Myslím, že z dosavadního průběhu
krise nabylo převahu přesvědčení,
že stát nemůže býti vždy zachráncem
hospodářských posic za krise v tak četných
směrech otřesených. Přisuzoval-li
se mu tento úkol, stalo se za krise jistě již
zcela zřejmým, že ochrana zájmů
jedněch musila býti často vykupována
obětmi druhých. Byly-li tyto oběti spravedlivým
vyrovnáním posud nerovnoměrného rozdělení
veřejných břemen, byly jistě na místě.
Pokud však byly neúnosny, nemohly se obejíti
bez obecných škod, které se musily pak nutně
projeviti v nepříznivých účincích
na celé hospodářství. Stejně
nepříznivými účinky musil se
přesun tíhy krise na stát projeviti tehdy,
nepostačily-li prostředky národního
hospodářství určené k úhradě
veřejných potřeb k jejich uspokojení
a musily-li býti uhražovány úvěrem
odčerpávaným ze zdrojů, které
byly v hospodářství pro jeho účely
k disposici. I tento způsob úhrady veřejných
potřeb musil nakonec zatěžovati výnos
hospodářského podnikání, což
nám jistě markantně ukazuje vzrůst
státního dluhu za krise a vzrůstající
potřeba na jeho zúročení a umořování.
Ústředním hospodářským
problémem zůstává tak i nadále
národní hospodářství samo,
jehož vzestup nebo pokles podmiňuje i rovnováhu
státního hospodářství. Oživení
celého hospodářství jest tak jedinou
cestou k úniku krisových zjevů. Jen touto
cestou může pak i státní hospodářství
udržovati krok s vývojem hospodářského
celku. Tím nemá snad býti popřena
důvodnost úsilí o restrikci rozsahu státních
vydání, o které jsme usilovali za krise.
Východiskem z krise musily býti, jak vidíme
na vzrůstající konjunktuře některých
států světových, impulsy, kterých
se dostávalo národnímu hospodářství
jako celku, ať již vycházely z iniciativních
podnětů, nebo se opíraly o strukturální
předpoklady v dotyčném státě
nebo byly nezřídka i výslednicí náhodné
situace politického nebo hospodářského
vývoje světa (vliv válečné
konjunktury a pod.).
Pro náš stát ve vnitrozemí položený
znamenala hospodářská krise obtíže
mimořádného rázu, které se
stupňovaly kombinací silně vyvinuté
výroby průmyslové i zemědělské
a neméně i tím, že největší
odběratelé našeho zboží v sousedství
(většinou hospodářsky slabší)
nejsou s to zvýšiti dovoz našich statků
přes všechny příznivé podmínky
pro tento hospodářský styk s naší
strany, ať jde o podmínky cenové, dopravní
atd., zvláště když i s naší
strany poklesly předpoklady pro dovoz z těchto států.
Pro oživení našeho hospodářství
byly podmínky po stránce strukturálních
předpokladů bohužel minimální.
Potvrzuje nám to nejlépe fakt, že vyhlídky
našeho vývozu lze zlepšiti především
do států nám nejvzdálenějších,
což je úkol jistě těžký.
Vývoj politický nebo hospodářský
v sousedních státech spíše brzdil vyhlídky
našeho vývozu, než by je byl podporoval.
Vidno tudíž, že veškeré úsilí
naše, byť jsme si vědomi všech obtíží,
musí se nyní soustřediti k tomu, abychom
vlastními silami záměrným působením
podnikli vše, co může přispěti
k obnově hospodářských sil v našem
státě.
Prvním úkolem jest odstraňovati všechny
překážky a nedostatky, které by v oboru
vnitřního hospodářství mohly
ještě státi v cestě oživení
hospodářského života. Sem náleží
jistě i pořádek ve státním
hospodářství, kterého nutno konečně
dosáhnouti do té míry, abychom od něho
mohli požadovati aktivní spolupráci ve prospěch
utužení hospodářských sil ve
státě a nikoliv aby nám bylo jako doposud
hrozivým problémem, který těžce
doléhá na celý hospodářský
život.
Z těchto hledisek vyrůstá program opatření,
která by bylo nutno provésti v celém souboru
řešení, jichž výslednicí
by byl státní rozpočet na příští
hospodářské období, opírající
se o důsledky těchto opatření a počítající
s nimi. Účelem těchto opatření
nemá tedy býti pouze rovnováha rozpočtová
jako taková, nýbrž také její
zajištění zaručené cílevědomým
postupem k rozvoji celé hospodářské
soustavy.
Největší zájem soustřeďuje
se na zlepšení poměrů výrobních.
Ve výrobě jsou jediné možnosti zvýšení
národního důchodu, zaměstnanosti,
zvýšení odbytu pro domácí spotřebu
atd. Cesta k této obrodě jest především
v rozšíření odbytu našeho zboží
do zahraničí. Toho jsme si všichni vědomi.
Tento úkol jest také předmětem největšího
počtu úvah, návrhů tisku, zájmových
skupin, veřejných korporací i zákonodárných
sborů. Tato životní potřeba státu
byla také iniciátorem snížení
zlatého obsahu československé koruny, aby
umožnila konkurenční schopnost našeho
zboží na zahraničních trzích.
Z této snah¨ vycházelo zřízení
exportního ústavu i jiná opatření,
o nichž promluvím později.
Touto společnou myšlenkou musí býti
ovládány všechny příčiny
v tomto směru, ať jde o iniciativu soukromou nebo
zásahy veřejné moci. Není pochybnosti,
že jediným zásahem nemohou býti vyčerpány
prostředky vedoucí k cíli. Jest potřeba
skloubiti řadu opatření hospodářsky
souřadných, ať jde o sebe menší
úpravy nebo zásahy znamenající novou
hospodářskou orientaci, které by v celku
sledovaly stejný cíl a výsledek znásobený
logickým a důsledným shrnutím všech
v jediný celek. Budou pak cestou nejen k zvýšeným
možnostem odbytu zboží do zahraničí,
nýbrž i podnětem k oživení výrobních
odvětví pracujících pouze pro domácí
trh.
Jednou z těchto etap, které nám bude nyní
rychlým sledem připravovati, jest vyřešení
problému zadlužení. V tomto širokém
pojmu jsou zahrnuty všechny otázky, které se
dotýkají problému úroků, úvěru,
peněžnictví, poměru dlužníka
a věřitele a všech hospodářských
vztahů. od úvěru odvislých, ať
je složkou výrobního nákladu a tím
i ceny zboží, nebo hodnoty nájemného
v činžovním domě nebo otázkou
rentability všeužitečného zařízení
a pod. Problém zadlužení zahrnuje v sobě
i zrušení všech omezení, která
byla vynucena potřebou ochrany dlužníka. Sem
patří i problém zadlužení v hospodářství
veřejném, ať jde o stát nebo ostatní
veřejné svazky. Stát zde však nevystupuje
pouze v roli dlužníka, který potřebuje
úlevy, ale neméně významné
jest i jeho postavení jako věřitele, pokud
jde o jeho pohledávky z veřejných daní
a dávek.
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím
o klid.
Min. financí dr. Trapl (pokračuje):
Důsledné vyřešení celého
souboru otázek dluhů a pohledávek, hospodářsky
do sebe zapadajících, musí se projeviti zamýšlenými
příznivými účinky. Nejsou jistě
jediným rozhodujícím prostředkem k
cestě z krise, avšak jistě účinným
příspěvkem k jejímu odstranění.
Ukládají-li často oběti věřiteli,
jsou spravedlivým vyrovnáním a nad to zárukou
bezpečnosti jeho pohledávky.
Mluvíme-li o spravedlivém vyrovnání,
musíme si uvědomiti, že hospodářský
vývoj i záměrná tendence jeho směřovala
již od převratu spíše k posílení
věřitele než dlužníka. Tato tendence
je vysvětlitelna poklesem peněžní jednotky
v důsledku války. Nelze zde hodnotiti hospodářské
výhody jednoho nebo druhého. Problém zhodnocení
dluhů jest však u nás nesporně dán
deflačním procesem, kterým naše hospodářství
za krise již po druhé prochází.
Snížení zlatého obsahu československé
koruny, provedené v minulém roce, zůstalo,
jak známo, bez vlivu na domácí ceny, nezměnilo
tudíž nákupní hodnotu koruny doma, přizpůsobilo
její hodnotu pouze v relaci k zahraniční
cenové hladině. Jedním z důsledků
krise, který ani deflačním procesem, jehož
těžký průběh jsme v minulých
letech prodělávali, samozřejmě pak
ani měnovým opatřením jsme odčiniti
nemohli, bylo zhodnocení dluhů i pohledávek
vyjádřeno v penězích, jehož reflex
na hospodářství byl zvláště
tíživý, poněvadž stěžoval
ještě více hospodářské
podnikání oslabené poruchami výměny
statků a tím i výroby jejich. Dluh se stal
tíživým pro dlužníka, ať jím
byl subjekt soukromý nebo svazek veřejný.
Učinili jsme sice již opatření, abychom
tento tlak dluhů na hospodářství zmírnili
snížením úroků ze všech
vztahů dlužnických a věřitelských.
Snížení toto nebylo ani postačující,
ani důsledné a nemohlo své příznivé
účinky projeviti, poněvadž k němu
došlo v době, kdy obecná krise úvěrová
nedopouštěla, aby se důsledky tohoto opatření
mohly také prakticky dostaviti. Od té doby - za
dva roky pouze - prodělal náš peněžní
i kapitálový trh vzestup, o kterém se nám
v prvních letech krise ani nesnilo. Jsou-li pochybnosti
o tom, že se naše hospodářství
dostává pomalu přece do lepších
poměrů, musí nás o tom přesvědčiti
konsolidace našeho peněžního a kapitálového
trhu v první řadě. Zvykli jsme si za řadu
let krise na tíživost jejích zjevů,
že si již bezmála ani neuvědomujeme, že
některé z nich, a to právě ony, které
v prvních letech přímo ohrožovaly základy
našeho hospodářství, již téměř
pominuly. Z nich jistě nejmarkantnějším
příkladem jest ozdravění našeho
peněžnictví, jehož kapitálová
potence jest za dnešního rozvinutého úvěrového
hospodářství jednou z nejživotnějších
otázek naší výroby.
Uvedu příklad: Ještě r. 1933 znamenal
zdar půjčky práce, svědčící
o ohromné obětavosti občanstva, pro peněžní
ústavy trpkou zatěžkávací zkoušku
a pro stát nutnost posečkati odvod hotovostí
peněžním ústavům, v nichž
uložené vklady byly použity k úpisům,
případně přijmouti místo hotovosti
pokladniční poukázky. Tím se snížil
faktický pokladní výnos půjčky
dočasně o více než 600,000.000 Kč.
V této době nebyl stát s to z vlastních
prostředků ani si u peněžních
ústavů opatřiti prostředky, aby reguloval
trh státních papírů na burse, ačkoliv
obraty nebyly značné ve srovnání s
dnešními, jež letos do 6. listopadu 1935 činí
4.246,506 050 Kč ve jmenovité hodnotě cenných
papírů a 3.406,582.106.65 Kč v hotovosti,
jen pokud se týče ukládacích hodnot.
Před třemi roky dociloval stát výměnu
svých krátkodobých půjček jen
s největšími obtížemi a za nejtíživějších
úrokových podmínek, které přesahovaly
8%, kdežto při poslední výměně
pokladničních poukázek ve výši
615,000.000 Kč s úročením pouze něco
přes 4% vzdal se stát v zájmu dále
ještě intendované konsolidace peněžního
a úvěrového trhu úpisů nad
uvedenou částku ve výši 800,000.000
Kč.
Tento stav jest výsledkem systematického postupu
inaugurovaného úpravou v peněžnictví,
provedenou t. zv. bankovním zákonem. Postup tento
jest nejvýznačněji charakterisován
zřízením Reeskontního ústavu
a jeho obsáhlou činností v zájmu peněžního
trhu, zvláště pak trhu státních
papírů, kterážto činnost děje
se konformně s intencemi finanční správy
s Národní bankou československou. Právě
intensivní spolučinnost a iniciativa našeho
cedulového ústavu v naznačených směrech
i ve prospěch podpory a rozvinutí úvěrové
činnosti potkala se s nejlepším úspěchem.
Tento příznivý vývoj nám umožňuje,
abychom problém zhodnocených dluhů nyní
již definitivně vyřídili, a to pro všechny
relace dluhové, ať emisní nebo neemisní.
Hospodářsky nejpřijatelnější
a nejschůdnější jest cesta zmírnění
dluhového břemene cestou snížení
úroku, které nalézá své zdůvodnění
v procesu hospodářském, který neodůvodněně
obohacuje věřitele na újmu dlužníkovu,
nehledíc k hospodářským důsledkům
tohoto procesu pro prosperitu hospodářského
podnikání vůbec. Neúnosnost dluhu
na straně podnikatele snižuje jistotu kapitálu
pro věřitele. Snížení úroku
znamená remeduru tohoto stavu a dává na druhé
straně věřiteli zase jistotu jeho pohledávky.
Vláda přistupujíc k tomuto řešení,
které má býti provedeno do všech důsledků,
manifestuje tím také své odhodlání
ochrániti před jakoukoliv újmou majetkovou
podstatu majitelům peněžních kapitálů
a pohledávek, k nimž v našem národě
musíme počítati miliony drobných vkladatelů
a střádalů, které ve svém kapitálu
ukládají výnos své dlouholeté
práce. Jak vidno, jest problém této ochrany
po této stránce problémem velké sociální
závažnosti, na který nesmí býti
zapomínáno.
Věřitel si ve snížení úroku
pojišťuje tuto jistotu hodnoty svého kapitálu,
kteréžto pojištění nalézá
v záruce měnové stability tím posílené.
Tato bezpečně zaručená jistota jest
také předpokladem důvěry a tím
základem pro nerušený vývoj kapitálové
tvorby jako životní otázky hospodářského
podnikání a jeho vzestupu. To jest vážným
zájmem celého národního hospodářství
a také cestou k jeho oživení. Výnos
kapitálu nesmí býti však samoúčelem,
který by mu přisuzoval větší
účast na hospodářské výrobě,
než jest přiměřeno jeho funkci, tím
méně který by byl pramenem bezpracných
zisků, znamenajících ve svém konečném
cíli zvyšování odstupu v sociálním
rozdělení majetku, tvořící
na jedné straně přehradu bídy a na
druhé straně přemíru přebytků.
Znamená-li snížení úroků
efektivní újmu pro věřitele, musí
však býti jimi uznáno jako důsledek
naznačeného hospodářského vývoje
a také jako oběť v zájmu celého
hospodářství. Stejně tak musili unésti
snížení odměny za práci všichni,
kdož jsou odkázáni na mzdu nebo služební
plat, nemluvě ani o statisících těch,
kdož následkem krise pozbyli zaměstnání
vůbec nebo ztratili možnost samostatného hospodářského
podnikání.
Úroková úprava má obsáhnouti
celý soubor řešení úvěrových
otázek, zvláště těch, které
byly předmětem zvláštních normativních
úprav již za krise. Zahrnuje tudíž:
1. Snížení úrokových sazeb kreditních
a debetních, jakož i vedlejších plnění
s úpravou bližších předpisů,
jež byly vydány vládním nařízením
č. 85 z r. 1933 a vyhláškami č. 59 a
70 Sb. z. a n. z téhož roku.
2. Úlevu dlužníkům nejvíce postiženým
prodloužením doby splácení dluhů
krátkodobých a hypotekárních.
3. Ochranu dlužníka proti bezdůvodnému
vypovězení úvěru se strany věřitele
důsledkem úlev dlužníku poskytnutých.
4. Úpravu předpisů o vyrovnání
se zřetelem k zemědělskému zadlužení
a řešení problému předlužených
usedlostí v souvislosti s otázkou kolonisační.
5. Snížení úroku ze státních
papírů.
6. Zavedení daně postihující některé
jiné kapitálové výnosy, zvláště
úroky z některých nestátních
cenných papírů pevně zúročitelných.
7. Řešení zadlužení veřejnými
daněmi a dávkami, zvláště pokud
jde o dluhy, které podléhaly rovněž
obecnému zhodnocení peněžních
dluhů. Snížení úroků z
prodlení z daní a dávek.
8. Likvidaci všech moratorních opatření.
Úprava úrokové míry v peněžnictví
a úvěrnictví navazuje na peněžnické
normy soutěžní, jež byly vydány
citovanými vyhláškami i příslušným
vládním nařízením. Úprava
bude provedena připraveným již vládním
nařízením zároveň s ostatními
opatřeními právě zmíněnými.
Bude zahrnovati nejen úpravu sazeb u peněžních
ústavů a peněžních podniků,
nýbrž i sazeb mezi jinými věřiteli
a dlužníky a nepeněžními podniky,
jakož i sazeb pro zápůjčky (úvěry)
poskytnuté veřejnoprávními sociálně
pojišťovacími ústavy a soukromými
pojišťovnami. Úrokové sazby kreditní
a debetní se proti dřívější
úpravě podstatně snižují, schemata
sazeb se jak pro jednotlivé druhy peněžnictví,
tak pro jednotlivé země zjednodušují,
při čemž zvláště bylo usilováno
o to, aby sazby peněžních ústavů
v zemi Slovenské a Podkarpatoruské byly co nejvíce
přiblíženy sazbám v zemích historických.
Vládní nařízení upravuje přesně
veškeré vedlejší poplatky a náhrady,
jež lze z úvěru kromě normativně
již upravené úrokové sazby požadovati.
Zvláště náhrada režie s vedením
účtu v patrnosti a s jeho kontrolou pro bankovní
zápůjčky v účtu běžném
jest přesně normována takovým způsobem,
aby počítání její nemělo
za následek nemírné zvýšení
debetních sazeb, na něž si bylo právě
pro obor úvěru obchodního a výrobního
posud tolik stěžováno. Nařízení
zaručuje příslušnými předpisy
přísné dodržování stanovených
sazeb. V nařízení jest pamatováno
také na ochranu dlužníka, aby, plní-li
řádně splátky a úroky a dodržuje-li
i jiné podmínky zápůjčky, nemohla
mu býti předčasně vypověděna.
Důležito jest konstatovati, že touto úpravou
úrokových sazeb a spojitou s ní úpravou
trhu státních papírů nebude porušena
finanční rovnováha peněžních
ústavů.
Ostatní úlevy se týkají zejména
dlužníků nejvíce postižených,
z nichž příslušné osnovy mají
na zřeteli finančně slabé okresy a
obce, zemědělce, nezaměstnané, obecně
prospěšná stavební sdružení,
majitele domů, jichž byty nejméně 1/3
podléhají ochraně nájemníků.
Úlevy tyto spočívají v prodloužení
doby splácení dluhů dlouhodobých a
z části krátkodobých, v ochraně
nezaměstnaných v řízení exekučním
a konkursním, v úpravě zemědělského
vyrovnacího řízení. Úlevy mají
však na druhé straně umožniti zrušení
všech moratorních opatření současně
s řešením celého úrokového
souboru. Zrušení těchto mimořádných
opatření přispěje zajisté k
obnoveni důvěry a k zmírnění
napjetí na úvěrovém trhu, které
bylo na konec na škodu každého i úvěruschopného
dlužníka, na něhož se vztahovala moratorní
ustanovení, a bylo tím protichůdné
i zájmům hospodářského podnikání.
Snížení úroku ze státních
papírů, které má býti současně
provedeno, jest nutným důsledkem snížení
úrokových sazeb v peněžnictví
a úvěrnictví. Úrok ze státních
dluhopisů musí býti úměrně
přizpůsoben úrokovým sazbám
ostatním. U státních papírů
dlouhodobých s nominálním zúročením
doposud 6% se důsledkem toho se zřetelem na kuponovou
daň předpokládá úrokový
standard 4 1/2%, kterého má býti dosaženo
normativním snížením úrokové
sazby o 10%. Toto snížení se provede obdobně
i u všech ostatních dlouhodobých státních
dluhopisů. Poněvadž celý komplex úrokových
a úvěrových úprav bude proveden s
platností od 1. ledna 1936, budou úroky státních
papírů teprve od tohoto dne zatíženy
srážkou 10%. V důsledku toho sníží
se počínajíc 1. lednem 1936 úrokové
sazby státních pokladničních poukázek
vesměs na 4%. Kuponová daň zatěžující
státní papíry dlouhodobé zůstává
zatím nadále v platnosti.
Pokud jde o dlouhodobé papíry, osvětlím
věc příkladem: 6% státní půjčka
moučná jest zatížena doposud kuponovou
daní ve výši 1/6 z úroků, takže
její skutečný výnos se tím
snížil ze 6% na 5%. Zamýšleným
snížením úrokového výnosu
o 10%, t. j. o 10% z nynějšího 5% výnosu,
ponese tento papír napříště 4
1/2%, tedy úrok, který v poměru k snížení
úrokových sazeb vkladových jest výhodný
a našim poměrům přiměřený.
U 4 1/2% IV. státní půjčky činí
po srážce kuponové daně úrok
3,75%. Po srážce 10% z této sazby bude činiti
úrok napříště 3,375%, čili
3 3/8%. Úrokový výnos skutečný
se zřením ke kursům na peněžní
burse bude se ovšem podle nynějšího stavu
pohybovati u všech dlouhodobých ukládacích
papírů státních vesměs kolem
výše zmíněné standardní
sazby 4 1/2%.