Budiž mi dovoleno, abych použil této příležitosti,
kdy se po prvé ujímám slova, abych reagoval
na prudké výtky, kterými byla zahrnuta naše
školská správa v řeči pana posl.
inž. Karmasina. Materiál, který byl
v řeči snesen, opírá se o řadu
detailů a údajů, které lze ztěžka
kontrolovati a o nichž lze již předem říci,
že budou míti asi týž osud jako všechny
detaily zde přednášené. Je jisto, že
bude možno mnohé opraviti a mnohé uvésti
na pravou míru, poněvadž informace, o něž
se obvykle takové projevy opírají, nebývají
právě dosti přesné. Podívejme
se letmo na místa, která byla v jeho řeči
uvedena. Ta dávají tušiti, že se zde vyskytují
nepřesnosti v údajích. Tak na př.
je tu mýlka v určení okresu, v němž
leží obec Lindava, kde prý měla býti
zřízena státní škola. Řečník
ji lokalisuje do okresu zábřežského,
což ovšem neodpovídá skutečnosti,
neboť zmíněná obec je v pol. okrese
hranicském, je tedy položena ve zcela jiném
cípu Moravy. Přičítá-li pak
posl. Karmasin státní správě
existenci této školy k tíži, pak je třeba
říci, že zmíněná škola
vůbec není státní, tak jako školy
ve Velkém Uhřínově, Pelíkovicích
a Prenetu.
Zajímavý je také údaj jiný.
Ve známém výletním místě
šumavském v Srní, byla prý velkým
nákladem vystavěna nová školní
budova v palácovém stylu. Není tomu tak,
škola v Srní je umístěna dosud v nájmu.
(Slyšte!) Patrně jde o mýlku.
A ještě jeden údaj, o němž bych
chtěl říci několik slov. V okrese
chotěbořském je jediná jazykově
smíšená obec Karlov, o níž zde
byla také učiněna zmínka. V této
poměrně malé obci je podle sčítání
lidu 67 Němců, tedy něco málo přes
30%. Po převratu zde byla zrušena německá
škola, což bylo příčinou, že
čas od času se objevovaly snahy po jejím
novém zřízení. Pokud víme,
bylo o ní naposledy jednáno před několika
léty a tu bylo zjištěno, že dětí
čistě německých je tam zcela nepatrný
počet. Nemýlím-li se, byly tu jen 4 děti.
Ovšem úsilí po zřízení
německé školy vedlo ty, kdož akci vedli
a sepisovali, k tomu, že jako německé označovali
i děti české, na př. děti Kabelkovy
anebo Dufkovy.
Chce-li se něco vyčítati státní
správě, činí se tak obvykle tou formou,
že se jí přičtou k tíži
všechny soukromé akce. Jistě to není
správné ani spravedlivé. Již příklad
Českých Zlatník, uvedený v řeči
posl. inž. Karmasina, je jasným svědectvím,
že ani v tomto případě si informátoři
nepočínali jinak. Státní školská
správa nepověřila vůbec nikoho, jak
jsem si zjistil, aby prováděl soupis dětí
v Českých Zlatníkách na Duchcovsku
za tím účelem, aby v této obci byla
zřízena mateřská škola. Poslanec
Karmasin uvádí, že tu sepisoval děti
pensionovaný železniční zaměstnanec.
Není tudíž důvodu, aby jakékoli
soukromé počínání kohokoli,
které také nebylo úředně vyvoláno
a ani dále projednáváno, bylo přičítáno
na vrub státní školské správě.
Stejně je tomu se vzpomenutými školami soukromými
v Lindavě, Prenetu, Pelíkovicích a Velkém
Uhřínově, které jsou, jak máme
zjištěno, ústavy soukromé.
Nyní co se týče Slovenska. Na počátku
školního r. 1935/36, viz o tom exposé přednesené
p. ministrem školství v kulturním výboru
posl. sněmovny str. 54, je v zemi slovenské 7 měšťanských
škol s německým jazykem vyučovacím
o 64 třídách a 2460 žácích,
dále 117 německých škol ľudových
o 435 třídách a 19.554 žácích.
Na třídu měšťanské školy
připadá 39 žáků, na třídu
ľudové školy státní 45, méně
než na školách českých. Proti loňsku
přibyly 4 třídy německé na
školách měšťanských a 4 třídy
na školách ľudových. K vývoji k
tomuto stupni na Slovensku se podotýká toto: Od
převratu přibylo německých škol
na Slovensku 138% (Slyšte!), tříd 437%,
žáků 473%. Nutno poznamenati, že poměrně
menší přírůstek škol oproti
přírůstku tříd a žactva
jest odůvodněn tím, že při německém
školství na Slovensku jde o poměrně
větší počet škol ve velkých
místech, jako jsou Bratislava nebo Košice, kde jsou
školy o více třídách.
K tvrzení p. posl. Karmasina, že německé
školství na Slovensku a Podkarpatské Rusi by
mělo býti podřízeno německým
školním inspektorům, uvádím tato
statistická data: podle sčítání
lidu z r. 1930 bylo napočteno na Slovensku 3,329.793 obyvatel.
Z toho připadá na Němce pouze 147.501. A
tento malý počet je rozdělen na 80 okresů
na Slovensku. Všech německých škol po
celém Slovensku jest asi tolik, kolik by připadlo
na jeden větší školní inspektorát.
Zřizovati z celého Slovenska jeden německý
školní inspektorát by nemělo smyslu,
poněvadž školní inspektor by nemohl ani
fysicky zastat navštěvování všech
škol jeho dozoru podřízených. Na Slovensku
tedy nejsou a ani nemohou býti školní inspektoráty
podle národností děleny.
To jsou fakta. Já to uzavru jen několika slovy.
My máme po krk těch stížností.
Velmi rozhodně jsme pro to, aby se všude zjišťovala
pravda, ale aby ji zjišťovali lidé, kteří
to s pravdou béřou na zlaté vážky.
(Potlesk.) Že by Němci byli systematicky utiskováni
tímto státem, je nepravda; o utiskování
není řeči, o přetahování
dušiček nestojíme. Staniž se spravedlnost,
buď hledána pravda, pravda vítězí,
ale pánové, pane posl. Karmasine, pravda!
Musím pominouti řadu jiných kapitol, na které
jsem chtěl upozornit. Proto dovolte, abych se zmínil
jen o těch nejdůležitějších
otázkách. Ministerstvo školství připravuje
nám řadu předloh, které budou znamenat
aspoň částečné sjednocení
školské administrativy. Při tom velmi vítáme
úmysl slíbeného osamostatnění
školních rad od úřadů politických
a jejich sestavení na základě gremiálním,
to je se zastoupením živlu občanského.
odborného, učitelů a odborných úředníků.
Sympatický je nám též úmysl ministerstva
školství zavésti trojčlenné správní
senáty u zemských školních rad, které
mají urychlit administrativu, neboť přetížení,
překrvení ústředních orgánů
jest jednou z největších vnitřních
brzd tohoto státu; způsobuje tření
a z tohoto tření se vyvíjí teplo a
to se potom projevuje velmi horkými řečmi.
Pomíjím, co jsem řekl v kulturním
výboru o středních školách. Dovoluji
si jenom upozornit slavnou sněmovnu na soukromé
pokusy, kterými má býti připravována
nová metodika a nové pedagogické cesty na
středních školách. Zdá se, že
v čelo kuratoria takové nové soukromé
střední školy, která nebude vázána
ničím a která bude dávat jenom rady,
se postaví pan ministr vnitra dr. Černý.
My si toho velmi přejeme a prosím všechny členy
sněmovny, aby tyto pokusy, kterými se budoucnost
našich středních škol bude připravovat,
sledovali se sympatií a podporovali je.
Podíváme-li se na rozpočet ministerstva školství,
vidíme, že je zvýšen proti loňskému
roku o 20,766.000 Kč. Některé položky
byly zvýšeny. Školy národní o 13
mil. Kč, střední školství o 5
1/2 mil. Kč. Vysoké školy a vědecké
potřeby však jsou sníženy, a to university
o 1 1/4 mil. Kč, technika o 1,141.000 Kč. Zejména
také těžce neseme, že snížen
je titul devátý - ochrana památek. archivy,
vědy historické a musea - o 54 tisíce Kč.
Při nízkých cifrách této kapitoly
je to položka značná. A hlavně, že
lidová výchova zůstává beze
změny, totiž na 1,600.000 Kč.
Vážené dámy a pánové,
o těchto dvou posledních věcech se chci trochu
podrobněji zmíniti, poněvadž jsem je
snad dosti nezdůraznil v kulturním výboru.
O materielním vybavení vysokých škol
musím říci, že v mezích omezených
prostředků, které jsou dány ministerstvu
školství k disposici, se zde hospodaří
dobře. Jsou připraveny stavby. Přejeme si
jen, aby se to nedělo v nějakém grandiosním
stylu, jaký by si nedovolili ani v Londýně,
jako byla projektována na př. stavba techniky v
Dejvicích. Školy, i vysoké, potřebujeme
zcela střízlivé, užitečné,
světlé, zdravé a prostorné, nikoliv
nádherné. S díkem béřeme na
vědomí, že se připravuje velkolepý
projekt klinik v Motole, že se budou stavěti značným
nákladem, který jde do 200 mil. Kč, veřejné
stavby v Praze, což Praze přispěje ke zmírnění
nezaměstnanosti.
Musíme hospodařit s tím. co je právě
k disposici. Byl zde učiněn dosti prudký
výpad na pana ministra financí. Pan ministr financí
peníze nejí. Pan ministr financí musí
vyjít a tvrdě vychází s věcmi,
které mu dali nebo nedali k disposici mimo jiné
také zástupci oněch bohatých kruhů,
které kdysi velké daňové nedoplatky
ulily do stabilisačních bilancí a pod. Zástupce
oné strany by měl vědět, že mluví
trochu i do vlastních řad. Prosím pány
jménem své vlastní strany a jménem
všech ostatních, kteří snad budou souhlasiti,
aby se nestabilisoval nynější nízký
stav. Dolů to jde lehko, ale nahoru se jde nerado a poněvadž
bude mnoho požadavků, nezapomínejme na ony
skryté prameny a neviditelné kořeny, ze kterých
roste konec konců síla každého národa
a státu, které jsou v jeho kulturní výši!
Pro náš dorost vědecký, jehož osud
jest v jednotlivých případech až groteskně
nepříznivý, se v posledním roce mnoho
stalo a kvituji dar 3 mil. Kč od vlády. Kvituji
zde, že byla zřízena Masarykova studentská
nadace se základním jměním 11 1/2
mil. Kč, z něhož budou udílena stipendia,
a žádám pouze, aby se ministerstvo školství
nejdříve dohodlo s ministerstvem financí
o modalitách, za nichž může být
aktivován Denisův fond, který činí
několik milionů a z něhož má
být podporován náš vědecký
dorost. Národní badatelská rada československá,
která byla letos rozšířena o obor duchovědný,
bude mít zde skutečně dobré příležitosti.
Jednou z podružných otázek, která však
zasluhuje naší pozornosti, je osud asistentů
na vysokých školách. Asistenti před
několika dny měli manifestační schůzi,
která se setkala se značnými sympatiemi veřejnosti.
Tito lidé patří opravdu k podprivilegovaným
státním zaměstnancům a když se
habilitují anebo jinak vyniknou, tedy nezlepšuje se
tím jejich osud; a když odcházejí do
prakse, musejí nastupovati tak jako jiní čekatelé,
takže skutečná vědecká anebo
i praktická práce v laboratořích jim
nebyla počítána.
Dovolil jsem si podati osnovu zákona pro úpravu
jejich situace a doporučuji ji vaší laskavé
pozornosti. Má to býti jakýsi novelisační
doplněk k platovému zákonu. Věc je
bílá, věc je spravedlivá, a kdo spravedlivě
soudí, jistě se nelekne nepatrného zvýšení,
kterého to bude vyžadovati v rozpočtu ministerstva
školství.
Další takovou otázkou, které si musíme
dobře všimnouti, je krise našich styků
vědeckých s cizinou. Je na to preliminováno
o 251.000 Kč méně. To není žádná
zlomyslnost nebo podobně. Ale v době, kdy nám
tolik záleží na tom, aby nejen naše Filharmonie,
nýbrž i náš profesor Hrozný a podobní
znamenití vědci nás dobře representovali,
máme více pamatovati na tyto věci. Proto
vás vyzývám v kulturním zájmu
našeho státu k společnému náporu
v rozpočtových věcech, aby se alespoň
příštím rokem - letos je bohužel
již pozdě tolik nešetřilo.
V krisi jsou také naše stálá divadla;
nemyslím Národní divadlo a ostatní
velká divadla, nýbrž divadla provinciální.
Budeme dělati všelijaké pokusy, abychom jim
pomohli, snad nějak z výnosu rozhlasu, který
jim dělá konečně konkurenci, anebo
jinak. Netroufám si při tom jíti na př.
na sportovní organisace, poněvadž je to obec
příliš mnohohlavá, ale smím-li
jednou promluviti z okna tohoto parlamentu, rád bych to
učinil tím způsobem, že bych alespoň
poprosil tu rozsáhlou sportovní obec v Československu,
aby nějak pamatovala nepatrnou obětí na divadla,
kterým vlastně odvádí obecenstvo,
a které potom nemohou vystoupiti na náležitou
výši kvalitní, kterou jedině se mohou
trvale udržeti.
Konečně naší poslední bolestí
bude lidová výchova. Dámy a pánové,
lidová výchova, na kterou v rozpočtu na r.
1931 bylo 6 mil. Kč, má nyní 1,634.000 Kč!
Tato nepatrná položka je skoro marnotratností.
Budiž mi dovoleno, abych zde pronesl paradox. že naše
jinak záslužná úsporná komise
se zde dopouští marnotratnosti, marnotratnosti na
oněch silách, které od spodu se derou k životu
a touží po vzdělání; na oněch
pracovnících, kteří jsou, neříkám
rostliny právě suchomilné, ale rozhodně
suchu vzdorující, kteří svoji práci
dodávají obyčejně zdarma a franko.
To je obor, kde se s nejmenšími finančními
prostředky dá dělati nejvíce. Žádný
druh institucí se nehodí tak dobře k tomu,
aby tvořil a vybavoval síly, jichž má
náš stát k životu zapotřebí,
jako lidová výchova. Nad hemžením hospodářských
zájmů, nad všemi starostmi o to, jak si letos
a napřesrok rozdělíme bídu, nad ambicemi
politických stran stojí v našem státě
velmi zřetelně určitá soustava zásad
a ideí. Jimi se sílili naši otcové v
trpké minulosti, jimi rostl náš národ
v době probuzení literárního a politického,
jimi byli unášeni naši bojovníci o svobodu
v době nejhorší zkoušky. Mvslím,
že patřím k lidem, kteří mohou
ze své rozsáhlé zkušenosti přednáškové
odvozovati závěry se značným nárokem
na platnost. Lidé se často rozčilují,
často jsou zmateni řečmi demagogů,
jejichž cílem není konečně nic
jiného, než-li provésti zmatení hlav
a srdcí. Ale jak do lesa, tak z lesa. Lid zároveň
touží, aby se k němu mluvilo rozumně
a přesvědčivě. On touží,
aby se mu ukázal hlubší, evropský, světový,
historický smysl tohoto našeho, hemžení
zájmů a třída hospodářských
čísel, aby se mu ukázal hlubší
smysl tohoto státu - ten zde je, ten pracuje, a my víme,
že ti, kteří v sobě čistě
a důsledně ztělesnili tyto zásady
a idee, především náš president
T. G. Masaryk, dožili se slávy a hluboké
cti ve světě a jsou z velké části
příčinou toho, proč náš
stát platí v mezinárodním světě
za stát výborný.
Často se zde vyslovovalo slovo "demokracie" Všímali
jsme si dobře těch nemnohých. kteří
to provázeli posměchem, a dobře nám
utkvělo v paměti, když jejich řečníci
pak přicházeli a dovolávali se demokracie.
Dámy a pánové, my skloňujeme slovo
"demokracie" jen v sedmi českých pádech,
a ne ještě v tom osmém, neskloňujeme
je přes koleno. Dobře přehlížíme
to logické non sequitur, které při tom vychází
často najevo. Pan posl. Gajda má býti
vydán - tak zní návrh imunitního výboru
- pro výrok, že demokracie je lumpárna. Porušení
demokracie však musí býti kritisováno
ve jménu demokracie a nesmí býti nějakou
farizejskou záminkou k tomu, aby se k nám draly
a u nás advokáty nacházely nějaké
idee totalitní nebo diktátorské. (Potlesk.)
Prosíme, jestliže se zde již vede nějaký
ideový boj, aby to byl boj čestný, čelo
proti čelu a argument proti argumentu. Ozývá
se u nás smích nad demokracií. a přece,
kdo se trochu dívá na cely ráz našeho
života jen ať si uvědomí, že zde
smí trpce kritisovati náš stát a státní
správu člověk. který se obdivuje tomu,
co je za hranicemi. Nezamyslel se nad tím? My ho prosíme,
aby šel za hranice a řekl nějakou nevinnou
věc veřejně, na př., že svatba
páně Goeringova byla slavnější
než svatba nějakého Hohenzollerna a že
je to plýtvání veřejnými prostředky.
Dáme mu s bohem, než odejde, neboť to bude na
neshledanou. Ti naši henleinovští Němci,
a také ti Čechové, kteří
si vtiskli v této době trvalé signum méněcennosti,
nechápou, že se zde nedá jen tak povrchně
mluviti, že nad a pod naším hemžením
parlamentním je určitá pevná sféra
zájmů, kterými tento stát byl vytvořen
a jimiž se udrží. Sféra ideí a
zásad s těmi nelze kramařiti. To je náš
citlivý nerv, a proto si musí pánové
ze sudetsko-německé strany na to zvyknouti, že
je budeme při všech jejich pokusech přiblížiti
se, nejprve nějakou dobu očichávat, abychom
dobře věděli, co vlastně v tom nejvnitřnějším
nitru vězí.
V celém jejich smýšlení je něco,
co nám béře dech. U nás prostě
je víra v rozum, slušnost, tam je víra v instinkt,
neomylné pudy, které, udělá-li Vůdce
jakýkoliv, třeba násilný čin,
stávají se hned normou. V jednom dramatě
Johstově si odjišťuje člověk revolver,
kdykoliv slyší slovo "duch". My však
pevně trváme na víře v ducha, na víře
v pravdu, která přes všecky paradoxy tohoto
světa navždy zvítězí, budeme-li
mužně za ní státi.
Náš režim je nejtěžší
ze všech, poněvadž je nutně kompromisní,
poněvadž každý při něm má
nějakou stížnost a každý může
a smí hubovati, což není všude. Ale je
to režim nenásilný. A my doufáme, že
s tímto fondem, se zásadou Komenského: Omnia
sponte fluant, absit violentia rebus, se dožijeme lepších
a nadějnějších dob.
A tu bych rád připojil dvojí výzvu.
Především, jak se staráme, vážení,
abychom propagovali tyto myšlenky, tyto základní
únosné zásady, tyto články
naší státní víry mezi svým
ve občanstvem? Kdokoli smí přijíti
a sepsouti je. Naše lidová výchova by byla
takovým laciným a prostředkem k opravdové
státní propagandě.Nechceme ministerstvo propagandy
- to je odiosní, poněvadž by se nám
říkalo, že to děláme po jiných
státech. Ale mohu vysloviti přání,
aby v ministerstvu školství, v dorozumění
s ministerstvem vnitra a zahraničních věcí,
byl utvořen alespoň poradní sbor a aby v
čelo takové nějaké lidovýchovné
organisace byl postaven člověk, jenž umí
mysliti a promluviti, a dělá to s nadšením.
Tím zajistíme základy tohoto státu
mnohem více nežli kdybychom šli oklikami, jakými
často chodíme.
Druhá věc se týče našeho rozhlasu.
Dámy a pánové, když zde mluví
předseda vlády dr. Hodža. velmi málo
se o této opravdu státnické řeči
dozví naše veřejnost. Konečně
československá veřejnost se to dozví
v novinách, ale německá veřejnost
o tom ví málo. Ale když mu odpovídá
pan posl. Sandner, ozve se to v síle několika
set kilowatů. My nemůžeme závoditi v
těch kilowatech, ale myslím, že dnes už
je každý přesvědčen, jak to bylo
krátkozraké, když někteří
naši šovinisté nepřipustili, aby se u
nás mluvilo německy, a když tolik zdržovali
tu příležitost, abychom mluvili ke svým
německým občanům německy o
státní ideologii. To bude prý napraveno,
ale už trochu pozdě; můžeme se spolehnouti
jen na svoji víru; v kilowatech závoditi nemůžeme,
musíme se tedy alespoň postarati, aby se jim to
trochu řeklo.
Myslím, že by bylo velmi nutno, aby také z
tohoto domu byla někdy přímým přenosem
rozhlašována důležitá prohlášení
předsedy vlády, ministrů, zpravodajů
a pod. Je potřebí seznamovati naše menšiny,
je potřebí dobudovati školský rozhlas
a je potřebí, aby rozhlas a státní
správa staraly se o politické uvědomování
našeho vysokoškolského studentstva, které
z části je opravdu ubohé. Na nás jednotlivcích
to ponecháno býti nemůže, najdou se
jiní jednotlivci, kteří pracují velmi
horlivě proti.
Dámy a pánové, můj čas uplynul;
nemohu se zdržovati. Slovo demokracie není slovo kulaté,
nýbrž stále se prohlubuje, a my kritisujíce
demokracii, kterou máme, musíme tak činiti
ve jménu demokracie v pravém slova smyslu stále
se prohlubující, čistší, jdoucí
do svých důsledků hospodářských
a sociálních. A bude-li vláda v tomto státě
opravdu nejen vládou lidu, skrze lid, nýbrž
hlavně pro lid, pak před dějinami budeme
míti tu velikou čest, že v době, kdy
jsme byli obklopeni úplným věncem diktatur,
kdy jsme byli ostrůvkem, o němž se mnozí
domnívali, že brzy jej přikryjí vlny
ze sousedství, zachovali jsme svoji linii a víru
v rozum a střízlivou práci. Pak věřím,
že tato demokracie, tato vláda lidu skrze lid a pro
lid nezmizí s tváře země. Na mapě
jsme a na mapě zůstaneme. (Potlesk.)