Dnes se uznává aspoň theoreticky, a také
o tom mluvil v Ženevě anglický ministr Samuel
Hoare, že je potřeba nově rozdělit kolonie,
že je potřeba, aby velmoci nově se rozdělily
o ty prameny, které jim plynou z kolonií, nemá-li
tento spor o kolonie, začatý Japonskem, spor, ve
kterém pokračuje dnes Italie, skončiti nějakou
novou velkou světovou válkou. A není vyloučena
možnost dalšího pokračování
koloniálních válek, jestliže se Společnost
národů nepokusí o rozřešení
tohoto velikého úkolu, který jí právě
ve století dvacátém nastává,
aby také v koloniální otázce ustoupila
doba anarchie době nového řádu. A
bylo tomu tak od pradávna, že národ, který
se rozmohl a vzrostl, kterému jeho území
už nestačilo, hledal si nová sídla.
Je přirozené právo každého národa,
aby, když mu půda nestačí, hledal si
půdu novou. Ale tato kolonisace nesmí se díti
nějakým způsobem násilným,
nesmí znamenati zdeptání a zničení
nového národa, nýbrž je potřeba,
aby se vyzkoušely všecky prostředky, které
vedou ke kolonisaci pokojné - a my máme v historii
řadu příkladů pokojné kolonisace.
S některých stran se poukazuje na to, že ve
stoletích dřívějších,
ve století 18. a 19. nikdo se netázal, může-li
nebo smí-li kolonisovati, že se na to neptala Anglie,
a že se na to neptala Francie. Je to pravda, velevážené
shromáždění, ale dnes, když máme
Společnost národů, období mezinárodní
anarchie patří minulosti. Dnes žádný
stát, který chce kolonie, nemůže to
dělati bezohledně, nemůže se dovolávati
nějaké své absolutní suverenity, nýbrž
je povinen dělati to ve shodě se Společností
národů.
Připomínám tu resoluci sjezdu katolických
theologů ve švýcarském Freiburgu r.
1931. Je to resoluce, kterou jsem už citoval v zahraničním
výboru r. 1932. V resoluci té se praví (čte):
"Společnost národů nemá sice
ještě té autority, jaká by jí
měla náležeti (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič),
ale už se vyvinula v takové positivně právní
formy, že disponuje prostředky právními
i politickými. Působila k budování
řádu a míru. Proto dnes válka, vypovězená
bez ohledu na Společnost národů, není
oprávněným prostředkem. Znamenala
by nevážnost k hlasu veřejného práva
a byla by proviněním proti obecné spravedlnosti,
žádající, aby každý stát
uváděl své cíle v soulad s obecným
dobrem mezinárodním. Žádný stát
a žádný národ není bezpodmínečně
suverenní, nýbrž má mravní povinnost
voliti taková zařízení právní
a politická, aby se hodila k uskutečnění
blaha mezinárodního. A tak dnes nemůže
se nikdo dovolávati method koloniálních z
doby mezinárodní anarchie, dnes toto období
mezinárodní anarchie máme za sebou, dnes
máme zde Společnost národů, která
staví v čelo všeho všeobecný zájem
lidstva."
Bylo potěšením pro nás poslouchati prohlášení
stran koaličních k exposé pana ministra zahraničí,
které se dovolávalo mezinárodního
solidarismu. Dnes máme tento křesťanský
solidarismus nejen pro zájmy vnitřní, dnes
ho máme také pro zájmy mezinárodní,
dnes máme dobu, kdy národy a státy chtěly
býti absolutně suverenními, absolutně
za sebou.
Slavná sněmovno! Zřetel celého světa
dnes není obrácen ani tak k událostem na
bojišti v Habeši, jako je obrácen na to, co se
děje v Ženevě, jak se tento konflikt italsko-habešský
obráží ve světové diplomacii
v Ženevě. Zájem celého světa
obrací se na zápolení o sankce, které
se mají prováděti proti Italii, a není
divu, že tento zájem světa jest obrácen
k diplomatickému zápasu v Ženevě. Je
to, slavná sněmovno, po prvé, co Společnost
národů začala prakticky prováděti
mezinárodní právo platné po válce,
a není divu, že celý svět je zvědav,
jak tato prakse dopadne, jak ukáže, v čem mezinárodní
právo je dobré, v čem se osvědčilo,
v čem je nedostatečné a jak bude potřebí
Společnost národů reformovati. Společnost
národů je stále v ohni velmi ostré
kritiky. Je to zvláště fašismus, potom
hitlerismus a byl to do nedávna také komunismus.
Všechny tyto směry co nejostřeji kritisovaly
a odsuzovaly Společnost národů, jakoby se
nebyla osvědčila a k ničemu se nehodila,
ačkoliv, když nevzpomínám na nic jiného,
mohu poukázati na saarskou otázku nebo konflikt
maďarsko-jihoslovanský, který se podařilo
Společnosti národů likvidovati. Směr
naší strany, slavná sněmovno, podle
svého nejvnitřnějšího přesvědčení
vždy se stavěl a vždy oceňoval a pracoval
pro Společnost národů. Já jsem několikráte
s tohoto místa prohlásil, že my rozhodně
stojíme za Společností národů,
již proto, že stará mezinárodní
anarchie byla nahrazena novým mezinárodním
řádem, a myslím, že právě
malé státy, zejména náš stát,
mají zájem na tom, aby Společnost národů
byla zachována a že bude úkolem malých
států v dalším, aby se ještě
více ve Společnosti národů uplatnily.
Pracovat pro Společnost národů, to, slavná
sněmovno, je naše československá tradicionální
politika.
Ve včerejším exposé jsme slyšeli,
jak naše zahraniční politika znovu zvláštním,
slavnostním způsobem se vyslovila pro Společnost
národů, a právě proto, že tak
stojíme za Společností národů,
měli jsme i pochop ní a smysl pro to, abychom i
v otázce sankcí pevně stáli na půdě
Společností národů, pamatujíce
na tu starou moudrost, vyslovenou několika slovy: "Jednou
mně a po druhé tobě." A není
divu, že exposé pana zahraničního ministra
tak jasně a přesně precisovalo naše
stanovisko v otázce sankcí poukazem, že, i
když provádíme sankce, nijak se nechceme znepřátelit
s Italií a že úplně uznáváme
a pamatujeme na všecko, co Italie pro náš stát
a národ vykonala.
Kdybych se chtěl obírati obšírněji
otázkou, bylo-li nebo je-li správné, že
jsme se postavili v otázce sankcí na stanovisko,
že musíme zároveň se všemi, kteří
stojí na půdě Společnosti národů,
vysloviti se pro sankce, mohl bych zde citovati řeč
belgického min. předsedy van Zeelanda, kterou přednesl
na schůzi katolické unie o zahraniční
politice Belgie. Ministerský předseda pravil, že
tato zahraniční politika Belgie dá se vyjádřiti
krátce (čte): "Hájí
neochvějně svobodu Belgie a zároveň
spolupracuje oddaně při všech projevech mezinárodního
života hospodářského nebo kulturního,
aby zavládl řád a pokoj. Belgie, nezapomínajíc
kruté zkušenosti, do jaké míry je vystavena
útokům, podepsala Pakt Společnosti národů
a locarnskou úmluvu vědouc, že jest jejím
životním zájmem, aby moc zůstala služebnicí
práva. Proto každá komplikace mezinárodní,
která útočníkovi předem hlásá,
že Belgii, bude-li napadena, přijdou na pomoc druzí,
má pro ni nedocenitelnou cenu. Z toho ovšem také
pro ni vyplývají mezinárodní závazky,
které musí plnit. Tyto závazky však
odpovídají zřetelnému národnímu
prospěchu, neboť nikdo více než Belgie
neztrácí, vládne-li ve světě
zmatek, a nikdo víc nezískává, jsou-li
světové styky v pořádku. Proto není
zapotřebí znovu a znovu prohlašovat, že
Belgie zcela loyálně vždycky bude plnit své
závazky, neboť každý, kdo by chtěl
jinak jednat, zradil by hlavní zájmy své
země. Žádný pořádek mezinárodní
není možný, a také národní
nebylo by možno udržet, kdyby ti, kteří
vedou národy, neměli příkladné
úcty k závazkům a pokládali by smlouvy
za kus papíru. Až dodnes Belgie řídila
se při své zahraniční politice dvěma
zásadami: naprostou věrností ke svým
závazkům a realismem v jich plnění.
A jimi také se bude řídit v politováníhodném
sporu italsko- habešském, plníc bez zdráhání
vše, na čem se dohodnou členové Společnosti
národů, třebaže by nezapomínala,
čím ji Italie byla a je. Belgie splní všecky
své závazky, ať jsou jakékoliv: bude-li
jí uloženo provésti sankce, provede je podle
své povinnosti, ať ji to stojí, co stojí,
neboť nemá jiné volby; je zavázána
a bude konat svou povinnost. Proto žádá každého
Belgičana, aby svých osobních zájmů
zapomněl, neboť jde o systém kolektivní
bezpečnosti a žádná země nemá
většího zájmu, aby byl posílen,
jako Belgie, která bude jednati tak, aby nikdo nemohl,
kdyby se dějiny opakovaly, jednoho dne vyčísti
vládě, co provedla dnes. Je přesvědčen,
že veřejnost v této věci může
a musí býti jednoho mínění."
Tolik ministerský předseda van Zeeland o stanovisku
Belgie k otázce sankcí vůči Italii.
Myslím, že postavení naší Československé
republiky je právě tak exponované jako postavení
Belgie, že právě tak jako Belgie máme
zájem, aby ve světě nepanoval nepořádek,
zvůle, nýbrž aby všude byl pořádek,
právo, spravedlnost a mír. Proto i my, právě
tak jako Belgie, jednáme úplně ve svém
zájmu, když jsme prohlásili, že chceme
plnit všecko, na čem se usnese Společnost národů,
také v otázce sankcí proti Italii. (Výborně!
- Potlesk.)
Slavná sněmovno! Koloniální válka
v Habeši přerušila slibný vývoj
k regionální dohodě ve střední
Evropě. Když letos počátkem ledna došlo
k dohodě italsko-francouzské, znamenalo to novou
středoevropskou perspektivu. Italie tehdy odbočila
od Německa a chtěla se pokusit, aby přizpůsobila
svou politiku, tu svou politiku spojenectví s Rakouskem
a Maďarskem, novým potřebám středoevropským,
a zvláště se chtěla pokusiti o to, aby
i maďarský regionalismus byl regulován a usměrněn
v zájmu střední Evropy. Chystala se středoevropské
konference v Benátkách. Nové uspořádání
střední Evropy mělo se státi na podkladě
nevměšování. Tato konference měla
se pokusiti, aby se konečně zastavilo chudnutí
střední Evropy, a vstupem Italie do středoevropského
systému byla by nastala jakási rovnováha
ve střední Evropě proti převaze Německa
až po zuby ozbrojeného. Než konflikt Italie s
Habeší tuto rovnováhu ohrozil a zastavil konstruktivní
práci středoevropskou, a nejen středoevropskou,
jak to líčilo včerejší exposé,
nýbrž zastavil i práci pro Východní
pakt a jiné ještě snahy středoevropské.
Malá dohoda je dnes ovšem posílena svým
dobrým poměrem k Rusku. Ve své nové
éře, do níž vstoupila zároveň
s oslavou 15letého jubilea svého, je dnes nejvyslovenější
konstelací proti zbrojení Německa a tím
i pro evropský mír, který je ohrožen
těmi cíli, jež si vytkl trojúhelník:
Berlín-Pešť-Varšava. Malá dohoda
s tímto svým jasným cílem bude tak
pevným bodem v diplomatických akcích, které
se druží k válečnému konfliktu
Italie s Habeší, jehož brzkou likvidaci si jistě
přejeme všichni v zájmu rovnováhy ve
střední Evropě a v zájmu všech
těch velkých plánů, které se
k vybudování nové střední Evropy
druží. Válka v Africe nejenom že zdržela
vybudování střední Evropy a Východního
paktu, nýbrž působí i na prodlužování
té neblahé hospodářsko-sociální
krise v Evropě a v celém světě. Jak
již několikráte jsem měl příležitost
vyložiti, tato krise hospodářská má
ráz mezinárodní, vyplynula z poměrů
mezinárodních a dá se pronikavě a
účinně řešiti zase jenom mezinárodní
spoluprací. Ale mezinárodní spolupráce
předpokládá mezinárodní uklidnění.
Než konflikt habešsko-italský a to, co jej doprovází,
to nebezpečí rozporu italskobritského, nejen
že nepřinesl žádného mezinárodního
uklidnění, nýbrž ještě zvýšil
mezinárodní nejistotu, za které potom ovšem
velíce špatně se daří všemu
sjednávání obchodních smluv. Ostatně
dnes obchodní smlouva ve starém slova smyslu vlastně
už neexistuje, vidíme, jak veškeré obchodní
smlouvy se etatisují, jak se zavádějí
kontingenty, které právě obnovování
skutečných obchodních smluv jen brzdí.
Trvá úsilí státu o vlastní
postačitelnost, rozhodují všude jen hlediska
více politická než hospodářská
a obchodní a tak se ukazuje čím dále
tím více, že tato hospodářská
krise, která nás ochuzuje a ohrožuje, není
rázu krátkodobého, nýbrž rázu
dlouhodobého - stále ještě nevíme,
jak dlouho bude trvati - a že nebude tak brzy překonána,
nenastane-li obnova mezinárodní bezpečnosti
a spolupráce.
Dalším důsledkem zvýšené
mezinárodní nejistoty je nová militarisace
Evropy, která odčerpává nové
a nové síly všem národům a nově
a nově je zadlužuje, takže nastává
opravdu otázka - a táže se tak celý
svět -: není možné nějaké
dorozumění? Je nutno ještě zvyšovati
bídu světa? Zvláště Italie a
Anglie si musí dáti tuto otázku, kam to všecko
povede a jak to všecko skončí. Proto jsme slyšeli
včera rádi, že situace mezinárodní
podle exposé se vyvinula po změně anglické
a ruské politiky tak, že je naděje, že
dnešní nebezpečí přečkáme
bez nejhorších konců.
Jak tomu bývá obyčejně vždycky,
tak i tentokráte do konfliktu habešsko-italského
a do vypuknutí nové koloniální války
byl částí tisku zapleten i Vatikán
a vytýkalo se, že Vatikán nezabránil
konfliktu habešsko-italskému. Než každý,
kdo ví, jak těžké postavení má
dnes Vatikán, když je obklíčen právě
bojujícím státem, fašistickou Italií,
musel se zrovna obdivovati slovům papežovým,
kterými zaujal zásadní stanovisko ke koloniální
válce, a i když uznal přirozené právo
národa rostoucího a mohutnícího na
nové území, přece jenom zdůraznil,
že každý nový koloniální
zisk musí se státi bez poškození jiného
a že se má užíti všech prostředků,
aby se kolonisace mohla provésti způsobem pokojným.
Jakmile ovšem legální vláda v Italii
se rozhodla pro válku s Habeší, nezbývalo
nic jiného nežli se tomu podrobiti. Tak si počíná
katolicismus, tak si počíná církev
katolická vždycky při každé válce
a počínala by si tak i u nás, kdyby naše
legální vláda a náš parlament
se vyslovil pro válku, počínala by si tak,
že by dala pokyn všem, aby se tomuto legálnímu
rozhodnutí povolaných representantů státu
podrobili. A tak je tomu i v Italii. Jakmile tam stát rozhodl,
tak také i tam katolíci se podrobují tomuto
legálnímu rozhodnutí.
Nelze tedy obviňovati Vatikán, že by nebyl
vykonal svou povinnost, že by nebyl učinil vše,
co je možné v jeho postavení, aby koloniální
válka Italie s Habeší byla zamezena. A jistě
Vatikán po boku Francie a všech těch, kteří
budou i nadále pracovati pro to, aby konflikt italsko-habešský
skončil co nejdříve a aby co nejdříve
nastal zase mír, učiní vše, co bude
v jeho silách, aby zde pomohl a každému podal
ruku k obnovení míru. Vatikán chce se všemi
státy žíti v pokoji a míru - žijeme
přece v době konkordátů - a dokázal
to také i vůči nám sjednáním
modu vivendi a vysláním papežského delegáta
na sjezd katolíků a ustanovením nového
nuncia Msgr Rittera v Praze.
Není ovšem pochybnosti, slavná sněmovno,
že snahy Společnosti národů o klidné
a pokojné urovnání konfliktu italsko-habešského
- a Společnost národů, když byla požádána
Habeší o zprostředkování, má
daleko větší povinnost než kdokoli jiný
se starati, aby konflikt byl urovnán mírem - narazily
na nesoulad zájmů mezi Francií a Velkou Britanií.
Včera p. ministr zahraničí věnoval
ve svém exposé velikou jeho část právě
změně politiky Velké Britanie oproti Společnosti
národů, jak tentokráte Velká Britanie
se postavila plně za Pakt Společnosti národů
a jak tento Pakt Společnosti národů i v otázce
italsko-habešské chce provésti do všech
důsledků. Skutečně toto stanovisko
Velké Britanie bylo zrovna překvapením pro
celý ostatní svět. Ostatní svět
si pamatoval, jak Velká Britanie po celých 17 let
nemohla najíti pevného a určitého
stanoviska k Paktu Společnosti národů, jak
v jiných případech, na př. v případě
japonsko-čínském, i když Japonsko vystoupilo
ze Společnosti národů, nekladla takový
důraz na provádění tohoto Paktu Společnosti
národů, jak také vůči Německu,
když Německo se vyzbrojovalo a porušovalo tak
smlouvy mírové, Velká Britanie netrvala na
tom, aby se proti Německu používalo Paktu Společnosti
národů, jak zrovna přes hlavu Francie ujednala
Velká Britanie s Německem námořní
smlouvu. Vždyť veřejnost si to všechno pamatovala,
a proto není divu, že vytýká nyní
Velké Britanii, že Angličan se stane ihned
velkým idealistou, jakmile se to srovnává
s jeho obchodními nebo jinými zájmy. A skutečně
tentokráte provádění Paktu Společnosti
národů proti Italii se neobyčejně
srovnává se zájmy anglického imperia,
když tě expanse italská směřuje
do Středozemního moře, do severní
Afriky, do Egypta a potom až do Habeše, až na Rudé
moře a na břehy Indického oceánu a
když centrum britského imperia vlastně leží
na Indickém oceánu - vždyť tam je Indie,
Australie a všechny ty africké osady - a když
Anglii musí býti neobyčejně nepříjemné,
že právě tam se chce usaditi Italie. Dnes tedy
je pro Anglii jiná situace, dnes Anglie potřebuje
Společnost národů. Britské imperium
a jeho moc se zakládala na tom, že anglické
loďstvo ovládalo veškerá moře.
Dnes však, když letadla se dovedou uplatniti také
na moři, jest otázka, zdali ještě trvá
i za této změny válečné techniky
anglická přemoc na moři, na které
se právě zakládala síla a význam
anglického imperia. Ostatně, slavná sněmovno,
bylo přece nedávno řečeno, že
hranice Anglie jsou dnes už na Rýně. Proto
je pochopitelno, proč Anglie ve svém vlastním
zájmu zaujala dnes docela jiný postoj ke Společnosti
národů nežli tomu bylo dříve.
Francie naopak měla vázány při jednání
o sankcích ruce obnovením přátelství
s Italií a musilo býti přirozeně její
snahou, aby vůči Italii ukázala nejlepší
vůli, i když na druhé straně se musila
postaviti také společně s Velkou Britanií
na podklad Paktu Společnosti národů.
Kdežto tedy Anglie se dívala a dívá
se na konflikt habešsko-italský se stanoviska svých
světových kolonií a vidí v postupu
italském ohrožení svého koloniálního
panství do budoucnosti, Francie hleděla na konflikt
italsko-habešský se stanoviska evropského a
zvláště také i se stanoviska svých
středoevropských přátel, když
si přála, aby přílišným
engagement Italie v Habeši nebyla porušena středoevropská
rovnováha, která se dnes právě zakládá
na tom, aby vedle Německa byla ve střední
Evropě jiná silná velmoc, která by
přemoc ozbrojeného Německa uváděla
na pravou míru. A jistě události v Ženevě,
to jednání anglických a francouzských
diplomatů o společné linii v otázce
Habeše s ještě větší pozorností
než ostatní Evropa sledovalo Německo, sledoval
Berlín, poněvadž ve chvíli, kdy by se
Anglie rozešla se Společností národů,
nebo kdyby došlo k roztržce mezi Anglií, Francií
a Ruskem, by byl naplněn nejsladší sen Adolfa
Hitlera. Berlín má jistě největší
zájem na dalším vývoji situace vyvolané
v Africe a jest mu jasné, že zaměstnáním
Italie v Habeši posice jeho ve střední Evropě
byla valně posílena a že by po případě
tímto konfliktem mohla nastati i vhodná chvíle
pro Třetí říši, aby začala
prováděti svůj program, kdyby konflikt italslsko-habešský
byl přenesen nějakým způsobem do Evropy.
Že tábor hákového kříže
nespí, ukázaly vyhrůžky Hitlerovy ve
věci klajpedské a propaganda Třetí
říše také u nás, jak tomu nasvědčují
události na našem vyslanectví v Berlíně
a špionážní proces, který právě
nyní má býti zahájen.
Pan ministr zahraničí ve svých exposé
pravidelně klade důraz na to, že poměr
Československé republiky k Německu jest korektní
a že tento poměr trvá i vůči
novému režimu. Ale tato oficiální korektnost
nesmí nás mýlit
a nesmíme pouštěti s očí rozkladné
působení idee Třetí říše.
Poukázal na to nedávno i v belgickém senátu
senátor Dorlodot a upozorňoval na nebezpečnou
vnitřní situaci v Německu, kde může
dojíti snadno k hospodářskému zhroucení.
Jsme svědky, jakou má dnes marka cenu, jak dnes
se každý v Německu hledí zbaviti marky,
poněvadž nikdo nevěří pevně
v její hodnotu a nikdo nemá pevnou víru ve
stabilitu hospodářských poměrů
v Německu. A kdyby dnes v Německu nastalo nebezpečí
vnitřního zhroucení, nastává
také nebezpečí odvážného
pokusu vybíti se za hranicemi, zachrániti vnitřní
poměry nějakou zahraniční aférou,
a proto nám nezbývalo a nezbývá, než
abychom oficielní korektnost Německa spláceli
oficielní korektností, ale zároveň
abychom dobře sledovali, jak se vyvíjí Hitlerova
éra v Německu a jak působí také
i u nás.
Slavná sněmovno, každému je jasno, co
pro zabezpečení existence naší Československé
republiky znamená, že Rusko vstoupilo opět
do evropského systému, že se stalo členem
Společnosti národů, že se přidalo
k mírové frontě, která utvořila
hráz proti nacistickým plánům Třetí
říše. A tu se vytýká také
nám, lidové straně, naše stanovisko,
že schvalujeme toto politické přátelství,
které bylo sjednáno mezi naší Československou
republikou a Ruskem. Již v únoru r. 1927 vyslovil
jsem se v zahraničním výboru pro uznání
Ruska de jure a tenkráte proti mně se rozpoutala
bouře ve velké části našeho tisku
a dnes se to zase opakuje proti ministru Šrámkovi,
že lidová strana schvaluje sjednání
přátelství mezi Ruskem a Československou
republikou. Ovšem že už dnes tato kritika nemá
takového ohlasu, jako měla tenkrát, že
dnes už všichni rozumní lidé v československém
národě chápou, co to znamená pro nás
dnes, kdy Polsko vstoupilo do systému dynamické
a strategické politiky Třetí říše,
že se našich manévrů zúčastnili
i sovětští důstojníci, že
zde byli sovětští žurnalisté a
že v případě nebezpečné
chvíle Rusko je ochotno postaviti se za nás.