak je možné tak vysokými ciframi
zdaňovati, řekl přednosta berní správy,
že prý v předešlých letech byli
poplatníci méně zdaněni, takže
teď se jim to musí vynahraditi. Velkou vinu na tom
nesou t. zv. osoby přezvědné. Řekne
se, že je to nález odborníků. Proto
by bylo nutné, kdyby tyto přezvědné
osoby byly osobami veřejnými, neboť pak by
nemohly taková nesmyslná udání, hlavně
o živnostnících, podávat.
Platební rozkaz končí vždy tím,
že je možno proti výměru si stěžovati
do 30 dnů u podepsaného úřadu. Jaká
je v tom zase prakse? Mám zde zase jeden případ,
který vzhledem na krátce vyměřenou
řečnickou lhůtu nemohu dopodrobna líčiti,
ale zmíním se o něm aspoň stručně,
aby vysvitlo, jaký osud postihl mnohé rekursy. Šlo
o nájemce dvora, který musil platiti také
daň výdělkovou. Nájemné z tohoto
dvora podle tabulek prof. Brdlíka činilo
29.000 Kč, daní však za jeden rok bylo mu vyměřeno
116.000 Kč a byly mu dokonce vyměřeny daně
za 3 léta, kdy nájem tohoto dvora neměl.
Státnímu pozemkovému úřadu
dal za tento dvůr 250.000 Kč a za 5 let tomuto nájemci
předepsáno bylo na daních bez dávky
z majetku 473.000 Kč, tedy částka daleko
větší, než za jakou byl objekt koupen.
Ale to by bylo vedlejší věcí. Proti
těmto nespravedlivým daním podal poplatník
odvolání správně doložené
a včas podané, ale přes intervenční
zákrok poslanecký, kdy nařídilo ministerstvo
financí, aby toto odvolání bylo vyřízeno
spravedlivě, nebylo možno docíliti jeho vyřízení
a nakonec se řeklo, že rekursy se ztratily. Skutečně
teprve při stěhování berní
správy do jiné budovy našly se všechny
tyto rekursy, které byly kdesi zúmyslně pohozeny
z toho důvodu, že přednosta té berní
správy nebyl právě v dobrém osobním
poměru s dotčeným poplatníkem.
Taková je libovůle některých berních
úředníků a proto byl spravedlivý
požadavek, aby úředník, který
takto nespravedlivě postupuje, byl odpověden za
své jednání. Co však mělo za
následek toto nevyřízení rekursu?
Důsledek toho byl, že daně byly na poplatníku
vymáhány, a když je nemohl platiti, byly mu
dány do knih na jeho nemovitost. Tím se stalo, že
hospodářská záložna, poněvadž
daně jsou přede všemi knihovními závazky,
vypověděla mu úvěr, který musil
během půl roku splatiti, což mělo opět
za následek, že musil zastaviti podnik, který
měl, parní pilu a propustiti 35 dělníků,
kteří od té doby berou podporu v nezaměstnanosti.
Důsledek berní prakse pro živnostníka
jest ještě horší. Živnostník
nemá možnost kalkulace, je ne mezi dvěma, nýbrž
mezi třemi a více mlýnskými kameny.
S jedné strany vzhledem k poklesu důchodů
naléhá se na něj, aby snížil
ceny svých výrobků, s druhé strany,
poněvadž je zatěžován novými
a novými břemeny, potřeboval by ještě
ceny svých výrobků zvýšiti. Bere
mu to také možnost zúčastniti se zadávání
prací na veřejných stavbách, poněvadž
při těchto pracích se požaduje průkaz,
že byly zaplaceny daně nejen za léta minulá,
nýbrž i za rok běžný. Samozřejmě,
že při takovéto praksi tyto průkazy
si nemůže sehnati.
Kam až tato daňová prakse vede, ukazuje situace,
která v některých městech a místech
sahá i na ta základní občanská
práva živnostníkova. 1. prosince byly vykonány
volby v mnohých místech a obcích v našem
státě, mezi jiným také v Týništi
nad Orlicí. Tam po volbách je tento obrázek:
15 vedoucích kandidátů, kteří
jsou zvoleni, dluhují státu 1 1/2 milionu na daních.
A poněvadž na ně úřady vztahují
odstavec volebního řádu, kdo dluží
státu anebo obci nebo jiné veřejnoprávní
korporaci daně, které jsou již rok splatné,
že nemá volebního práva pasivního,
a bude-li tedy v této obci tento požadavek uplatněn,
nebude moci těchto 15 vedoucích kandidátů
svůj úřad nastoupiti a budou musit být
provedeny nové volby. Tohle je již věc, která
jde na kořeny života ve státě. Proč?
Živnostníci a obchodníci byli vždy takovými
základními pilíři v každém
státě a tyto poměry samozřejmě
musí se jeviti u nich ve formě veliké nespokojenosti,
která se ovšem může projeviti v dobách
těžkých, kdy stát by právě
potřeboval spokojené střední vrstvy.
Pan předseda vlády ve svém exposé
se zmínil o zvláštní komisi, která
bude míti za úkol vyšetřiti tyto případy
nespravedlivé berní prakse a bude míti za
úkol sjednati soulad mezi těmito požadavky.
My tuto stať v jeho exposé vítáme, poněvadž
je na čase, aby již jednou v této věci
bylo něco provedeno. Je to také nezdravé
pro státní finance, poněvadž, jak v
rozpočtu vidíme, je počítána
obratová daň částkou 600 milionů,
je to daň 3%, kdežto dříve, kdy nebyla
tak vysoká, vynášela státu až 1.500
mil. Kč.
Dalším požadavkem stavu živnostenského
a obchodního je malá živnostenská novela.
Tady, bych řekl, je názorný příklad
chyb naší demokracie. Stálé úřadování,
stálé psaní a slibování, ale
málo skutků. Malá živnostenská
novela měla přizpůsobiti živnostenský
řád dnešním poměrům. Jednotlivé
složky živností a obchodů od ní
čekají ozdravění svých poměrů.
Malá živnostenská novela zaváděla
by průkaz způsobilosti, řešila otázku
režijních dílen a jiné a jiné
aktuality živnostenského a obchodního stavu.
Není dnes také možné, aby stav živnostenský
byl zešněrován různými těmi
předpisy a nařízeními, zatím
co u t. zv. režijních dílen se zákon
obchází a předpisy nedodržují.
Také bych zde chtěl poukázati na ty zbytečné
komise. Postaví-li si živnostník dílnu
nebo provede-li v ní nějaké sebemenší
zlepšení, může býti jist, že
má na krku komisi. Najde-li tato komise sebe menší
chybu, může býti jist, že mu tam přijde
ještě jednou. Taková komise však stojí
několik set Kč a když se opakuje několikráte,
živnostník neví, kde by měl peníze
na tyto komise vydělat. Byl jsem nedávno při
jedné komisi ve škrobárně, kde byli
zástupci řady úřadů, a za tuto
komisi bylo předepsáno 30.000 Kč. Před
tím však tam byla již jedna komise, která
stála 20.000 Kč. Jsou to částky, které
se dají těžko shánět.
My jsme si dali do programu tohoto parlamentu jedno zvláště
důležité heslo, totiž: ulehčiti
soukromému podnikání. V tomto směru
ovšem musí jíti napřed stát a
potom obce, okresy a jiné veřejnoprávné
svazky. Pan zpravodaj o rozpočtu posl. Remeš
řekl, že se musíme zvláště
polepšiti u malých. Soukromé podnikání
má nesmírnou důležitost pro hospodářský
život našeho státu. Uvážíme-li,
že soukromé podnikání dává
výživu 5 mil. lidí přímo a řadě
lidí nepřímo, pochopíme, kdyby se
jen zčásti podařilo oživiti soukromé
podnikání, že by to mělo blahodárný
vliv i na nezaměstnanost. Nezaměstnanost není
jen otázkou finanční, jen otázkou
zatížení státu, nýbrž i
otázkou mravní. Nedávno jsem mluvil s otcem
tří dospělých synů, který
říkal: Já se již tím životem
nějak protluku a výdělek si nějak
seženu, ale srdce mne bolí nad dětmi, pro které
nemohu sehnat žádné zaměstnání.
Staré přísloví praví: "Mladí
ležáci, staří žebráci",
a proto se bojím, že se moji synové naučí
- vždyť jsou k tomu nuceni poměry - zahálet
a jejich budoucnost bude podle toho vypadat.
V živnostech a v obchodech jako v jiných odvětvích
našeho národního hospodářství
jeví se poslední dobou snaha po záměrném
regulovaném hospodaření. Byla zde učiněna
zmínka, že je to myšlenka socialistická,
ale já bych si dovolil připomenouti, že je
to myšlenka daleko starší, spadající
do doby, kdy jsme ještě myšlenku socialistickou
neznali. Správně poukázal můj kolega
posl. dr. Novák na cechové zřízení
z dob středověkých, a já bych řekl,
že toto řešení je obsaženo již
v knize knih. Není možno dále trpěti,
aby na jedné straně byl v některých
krajích blahobyt a na druhé straně ohromná
bída. Poukazuji jen na město Skuteč, kde
je při 4000 obyvatel 700 nezaměstnaných,
tedy 17% obyvatelstva.
Pan ministr mimo službu dr. Tiso mluvil zde o zpolitisování
a stranickosti v našem státě. Je v tom mnoho
pravdy, neboť stranickost je naší základní
chybou. Jeví se hlavně v tom, že jen to, co
já dělám, je dobré, a co dělají
ostatní, je špatně. Dnes máme zpolitisovány
obce, okresy i úřady, což nemusím ani
dokazovat. Myslím, že nejlepším důkazem
toho jsou stálé intervence poslanců, přímé
zaplavování úřadů poslaneckými
intervencemi. Byl zde vysloven docela návrh, aby prý
zde, v poslanecké sněmovně, byla zřízena
intervenční kancelář, kde by byli
úředníci jednotlivých úřadů,
kteří by přijímali intervence od poslanců,
a tím že by ušetřili poslanci na botách
a stát na telefonech a že by se prakse zjednodušila.
Chyba je, že u nás jsou hospodářské
otázky podřízeny otázkám politickým,
a to je hlavně chybou odborových organisací,
ať to jsou organisace kteréhokoliv stavu. Jestliže
se zemědělci domáhají zemědělských
komor a čekají od nich zlepšení, budou-li
tyto komory postaveny na základ nepolitický, čistě
hospodářský, je také požadavek,
aby obchodní a živnostenská společenstva
byla uchráněna před zpolitisováním.
Já jsem byl vždycky hrd na to, že se v těchto
živnostenských společenstvech dovedli sejit
příslušníci různých směrů
a dovedli jsme tam hovořit o požadavcích našeho
stavu. To je požadavek moderní a ten je potřeba
prosazovat.
Pan zpravodaj v úvodu k rozpočtové debatě
vyslovil řadu krásných myšlenek a mně
se jedna jeho myšlenka zvláště zamlouvala,
a to, když zde líčil, že se snažíme
o rovnoprávné rozdělení důchodů
a požitků v našem státě. Tedy ne
na jedné straně bohatství a na druhé
bída, nýbrž rovnoměrné rozdělení.
Já bych tuto jeho myšlenku doplnil, že je potřebí
také rovnoměrně rozdělit práva
a povinnosti. Sebe těžší břemeno,
je-li rozděleno spravedlivě, ztrácí
na polovici své váhy, sebe těžší
břemeno nese se lehčeji, když je nesu u vědomí,
že také ten druhý je rovnoměrně
a spravedlivě zatížen. Když se nám
to podaří, když se nám podaří,
abychom vrátili aspoň část pravdy
přísloví "Řemeslo má zlaté
dno", podaří se nám také velký
kus práce pro blaho našeho milovaného státu.
(Potlesk.)