Vážení pánové, já s tohoto
místa vřele cítím povinnost, abych
se ujal dělnických a zřízeneckých
odborových organisací, které v těchto
dobách vykonávají veliký kus nenáročné
a záslužné práce. Vyplácejí-li
podpory v nezaměstnanosti, snaží se, aby ve
státě zachován byl klid, dělají
všechno, co dělat mohou k udržení klidu
a pořádku a nezaslouží si, aby tato
jejich ušlechtilá snaha byla zlehčována
nebo aby se stávaly středem nenávistných
útoků a kampaní.
Poslední novelisace zákona o státním
příplatku k podporám v nezaměstnanosti
nebyla šťastná. Byla provedena proti naší
vůli. Nepřinese to, co přinést měla,
poněvadž zejména v oborech práce, kde
jsou zaměstnáni muži, ženy i dospělé
děti, v praksi téměř není možno,
aby se dodržoval zákonitý předpis. Proto
po této stránce příslušné
odborové organisace podaly návrh kompetentnímu
ministerstvu soc. péče, aby došlo ke zjednodušení
výplaty podpor podle t. zv. gentského systému.
Toto zjednodušení by nestálo státní
pokladnu nic, ale byl by zaveden pořádek, po kterém
dělnické odborové organisace státotvorné
volají. Věřím, že při
iniciativnosti p. ministra soc. péče se to podaří
a že se stane konečně snad skutkem požadavek
seriosních a odpovědných odborových
organisací, aby zjednodušeny byly výplaty podpor
v nezaměstnanosti.
Vedle podpor v nezaměstnanosti, které vyplácejí
příslušné odborové organisace,
jsou ještě pomocné akce, kterými se
vychází vstříc nezaměstnaným,
kteří z různých důvodů
nemají nároku na podporu v nezaměstnanosti
podle zákona o státním příplatku
k podpoře v nezaměstnanosti. Mám na mysli
jen dvě akce, t. zv. akci chlebovou a akci bramborovou,
o nichž bych chtěl říci po praktických
zkušenostech několik slov.
Vláda republiky Československé jistě
sledovala dobrý a humánní cíl, když
se rozhodla dáti 60 mil. Kč na tyto vedlejší
pomocné akce pro nezaměstnané. V praxi jsme
se bohužel stali svědky, že každý
nemá v nejtěžší době takový
ušlechtilý cíl před očima jako
vláda republiky. Snad všichni poslanci dostali od
poslanců sudetoněmecké strany zásilku
bochníku chleba, kterou doprovázel přípis,
v němž se nám poslancům oznamovalo,
jaký chléb dostávají nezaměstnaní
v severních oblastech našeho státu. Když
jsme tento chléb rozkrojili a prohlédli, byli jsme
skutečně překvapeni, a všichni musíme
loyálně a pravdivě doznat, že tento
chléb, který nám byl poslán jako ukázka,
nebyl naprosto poživatelný. Každým z nás
muselo otřásti vědomí, že tento
chléb byl přidělen nezaměstnaným,
zejména jejich dětem, jako potravina. Ovšem
chtěl bych uvésti na pravou míru tvrzení
pp. kolegů ze sudetoněmecké strany, jakoby
tento chléb dostávali jen němečtí
nezaměstnaní, neboť tento chléb dostávali
i čeští nezaměstnaní dělníci
a jejich rodiny.
Apeluji na ministerstvo soc. péče, aby každý
takový případ úžasného
zneužívání lidské bídy,
který by se objevil, byl trestně stíhán,
aby tak bylo potíráno to strašné kšeftaření
s lidskou bídou a aby takový hyenismus byl exemplárně
potrestán. (Výborně!)
Další důvod ke stížnosti mám,
pokud se týče akce bramborové. Vím,
že v řadě okresů brambory, které
byly dávány nezaměstnaným, byly jakž
takž k jídlu, ale mám také doklady -
do soc. politického výboru jsem přinesl krabici
takových brambor - že určití páni
velkostatkáři za dobré státní
peníze místo dobrých brambor dali nezaměstnaným
50% brambor zkažených, zapařených, shnilých,
k požívání naprosto nezpůsobilých.
(Slyšte!) Upozornil jsem p. ministra soc. péče
na tento strašný zjev a jsem velmi rád. že
pan ministr, když to odsoudil celý soc. politický
výbor, dal příkaz všem okresním
úřadům, aby každé vadné
brambory byly pozastaveny a nesvědomitým velkostatkářům
bez náhrady vráceny. Pokud se týče
těchto pomocných akcí, jménem čsl.
strany nár. socialistické prohlašuji, že
jsme pro setrvání na těchto akcích,
aby byly dále podnikány a nad to ještě
rozšířeny a prohloubeny.
A nyní, slavná sněmovno, několik slov
o organisování práce. Nám je jasno,
že podpory v nezaměstnanosti jsou nutným zlem,
a klademe váhu především na to, aby
se nezaměstnaným opatřila práce a
zase práce, po které oni tolik volají. A
tu velmi vítám prohlášení pana
předsedy vlády, který mluvil o tom, že
v určitých výrobních odvětvích
bude provedena syndikalisace výroby, bude proveden zásah
do dosavadního anarchického stavu a bude na docela
jiném podkladě stavěna hospodářská
základna výrobní a odbytová některých
našich průmyslových úseků, zejména
některých našich průmyslů exportních.
Nám je známo, že některé průmyslové
odbory jsou přímo zralé k syndikalisaci výrobní
a odbytové, zejména je to sklo a textil. A já
bych byl rád, aby právě v době přítomné
tento zásah. toto regulované státní
hospodářství co nejdříve se
stalo skutkem.
Vidíme, jak blahodárně se osvědčuje
zásah státní na příklad při
právní závaznosti kolektivních smluv.
Já jsem, slavná sněmovno, z oboru průmyslové
výroby, který je snad nejtížeji postižen
nezaměstnaností. Je to průmysl textilní.
Tam jsou poměry již tak daleko, že je nebezpečí,
nestane-li se náprava v tom významném průmyslovém
odvětví, že stojíme před jeho
úplným zánikem, zkázou, a před
touto zkázou stojí také více než
300.000 dělníků na tento průmysl svou
výživou odkázaných. Šli jsme my,
zástupci dělnictva, i zástupci pokrokových
průmyslníků a volali jsme po tom, aby byla
provedena právní závaznost kolektivních
smluv v textilním průmyslu. Děkuji s tohoto
místa všem pánům členům
naší vlády, kteří se postavili
za tento požadavek a kteří svým souhlasem
umožnili, že právní závaznost kolektivních
smluv v textilním průmyslu byla zákonem stanovena
a že se začíná uplatňovat. Naše
dosavadní zkušenosti jsou velmi slibné a dobré.
Přes 60 politických okresů je již zahrnuto
pod právní závaznost kolektivní smlouvy
v textilu. Byli jsme až překvapeni, za jakých
poměrů přímo úžasných
pracoval dělník na horách, tam v těch
vískách, po rozpadlých mlýnech, stodolách
a chalupách. Za 60 hodin týdně si takový
dělník vydělával také jen 11
až 15 Kč. Mnozí páni zaměstnavatelé
se nestyděli dát tuto žebráckou almužnu
svému dělníkovi! Když se provedla právní
závaznost, tu mnozí z nich se postavili proti a
organisovali odpor. Díky bohu, tento odpor nebyl jim téměř
nic platný, přes jejich hlavy šla a jde právní
závaznost kolektivních smluv a oni dnes, aby vyrovnali
onu disparitu mzdovou, která zabíjela nejenom dělnictvo,
nýbrž i průmysl a seriosního podnikatele,
musí zvyšovat mzdy až o 80% svému dělnictvu,
aby tato mzda odpovídala platné kolektivní
smlouvě.
Na druhé straně vidíme, že řada
pokrokových zaměstnavatelů vítá
toto opatření a solidárně s námi
prohlašuje, že na tomto prvním kroku nemůžeme
zůstati stát, že je nutno dělati další
opatření rázu organisačního,
aby to, co bylo dříve, nikdy více se nestalo
a aby záměrné státní regulování
hospodářství dosavadní trosky, které
zde jsou, soustředilo a probudilo k novému, dalšímu,
a bohdá také lepšímu hospodářskému
životu.
A tak, slavná sněmovno, jako máme dnes právní
závaznost kolektivních smluv v textilním
průmyslu, tak voláme po tom, aby ve všech oborech
práce byla provedena takováto právní
závaznost kolektivních smluv, a to co nejdříve.
(Potlesk. - Předsednictví převzal
místopředseda Taub.) Chceme, aby lidská
a dělnická práce měla ochranu, a to
zejména ochranu zákonnou. (Výborně!
- Potlesk.)
Máme akci, která se dotýká také
nezaměstnaných, a to t. zv. státní
stravovací akci. Slavná sněmovno! Bylo by
dobře, aby každý člen tohoto domu si
spočítal, kolik stojí státní
stravovací akce státní pokladnu, a pak aby
si každý z vás položil otázku,
jak v tom kterém vašem volebním kraji se státní
stravovací akce osvědčuje. A my, bohužel.
vidíme, že i této státní stravovací
akce někde je zneužíváno (Tak jest!)
právě těmi pány starosty, kteří
jsou proti této státní stravovací
akci.
Státní stravovací akce poskytuje nezaměstnaným
10 až 20 korunový lístek na jeden týden.
Za 10 až 20 Kč týdně se dá velmi
těžko žíti. Ale máme mnoho rodin,
které mají tento jediný příjem
a z něhož jsou živy.
Místní sociální komise obecní
dají návrh k soupisu všech chudáků
okresnímu úřadu, a na těchto okresních
úřadech nejsou mnohdy lidé, kteří
by patřili do řad socialistických. Aspoň
já neznám ani jednoho vedoucího činitele
okresního úřadu, který by nosil legitimaci
některé socialistické státotvorné
strany.
Tím více se může věřiti,
že tito okresní hejtmani nepřipisují
položky, aby zemský úřad a ministerstvo
soc. péče daly více, než kolik žádají
obce. A tu po návrhu okresních úřadů
zabývá se tím jak ministerstvo soc. péče,
tak zejména také presidium zemského úřadu
v Praze, pokud se jedná o zemi Českou a pokud máme
zjištěna konkretní fakta a doklady. A zde konstatuji,
že se mně zdá, že je nedůstojno
pro ministerstvo soc. péče, aby bylo jaksi korigováno
neodpovědným byrokratem, kolik se kam má
dáti a nemá dáti lístků ze
státní stravovací akce. (Tak jest!) Myslím,
že to správné není, poněvadž
ministerstvo soc. péče nemůže býti
obviněno, že by zbytečně mrhalo státními
penězi. A proč právě ministerstvo
soc. péče má míti nad sebou dozor
někoho, kdo škrtá a dělá změny?
Tak, prosím, se stalo, že poslední období
pro státní stravovací akci do 1. prosince
tento pán na zemském úřadu v Praze,
aniž znal skutečné poměry, aniž
znal ony kraje hospodářské bídy, hospodářských
hřbitovů, sedl si za zelený stůl a
seškrtal návrh místních sociálních
komisí, návrh okresních úřadů,
návrh ministerstva soc. péče někde
více než o polovinu: skoro o tři miliony Kč
seškrtal žádaný příděl
na lístky ze státní stravovací akce.
V této věci. poněvadž je to postup nemožný,
nesociální, a já bych řekl s tohoto
místa, nespravedlivý, musili jsme podati interpelaci
na pana ministra vnitra. ví-li o tom, jak si počíná
jeho podřízený úředník
a jaké následky z toho mohou vzejíti.
Slavná sněmovno! Když ten nezaměstnaný
dělník nedostane ani těch 10 Kč za
týden, kdo se může divit, že se ocitá
na ulici, že se stává předmětem
těch, kteří nemají zájem na
tom, aby byl klid a pořádek v tomto státě
zachován? Kdo se diví potom, že může
dojíti k věcem, ke kterým by za normálních
poměrů nedošlo? Proto znajíce tento
nesprávný postup zemského úřadu
přibíjíme jej zde na pranýř
a žádáme, aby se co nejdříve
v této věci stala náprava. (Výborně!)
Slavná sněmovno! Chtěl bych se zmíniti
ještě o dvou věcech při kapitole sociální
péče. Jde o komise pro domáckou práci,
jde o živnostenskou inspekci a zprostředkování
práce. Máme obvodní a ústřední
komise pro domáckou práci. Domácky pracující
dělník je dnes v dnešní těžké
době nejvíce vykořisťovaným člověkem.
Zde mají býti a jsou zřizovány obvodní
komise pro domáckou práci podle povahy povolání
a ústřední komise, které mají
tu kompetenci a pravomoc, že mohou vyhlásiti sjednaný
ceník, a tento sjednaný ceník aspoň
minimální mzdy je právně platný
a závazný. To je všecko velmi hezké,
zákon na to dává právo; některé
obvodní komise i ústřední komise pracují,
některé bohužel spí spánkem spravedlivých.
Ale v praxi, tam, kde se pracuje, máme také smutné
zkušenosti, na které bych chtěl upozornit.
Na Českomoravské vysočině, tam, kde
se po domácku zpracovávají koberce, žinilové
šály, kde se dělají záclony atd.,
tam se touto výrobou živí více než
10.000 lidí. Tam ve schůzi obvodové komise
pro domáckou práci stanoven byl mzdový ceník,
který byl úředně vyhlášen
a který také správně platil. Zjistili
jsme, že řada pánů z Českomoravské
vysočiny, faktorů, zaměstnavatelů,
nedodržuje tento ceník, a učinili jsme udání
na kompetentní úřad. Zjistili jsme. že
okresní úřad v Chrudimi po dvojí urgenci
nadiktoval těmto nesvědomitým zaměstnavatelům
pokutu 5 až 10 tisíc Kč, ale zaměstnavatel
se odvolal k zemskému úřadu a zemský
úřad buď pokutu snížil na polovinu
anebo ji škrtl úplně. To je zase jedna záslužná
činnost zemského úřadu, který
by měl dbát, aby takové dohody o mzdách
v domáckém průmyslu byly dodržovány.
Ale tímto způsobem a touto taktikou se naprosto
ztrácí, co venku jest vybudováno a uděláno.
Je to opětovný doklad nesociálního
postupu zemského úřadu. Žádáme,
aby zemský úřad respektoval usnesení
obvodní komise pro domáckou práci, usnesení
ústřední komise pro domáckou práci,
aby sjednané ceníky byly dodržovány
a zaměstnavatelé. kteří je nedodržují,
aby byli potrestáni. (Výborně!)
Pokud se týče živnostenské inspekce,
přesvědčili jsme se. a stále voláme,
jak nedostatečně vybavena je naše živnostenská
inspekce a jak malou a nedostatečnou má pravomoc.
Na horách se pracuje na výsměch všem
zákonům, které tu odhlasováváme.
Tam na horách desetitisíce lidí nevědí,
co je to zákon o placené dovolené, co je
to ustanovení občanského zákona, tam
se nezná osmihodinová pracovní doba, ač
v celém světě je tendence na zkrácení
pracovní doby na 40 nebo pod 40 hodin týdně.
Tam se pracuje ve dne v noci, v neděli. ve svátek,
pracovní doba tam není žádná.
Zákony sociálně politické tam neplatí,
tam si s těmi lidmi zaměstnavatel dělá
co chce, O ně jakých hygienických a zdravotních
opatřeních se tam nedá mluvit. Proč
je to? Je to proto. poněvadž třeba za 10 let
tam nemůže přijíti živnostenský
inspektor do podniku, aby vykonal živnostenskou inspekci,
aby zaměstnavatele poučil, jaké má
zákonité povinnosti, co má dělat a
co ne. Proto voláme dnes s tohoto místa velmi naléhavě,
aby naše živnostenská inspekce byla prohloubena,
rozšířena, vybavena větší
pravomocí než dosud, aby ti, kteří potřebují
sociální ochrany ve svém pracovním
procesu co nejvíce - dělníci - byli chráněni,
aby se nemohlo stávati, čeho jsme dnes u nás
bohužel svědky a což je pro nás jako stát
pokrokový velmi a velmi zarmucující.
Nakonec několik slov ke zprostředkování
práce. Slavná sněmovno! Mluvíme-li
o nezaměstnanosti, mluvíme-li o veliké armádě,
která marně chodí po ulicích měst
a venkova a marně domáhá se práce,
je nutno zdůraznit, že tu máme velikou mezeru
a nebude-li vyplněn a, že se poměry zlepšiti
nemohou. Dnes zaměstnavatel béře si do práce
každého, koho chce. Nedívá se na délku
jeho nezaměstnanosti, nedívá se na jeho sociální
a hospodářskou potřebnost, nedívá
se na nic, vezme si dělníka do práce, a bohužel
mnohokráte jen s podmínkou, že bude v té
organisaci, ve které je jeho zaměstnavatel. Dnešní
stav je stavem strašným, kdy se úžasně
uplatňuje teror bohatých a kapitálově
silných. Z našeho pohraničního území
pánové z řad sudetoněmeckých
poslanců snášejí doklady o nezaměstnanosti
v severních Čechách. Prosím, musím
konstatovati. i když vím, že v těchto
oblastech je německé dělnictvo nezaměstnané,
že tam české dělnictvo a český
úředník trpí dvojnásobně.
Trpí proto, poněvadž německé
radnice, které jsou v rukou pánů henleinovských
stoupenců, a němečtí zaměstnavatelé
nevezmou do práce českého dělníka,
českého člověka. Vezmeme-li Trutnov,
vezmeme-li Broumov, Vrchlabí, Hostinné atd., můžeme
prokázati. že ani podniky, které dostávají
státní dodávky, které jsou tudíž
odkázány na stát, nerespektují to,
aby přijímaly českého úředníka,
českého dělníka, českého
zřízence do práce, nýbrž vždycky
a za všech okolností dávají přednost
svým politickým přátelům z
řad úředníků, dělníků,
zřízenců atd.
To je stav nadále naprosto nemožný a neudržitelný.
Z venkova se nám hlásí veliká vlna
teroru, ve městě je totéž, v pohraničí
také. Jsme toho názoru, že dosavadní
stav je neudržitelný. Na pracích nouzových,
na státních dodávkách pracují
lidé, kteří toho vůbec nepotřebují,
ale ti, kteří toho potřebují, se do
práce dostati nemohou. (Hlasy: To je celá soustava!)
Prosím, to je celá soustava, a právě
je nutno tuto soustavu změniti, poněvadž dosavadní
soustava je nám všem krajně nebezpečná.
Jsme toho názoru, a voláme po tom důrazně,
aby co nejdříve byl sněmovnou schválen
zákon o řádném zprostředkování
práce, které by se dělo úředně
bez nátlaku politického a podle potřebnosti.
Ten, kdo je dlouho nezaměstnaný, ten, který
má početnou rodinu, který je vyčerpán
hospodářsky až do dna, by měl přednost
při přijetí do práce před tím,
který hospodářsky a existenčně
má o sebe postaráno. Chceme, aby tu byla spravedlnost
při přijímání dělníků
do práce, aby nemohlo dojíti k teroru, ke kupování
duší, a to ani k teroru nacionálnímu,
ani k teroru sociálnímu a hospodářskému.
Po té stránce tedy voláme po zprostředkování
práce, ovšem ne tak, jak je připravována
osnova, že po první tři dny má zaměstnavatel
právo, aby volně si vzal, koho bude chtít,
a teprve po třech dnech má se obrátiti na
příslušnou okresní zprostředkovatelnu
práce anebo ústav práce. Za tři dny
si dnes může vzíti každý do práce
statisíce lidí, bude-li chtíti, poněvadž
jsou ti lidé na ulicích a k disposici každému.
Chceme proto spravedlnost, objektivitu a chceme, aby každý
poctivý nezaměstnaný měl v tomto demokratickém
státě právo na práci. (Potlesk.)
Řekl jsem jen několik slov a několik poznámek
o kapitole ministerstva soc. péče v čase
mně omezeném, co my, českoslovenští
nár. socialisté, chceme, aby se, zejména
pokud jde o nezaměstnané, do budoucna stalo skutkem.
Končím tím, že my, nár. socialisté
českoslovenští, budeme nejen pro rozpočet
hlasovati, nýbrž že budeme pana ministra soc.
péče v jeho práci loyálně vždycky
podporovati. Očekáváme na druhé straně,
že těchto několik našich námětů
se stane předmětem jednání a že
opravdu budou realisovány. Vycházíme z názoru,
že v dnešní těžké době
péče o nezaměstnané není jen
záležitostí nezaměstnaných, nýbrž
záležitostí celého národa a celého
státu. (Potlesk.)