Místopředseda Taub (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Tymeš. Dávám mu slovo.
Posl. Tymeš: Paní a pánové!
Posl. sněmovna věnovala dnes značnou pozornost
rozpočtu ministerstva soc. péče. Soudím,
že to byla pozornost zasloužená. Ministerstvo
soc. péče za vedení dřívějšího
ministra dr. Meissnera i za vedení dr. Czecha
a konečně za vedení inž. Nečase
stálo vždy opravdu na své výši.
Ministerstvo soc. péče konalo svoji povinnost v
dobách nejtěžších a nejsvízelnějších
a konalo ji při omezených prostředcích
jistě vzorně. My si při zkoumání
rozpočtu ministerstva soc. péče uvědomujeme,
jak velká částka u nás se musí
poskytovati na podporování těch, kteří
hospodářskou krisí byli postiženi a
kteří touto krisí stále jsou drceni.
Je to částka jistě značná,
a přece nepostačuje pro řádné
podpory všech, kteří hospodářskou
krisí, hospodářským rozvratem trpí.
My si zde také připomínáme, že
jsme již na prahu šesté zimy strašlivé
hospodářské krise a že hospodářská
krise postihla v tomto státě především
dělníky. Letos opětně budeme míti
s největší pravděpodobností v
zimních měsících armádu 800
a možná že 900 tisíc dělníků
bez zaměstnání. Krise působí
v dělnických rodinách strašlivě.
Velká část dělníků již
několik roků trvale nepracuje, někteří
pracují několik měsíců a pak
zase několik měsíců jsou odkázáni
buď na podporu podle gentského systému anebo
na podporu ze stravovací akce. Jest také třeba
si připomenouti, že mzdy dělníků
za hospodářské krise značně
se snížily. Dělníci jsou fysicky a duševně
vyčerpáni. Mnozí pánové nedovedou
si ani učiniti představu o těžkém
životě dělnictva nezaměstnaného
a dělnictva jen částečně zaměstnaného.
Jedině politické vyspělosti organisovaného
dělnictva můžeme děkovati, že nedošlo
u nás v posledních letech k hladovým bouřím.
Zdůrazňuji, že nálady u valné
části dělníků jsou zoufalé.
Pan předseda vlády zde správně oceňoval
trpělivost nejchudších a krisí nejvíce
postižených dělnických vrstev. Je třeba,
aby zejména na pravici si uvědomili, že se
této trpělivosti nesmí zneužívati.
Rozpočet můžeme přijímati jen
jako dílo kompromisní, nemůžeme proto
býti s rozpočtem plně spokojeni. Musíme
ukázati, a znovu to podtrhujeme, že naše daňové
zákonodárství má stále třídní
ráz, že je nespravedlivé. My máme vysoké
spotřební daně, které zatěžují
právě vrstvy sociálně slabé.
Od dělníků se v dnešní mizérii
žádá, aby se spokojili s nižší
mzdou, ale na druhé straně vidíme, že
v řadě podniků platy vedoucích úředníků
i za krise jsou vysoké. To provokuje stejně tak,
jako provokují vysoké platy vedoucích úředníků
v peněžních ústavech. Je řada
věcí, které je třeba vytknouti a které
musíme odstraniti radikálně, chceme-li, aby
dělnická třída v zájmu svém
a v zájmu republiky udržela v tomto státě
klid a pořádek. Víte, že jsme měli
případy korupce a to, co se projednává
dnes v Brně, je jistě případ velmi
výstražný. Bude třeba ukázati
pevnou ruku a přísně trestati všechny
korupčníky. (Výborně! - Potlesk.)
Dělnictvo plně oceňuje snahu ministerstva
soc. péče pomáhati všem obětem
hospodářské krise. Vítáme také,
že ministerstvo soc. péče se stará o
náhradní zaměstnání pro ty,
kdož byli krisí postiženi.
Chci říci, že i produktivní péče
o nezaměstnané, která se prováděla
za ministra Meissnera i za ministra Nečase,
se osvědčila. Byla to jistě dobrá
pomoc v dobách nejhorších. Vítáme
také, že se připravují osnovy, které
mají zvýšiti stavební ruch u nás,
zvláště však vítám, připravované
velké veřejné investice pro příští
rok. Je ovšem třeba, aby celá vláda
a všichni, kteří jsou odpovědni za naše
poměry, dbali toho, aby se investice včas připravily,
aby se také skutečně prováděly,
aby nezůstalo pouze při slibech. Také připomínám,
že se musí přihlížeti k jednotlivým
krajům, zvláště k těm, které
byly krisí nejvíce postiženy.
Upozorňuji zde na poměry brněnské.
Řada starých, velkých průmyslových
podniků textilních a kovodělných je
v Brně uzavřena. Nebýti mimořádné
konjunktury Zbrojovky, pak by byl naprostý hospodářský
hřbitov ve městě, které jistě
má svůj velký význam v tomto státě.
Brněnské dělnictvo také doplácí
na boj různých finančních skupin.
Nezaměstnanost v Brně se zvětšuje každým
rokem. R. 1933 ke dni 1. prosince, v době největší
krise a nezaměstnanosti, bylo přihlášeno
u městského úřadu práce v Brně
20.781 nezaměstnaných dělníku, loni
již 20.867 a letos 21.114. Proti listopadu letošního
roku se nám zvýšil počet nezaměstnaných
o 1715 osob. Obavy, které přednesl ve své
řeči předseda našeho klubu dr. Meissner,
se zejména v těchto důležitých
střediscích projevují. Pro Prahu se učinila
mimořádná opatření. My je vítáme,
ale připomínáme, že také Brno
je důležitým exponovaným místem.
Není možné nejen z důvodů sociálních,
nýbrž i politických, abychom v tomto městě
měli trvale tak velký počet nezaměstnaných
dělníků. Také pro Brno jako druhé
město republiky musí se nalézti prostředky
na zmírnění nezaměstnanosti. Není
možné přehlížeti Brno při
státních dodávkách, jak je tomu doposud.
Mnohé investiční práce, již dříve
Brnu slíbené, mohly by se nyní započíti.
Mnohokráte jsme urgovali stavby soudních budov,
nádraží a řady jiných staveb.
Soudím, že právem žádáme,
aby se také na zlé poměry brněnské
vzal zřetel. - Považuji za nutné, aby se majorita
shodla na určitém hospodářském
plánu a programu. Doba je pro to vhodná, neboť
je po volbách a máme před sebou několik
roků práce. Je třeba, aby si všichni
uvědomili, že bez velkých vnitřních
otřesů nemohou měšťanské
strany v tomto státě vládnout bez socialistů
a proti socialistům, stejně tak jako nemohou socialistické
strany za dnešních poměrů vládnouti
bez stran nesocialistických. Je třeba, aby se v
táboře buržoasním přestalo šilhat
za hranice. Pánové si musejí uvědomiti,
že nerozumnou a šílenou politikou, kterou doporučují
skupiny z nejkrajnější pravice, byl by především
poškozen stát. Je také třeba připomenouti,
že je v zájmu demokracie, aby hospodářsky
silní nevyužívali své hospodářské
moci k lámání dělnických páteří
a charakterů. Máme velmi mnoho oprávněných
stížností. Stěžujeme si i na podniky,
ve kterých má stát vliv, jako je na př.
Zbrojovka v Brně. Nikdo nemůže říci,
že dělníci, kteří se tam hlásí
do odborové organisace nesocialistické, hlásí
se do ní z přesvědčení. Zde
se podařilo určitou část zoufalého
nezaměstnaného dělnictva donutit, aby za
skývu chleba vstupovalo do organisací, do kterých
nepatří. Dobrovolně dělníci
do takových organisací nejdou. Ať to jsou organisace
nár. demokratické nebo agrární, děje
se tak následkem o hospodářského teroru,
a to je politika, před kterou je třeba varovat.
Dráždí to a demoralisuje a je to, myslím,
také s hlediska státního politika nerozumná
a nesprávná. Nesčíslněkráte
jsme zdůrazňovali, že se chceme dohodnouti
s každým, kdo chce demokratickou spoluvládu.
Chceme se dohodnouti i s rolníky o hospodářském
programu. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.) Je třeba si uvědomiti, že není
trvale možna jenom takováto sociální
politika, t. j. jenom léčení následků
hospodářského rozvratu. Občanské
strany se musejí smířiti s faktem, že
hospodářský liberalismus je mrtev. Fašistické
režimy, které byly nadějí určité
části pravice u nás, hospodářsky
krachují. U nás před volbami téměř
všechny politické strany slibovaly lidu, že budou
působiti k překonání krise moderní
hospodářskou politikou. Stojíme na rozcestí.
Buď půjdeme cestou hospodářského
rozvratu, bídy a zkázy, nebo cestou hospodářské
demokracie. V zemědělském výboru pan
předseda Mašata, čelný předák
republikánské strany, zdůrazňoval,
že potřebujeme vedle demokracie politické také
demokracii hospodářskou. Pan předseda vlády
zde hovořil o záměrném hospodaření.
Na této linii se můžeme dohodnout, zde můžeme
určitý program vypracovat. Bude-li demokracie schopna
řešit všechny důležité problémy
hospodářské, pak se režim demokratický
upevní, pak to bude znamenat i posílení republiky.
Dnes je všude kolem nás vláda reakce, na severu
se však již ukazují červánky lepší
budoucnosti pracujících vrstev. Sociálnímu
pokroku nelze trvale zastavit cestu. Naší snahou musí
být, abychom zůstali ve společnosti národů
kulturních, demokratických a pokrokových.
Proto vše, co podnikneme v budoucnu k překonání
kapitalistické anarchie, musí být promyšleno
a k dobru národa a státu. Polovičaté
řešení často více škodí
než prospívá. Vláda i sněmovny
mají opravdu velké úkoly. Pan předseda
vlády mnohé zde naznačil, mnohé slíbil.
Věřím v jeho snahu a ctižádost
učinit vše, aby krise hospodářská
byla překonávána, abychom se dostali z dnešního
úpadku a bídy a překonali rozvrat, který
znamená národní katastrofu. Mladší
generace zde chce spolupracovati. Do sněmovny přišlo
mnoho nových poslanců, je třeba dobré
režie, aby všichni schopní a všichni ti,
kteří mají dobrou vůli, mohli se uplatnit
a mohli zde pomáhat. Předseda soc. politického
výboru dr. Meissner v řadě článků
v "Právu lidu" ukázal, čeho je
třeba, aby zástupci voličstva mohli se účastnit
práce na hospodářské obnově.
(Hlasy: Nečíst!) Já
to nečtu, mám jenom poznámky, můžete
se přesvědčit. Dosud měl zde každý
poznámky a poznámky slouží k tomu, aby
řečník nezapomněl věci, které
chce říci, a aby to mohl říci několika
slovy. Soudím, že je třeba, aby to, co napsal
dr. Meissner a na co upozornili někteří
poslanci, se dobře zkoumalo, aby význam parlamentu
se zvýšil. Není jistě třeba,
aby všechny věci se dohodovaly ve vládě,
mnohé se mohou projednat z iniciativy poslanců v
posl. sněmovně. Bude to v zájmu zákonodárného
sboru a také v zájmu vlády.
Na konec zdůrazňuji: lid československý,
který v nejosudovějších chvílích
zůstal věren demokracii, nesmíme zklamati.
Dát lidu práci, překonat hospodářský
rozvrat a bídu, toť nejdůležitějším
úkolem vlády, ale také velmi důležitým
úkolem zákonodárných sborů.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Alois Langer.
Dávám mu slovo.
Posl. Al. Langer: Slavná sněmovno! V rozpočtu
ministerstva soc. pece figuruje již několik roků
položka pro podporování nezaměstnaných
dělníků. Z řad majetných vrstev,
zejména z oněch řad, které mají
povinnost k těm, kdož trpí dnešní
hospodářskou krisí slyšíme velmi
často námitky, ba výtky, že se mrhá
zbytečně státními penězi. Slyšíme
výtky, že prý je to nehospodárné
vydávání peněz, že demoralisujeme
nezaměstnané, že nezaměstnaní
si zvykají na lenošení a různé
podobné výtky a kritiku, že se takto nesmí
se státními penězi hospodařiti.
Chci uvésti, že je to smutné právě
v té době, kdy vidíme, že Amerika, stát
klasického kapitalismu, hledá a zavádí
cesty, které kdysi všechny v Americe byly odmítány;
nezavádí se tam podporování nezaměstnaných,
ale dělají tam všechno to, co již starý
svět, Evropa, dříve zavedla. Ve Spojených
státech za vedení Rooseveltova byly vydány
ohromné obnosy na rozsáhlé veřejné
práce, které tam dříve nikdo neznal.
Pokud jde o vládní činitele v Americe, kteří
tyto práce zavádějí, nikdo nebude
věřiti, že tam chtějí zavést
socialismus, spíše to, že tímto opatřením
připravují něco, co má čeliti
socialismu.
U nás jsme dospěli k sociální politice
a sociální péči jiným způsobem.
U nás to šlo cestou nutné potřeby, která
tryskala z toho, z čeho rostl národ a také
náš stát. Tedy opak toho, co vidíme
v Americe. Ale přes to slyšíme, že zejména
naše pravice, a my dnes jsme toho byli svědky při
řeči několika debatérů, potichu
si ulevovala, když se zde ozval nějaký silnější
akcent sociální péče. To považuji
v dnešní době za něco, co stojí
za to, aby bylo odsouzeno. Kdo má trochu cit k bližním
a vidí, kolik obětí si vyžádala
hospodářská krise, kdo vidí, jak dělníci,
úředníci a všichni trpí hospodářsky,
sociálně a zejména mravně, ten nebude
na tento problém se takto dívat a takto jej posuzovat.
A jsem-li již u těchto výtek proti podporám
nezaměstnaných, chci jen na jednom případu
ukázat, jak na úkor veřejného zájmu
u nás docela bezmyšlenkovitě proti zařízením
sociálně-politickým se postupuje a pracuje.
Ozývaly se hlasy z určitých kruhů
proti Ústřední sociální pojišťovně.
Mluvilo se, že prý se tam hromadí miliardy,
veliké obnosy a že tyto miliardy by měly býti
dány k disposici zejména průmyslovému
podnikání. Při těchto výtkách
se ovšem nezapomíná na socialisty. Vytýká
se, že socialisté v sociálních pojišťovnách,
zejména v Ústřední sociální
pojišťovně hospodaří. Pojistní
matematikové ukázali, že shromažďuje-li
se takový kapitál v Ústřední
sociální pojišťovně, že se
tím také zvyšují ony potřeby,
které slouží pro zmenšování
sociální bídy, kterou dnes chudý člověk
a zejména dělníci prožívají.
Ale i jinak vidíme, že Ústřední
soc. pojišťovna tyto peníze nenechává
ležet a nedává je jenom pro tyto účely,
ba naopak z výkazů jsme viděli, že 4051
milionů bylo užito k zapůjčení
jednak státu, jednak samosprávě, okresům,
zemím, ale také i mnoha jednotlivcům, že
bylo takovýmto způsobem naloženo s těmito
velikými obnosy, které přicházejí
touto cestou zase k dobru veškerenstvu, veškerému
obyvatelstvu.
Odpůrci mluví rádi o "mamutím"
ústavu. Odpovídám, že kdyby některé
ty "mamutí" ústavy soukromé, ty
veliké peněžní pracovaly tak, jako pracuje
Ústřední sociální pojišťovna,
že bychom neměli té bídy a toho zoufalství,
které zde máme, ale že by bylo více
příležitosti k zaměstnání,
než vidíme doposud.
Vraceje se k problému nezaměstnanosti a péče
o nezaměstnané, chci zdůraznit, že vedoucí
činitelé našeho podnikání raději
vidí další zbídačování,
než aby přikročili k tomu, aby se formy hospodářské
a obchodní měnily, raději se dívají,
jak dělník a úředník, jak střední
stav stále upadá a chudne, než aby dobrovolně
přistoupili k tomu, aby se u nás více pracovalo
změněnou formou. Nám nemůže býti
vytýkáno, že nemáme porozumění
pro potřeby doby. Jmenovitě odmítáme
podezření, že soc. demokraté chtějí,
aby krise byla řešena výhradně jenom
podporami. Z našich řad, z úst našich
předních činitelů vyšla řada
návrhů, a můžeme říci,
že také mnoho návrhů bylo již použito,
zejména těmi kruhy a vrstvami, které jinak
pro tyto návrhy nám nadávají a které
nás tímto způsobem kritisují.
Pro naše požadavky je však dosud málo pochopení.
Není odvahy k pronikavým zásahům a
velkorysým akcím. Ba lze říci, že
proti našim požadavkům se vede hlavně
v zákulisí hospodářského života
boj. Při tom je situace taková, že činitelé,
kteří jako "hospodářští
kapitáni" jsou odpovědni nebo aspoň
spoluodpovědni za hospodářský rozvrat
dnešní, nemají vůbec žádného
plánu k nápravě. Je sice pravda, že
jsme v poslední době dostali od pánů
průmyslníků elaborát, ale prosím,
podívejme se, co se tímto elaborátem chce
změniti a jak si pánové představují
změnu našeho hospodářského podnikání.
My prohlašujeme, že prostředky ryze kapitalistickými
se už nic nesvede. Pracovními tábory podle
známých vzorů z ciziny a snížením
životní úrovně dosud zaměstnaných,
krisi a hospodářské poměry u nás
nelze změniti, natož krisi odstraniti. Dnes už
i ti, kdož byli nadšeni na př. tím, jak
Hitler zatočil v Německu s dělníky,
poznávají sami, že takto krise rozřešena
být nemůže. U nás bychom mohli dále
míti lepší poměry, kdyby podnikatelé
přestali šilhati po cizích vzorech a kdyby
uznali, že v demokratické republice demokratickými
prostředky musíme pracovat k ozdravění
hospodářského života.
Vytýká se, že ministerstvo sociální
péče příliš mnoho vydává.
Když odpočítáme nutné povinnosti,
zejména povinnost, převzatou po světové
válce, to jest péči o válečné
poškozence, když k tomu připočítáme
ještě péči podle zákonů
bytových a některé jiné nutné
povinnosti, které zde jsou, vidíme, že ministerstvo
soc. péče má ve svém rozpočtu
na všeobecné potřeby celkem 5% celkového
vydání státního rozpočtu.
Při této příležitosti bych chtěl
říci, že je nejvyšší čas,
aby odpovědní činitelé dojednali a
sněmovně předložím zákon
o zprostředkováni práce. Dosavadní
zprostředkovatelny práce nebo úřady
práce jsou nedostatečné a nevyhovují.
Zejména na Moravě jsou tyto úřady
nedostatečné a nedostatečně vybaveny.
Znám úřad, kde úředníci
po 3 měsíce nedostali platu, poněvadž
není odnikud prostředků, aby mohly býti
jejich gáže vyplaceny.
V generální debatě o rozpočtu mluvilo
se o nešťastné praksi berních úřadů.
Nutno však se ostřeji podívat také na
manipulaci různých podnikatelských firem,
které se odvažují všeho, aby uchránily
své zisky. Kapitalistické firmy mají k disposici
celý štáb úředníků,
ponejvíce právníku. Ti pracují, aby
bilance a zejména berní přiznání
byly sestaveny tak, jak to vyhovuje ziskům kapitalistickým,
a aby ty zisky byly co největší pro podnikatele.
Vládními návrhy na novelisaci daňových
zákonů měly se tyto nešvary znemožniti.
Zejména měly se odčiniti škody, vzešlé
státu a veřejným svazkům, které
těmito zákony z r. 1927 nastaly. Co však vidíme?
Dovídáme se na př. z novin, že ministerstvo
vnitra schválilo usnesení valné hromady Štramberských
cementáren v Mor. Ostravě, které 21. května
t. r. schválily na své valné hromadě
snížení akcií z 15 mil. Kč na
6 mil. Kč. Nekritisuji toto snížení,
ale způsob a respektive snížení těch
obnosů a komu mají býti přiděleny.
Uvádím, že se páni akcionáři
usnesli, že na každých 1000 Kč nominální
hodnoty bude vyplaceno každému akcionáři
600 Kč a akcie budou odkolkovány z 1 tisíce
na 400 Kč. Pokud je nám známo, sestavila
společnost r. 1928 východiskovou bilanci podle zákona
o stabilisačních bilancích z 15. června
1927 č. 78 Sb. z. a n. a podle prováděcího
nařízení ze 16. února 1928 č.
27 Sb. z. a n. Usnesením valné hromady ze 6.
prosince 1928 zvýšen byl akciový kapitál
ze 6 mil. na 15 mil. Kč použitím reservních
fondů. A nyní tato společnost přichází
a zase usnesením snižuje akciový kapitál,
ale diferenci rozdává mezi pány akcionáře.
To kritisuji, to je ten zjev nemravný, který zejména
naše podnikatelské kruhy a zejména kapitalisté
ještě v dnešní době provádějí.
Citovaný zákon o stabilisačních bilancích
umožňuje podnikům, aby upravily svoje účtování
podle zásad bilanční pravdivosti a přizpůsobily
je skutečným poměrům. K takovému
provedení účtování poskytl
zákon rozsáhlé osvobození od daní
a poplatků. Nyní se to snižuje před
prováděním zákona, aby se takovým
způsobem vyvarovali zdanění a poplatnosti.
To právě kritisuji, protože usnesení
valné hromady dostalo pečeť našeho ministerstva
vnitra.
V předloženém rozpočtu nachází
naše zemědělství několik položek,
které se týkají různých výzkumných
ústavů sloužících k zlepšení
a zdokonalení zemědělské výroby.
Také podnikatelské kruhy mají velkou řadu
institucí, které slouží k tomu, aby
podporovaly zájmy podnikatelů s hlediska jejich
výroby, a jejich zájmu. Jen pracující
třída, dělníci, ti nemají žádné
instituce, nemají žádné ústavy,
které by chránily jejich zájmy. Proto navrhuji
a doporučuji, aby ministerstvo sociální péče
vybudovalo ústav dokonale vybavený, který
by zkoumal škodlivost technické racionalisace a který
by činil návrhy o protiopatřeních
proti všem těmto škodlivostem, které racionalisace
přináší. Je nespravedlivé, aby
větší zisky a větší výnos
racionalisované výroby zužitkovali podnikatelé
jen pro sebe. Hlavní starostí našich odpovědných
činitelů musí býti reorganisace naší
výroby, aby co možná největší
počet nezaměstnaných byl znovu zařazen
do pracovního procesu. Vedle toho je potřebí
rázného postupu na cestě k plánovitému
hospodářství, je nutno podniknouti vše,
aby rozvinuta byla práce, aby bylo rozvinuto vše,
co dává možnost k zaměstnání,
co dává možnost k pojetí do zaměstnání
co nejširšího okruhu nezaměstnaných.
Jsou různé práce, jichž provedení
je zájmem a podmínkou hospodářského
života. Takové potřeby má na př.
kraj moravskoostravský a já mám povinnost
vysloviti, že kraj ten není tak podporován
a nejsou v něm prováděny nutné veřejné
práce v poměru k jeho poplatnosti a důležitosti.
Dožaduji se proto provádění veřejných
prací, o nichž náš kraj již po léta
volá. Jsou to všeobecné práce, které
mohou silně zmírniti naši nezaměstnanost.
Máme stále přes 70.000 nezaměstnaných
dělníků a úředníků.
Hospodářské zlepšení v železářství
na Ostravsku je nepatrné, v uhelné výrobě
vůbec nezaznamenáváme zlepšení,
ba naopak letos ještě pokles. Kdysi kvetoucí
kraj je hospodářským hřbitovem. Ostravsko
se právem dožaduje, aby stát své veřejné
dodávky spravedlivěji rozděloval a zejména
aby bylo pamatováno na jeho průmysl. Znovu se dožadujeme,
aby byly prováděny stavby státních
silnic, které jsou již několik let připravovány,
ale dosud nebylo přikročeno k tomu, aby práce
byly prováděny. Žádáme, aby regulace
řek byla prováděna už proto, že
práce byly vypsány, některé byly zadány
a leží jen u některých úřadů.
Chtěl bych se také zmíniti o tísnivé
bídě, kterou prožívá naše
Moravskoslezské divadlo. Tento kulturní stánek
poskytuje nejširším vrstvám nejen zábavu,
nýbrž také výchovu. Nežádám
pro tento stánek snad nějaké nadměrné
příspěvky anebo podpory, chceme jen to, co
mu patří a co má také po právu
dostati.
Při té příležitosti bych se chtěl
zmíniti o našich školách, o našem
středním školství. V Mor. Ostravě
máme nedostatek školních budov. Naše děti
se krčí v nedostatečných místnostech,
místnosti jsou napěchovány a kromě
toho jedna střední škola je umístěna
v budově obecné školy. Tu žádáme,
aby odpovědní činitelé se starali,
aby nová budova byla postavena a aby budovy staré
byly upraveny a udržovány tak, aby nevzbuzovaly takový
vzhled, jako rozpadávající se budovy před
svým zbouráním.
Chtěl bych ještě k připravovanému
návrhu novelisace zákona o přímých
daních přednésti některé požadavky
našich samosprávných svazků. Je to zejména
změna §u 73. Žádáme, aby byl upraven
tak, aby všechny obecní podniky byly osvobozeny od
daně výdělkové. Byla by to jen spravedlivá
náhrada za to, že obcím byl odebrán
příspěvek velkých podniků podle
§u 27 finanční novely z r. 1921 a příděly
daně z obratu. Státní podniky včetně
monopolů jsou rovněž osvobozeny od zvláštní
daně výdělkové.
§ 86, rozdělení daně výdělkové
podniků obchodních, ústavů úvěrních
a pojišťovacích, z nichž se předpisuje
50% pro obec, v níž je sídlo podnikatele, budiž
vypuštěn a daň budiž rozdělena
podle docíleného obratu v sídle podniku a
v sídle provozoven, t. j. filiálek.
Odstavce 6. §§ 58 a 85 buďtež rovněž
vypuštěny. Podle těchto zákonných
ustanovení zmenšuje se přirážková
základna pro obec, v níž je provozovna, o polovici
té částky, která připadá
poměrně na služební platy zaměstnanců
bydlících mimo obec, jestliže podnik zaměstnává
trvale aspoň 400 zaměstnanců, z nichž
aspoň čtvrtina bydlí trvale v jiných
obcích, než ve kterých jsou provozovny.
Jest všeobecně známo, že velká
průmyslová města, proti nimž bylo do
zákona o přímých daních pojato
ustanovení §u 58 a §u 85, odst. 6, vydržují
svým nákladem pro celý přilehlý
kraj různá kulturní, humánní
a sociální zařízení, na něž
jim sousední obce ničím nepřispívají.
Existencí velkých průmyslových podniků
v městě vznikají městům velká
vydání na komunikace, zdravotnictví, policii
bezpečnostní a požární. Proto
je úplně spravedlivé, aby samosprávě,
která se dožaduje těchto změn, bylo
vyhověno a aby tyto paragrafy byly v tom smyslu změněny.
(Potlesk.)