Ke slovu se přihlásil p. předseda vlády
dr Hodža. Dávám mu slovo.
Předseda vlády dr Hodža: Slávna
snemovňa!
Postavený súc, rozhodnutím pána prezidenta
republiky zo dňa 5. listopadu, v čelo vlády,
prichádzam k vám, dámy a pánovia,
menom vlády i menom svojím s prosbou o podporu,
ktorá je ústavným predpokladom a zdrojom
výkonnej moci demokratického štátu.
Vzhľadom na to, že vláda nepodala demisiu a jej
vnútorná kontinuita trvá, je samozrejmě,
že i s novým predsedom chce a bude pokračovať
v prevádzaní programu, obsaženého vo
vládnom vyhlásení z 18. června t.
r., v úplnom súlade s dosavádnymi osvedčenými
zásadami našej politiky vnútornej a zahraničnej.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
K nastávajúcim úkolom nášho
zákonodarstva a našej štátnej správy
prednesiem akčný program vlády podrobným
výkladom v rozprave o štátnom rozpočte.
Známe svoje problémy a nebojíme sa ich, cítime
sa dosť jednotnými a silnými pokračovať
v ich riešení v naprostej shode a s pevným
odhodlaním dovŕšiť politickú a
hospodársku konsolidáciu doma a obhájiť
pozíciu Československa medzi národmi. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání dalšího odstavce,
jímž jest:
Budeme pokračovati v rozpravě, započaté
v dnešní prvé schůzi.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Sidor, Slanský,
Rázus, Borkaňuk, dr Wolf a
Śliwka; na straně "pro" pp. posl.
Stivín, Světl í k, Kögler
a Hrušovský.
Dávám slovo p. posl. Stivínovi.
Posl. Stivín: Slavná sněmovno! Mám
promluviti k prohlášení pana ministra zahraničních
věcí jménem klubu čsl. soc.-dem. strany
dělnické, abych vyznačil stanovisko, jež
ona i při společném prohlášení
koaličních stran k tomuto exposé zaujímá
se svého hlediska dělnického a socialistického.
Osnovou prohlášení p. ministra zahraničních
věcí byla slova "chceme jen klid a mír".
Litujeme, že neslyšíme stejná slova také
z úst našich sousedů, kteří naopak
dávají nám velmi často na jevo, že
jejich touhy a snahy jsou zcela odlišného rázu.
Nehodlám dnes již vzhledem k tomu, jak své
stanovisko k těmto otázkám formuloval pan
ministr zahraničních věcí i kol. Hampl
jménem koalice, se těmito našimi sousedy podrobněji
zabývati, přesto, že jedni z nich k nám
posílají vrahy, druzí žháře,
třetí party s ekrasitem, čtvrtí falešné
peníze, pátí nadávky v rozhlase, šestí
Habsburky a hostí Jedlicsku a jiné štvance
nebo provádějí u nás rozsáhle
organisovanou špionáž. Soudím, že
všecky tyto věci lze dnes shrnouti pod jedním
tvrzením: Víme, že státy s diktátorskými
režimy jsou jako nekonečný šroub hnány
do dobrodružné politiky, která končí
válkou, a že všecky tyto snahy jsou dnes ve svých
důsledcích velmi význačně charakterisovány
těmi konci, ke kterým dospívá dnes
Italie, a že také všecky ostatní státy,
které by chtěly podobnými cestami kráčeti,
ať už jsou to naši sousedé či nikoliv,
dojdou k jednomu a témuž konci.
Bylo-li zde řečeno, že my, Československo,
jsme klíčem celé poválečné
stavby středoevropské, pak jen litujeme, že
vedle tohoto našeho klíče se v jiných
státech používá paklíčů,
které jistě nemohou vésti k tomu, aby zde
byl klid, aby zde byl pořádek.
Jistou část exposé p. ministra zahraničních
věcí zaujala také otázka ochrany menšin.
My jistě máme tak čisté svědomí
v této věci, jak to vyjádřil p. ministr
zahraničních věcí, a díváme-li
se na poměry sousedů okolo nás, mohli bychom
právem říci, že máme-li u nás
určité závazky pro ochranu menšin, u
našich sousedů by potřebovali určité
závazky pro ochranu většin. My vidíme
dnes v celé Evropě, že nebezpečím
pro mír jsou právě ony státy - a to
chci právě v dnešní své řeči
zdůrazniti - ve kterých byl potlačen, udušen
socialismus nebo ve kterých se dosud socialismus nedopracoval
k platnosti. Mír ohrožují a ruší
státy, kde není socialismu, kdežto naopak ve
státech, kde socialismus hraje určitou politickou
roli, je tento mír chráněn pod vlivem dělnických,
socialistických a tedy v pravém slova smyslu mírumilovných
stran, pokud jde o styky mezinárodní.
V těchto dnech bylo tomu právě 6 roků,
co jsme vzpomínali výročí velikých
krachů na bursách plodinových i peněžních
v Americe, jež byly signálem, že počíná
veliká a těžká světová
krise. My vstupujeme do 7. roku této krise ve znamení
velikých zmatků, ve znamení velikých
bojů, ve znamení strašného utrpení
pracujících vrstev, jako by se všichni běsové
rozpoutali kolem nás i u nás, aby ničili
všecko to, co bylo dříve budováno a
vybudováno.
Letošní exposé p. ministra zahraničních
věcí velmi význačně podškrtlo
činnost a zásluhy a rostoucí význam
Společnosti národů. Mohu říci,
pokud jde o zájmy dělnické, jež se dotýkají
vzrůstu moci a síly Společnosti národů,
že zde máme co činiti s jistou složkou,
která může hráti v řešení
dělnické otázky v této krisi, bude-li
ovšem Společnost národů růsti
ve své moci a síle, značnou roli. Je to mezinárodní
ochrana práce ustanovená zřízením
Mezinárodního úřadu práce.
Čteme-li dnes úmysly, které byly v předmluvě
k těmto usnesením určeny jako plán
pro činnost úřadu práce, pak vidíme,
že jeho činnost dnes právě tak není
dostatečná, jako nebyla do nedávné
doby dostatečná činnost Společnosti
národů, a můžeme vysloviti naději,
že čím silnější a mocnější
bude Společnost národů, tím silnější,
mocnější a průbojnější
bude také činnost Mezinárodního úřadu
práce.
V předmluvě k ustanovením o Mezinárodním
úřadu práce se praví, že tato
organisace se má starati o přiměřené
pracovní hodiny, o ustálení maximálního
pracovního dne a týdne, o najímání
pracovních sil za slušných existenčních
podmínek, o ochranu dělnictva proti profesionelním
chorobám a úrazům, o ochranu žen a dětí,
o spravedlivé důchody starobní a invalidní,
o ochranu dělníků v cizině, o zajištění
svobody odborového sdružování a odborného
vyučování. Myslím, že tento program
Mezinárodního úřadu práce je
velmi bohatý a už sám o sobě by stačil
k tomu, aby dělnická třída jevila
největší zájem o budování
instituce Společnosti národů.
Mluví se velmi mnoho o krisi demokracie. Setkáváme
se s tímto tématem téměř od
té doby, co demokracie po světové válce
nabyla moci a síly, ale my vidíme, že v některých
státech skutečně demokracie, po válce
nastolená, byla zdeptána pod vlivem zjevů
a vlivů, které vyrůstají ze světové
hospodářské krise, a které upravily
půdu různým pokusům diktátorským
šířením zoufalství, bezradnosti
a nejasnosti.
Věci dospěly až tam, že dnes stojíme
opět před jevištěm velké a možná
dlouhé války, nebude-li učiněno opatření
tak rázné, aby tato válka byla brzy skončena.
Už znovu zase se rozvírají ty strašné
obrazy moderní války, uplatňují se
zvýšenou měrou ještě nové,
zdokonalené vynálezy z doby po světové
válce. Ale na druhé straně vidíme,
že proti těm zjevům, které vyvrcholily
habešskou válkou, vyrůstají na druhé
straně zjevy, které potvrzují, že socialismus
není smeten, že není vidět ve světové
politice jeho oslabení, že se prostě ty ztráty,
které socialismus jako světový činitel
utrpěl, zase na druhých stranách vynahradily.
Pokud pozorujeme politické důsledky těžké
hospodářské krise, můžeme viděti
vyrůstat na jedné straně pokusy o fašistické
režimy, a na druhé straně poznání
dělnictva, poznání pracujících
vrstev, poznání socialistů, že socialismus
je jediným východiskem z dnešní krise.
Můžeme viděti ten zjev, který známe
i z krisí dřívějších.
My jsme viděli, že z velké evropské
hospodářské krise v letech čtyřicátých
vzešly veliké pokroky buď cestou revoluce, nebo
cestou mírnou, v otázce konstituční
i v otázce sociální, my jsme viděli,
že velká, těžká a dlouhá
patnáctiletá krise, která počala vídeňským
krachem r. 1873 a trvala až do roku 1888, vytvořila
vlastně základny pro dělnické hnutí
soc. demokratické, poněvadž vedla k poučení
dělnictva, kam vedou poměry za dnešního
kapitalistického zřízení a čeho
je třeba činiti, aby tento systém byl odstraněn,
aby nastala náprava taková, jež by znamenala
vyřešení otázek sociálních.
Řekl jsem už, že pan ministr zahraničních
věcí položil zvláštní důraz
a věnoval valnou část svých vývodů
Společnosti národů. Myslím, že
je dosti smutné, musí-li pan ministr zahraničních
věcí u nás mluviti do našich vlastních
řad, do řad politiků českých
a slovenských, aby neodporovali nerozumným způsobem
té politice, kterou z důvodů velmi jasně
a důrazně uvedených sleduje náš
stát ve spojitosti a na půdě Společnosti
národů. Jest smutné, že musí
vycházeti takové napomenutí do našich
vlastních řad a já bych ty pány, jichž
se tato, řekl bych, polemika pana ministra zahraničních
věcí týkala, upozornil, aby než půjdou
na tuto tribunu v nynější rozpravě,
vzali si do rukou řeč p. kol. Szüllö,
maďarského politika, který mluvil před
několika hodinami v této sněmovně.
Podle sdělení, které mi učinili kolegové
maďarské řeči znalí, uvedl právě
tytéž argumenty o velikášství naší
zahraniční politiky, o nebezpečí politiky
z účasti na sankcích a o přílišném
spoléhání se na Společnost národů,
tedy tytéž argumenty, které uváděny
bývají u nás v "Národních
listech" a v listech fašistických a polofašistických.
(Předsednictví převzal místopředseda
Košek.)
Dovolte mi, abych šel trochu do minulosti, pokud jde o Společnost
národů a její Pakt. Společnost národů
prožívala v posledních letech své, řekl
bych, mrtvé období, ztratila velmi mnoho na vážnosti,
zklamala mnohé naděje, které k ní
byly připínány. Psalo se veřejně
o jejím úpadku, dokonce o jejím rozpadu a
rozchodu; a když se dnes karta obrací ke prospěchu,
jest třeba připomenouti, jaký byl počátek
této Společnosti národů. Historik
likvidace světové války, pan Rudolf Procházka,
vzpomíná ve své knize, jak již před
světovou válkou velký americký president
Wilson zabýval se touto myšlenkou organisačního
spojení všech národů. Líčí,
jak již na počátku války 1914, když
se počínají rozvíjeti válečné
hrůzy na všech frontách, Asyuith, anglický
politik volal, že tato válka musí skončiti
vytvořením organisace, která by válce
zabránila; a tu praví zmíněný
autor, že "nábožensky inspirovaný
filosof, který v době osudové srážky
světového imperialismu stál právě
v čele veliké demokracie zámořské
a který měl tudíž postavení zároveň
dosti vzdálené a povýšené i dosti
autoritativní a mocné, aby mohl využíti
jediné příležitosti americké
arbitráže k úžasnému experimentu,
vytvořiti z celého civilisovaného lidstva
jednu společnost, velkou společnost národů
jednotného mravního řádu a konečně
snad i jednotný stát, stát všech států,
nadstát jednotného občanského práva."
Věci nabývaly konkrétnějších
forem, čím dále válka trvala a když
se schylovalo k mírové konferenci, byly zde již
hotové plány Angličanů, Američanů,
Francouzů, z nichž pak společný výbor
vytvořil záhy po zahájení mírové
konference základní zásady Paktu o Společnosti
národů. A když se mluví o tom, že
jsou u nás proudy, které si libují v kritisování
této instituce a snad dokonce v jejím odmítání,
pak tedy na adresu všech těchto pánů
konstatuji jenom tolik, že spolutvůrcem Paktu o Společnosti
národů na konferenci mírové, členem
oné komise, jež Pakt o Společnosti národů
zpracovala a předložila, byl za Československo
p. dr Karel Kramář, tehdejší
ministerský předseda a člen naší
mírové delegace.
Dnes vidíme, že doba domnělého úpadku
Společnosti národů pomíjí,
dík nové orientaci anglické politiky, o které
zde mluvil pan ministr zahraničních věcí.
Jistě k tomuto obratu přispěla nejen ta okolnost,
že anglická světovláda změnila
svou povahu tím, že dnes proti její námořní
převaze vyrůstá ohromná převaha
letectví v jiných státech, ale také
motiv mravní, vyvolaný novými hrůzami
války v Habeši a nebezpečím pro mír
Evropě. Habešská válka nám znovu
staví před oči válečné
hrůzy, i s tím novým zdokonalením
válečného průmyslu, a my vidíme,
že čím více se rozvíjí
to divadlo a čím více vzrůstá
proti němu odpor v Evropě, tím rychleji pokračuje
také orientace anglické politiky pro uskutečnění
spolupráce s Francií a se Společností
národů.
My zde nemůžeme přejíti, naopak musíme
zdůraznit velkou zásluhu naší bratrské
strany, libour Party v Anglii, která svým tlakem,
svou propagandou, svou politikou se podstatnou měrou přičinila
o tuto novou orientaci anglické politiky. Nemůžeme
nevzpomenouti při této příležitosti
také velkých zásluh nedávno zesnulého
anglického soudruha Hendersona, který zejména
jako předseda odzbrojovací konference se snažil
přispěti k tomu, aby po této stránce
bylo pracováno pro politiku míru.
Druhý činitel, který nám dává
naději, o níž jsem se zmínil, že
totiž přichází doba obratu a že
se tak děje nikoli ve znamení oslabení posic
socialismu, je nová politika Sovětského svazu,
o níž se pan ministr zahraničních věcí
velmi šťastně a podrobně zmínil.
Vidíme, že Sovětský svaz, zejména
když překonal své potíže akdyž
viděl vyrůstat neklid v Evropě, rozpoznal,
že jeho politika vůči Společnosti národů,
ať již z jakýchkoliv důvodů byla
provozována, nebyla správná, a byl na vlastní
přání přijat do Společnosti
národů a okamžitě také zvolen
do její Rady. Tyto věci mají jistě
svůj určitý smysl a svůj určitý
význam pro politiku dělnickou a pro politiku socialistickou,
koordinovanou té politice, kterou v našem státě
provozuje naše vláda s p. ministrem zahraničních
věcí dr Benešem v čele. Vítáme
prohlášení p. ministra zahraničních
věcí, že nepotřebujeme činit
žádné koncese při respektování
demokracie naší ani vnitřně, ani mezinárodně,
a podtrhujeme v této chvíli slovo: "vnitřně"
vzhledem k tomu, že právě v této chvíli
se nám představil nový šéf naší
vlády a my bychom měli přání,
aby tato slova napsal na prapor svůj při vstupu
do nové své funkce a staral se o to, aby také
u nás vnitřně nebyly dělány
žádné koncese při respektování
naší demokracie. (Tak jest!)
Zastánci fašismu u nás, ať českého
nebo německého, zazlívají nám
často náš nový a přátelský
poměr k Sovětskému svazu a vytýkají,
že v Rusku nevládne demokracie - jakoby demokracie
byla jejich ideálem. K těmto věcem měl
bych zde určité vysvětlení.
Vážené shromáždění,
není možno říkat: Diktatura je jako
diktatura. V sovětech nebylo účelem a cílem
nastolení diktatury. A právě v těchto
dnech vyšla v Paříži kniha Suvarinova
proti Stalinovi a tam staví Suvarin do rozporu Stalina
s Leninem. Uvádí tam, že Lenin původně,
dokud se zdálo, že se budou v Rusku věci vyvíjeti
normálně, vyslovoval se i pro politiku s občanskými
stranami, a uvádí tam dokonce tolik, že Lenin
ještě bezprostředně před říjnovou
revolucí představoval si bolševickou diktaturu
tak, že myslel na diktaturu sovětů jako na
demokracii pracujících, v níž viděl
vyšší typ demokracie. Kapitalistické vrstvy
měly býti z volebního práva do sovětů
vyloučeny, neměly požívati žádných
svobod, ale pracující lid, dělníci
a sedláci, měli o svém osudu v sovětech
sami rozhodovati za úplné svobody. Měli voliti
sověty svobodnou volbou a sověty měly zůstati
výhradně orgánem vůle pracujícího
lidu a o to mělo býti postaráno tím,
že dělníci a sedláci měli míti
právo své zástupce v sovětech kdykoli
odvolati a nahraditi jinými. Byrokracie měla býti
odstraněna. Sověty se neměly jen usnášeti,
ale měly také svá usnesení ihned prováděti
vlastními výbory. Nemělo býti policie
ani stálého vojska. Sověty měly dosaditi
milici pracujícího lidu, která sama měla
voliti své představené.
Přiznám, že od tohoto plánu revoluce
se sovětská republika valně oddálila,
ale jistě zde byly příčiny jednak
v tom, že republika Ruská byla ohrožována
vnitřními revoltami, že byla ohrožena
dlouhou občanskou válkou a že se zde probudily
také velmi prudké spory mezi samými bolševiky,
které je vedly k frakčním bojům. Pak
je zde ta ruská povaha a velká nevzdělanost
lidu, za jaké ruští bolševici stát
převzali, opozdilé hospodářství,
ohromná rozloha a také okolnost, že velká
moc svádí ke zneužívání.
Ale jistě můžeme říci, že
ruské sověty vyrůstají z jiné
půdy a z jiných myšlenek než fašistické
diktatury, které se dnes dovolávají u nich
demokracie.
Řekl jsem, že obrat v politice Ruska byl způsoben
také tím, že vnitřní potíže,
ty nejhorší, v Sovětském svazu byly
překonány. Slyšíme zprávy stále
hojnější a hojnější, že
Sovětský svaz je v hospodářském
a kulturním rozmachu, že tam je zaveden nyní
opravdu v celém hospodářství pořádek
a že se tam už ozývají hlasy přirozené
a odůvodněné, že každé urovnání
hospodářských poměrů v Sovětském
svazu, každé jejich znormalisování,
každé zvýšení blahobytu bude působiti
tím směrem, že lidé budou žádati
také určitá práva a že sovětská
diktatura bude kráčeti k uvolnění
a k demokracii.
Ale nyní, vážené shromáždění,
když mluvíme o politice Společnosti národů,
která ostře vystoupila se svými sankcemi,
a když vidíme, že tyto sankce jsou velmi účinným
prostředkem - když ne hned účinným
tam, kde válka je vedena - studené sprchy na ostatní
rozpálené hlavy, můžeme říci,
že tato politika sankcí je nejenom schvalována,
nýbrž i podporována dělnickou třídou,
a že předseda dělnické internacionály
socialistické de Brouck@ere mohl právem prohlásiti,
že všechno dělnictvo světa stojí
dnes za Společností národů a za jejím
prováděním sankcí.
V Bruselu se konala společná konference zástupců
Socialistické dělnické internacionály,
jak říkáme politické nebo druhé,
a Mezinárodního odborového svazu, na níž
byla přijata resoluce, která ohlašuje, že
"společná konference obou internacionál
vzala s velkým uspokojením na vědomí
usnesení Společnosti národů, kterým
byla Italie prohlášena za útočníka
ve sporu italsko-habešském. Internacionály
ujišťují Svaz národů nejúčinnější
podporou svých organisací při použití
sankcí všeho druhu", - se výslovně
praví v usnesení, - "jichž by bylo třeba
použíti, aby válce bylo zabráněno
a mír co nejrychleji zjednán."
Je zajímavé, že z této konference vzešel
také hlas, že dělnická odborová
internacionála vykonala všecky přípravy,
aby mohla své usnesení o podpoře sankcí
prováděti prakticky, že staví veškerou
sílu organisovaných dělníků
do služeb Společnosti národů k obhájení
míru a práv.