S hlediska potřeby zemědělců v širším
okolí hlavního města Prahy rýsují
se hlavně dva naléhavé problémy: Zásobení
hlavního města vodou a využití odpadových
vod Prahy zpět pro zemědělství. Venkov
se nikterak nestaví ani proti vydatně počítané
potřebě vody v Praze částkou 225 litrů
pro osobu na den. Avšak při hledání
potřebných vodních zásob pro hlavní
město Prahu nemůže se praktikovat zastaralá
právní prakse vodního zákona, že
podzemní voda "je ničí" a že
ji lze tedy beze všeho okupovati. Nejpřirozenější
nároky kraje mělnicko-mšenského, který
přichází v úvahu pro zásobování
Prahy vodou, vyžadují také, aby na ně
byl vzat náležitý zřetel. Tento kraj
nemá možnosti hraditi potřebu vody pro své
zemědělství a své obyvatelstvo jinak
než ze svých přirozených zdrojů.
Hlavní město musí respektovat potřebu
kraje, a musí ji chránit také kompetentní
úřady, neboť pro Prahu nebyly dosud vyčerpány
jiné možnosti řešení, které
jsou nasnadě. Vyvolaná nedůvěra zemědělců
tohoto kraje musila by býti odstraněna jen podrobným
a náležitě doloženým projektem
- dosavadní projekt jest jen povšechný - a
pak dostatečnými zárukami technickými
a právními pro všechnu další budoucnost,
neboť účinků tak pronikavého
zásahu do přirozeného režimu vodního
nelze dnes ještě dohlédnouti.
Obdobně dotýká se venkova širšího
okolí hlavního města Prahy i otázka
čistění odpadních vod, při
čemž jde nejen o upotřebení hnojivých
látek ve splašcích, nýbrž i o využití
těchto vod k závlaze pozemků. Na tuto okolnost
zvláště upozorňuji z popudu našich
zemědělců kraje mělnicko-všetatského
a veltruského. Jsou již propracovány závlahové
projekty, ty však musí býti podloženy
poznatky nejmodernější nauky zemědělské.
Proto musí býti tyto projekty pracovány nejen
vodohospodářskými techniky, nýbrž
spolu i zemědělskými odborníky. Řešení
závlahy odpadovými vodami Prahy je zamýšleno
tak, že by se splašky dostaly v krajině, o níž
jsem se právě zmínila, od Veltrus po Vltavě
dolů k Mělníku a podél Labe až
téměř k Neratovicům, vesměs
samospádem a daly by se případně využíti
ještě v širším okolí, do kterého
by se mohly dopraviti částečně načerpáváním
jen na výšku několika málo metrů
do výšky. Jde o kraj mimořádně
suchý, s půdami písčitými a
štěrkovitými, který má býti
nad to zbaven pobřežními hrázemi škodlivých
zátop. K přímým závlahám
bylo by možno použíti asi 1.700 hektarů
zemědělské půdy. Tato plocha by mohla
býti ztrojnásobena, kdyby se podařilo střídati
pozemky při použití závlah. Je však
nutno zajistiti vodoprávně včas veškeré
množství odpadních vod a pokud by dosavadní
zastaralé právní normy nedávaly dostatečné
záruky, včas vypracovati příslušný
zákon, který by mohl býti pak vzorem pro
obdobné úpravy, které se v brzké době
jistě ukáží potřebnými
také v jiných krajích naší republiky.
Tyto úvahy dovolila jsem si podrobněji uvésti
jen proto, abych z nich mohla vytěžiti požadavky
na úpravu vodohospodářského studia
na našich vysokých školách technických.
Vystupuje tu naléhavě do popředí potřeba
zřízení a obsazení samostatné
stolice pro pedologii, meteorologii a klimatologii, spolu se základy
nauk o zemědělství a se základy zemědělské
spravovědy na vysoké škole inženýrského
stavitelství směru vodohospodářského
a kulturního. Tamtéž je třeba urychliti
obsazení stolice hydrauliky, staveb nádrží
a staveb pro využití vodní energie. Konečně
vyžaduje tato škola takové obsazení stolice
vodárenství, stokování obcí,
čištění odpadních vod a technologie
vody, které by zajišťovalo, že tyto nauky
pro budoucnost vodohospodářských úprav
a zemědělské výroby v nejbližší
době tak významné budou svěřeny
jen odborníku všestranně kvalifikovanému.
S hlediska požadované systematické výchovy
k podnikavosti jest třeba i při všech zákonných
úpravách pamatovati na usnadnění této
podnikavosti. A tu bych si dovolila poukázati zase na těžké
kompetenční spory při projednávání
t. zv. malé živnostenské novely. Dosavadní
zákonné předpisy o živnostech nepřihlížejí
k možnosti, že školený kandidát,
ať už absolvent střední či odborné,
ba i vysoké školy mohl by se ucházet o vstup
do živnosti, ať živnosti řemeslné
či koncesované. A tu je právě třeba,
aby tato možnost byla dána, aby tak bylo využito
hodnot, které jsou z veřejných prostředků
na naše školství ukládány do vzdělání
jednotlivců, k podpoře jejich podnikavosti, aby
takový absolvent, který nechce být čekatelským
dorostem pro námezdní, úřednické
povolání, nemusil klopýtat o dosavadní
ustanovení živnostenského zákonodárství,
které mu nedává možnosti vstupu do těchto
živností. Mnohým řemeslům a živnostem
všeho druhu mohlo by býti jen k dobru, kdyby tam vnikl
individuálně, ojediněle výše
školený dorost, který by prospěl dalšímu
jich povznesení jak oduševněním práce,
tak i případně zdokonalením výrobků.
Nesnižovat podnikavost, pracovní schopnost a tvořivou
touhu člověka, ať muže či ženy,
to je samozřejmým příkazem v demokracii,
ale, řekla bych, v každé společnosti
vzdělaných lidí. Práce je zdroj pokroku,
bez práce není mravnosti, práce je pramenem
mravnosti. Dbejme proto, aby se náš stát vyvíjel
v zásadách, které jsou ověřeny
zkušenostmi historie, neboť jen ty mu zaručí
zdar a úspěch. Bez kultury není rozvoje a
měřítkem kultury národa je mravnost
nejširších vrstev lidu. O ni nechť pečuje
naše školská správa a všechny ostatní
obory naší státní správy vůbec.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Otáhal. Dávám mu slovo.
Posl. Otáhal: Slavná sněmovno, vážené
dámy a pánové!
Pan předseda vlády zdůraznil ke konci svého
prohlášení, že máme-li vésti
stát, máme-li vésti národ tak, abychom
se dodělali úspěchu a aby náš
národ zaujal vznešené místo na foru
mezinárodním a evropském, je nezbytně
nutno budovati vše a stavěti na tradici našich
národních buditelů, hleděti, aby veškeré
občanstvo bylo prodchnuto ideou národní a
ideou demokratického státu. Je přirozeno,
že lid musí také býti k těmto
ideám veden, a je žalostno viděti, že
právě v široké veřejnosti tyto
idee jsou opomíjeny. Kdybychom navštívili schůze,
kde se právě jedná o otázkách
zákonodárných sborů, snad schůze
volební, tu bychom málokde slyšeli, že
se jedná o potřebách státu, že
se jedná o ideách státních, nýbrž
mluví se více o tom, co každý lidu přinese,
jedná se o potřebách hmotných, o slibech,
o prospěchu jednotlivců, a tento prospěch
jednotlivců a stran klade se nad prospěch státu.
Takovýmto způsobem pak ovšem se uvolňuje
také cesta k těm směrům, které
naprosto nemají na zřeteli prospěch státu,
ba naopak, které snad působí v jeho neprospěch.
Tehdy nalézá mezi občanstvem snadno půdu
snaha a ujišťování, že se neděje
nic ku prospěchu tohoto státu, jak to slyšíte
i zde se stran oposičních, že se zveličují
nedostatky, které snad nemohly býti pro nedostatek
prostředků odstraněny. Ale lid jde za těmito
řečmi a snahami a ještě horší
je, že právě půda v mladých srdcích
je připravena přijímat podvratná hesla.
A tu je, velectění, jistě nutno míti
na zřeteli, že je zde něco nezdravého,
a bylo již řečeno přede mnou, že
je zde jistá chyba a mezera ve výchově, že
se výchově dorostu nevěnuje taková
péče a pozornost, jaké by zasluhovala. A
jistě prvým základem veškeré
výchovy je rodina. Je tedy nutno především
míti zřetel k výchově rodinné.
A nelze upříti, že do života rodinného
byl vnesen jistý rozvrat, že byla pevnost rodiny jako
základního kamene obce a státu porušena,
že byla uvolněna a že to přináší
neblahé následky pro celý národ a
stát. Již samo ministerstvo školství to
ukazuje, když na péči o děti cizí
a nemanželské dává částku
4 mil. Kč.
Jest si také stěžováno ve školství,
že klesá naše populace a že tedy národ
nespěje k rozvoji, nýbrž že jsme na sestupu
síly národa. Zde je ovšem nutno brát
také zřetel na sociální stránku,
která má největší význam
právě v tomto směru. Je těžko
mluviti o populaci, není-li dostatečných
prostředků k výživě rodiny. Zabezpečiti
tedy napřed rodinu sociálně, zabezpečiti
děti rodiny, a pak se také jistě pozvedne
populace našeho národa.
Ale nestačí jenom zabezpečiti rodinu, je
také potřebí, jak to vidíme zvláště
v rodinách inteligentnějších, kde se
poukazuje právě na malý počet dětí,
zabezpečiti budoucnost těch dětí.
Velectění, uvážíme-li tuto okolnost
a vžijeme-li se do takové rodiny, je jistě
dobře míti na zřeteli, co si myslí
takový otec nebo matka, když nemá zajištěno,
co z dítěte bude, a dnes máme řady
mladé inteligence, která je bez místa, není
zaopatřena a snad, nevím, nechci předbíhati
událostem, ale bylo by snad lépe, kdybychom řešili
nebo aspoň dali se do studia otázky dvojích
platů v rodinách, abychom řešení
této otázky připravili tak, abychom k tomu
snad nebyli přinuceni náhle sociálními
poměry a neublížili těm, kteří
by pak byli postiženi. Je jisto, že si to dorost a těžké
sociální poměry v dohledné době
vynutí.
Žádáme a musíme státi za tím,
abychom měli pevnou rodinu, která by byla základem
obce a státu. Ale druhým činitelem ve výchově
je škola. A tu již bylo zdůrazněno, že
škola má dvojí úkol: úkol výchovný
a úkol podávat dětem vědomosti potřebné
pro život. Nelze upříti, že právě
v oboru výchovném jsou zde určité
nedostatky i tehdy, když podle rozpočtu ministerstva
školství snad školy národní budou
zajištěny, ačkoli o tom pochybuji, nebude-li
provedena sanace obecní samosprávy. protože
dnes vydržování škol, věcný
náklad na školy závisí na obcích
a obce dnes nemají prostředků, aby školství
dostatečně vybavily. Bude tedy nutno, chceme-li
mít školy na takové úrovni, jak toho
vyžaduje dnešní doba, aby také obcím
v tomto směru byly dány náležité
prostředky, aby bylo přikročeno k sanaci
obecního hospodářství.
Řekl jsem, že je opomíjena výchova na
našich školách; namnoze působí
se na výchovu jen vyučováním různých
předmětů. ale vyučování
samo není tím. co by činilo z lidí
charaktery, co by je učilo vážiti si sebe samých,
co by je učilo ideám národním a státním.
Právě tím, že byl na školách
zatlačen věnovaná výchově náboženské.
Dnes se musí uznávat a uznává, když
současné proudy v duševní výchově
jsou docela jiné než před několika lety,
že náboženská výchova ve školách
má význam právě výchovný.
A proto je nutno, aby věnována byla také
této výchově náležitá
péče na školách, aby byla postavena
na místo. které jí náleží
jako řádnému činiteli ve výchově
našeho dorostu. Je nepochopitelno, že je dovoleno, aby
dítky, které přísluší
do určité náboženské církve
nebo náboženské společnosti, byly osvobozeny
od vyučování náboženského.
Každá společnost musí jistě dbáti,
aby dítky byly řádně vedeny v jejích
naukách, a jestliže ceníme náboženství
jako důležitý podklad pro výchovu, pak
je nemyslitelno, aby dítkám byl tento podklad vzat.
Na čem pak budovati výchovu příslušníků
určité církve, když nenavštěvují
ani hodiny svého náboženství? Je proto
nezbytně nutno žádati, aby byla náboženská
výchova pro příslušníky ať
té či oné církve povinná. Je
možno hledati snad v občanské nauce náhradu
za výchovu náboženskou? Předmět
občanská nauka je dnes postrachem učitelstva,
poněvadž dnes učitelstvo chápe z tohoto
předmětu snad jediné tu stránku občanskou,
občanskou nauku. Ale výchovná nauka dnes
z tohoto předmětu mizí. Bylo by proto dobře
vrátiti předmětům vyučovacím,
jako tomu bylo dříve, také hodnotu výchovnou
a působiti také k tomu, aby cvičebnice byly
prodchnuty naukami a články výchovnými.
Je velmi důležito, všímati si, kam spěje
pak takový dorost, kterému není věnována
náležitá péče výchovná.
Jako je pozorovat u různých mladých provinilců
- právě na cestě jsem viděl takový
případ, vedli 6 16 až 18letých spoutaných
chlapců - s jakým cynismem se dívají
na občanstvo a jak mluví o věcech každému
občanu posvátných. Je to dvojsečná
zbraň vnášeti do výchovy anarchismus
a je potřebí, aby výchova byla budována
na pevných základech, aby zde byl smysl pro právo
a povinnost. aby zde byla úcta k sobě samému,
k bližnímu a ke státu.
Pokud se týká živnostenských škol
pokračovacích. toto školství není
dosud tak vybudováno. jak by mělo býti podle
svého významu pro střední stav živnostenský.
Jest snad dobře, že toto školství bylo
zodborněno, že poskytuje již dnes lepší
vzdělání dorostu živnostenskému,
ale je potřebí toto školství vybavit
a zestátnit. aby obce nenesly celý náklad
na toto školství.
Jest jisto, že vliv na výchovu mají také
státní úřady. Lid ve státních
úřadech má vidět pomocníky,
rádce a nikoli snad příčinu nespokojenosti.
Tu se musím tázati, jsou-li také státní
zaměstnanci spokojeni, a, bohužel, zde musím
říci, že ozývají se snad už
léta výrazy nespokojenosti a stížnosti,
které odbývány bývají namnoze
stále a stále jen sliby. Lid náš jest
již veden v tendenci, že každého státního
zaměstnance pokládá za člověka
dobře situovaného. Ale kdybychom vnikli do rodin
státních zaměstnanců, kdybychom viděli
to zadlužení, kdybychom viděli ty splátkové
obchody, přiznali bychom, že je to lesklá bída,
která nutí státního zaměstnance
přes všechny nedostatky jenom zachovat dekorum jeho
postavení. Proto jest jisto, má-li státní
zaměstnanec plnit svůj úkol - a ten je velice
rozsáhlý, je to úkol výchovný,
je to úkol obrany státu, je to úkol státní
administrativy - že je také potřebí,
aby konečně bylo přihlíženo k
požadavkům státních zaměstnanců,
alespoň k těm kardinálním, jako posunutí
výplaty k prvnímu, jako je zrušení srážek,
namnoze příliš rozsáhlých, jako
je uznání čtvrté etapy staropensistů.
Ale co je, řekl bych, nemorální, to je hlavně
to, že státní zaměstnanci musejí
platiti daň z toho, co vlastně nedostávají,
ze srážek, a že také z toho jsou jim vyměřovány
příspěvky pensijní. Tedy z částek,
které jim vůbec nejsou vypláceny, které
jsou papírové, musejí odváděti
státu poplatky. To by mělo býti odstraněno,
je to nedůstojné.
Jak patrno z ukázky o stát. zaměstnancích,
je věnována jistě malá pozornost u
nás nákupní síle tříd
občanských. Je řešena hospodářská
krise, řekl bych, jednostranně, a to tím,
že se podporuje producent, ale nepodporuje se nákupní
síla vrstev dělnických a vrstev zaměstnaneckých.
A právě u dělnických tříd
je to nejhorší. Je zde potřebí, jak
zde bylo řečeno, poskytnouti podporu v nezaměstnanosti,
ale ovšem nesmí se to díti takovým způsobem,
jak to bylo na př. nyní v akci bramborové.
Bylo by dobře vyšetřiti různé
případy. V našem kraji byla nadprodukce zemáků
a byly prodávány po 24 až 28 Kč. Ale
zemáky byly k nám přivezeny za 34 Kč,
s dovozem stály 40 Kč, a pak se ukázalo.
že jsou to vlastně zemáky průmyslové.
ze kterých se ještě musilo asi 1/4 q vyhoditi,
takže přišly ty 3/4 q za 40 Kč. To znamená,
že na to musil přispívati stát a obec,
ale kdyby si to byl ten nezaměstnaný koupil doma,
dostal by dvakrát tolik. Taková péče
o nezaměstnané není správná,
takové případy by měly býti
vyšetřeny stejně jako ten, kdo je zaviňuje,
a mělo by býti na ně poukázáno.
Jest jisto, má-li nastati obrat k lepšímu,
máme-li vyváznouti z krise hospodářské,
že je nutno bez odkladu přikročiti k otázkám
sociálním, k otázkám úpravy
poměru dělnictva - jenom tak nadhozeně se
o nich zmíním jako je omezení racionalisace,
zajištění kolektivních smluv, regulace
kartelů, pracovní doba, komory práce atd.
Náprava dnešních sociálních poměrů
nesnese odkladu, má-li skutečně býti
ve státě klid a má-li občanstvo býti
spokojeno.
Je potěšitelné, že také státní
správa a rozpočet ministerstva kultu věnuje
zvláštní péči mládeži
dospívající, kde věnuje na tento obor
12,290.000 Kč.
Ale ještě jedna bolavá stránka je zde.
Jsou to pense pro přestárlé. Tato pense byla
nominována určitým termínem r. 1926.
Ale dnes vidíme, že je mnoho lidí přestárlých,
kteří nemají vůbec nároku na
žádnou pensi v organisaci jako dělníci,
a je tedy potřebí, aby také tito byli zachyceni
a aby tato pense pro přestárlé byla rozšířena
také na dobu pozdější, a by tito lidé
nezůstali bez prostředků. Toto je nejvíce
patrno na obcích, kde potom jsou lidé výhradně
odkázání jen na dobročinnost obcí.
Dále je nutno se zmíniti také o okresních
nemocenských pojišťovnách a bylo by dobře,
kdyby již také v tomto ohledu byl učiněn
pořádek. Nechci se snad zmiňovati o správě.
ale chci se zmíniti o tom, jak jsou příslušníci
těchto pojišťoven léčeni a co se
jim dává. Měl jsem zvláštní
případ, který přišel až
ke státnímu zastupitelství, a musela býti
vyzvána lékařská komora, aby chránila
pojištěnce, kde se prokázalo. že snad
vinou nedostatečné péče lékařů
zemřelo několik dětí. Je proto nezbytně
nutno věnovati po této stránce zvláštní
pozornost a také dbáti toho. aby lékaři
plnili vůči dělnictvu své povinnosti.
Zvláštní péči jest věnovati
také průmyslu v pohraničí, poněvadž
zde právě, když tolik řečníků
zde již mluvilo o poměrech v našem pohraničí
a právě o agitacích, které podnikají
různé okolní státy vůči
nám. Jest jisto, že musí býti k průmyslu
v těchto místech brán zvláštní
zřetel, aby právě dělnictvo i jiných
národností bylo spokojeno a pohraničí
bylo zabezpečeno.
Jest též věnovati zvláštní
péči našim hor zisku z obilního monopolu,
naopak, poněvadž nic neprodávají, byly
poškozeny, a bude-li zaveden snad ještě monopol
živočišný, budou, zničeny, a je
proto nezbytně nutno bráti na chudé horské
kraje zvláštní zřetel.
My vidíme v rozpočtu a v celé státní
správě určité nedostatky, ale přes
to, poněvadž se zde jeví snaha i za daných
těžkých okolností přemoci poměry,
které dnes tak tíží celý národ
a celý stát, budeme hlasovati pro rozpočet,
poněvadž jsme si vědomi, že jest nezbytně
nutno, má-li býti krise překonána,
aby všecko bylo prodchnuto myšlenkou jedinou, myšlenkou
národní a státní, ve které
se jistě sejdeme na společné líše
pro práci, pro blaho národa a státu. (Potlesk.)