Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr. Markovič,
Langr, Košek, Onderčo, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: Bergmann, Vičánek.
234 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr. Krčmář,
Machník, inž. Nečas.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr. Mikyška, dr. Záděra.
Předseda (zvoní): Zahajuji
20. schůzi posl. sněmovny.
Sněmovna je způsobilá jednati.
Dovolenou podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu
udělil jsem na dnešní den posl. Jurnečkové-Vorlové.
Nemocí omluvil se posl. Slušný.
Počátkem schůze byla rozdána tištěná
publikace mezinárodní informační služby
parlamentní "Z cizích parlamentů",
roč. XVI, č. 10 až 12.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
Zpravodajem jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati v podrobné rozpravě o
státním rozpočtu na rok 1936, a to druhé
části, to jest o části kulturní
a sociální, započaté ve
včerejší schůzi sněmovny.
K této části přihlášeni
jsou ještě řečníci: na straně
"proti" pp. posl. inž. Karmasin,
Appelt, Machačová, Wollner;
na straně "pro" pp. posl. dr. Neuman,
Čuřík, Petr, Laušman, Kunz, Polívka,
Rybárik, dr. Mičura, Vaverka, dr. Kozák,
dr. Kugel,Stejskal,Tymeš a A l. Langer.
Dávám slovo p. posl. inž. Karmasinovi.
Posl. inž. Karmasin (německy): Dámy
a pánové! V jednom z posledních zasedání
kulturního výboru uvedl posl. Hodina jako
důkaz o zbavování práva Němců
v oboru školství čtyři zvláště
význačné případy. Z tohoto
výpočtu vyvodil pan ministr školství
a nár. osvěty dr. Krčmář,
že jest němectví v oblasti školství
uspokojeno, protože již není jiných dalších
požadavků. Toto mínění vyvracejí
skutečnosti. Neboť musíme-li po léta
klásti stále tytéž požadavky v
oboru školství, musíme-li žádati
po léta v několika místech o německou
školu pro velký počet dětí, jest
to nejlepším důkazem, že asi něco
nesouhlasí, zvláště když na druhé
straně povstávají sta českých
menšinových škol, které, jak později
dokáži, jsou z největší části
zbytečné. Nemůže se tedy - již
z těchto skutečností to vyplývá
- mluviti o rovnoprávnosti v oboru školství.
Že však jest šéf ministerstva školství
a národní osvěty, tedy jednoho z nejdůležitějších
odborů, vůbec tohoto mínění,
jest to důkaz nepochopení, které se nám
projevuje s nejsměrodatnějšího místa.
Nemůžeme se tu diviti, že podřízené
orgány nám neprojevují žádného
porozumění, nýbrž naopak ve většině
případů přecházejí k
útoku na německé školství.
Mým úkolem bude nyní dokázati, že
nestejné jednání, o kterém mohli moji
kamarádi mluviti dosud skoro ve všech oborech státní
správy, jest také v oboru školství.
Upozorňuji předem, že i já mohu uvésti
jen příklady z bohužel bohatého množství
materiálu. Také byla již častěji
zmínka o četných případech
v této sněmovně a zdůrazňuji,
že se budeme museti znovu o nich zmiňovati tak dlouho,
až budou různé nepřístojnosti
odstraněny. Nejzřetelněji lze pozorovati
újmu německého školství z číslic
z oblasti mateřského školství. Státní
statistický úřad praví ve své
statistice z 31. října 1934, že Němci
mají 317 veřejných mateřských
škol, z toho 7 státních, a to jen cvičební,
tedy vlastně nikoliv státní mateřské
školy v tom smyslu, jako jsou na české straně,
naproti tomu jest 1366 českých mateřských
škol, z toho neméně než 866 mateřských
škol menšinových. Jak tyto mateřské
školy vyhlížejí, chci doložiti jen
3 příklady. V Milešicích u Prachatic
jest česká menšinová mateřská
škola se 4 dětmi, z toho jsou 3 děti německé.
V Těchoníně u Králík jest česká
menšinová mateřská škola, zdůrazňuji,
s dvěma dětmi, učitelka na mateřské
škole dostává 750 korun měsíčně.
Mluví se tak často o úsporných opatřeních;
z příkladu však nevyplývá, že
se také skutečně dodržují. V
Srní, okres Sušice, jest menšinová mateřská
škola s 26 dětmi, z toho jest 25 dokazatelně
čistě německých. (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte!)
Nemůžeme se diviti, slyšíme-li, jak
jsou vháněny německé děti do
českých mateřských škol. Chtěl
bych uvésti jen příklad a to z Českých
Zlatníků. Tam jest pensionovaný hlídač
trati Svoboda. Vystavěl si dům, ve kterém
má býti otevřena česká mateřská
škola. Chodil dům od domu, obzvláště
do domů žen státních úředníků
a nutil je, aby posílali své děti do české
mateřské školy. O způsobech, jichž
užíval Svoboda při získávání,
svědčí dva protokoly, které praví:
"...řekl jí, že dostane pro své
děti šatstvo pro celý rok zdarma a také
celodenní stravování, zač nemusí
nic platiti. Řekl jí ještě, že
musí jíti ke všem státním zaměstnancům,
ať německým neb českým, že
k tomu dostal rozkaz od ministerstva školství a národní
osvěty. Protože byla žena nerozhodnou, řekl
jí, že má říci jen "ano"
nebo "ne". Bližší že uslyší
od ministerstva železnic, což bude znamenati tolik,
co její propuštění ze služby."
(Výkřiky.) Existuje ještě druhý
protokol s ženou z téhož místa, nechci
jej však už čísti. Avšak nejen v
oboru mateřského školství panuje zbavování
práv, nýbrž obzvláště v
oboru obecného školství. Také tu praví
statistika, že Němci mají 20 menšinových
škol s 59 třídami, zatím co české
menšinové školství má 1180 škol
s 2171 třídami. Nejsme zásadně proti
českým menšinovým školám,
stojíme na stanovisku, že mají býti
české menšinové školy povolovány,
kolik chcete, jestliže sám ministr financí
proti tomu nic nemá. Musíme však žádati,
aby se na druhé straně dostalo spravedlnosti také
nám a aby také našim dětem se dostalo
ústavou přiznaného vyučování
v mateřské řeči. Tu chci nyní,
protože pan ministr školství a národní
osvěty řekl, že máme jen tyto čtyři
školní požadavky, uvésti několik
více příkladů. V Podmolí, okres
Znojmo, jest 19 německých dětí školou
povinných, žádost o povolení expositury
byla zamítnuta. Naproti tomu máme na jižní
Moravě ve Starém Petříně českou
menšinovou školu s 6 dětmi, Z toho jedno německé.
V Jablunkově, okres Těšín, jest 25 německých
školou povinných dětí. Žádost
byla podána r. 1934, ještě se o ní vůbec
nejednalo. Ve Velkém Uhřínově v Orlických
horách byla dne 1. září 1935 otevřena
česká menšinová škola, a to s 6
dětmi, z toho jsou 3 čistě německé.
Jeden z nejkřiklavějších případů
jest z Jaronína v okresu Český Krumlov. Tam
jest 33 německých školou povinných dětí,
žádost byla podána v r. 1923, dosud nebyla
ještě projednána. V Pelíkovicích
u Hodkovic naproti tomu jsou zapsány do české
menšinové školy 4 děti, jsou z rodin Langerovy,
Kirschnerovy a Trhalovy, tedy pravděpodobně sotva
českého původu. Jeden z nejkřiklavějších
případů jest také případ
německé školy v Lipníku. Tu byla vždy
německá škola. Ve školním roce
1933/34 byl německý učitel přeložen,
škola byla bez učitele, děti zůstaly
bez vyučování. Škola nebyla zrušena.
Němci žádali německou menšinovou
školu, poněvadž prakticky státní
škola více neexistuje. Žádosti byly stále
zamítány, protože se škola skutečně
ještě stále objevuje ve statistice německých
škol. Dnes jest tomu tak, že v Lipníku jest 25
německých dětí bez vyučování,
že musejí uraziti velkou cestu na dráhu, aby
potom mohly jeti drahou do nejbližšího města,
aby mohly býti německy vyučovány.
Naproti tomu vidíme, že v Nečemicích
u Žatce jest vydržována škola pro 8 děvčat,
z toho jsou 2 dívky české, 4 čistě
německé, 2 jsou ze smíšených
manželství. V Karlově, okres Chotěboř,
jest 9 německých školou povinných dětí
bez školy, žádost o povolení německé
menšinové obecné školy byla rozhodnuta
zamítavě. V Kunraticích u Cvikova byla 1935
otevřena česká menšinová škola
pro 6 dětí. V Městečku Trnávce,
případ, který musí býti již
desetiletí projednáván, jest 22 německých
školou povinných dětí bez německé
školy, žádost o povolení soukromé
obecné školy byla podána 26. srpna 1922.
Naproti tomu byla ve Staré Huti u Horšovského
Týna 1929 otevřena česká škola
s 9 německými dětmi. V roce 1933/34 měli
již 38 německých dětí, v letošním
školním roce jest zapsáno jen 5 českých
dětí, v mateřské škole 3 české
děti. Všech 8 jest majitele domu, ve kterém
jsou oba ústavy umístěny, a školníka.
V Novém Prenetu u Domažlic byla dne 1. září
1935 zřízena česká menšinová
škola s 9 dětmi, z toho 7 z Prenetu a 2 ze
Šnorů. V Prenetu nejsou vůbec žádné
školou povinné děti české národnosti.
V Nové Vsi, okres Jindřichův Hradec, jest
10 německých školou povinných dětí
bez německé školy. Nejblíže položená
německá škola jest dosažitelná
jen přes pole ve vzdálenosti 3 km. V Milíčovicích,
okres Znojmo, jest 32 německých školou povinných
dětí bez německé školy. V Sudkově,
školní okres Zábřeh, jest 21 německých
školou povinných dětí, které
nemohou docházeti do nejblíže položené
německé školy v Zábřehu, která
jest vzdálena 7 km. Přitěžující
v tomto případě jest ještě to,
že děti mohou dosáhnouti Zábřehu
jen drahou. Žádost o povolení školy spolku
"Kulturverband" byla podána 24. dubna 1925, není
však až dodnes ještě vyřízena.
Říká se vždy, že jest to odplata
za škody a za bezpráví, které bylo za
starého Rakouska spácháno na Češích,
a že to musí býti tímto způsobem
opět napraveno zákonem o menšinových
školách. Jak to nyní vypadá, o tom bych
rád uvedl jen několik příkladů.
V Nebas u Německé Libiny byla usazena rodina s 9
dětmi a rodina s 5 dětmi, aby mohla býti
zřízena česká menšinová
škola.
V Mladějově u Mor. Třebové je česká
menšinová škola s 11 žáky, z toho
1 dítě německé. Kdysi byly tam usazeny
3 české železničářské
rodiny ovšem s četnými dětmi, aby bylo
možno zříditi menšinovou školu. To
nejsou jen skutečnosti, které uvádíme,
nýbrž mohou býti doloženy také
z českých listů. Tak napsala "Národní
politika" nedávno dne 13. listopadu toto: "Sem
patří opravdu vybraní lidé, a to ženatí,
kteří mají podle možnosti co nejvíce
dětí. Tak jest v jednom místě 8 zaměstnanců
dráhy, čtyři pošťáci a dva
četníci, a ani jeden z nich nemá dítě,
které dochází do české školy.
A tyto školy byly přece zřízeny hlavně
pro státní zaměstnance." Tak to vypadá
ve skutečnosti s odplatou. V Lindavě u Potštátu
byla letos zřízena česká menšinová
škola, ačkoliv V místě není českého
dítěte, v místě bylo získáno
jen jedno německé dítě, které
patří jednomu čističi ulic. Naproti
tomu bylo přibráno 17 dětí z kolonie
Heltínova, která leží blíže
Luboměře. Heltínov žádá
již dlouho českou školu. To jest také
příklad odplaty.
V Andělské Hoře ve Slezsku jest česká
menšinová škola s 23 dětmi, z toho jest
20 čistě německých. 3 české
děti jsou z devítičlenné rodiny, která
tam byla usazena Jednotou, rodiny cestáře.
V Dolní Hynčině byla dne 1. září
otevřena česká menšinová škola
s 9 dětmi, z toho patří 2 lesníkovi,
2 rodiny byly nedávno usídleny nuceným
správcem jednoho statku. V Modřeci u Poličky
byla založena 1935 česká menšinová
škola s 8 dětmi, z toho 6 německých
a 2 čeští sirotkové, kteří
byli teprve do místa dopraveni.
V Dolejším Krušci byla zřízena
1. září česká menšinová
škola s 13 dětmi, z toho 6 dětí z Loučové,
která je přiškolena do Světlé,
kde jest česká škola. Dvě děti
jsou německé.
Slyšeli jsme nedávno ve zdravotním výboru
zdrcující zprávu ministra zdravotnictví
o poměrech v německých nouzových oblastech.
Ministr tam ukázal na hrozné škody, které
děti trpí podvýživou a zmínil
se zvláště o okresu sušickém, kde
lze zaznamenati stoupnutí o neméně než
200% následků při různých nemocech
z podvýživy, křivice, zubní hniloby
atd. Přes to se skutečně nezakročuje
tam, kde by to bylo nutné, nýbrž se naopak
pokoušíte znepokojiti ještě více
obyvatelstvo, že tam zřizujete české
menšinové školy. Tak byla zřízena
v Srní, okres Sušice menšinová škola
s 28 dětmi, z toho 27 dětí německých,
stavbu školního paláce hodlá Jednota
provésti na jaře. Ve Kvildě u Prachatic byla
r. 1935 otevřena škola s 27 dětmi, z toho 26
čistě německých. O zřízení
se postarali zvláště finanční
orgány. V Srbech u Hostouně, kde není jediného
českého dítěte, byla zřízena
česká menšinová škola se samými
německými dětmi, 2 ze Srbů,
3 ze Svinné a 8 z Pařezova. V Malé Morávce
u Bruntálu jest z 36 dětí 7 českých
a 29 německých. V Milešicích
u Prachatic jest ze 17 dětí 11 německých.
V Bedřichově jest z 10 žáků 5
německých. V Kunštátu v Orlických
horách, expositura Trčkova, jest 12 žákyň,
z toho 9 německých.
Zvláště markantní případ
jest z Horní Rudné u Březové. Škola
byla zřízena r. 1934. Původcem školy
jest pensionovaný vrchní finanční
dozorce. Škola jest v domě jeho švagrové.
Jest tam 14 dětí, z toho 9 čistě německých
z Horní Rudné, jedno české dítě
z třebovského sirotčince, 2 německé
a 2 české děti z Dolní Rudné.
Nejbližší české školy v Želívsku
a Horní Hynčině jsou 2 km vzdáleny
od Horní a Dolní Rudné.
Z těchto skutečností, pánové,
vidíte, že skutečně existují
zbytečné školy a že by zde měla
zvláště zasáhnouti úsporná
opatření. Že jsou státní orgány
vinny poměry a že spolupůsobí na umělém
počešťování, bylo již na různých
příkladech dokázáno. Chtěl
bych si dovoliti uvésti zcela stručně další
příklad. Je to praxe se školními autobusy.
Slyšeli jsme již, že Jednota z daleka dováží
autobusy školní dítky, aby uměle zaplnila
menšinové školy. V poslední době
bylo však také několikrát zjištěno,
že se používá i státních
dopravních prostředků k bezplatné
dopravě z daleka přivezeného žákovského
materiálu do českých menšinových
škol. Tak jezdí denně z Vrchlabí, kde
ostatně jest česká škola, děti
do menšinové školy do Špindlerova Mlýna,
kde patrně tamní český žákovský
dorost nestačí. V samém Špindlerově
Mlýně není vlastně českých
dětí.
Ale nejenom že se nám nepovolují naše
školy, že se znemožňuje soukromé
vyučování, jest také připravován
zákon - návrh posl. Uhlíře
- na zrušení soukromého vyučování
vůbec. Nechce se nám tedy dáti ani možnost,
abychom dali své děti za své peníze
vyučovati soukromě. (Výkřiky posl.
Hatiny.) Poukazuji na případ Loděnic
u Lhoty. Ve Lhotě jest 30 dětí, v Loděnicích
10. Léta se tam marně snažíme o německé
školy. Zařídili jsme tam soukromé vyučování.
Nyní se zahájilo působením Jednoty,
okresního hejtmanství, zemského úřadu,
zemských školních inspektorů, četnických
stanic a ovšem i tisku pusté štvaní, aby
bylo německé soukromé vyučování
zamezeno. Rodiče a učitel jsou stále předvoláváni
a pokutováni tresty do set korun. Tak se zřejmě
doufá, že se může dokázati rovnoprávnost.
V této souvislosti chtěl bych poukázat ještě
na jeden zvláště křiklavý případ,
na případ opavský. Víte, že byla
začátkem školního roku v Opavě
zavřena celá řada německých
školních tříd. (Výkřiky
posl. Uhlíře.)
Německé školství tam bylo prostě
zdecimováno. Jsme na tom tak, že máme v Opavě
se 77% Němců právě tolik škol
jako Češi s 23%. Pánové, to přece
není rovnoprávnost. Bylo řečeno, že
se opavské školství musí restringovati,
protože tam byla prý poněmčována
sta dětí z Hlučínska. Nechceme o otázce
hlučínské mluviti, říká
se vždy, že jest to politikum. Ke komu jsme přišli,
ať to byl zemský president Černý, ať
to byli pánové z ministerstva. vždy bylo řečeno,
že jest to politikum, se kterým se nesmí hýbati.
Nechceme tedy mluviti o těchto věcech. Rozhodně
jest to však bezpráví, které nemá
sobě rovna, že se tam bere stům dětí
možnost se účastniti vyučování,
kterého si jejich rodičové opravdu přejí.
Kde zůstává ústavou slíbené
rodičovské právo, když se snažíte
zavříti stovky dětí nuceně
do jiné školy, než vlastně chtějí?
(Posl. Uhlíř: Poněvadž na 600 dětí
jste odnárodnili v německých školách!
Ještě jich tam máte 135! Ty nepořádky
na Hlučínsku jste zavedli vy! Je tam 253 děti,
které nejsou vyučovány vaší vinou!
Vy jste tam zmatek zavedli!) Jak to naší vinou?
Vaší vinou! Soukromé vyučování
jim chcete také ještě vzíti.
Právě tak jest tomu v oboru měšťanského
školství. Také tu vidíme na jedné
straně 6 německých menšinových
měšťanských škol, na straně
druhé 235 českých menšinových
měšťanských škol s 1.263 třídami.
Ale i ve veřejném měšťanském
školství jest nepoměr, jemuž není
rovno. Statistika ukázala, že v samých Čechách
chybí podle číselného poměru
90 německých měšťanských
škol. Chci uvésti čísla z jediného
politického okresu. V politickém okresu lanškrounském,
který má podle sčítání
lidí z r. 1930 celkem 41.997 Čechů a 22.995
Němců, jest 10 českých měšťanských
škol a jen jediná německá měšťanská
škola. Také tento příklad ukazuje zřetelně,
jak to dopadá s rovnoprávností. Musím
poukázati na měšťanskou školu v Hylvátech,
kde se od let požaduje německá menšinová
měšťanská škola. Jest tam 225 školních
dětí v zákonitě předepsaném
okresu, aniž úřad hnul brvou, a na druhé
straně vyrůstají ovšem školní
paláce. Dostaneme v nejbližší době
zákon o újezdních měšťanských
školách. Jak velice jest na jedné straně
pozdraviti úpravu měšťanského školství,
tak jest na druhé straně blízká obava,
že bude zřízení německých
měšťanských škol odsunováno
do stále větší dálky, neboť
nyní to není již jedna instance, která
má rozhodovati o měšťanských školách,
nýbrž tři, země, okres a obec a přece
víme, že pan ministr financí má zapjaté
kapsy. Avšak naše samospráva jest na tom ještě
bídněji a jest tu vždy určitá
obava, že se nedostaneme v tomto oboru nikdy ke svému
právu.
O poměrech v oboru středního školství
referoval již kamarád Eichholz v kulturním
výboru, chtěl bych se k tomu jen stručně
vrátiti. Dostali jsme úsporný výnos.
Podle něho byla zavřena celá řada
německých středních škol. Naproti
tomu byly v nejposlednější době zřízeny
4 české střední školy, a to v
Chebu, v Chomutově, v Českém Krumlově
a ve Šternberku. Nebyly zřízeny státem.
(Posl. Uhlíř: Proč nejmenujete Ostravu,
kde jsou 3 české a 3 německé školy
a českého obyvatelstva je 6 krát tolik jako
německého!) Na to ještě přijdu.
Ty 4 české školy sice nezřídil
stát, byl v tomto případě jako vždy
nastrčen český ochranný spolek, ale
stát nese největší část
výdajů na tyto školy. Musím poukázati
také na Hostinné, jednu z poškozených
škol. V r. 1933 byly zavřeny čtyři nejvyšší
třídy tohoto reálného gymnasia, trvajícího
70 let. Pan ministr Krčmář slíbil,
že toto bezpráví opět napraví
a školu zřídí. Přes to se neděje
nic, škola upadá dále. Skutečností
jest, že z Hostinného musejí jezditi děti
a profesoři každý den vlakem do Trutnova, kde
musely býti zřízeny pobočky, skoro
v témže počtu, v jakém tam byly zrušeny.
Jsou tam umístěny v nehygienických místnostech,
tu stojí prázdné třídy. Rád
bych věděl, kde jest zde úspora. To jest
jen opět důkaz, jak má býti němectví
na celé čáře poškozeno a zbaveno
práv.
Ve vysokém školství vidíme týž
zjev. Bylo mluveno o nedostatečné dotaci podpory
německých vysokoškoláků. Chtěl
bych zdůrazniti jen jeden případ a to případ
německých vysokoškolských kursů
pro tělesná cvičení. Zatím
co dostal německý ústav 25.000 Kč
subvence, dostal český ústav podporu 600.000
Kč. Nahlédnete, že to není rovnoprávnost.
Pan posl. Domin podal nedávno návrh, aby
byly sloučeny obě vysoké školy technické.
Také zde vidíme, že návrh není
odůvodněn, že mu chybí každý
věcný podklad. I zde jde jen o to, aby se znovu
snížil německý kulturní majetek
a pokořili sudetští Němci odnětím
jedné vysoké školy.
Chci se nyní obrátiti k zvláštnímu
oboru, a to k německému školství na
Slovensku a v Podkarpatské Rusi. V r. 1918 dostali Němci
v karpatských zemích německé školství
zase zpět. (Výkřiky posl. Polívky.)
Řekl jsem, dostali zpět. Uznali jsme, že
nám český stát opět vrátil
německé školy. Uznali jsme obzvláště,
že v oblasti, kde dříve nemohl pod tlakem nejostřejšího
pomaďaršťování povstati národnostní
boj, že tam hledíte národnostní boj
vyřaditi tím, že opět vracíte
jak Němcům, tak také Slovákům
a Maďarům jejich školství. Musíme
však konstatovati, že sice byl učiněn
první krok, že jsme z části opět
dostali školství, že však druhý a
poslední krok nebyl proveden. Musíme konstatovati,
že se sice na jedné straně zřídily
německé obecné, měšťanské
a střední školy, že se však na druhé
straně postupuje také dnes ještě podle
zákonů, které byly vydány za doby
nejostřejšího pomaďaršťování,
právě za jeho účelem. Ani dnes ještě
nemůžeme zříditi žádnou
mateřskou školu, i dnes ještě se s námi
jedná, žádáme-li o novou školu,
podle zákonů, které kdysi sloužily k
tomu, aby většinu Němců a velkou část
Slováků odnárodnily. Dnes se zdánlivě
hodlá unifikací tento nemožný poměr
na Slovensku a Podkarpatské Rusi v oblasti zákonodárné
nikoliv snad změniti, nýbrž naopak přizpůsobiti
tyto mocenské zákony zde našim poměrům.
Slyšíme-li dnes, že se postupuje proti národnostnímu
rozdělení zemských školních rad
a odůvodňuje se to tím, že tam také
žádné neexistují, když dnes slyšíme,
že se snažíte přenésti zhoubný
systém notářů také na naše
poměry, jest to důkazem, že jsme se nic u nás
nenaučili, nýbrž naopak, že se stát
žene k poměrům, které byly v Maďarsku
před 18 lety. Zvláště musíme
konstatovati, že celé německé školství
také ještě dnes je na Slovensku podřízeno
vysloveně slovenským školním inspektorům,
kteří v četných případech
umějí sotva slovo německy. Jak z pedagogických,
tak i z národnostních důvodů musíme
takovéto podřízení německého
školství národnostně cizím inspektorům
odmítnouti, a to tím spíše, že
se tito školní inspektoři méně
zabývají tím, aby pracovali pedagogicky a
zkoumali odborné výsledky ve škole, jako daleko
spíše jsou asi zde k tomu, aby zkoumali a hlídali
činnost učitelů mimo školu. Musíme
konstatovati, že jsou to právě školní
inspektoři, kteří jsou zakladateli a funkcionáři
Slovenské Ligy, která jest tu asi jen proto, aby
potlačovala německé školství.
Musíme žádati, aby byla i německá
škola podřízena inspektorátům
vlastního národa.
Právě tak jest nemožný stav, že
ještě dnes jest podřízeno ve 30 místech
70 německých tříd cizím správám.
Správcové škol, kteří rozumějí
jen rusínsky nebo slovensky, jsou správci německého
školství. Pan ministr školství a nár.
osvěty Dérer slíbil v r. 1932 a 1933,
toto bezpráví napraviti, vybudoval také
v jednom případě - Petržalka u Bratislavy
- německé paralelní třídy v
samostatnou školu, ale dále se nedošlo, ostatní
případy existují jako před tím.
Zmínil jsem se již, že se právě
při zřizování škol užívá
starých maďarských zákonů, aby
naše požadavky prostě nemusely býti splněny.
V případě Kláštora pod Znievom
žádáme již skoro 10 let německou
školu pro 63 školou povinných dětí,
v Lednickém Rovném pro 22 německých
dětí. V Košicích, při německé
menšině 3354 duší podle poslední
úřední statistiky se přes všechna
úsilí nepodařilo dosíci ani soukromého
vyučování. Jsme pevně přesvědčeni,
že se to vše děje jen proto, protože jest
tam německé školství podřízeno
úplně cizímu vedení. Zvláště
křiklavý případ jest však otázka
měšťanských škol v Německém
Pravnu v kremnické oblasti. Bylo již na to poukázáno
v kulturním výboru, musím zde případ
opět uvésti. Jest tam 60.000 Němců,
kteří nemají možnost, dáti svým
dětem více než jen primitivní obecné
vyučování. Právě v této
oblasti, kde jest mimořádná nouze a velká
bída, bylo by při nejmenším spravedlivé,
kdyby se vyplnila Němcům jejich skromná kulturní
přání, tím spíše, když
věc nestojí ani haléře. (Různé
výkřiky.)