Místopředseda Taub (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
dr. Kugel. Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Kugel (rusky): Slavná sněmovno!
Ujímaje se slova v rozpočtové debatě
pře ji si především jménem svých
voličů projeviti city uspokojení, že
my zde jako zástupci židovského národa
v Československé republice otevřeně
můžeme pronášeti jeho přání
a požadavky. Víme, že to jest zásluhou
výlučně demokracie a demokratického
režimu naší republiky. Ale víme také,
že se k mínění menšin a každého
občana zvláště bude přihlížeti
dotud, dokud bude demokracie, a proto my uvědomělí
Židé budeme stále bojovati ruku v ruce s těmi
živly, které si přejí míti demokracii
v naší zemi.
O Podkarpatské Rusi se často psalo, mluvilo a také
v této síni nejednou referovalo. Jestliže do
krise vyžadovala situace karpatoruského obyvatelstva
přáti si mnohá zlepšení, dnes
obraz nouze v této zemi sotva může býti
vylíčen, a to se stejně týká
i Židů. Počet Židů na Podkarpatské
Rusi činí 1/7 veškerého obyvatelstva
této země. Jejich stav, zvláště
na vesnicích, mnohdy není lepší než
stav nežidů. Rozhodně protestuji proti tomu,
že se vina na bídě karpatoruského sedláka
často připisuje Židům.
Všechna tvrzení tohoto druhu jsou zlomyslné
výmysly a legendy a doporučuji těm, kdož
takové legendy vymýšlejí, aby se podívali
do židovských vesnických domů nebo otevřeli
katastrální knihu a tím se přesvědčili,
kolik Židů bylo nouzí nuceno prodati své
ubohé zbytky půdy.
I když jedinci dostali koncese na krčmu, nebylo těmito
koncesemi pomoženo masám, a jestliže jedinci
jinak bývali demoralisováni, jsou to výsledky
napodobování starého maďarského
režimu, který existoval v dřívějších
letech, a to odporuje našemu přání.
přání těch, kdož patří
ke hnutí, které si vytklo jako cíl změniti
stav Židů, vychovati je produktivně, osvítiti
je a povzbuditi ke svépomoci. To jest hnutí, jehož
nositelem jest sionismus, jemuž vůdcové naší
republiky nejednou projevili své sympatie.
Hospodářská krise, která dosáhla
svého vrcholu na Podkarpatské Rusi v souvislosti
se zastavením lesních prací a zároveň
s tím řady průmyslových odvětví,
vtiskla svou pečeť bídy i židovskému
vesnickému obyvatelstvu, stejně nouzí trpícímu.
Sta židovských dělníků, nádeníků.
vozků a jiných zaměstnanců zůstalo
bez všelikých prostředků k živobytí.
Sta židovských řemeslníků zůstalo
bez vezdejšího chleba, zvláště
proto, že se továrnicky vyrábějí
četné předměty první potřeby.
Tento stav demoralisuje zvláště mládež.
Tisíce mladých lidí se potlouká bez
určitého zaměstnání, bez práce,
apaticky a bez poznání cíle. obsahu a smyslu
jejich existence. V boji o holou existenci sahají k
prostředkům, jež nemůžeme schvalovati.
S jedné strany jest to neomezený vliv "zázračného"
rabína, pověra a negramotnost, které mají
zhoubný vliv na židovskou mládež, a proto
mládež velmi často propadá vlivu demagogie.
Z této situace úplného ochuzení židovského
lidu jest jen jediné východisko, a to jest převrstvení
mládeže, přivábení jí
k produktivním povoláním. Po této
stránce jsme již dělali pokusy, díky
podpoře místních a zahraničních
sociálních ústavů. Tak zvláště
při pomoci amerického komitétu Joint po celou
dobu trvání naší republiky bylo u nás
vydáno přes 20 mil. Kč na zřizování
úvěrních družstev, rozličných
řemeslnických dílen atd.
V poslední době mezinárodní židovský
kolonisační spolek "Ica", který
má svou správu v Paříži a Londýně,
tím, že zřídil v naší zemi
mléčná družstva, zavedl včelařství,
rozdával vodní a jiné násady, poskytl
stům rodin možnost produktivně pracovati. Mládež
především potřebuje osvěty, výchovy
a odborného vzdělání. Jest nutné
obraceti více pozornosti k výchově kádrů
řemeslnických učňů a intensivně
podporovati jejich přidělování do
nových závodů v mnohem větších
rozměrech, než se to doposud dělo.
Se zájmem a souhlasem jsme vyslechli výklad pana
ministra Nečase, v němž se mimo jiné
zabýval otázkou konsolidace východní
části naší republiky. V mezích
svého výkladu obrátil pan ministr pozornost
i na otázku vystěhovalectví. Vystěhovalectví
jest i pro nás jedním z prostředků
k ulehčení našeho stavu. Již před
válkou židovské vystěhovalectví
dosáhlo ohromných rozměrů a tehdy
se valila vlna vystěhovalců do Ameriky, Belgie a
jiných zemí. V posledních letech je Palestina
jedinou zemí, přístupnou hromadnému
přistěhování. V posledních
letech počet přistěhovalců z naší
republiky dosáhl několika tisíc. U nás
jsou organisace, které se zabývají přípravou
mládeže pro přestěhování,
a prosíme, aby možnost této přípravy
byla ulehčena, a to rozdělením většího
počtu těchto vystěhovalců v hospodářských
školách, poskytnutím státních
pozemků na selské kolonie, v nichž by se vystěhovalci
mohli naučiti po selsku hospodařiti, a mimo to také
poskytnutím osiva těmto koloniím.
V souvislosti s tím rád bych zdůraznil, že
vystěhovalectví do Palestiny má velký
význam pro utužení hospodářských
a kulturních svazků mezi Československem
a Palestinou a že mělo nikoliv poslední úlohu
při zřízení československo-palestinské
obchodní komory, podle jejíhož údaje
činí náš vývoz do Palestiny přes
60 mil. Kč.
Vítáme také předsevzetí, které
vyslovil pan ministr Nečas stran organisace vnitřní
kolonisace, která se své strany se příznivě
odráží na obyvatelstvu Podkarpatské
Rusi, a to bude přispívati také ke zlepšení
stavu i židovského obyvatelstva. Tímto přeskupením,
kterého lze dosíci poskytnutím půjčky
několika tisíc korun každé rodině,
lze pomoci velmi mnohým rodinám.
Do sociální péče zahrnuta je i péče
o nezaměstnané. Patříme ke státům,
které včas uznaly hluboký význam této
otázky a které hledaly prostředky pomoci
zákonitou cestou. Ale právě v chudší
oblasti naší republiky většina účastníků,
na něž pamatuje tato akce, nic nedostává,
neboť nádeník, zničený řemeslník,
náhodný sezónní dělník
nebyl do tří měsíců přihlášen
v nemocenské pojišťovně. Z četných
obcí již docházejí stížnosti,
že mnoha stům dělníků bylo zamítnuto
přihlásiti je do nemocenských pojišťoven.
Prosíme pana ministra sociální péče,
aby obrátil svou pozornost na tuto věc, a my se
své strany neopomineme předložiti v nejbližší
době materiál, týkající se
této ožehavé otázky.
Rovnoběžný s hospodářským
postavením jest i kulturní stav karpatoruského
obyvatelstva. Po stránce kulturní zůstalo
pozadu a karpatoruská otázka jest v podstatě
otázkou převážně kulturní.
Před převratem maďarský režim úspěšně
dosáhl toho, že se ruská a židovská
inteligence odcizila masám, a využil jí jako
nástroje pro pomaďaršťování.
Po převratě se situace změnila a Rusíni
naopak mají vrstvy inteligence pracující
ve prospěch svého národa a svého státu.
I my Židé si přejeme kráčeti
cestou převýchovy naší mládeže
a upoutání vlastní inteligence, která
má býti vůdcem a rádcem mas. Nová
výchova, které se přizpůsobujeme,
musí příště připravovati
naše žáky k životu. Přejeme si udržeti
svým žákům důstojnost národa.
Přejeme si potříti duševní dualismus
a dopracovati se k úplné židovské kultuře.
V posledním desítiletí ztratili jsme část
mládeže, která se obrátila k jiným
hnutím, neboť jsme jí neukázali východiska
z dualismu. Celá tragédie židovství
jest v tom, že se pokoušejí odciziti je jeho
národu a pokoušejí se jeho inteligenci odtrhnouti
od mas. Inteligence hledá v abstraktních ideích
útěk ze židovství. Ale tak zůstává
cizí i těm národům, kterým
by se chtěla přizpůsobiti. A poněvadž
víme, že škola jest nejdůležitějším
nástrojem převýchovy mládeže,
zřídili jsme s velkými nesnázemi na
Podkarpatské Rusi hebrejské školy.
Školy s hebrejským jazykem jsou na Podkarpatské
Rusi v sedmi městech, a jedno gymnasium s hebrejským
jazykem v Mukačevě. A tento ústav se vyznamenává
specialisty, znalými podmínek života na Podkarpatské
Rusi, jako světlo ve tmách, jako středisko
osvěty ozařující svými paprsky
nejvzdálenější dědiny, neboť
do toho ústavu docházejí žáci
z 90 vesnic.
Naše přání a úsilí míti
vlastní školství neslouží nám
k tomu, abychom se vzdálili nebo odcizili těm, kdož
nás obklopují, nýbrž naopak, abychom
výchovou ve vlastní kultuře a kultuře
naší země a našeho kraje vychovali své
děti na užitečné a důstojné
členy společnosti a užitečné
občany. Československý národ, který
v boji o své osvobození kráčel touž
cestou, nás pochopí a pochopí také,
proč si nepřejeme, aby se Židé stali
tím, čím byli v minulém století,
předvojem v boji národností jedné
proti druhé. Pro nás jest velmi důležité,
abychom žili v přátelství s Rusíny,
jak tomu bylo dosud.
Pan ministr školství a nár. osvěty ve
své řeči v kulturním výboru
prohlásil: "Bylo by nesmyslné provozovati takovou
politiku proti národu, který během 5000 let
odporoval jakémukoliv odnárodňování."
Již r. 1926, kdy byl po prvé ministrem školství,
karpatoruští Židé si přáli,
aby tam byly zřízeny české školy.
To se stalo jedině proto, že si přáli,
aby se jejich děti naučily státnímu
jazyku. Táži se, je-li cesta, o které se nám
pan ministr zmínil, správná a jediná
pro naučení státnímu jazyku? I já
jako pedagog a jeden ze zakladatelů hebrejských
škol a jako správce učiliště, jenž
jsem proto dlouhá léta studoval podmínky
života na Podkarpatské Rusi a pracuji zde v kulturním
oboru, osměluji se tvrditi, že to není cesta
ani jediná, ani správná. Domnívám
se, že jedinou cestou proti odnárodňování
Židů jest pomoci jim hájiti vlastní
národní menšinové školství
v jazyku hebrejském, kde musí býti věnováno
významné místo vyučování
státnímu jazyku.
Hebrejské školství, které jsme dosud
vybudovali, jest vydržováno soukromými prostředky,
zatím co školy jiných národností
vydržuje sám stát. Naše národní
školy jsou jediné na Podkarpatské Rusi, které
žádají od svých žáků
školné. A pro chudobu židovského obyvatelstva
se nemůže toto školství rozvíjeti.
Připouštíme-li ochotně, že od připojení
Podkarpatské Rusi k Československu za 11 let, od
roku 1920 do roku 1931, přibylo 252 škol, a
to 104 rusínské, 136 československých
a 18 maďarských, 7 německých, v procentech:
rusínských 86,36%, československých
47.75%, maďarských 6,3%, německých 2.44%,
hebrejských 1,38%, musíme říci, že
podle statistiky z r. 1930 13.223 Němců má
21 škol s 38 třídami, 12.650 Rumunů
má 4 školy s 28 třídami, ale že
Židé, jichž jest přes 100.000, mají
pouze 7 škol se 14 třídami, které musí
vydržovati soukromými prostředky.
Že hebrejská učiliště mohou sama
změniti psychologii svých žáků,
ukazuje volba povolání čtyř maturitních
období hebrejského gymnasia v Mukačevě,
srovnáme-li je s jinými učilišti. Z
79 žáků se zkouškou dospělosti
v posledním čtyřletí více než
polovina se věnovala učitelskému povolání
a pracuje jako hebrejští učitelé jednak
v hebrejských školách na Podkarpatské
Rusi, jednak v Čechách, na Moravě a na Slovensku.
Částečně byli abiturienti převychováni
a vystěhovali se jako zemědělští
dělníci a řemeslníci do Palestiny.
Pouze 6 osob ze všech abiturientů se věnovalo
právnickému vzdělání.
Dovoláváme se §u 132 naší ústavní
listiny, malého školského zákona z r.
1919, kde se doslova praví (čte): "...ve
městech a okresích, ve kterých stále
přebývá značný zlomek státních
občanů československých, jimž
se ke splnění jejich menšinových potřeb
etických, náboženských nebo jazykových
poskytují prostředky zařazené do státního
rozpočtu, nebo z obecních a jiných veřejných
fondů na účely náboženské
nebo lidumilné."
Nepřestaneme žádati, aby naše školy
převzal stát, a budeme bojovati o jejich další
vývoj. Bude-li splněna tato naše žádost,
nebudou se opakovati případy, že si rusínští
rodiče stěžovali školním inspektorům,
že jejich děti vyučují židovští
učitelé, zatím co Židé posílají
své děti do českých škol, kde
není ani jediný židovský učitel.
Mezi našimi kulturními úkoly jest požadavek,
aby byl zaveden demokratický volební řád
také do židovských obcí. Několik
let to můj kolega dr. Goldstein žádal
při rozpočtových rozpravách a dostali
jsme kdysi také písemné ujištění
od pana ministra dr. Dérera, když byl ministrem
školství a nár. osvěty, že správa
bude podporovati naše úsilí. Bohužel se
po této stránce dosud nic nezměnilo a v kulturních
obcích východních krajin naší
republiky panuje hluboký středověk.
Většina židovského obyvatelstva je zbavena
volebního práva. Obce řídí
klika lidí, kteří pracují v osobních
zájmech. Všechny protesty jsou marné a vůbec
se na ně neodpovídá.
Velice také litujeme, že byla zřízena
ortodoxní zemská kancelář na Podkarpatské
Rusi, která velice tíží chudé
židovské masy v dobách tak velké nouze
a bídy a zároveň zotročuje židovské
masy duševně a na duchu. Přejeme si, aby zásady
voleb do kulturních obcí byly zdemokratisovány
proto, aby židovské masy nebyly vyloučeny ze
správního aparátu svých obcí,
nýbrž mohly se ho účastniti. Domníváme
se, že každý, pro něhož pojem demokracie
není jen prázdným zvukem, uzná tento
náš požadavek za spravedlivý a bude jej
podporovati.
Rád bych se ještě zabýval otázkou
daňových exekucí. Naše daňová
reforma, kodifikace a unifikace všech na území
naší republiky platných ustanovení týkajících
se přímých a částečně
nepřímých daní na základě
a zásadě subjektivní daňové
výnosnosti dává nám právo doufati,
že libovůle podřízených a výkonných
orgánů bude uvedena do mezí zákonů
a že budou jednati v mezích zákonodárcem
předvídaných. Ke své veliké
lítosti musíme konstatovati, že chování
orgánů, jimž jest svěřena exekuce
v daňových věcech, odporuje základním
zákonům naší reformy a že ony hlavně
u nás na Podkarpatské Rusi přímo ničí
daňovou morálku. Chování úřadů
a neblahé účinky jejich daňové
praxe pan posl. Remeš věcně zkritisoval
na několika případech vymykajících
se pořádku.
Především jest mezi zákonodárstvím
a praxí, jak se provádí, veliká propast.
Jestliže daňový rozvrh zachycuje nejen příjem,
nýbrž často také přesahuje celý
majetek poplatníka, jestliže se pokračuje v
marných exekucích, ačkoliv hradí pouze
výdaje na provedení exekuce, a dále jestliže
exekuční orgány se vychloubají tím,
že jsou pány celého města, jest to dostatečný
důkaz, jak se v praxi vymáhají daně
a jak to působí škodu samé daňové
morálce.
Chování daňových orgánů
našlo bohužel vhodné napodobení i u orgánů
celních. Podloudnictví v pohraničních
obcích naší republiky vzrůstá,
jednak ohrožuje finance naší republiky, jednak
existenci řádných daňových
poplatníků-obchodníků, kteří
mohou obchodovati jen zbožím, za něž bylo
zaplaceno clo. Ale naše finanční orgány
místo aby přísně trestaly podloudníky,
slibují jim všemožné výhody a dokonce
i náhrady, aby od nich mohli dostati více udání.
Podle výpovědí podloudníků
jsou zatýkáni zámožní obchodníci
a drženi ve vězení, dokud nepodají žádost
o zaplacení odstupného. Trestní řízení,
ve kterém by mohli dokázati svou nevinnost, se vyloučí,
jakmile oni, jak se říká, z dobré
vůle, zaplatili odstupné. Podobnou praxí
se pouze podkopává vážnost státu
a jeho finančních orgánů.
Ještě několik slov o otázce státního
občanství. Dosažení státního
občanství, pro protahující se rozhodnutí
a také pro matriky, které se za maďarského
režimu neobyčejně vadně vedly, a z toho
důvodu i proto, že často je nutno dovolávati
se pradědů, aby se dokázalo právo
na státní občanství, stalo se přímo
mukou pro Židy ve východních částech
naší republiky. Otcové i synové, kteří
sloužili jako vojáci, jsou často trestáni,
poněvadž nežádali o povolení práva
přebývati zde jako cizinci. Pro kulturní
zaostalost Židů ve východní části
republiky málo se zajímali o své listiny
a většina z nich vůbec listin nemá.
Vím o případech, kdy lidé, kteří
se narodili v Československu a jejichž rodiče
se zde rovněž narodili a vykonali zde svou vojenskou
povinnost, nejednou přecházeli přes hranice
a zpět proto, že jiné státy je nepřijímaly,
nepřejíce si je uznati za své občany,
a u nás tito lidé podléhají zákonu
o cizincích. Ministerstvo vnitra nařídilo
okresním úřadům, aby včas vyřizovaly
obyčejné případy, ale právě
těžší případy leží
celá léta u vyšších instancí.
Rychlé vyřizování a zároveň
ulehčení praxe jest naléhavě nutné.
Vážené dámy a pánové!
To jsou moje poznámky, které jsem měl čest
přednésti jako zvolený zástupce karpatoruských
Židů, a doufám v plné důvěře,
že rozhodující instance budou dbáti
našich přání a budou je podporovati.
Naše republika jest ostrovem demokracie ve střední
Evropě. Chceme bojovati ruku v ruce společně
se všemi jinými loyálnímiobčany
naší republiky s použitím všech prostředků,
které máme po ruce, abychom zesílili naši
demokratickou republiku.
Důvěřujeme vládě, neboť
ve vládní koalici vidíme vůli konsolidovati
poměry v našem státě, a protože
věříme pevné vůli této
koalice zachrániti demokracii, budeme hlasovati pro předložený
rozpočet.
Místopředseda Taub (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
dr. Kozák. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Kozák: Slavná sněmovno!
Nebývá zvykem, aby řečník,
který měl již příležitost
vyjádřiti se v kulturním výboru, mluvil
ještě jednou v plenu. Já jsem mluvil o kulturních
věcech, o aktualitách již ve výboru
kulturním, ale tam jsem mluvil k panu ministru školství
a zástupcům jeho resortu. Při tom nejen zbývá,
nýbrž musí býti opakováno několik
věcí, na kterých máme jakožto
sněmovna společný zájem všichni,
kromě snad několika výjimek z našeho
demokratického pravidla, které to pravidlo potvrzují.
O věci kulturní se zájmy stranické,
stavovské a třídní poměrně
nejméně tříští, a co se
týče otázek národnostních,
budu míti příležitost krátce
se o nich vysloviti a odpověděti na výtky,
které zde dnes byly proneseny. Máme na nich opravdu
společný zájem, ale právě proto,
že nejsou předmětem třídních,
stavovských bojů tou měrou, jako věci
jiné, zejména hospodářské,
má tato mince též svůj rub; poněvadž
nejsou rozlišujícím znamením většiny
z nás, poněvadž nejsou předmětem
smlouvání a přetahování, propadají
se častokráte do hlubin zapomnění,
přestávají býti dominantami politického
života, jak by vlastně zasluhovaly, neboť naše
budoucnost závisí na nich do daleko větší
míry, než by se zdálo.
Já, slavná sněmovno, položím
největší důraz ve svém proslovu
na některé otázky, kterých je potřebí
k životu republiky, které mají přispěti
k politickému, hospodářskému a sociálnímu
zrání občanstva. Přeji si, abychom
si ujasnili některé zásady, na kterých
velmi záleží, poněvadž tvoří
a stále vzrůstající měrou budou
tvořiti naši legitimaci před veřejností
světovou. Z tohoto důvodu však je ponechávám
na konec. Před tím dovolte, abych upozornil na několik
aktualit, které přijdou v nejbližší
době na pořad jednání. Během
dlouhé doby se ovšem ukáže jejich význam
pro vytváření kolektivních podmínek
našeho státního života.
1. V nejbližší době bude z kulturního
výboru předložena osnova zákona o újezdních
školách měšťanských. Senát
Národního shromáždění
plně napravil fakt, že jej nechal propadnouti v třetím
období parlamentu, přijal jej se vzácnou
jednomyslností, a můžeme říci,
že i ve formě zdokonalené proti původnímu
znění. Budiž mi dovoleno vysloviti naději,
že poslanecká sněmovna přijme tuto předlohu
s podobnou jednomyslností.
Dále bych poukázal na některé okolnosti,
které uvážiti je nyní naší
povinností. Újezdní školy měšťanské
budou znamenati rozdělení věcných
nákladů na více obcí. Tomu se nikdo
nemá bránit, poněvadž je to otázka
spravedlnosti. Ale je velmi žádoucí, aby se,
ne-li rychle, aspoň časem rozmnožil jejich
počet a dále aby obce, ve kterých se umístí
tyto újezdní měšťanky, byly vhodně
zvoleny. Volení zástupci lidu budou zde míti
dobrou a aktuální příležitost
ke společným poradám regionálním,
aby zájmy kraje byly vždy náležitě
vyváženy a aby umístění škol
se dálo podle okolností geografických, komunikačních
i podle potřeby obcí, jež přijdou v
úvahu.
Je také žádoucí, aby se kursy měšťanských
škol, t. zv. IV. ročníky, kterých je
nyní 1176, množily. Měšťanské
školy a tyto kursy jsou dobrým ukazatelem slušného
kulturního průměru našeho občanstva,
jejich osnovy jsou nyní opravdu dobré. Čím
více dětí nám půjde na tyto
školy, tím únosnějšími a
myšlenkově hybnějšími se stanou
základy naší občanské vyspělosti.
Je nyní otázkou, jak bude vypadat financování
věcných nákladů a udržování.
Dvě třetiny nákladu na měšťanské
školy ponesou místo obcí okresy a země,
takže se školní obce budou moci spíše
věnovat vybudování svých IV. ročníků.
To ovšem souvisí se sanací samosprávy.
O jeden důvod více, abychom si zde společně
řekli, jak velmi vitální zájem máme
na sanaci samosprávných celků. Je naší
povinností, abychom letos i v budoucnosti podporovali všecko,
co v tomto směru bude podniknuto, abychom nyní již
pro r. 1937 připravovali další ozdravění
samosprávných financí, které těžce
byly poškozeny r. 1927 za éry občanské
koalice.
Je známo, že úbytek natality z posledních
let se začíná jeviti na školách
obecných a v prvních ročnících
škol měšťanských. Dohromady tento
úbytek v republice činí 15.925 dětí.
Tento zjev samo sebou již znepokojující a zejména
nápadný u německého občanstva
naší republiky, znamená přes to jistou
příležitost pro školství. Žádáme
proto školské úřady, aby úspor,
jichž se dosáhne na počtu tříd,
užily počátkem příštího
roku pro zřizování dalších. Z
těchto položek budiž zřízena zásoba,
která se nesmí propadnout do úspor nebo jinak
použíti, byť si i jinak ty úspory byly
sebe více žádoucí.