Předseda (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. inž. Karmasin (pokračuje):
Pan posl. A. Nitsch poukázal v rozpočtovém
výboru na případ zrušené střední
školy v Levoči. Pan ministr dr. Krčmář
prohlásil, že bylo zjištěno, že v
Levoči skutečně panoval mezi učitelským
sborem a mezi žactvem nacionálně socialistický
duch. Jsem nucen, zmíniti se o tomto případě
blíže. V Levoči, v bývalém hlavním
městě župy, byly kdysi dvě, ovšem
maďarské střední školy. Po převratě
byla jedna střední škola přeměněna
ve slovenskou, na druhé bylo zavedeno německé
vyučování. Již tehdy počaly útoky
proti německému školství, hlavně
se strany Hlinkovy strany, později ustaly. Teprve v roce
1933 započal pod vedením generálního
štábu Slovenské Ligy hlavní útok
na německý ústav. Bylo to pět pánů,
kteří se tohoto útoku účastnili.
V prvé řadě slovenský školník
ústavu, který měl vedení celého
podniku a stále prohlašoval, že jest jeho úkolem
německou školu tam zmařiti. To se mu také.
jak se ukazuje, podařilo. (Posl. Polívka: Menovať
ho!) Je to školník. (Posl. Polívka:
Ako se menuje?) Je tam jen jeden školník, můžete
se na to zeptat. (Posl. Polívka: Ja to
poznám, koľko je tam Nemcov v tej Levoči!)
To je lhostejné, školáci nepřicházejí
jen z obce, nýbrž z celé oblasti.
Jiní, kterým jest v prvé řadě
připsati zničení školy, byli maďarsko-židovský
profesor Beďo, muž, jehož duševní stav
musel dáti školní referát prozkoumati,
a ve městě známý morfinista, který
zemřel na následky morfiové injekce. Tito
dva pánové se spojili se školníkem a
ještě dvěma důstojníky, z nichž
jeden byl ze služby suspendován a o druhém
se také nemluví příliš krásné
věci, aby zničili německé učiliště.
Byly psány anonymní dopisy ředitelství.
Ředitelství případ vyšetřilo
a bylo zjištěno, že obvinění jsou
bezpodstatné pomluvy, až 19. září
1935 byly provedeny za asistence 60 četníků
u 7 dospělých a 4 žáků domovní
prohlídky, při kterých se hledal také
nacionálně-socialistický propagační
materiál a zbraně. Přirozeně dopadlo
celé vyšetřování negativně.
Téhož dne přišla také komise ze
zemského úřadu v Bratislavě, v čele
zemský školní inspektor Malota jako předseda,
aktivní kapitán jako vojenský znalec, major
četnictva, dále disciplinární soudce
školního referátu a zavedli velké vyšetřování,
které trvalo 4 dny a při kterém byli žáci
a žákyně vyslýcháni o svých
učitelích. Úplně nemožný
stav! Především byli vyslechnuti židovští
žáci, potom ti, kteří během školní
doby přešli z německého do slovenského
ústavu. Že příznivě nevypovídali,
jest jasné. Avšak nemohl být podán ani
jediný důkaz a celé vyšetřování
proběhlo marně. Teprve později bylo 20 žáků
vyloučeno ze školy. Nemohou ani dnes ještě
navštěvovati normální vyučování.
Z těchto úplně lichých důvodů
byla sestavena žaloba proti tomuto německému
ústavu, kterou dokonce zastupoval pan ministr Krčmář.
To byly důvody, aby bylo německé učiliště
rozpuštěno.
Toto množství materiálu však ukazuje,
že nejde o jednotlivé případy, nikoliv
o přehmaty podřízených orgánů,
které tu a tam nastaly, nýbrž o ducha ve školní
správě, který se obrací proti Němcům
a který chce německé školství
těžce poškoditi, ne-li úplně zničiti.
Čteme-li, že Národní jednota a ostatní
obranné spolky stále troubí k útoku,
jest postup vždy takový, že se nejdříve
poukazuje v novinách na tu neb onu německou školu,
že se potom poukáže při nejbližším
zasedání Jednoty na tuto školu, že potom
pánové v parlamentě, kteří
náležejí k Jednotě, intervenují
a stále intervenují a že potom jest konečně
škola zavřena. Tak čteme ve zprávě
o schůzi Národní jednoty z 19. listopadu,
která jest obsažena v "Severočeském
deníku", že se jednání tohoto počešťujícího
spolku zúčastnil ministerský rada z ministerstva
školství a národní osvěty, Dr.
Klimeš, který na požadavky senátora Hrubého,
že inspektory německého školství
musejí býti Češi, odpověděl,
že se pan ministr školství a národní
osvěty omlouvá, že však ministerstvo těsně
spolupracuje s Jednotou a že si přeje další
práce. Za těchto okolností nemůžeme
doufati, že skutečně zavítá mír
a rovnost do německého školství.
Víme však dále, že i skromný zbytek
samosprávy, který ještě v oboru školství
máme, jednak německé odbory a jednak německé
okresní školní výbory, jsou již
ohroženy. Proti německým školním
radám se postupuje v zájmu státní
obrany, čteme dále, že se žádá
se strany, úřadům blízce stojící,
aby byl úřední styk mezi německými
školami český atd. Vidíme dále,
že v jednotlivých případech, jako v
případě břežáneckém,
se již přistupuje k tomu, aby byly sloučeny
oba místní školní výbory, německý
a český, v jeden smíšený. Z těchto
všech skutečností vidíte, že skutečně
nejde o žádnou rovnoprávnost. (Výkřiky.)
Musíme vsak přece žádati, aby se i v
oboru školství dostalo Němcům práv,
která jim byla ústavou zaručena. Nejde to
dále, abychom byli právě v tomto oboru stále
zbavováni práv a těmi, kteří
trpí škodu. Chci skončiti slovy, která
na nás zvolala kol. Zeminová: "Jak se
do lesa volá, tak se z lesa ozývá!"
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr. Neumann. Dávám mu slovo.
(Potlesk na galerii. - Předseda zvoní.)
Prosím, aby na galerii byl zachován klid. (Posl.
Uhlíř: Není vás dosti, ještě
potřebujete galerii? - Hluk na galerii. - Předseda
zvoní.)
Prosím znovu, aby byl zachován naprostý klid
na galerii.
Posl. dr. Neuman: Slavná sněmovno!
Chtěje zůstati věren tradici tohoto domu,
dovolím si jenom několika slovy reagovati na projev
kol. Karmasina. Odbornou odpověď přenechám
odborníku z našeho klubu. Pan kol. Karmasin
ve své řeči o útisku německého
školství uváděl mimo jiné město,
kterého uváděti neměl, vzpomněl
Prachatic. Slavná sněmovno, v této době
mluvit o Prachaticích a o útisku školství
německého v Prachaticích, myslím,
že je více než smělostí. (Výborně!)
Jestliže, slavná sněmovno, za Rakouska
ze všech končin, ze všech německých
zemí byli přiváženi studenti (Posl.
Bergmanann: Až z Afriky, z Egypta!), dokonce z Afriky,
z Egypta, aby bylo udrženo státní reálné
gymnasium německé... (Výkřiky.)
Předseda (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. dr. Neuman (pokračuje):...v Prachaticích,
bylo jenom aktem spravedlnosti, jestliže Československá
republika vrátila státní gymnasium v Prachaticích
československému národu. (Potlesk.) Ale
mohl bych jíti ještě dále, byla to česká
správa Prachatic, representovaná vládním
komisařem Prachatic, která z nedostatečných,
mám právo říci, z mizerných
místností přenesla německé
školství do representačního domu, začež
všechny německé strany vřele vládnímu
komisaři děkovaly. Doufám, že jediné
slovo není nepravdivé, a pana kol. Jobsta
ze sudetskoněmecké strany prosím, aby mi
potvrdil, že ani jediné slovo, které jsem pronesl,
nebylo lží. (Posl. Zeminová: Ten to jistě
potvrdí!)
Ujímaje se po prvé slova v tomto domě k obsáhlejšímu
projevu považuji za svoji povinnost věnovati několik
úvodních vět skutečnosti, které
si širší veřejnost málo povšimla.
Chci totiž upozorniti, že při posledních
volbách květnových bylo do tohoto sboru zvoleno
43 poslanců, narozených již ve 20. století,
t. j. více než 14% celkového počtu členů
této sněmovny. Poměrně značný
počet, uvážíme-li, že v úvahu
přišlo toliko 6 prvých ročníků
a ještě ne úplných. Maně vystupuje
nám otázka, jaký bude poměr nás,
předních stráží generace tohoto
20. století, k vám, generacím, zrozeným
v minulém století. Máme právo říci,
a myslím, že jménem všech 43 mladých
poslanců, že nikdy generaci zrozené v minulém
století nezapomeneme, že je generací, která
naplnila staletá proroctví a národu dala
svobodu. Je to generace, která přinesla těžké,
přetěžké oběti ve službách
národním a sociálním ideálům,
oběti na životech, oběti na svobodě,
oběti na hospodářských statcích.
Ale byli jste generací šťastnou, neboť měli
jste ve svých zápasech v čele řadu
vůdců, které dala národu prozřetelnost
v pravý čas. A vyrůstá-li v nejkritičtějších
chvílích z této řady vůdců
muž příkladných mravních kvalit,
muž nesmírného vzdělání,
muž, který z lůna nejprostšího
lidu moravského Slovácka vyrůstá ve
světového státníka a který
při tom příkrém vzestupu na žebříku
slávy a moci zůstal služebníkem lidu,
z jehož řad vyšel, myslím, že můžeme
říci, že jste generací dvojnásob
šťastnou. Neboť splnili jste svůj historický
úkol dosažením a upevněním státní
samostatnosti a žili jste a žijete v době a pod
přímým vedením jednoho z největších
duchů současného světa, velkého
presidenta T. G. Masaryka. (Potlesk.) Tato dvě
historická fakta můžeme vám my, příslušníci
generace tohoto století, opravdu záviděti.
Přešli jste ze století minulého do nového
a značná část z vás je dnes
na vrcholu svých sil.
Jaké mohou býti naše povinnosti a jaká
naše práva? Údělem generací mladších
bývá zpravidla zápasiti s generacemi staršími
o uplatnění nových principů a metod
ve veřejném i soukromém životě.
Máme se tedy s vámi jen bíti, máme
vám dokazovati, že jste staří a neschopní
vyrovnati se s požadavkem doby, která zrychluje pracovní
tempo a která se naléhavě dožaduje,
jak jsme toho byli v poslední době svědky,
pravého vybičování sil veřejných
pracovníků, máme vás bezhlavě
vytlačovati, snižovati a zesměšňovati?
Nikoliv! Naši povinností je osvojiti si vaše
mnohaleté zkušenosti, učiti se od vás
především houževnatosti, píli a
skromnosti, s nimiž vaše generace dosáhla svých
jedinečných úspěchů. V tomto
učení musíme býti pevní a důslední,
máme-li býti hodni vás a vašeho nesmrtelného
díla.
Naším právem a povinností však
je dbáti, aby každá veřejná funkce
byla svědomitě vykonávána, ať
příslušníkem té či oné
generace, a všemi prostředky po ruce jsoucími
postaviti se proti držení veřejných
funkcí lidmi ať z jakéhokoliv důvodu
neschopnými. To není generační privilegium,
to je povinností naší k našemu národu
a státu, jehož věcnou neodvislost, demokratické
základy a sociální spravedlnost stavíme
nade vše.
Ruku v ruce s vámi půjdeme do dob dobrých
i zlých, snažíce se postupně nahrazovati
umdlené a umdlévající, neboť
na přední stráži veřejného
života musí býti stále síly svěží,
všestranně ovšem připravené k nejtěžším
úkolům, které musí řešiti
stát prožívající teprve druhé
desetiletí od svého zrození. (Výborně!
- Potlesk.)
Slavná sněmovno! Pan předseda vlády
ohlásil ve svém velkém projevu řadu
reforem. Myslím, že by bylo vhodné, kdyby reformní
úsilí bylo věnováno i našemu
parlamentu. Budiž mi dovoleno povědět, co je
třeba učiniti, aby mohla splniti své poslání
tato pro stát a jeho vnitřní sílu
tak důležitá instituce. Při zkoumání
dnešního stavu našeho parlamentarismu dlužno
uvážiti, že žijeme v době přechodu,
kdy celý svět je ideově v kvasu, a tu je
pochopitelné, že podléhá rychlým
změnám i organisace veřejného života
a v důsledku toho i organisace života celých
států.
Téměř nepozorovaně prožívá
spolu s cizími demokraciemi svůj zvláštní
vývoj i československý parlament. Následkem
důsledného rozvrstvení čsl. veřejného
života v systém politických stran dochází
totiž k tomu, že hlavní těžiště
zákonodárné činnosti bylo posunuto
ze sněmovního plena do sněmovních
výborů, při čemž čím
dále tím významnější roli
v zákonodárné činnosti hraje sněmovní
výkonný výbor koalovaných stran, kterým
je vláda. Jde nyní o to, jak nejen v ohledu formálním,
nýbrž i meritorním zajistiti parlamentu jeho
práva, aby zůstal i pro budoucnost tím, čím
má v demokracii býti. Půjde především
o to, jak ulehčiti členům Národního
shromáždění intervenční
činnost, která nabývá čím
dále tím většího rozsahu a u
mnohých stává se výhradnou činností
veřejnou, jež brání každé
jiné práci. (Tak jest!) Této věci
musí býti věnována mimořádná
pozornost a myslím, že by mohla pomoci vláda,
kdyby nařídila, aby všechna ministerstva zřídila
v parlamentě speciální intervenční
oddělení, která by přijímala
k vyřízení intervence poslanců a dbala
o jich včasné vyřízení. Pak
by byl snad vhodný striktní zákaz zákroků
členů Národního shromáždění
v jednotlivých ministerstvech. Parlamentní kluby
mohly by velmi dobře pomoci této snaze tím,
kdyby určily několik členů, kteří
by měli za povinnost vyřizovati osobně intervence
všeho druhu.
Také význam sněmovního plena měl
by býti zvýšen zavedením prvého
čtení a rozpravy před přidělením
věci sněmovním výborům. Při
té příležitosti děkuji sněmovnímu
presidiu za všechnu činnost nesoucí se k tomu,
aby jednání sněmovního plena nebylo
pouhou formalitou, neboť tato činnost je významnou
prací pro upevnění důsledně
demokratického rázu našeho státu.
Nejdůležitější však věcí
pro zdárný vývoj parlamentarismu u nás
je odpověď na otázku, jak posíliti zákonodárnou
iniciativu členů Národního shromáždění
a jak odstranit vše, co jí stojí v cestě.
Zmínil jsem se již o nutnosti úpravy intervenční
činnosti, která je samozřejmým předpokladem
jakékoliv iniciativní činnosti členů
zákonodárných sborů. Nejvážnější
pobídkou činnosti členů zákonodárných
sborů, všech nás, by však bylo, kdyby
seriosní návrhy zákonných osnov nebyly
jen politickými visitkami, jimiž má býti
ve volebních kampaních působeno na voličstvo,
nýbrž kdyby takové návrhy byly uznány
za předmět vážného projednání
a případného uzákonění.
Kdyby tato prakse stala se zásadně součástí
nové zákonodárné práce, neměla
by místo námitka, že by uzákonění
osnov podaných z iniciativy jednotlivých členů
sněmovny mohlo býti stranicky mimořádně
využíváno. Všechny strany bez rozdílu
a jejich parlamentní kluby byly by si rovny. Rozhodovala
by mezi nimi jen schopnost a odborná zdatnost členů
jednotlivých skupin. A to by byl po mém skromném
mínění nejideálnější
prostředek vzájemné soutěže,
který by nutil politické strany k přísnějšímu
výběru kandidátů i v ohledu odborném
a státu by zajistil to, čeho potřebuje, to
jest dobrou zákonodárnou práci, nehledíc
k mimořádnému posílení demokratických
principů veřejného života, s nimiž
dnešní, mírně řečeno,
lhostejnost k iniciativě členů zákonodárných
sborů není v nejlepším souzvuku. Povrchně
zkoumavý stav našeho parlamentního života
vede pak k tomu, že sami členové parlamentu
- v poslední době to byl příslušník
občanské strany - neuctivě se o této
státní instituci vyslovují. Na veřejné
schůzi byl parlament nazván žvanírnou,
senát byl nazván přežvýkárnou.
To jsou opravdu tristní zjevy, i když takové
výrazy zpravidla klasifikují jejich tvůrce
a obnažují jeho duševní bohatství.
Důležitým právem parlamentu je jeho
činnost kontrolní. Velkou zásluhu o stát
si v tom směru získala parlamentní úsporná
a kontrolní komise. Přes to však se denně
vyskytují případy přesvědčující
každého, kdo se trochu nad nimi zamyslí, že
je potřebí, aby parlament vybudoval k tomu cíli
speciální orgán. Posuďte sami: Starosta
šumavského města odmítne ubytovati vojenský
transport s odkazem, že obec není povinna platiti
vojenské výlety. Tři měsíce
se nestane nic, a po poslanecké intervenci je vydán
trestní výměr. Jiný příklad:
Město Č. Budějovice podá si počátkem
července letošního roku žádost
o státní příspěvek na průtah
státní silnice vedoucí přes Masarykovo
náměstí v Č. Budějovicích.
Žádost je zemským úřadem ajustována
až koncem listopadu po poslanecké intervenci, když
již je hotov program ministerstva veř. prací
na r. 1936. Ptám se, kdo je odpovědný za
to, že město, které si opatřilo statisícový
zbytek na vydláždění, nebude moci provésti
tuto investiční práci r. 1936, jestliže
se nepodaří přesvědčiti směrodatné
činitele, že město Č. Budějovice
a jeho nezaměstnaní, čekající
na práci a výdělek, nemohou za liknavé
vyřizování investičních aktů?
A konečně včera jsme byli svědky toho
nejkrásnějšího květu, který
zaslouží mimořádnou pozornost sněmovny,
květu, který vyrostl na vranovské přehradě
a který je representován úplatkem 850.000
Kč. Tyto případy i sta a sta jiných
svým významem snad ještě důležitější
přímo volají po tom, aby parlament do věci
zasáhl a zřídil orgán, který
by soustavně takové stížnosti vyšetřoval
a případnou nepravdu uvedl na pravou míru.
V poslední době dochází obecného
uznání názor, že by takovým orgánem
měl býti parlamentní výbor pro kontrolu
veřejné správy, který by při
řádném vedení mohl napraviti mnoho
škod, jimiž trpí především
stát. (Předsednictví převzal místopředseda
Košek.) Včasné a meritorní vyřizování
podaných interpelací by rovněž značně
přispělo k upevnění posice parlamentu.
V tomto směru musí trvati všichni poslanci
bez rozdílu na tom, aby významné právo
interpelační nebylo formalitou, nýbrž
aby se stalo důležitým instrumentem kontrolní
činnosti členů zákonodárných
sborů.
Dostatečná pozornost nevěnuje se také
projevům členů zákonodárných
sborů, zejména jejich stížnostem. Dlužno
usilovati o to, aby materiál jednotlivými poslanci
pracně sehnaný nebyl jen předmětem
zájmu a péče denního tisku a sněmovního
archivu, nýbrž náležitého vyšetřování.
Jsouce věrnými a důslednými vyznavači
idee demokratické, budeme všemi prostředky
bojovati o to, aby československý veřejný
život byl náležitě representován
a aby měl vedle důstojného, ústavy
dbalého presidenta a politicky silné vlády
takový parlament, který za všech okolností
splní své povinností, ale žárlivě
a neústupně bude vždy a proti každému
hájiti a střežiti všech práv zaručených
mu platnou ústavou.
Slavná sněmovno, mravní povinností
nás, nejmladších členů sněmovny,
bez rozdílu stran a národností, v dnešních
dobách je, obraceti soustavně pozornost zákonodárného
sboru k bezpříkladné hmotné a zejména
mravní bídě mladých mužů
a žen, jež po opuštění školních
lavic, umístěných ve školách
jakéhokoliv stupně a typu, očekává
nucená zahálka, strašlivá nezaměstnanost.
V tomto domě byla již z kompetentních úst
sdělena čísla o rozsahu nezaměstnanosti
mladých, která sama o sobě jsou hroznou obžalobou
dnešních hospodářských poměrů.
Budiž mi dovoleno, abych názorně poukázal
na možné důsledky tohoto stavu, nebude-li včas
zjednána náprava. Vysadí-li zaměstnavatel
dělníka, který u něho 10, 20, 30 let
pracuje a povolá ho po čase do práce, považuje
tento muž za nejvyšší štěstí,
které jej a jeho rodinu mohlo potkati, že mohl znovu
nastoupiti do práce. Zamysleme se však nad mladým
mužem nebo ženou, jimž vůbec nebylo umožněno
poznat práci a radost z jejích výsledků.
Vžijme se do postavení těch, kteří
na práci léta čekají a jen čekají.
Jaké mohou býti konce těchto lidí,
které léta ponecháme v zahálce a v
mužném věku je budeme učit pracovat?
Není to žádná fráse, co nyní
řeknu: buď v nejbližších letech v
ušlechtilých intencích p. ministra soc. péče
parlament a vláda opatří dostatečné
prostředky na veřejné investice a všestranně
podpoří investice soukromé nebo, slavná
sněmovno, v budoucích letech, ne příliš
dalekých, nebudeme se starat o veřejné investice,
nebudeme podporovati soukromé investice, ale budeme stavěti
káznice a trestnice pro mladé lidi, kterým
jsme nedali příležitost ku práci. Je
nutno také o to dbát, aby při veřejných
pracích bylo zaměstnáno co největší
procento mladých lidí a aby byly rozmnoženy
pracovní tábory mladých.
Nemám časové možnosti, abych o dalších
požadavcích mladých mohl zevrubně pojednati.
Snad stačí, když upozorním, že
při státní stravovací akci je třeba
přihlížeti více k mladým. Také
je potřebí většího počtu
útulků pro nezaměstnaný dorost. Veřejné
zprostředkování práce je požadavkem
všech odborových organisací, stejně
jako pojištění pro případ nezaměstnaností.
Vím, že zejména poslední požadavek
není v dnešní době uskutečnitelný,
ale musíme se starati o to, aby v dohledné době
dostala se příslušná osnova také
na lavice této sněmovny.
Další naše požadavky jsou: zříditi
další poradny pro volbu povolání, starati
se o preventivní péči a zdraví učednického
i jiného dorostu, 44 hodin nedělního klidu
a striktní zákaz noční práce
u mladistvých, starati se o možnost nové pozemkové
reformy a kolonisace ve prospěch mladých malozemědělců.
To všechno, myslím, je aktuálním programem
mladých pro tuto sněmovnu.
Ale dovolte mi, abych vzpomněl zjevu, se kterým
se setkáváme v dnešní době, zjevu
zvlášť pozoruhodného. Myslím, že
právem mohu nazvati hrdinstvím, o němž
se nepíše v čítankách, za
něž se nedávají vyznamenání,
život žen nezaměstnaného a polozaměstnaného
dělnictva, úřednictva a krisí zničeného
živnostnictva. Kdo měl příležitost
jako já nahlédnouti do desítek rodin nezaměstnaného
dělnictva a viděti, za jakých poměrů
se žije při 20korunových stát. podporách,
ten by uznal, že je opravdu hrdinstvím, co české
ženy dnes prožívají. (Výborně!
- Potlesk.) Myslím, že nejsem daleko pravdy,
řeknu-li, že tyto hrdinky, které nechodí
na trh se svým hrdinstvím a se svým vlastenectvím,
by mohly býti všem zámožným lidem
toho státu vzorným příkladem. (Výborně!)
Kdyby, slavná sněmovno, dítě, které
dostane od matky najíst třikrát denně,
šlo se po každé zeptat: Maminko, co ty máš
k jídlu, myslím, že by v řadě
případů byla jenom slza odpovědí
a slza díků za to, že to dítě
si také vzpomnělo, z čeho je jeho
matka živa. Jestliže jsem se zmínil o ženách,
dovolte mi říci: V těchto dnech na náměstí
měst v Československé republice vztyčují
se vánoční stromy republiky, vánoční
stromy chudých dětí Československé
republiky. Přál bych si, aby tato část
mého projevu zalehla do všech koutů a dědin
Československé republiky, aby, když říkám,
že tyto stromy volají ke všem lidem dobré
vůle: lidé boží, otevřte srdce
a nedopusťte, aby v Československé republice
o vánočních svátcích jediné
dítě trpělo hlad a jediné dítě
bylo v nevytopené místnosti, přál
bych si, aby na to také přišla příslušná
odpověď v dobrovolných darech, kterými
mohou zámožní lidé vykoupiti radost
svých vlastních dětí.
Několika slovy chtěl bych upozorniti, že sociální
postavení hraničářů jihočeských
není na jiném stupni, než postavení
hraničářů severo- a západočeských.
I tam dnes intensivněji a intensivněji se šíří
útisk hospodářský a čeští
lidé žijí tam v nejhorších poměrech.
Budeme se dožadovati zřízení zvláštního
parlamentního výboru pro bezpečnost pohraničí
a pevně věříme, že toto naše
přání nebude neoslyšeno.
A v závěru pak budiž mi dovoleno, abych reagoval
na projev pana předsedy vlády, pokud mluvil o defaitismu
některých vrstev národa. Jménem strany
národně-sociální mám snad právo
zde říci, že defaitismus nedotýká
se a také se nikdy nedotýkal této strany.
Strana nepodlehla poraženectví v době, kdy
byla rozmetána, sekretáři a vůdcové
strany pozavíráni a nejlepší lidé
šli na rakouská popraviště. Půjdeme
do zápasu s tímto defaitismem, který se zmocňuje
zámožných vrstev tohoto národa a pevně
věříme, že v zájmu státu
a v zájmu republiky tento přechodný defaitismus
porazíme těmi ideami, kterými se vítězilo
před válkou, těmi ideami, které jsou
dnes nejspolehlivějším pilířem
tohoto státu! (Potlesk.)