Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, dr. Markovič,
Langr, Košek, Onderčo, Mlčoch.
Zapisovatelé: Dubický, dr. inž. Fulík.
241 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr. Hodža; ministři dr. Beneš,
dr. Czech, dr. Černý, dr. Dérer,
inž. Nečas, dr. Spina, dr. Šrámek,
dr. Trapl, dr. Zadina.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr. Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi ve
3 hod. 26 min. odpol. a konstatoval, že sněmovna je
způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 2 jedn. řádu udělil
předseda: na dnešní den posl. dr. Luschkovi,
Rázusovi, dr. Patejdlovi, Schluschemu,
Gajdovi, Šalátovi, Florkovi;
na dnešní a zítřejší den
posl. inž. Lischkovi, inž. Künzelovi,
Frant. Nitschovi.
nemocí posl. Jenšovský, dr. Staněk.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr. Mareš.
Předseda vlády dr. Hodža sdělil:
přípisem ze dne 9. listopadu 1935, č. j.
7982/909/35/S m. r., že pan president republiky vyhověl
rozhodnutím ze dne 9. listopadu 1935 jeho žádosti
za zproštění ministra zemědělství
a jmenoval dekretem z téhož dne posl. dr. Zadinu
ministrem a pověřil ho současně řízením
ministerstva zemědělství;
přípisem ze dne 13. listopadu 1935, č. j.
8104/1075/S-35 m. r., že vláda republiky Československé
zvolila ve schůzi konané dne 12. listopadu 1935
podle ustanovení §u 71 úst. listiny náměstkem
předsedy vlády ministra železnic Bechyně.
Klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu vyslal do výboru zemědělského
posl. Rechcígla za posl. dr. Zadinu.
Klub poslanců čsl. soc.-demokratické strany
dělnické vyslal do výboru soc.-politického
dne 8. listopadu 1935 posl. Neumeistra za posl. Pika, dne
11. listopadu 1935 posl. Vaverku za posl. Tayerle, dne
14. listopadu 1935 posl. Pika za posl. Neumeistra,
dne 14. listopadu 1935 posl. Tayerle za posl. Vaverku.
Klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" vyslal do výboru soc.-politického
posl. Knorre za posl. Sandnera.
V ustavujících schůzích dne 8. listopadu
1935 zvolily:
Výbor zásobovací předsedou
posl. Jaksche; I. místopředsedou posl. Lance,
II. místopředsedou posl. Haupta, III. místopředsedou
posl. Nového; zapisovateli posl. Bayera a
Šedého.
Výbor zdravotnický předsedou posl.
Stanislava; I. místopředsedou posl. Kirpalovou,
II. místopředsedou posl. Habartu, III. místopředsedou
posl. Jurnečkovou-Vorlovou; zapisovateli posl. Mrskošovou
a Hatinu.
Předseda vlády zaslal přípisem ze
d e 7. listopadu 1935, č. j. 19.610/35 m. r., vládní
nařízení ze dne 25. října 1935,
č. 204 Sb. z. a n., o dávkách za úřední
úkony ve věcech správních - přikázáno
výboru rozpočtovému.
Dotazy:
posl. Neumeistra ministru pošt a telegrafů ve věci
zadání povozní pošty v Příbrami
(č. D 28-IV),
posl. R. Böhma ministru železnic, že vlak č.
1514 na trati Č. Kamenice-Podmokly jezdí pozdě
a nepravidelně (č. D 27-IV).
Odpověď min. vnitra na dotaz posl. dr. Goldsteina
č. D 10-IV.
počátkem schůze:
Naléhavá interpelace tisk 126.
Interpelace tisky 88 (I až XXII), 119 (I až XIV).
přikázány počátkem schůze
rozdané návrhy tisky 120, 122 až 124, 129.
přikázal předseda žádosti:
okr. soudu v Chebu ze dne 5. listopadu 1935, č. T 2481/35,
za souhlas s trest. stíháním posl. Sandnera
pro přestupek podle §u 431 tr. z. (č. J
85-IV),
kraj. soudu v Chebu ze dne 31. října 1935, č.,Tl
X 186/34, za souhlas s trest. stíháním posl.
Sandnera pro přečiny podle §§ 1
a 2 zákona č. 124/24 Sb. z. a n., ve znění
vyhlášky č. 145/33 Sb. z. a n. (č.
J 86-IV),
kraj. soudu v Bratislavě ze dne 25. října
1935, č. Nt XVIII 401/35, předloženou vrch.
stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne
6. listopadu 1935, č. 11.189/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Čavojského pro přečin
rušení obecného míru podle §u 14,
č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J
87-IV),
okr. soudu v Bratislavě ze dne 2. října
1935, č. Nt XII 119/35, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 8. listopadu
1935, č. 11.288/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Hlinky, Sidora, Siváka, dr.
Tiso a dr. Sokola pro přestupek urážky
podle §u 1 zákona č. 108/33 Sb. z. a n. (č.
J 88-IV),
kraj. soudu v Komárně ze dne 30. října
1935, č. Tk III 396/35, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 8. listopadu
1935, č. 11.304/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Esterházyho pro dvojnásobný
přečin podle §u 14, č. 5 a přečin
podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky
(č. J 89-IV),
kraj. soudu v Košicích ze dne 23. října
1935, č. Nt V 81/35, předloženou vrch. stát.
zastupitelstvím v Košicích ze dne 11. listopadu
1935, č. 11.501/35, za souhlas s trest. stíháním
posl. Kosika pro přestupky podle nařízení
býv. uh. ministerstva vnitra č. 7430/1913, resp.
nařízení krajinského úřadu
v Bratislavě č. 1/1172/32 Pres. a podle §u
15, č. 4 zákona č. 50/23 Sb. z. a n.
(č. J 90-IV),
disciplinární rady adv. komory v Praze ze dne 4.
listopadu 1935, č. Dis. 471/34, za souhlas s disciplinárním
stíháním posl. dr. Branžovského
(č. J 91-IV).
Došlé písemné žádosti:
tři žádosti členů klubu poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei", aby
proti posl. Beuerovi zakročeno bylo podle §u
51 jedn. řádu pro urážlivé výroky
proti členům tohoto klubu (sněm. č.
j. K 794, 795 a 796-IV),
dvě žádosti posl. Hollube o zakročení
podle §u 51 jedn. řádu proti posl. Gustavu
Beuerovi (sněm. j. K 797 a 798-IV),
žádost posl. Hollube o zakročení
podle §u 51 jedn. řádu proti posl. Appeltovi
(sněm. č. j. K 799-IV)
přikázal předseda výboru imunitnímu
k podání písemné zprávy podle
§u 51, odst. 2 jedn. řádu do 48 hodin.
vládní návrhy:
před schůzí rozdaný tisk 125,
počátkem schůze rozdané tisky 127,
128.
Předseda (zvoní): Slovo vyžádal
si pan ministr financí dr. Trapl k výkladu
o vládním návrhu finančního
zákona a státního rozpočtu pro rok
1936.
Dávám mu slovo.
Min. financí dr. Trapl: Slavná sněmovno!
Finanční plán státního hospodářství
musí býti opřen o stav národního
hospodářství v době, kdy k jeho sestavování
dochází, a býti ovládán zřeteli
k vývojové tendenci pro další budoucnost.
Přihlédněme k těmto předpokladům,
jak se nám jeví z výsledků státního
hospodářství za rok 1934 a z vývoje
v roce letošním.
Výsledek hospodaření státního
podle státního závěrečného
účtu za rok 1934, který byl právě
předložen Národnímu shromáždění,
nám ukazuje, že zpětný pohyb v hospodářství,
který potrval již od r. 1930, se v tomto roce zastavuje.
Státní příjmy nejen již neklesají,
nýbrž ve svém celku mírně stoupají,
třeba v jednotlivých svých složkách
se vyvíjejí ještě nejednotně.
Participoval-li v minulých letech na celkovém schodku
státního hospodářství v první
řadě úbytek na straně příjmů
proti prelimináři, vidíme ze závěrečného
účtu za rok 1934, že schodek státního
hospodářství jak v náležitosti,
tak i v platbě resultuje z větší části
z překročení výdajového prelimináře.
Tento výsledek nám však při tom ukazuje,
že přes úsilí vyrovnati rozpočet,
které r. 1934 dosahuje svého maxima, jak potvrzují
také číslice prelimináře příjmů
a vydání nejnižší od převratu,
nepostačí ani zlepšené příjmy
k úhradě všech vydání preliminovaných
i nepreliminovaných.
Tato skutečnost měla dojíti výrazu
v rozpočtu na r. 1935 tím, že by potřeba
na rok 1934 byla maximálním programem pro hospodářský
rok 1935 a stabilní základnou pro roky další.
Při mírně zlepšujícím
se stavu celého hospodářství byla
by tím dána možnost dospěti konečně
ke skutečné rovnováze státního
hospodářství. Tato rovnováha by pak
mohla býti při dalším procesu zlepšovacím
východiskem k pozvolnému odčiňování
důsledků krise ve státním hospodářství
a důsledkem toho i pro celé národní
hospodářství.
Této maximy - stabilisovati potřeby státu
na nejnižší úrovni dosažitelné
daným příjmům - jsme v rozpočtu
na r. 1935 bohužel dodržeti nemohli. Rostoucí
potřeby státu opírající se
o zákonné a jiné právní závazky
státu donutily nás, abychom v rozpočtu na
r. 1935 státní výdaje zvýšili
o 352,632.680 Kč. K státním nezbytnostem
se zde připojuje také částka 150,000.000
Kč preliminovaná na částečné
umořování státního dluhu, jež
bylo r. 1933 suspendováno.
Stabilisace hospodářských poměrů
dostavivší se r. 1934 trvá i r. 1935. Stav
celého národního hospodářství
nevykazoval však ani letos zvláště v prvním
půlletí ještě význačného
zlepšení. Státní příjmy
se naopak zprvu vyvíjely nepříznivěji
než v roce minulém. Teprve za měsíc
červenec dosahují příjmy z daní
a dávek loňské číslice. Za
srpen a září jsou pak již vyšší
než v roce minulém. Vývoj příjmů
letošního roku vykazuje tedy proti loňskému
tendenci opačnou. Zlepšení veřejnohospodářských
příjmů v letošním roce v posledních
měsících opravňuje k očekávání,
že celkový výsledek v letošním
roce nezůstane podstatněji za loňským
přes výše uvedené nepříznivé
okolnosti. I příjmy soukromohospodářské
(státní podniky) jeví celkem zlepšenou
tendenci, jak pozorujeme zvláště u drah ve
zvýšené osobní a nákladní
dopravě. Toto zlepšení bude však na druhé
straně vyváženo jednak poklesem výnosu
tabákové režie, jednak důsledkem poklesu
odbytu resp. dalšího přesunu od druhů
dražších k levnějším, jednak
zatížením zvýšenými výdaji
za nákup tabáku diktovaný více zájmy
obchodně-politickými než skutečnou potřebou
podniku. Vyrovnanou linii hospodářského vývoje
na úrovni roku loňského nám celkem
potvrzuje i rozsah zahraničního obchodu. který
za 3/4 roku letos činí 9.991,466.000 Kč proti
9.731,153.000 Kč roku loňského, tedy o 260,000.000
Kč více, při čemž se vývoz
zvyšuje dokonce z 5.117,401.000 Kč na 5.463,458.000
Kč. Třeba nám tedy vývoj prokazuje,
že zlepšený stav hospodářství
provázející v loňském roce
záměrně provedené měnové
opatření - které, jak vidno, nebylo jen dočasným
impulsem - potrval celkem i roku letošního, musíme
na druhé straně počítati s tím,
že potřeba rozpočtu na r. 1935 zvýšená
proti r. 1934 nebude vyrovnána na druhé straně
stejným vzestupem příjmů. Musíme
tudíž očekávati, že schodek státního
hospodářství za r. 1935 bude opět
vyšší než za r. 1934, zvlášť
když některými opatřeními provedenými
v tomto roce nebo nutnými mimořádnými
výdaji byla vydání dále zvýšena.
Nelze-li z toho důvodu zatím počítati
se snížením veřejných břemen,
oddaluje se tím samozřejmě hospodářská
konsolidace našeho národního hospodářství,
jehož oživení musí býti naším
nejživotnějším zájmem, zvláště
když politické a hospodářské
poměry mezinárodní neopravňují
k přílišnému optimismu, pokud jde o
vzestup z podnětů zahraničních.
Za této obecné hospodářské
situace přistupovali jsme letos k vypracování
hospodářského plánu pro příští
rok. Přípravy k němu musily býti vedeny
těmito konkretními úvahami:
1. Z rozpočtových návrhů bylo zřejmo,
že státní hospodářství
očekává i v příštím
roce další vzrůst výdajových
potřeb, a to jednak automatickým vzestupem vydání
z titulů zákonných a právních,
jednak novými vydáními ve značné
výši, o jejichž úhradu musí býti
za všech okolností postaráno z důvodů
státní nezbytnosti. Budou vypočteny dále.
2. Rozpočet na r. 1936 musí jinak přes to
počítati nejvýše jen s rozsahem vydání
daných preliminářem na rok 1935. Dalších
břemen nelze státu s ohledem na hospodářský
celek ukládati.
3. Zvýšená výdajová potřeba
musí býti uhražena snížením
ostatních výdajových položek. Pokud
by bylo v rozpočtu na r. 1936 počítati s
novými příjmovými zdroji nebo s úpravami
dosavadních příjmů, musí výnos
jejich sloužiti k vyrovnání rozdílů
mezi skutečnými příjmy a vydáními,
které přes největší úsilí
o snížení státních výdajů
nebylo možno ani v letech 1934 a 1935 odstraniti.
Za těchto předpokladů bylo sestavení
rozpočtu na r. 1936 spojeno s největšími
obtížemi. Po zkušenostech z minulých let
bylo zřejmo, že státní vydání
nebude lze již snížiti dosavadními metodami
ať eliminací arbitrérních vydání
nebo restrikcí vydání opírajících
se o zákony a právní závazky.
Sestavení hospodářského plánu
na r. 1936 dostává se tak do těsné
souvislosti se všemi hospodářskými problémy
státu, jež se staly akutními za krise. Tím
nemá výti řečeno, že této
souvislosti posud nebylo, nikdy nebyla však tíživěji
pociťována jako při řešení
státních financí pro příští
hospodářské období. Uplatnilo se zde
s plným důrazem přesvědčení,
že hospodářství státu jest životním
nervem celého národního hospodářství,
jehož vitalita jest závislá na dobrém
stavu celého hospodářského organismu,
který však zase naopak jest stimulans vývoje
tohoto organismu, je-li správně uspořádán.
Překrvení ústředního orgánu,
kterým jest pro celé národní hospodářství
nesporně stát, musí býti vykoupeno
nedostatkem životních sil jako základu, kterýžto
nedostatek musí dále zhoršovati oslabený
stav národního hospodářství.
Jen rovnováha obou může zaručiti rovnoměrnou
alimentaci všech hospodářských složek
ve státě.