A tu je třeba říci těm, kteří
nám vytýkají, že jsme zradili své
přesvědčení náboženské,
katolické, když se spojujeme s bolševickým
Ruskem, které je oficiálně atheistické,
že schvalujeme-li náš postup a naše přátelství
s Ruskem, ani ve snu nás nenapadne, abychom schvalovali
bolševický systém, ať ve směru
sociálním, ať ve směru kulturním,
že tento systém nám zůstává
tak cizí, jak nám byl vždycky, že je nám
tak nepřijatelný, jako nám byl nepřijate
vždycky kladli důraz na to, že bychom si vždycky
přáli, a přály by si to jistě
všecky kulturní národy a všecky kulturní
státy světa, aby se v Rusku změnilo i ve
směru náboženském, co se tam změnilo
ve směru sociálním. Když dnes Stalin
spíše než ideologie si hledí skutečných
a praktických potřeb života, když dnes
v komunistickém Rusku je dovolen soukromý majetek,
aspoň v malém rozsahu, bylo by také v zájmu
Ruska, které již v otázce rodiny ustoupilo
do své staré ideologie a obnovuje znovu rodinu,
rozvod je dnes v Rusku těžší než
u nás, aby také v otázce náboženství
došlo v bolševickém Rusku k úplné
svobodě. (Potlesk.) My jsme tento požadavek
vždycky vyslovovali a s Ruskem se spojujeme ne proto, abychom
uznali jeho vnitřní režim nebo jeho protináboženské
stanovisko, nýbrž proto, abychom společně
s ním, společně s Francií a Malou
dohodou, společně s celou mírovou frontou
evropskou postavili se co nejrozhodněji proti plánům
a požadavkům Třetí říše,
abychom společně s Ruskem odrazili každý
útok Třetí říše, také
i na Československou republiku. (Potlesk.)
Rusko vstoupilo do Společnosti národů a do
systému evropského života nejenom proto, aby
se opřelo o společnost národů v případném
konfliktu s Německem nebo s Japonskem, Litvinov měl
také důvod v tom, aby Panevropa, kdyby se utvořila,
neutvořila se proti Rusku, Panevropa, jak si ji představuje
na př. Coudenhove-Kalerghi, bez Ruska. Cílem této
Panevropy, jak je zde konstruována, má býti
také boj proti bolševismu. A proto Rusko vstoupilo
do systému evropského, aby Panevropa, kdyby se utvořila,
nebyla utvořena proti němu.
Není dnes populární - za té situace
mluviti o Panevropě. Ale, slavná sněmovno,
jak jsem pravil, hospodářská krise není
krátkodobá, nýbrž dlouhodobá
a má příčiny hluboké, takže
nemůže býti za chvíli odstraněna,
jak si to představoval jeden moravský předák,
který kdesi na velkém táboru lidu r. 1930
prohlásil, že krise musí býti u nás
rozřešena do 3 neděl. Tedy tak rychle se to
nepodařilo a také se to nepodaří;
tato krise bude trvati ještě dále a další
zchudnutí Evropy donutí evropské státy
a národy, aby přece konečně začaly
vážně přemýšleti i o té
dnes nepopulární Panevropě. A do té
příští Panevropy, ke které možná
státy a národy evropské budou hospodářskou
krisí donuceny, chce vstoupiti také Rusko. Bylo
by to výhodou pro Panevropu, poněvadž by tím
tržiště, hospodářská rozloha
Panevropy byla daleko větší a účelnější,
než by tomu bylo bez Ruska.
Slavná sněmovno! Zmínil jsem se také
o Polsku a také exposé věnovalo otázce
polské velkou pozornost. Poměr česko-polský
je stále na denním pořadu našeho jednání,
ať v zahraničním výboru, ať v plenu
posl. sněmovny. A nikdy nechybělo s naší,
československé strany, nabídek na smírné
rozřešení tohoto konfliktu. Včerejší
exposé znovu historicky zrovna líčilo všechny
naše pokusy a nabídky na smírné vyřízení
nynějšího československopolského
konfliktu. Ale nejenom oficielně to nabízíme,
dnes také československé university se obrátily
na university polské, aby se tato otázka řešila
úplně věcně a aby se věcně
ukázalo, kde je a kde není pravda. My jsme vždy
usilovali o přátelské a pokojné soužití
s Polskem. Otázka, mělo-li Polsko vstoupiti do Malé
dohody či nemělo, je zase otázka sama pro
sebe, ale o přátelskou spolupráci s republikou
Polskou a dobré sousedství jsme usilovali vždycky,
poněvadž jsme a budeme pevně přesvědčeni
i nadále přes všechny episody, které
se už staly nebo dějí mezi námi a nimi,
že máme velké společné zájmy,
že nás malé věci dělí,
ale velké věci slučují, že samostatnost
Polska je velmi těsně sloučena s otázkou
samostatnosti Československa a že také samostatné
Československo potřebuje samostatného Polska.
K tomu, abychom usilovali o dobré styky s Polskem, nás
vede zvláště náš slovanský
cit.
Pan řečník přede mnou mluvil o polonofilství.
Slavná sněmovno, já jsem polonofilem a vždy
jsem mluvil pro naši těsnou spolupráci s Polskem.
Ale nejenom já jsem polonofil, myslím, že vy
všichni jste polonofilové, že všecky strany
československé jsou polonofilské, že
celá naše sněmovna je polonofilská,
ale naše polonofilství, které se vztahuje na
polský národ, nemůže s vztahovati na
nynější plukovnický režim polský.
(Tak jest! - Potlesk.) Nemůžeme se klidně
dívati na ty události na Těšínsku,
nemůžeme se klidně dívati, jak kampaň
polského tisku a polského rozhlasu tak rozvášnila
pohraničí, že tam dochází k atentátům
na železnice a mosty. Tak daleko naše polonofilství
sahati nemůže. Musíme se zde také postaviti
na to stanovisko, že ani Polákům není
všechno dovoleno vůči našemu státu.
První vlna protičeské nenávisti v
části polského tisku a potom i v polském
rozhlasu nastala krátce před tím, než
Polsko podepsalo smlouvu s Německem. Aspoň francouzský
žurnalista Pertinax v "Echo de Paris" tvrdí,
že 14 dní před podepsáním smlouvy
polskoněmecké byl dán signál, aby
všechny ty věci, které se dnes tam na Těšínsku
dějí, byly proti nám podníceny. To
byla první vlna toho nepřátelství.
Druhá vlna nepřátelství ještě
většího se zdvihla, když bylo sjednáno
naše spojenectví s Ruskem a když Polsko nám
začalo vytýkati, že se tím spojujeme
s bolševictvím, že tím podporujeme bolševictví
a že otvíráme bránu nebezpečí
bolševického do střední a západní
Evropy. Ale, jak jsem již řekl, slavná sněmovno,
naše spojenectví s Ruskem není namířeno
proti Polsku. My nechceme děliti Polsko, my jsme nikdy
nedělili Polsko, tak jako to udělalo Prusko, se
kterým se nyní Polsko domluvilo. Účelem
našeho spojenectví s Ruskem není po př.
také sáhnouti na nynější hranice
Německa anebo rušiti nějakým způsobem
nynější poměry ve střední
a východní Evropě. Tedy naše spojenectví
není namířeno proti Polsku, ačkoliv
Polsko, které se spojilo s Německem, nás
donutilo k tomuto spojenectví s Ruskem. Naše spojenectví
s Ruskem má jenom ten úkol, abychom se postavili
proti dynamické a strategické politice Berlína,
kterou přijala za svou také Varšava. (Potlesk.)
A tak musíme vytýkati této nové
dynamické, strategické a plukovnické politice
nynějšího režimu v Polsku, že nejen
opustila slovanskou a mírovou linii, že nejen opustila
tu mírovou frontu, ve které stála zároveň
s Francií a Malou dohodou, nýbrž že překáží
konsolidaci střední Evropy, že znemožňuje
uskutečnění Východního paktu,
že se brání myšlence kolektivní
bezpečnosti evropské, za kterou se nyní postavila
v Ženevě také i Velká Britanie, a že
to všecko, tuto politiku skutečně mírovou,
konstruktivní a blahodárnou pro střední
Evropu, a také i pro Polsko, opustila z důvodů
těchto dynamických a strategických utopií
hitlerovsko-pilsudských. A tak přes to všecko,
co se v Polsku děje a co Polsko také proti nám
podniká na Těšínsku, zůstáváme
polonofily, zůstáváme přáteli
polského národa a jsme přesvědčeni,
že pud polského národa je slovanský
a že jedenkráte tento zdravý slovanský
pud polského národa přivede Polsko na tu
stranu, kam patří, ne k Německu, nýbrž
k Francii a Malé dohodě. (Výborně!
- Potlesk.)
Ještě jen několik slov o naší politice
menšinové, když právě také
na Těšínsku došlo k takovým událostem
a když také v německém pohraničí
a na Hlučínsku se dějí věci,
které musí vzbuzovati naši pozornost. Slavná
sněmovno, také v naší otázce
menšinové musíme, tak jak to bylo řečeno
už i v exposé, se postaviti úplně na
stanovisko Paktu Společnosti národů. My jsme
tento Pakt podepsali a musíme jej plniti. Proto naše
menšinová politika nikdy nemůže býti
taková, jako byla na př. politika Maďarů,
kteří sahali na kořeny existence slovenského
národa. My na kořeny existence žádné
naší menšiny nikdy nebudeme sahati, ani nejsme
stoupenci té americké theorie, že by udržování
národnostních menšin bylo nejvíce na
škodu každého státního národa.
My se chceme chovati k menšinám spravedlivě,
ale naše menšinová politika dnes, kdy v Německu
a v Polsku se probudil imperialistický nacionalismus, který
má velkou odezvu a velký reflex také na naše
Němce, na naše Poláky a jiné naše
menšiny, musí býti jiná nežli v
době, kdy také kolem nás byly demokracie
a kdy v naše menšiny nebyl tak nebezpečný,
jak se to projevuje nyní za změněných
poměrů. A proto my se vyslovujeme pro spravedlivou
menšinovou politiku, ale zároveň i žádáme,
aby nastala jakási kontrola událostí v našich
menšinách, abychom dělali sice politiku spravedlivou,
ale abychom zároveň rozhodně a přísně
kontrolovali všechno, co by se v našich menšinách
dálo proti celistvosti našeho státu. Tato kontrola
našich menšin docela dobře se srovnává
také s tím, abychom stáli pevně na
Paktu Společnosti národů o mezinárodních
ustanoveních o menšinách.
Slavná sněmovno, abych skončil, bylo to po
prvé, že o exposé ministra zahraničních
věcí celá koalice vydala jakési společné
prohlášení. Jistě to souvisí
s těmi vážnými poměry mezinárodními,
ve kterých jsme se octli, a s tou zeměpisnou polohou
naší, o které mluvilo také včerejší
exposé. Není snadno žíti v centru. Je
to spíše nebezpečno žíti v srdci
Evropy a jen zřídka se podaří národům,
které žijí v takových exponovaných
polohách, aby dlouho udržely samostatnost, aby tuto
samostatnost udržely tak dlouho, až by mohly vytvořiti
samostatnou národní kulturu. A naše dějiny
nám ukazují, že jsme neměli dlouho klidu
a bezpečnosti. My jsme stále žili v nárazích,
na křižovatce velkých politických linií.
Zde se křižovala a zde na sebe narážela
Evropa a Asie, zde na sebe narážela kultura byzantská
a kultura římská, zde na sebe narážel
protestantismus a katolicismus, zde na sebe naráží
germánství a slovanství. U nás stále
a stále na sebe narážejí velké
síly politické a kulturní, křižují
se linie velikých a mocných sil, a proto si nemůžeme
dopřáti luxus slabosti a nepořádku.
Chceme-li si pro budoucnost zabezpečiti svůj stát
a národ, musíme stále mysliti na to, že
žijeme na půdě exponované a že
se musíme spojiti a sloučiti, zjednodušiti
své politické poměry, jak je to jen možno,
abychom opravdu zdolali všecko to, co se proti nám
vzdouvá. Přáli bychom si, aby se naše
poměry zjednodušily, aby se utvořily tři
bloky, socialistický, agrární a katolický,
aby potom dohodování šlo jednodušeji nežli
dosud, poněvadž, slavná sněmovno, jsou
to naše dějiny, které k nám volají
kategorickým imperativem, že máme býti
doma zvláště v pohnutých dobách
pokud možno jednotni a svorni a že naše poloha
toho kategoricky vyžaduje, abychom byli stále připraveni
a stále pohotovi jak k boji, také i k míru.
A jestliže právě dnes koalice se postavila
společným prohlášením za linii
politiky zahraničního ministra, pak ukázala,
že si toho všeho je vědoma, že stojí
na výši doby a že i přes politickou roztříštěnost
je stále ještě v našem národě
tolik společného smyslu pro společnou věc,
že můžeme doufati v trvalou a pevnou naši
budoucnost a národní existenci. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dalším rečníkom je pán posl.
Kögler. Udeľujem mu slovo.
Posl. Kögler (německy): Dámy
a pánové!
Pan ministr pro věci zahraniční nás
včera seznámil s přesností a důkladností
sobě vlastní s mírovým stavem v Evropě.
Pracující třída v Evropě jest
bez výjimky mimořádně starostlivá
o udržení míru. Při dnešním
stavu mezinárodní politiky srovnává
denně situaci s r. 1914, pokládá mír
nejnovějšími událostmi, srážkou
Habeše s Italií, za velmi těžce otřesený
a obává se o jeho trvání. Tito ohrožování
míru není však překvapující,
jest prostým a logickým důsledkem skutečnosti,
že fašismu se podařilo získati půdu
u několika národů v Evropě. Když
socialismus v dřívějších letech
hlásal tvrzení: "Fašismus je válka",
vytýkalo se mu přepínání. To
pocházelo prostě z té skutečnosti,
že není národa v Evropě, ve kterém
neexistují jisté politické vrstvy, které
sympatisují s fašismem a s touto sympatií se
pranic netají, které nejenom svůj tisk, nýbrž
také své peněženky a bankovní
účty staví do služeb fašistických
snah.
V zájmu historické pravdy musí býti
zjištěno, že první vítězství
fašistického systému v Evropě je první
porážkou sotva vybudovaného mírového
díla, které dovolilo evropským národům
oddechnouti si po strašné válce. Mír
v Evropě je neustále v nebezpečí od
té doby, co existuje fašismus, poněvadž
fašistické systémy opírající
se o násilí musí plánovitě
pracovati k jeho zviklání a poněvadž
dynamika fašismu, jeho zahraničně politické
směrnice nutně vedou ke katastrofě. Dosavadní
dějinné skutečnosti učí: Když
se fašistický systém v zemi zmocnil všech
zařízení a když přemohl všechny
překážky, potom se obrací ke svým
zahraničně politickým cílům,
potom nastane doba, kdy ohrožuje sousedy a uvádí
mír v nebezpečí. Myslíme nyní
jenom na onen fašistický systém, který
se pod symbolem hákového kříže
šíří zvláště tam,
kde v Evropě máme příslušníky
německého národa. Tomuto systému dal
základní směrnice nejvýznačnější
vůdce fašismu v knize "Můj boj".
Tyto základní směrnice mají dnes docela
mimořádný, nejenom teoretický, nýbrž
především praktický význam; neboť
kdo přehlédne poměry v Německu, ví
a vidí: Strana a stát jest totéž a tak
také v této knize uvedené myšlenky,
chce-li nebo může-li se o takových mluviti,
se staly přímo evangeliem německého
hakenkrajclerského fašismu. Pokud se může
mluviti o jeho politických cílech, rád bych
poukázal na tři zvláště charakteristické,
rozhodující zahraničně politické
otázky: 1. Myšlenka na odplatu Francii. 2. Tlak na
východ a 3. Změna evropských hranic se zřetelem
ke ztraceným územím a evropským národnostním
menšinám.
Dovolte, abych vás seznámil s několika obzvláštními
myšlenkami z této knihy:
"Otázka orientace na východ." Praví
se tu: "Budoucím cílem naší zahraniční
politiky nesmí býti východ a orientace na
východ, nýbrž politika na východ ve
smyslu získání potřebné půdy
pro německý národ. K tomu je potřebí
síly, ale nepřítel "na život a
na smrt" našeho národa, Francie, nás neočekávaně
rdousí a loupí nám sílu; musíme
podstoupiti každou
obět, která svými následky je vhodná,
aby způsobila zničení francouzské
snahy po hegemonii v Evropě. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.) Naším
přirozeným spojencem je dnes každá movnost,
která stejně jako my pokládá francouzskou
panovačnost na pevnině za nesnesitelnou. Žádná
cesta k takové mocnosti nám nesmí býti
příliš těžkou a žádné
odřeknutí zdáti se nevyslovitelným,
pokud konečný výsledek poskytuje jen možnost
poraziti našeho nejkrutějšího nepřítele."
Jako prostředek k dosažení tohoto cíle
zná fašismus jenom násilí, neboť
spisovatel této knihy sám praví: "Ve
věčně stejném použití
síly leží první podmínka k úspěchu";
že tato síla chce pracovati s válečnými
prostředky, dokazuje jiný poznatek: "Dnes jsem
veden jen střízlivou myšlenkou, že ztracená
území se nezískají zpět výmluvností
uhlazených parlamentních křiklounů,
ale dobudou se nabroušeným mečem, tedy krvavou
válkou." Nebo: "Mimo to musí býti
jasno, že opětné získání
ztracených území se stane skutkem nikoliv
slavnými prohlášeními milého
pána Boha nebo zbožnými nadějemi ve
Společnost národů, nýbrž jen
silou zbraní." A ohledně německých
menšin v Evropě neplatí v podstatě nic
jiného. Mluví se o jejich "navrácení
k německé mateřské zemi". Německou
mateřskou zemí není nic jiného míněno
než Třetí říše.
Tak vypadají zahraniční politické
cíle oné moci, která odříká
v Evropě Společnosti národů členství
jenom proto, poněvadž se domnívá, že
vystoupivši ze Společnosti národů může
lépe dospěti ke svým nebezpečným
cílům, cílům, které jsou neslučitelné
s mírovými smlouvami. Proto Německo hitlerovského
ražení demonstrativně opustilo Společnost
národů, proto podkopává systematicky
důvěru ve Společnost národů.
Společnost národů je koalice národů
připravených k míru, nejenom evropských,
nýbrž i mimoevropských. Fašismus však
pohrdá jejími snahami. Co čteme v základním
díle německého hakenkrajclerského
fašismu o koalicích, o Společnosti národů?
"Svaz, jehož cíl neobsahuje úmysl k válce,
jest bezvýznamný a bezcenný." A uvádí
se další pravidlo: "Nezapomeň nikdy, že
všechno skutečně veliké na tomto světě
nebylo vybojováno koalicemi, nýbrž že
to byl stále úspěch jediného vítěze."
Tyto poučky platí v Třetí říši
pro autoritu jejich tvůrce jako zjevení, jako poslední
věta moudrosti a pravdy, jako evangelium a učitelé
ve škole musí vykládati toto evangelium dětem,
i když docela často prostě dějinné
skutečnosti převrací.
Zahraniční politika našeho státu je
založena na idei humanity, na mírové spolupráci
s evropskými národy, z nichž nejpokrokovější
část má na své straně. Vystoupení
Německa ze Společnosti národů se stalo
z úmyslů, které musí působiti
proti naší mírové zahraniční
politice. Ovoce již vidíme. Nejenom násilné,
dechu zbavující zbrojení samo, úsilí
o naše sousedy, niti, které jsou předeny z
Berlína do Varšavy a které je snaha přísti
do Budapešti, politické honby, na jedné straně
Rominten, nebo - něco docela nového v moderní
politice - politické svatební cesty letadly, které
vedou přes Budapešt, Bělehrad až do Dubrovníka,
na druhé straně však propagační
aparát, který v celé Evropě nenalezne
sobě rovného a který podle našeho ocenění
operuje s miliardami. Není to ještě příliš
dávno, kdy 260 milionů marek platilo 2.6 miliard
Kč a tyto prostředky byly propagandě Třetí
říše v jednom roce k disposici. Naproti tomu
skutečnost, že v clearingu československého
zahraničního obchodu v r. 1935 nemohla býti
uvolněna ohromná částka přes
600 milionů Kč, naprosto se nedotkla velké
koncepce německé propagandy, právě
jako skutečnost, že v žádné evropské
zemi není takový nedostatek masa, sádla,
másla, jako právě v Německu, kde miliardy
Kč jsou k disposici pro zahraniční propagandu,
kde však na druhé straně široké
vrstvy lidu ve frontách stojí před obchody
s potravinami. K této propagandě náleží
také tendenčně překroucené
líčení poměrů v našich
pohraničních krajích tatarskými zprávami
o hladových revoltách, které rozšířil
německý rozhlas nejednou, nýbrž vícekrát.
Musím otevřeně doznati, že bohužel
příliš málo odporujeme tomuto druhu
tendenční zahraniční propagandy, těmto
pokusům o otrávení. Ještě dnes
si dovolujeme přepych, že necháme bez výjimky
obsluhovati německý lid na hranicích republiky
vysilači Třetí říše a
zbývá nám jen velmi málo pro potřeby,
které by měl německý lid, což
nemůže vésti k ničemu jinému
než ke zničení, vyvrácení loyality
našeho pohraničního obyvatelstva, které
bude vydáno v šanc zahraniční propagandě
Německa.
Když na druhé straně od jihu sem jsou prováděny
ukázkové lety několika tuctů aeroplanů
Evropou, přes Atlantický oceán a zpět
do Říma, není v tom pouze poukaz na technickou
výši mezinárodního letectví,
nýbrž ještě něco zcela jiného,
něco, co se může přivésti ve
spojení s ohroženým mírem Evropy. Rád
bych zde učinil toto docela zajímavé srovnání.
Mluvil jsem před tím o nauce o násilí,
kterou obsahuje fašismus Třetí říše.
Loňského roku, v květnu 1934, prohlásil
representant italského fašismu v jedné řeči
toto: "Válka dělá teprve muže,
tak jako mateřství dělá ženu.
Nevěřím ve věčný mír,
který působí zhoubně a ničivě
na základní ctnosti muže, které se mohou
osvědčiti jen v krvavé válce".
Při takovém pojetí fašismu o násilí
nesmí se nikdo diviti, když nyní došlo
k těžké situaci míru v Evropě.