Předseda (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. Hrubý.
Dávám mu slovo.
Posl. Hrubý: Slavná sněmovno! V rozpočtové
debatě slyšel jsem tolik krásných řečí
o demokracii. Bylo to přímo vyznání
demokracie a vypadalo to tak, že demokracie u nás
to skoro stoprocentně vyhrála ve všech směrech.
Bohužel, to bylo, pokud šlo jen o věci kulturní
a ideály. Ale velmi jsem zesmutněl, když jsem
slyšel projevy vážených pánů
kolegů, pokud šlo o věci hospodářské
a zvláště když šlo o hospodářské
požadavky a hospodářskou rovnoprávnost
požadavků zemědělských. Tu ovšem
demokracie nastupovala jen pod dojmem slibů, které
nic nestojí. Ale v jádře demokracie není
nic jiného než rovnoprávnost hospodářská.
Je mi opravdu líto, že v tomto váženém
sboru sedí tak mnoho bývalých vojáků,
kteří se museli demokracii učit již
na frontě, kde museli sdílet společné
lůžko, poslední krajíc chleba nebo kopeček,
aby se zachránili před smrtí. Je to ohromná
chyba, že ten jediný kladný produkt války,
kamarádství, nepronikl do našeho lidu, protože
jsme jej považovali za něco méněcenného.
Ve věcech hospodářských, ale také
politických podléhali jsme příliš
importu různého ať hospodářského
či politického zboží, řekl bych,
že nejhorším a nejzhoubnějším
importem v našem státě byl třídní
boj, který nebyl vyhlášen námi - když
už se začasté proti nám útočí.
Musím říci, že tento import porušil
soudržnost a dobré spojení mezi stranami a
stavy, protože zde nastal zápas všech proti všem.
Pakliže se pánové z oposice domáhají
loyálnosti vlády bojem, pak pokračují
v metodách, které jsou dneska odmítány
skoro ve všech kulturních státech. A tu musím
zdůrazniti, že se dnes u nás bojem nic nevyhraje.
Buďto politicky a hospodářsky zvítězíme
všichni, anebo všichni prohrajeme, počítaje
v to občany všech národností, nikoho
zde nevyjímaje.
Bohužel musím konstatovati, že také hospodářství
a politika podléhá módě, protože
dnes mnozí chtějí opět v různých
směrech pěstovati modu. Ovšem my zemědělci
se nemůžeme přizpůsobiti módě
a zůstáváme týmiž, jakými
jsme byli po celá staletí. Slyšel jsem také
výtky ze stran pokrokových, kde nám bylo
řečeno, že jsme reakcionářští.
Kol. Šverma se příliš rozčiloval
nad tím, že nejdeme s duchem času. Asi na levici.
Ale my milujeme střed a také se jej držíme
- tak jak to prohlásil náš zemřelý
vůdce Antonín Švehla, protože kdykoliv
se národ příliš odkloní nalevo
nebo napravo, vždycky je to chyba. My milujeme pevnou půdu
a střed hospodářské i politické
dráhy. Musím říci právě
kolegům, ať na levé či na pravé
straně, že nás neprávem osočují
a že by nám měli naopak děkovati, protože,
když byla móda levá a hlásal se boj
proti buržoasii, kdo to byl než zemědělec,
který zachoval v době tak vypjaté módy,
která šla celým světem, klid a rozvahu,
zabránil bojům a zápasům v době,
kdy okolo nás bomba a revolver byly jediným politickým
argumentem? Musím zdůrazniti, že také
nyní po projevu nové módy, kdy je tak zv.
boj proti marxismu, jsme to byli zase my, kteří
jsme ochránili dělníka před pronásledováním.
Zase jsme nebyli pokrokoví, abychom se vrhli k nové
politické směrnici, která pod heslem boje
proti marxismu pronásleduje dělníky, dochází
k politickým zápasům, k revolucím,
kdo obyčej ně, vážení pánové,
kdo zůstane mrtev na bojišti? Demokracie, o níž
tolik mluvíme a která potom je vzájemným
zápasem úplně ubita. A kdo na to nejvíce
doplatí? Zemědělec, ale také dělník
a vůbec všecky vrstvy střední a malé.
Až se bude jednou psáti objektivní historie
politického hnutí a zvláště zemědělského,
pak myslím, že v tomto slavném domě
musí býti také zákon, že se zemědělec
o tento stát zasloužil, poněvadž přinášel
oběti, přinášel je v době, kdy
všichni od tohoto státu žádali, jen zemědělec
věděl, že musí stát napřed
vybudovati a upevniti hospodářsky.
Když se dnes tak stýská na krisi, tu musím
říci, proč jsme se dostali do poměrů,
které dnes prožíváme všichni stejně.
Byla to, loyálně řečeno, vina všech
těch, kdo hlásali politiku jednostrannosti, kde
se privilegovaně dávaly určité hospodářské,
ale i finanční a daňové výhody
průmyslu. Vždyť všichni jste byli v zajetí
ideologie toho fabrikantského směru, který
táhl zase Evropou, když jste všichni myslili,
že je to jediná základna blahobytu. Tehdy výhoda
politiky se viděla v exportu a náš pan ministr
financí své expose zase začínal tím,
že situace se zlepšuje, poněvadž náš
export se zlepšil o 714 mil. Kč. Ale, pánové,
řekněme si to jednou upřímně,
že spoléhání na export je hudbou minulosti.
Neříkám, že export zanikne, ale... (Posl.
Hatina: Je to program vlády!) Té, ve které
vy sedíte, pane kolego, ale, vážení
pánové, jak chcete dělati export, když
od nás nikdo nic nechce, chcete rozdávat to zboží,
chcete na dluh vyvážeti, když tu je dnes jen
samá kompensace a samé vzájemné účtování?
Jak chcete donutit ty druhé státy, aby od nás
kupovaly? Vždyť, považte, pane kolego, že
dnes máme za více než 514 mil. Kč tabáku
na skladě, se kterým si nevíme rady, a mohli
bychom jej znovu vyvážeti, kdyby jej ovšem od
nás někdo chtěl, a je možné,
že by jej chtěl, ale na dluh, který by pravděpodobně
nikdy nezaplatil. V tom je právě ten mylný
názor, kde se projevují všechny staré
křivdy a poklesky předešlého směru,
který tu dnes dožívá věku skoro
120 a 150 let. Ten tak proslavený industrialismus je dnes
u konce. Jak chcete donutiti koloniální státy
a starého indského proroka Gandhiho, aby mluvil
pro odběr průmyslových výrobků,
když nábožensky toho využil proti nám?
Neprávem na příklad kol. dr. Rosche říkal,
že naše politika zničila export textilií
nebo severní průmysl. Pánové, nechce-li
Indie odebírati od Anglie, jak může ji malé
Československo donutiti, aby ty výrobky od nás
brala, a zachrániti nějak další prosperitu
průmyslu? Vždyť týmiž úkazy
a zjevy bylo postiženo Německo a všechny ostatní
státy, poněvadž v Indii byl vyhlášen
t. zv. boj bílým ďáblům, a dnes
si musí celá bílá rasa uvědomiti,
že se musí uživiti sama.
To je ta krutá pravda, na níž si musíme
zvyknout, a proto se, pánové, vyvinulo to, co náš
předseda vlády dr. Hodža hlásal,
plánování, uspořádání
poměrů tak, aby všichni po zhroucení
těchto vzájemných obchodních styků
zde mohli býti živi. Chápu, že tento ústup
ze starých posic a výhod, které zde byly,
nebude nikomu příjemný. Chápu, že
se to průmyslu nelíbí, ale každý
musí přinésti oběti. Chápu,
že se bankám nelíbí určité
zákroky a omezení, ale tato tak zvaná vydržená
práva se musí podříditi národní
solidaritě, o níž předseda vlády
mluvil, zde musí každý sleviti ze svých
výhod a výsad, neboť jinak nelze, abychom překonali
dnešní poměry. A to je nutno si uvědomiti.
Vážení pánové, ovšem tak,
jak se věci vyvíjejí - a v rozpočtu
jsme to viděli zvláště vždyť
je také rozpočtová demokracie - všichni
chtěli pro svůj stav zachytiti z rozpočtu
nejvíc - každý říká: Naše
skupina nebo náš stav percentuálně dostal
tolik a tolik - a chce řešiti tuto otázku na
účet druhého. A tu si vzpomínám
na zajímavou hospodářskou thesi Englišovu,
kde tento řekl: Hospodářství? To je
koláč, ve kterém má každý
vymezen svůj díl, a žádný ze
stavů nesmí chtíti, aby zvětšil
a zlepšil svůj díl na úkor druhého.
Chcete-li zvětšiti svůj díl, musíte
zvětšiti celý koláč a pak budete
míti přidáno. Tato jednoduchá poučka
se stala programem naší politiky hospodářské
a politiky vůbec.
Po veliké éře snižování
hospodářských čísel jsme došli
ke katastrofě a byli jsme to snad my, kteří
jsme byli nadšeni tím, že se mluvilo o nízkých
cenách potravin, o dovozu laciných potravin, o tom
všem, co prý mělo nějak upraviti a zlepšiti
hospodářské poměry dělníka
nebo gážisty? Tu se teprve přesvědčili
všichni ti, kdož hlásali politiku nízkých
hospodářských čísel, levného
chleba, levného masa a mléka, kam jsme se s touto
politikou dostali. Sám rozpočet nám ukazuje,
jak se vyvíjel příjem státu, když
tržba nejen zemědělců, nýbrž
také živnostníků a obchodníků
potom klesala. Kam jsme dospěli touto politikou? K rozvrácení
celého hospodářství. k rozpočtovým
schodkům nejen státu. nýbrž také
samosprávy, poněvadž klesaly také daně
výdělkové i všechny ostatní daně.
Jaký byl výsledek toho, pánové, kdo
byl postižen? Ti, kdož byli pro tuto politiku nadšeni.
I dělník byl postižen a také gážista,
poněvadž z toho vyplynuly platové srážky,
protože ministr financí musel konstatovat, že
dvakrát dvě jsou čtyři a ne pět.
To byl výsledek politiky protidrahotní, a dnes se
ještě ozývá v mnohých časopisech,
že se bojuje proti "drahotě". Vážení
pánové, tady jsme se dostali na úplné
scestí a musíme říci, že nebude
jiného východiska než hospodářské
plánování. Zde se musí plánovati
i ve financích a tady je zapotřebí, aby se
vyjasnily poměry. Je třeba ještě jedenkrát
opakovati, kdo zavinil tu ohromnou drahotu ve světě
a také u nás. Vzpomeňte, pánové,
a vezměte si výkazy naší platební
bilance obchodní. Do roku 1929 činil náš
export skoro 15 miliard, ale jakmile jsme se rozhodli k stabilisaci
naší měny v poměru ke zlatu, náš
export začal klesati, a dnes jsme se dostali k 5 3/4 miliardám
Kč. Zavinil snad zemědělec, že náš
export poklesl? Přezkoušejte naše ceny v zahraničí
a poznáte, že tímto opatřením
v době, kdy cena zlata stoupala, stali jsme se konkurence
neschopnými, a nikdo nás nemá tak rád,
aby k vůli našim krásným očím
kupoval zboží, které je dnes na světových
trzích skoro o 1/3 dražší nežli z
jiných států. Vážení pánové,
když my zemědělci jsme se chtěli z této
disparity, která snižovala podle zhodnocení
zlata také naše zemědělské ceny,
dostati, nechali jsme klidně měnové věci,
o kterých se mluví jako o ohromně složité
vědě, pánům národohospodářům
a upravili jsme si stabilisovanou cenu bez ohledu na cenu zlata
a žádali jsme bez ohledu na výkyvy měnové,
aby byly stabilisovány naše zemědělské
ceny; tím jsme se dostali ke skutečné zemědělské
československé koruně. Může nám
snad někdo míti za zlé, že se chceme
vrátiti k měřítku, které určuje
ceny naší práce a ochrany naší
práce, která podle mnohých vážených
kolegů se vztahuje jenom na práci dělnickou?
Ale, pánové, tytéž požadavky a
totéž právo uplatňujeme i na práci
zemědělskou, poněvadž kdyby měřítko
nemělo býti pro všechny stejné i v hospodářství,
tedy se, pánové, dostaneme takto politicky na scestí,
neboť kdybychom ožebračovali systematicky zemědělce
a udělali z něho proletáře, dostali
bychom se i politicky k velmi špatným koncům.
A nyní k naší finanční správě.
Hlavní závada, kde průmysl utrpěl,
byly těžké ztráty uvnitř. Dnes
je mu začasté umožněno, aby pracoval,
ale nemůže, protože průmyslové
podnikání se dostalo úplně do rukou
bank. To jsme zase nezavinili my, to byl ten světový
směr, že všechno šlo ke koncentraci a k
velkým podnikům, a výsledek dnes je, že
soukromý podnikatel jako jednotlivec zmizel, zůstalo
jen jeho jméno, ale podnik zůstává
bance, ona jej financuje a rozhoduje o jeho osudu. Zásada
těchto soukromých podnikatelů je taková,
že když podnik nevynáší, nebo vynáší
méně, než by vynášelo uložení
peněz do jiné formy podnikání, prostě
se podnik zavře bez ohledu na požadavky hospodářské,
sociální i státní. Tu je zapotřebí
pro průmysl samý, ale i pro nás zemědělce,
aby se průmysl dostal z područí bank. Všechny
státy řešily tuto otázku oddělily
průmysl od bank a zakázaly vůbec bankám,
které se zabývají přijímáním
vkladů, aby se v průmyslu zúčastnily.
Náš stát na to velmi doplatil a pan ministr
financí i zpravodaj, kdyby se snad neobávali, že
by dali oposici materiál ke kritice, by nám velmi
objasnili naše poměry, kdyby konstatovali, kolik stát
na průmyslové podnikání ve spojení
s bankami musil zaplatiti, aby byl zachráněn vkladatel
a abychom předešli hospodářskému
rozvratu našeho peněžnictví. Jest třeba,
aby byla provedena také reforma bankovnictví. Musíme
jako všechny ostatní státy, které se
s touto otázkou vypořádaly, zříditi
banky, které jsou svým posláním určeny
jen pro přijímání vkladů a
nesmějí se účastniti v průmyslu.
Samozřejmě průmysl sám musí
míti finanční prostředky a proto,
jako to jest v cizině - a je to nutno i u nás -
byly založeny holdingové společnosti, které
se zabývají jen financováním průmyslu,
ale nesmějí přijímat vklady. Dále
je třeba, aby bylo odděleno úvěrnictví
hypotekární a komunální, které
by si mohlo opatřovati prostředky emisemi dluhopisů
a konečně i přijímáním
vkladů, poněvadž největší
otázka dne je získání nových
finančních zdrojů a postavení jich
na zdravou basi.
Konečně mnoho jiných států
zřídilo si ústavy pro likvidaci nezdravých
průmyslů, což bychom měli rovněž
následovati, aby se již jednou naše hospodářství
vyčistilo od břemene ztracených úvěrů,
neboť zdravý podnikatel a zdravý podnik musí
potom ve vysoké úrokové míře
dopláceti na krytí těchto ztrát. Jako
zemědělec musím se zmínit o těchto
otázkách, i když začasté mluviti
o otázkách průmyslových považuje
se za výsadní právo těch, kdo jsou
tu angažováni. Ale my máme eminentní
zájem, aby průmysl prosperoval (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.), aby
obchod šel. Je mylné, když se vykládá,
jako bychom byli zavilými nepřáteli dělníka.
zaměstnance a průmyslníka, neboť by
nám nebyly nic platné všechny úpravy
cen i úprava hospodářská, kdybychom
neměli konsumenta. To, myslím, bylo dosti jasně
řečeno panem předsedou vlády. O naší
dobré vůli není naprosto žádného
sporu, poněvadž jsme ji kolikrát dokázali,
ale naše dobrá vůle nebyla pochopena, poněvadž
se to obvykle považuje za určitý vpád
agrárníků do oblastí průmyslových,
asi tak, jako bychom chtěli toho nějak politicky
nebo stranicky využíti. Dnes export není však
jen otázkou průmyslníků nebo snad
dělníků, to je otázka celého
národa a státu, poněvadž nějakým
způsobem musíme vklíniti nezaměstnané
dělníky do práce, jinak pan ministr financí
těžko by pravděpodobně sháněl
nové prostředky a zdroje pro další podpory
nezaměstnaných. Myslím, že páni
kolegové uznají, že když by se nepodporovalo
podnikání jednotlivce, že by nenašel po
čase ani pan ministr financí zdroje, aby mohl poskytovati
další podpory. Musíme si říci
jednou loyálně, že navrhování
podpor a zlepšování stravovací akce
tak, jak jsem to dnes slyšel, pánové, není
řešení, to je přechodná výpomoc,
kterou nezaměstnaný dělník musí
míti, poněvadž ho nemůžeme nechati
hladověti. Ale rád bych slyšel, jak umožniti,
aby se našel poplatník a jiný podnikatel, aby
tyto zdroje na vyplácení podpor v nezaměstnanosti
naplnil. Vždyť nelze stále hledati prostředky
jen úvěrovými operacemi a novým zadlužením,
to račte přece uvážiti, poněvadž
by to vedlo k velmi špatným koncům. Právě
když o této otázce peněz a získání
nových úvěrových zdrojů mluvíme,
je nesporně potřebí, abychom si zase loyálně
řekli své stanovisko. Vidíme, jak finančních
zdrojů bylo zneužito, vidíme také, že
vedle vlády, která zde sedí a zastupuje národ,
jsou tu vedlejší vlády kapitálové,
které začasté rozhodují o určitých
hospodářských a politických směrech.
Nedovede-li si stát opatřiti prostředky jinou
formou a bude-li závislý na bankách, pánové,
pak je také konec pojmu demokracie, poněvadž
při odmítnutí úvěru bude potom
situace vlády velmi prekérní. Je potřebí,
abychom našli zdroje. Na příklad kol. Macek
mluvil v určité formě, jak opatřiti
prostředky k financování a k určité
finanční nezávislosti státu od dosavadního
finančního systému. Vykládá,
že stát si je může opatřiti operacemi
na volném trhu. Nebudu se stanoviska národohospodářského
tuto věc rozbírati, je-li správná
čili nic, ale vidím v tom projev dobré vůle,
že i demokracie musí se emancipovati a musí
jednou najíti v době velkých hospodářských
přeměn také určitou revoluční
formu, aby se dostala na pevný břeh. Co sympatického
v tom vidím, je snaha, aby si stát jednou opatřil
levný úvěr. To je ten kámen úrazu,
že úvěr po všech opatřeních
vlády, která se podnikla, není levný.
Uvážíme-li, že normální
podnikání jakékoliv, na př. zemědělství,
vynáší 1 1/2 až 2%, jak, slavná
sněmovno, může potom vyrovnati zemědělec
svůj rozpočet, když musí platiti i nízkou
poměrně úrokovou míru, 5 až 6%,
jak se může pustiti do podnikání a vypůjčiti
si na 6%, když ví positivně, že to, co
postaví anebo přikoupí ke zlepšení
svého hospodářství, mu ponese jenom
2%, čili že podnikání je naprosto ztrátové
a výnosný je kapitál, který je uložen,
který kolikrát tím se vyhne zdanění,
že se nemusí přiznati. Bylo by velmi poučné
pro tento slavný dům, kdyby pan ministr financí
řekl, kolik z těch vkladů je přihlášeno
k dani rentové. Jsem přesvědčen, že
to není ani polovina z těch 55 až 60 miliard
Kč. Ale ukažte mně jednotlivý obor,
ať je to rolník, malý živnostník,
může-li něco před berním úřade
utajiti. Zde jsou jeho pole, jeho dílna, jeho podnik a
daň se vybere, čili také demokracie daňová
se musí projeviti. Musím říci, že
je tu zase ta ohromná disparita - to slovíčko,
o kterém se tolik mluví v našem hospodářství,
když se odsuzuje nebo posuzuje - posoudíme-li na př.
placení daně obratové zemědělcem.
Obratová daň u zemědělce vypadá
tak, že ji platí paušálem. Je nám
to vyčítáno jako výhoda. Ale viděli
jste zemědělce, který by mohl daň
obratovou přenésti na svého odběratele?
Viděli jste zemědělce, který by mohl
říci: Prodávám vepře nebo kus
dobytka a připočítávám si daň
obratovou. Sám jsem byl svědkem případu,
kdy rolník, který prodával koně a
chtěl si přičísti daň z obratu,
byl by býval málem četníkem zavřen,
poněvadž chtěl daň z obratu a obchodník
byl názoru, že taková drzost se mu ještě
nestala, aby sedlák chtěl obratovou daň.
Obchodník si ji ovšem započítá
a vybere. Nechci nic vyčítati ani posuzovati, odvede-li
ji skutečně, ale vybere ji a nikdo se nad tím
nepohorší.
Důchodová daň je dnes vlastně dávkou
z majetku. Bylo nesporně prokázáno již
několikrát naším spravovědným
ústavem, ze důchod zemědělský
takřka neexistuje, že ceny jsou ztrátové.
Sami národohospodáři nejen u nás,
nýbrž i jinde, na př. Laur ve Švýcarsku,
prokázali, že hospodářství střední
Evropy je úplně pasivní, ale daň důchodová
se platila paušálem, tou agrárnickou výhodou.
Když někdo neměl důchod a platil obratovou
daň, platil novou dávku z majetku v zostřené
formě. Potom se nemůže nikdo divit, že
zemědělské podnikání upadalo
a že se výsledky toho projevily v ohromném
zadlužení. Z toho vyplynulo automaticky zase to moratorium,
na které se některé peněžní
kruhy i příslušníci jiných řad
dívají jako na ohromnou výsadu pro zemědělce.
Vezmete-li však náš rozpočet, čtete
ve čl. III, že se odsunuje pravidelné slosování
a umořování dluhu vnitřního
opět na 1 rok. Do rozpočtu na r. 1936 zařazuje
se částka 150 mil. Kč na úmor volným
nákupem pod jmenovitou hodnotou. Půjčky práce
se samozřejmě tento odklad netýká.
Když stát odsunuje slosování, dluh nesplácí,
je to státní moratorium a nikdo se nepohoršuje;
když však odsunuje splácení dluhu zemědělec,
protože nemůže právě tak jako ten
stát, platiti, je to ohromná nemravnost. A nyní
má tato "nemravnost" býti suspendována,
poněvadž dále to prý již nejde.
Vážení pánové, my jsme pro suspendování.
Je samozřejmě zadluženému zemědělci
příjemnější, když má
vyřešenu otázku, co s ním bude. Buď
bude muset zaplatit všecky zhodnocené dluhy a předepsané
daně ze ztrát, a k tomu bych mohl ještě
vzíti dávku z majetku, která se ještě
dnes projevuje u zemědělce jako zaplacená,
ale vtělená mu do knih. Naproti tomu však vidíme
nevybranou dávku z majetku u lidí, kteří
řeknou: Nic nemáme, platit nebudeme.
Je přirozené, že žádný rozumný
zákonodárce, který fakticky chce řešiti
tuto spojitost hospodářství opravdově,
a to vidíme v celé Evropě, nemohl udělat
nic jiného než zastaviti na určitý čas
splatnost dluhů, zvláště zemědělských,
když hospodářství bylo pasivní.
Ale my uznáváme, že to není žádné
řešení, že moratorium není východiskem.
Každý z vás musí pochopiti, co by nastalo,
kdyby se moratorium zrušilo a kdyby se dalo 200.000 zemědělských
usedlostí do dražby. Byl by to jistě nádherný
zjev. Po zrušení moratoria by se mohly třeba
vypsat volby, a jistě by výsledky těchto
voleb byly velmi neutěšené pro ty, kdož
se touto otázkou nechtí zabývat a považují
ji za nějaké privilegium. Počítáme-li
jenom s trojčlennou rodinou, znamená to nových
600.000 zemědělských proletářů.
Jaký by to byl asi nával na pracovní trhy,
kdyby tito lidé byli hozeni na pospas svému osudu,
jak by se to asi politicky projevilo, kdyby se tito lidé
ocitli úplně na ulici a měli horší
vyhlídky než nezaměstnaný dělník,
poněvadž ten má možnost získat
práci při nové hospodářské
obnově. Pánové, člověk, který
ztratil svůj majetek, který byl třeba 2
a 3 generacemi nastřádán, ten při
roztočení kol hospodářského
života má po čertech málo naděje,
že tentýž majetek dostane zpět, snad ani
druhá, třetí generace jej nedostane zpět.
A tu bych rád věděl, pro koho se dělala
pozemková reforma, když by se nemyslelo na lidi, kterým
se půda dala. Ten vývoj a krátký projev
konjunktury byl tak krátký, že nemohli začasté
zaplatit ani půdu, musili investovat, kupovat stroje, ne
z luxusu, ale proto, poněvadž na takový přírůstek
půdy a sklizně neměli zařízení,
proto musili investovat chtěj nechtěj, samozřejmě
i na úvěr. To by bylo úplné anulování
pozemkové reformy, kdybychom tuto otázku neřešili.
Mnozí ovšem zase řeknou, že to bude určité
privilegium pro zemědělce, budou se škrtat
dluhy, jaká ohromná nemravnost! Pánové,
neškrtají se dnes dluhy bez zákona? Co nastane,
když je dražba? Vydražitel řekne nějakou
cenu nemovitosti, která se prodává. Je-li
tam za 150.000 Kč dluhů a nemovitost v dražbě
udělá 100.000 Kč, není žádného
oddlužovacího zákona, ale dluhy se škrtají.
Co z toho kdo má? Předně je vyhozen původní
majitel na ulici, v druhé řadě ztratí
peněžní ústav a za třetí
ztratí celý stát, poněvadž tu
má o jednoho nespokojence, oposičníka více.
Je třeba, aby se tato otázka řešila
tak, aby všechny tyto momenty byly vzaty v úvahu,
aby neztratilo ani peněžnictví, a bylo by mylné,
kdyby se vykládalo, že úprava zemědělských
dluhů bude provedena tak, že se vkladatelům
škrtne. Je to nemyslitelné, poněvadž by
to byl rozvrat našeho peněžnictví, a není
toho třeba, poněvadž v mnohých případech
stačí jenom, když se dá dlužníkovi
čas, aby pozvolna splácel dlužnou částku,
a když se podstatně sníží úroková
míra. Skoro 35 států se touto myšlenkou
zabývalo a provádí ji svým způsobem.
A já bych řekl, že u nás ji můžeme
provádět bez obav. Máme nejinteligentnější
zemědělce ve střední Evropě
vůbec. Vždyť, eliminuji-li Podkarpatskou Rus
a část Slovenska, nemáme takřka analfabetů.
Když se uvádí, že v Polsku či v
Jugoslavii se oddlužení nepodařilo, pánové,
vždyť tam máte mnoho lidí, kteří
si vůbec nedovedou přečíst zákon
ani vyhlášku, která je vyzývá,
aby výhody využili. Pánové, připomenu
jenom monopol, proč se zdařil. Bylo to ne proto,
že by se vynalezl nějaký zázračný
zákon, ale proto, že máme inteligentního
a disciplinovaného občana československého,
který věděl, jak má vyjíti
vládě vstříc, a to byl čsl.
rolník, a bylo to také čsl. družstevnictví,
které dalo celému světu důkaz své
vyspělosti, poněvadž všude tyto úpravy
se zakolísaly nebo ztroskotaly, ne pro zázračný
recept, jak se má tato věc řešit, ale
pro nepochopení a nevzdělanost. A já se nebojím,
bude-li dostatek porozumění, že se tato úprava
nevydaří. Správně i kol. Macek
zde při prvním zasedání řekl,
že je třeba, aby se zamrznutí úvěru
u nás jednou řešilo. V tom je ten vtip, jak
umožnit cirkulaci peněz, protože o těch
úvěrech, které zde dnes jsou, ví každý,
že jsou zítra nebo za rok nesplatitelné, že
je třeba nahraditi je instrumentem jiným, který
by tentýž kapitál přivedl do oběhu.
A proto v zemědělském oddlužení
musíme se domáhati určitého porozumění
se strany ostatních a chci proto o tom mluviti, že
tato otázka bude tomuto slavnému domu předložena.
Chci jen říci, že bude československé
zemědělství od vás chtíti,
abyste umožnili plynulost peněžního trhu
vydáním obligací, kde by se tyto zamrzlé
pohledávky převedly do dluhopisů a umožnil
se jim lombard na výhodnější úrok.
Tak obdržíme nové prostředky pro nové
hospodářství, poněvadž z těch
16 anebo 30 miliard Kč zamrzlých úvěrů
se umožní, aby pomocí obligací obíhaly
nové peníze. A to je, vážení
pánové, ta zázračná formulka
anglického ministra financí, jak snížil
úrok, kde úrok ze tříměsíčních
peněz v Anglii je 1/2%, zatím co u nás 3.5%.
Umožnil to prostě tím, že přivedl
do oběhu nové peníze tak, že zamrzlé
pohledávky, nelikvidní převedl do obligací,
vydal za ně peníze prostřednictvím
Národní banky - žádnou inflaci, zdůrazňuji,
aby nebylo omylu - neboť byla záruka za bonitu těchto
dluhopisů a vztahovalo se to jen na staré úvěry.
Jakmile měl anglický ministr financí možnost
při nadbytku peněz na anglickém trhu vypůjčiti
si peníze na 2%, pak snadno provedl konversi za 3.5% státními
papíry, protože každý dal rád přednost
uložení peněz do 3.5%ních dluhopisů
a také do 3%ních před uložením
peněz do peněžních ústavů
na 2%. A tím také podstatně snížil
svůj rozpočet, poněvadž dluhová
služba poklesla tak, že anglický ministr financí
loňského roku měl nejenom vyrovnaný
rozpočet, zatím co my jej máme vyrovnaný
pouze na papíře, ale bude deficitní, on dokonce
snížil daně a my je zvyšujeme. Pro koho?
Pro podnikání? Vím, že každý
z podnikatelů by měl prospěch z takové
úpravy, protože by se zmenšila a demokraticky
přizpůsobila výnosnost kapitálu výnosu
každého podnikání jak průmyslového,
tak zemědělského; a tu je třeba, aby
produktivní vrstvy podnikatelské se spojily a rozumně
dohodly o této otázce, poněvadž je to
společný zájem.