Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je k slovu přihlášena pí
posl. Machačová. Dávám jí
slovo. (Hlasy: Není přítomna!)
Není přítomna, ztrácí slovo.
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Čuřík. (Hlasy: Není přítomen!)
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Petr. (Hlasy: Není přítomen!)
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Wollner. (Hlasy: Není přítomen!)
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
Laušman. Dávám mu slovo.
Posl. Laušman: Slavná sněmovno! Knihy
suchých číslic, jimiž se po několik
neděl obíral rozpočtový výbor
posl. sněmovny, knihy suchých číslic,
jimiž se máme obírati také v této
speciální debatě, dotýkají
se zájmů všeho obyvatelstva Československé
republiky. Již z toho je vidět, že jde
o rozpravu svrchovaně významnou a že je třeba
dívati se na věc s největší vážností.
Vycházeje tudíž z tohoto faktu, nemohu jinak,
nežli jako nejmladší poslanec čsl. sociální
demokracie především konstatovati, že
na tomto rozpočtu jsou interesovány také
široké vrstvy mladých voličů,
mladých dělníků i mladých úředníků,
mladých živnostníků i dorostu zemědělského.
Domnívám se, že otázky, na nichž
jest interesován mladý nezaměstnaný
proletariát, jsou dnes nejpalčivějším
zjevem této doby.
Kdybych byl měl příležitost mluviti
v prvé části této rozpočtové
rozpravy, v části politické, prokázal
bych, že mladá generace československá
19. května t. r. složila zkoušku své politické
vyspělosti s úspěchem přímo
znamenitým, a to prostě proto, že odmítla
extrémy, zůstavši věrna republice a
jejímu demokratickému režimu. Tato mladá
generace představuje asi jeden milion duší
a dva miliony paží, a již z toho důvodu
zasluhuje, aby jí byla věnována co největší
pozornost a aby republika jí dala vše, co jí
jenom dáti může.
Dožaduji-li se tedy s tohoto místa pomoci pro velkou
armádu 200.000 mladých nezaměstnaných
dělníků i mladé nezaměstnané
studované inteligence, chci především
konstatovati, že s dosavadními prostředky,
které byly až dosud k disposici, se dlouho nevystačí.
I když ministerstvo soc. péče a jeho správce
inž. Nečas projevuje o otázky nezaměstnané
mládeže nevšední zájem a věnuje
jim pozornost, i když v rozpočtu jeho resortu jsou
povoleny další úvěry na nejpotřebnější
sociální úkoly, přece jen se neobávám
prohlásiti, že nás to všechno nemůže
uspokojiti. Problém nezaměstnané mládeže
volá prostě po tom, aby jej řešila celá
vláda a celý parlament. Tento problém vyžaduje
řešení velkorysého, vyžaduje soustavnosti
a vyžaduje vytrvalosti.
Má-li tedy býti především řešen
problém nezaměstnaných mladých dělníků,
nutno jíti, pokud je to v dnešním soukromokapitalistickém
zřízení vůbec možné, na
kořen věci, zvláště když
každoroční příliv mladých
pracovních sil zůstává z převážné
míry bez naděje na existenci. A má-li se
jíti na kořen věci, je třeba prodloužiti
školní docházku a podle toho upraviti hranici
zakazující výdělečnou práci
mladých, čímž především
lze zmírniti vzrůst nezaměstnanosti mladých
dělníků. S tímto opatřením
bylo by ovšem třeba zároveň provésti
opatření další, a to zákonem
zajistiti práci vyučenců v jejich oboru aspoň
na jeden rok po vyučení, při čemž
mladé zaměstnance, vrátivší se
z presenční služby vojenské, bylo by
nutno chrániti proti výpovědi pracovního
poměru v období ode dne odvodu do jednoho roku po
skončení presenční služby vojenské.
To je druhé opatření, jímž by
byl zamezen vzrůst armády nezaměstnané
mládeže. Potom musila by přijíti na
řadu opatření, jimiž by byla získána
- jak to zde právě bylo řečeno - pracovní
příležitost pro mladistvé nezaměstnané
dělníky. V tomto směru bylo by třeba
nezaměstnanému dorostu zajistiti zaměstnání
nejenom na nouzových pracích, o kterých bylo
předešlým řečníkem mluveno,
na nouzových pracích podporovaných ministerstvem
soc. péče z titulu produktivní péče
o nezaměstnané, nýbrž na všech
veřejných investičních pracích
subvencovaných státem, a to aspoň v počtu
20% všech zaměstnanců. Počátek
je k tomu učiněn prostě tím, že
obce a okresy, provádějící dnes nouzové
práce za pomoci ministerstva soc. péče, musejí
prozatím zaměstnávat již 15% dělníků
mladistvých.
Přes všechna tato opatření, i kdyby
byla provedena do důsledků, zbyly by zde však
ještě celé legie mladých nezaměstnaných
dělníků, jež by rovněž nebylo
možno opustiti. A tu by přišlo na řadu
přímo ministerstvo soc. péče se svými
ochrannými útulky pro nezaměstnaný
dorost, které byly po prvé aktivovány r.
1931 a které, jak dnes možno bez nadsázky říci,
plně se osvědčily. Tehdy těchto útulků
působilo pouze 31, r. 1935 je jich aktivováno již
přes 100. Ministerstvo soc. péče dotuje zde
stravování dorostu, obce poskytují vhodné
místností a technické prostředky.
Konstatuji, že počet návštěvníků
těchto útulků až dosud dostoupil čísla
přes 10.000 duší; tito lidé byli zde
v zimních měsících po 2 až
6 měsíců nejenom stravováni, nýbrž
také vzděláváni. Dodávám
k tomu, že náklad na tyto útulky činil
něco málo přes 7 mil. Kč. Je zajímavé,
že počet těch, kteří útulky
prošli, v letošních zimních měsících
vzroste o další 3000 mladých lidí. Je
ovšem třeba litovati, že ministerstvo soc. péče
při této významné akci zápasí
s nedostatkem finančních prostředků,
a tu bylo by si přáti, aby nejen byl odstraněn
tento nedostatek, nýbrž aby útulková
akce byla rozšířena na tolik, aby útulek
mohlo zříditi každé větší
město pro celé své okolí, při
čemž bylo by si přáti, aby akce útulková
byla doplněna t. zv. pracovními pospolitostmi. Ministerstvo
soc. péče učinilo totiž první
vhodný a nejvýš sympatický pokus a letošního
roku na 40 těchto útulků změnilo v
t. zv. pospolitosti pracující mládeže.
Obce našly pro tyto pospolitosti speciální
pracovní objekty způsobilé pro mladé
pracovníky, ministerstvo soc. péče financovalo
tuto akci z titulu produktivní péče o nezaměstnané,
načež zbytek mzdy platil veřejný podnikatel,
veřejný stavebník, a to do takové
míry, aby mzdy vyhovovaly kolektivní smlouvě
v dotčeném místě. Soudím, že
zde by neměl stát šetřit, neboť
jde o to, vyrvat mladé nezaměstnané dělníky
z psychologie méněcennosti, zmírnit jejich
duševní útrapy a zachrániti je lidské
společnosti.
Jsem pevně přesvědčen, že kdyby
tyto věci, které jsem jenom v lapidárních
větách nadhodil, byly, armáda mladých
nezaměstnaných dělníků by byla
stlačena na nejnižší míru, tyto
lidi bychom zachránili a při tom mravně i
hmotně prospěli i jejich rodičům,
z nichž velká část je dnes rovněž
bez zaměstnání a bez chleba. A pokud by nešlo
ani takto jim pomoci, pak nutno bezpodmínečně
zařaditi je alespoň do státní stravovací
akce tím, že pro ně odstraněna budou
ona ustanovení, jež vyžadují průkaz
o nepřetržitém tříměsíčním
zaměstnání v době od 1. ledna 1929
až do doby podání přihlášky.
Tyto průkazy mladí lidé z velké části
sehnati prostě nemohou, neboť osud byl k nim krutý
na tolik, že ode dne opuštění školy
anebo ode dne vyučení při vší
své snaze a píli zaměstnání
nesehnali. Toť tedy cesta k radikálnímu zmírnění
krise mladých nezaměstnaných dělníků.
V podobném postavení, ve kterém jsou mladiství
dělníci rukou, jsou však také mladiství
dělníci hlavou, naše mladá školská
inteligence. I zde nutno počítati s tím,
že jim chceme pomoci v rámci soukromokapitalistického
zřízení, ale přesto nelze dělat
opatření polovičatá, nýbrž
je třeba podívat se na věci tak, jak jsou.
I zde je nutno přestat konečně mluviti o
řešení této otázky a otázku
tuto se vší vážností začíti
řešiti. Zde bude třeba, aby ve statistické
akci, kterou připravuje ministerstvo soc. péče
a na níž v předloženém rozpočtu
je pamatováno položkou 2 mil. Kč, byla
této věci věnována zvláštní
pozornost a ihned, jakmile dojde k realisování jednotného
zprostředkování práce, byla ve zvláštní
evidenci vedena právě mladá nezaměstnaná
inteligence. Při tom ovšem bude bezpodmínečně
třeba jíti dále. Bude třeba zrušiti
aspirantské nařízení, nebo je alespoň
novelisovati. Odst. 2 § 79 služební pragmatiky
přímo vyžaduje novelisace v tom směru,
aby byl umožněn příznivější
nástup mladých sil do veřejné služby,
což do jisté míry lze aplikovat i na soukromá
zaměstnání, zejména na ona, jež
podléhají kontrole státní a jež
jsou státem přímo či nepřímo
podporována. Při tom bylo by ovšem třeba,
rozetnout také gordický uzel, jemuž se vláda
stále vyhýbá. Mám za to, že je
nezbytně nutné neúprosně trvati na
tom, aby přesloužilci šli do pense, aby pensisté
pobírající důchod vyšší,
než je existenční minimum, byli přinuceni
opustiti nejenom služby veřejné, nýbrž
i soukromé a konečně bude třeba aby
byla vyřešena také otázka t. zv. podvojného
zaměstnání. Jsem si vědom toho, že
v tomto případě jde o otázku neobyčejně
delikátní, která by vyžadovala, aby
byla řešena v souvislosti se stanovením sociálního
rodinného příjmu, v souvislosti se stanovením
netoliko minimálních mezd, nýbrž také
maximálních platů. Byl jsem ubezpečen,
že kdyby tato věc byla rozřešena, že
jenom ve školské správě umístíme
všechen nezaměstnaný učitelský
a profesorský dorost, aniž bychom musili z kanceláří
a tříd vyháněti manžela nebo
manželku, jejichž rodinný příjem
odpovídá pouze potřebám doby.
Co jsem řekl o mladistvých nezaměstnaných
dělnících, opakuji i o nezaměstnané
mladé školské inteligenci: Provedou-li se všechny
tyto náměty. které jsem zde nadhodil, věříme
pevně, že bychom v řadě oborů
odstranili úplně nezaměstnanost školské
inteligence a jinde bychom ji radikálně zmírnili.
A konečně nutno věnovati pozornost i zproletarisovanému
dorostu zemědělskému a živnostenskému.
Až dosud v kruzích malozemědělců
bývalo zvykem, že jeden syn zůstal v chalupě
a ostatní ji opustili, věnujíce se tomu či
onomu povolání. V důsledku krise se však
dnes stává, že na malé chalupě
zůstane netoliko jeden syn, nýbrž ihned několik
sourozenců najednou, kteří zakoušejí
úděl skutečných proletářů.
A něco podobného vidíme i u dospělých
dětí, synů a dcer našich malých
řemeslníků a živnostníků.
Krátce a dobře, i ve vrstvách osob samostatně
výdělečně činných nutno
mluviti o nezaměstnané mládeži. A zde
lze litovati především toho, že nedošlo
k uzákonění sociálního pojištění
osob samostatně výdělečně činných.
Když jsme s touto věcí přišli,
byli jsme odmítnuti zemědělci i živnostníky;
dnes se nám však dostává satisfakce,
neboť po sociálním pojištění
osob samostatně výdělečně činných
volají především ti, kteří
se před lety postavili proti nám. Věříme,
že se tohoto opatření dočkáme;
a to bude též prvý krok k tomu, abychom bídu
v těchto kruzích zmírnili. Chci však
říci, že mladé nezaměstnané
proletářské mládeži venkovské
možno přes to přese všechno vydatně
pomoci, a to provedením nové pozemkové reformy,
při čemž za úvahu přece jenom
stojí i velkorysá akce rekultivační,
na níž by se ostatně mohli podílet i
mladí nezaměstnaní dělníci.
A pokud jde o nezaměstnaný obchodní a živnostensko-řemeslnický
dorost, který se nemůže dnes osamostatniti
konstatuji, že podle odhadu našeho Jednotného
svazu soukromých zaměstnanců je zde 15.000
mladých lidí, kteří se chtěli
věnovati obchodu. a kteří jsou dnes bez zaměstnání
a bez existence - považuji za nutné především
uvést, že problém těchto mladých
lidí z řad stavu živnostenskoobchodního
je z největší části závislý
na koupěchtivosti nejširších vrstev lidových.
A tu se domnívám, že právě mladí
lidé z řad živnostnictva a obchodnictva měli
by podporovat všechny socialistické požadavky,
jež směřují ke zvýšení
mezd a platů, neboť od zvýšení
mezd a platů je z veliké míry odvislá
také existence živnostnictva a obchodnictva. Požadavek
jedné politické strany, aby totiž zákonem
znemožněno bylo otvírání nových
živností, živnostenskému a obchodnímu
nezaměstnanému dorostu prostě nepomůže.
Proto jsme také tento návrh odmítli, proto
bijeme se za zvýšení kupní síly
obyvatelstva, při čemž tento kardinální
předpoklad, doplněný levným živnostenským
úvěrem, přístupným všem
mladým lidem, kteří se chtějí
věnovat živnosti a obchodu, přispěl
by ke zmírnění bídy zproletarisované
mládeže středního stavu a umožnil
by jí z velké části existenčně
se osamostatnit. A kdyby se při tom po vzoru politiky soc.
demokratické vlády švédské i
u nás přihlíželo k potřebám
slabých hospodářských jednotek, pak
věřím, že bychom i tento problém,
na němž jest interesována zproletarisovaná
a nezaměstnaná mládež středního
stavu, vyřešili s úspěchem.
Pokusil jsem se, paní a pánové, vzhledem
ke krátkosti vyměřené mně řečnické
doby, alespoň v lapidárních větách
u příležitosti rozpočtové debaty
upozorniti vládu i parlament na bolesti, tužby a požadavky
200 tisíc nezaměstnaných mladých lidí.
Dodávám k tomu, že tato armáda mladých
lidí bez zaměstnání myslí dnes
již nejen politicky, nýbrž také hospodářsky.
Ona ví, že požadavky, které jsem právě
tlumočil, znamenají při svém splnění
pouze opatření dočasná, jimž
kromě toho musí zároveň následovati
opatření mzdová a platová. Ale ona
též z velké části ví,
že nebude zbývati nakonec nic jiného, než
sáhnout k receptům socialistickým, neboť
dnes je to jedině socialismus, jenž ukazuje přímou
a jasnou cestu z hospodářské krise, cestu
k blahobytu a štěstí národa.
O státním rozpočtu bylo kdysi řečeno,
že je do jisté míry generální
zpovědí státu, který v něm
veřejně vyznává, odkud čerpá
své finanční síly a k jakým
účelům je obrací. Dodávám
k tomu, že rozpočet naší republiky je
však také výrazem síly jednotlivých
politických stran. Mladí lidé z velké
části již také pochopili, kdyby politický
vliv socialismu byl větší, že by i státní
rozpočet vypadal jinak. Na straně příjmů
vykazoval by větší položky tam, kde lze
zdaniti bezpracně důchody a luxus, a na straně
vydání byl by štědřejší
zase tam, kde je potřebí podporovat utiskované
a ujařmené, a byl by štědřejší
i k mladým, kteří se, jak pevně doufám,
přece jen dočkají toho, že při
těchto generálních zpovědích
našeho státu bude s rostoucí silou socialismu
soustavně ubývati hříchů, páchaných
na pracujících vrstvách republiky. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Appelt. Uděluji
mu je.
Posl. Appelt [německy]: Dámy a pánové!
Když v prvním zasedání nově zvoleného
parlamentu podal tehdejší předseda vlády
Malypetr vládní prohlášení,
zdůraznil, že jest potřebí organisovati
s ohledem na tíseň sudetoněmecké oblasti
zvláštní pomoc. K tomuto pěknému
slibu jsme prohlásili již tehdy, že v jeho splnění
nevěříme a měli jsme, bohužel,
pravdu. Od voleb uběhlo skoro 7 měsíců,
ale německé oblasti nebyla stále ještě
poskytnuta pomoc. Přes to, že jsme znovu poukazovali,
že mimořádná bída vyžaduje
mimořádných prostředků a pomoci,
nestalo se až dosud nic, aby strašná bída
v sudetoněmecké oblasti byla zmírněna.
Odpovědné státní úřady
uznávaly sice až dosud slovy bídu sudetoněmeckého
lidu, ale v praksi neučinily nic, aby hladovějícím
masám lidu přinesly také pomoc, a nový
státní rozpočet, který leží
před námi, je toho jen novým důkazem.
Asi nechcete dostáti Malypetrovu slibu zvláštní
pomoci ani příště, neboť nový
předseda vlády pan dr. Hodža tento slib
svého předchůdce ve svém jinak obšírném
vládním prohlášení neopakoval.
Ale tak jako dosud to nemůže v sudetoněmeckém
území prostě dále jíti. Počet
nezaměstnaných v posledních měsících
zase vzrostl, hlad lidových mas stává se
stále větším. Stále jsou zastavovány
nové závody a typickým příkladem
posledních dnů jest továrna na porculán
v Telnicích, kde jest prostě ze ziskuchtivosti bank
a pánů z porculánového kartelu připravováno
zase 500 německých lidí o svůj poslední
chléb. Bída dětí nabyla v německých
obcích zastrašujícího rozsahu. Není
hroznější obžaloby dnešního
systému než skutečnost, že v severočeské
obci Rinenhainu musilo obecní zastupitelstvo vsunouti do
školního rozpočtu větší
položku na opatření pilin, protože hladovějící
školní děti při vyučování
velmi často zvracejí.
Postavení chudých rolníků, drobných
živnostníků a zaměstnanců není
o mnoho lepší než postavení dělníků
v závodech. Nemá to již opravdu žádný
účel poukazovati stále znova na hroznou bídu
v Sudetách, neboť skutečnosti jsou již
příliš známé. Jest zásluhou
levicových českých intelektuálů,
kteří nedávno vyslali do severočeského
nouzového území komisi, že velmi přispěli
k rozšíření pravdy o stavu v německé
oblasti. Sudetoněmecká bída volá do
nebe, jestliže nepřijde brzy skutečná
pomoc, pak budou žalovati docela i kameny. Německý
lid v Československu má právo na chléb
a práci, neboť nechce zajíti hladem a zoufalstvím,
nýbrž chce žíti.
Nejnaléhavější otázkou jest opatření
práce. Pan ministr sociální péče
inž. Nečas v rozpočtovém výboru
prohlásil, že by bylo možno provésti v
r. 1936 investiční práce v úhrnné
částce 5 miliard. Toto sdělení jest
pro nás radostnou zprávou, kterému však
nemůžeme plně věřiti. Žádáme
vládu, aby byly rozhodně splňovány
plány, předložené ministerstvem sociální
péče, aby byly sehnány potřebné
peníze na provedení zamýšlených
nouzových prací a aby boháči byli
přinuceni k placení. Největší
díl zamýšlených investičních
prací musí být rozhodně proveden v
německé oblasti, neboť zde máme co činit
s nouzí největší. Kromě toho
žádáme, aby při provádění
investičních prací byl vzat zřetel
zvláště na nezaměstnanou mládež.
Pod tlakem rostoucí jednotné fronty musila vláda
konečně povoliti i 60 milionů na mimořádnou
pomoc pro nezaměstnané. Konrád Henlein sice
v Boru u České Lípy prohlásil, že
státní pokladny jsou prázdné, že
však nejsou tak prázdné, aby vláda nemohla
dáti na nezaměstnané nic. Třeba je
pomoc 60 milionů nedostatečná, přece
musí býti dána, a to hned. A ž do dneška
prohlašují okresní úřady, že
o takové mimořádné pomoci nic nevědí,
že v tomto směru nemají ještě žádných
pokynů. Podle rozhodnutí ministerské rady
mělo se původně začíti s rozdělováním
potravin nezaměstnaným již v listopadu. Dnes
máme již 10. prosinec a nezaměstnaní
stále čekají na potraviny. Tím, že
se prostě dalo uplynouti měsíci listopadu,
chcete asi celou akci omeziti na 3 měsíce a tím
chcete ušetřiti měsíc na hladovějících
nezaměstnaných. Žádáme, aby rozdělení
potravin bylo provedeno bez byrokratických úskoků,
a aby byli potravinami poděleni všichni nezaměstnaní
bez výjimky, ať berou podpory podle ženevského
systému či nikoliv. Pro německé území
žádáme ze 60 milionů aspoň polovinu,
to jest 30 milionů, neboť bída v tomto území
je taková, že i 30 milionů je jen velmi nedokonalou
náplastí na velkou ránu.
Jestliže vláda dala nyní 60 milionů
na nezaměstnané, musíme žádati
také české a německé kapitalisty,
aby sáhli rovněž do kapsy a darovali nezaměstnaným
částku v téže výši, v jaké
ji dala vláda. Němečtí kapitalisté
mají teď dokázati národní pospolitost
jednou v praksi. Až dosud mohli míti tito pánové
své tobolky zavřeny dík sudetoněmecké
národní pomoci a tak lacino vyvázli. Pro
7.7 milionů, které sudetoněmecká pomoc
vloni rozdělila, povolila vláda národní
pomoc zase a podporuje tím fašistické kupování
duší a fašistickou agitaci mezi německým
obyvatelstvem. Kdyby se byla vláda usnesla na obecní
pomoci, jak jsme to my, komunisté, navrhovali, byla by
to bývala daleko účinnější
pomoc pro nezaměstnané tohoto státu a bylo
by také bývalo možno přinutiti boháče
spíše k placení.
Pomoci potřebují naléhavě také
zchudlé německé střední vrstvy,
nemají-li zahynouti. Zvláště nutné
jest urychlené oddlužení drobných rolníků
a drobných živnostníků na útraty
kapitalistů a velkostatkářů. Dále
jest nutný všeobecný zákaz exekucí,
neboť jsou v sázce desetitisíce existencí,
které mohou býti zachráněny jen urychleným
opatřením v tomto směru. Největší
část pracujících v německých
středních vrstvách se domnívala, že
jim přinese záchranu národní pospolitost.
Ukázalo se však, že tato naděje je klamná.
Těmto vrstvám pracujícího lidu může
se pomoci jen na úkor milionářů, bank
a kartelů. Proto místo těchto pracujících
lidí musí býti na straně bojující
dělnické třídy.
Druhým právem německého lidu v tomto
státě jest jeho právo na postavení
na roveň s národem českým po stránce
národnostní. Rovnoprávnost slíbená
v ústavě musí býti konečně
provedena i v praksi. Musí býti učiněn
konec tomu, že se s německým lidem jedná
jako s druhořadým. Národnostní rovnoprávnost
musí býti vyjádřena prakticky v řadě
oborů, tak na př. ve školství. (Výkřiky
poslanců sudetskoněmecké strany.) Protestujeme
proti dalšímu rdoušení německého
školství, protestujeme proti tomu, že v novém
školním r. 1935/36 bylo jen v zemi České
zavřeno zase 121 německých školních
tříd. Připojujeme se úplně
a zcela k požadavku německého národa,
pokud jde o jeho vysoké školy. Opakuji zde návrhy,
které jsem již učinil v kulturním výboru
poslanecké sněmovny. Žádáme,
aby novostavba německé university byla provedena
ještě v r. 1936, mimo to žádáme
o novostavbu jednotné budovy německé techniky
v Praze. Jsme rozhodně proti návrhu profesora Domina
na zrušení německé techniky. My,
komunisti, zastáváme se německých
vysokých škol, abychom ukázali, že s těmito
požadavky německého obyvatelstva souhlasí
též naprosto revoluční dělnictvo
české, které stojí za komunistickou
stranou. (Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.) Tím více zahanbující
jest chování zástupců sudetoněmecké
strany v kulturním výboru, kteří se
nestyděli spolu s panem prof. Dominem hlasovati
proti mému návrhu na provedení novostavby
německé university. To jest pro nás opět
důkazem, že se sudetoněmecká strana
vzdala národnostních práv německého
národa. (Posl. Kundt [německy]: S
vámi nechceme míti žádné společenství!)
Raději ve spolku s Dominem, i když žádá
zrušení jedné německé vysoké
školy!
Uznáváme, že každá česká
menšina má míti svou českou školu,
ale musíme žádati stejné právo
i pro německé obyvatelstvo. Nechceme přednosti,
nýbrž rovnoprávnosti. Musí se také
učiniti přítrž bezpráví
jazykového zákona. Jazykové zákony
jsou přímo bičem proti německému
obyvatelstvu tohoto státu. K objasnění chci
uvésti dva případy. V jedenácti obcích
okresu Olomouc-venkov, m. j. v obcích Hlubočky,
Hrubá Voda, Posluchov a j. nedosahuje nikde česká
menšina 20% a tyto obce jest považovati za německé.
Okres Olomouc-venkov, ke kterému náleží,
je však od posledního sčítání
lidu okresem jednojazyčným. Jak působí
jazykový zákon na německé obyvatele?
Žádný úřad nebo soud nepřijme
podání v německé řeči.
Aby mohli dosáhnouti bezvadného překladu,
musí jej němečtí obyvatelé
dáti vyhotoviti ponejvíce za hotové zaplacení
a tím jim vzniká citelné hmotné zatížení.
Když jest těmto stranám doručena úřední
listina, musí znovu běhati, aby našly někoho,
kdo by jim spis přeložil, aby vůbec věděly,
co na nich úřad chce. Není vzácností,
že z toho vznikají často omeškání,
která stranám způsobují nejen nepříjemnosti,
nýbrž často i útraty. U soudu se stále
stává, že úředníci, i
když umějí plynně německy, odmítají
se stranou německy hovořiti s odůvodněním,
že by se prohřešili proti zákonu, kdyby
použili německé řeči. Co zbývá
německým stranám jiného, než
si bráti pro každou maličkost u soudu advokáta,
aby byly jisty, že neznalostí jednací řeči
neutrpí škodu.