Nebudu dnes mluviti o vysokoškolských asistentech
a vědeckých pomocných silách, nechám
si také sociální péči o studentstvo,
to je velmi důležitá věc, pro jinou
dobu, kdy snad budu moci o tom promluviti, právě
tak jako o ochraně památek. To jsou věci,
které mám také za velmi důležité,
ale chtěl bych se zatím aspoň několika
slovy zmíniti o úpravě pražského
hradu. Úprava pražského hradu je věcí
ochrany uměleckých památek, ale mluvím
o ní zvláště proto, poněvadž
jde o symbol našeho státu, o paladium naší
národní samostatnosti. Staletí budovala tento
architektonický skvost, staletí pracovala na klasickém
sjednocení silhouety a k jednotnosti, až to dílo
bylo dovršeno chrámem svatovítským,
který spadá za jedno s naší samostatností
a s obnovením státu. Nelze upříti
právo architektům, kteří srdcem a
duchem pochopili tuto posvátnou stavbu a její historické
prostředí, aby proslovili svoje mínění,
ale nelze také upírati naší veřejnosti
právo, aby se ozvala ve věci důležitosti
všenárodní, neboť jde o skvost, který
vlastně ztělesňuje naši samostatnost
od dob sv. Václava a předtím.
Návrhy architekta Plečnika na úpravu hradu
a jeho okolí pokládám i jako neodborník
za velmi nešťastné. Postavila se proti němu
nejenom převážná část
naší veřejnosti, nýbrž také
největší část našich odborníků
a všechny kruhy památkové. Nedivte se těmto
obavám, nedivte se této nedůvěře!
Co tomu předcházelo? Když na třetím
hradním nádvoří měl býti
postaven monolit, tu naši odborníci pozvedli své
varovné hlasy, aby nebylo zasáhnuto hrubou rukou
do prostoru zladěného patinou a staletími,
aby mezi graciesní formy pozdního baroka a v samé
blízkosti filigránských detailů svatovítského
chrámu byl postaven toporný kus kamene. A byl tento
hlas něco platný? Nebyl. Stalo se tak právě,
když bylo srovnáno návrší, které
korunoval svatý Václav se svojí rotundou,
stalo se to zase bez úředního projednání,
bezdůvodně, svévolně. Nemám
bohužel času, abych celou tuto látku vám
vyložil, poukazuji na záslužnou a nepředpojatou
anketu "Národní politiky", která
ukázala širokým vrstvám velký
význam této všenárodní otázky.
Ale řekl bych jen tolik: Co se má státi na
př. v Jelením příkopě, to je
pošetilost, to je něco, co se příčí
zdravému rozumu. (Výborně!) Tento
Jelení příkop, který má také
svůj půvab, taková lesnatá, zarostlá
divoká rokle, má býti přeměněn
v jakousi architektonickou zahradu, všechno stromoví
vykáceno, a ten krásný půvab lesní
stráně přemění se v t. zv.
umělou krásu železničního náspu.
Na druhém konci Jeleního příkopu,
kde pod arcibiskupským palácem se pilně nasypává,
docela zbytečně, komunikace, také zahyne
všechno stromoví. To má býti nahrazeno
dřevinami vždy zelenými, které, jak
to jako odborník zvlášť dobře vím,
u nás velmi často omrzají a mimo to vůbec
nezapadají do tohoto rámce. Tak se postupuje s těmito
vzácnými památkami. A ideový plán
na celé vyřešení hradu a hlavně
okolí hradu se sice hemží velkolepými
myšlenkami, jak to dr. Strnad jménem hradní
správy nazval, že jsou to "ideje z rohu hojnosti
projektantových nápadů", ale odborníci
řeknou, pokud ty věci jsou proveditelné;
sám bych řekl, že mohl je navrhovati jen někdo,
kdo neměl nižádné porozumění
pro to, co je podstatou krásy Prahy, kdo neměl nižádnou
pietu k tomu, co je smyslem naší historie, pietu,
s kterou každý umělec měl by přistupovati
ke své práci. Kdyby něco takového
býval za Rakouska udělal zámecký hejtman,
že by postavil českou veřejnost před
hotovou věc, věřte mi, nemohli bychom se
diviti, ale troufám si říci, že by se
toho neodvážil. Ale příčí
se naprosto demokratickým zásadám, aby hradní
správa přes varovné hlasy veřejnosti,
přes varovné hlasy všech odborníků
ochranářských a památkových,
s plánem i bez plánu prováděla úpravy,
jejichž zhoubnost byla prokázána. Proto předložíme
zvláštní návrh, aby vláda zrušila
všechna nařízení, jimiž vídeňská
vláda vyjmula hrad z normálních ústavně-kompetenčních
míst a vyhradila rozhodování habsburskému
panovníku zřejmě proto, aby mohl rozhodovati
proti českému národu podle své libovůle.
Poněvadž moje řečnická lhůta
se chýlí ke konci, musím přejíti
otázky hraničářské, musím
přejíti i to, o čem bych zvlášť
rád mluvil, to je mravní krisi, kterou mám
za hlavní prapříčinu krise sociální
i hospodářské, musím také přejíti
to, co bych rád řekl o naší demokracii
s hlediska kulturního, neboť, věřte
mi, pánové a paní, že všechny tyto
otázky spolu souvisí. Právě tak jako
věda potřebuje svobodu, tak ji musí míti
i naše demokracie a my máme tu svobodu podvázánu.
Dovolím si vám citovat jako ukázku, co mi
bylo konfiskováno již po volbách 24. května
v "Národních listech". V dobách,
kdy tužka censorova krutě řádila v listech
národního sjednocení, napsal jsem článek:
"Pan censor bílí". Už tento nadpis
propadl konfiskaci, patrně jako pobuřující
a nebezpečný. Napsal jsem toto - čtu všechno,
co bylo zkonfiskováno (čte):
"Zatím co agrární "Večer"
volá "Všichni do houfu!", tužka censorova
řádí v tisku národního sjednocení
s vášnivostí opravdu nevídanou. Článek
za článkem, projevy, zjištění
pouhých skutečností, ba i otevřený
dopis předsedovi vlády propadá censuře.
Právem jsme protestovali proti neslýchanému
předvolebnímu teroru, než zdá se, že
koalice hodlá dovršiti své "vítězství"
umlčením svého odpůrce nejnenáviděnějšího,
národního sjednocení. Ani to, že pod
ochranou našich četníků a po způsobu
hitlerovském Henlein sjednotil naše Němce v
stranu nejsilnější počtem hlasů
v československém národním státě,
nepohnulo svědomím koaličních stran."
- "Než neustane-li tato konfiskační praxe
proti listům národního sjednocení,
bude u nás jako v dobách absolutismu a bude nám
dovoleno psáti snad jen o zemětřesení
na Formose anebo epidemii malárie ve východní
Indii." "Slabost vlády přinesla zlé
následky. Vždyť se ani nenašla odvaha zrušiti
jednu zbytečnou německou techniku, zatím
co jsme měli kuráž odepříti techniku
Slovákům." (Tak jest!)
"Oč hůře je nyní! Nikdy jsme
nepobuřovali, nikdy nepoškozovali státní
zájmy. Nechceme tak činiti ani dnes. Vždyť
je to náš stát, posvěcený našimi
dějinami a zkropený naší krví.
Budeme pracovati a bojovati od muže k muži, od ženy
k ženě. Dokážeme, že ani policejní
režim nás nezlomí, neboť to, co nás
sílí, je láska k lidu a k vlasti a ta je
nehynoucí, ba věčná jako národ
sám.
Tužka censorova může škrtat, než tím
nás jen zocelí."
Podle toho je vidět, že se tedy u nás nesmí
ani psát o tom, co píše list předsedy
vlády, nesmí se to citovat. Nesmí se psát
o zrušení jedné zbytečné techniky,
a - co se mi zdá nejhroznější - nesmí
se ani psát o nehynoucí lásce k vlasti, neboť
to bylo všechno konfiskováno.
Gustav Adolf Lindner, předchůdce prof. Masaryka
na naší universitě, napsal r. 1883 (čte):
"Tož cítíme, že nastává
nová epocha lidstva, která se snaží
učiniti vzdělání základem obecného
blahobytu, obecným majetkem lidstva."
Jak daleko jsme ještě dnes po více než
50 letech od tohoto ideálu! Pravda, náš stát
a národ je kulturně tak vyspělý, že
se nemusí hanbiti před žádnými
lidmi světa na obou stranách Atlantského
oceánu. Ale my nedoceňujeme dosud význam
vzdělání a osvěty, a dokud se tak
nestane, věřte mi, že nemůže nastat
lepší doba pro naši kulturu a že ty rozpočty
budou vypadat tak, jako jsme svědky toho letos. (Potlesk
poslanců národního sjednocení.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dále má slovo paní posl. inž. dr.
Tumlířová.
Posl. inž. dr. Tumlířová: Slavná
sněmovno! Mohlo by se zdáti, že v době
hospodářské tísně, jejímž
obrazem je také náš státní rozpočet
na příští rok, budou otázky kulturní
vedlejším zájmem politiků. Ale nebyli
bychom národem Komenského, kdybychom necítili,
že nejen otázky hospodářské musíme
brát v úvahu při sjednávání
státního rozpočtu, nýbrž že
stejnou měrou jako otázky výroby, odbytu,
spotřeby a hospodářských jejich podmínek,
tak jako otázky režie státní správy,
musíme brát v úvahu otázky kulturní,
neboť tyto otázky jsou východiskem, které
může i těm hospodářským
stránkám života národa otevříti
nové, širší obzory A proto také
náš státní rozpočet, přesto
že ve svých kulturních položkách
je zase postižen značnými škrty, i v této
době hospodářské tísně
dokazuje, že jsme otázkám kulturním
nepřestali věnovati zájem a že i v době
tak značně omezených prostředků
máme položky, které vykazují značné
zvýšení. Za 5 let právě minulých
máme sice ve většině položky pro
kulturní potřeby sníženy, ale v jedné
z položek největších, to je v položce
na národní školství, máme v průběhu
minulých 5 let zvýšení o celých
19.5%. Tím je dáno najevo, že tam, kde cítíme,
že je nezbytno, aby bylo zvýšeno vydání
na kulturní potřeby národa, dovedeme i v
době největších omezení toto
zvýšení přece jenom prosaditi.
Ovšem kulturní pracovník nemůže
býti spokojen s tímto výsledkem a musí
se steskem pozorovati, jak ostatní položky na kulturní
potřeby národa doznávají značného
snížení. Musí však pozorovati,
že jsou v našem kulturním snažení
četné nedostatky, které ani nesouvisí
přímo s položkami státního rozpočtu
a které tudíž nelze omluviti nutností
hospodářských úprav. A proto dovolte,
abych zejména přihlédla k těmto okolnostem,
neboť ty je možno napraviti i v době hospodářsky
stísněné.
Jaký účel má škola? Vidím
její účel ve dvou směrech. Má
vychovati dobré lidi a má dobře připraviti
občany státu pro výkon jejich příštích
povolání. Podle stupně a typu školy
děje se tato příprava pro povolání
buďto s hlediska všeobecného nebo s hlediska
odborného. Naše školství, které
v průměru snese srovnání se školstvím
nejkulturnějších národů světa
velmi čestně, které ještě ve
velké řadě typů školních
zůstane vzorem, má přece jen své nedostatky.
Největší nedostatky vidím zejména
ve dvou otázkách: Naše škola nepěstuje
dosti intensivně mravní výchovu člověka
a naše škola nevede dosti systematicky k praktické
aplikaci poznaných vědomostí na potřebu
života, k větší samostatnosti a k podnikavosti
jednotlivců. (Potlesk.) Naše škola více
učí než vychovává.
K požadavkům mravní výchovy, která
by měla býti i školou sledována, pojí
se potřeba poznávání, zdokonalování
a zdůrazňování lidských ctností,
potřeba výchovy smyslu pro čest, úcty
k osobnosti druhého, výchova k poctivosti a vůli
k oběti, pěstování individua v uvědomělém
příslušenství ke kolektivu. Po této
stránce cítíme bolavé nedostatky našeho
školství, jak se projevují také v duchu
našich učebnic, jak již zde dnes o tom padla
zmínka a jak podrobněji bylo o této bolavé
otázce jednáno v kulturním výboru.
K účelné mravní výchově
patří dále požadavek výchovy
státoobčanské a výchovy k brannosti,
a to jak pro školní mládež, tak i pro
věk poškolní. Bylo zde velmi správně
upozorněno na úžasné škrty v položce
lidovýchovy v rozpočtu našeho ministerstva
školství, ačkoliv šlo o položku,
která již původně byla velmi nízko
preliminována. A tak vidíme ten zlý stav,
že zatím co jsme se po převratu velmi pohotově
chopili organisace naší lidovýchovy zákonem
č. 67 z r. 1919, byla tato svérázná,
v našem duchu, z nových našich tradic stavěná
organisace lidovýchovy nejenom podlomena, nýbrž
takřka rozmetána, když příslušná
položka státního rozpočtu byla v průběhu
posledních 5 let ze 70% snížena.
Výchova k brannosti trpí bolestí, která
brzdí i mnohé jiné obory naší
státní správy. Trpí roztříštěností,
která vzniká nebo se udržuje vleklými
kompetenčními spory mezi příslušnými
úřady a institucemi.
Voláme po urychlené úpravě v organisaci
branné výchovy jak naší školní
mládeže, tak našeho civilního občanstva,
a to zvláště i žen, při čemž
zdůrazňujeme, že nad výchovu v technice
brannosti klademe potřebu výchovy v duchu brannosti.
(Potlesk.) Dech válečného nebezpečí
vane Evropou a my nemůžeme v soustavné branné
výchově dosti rychle kupředu proto, poněvadž
se naše úřady státní, samosprávné
a příslušné volné instituce nedohodly
dosud mezi sebou o dělbě práce a o vzájemné
kompetenci. Kompetenční spory brzdí také
vývoj jiných otázek školských,
zejména vývoj některých našich
odborných škol, jejichž založení
by znamenalo značný pokrok právě v
tom oboru, do něhož spadají:
Již od r. 1930 projednávala se u nás otázka
zřízení školy pro sociálně
zdravotní péči. Tato myšlenka vznikla
tím, že Rockefellerova nadace byla ochotna přispěti
na vydržování školy polovinou skutečných
nákladů až do částky 100.000
dolarů, což znamenalo při tehdejším
kursu asi 3,300.000 Kč. Dále byla ochotna za první
tři léta trvání této školy
poskytnouti dalších 25.000 dolarů, čili
částku tehdy asi 825.000 Kč representující.
Ministerstvo zdravotnictví chtělo býti vydržovatelem
školy a vymohlo si proto ve svém resortu položku
na příslušnou úhradu. Poněvadž
bylo nutno, abychom velmi rychle dali vyjádření
našeho státu Rockefellerově nadaci, rozhodla
vláda, že bude ministerstvo zdravotnictví tuto
školu zřizovati, že však její správu
bude říditi ministerstvo školství, které
také bude spolurozhodovati při zpracovávání
organisace této školy, při zpracovávání
jejího statutu.
Mělo jíti o školu státní. Od
té doby byla přijata ředitelka školy,
byla přijata již také první instruktorka,
ale nedošlo k dohodě mezi příslušnými
kompetenčními ministerstvy. Ministerstvo sociální
péče podporuje soukromou školu pro sociální
péči, staví se za zřízení
státní sociální školy, ale staví
se proti tomu, aby tato škola spadala do správy nejkompetentnějšího
ministerstva, ministerstva školství. A zatím
mění se i podmínky, které byly pro
zřízení této školy s Rockefellerovou
nadací sjednány, ačkoliv Rockefellerova nadace
onu částku, větší 3 mil. Kč.
k tomuto účelu již složila. Rockefellerova
nadace zdůrazňovala zdravotnické předměty
v osnově školy, naproti tomu ministerstvo sociální
péče a nyní dnes také již ministr
zdravotnictví zdůrazňuje potřebu rozšíření
předmětů sociálních. Dále
bylo sjednáno s Rockefellerovou nadací. že
v této škole při dostatečném
počtu přihlášek bude občas zařazen
střídavě kurs německý. Nyní
se však usiluje o to, aby byly současně zřízeny
hned kursy dva, kurs německý i kurs český,
při čemž ovšem kurs německý
připadne i pro menší počet žaček.
Takto pro kompetenční spory nedochází
ke zřízení školy, ačkoliv je
částka Rockefellerovou nadací složena
a ačkoliv zástupci této nadace při
svých návštěvách v našem
státě s podivem konstatují, že sliby
dané vládou pro zřízení této
školy se neplní. Je to stav, který jistě
neprospívá naší pověsti za hranicemi.
V historii minulého roku musíme s hlediska kulturního
zaznamenati také nepřízeň ministerstva
financí k návrhu ministerstva školství,
aby na Slovensku byl zřízen ústav pro učitelky
domácích nauk, a to v nové organisaci, stupňující
požadavky na vzdělání těchto
učitelských sil. Význam hospodyňství
v národním hospodářství jest
dnes všeobecně uznáván. Jde zde přece
o potřebu kvalifikovaných učitelek, které
mají zajistiti hospodyňské vzdělání
nejširším vrstvám žen. Jest proto
neuvěřitelno. že zejména pro Slovensko
jest odmítáno zřízení tohoto
ústavu. který ministerstvo školství
pokládá za potřebný a jehož úhradu
zajišťuje. Také průprava učitelek
hospodyňských škol na školách resortujících
v ministerstvu zemědělství, vyžaduje
pozornost tohoto resortu. a to po stránce organisační
hlubším vzděláním učitelek
v národním školství a po stránce
technického vybavení zejména lepším
vybavením příslušného pedagogického
semináře.
V odborném školství. spadajícím
zejména do sféry zájmů zemědělských,
překvapuje, že ministerstvo zemědělství
nepocítilo dosud potřebu, aby byl zřízen
drůbežnický výzkumný ústav,
po němž odborná veřejnost již řadu
let marně volá. Jde o vhodnou organisaci, kterou
by bylo možno provésti bez velikého nákladu
v rámci stávajících zemědělských
výzkumných ústavů, a o přiřazení
pokusné farmy, na které by bylo možno prováděti
chovatelské kursy nebo jiné kursy určené
pro výchovu drobných zemědělců,
kteří se hlavně drůbežnictvím
zabývají, aneb jiných drobných chovatelů
drůbeže. Jde přece o odvětví,
které si svojí kvalitou dobylo v cizině uznání
a které před omezením vývozu, zejména
hus a peří, z našeho státu, znamenalo
značné hodnoty v důchodu drobných
rodin jak zemědělských, tak i jiných
rodin drůbežníků a na druhé straně
znamenalo značné hodnoty v přílivu
peněz s hlediska celkového národního
hospodářství. Jde dále o odvětví,
které dnes nedosti vybaveno u nás znamená
potřebu nákupu vajec v cizích státech,
tedy potřebu, kterou bychom sami mohli velmi snadno obstarati,
kdyby zde byla tomuto oboru podnikání věnována
soustavná péče.
V oboru vysokoškolského studia dotýká
se zájmů zemědělských zvláště
studium technické a v něm nejvíce studium
zemědělství a vodního hospodářství.
Zemědělství jest nutno věnovati zvláštní
pozornost nejenom pro otázky zemědělské
výroby samé, nýbrž zejména také
s hlediska konsumentského, neboť zemědělství
představuje výrobce potravin pro celý národ.
A tu zejména zkušenost poslední doby - zvyšující
se zjišťování falšování
potravin - poukazuje, jak je třeba organisací tohoto
studia zamířiti na tento obor, jak je třeba
i v tomto směru vyškoliti zemědělské
inženýry a zařaditi je do příslušné
kontrolní služby pro zjišťování
falšovaných potravin, vedle jiných činitelů.
Spadá sem také možnost, aby při dobré
organisaci vhodně pomoženo bylo trapné otázce
existencí asistentů vysokých škol, kteří
by zde mohli nacházeti velmi dobrou možnost pokračování
ve své práci, pokud by nemířili na
činnost vědeckou vysokoškolského profesora.
Připomínám pro krátkost času
jen velmi stručně tuto trapnou otázku asistentů
a nedohotoveného vyřešení jejich hmotného
postavení na všech vysokých školách
našeho státu. Nynější stav je neudržitelný
a volá naléhavě po důstojném
řešení průpravy příštích
vědátorů, příštích
nositelů pokroku.
Měnící se potřeby zemědělské
výroby vyžadují podrobnější
specialisace vědních oborů ve sféře
vysokoškolského zemědělského
studia. Jde zde o řadu některých otázek,
které dosud při jiné orientaci naší
zemědělské výroby byly otázkami
vedlejšího rázu, ale které dnes stávají
se otázkami v popředí zájmu stojícími.
Upozorňuji pouze na význam chmele, lnu, brambor,
zeleniny, vlnařství a řady jiných,
které vyžadují nové organisace zemědělského
vysokoškolského studia a zejména zvýšení
počtu učebných sil v těchto oborech
produkce rostlinné, případně i v dalších
oborech produkce živočišné.
V závěru bych si dovolila vrátiti se k problému,
na nějž jsem si dovolila již loni slavnou sněmovnu
upozorniti. Netušeně opakované periody sucha,
zkoncentrované nad to se zvláštní intensitou
do určitých oblastí a zejména do oblasti
kol Prahy, zdůrazňují potřebu soustavných
vodohospodářských úprav a jejich záměrného
velkorysého plánování i výchovu
takových odborníků, kteří by
byli s to tyto úpravy řešiti jak s hlediska
potřeb všeho obyvatelstva, tak s hlediska potřeb
zemědělské výroby, národního
hospodářství, a ne snad jen s hlediska podnikatelských
kanceláří. Náklady potřebné
na vodohospodářské úpravy u nás
se odhadují v poslední době pro dobu 20 až
30 let částkou 11 1/2 miliardy Kč. Z toho
tvoří meliorace hospodářské
jen pro nejbližší desetiletí asi 3 miliardy
Kč, neboť 2,200.000 ha zemědělské
půdy potřebuje ještě meliorace. Avšak
i jiné nároky lidstva na vodu rostou. Z 20.000 osídlených
míst naší republiky jsou jen necelé
2.000 míst zásobeny vodou. Jsou to města
více obydlená, shrnující asi 32% všeho
obyvatelstva. Ale z toho, prosím, vyplývá,
že náš venkov se 68% obyvatelstva nemá
dosud vodovodů. Jen asi 200 obcí, to je větších
měst, jest kanalisováno.