Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. dr. Stránský (pokračuje):
Co se týče ostatního obsahu řeči
p. dr. Kramáře, byl její jednotný
a celkový obsah ten, že všecko, co se v tomto
státě s naší strany politicky děje,
je špatné. To je these, na základě které
byla však také vedena celá volební agitace
strany p. dr. Kramáře. A protože volby
rozhodly o této agitaci, nebudu se touto thesí zabývati.
Mám jen jednu radu: Přeložte si, co zde p.
dr. Kramář mluvil, do němčiny
a představte si, že by totéž bez jediné
změny promluvil německý řečník.
Je-li pravda, co řekl p. dr. Kramář,
tedy by to nebylo v jeho ústech méně pravdivé;
ve skutečnosti by to byla v jiných ústech
stejně pomluva, jako to bylo v těch, která
to zde pronesla. (Tak jest!)
Pozoruhodným zjevem této debaty byly německé
projevy, a to hlavně vzájemný vztah mezi
německými stranami, který jsme zde viděli.
Ta ustavičná váda mezi nimi! Řekl
bych, že ještě nikdy nebyli Němci v této
sněmovně tak prudce rozvášněni
mezi sebou, jak se ukázali v této debatě
o vládním prohlášení. Kdyby bylo,
slavná sněmovno, pravda, že nám nejde
o více než o to, aby se Němci rozdělili
a abychom nad nimi takto rozdělenými jako nad porobenými
panovali, a kdyby nebylo spíše pravda, že nám
jde o to, abychom získali je všechny pro ty krásné
účele, velké účele a já
bych řekl světové účely, kterým
je zasvěcena podle našeho pojetí Československá
republika, tu bychom opravdu musili míti radost z té
vády mezi Němci. Ale my tu radost nemáme
a my, kterým tento dům -jest a zůstane symbolem
naší státní samostatnosti a kteří
jsme si v průčelí této síně
dali zpodobniti tvář nad jiné drahou, my
si přejeme, aby se zde nerozhodovalo a nebojovalo urážkami,
nýbrž argumenty bez vášně a klidně.
(Tak jest!)
Nejpočetnější skupina, se kterou se
naše strana v nové sněmovně bude měřiti,
sedí na 11 lavicích, našich 44 kolegů,
které sem nominoval pan Konrád Henlein z Aše
a kterých se sem dostal tak velký počet proto,
že skoro 2/3 německých voličů
projevilo tomuto politikovi důvěru. Poněvadž
on sám si čest býti poslancem Československé
republiky odepřel, musí v našich myslích
býti více přítomna, aspoň bedlivěji
přítomna tato jeho nepřítomnost, o
jejímž smyslu a významu chci ještě
něco pověděti. Zatím si jen připomeňme,
že tito naši kolegové, jichž frontový
charakter se projevil podle známého vzoru také
tím, že se mezi ně nesměla vlouditi
ani jedna žena, se zavázali, dříve než
sem vkročili, slavnostním slibem - zase podle známého
vzoru svému vůdci a teprve potom vložili své
pravice do dlaně našeho předsedy vlády,
aby mu slíbili, že budou zachovávati zákony
tohoto státu.
To všechno jsou, řekněme, jen vnějšnosti.
ale málo způsobilé k založení
přímých a jasných vzájemných
vztahů mezi námi. Přes to mne něco
ponouká, když si uvědomuji ten značně
ukázněný a svěží elán,
se kterým tito pánové mezi nás nastoupili,
abych, když odpovídám na jejich první
politický projev, řekl jím nejprve ne politicky,
nýbrž prostě lidsky: Vztahy mezi námi
a vámi nejsou a na dohlednou dobu patrně, jak se
zdá, nemohou býti přátelské.
Ale ať je souzeno, aby se utvářely jakkoliv,
mluvme si pravdu navzájem! Neboť pravda, ať již
jest jakákoliv, může spojiti společnou
mluvou tisíce řečí, kdežto nepravda
dělá i jeden jazyk rozeklaný. I když
si vaše strana váží tak málo našeho
parlamentu, že váš vůdce jej považuje
za bojiště, na které vás nemusí
ani doprovázet (Slyšte!), nevěřte,
že zde vystačíte s pečlivě redigovanými
prohlášeními anebo s monology, které
nehledí na odpůrce a které místo skutečnému
odpůrci, ať již se nedostavivšímu
nebo umlčenému, odpovídají odpůrci
konstruovanému. Přesná příležitost
vám tady položí přesné otázky.
Neodpoví-li na ty otázky vaše slova, odpoví
tím výmluvněji vaše mlčení.
Proč bychom tedy nezačli hned od začátku
rovnou a od plic? (Správně!)
Páni z "Heimatspartei" ohlásili tady znova
svůj loyální vztah ke státu, ke státní
formě, k zákonu a k politické morálce.
Rozumějí oni však těmi slovy totéž
co my? Obraťme to pořadí a začněme
tou politickou morálkou. Nebudeme-li si rozuměti
a nedohodneme-li se stran politické morálky, jak
bychom se potom dohodli o tom, jaká jsou politická
práva a jaké jsou politické povinnosti loyálních
občanů?
Nechci se v této souvislosti, třebaže by to
bylo lákavé, zmiňovati a zabývati
žádnou z těch žalob, které se proti
Heimatspartei pronášejí z české
i německé strany a které se pronášejí
stále častěji pro politický útisk,
pro kupování duší a pro nesoulad mezi
tím, co se mluví a co se dělá. Z jedné
takové malé falše usvědčil Heimatspartei
na tomto místě a v této debatě p.
předseda soc. dem. strany Hampl. Ale já chci
jíti ke kořenům. Dejme tomu, že prakse
této strany je s hlediska politické morálky
sporná. Jak vypadá ta morálka, kterou ona
sama hlásá? Ona o sobě říká,
že prý je myšlenkové společenství
(Gesinnungsgemeinschaft), které namísto sobeckého
"já" staví zavazující (verpflichtend)
"my". Dobrá! Co je tím však vlastně
řečeno? Závaznost jednotlivých členů
k vyššímu celku je přece důsledek
každého společenství na světě
a neříká nám ještě zhola
nic o mravní kvalitě, o mravní hodnotě
onoho svazkového celku, neboť lidé se mohou
spolčovati k dobrému (Tak jest!), ale také
ke zlému. (Předsednictví převzal
místopředseda Taub.) Co bude nebo je, je-li
to "my" stejně sobecké nebo ještě
sobečtější nežli byla ta jednotlivá
"já"? Sobectví musíme jako jednotlivci
překonávati nejprve každý sám
v sobě, neboť ze souhrnu sobeckých "já"
nemůže nic jiného vzniknouti než sobecké
"my". Chceme-li sobectví uniknouti doopravdy,
musíme je překonávati taky ve svazcích,
které tvoříme, a nesmíme se na žádné
takové zavazující "my" dívati
jako na nezavázaný, svrchovaný, svévolný
svazek, který sám už žádných
povinností nemá a dělá si bez dalších
ohledů, co jemu je vhod, neboť jinak utvoříme
jenom sobectví nové, o to horší, než
byla ta jednotlivá sobectví těch "já",
oč je to nové sobectví mocnější.
My neuznáváme žádného sobectví
svatého, které zavázavši svoje členy
samo nikomu a ničemu se zavázáno necítí
a nakládá se svými závazky jako s
cárem papíru. Ostatně se tím pojetím
svatořečeného sobectví kolektivního
skoro vždycky maskuje sobectví jednotlivce nebo jednotlivců,
kteří stojí v čele, ať už
je diktované ziskuchtivostí nebo slávychtivostí.
Sobectví, ať se ohraničuje mezníky soukromými
nebo veřejnými, zůstává beznadějně
svinuto samo v sebe, jestli se nerozvije v touhu, která
nehledá a nenalézá odpočinku nikde
v konečnu a která se vzpíná k novým
a novým vázanostem mezi člověkem a
člověkem, mezi národem a národy, až
se dopne - víc tušením než zkušeností
- oné nesměrné a obecné zavázanosti,
které se po latinsku říká religio.
Máme-li se tedy se sudetoněmeckým "Gesinnungsgemeinschaftem"
dorozuměti, máme-li si s ním poraditi, musí
nás na něm zajímati víc to smýšlení
než ten "Gemeinschaft", než to spojenectví
a jeho sebeparádnější formy. A tu, když
chci charakterisovati toto smýšlení - abych
se chytil toho, co je na ráně, co je nejbližší
- zdá se mně velice příznačným
projevem toho smýšlení pohrda, s jakou se nám
s této strany vytýká, že prý
pokračujeme v domnělém systému německé
bezvýznamnosti přibráním malých
německých skupin, prý Splittergruppe, jak
oni tomu říkají, do naší většiny.
Všimněte si vypjatého sebevědomí
čísla 44 nad číslem 22. Ale než
toto počitadlo, toto ubohé počitadlo, zahodíme
tam, kam zaslouženě patří, všimněme
si i jeho měřítka, neboť počítáme-li
správně, je přece počet těch
poslanců, kteří obhájili před
německým voličstvem svou politiku, kterou
dělali s námi, celá jedna třetina
německého voličstva. Jestli tedy jedna třetina
je jenom tříska, co by potom byl celý německý
kmen v tomto státě, ve kterém nedosahuje
ani jedné třetiny? Ale nechme už toho počitadla
a opusťme tuto morálku, která se nám
právě proto bytostně příčí,
že počítá, místo co by hodnotila.
Ti, kdo se nám představují jako vyznavači
této počitadlové morálky, nás
marně ujišťují, že jsou proti materialistickému
pojetí dějin, neboť v něm vězí
až po uši. Já z většiny vám
menšině, já z většiny, která
se s hrdou pokorou hlásí ke své závaznosti
ve věcech lidské, společenské a hospodářské
morálky, vám menšině, která menšinu
nechce ani respektovati. ba ani připustit. Říkám:
Není to vždycky většina, která
má pravdu, nemusí být proto pravda na vaší
straně, že více německých voličů
se pro vás vyslovilo. (Výbor ně!) Je-li
naše většina něčím silná,
tedy ne tak počtem, jako právě tím,
že se opírá o souhlas tolika směrů,
rozumějte netotalisovaných, neusměrněných
směrů, neboť vede myšlenka, a nedejte
se oblouditi těmi 5/4 miliony hlasů, které
jste dostali. Odolejte aspoň v této věci
nelidskému a bezútěšnému hlasu,
který jsme bezpočtukráte slyšeli ze
svých amplionů hřmít ta známá
slova "Millionen und Millionen", neboť dokud půjdete
za pathosem a svodem tohoto hlasu, nikdy se nemůžete
sejíti s tímto domem a čím více
vás za tímto hlasem půjde, tím slabší
bude vaše věc v tomto domě. (Výborně!
- Potlesk. - Posl. dr. Rosche [německy]:
Používáte stejného pathosu, p. doktore
Stránský!)
Je dvojí velikost. Není jen ta velikost, která
se měří číslem. Je to německý
spisovatel Kant - jehož knihy ještě nebyly spáleny
v Německu, přes to, že mezi nimi je traktát
o věčném míru - který napsal
ta krásná a věčná slova: "Hvězdné
nebe nade mnou a mravní zákon ve mně."
Hvězdné nebe, velikost, která se nespočítá,
a mravní zákon, věčnost, která
se nepočítá. Začtěte se do
dějin svých, začtěte se do dějin
našich. Ty i ony vám povědí, že
národ žije velikostí mravní a že
chřadne malostí mravní. Kdo jen sobě
žije, kdo jen ze svého úzkého hlediska,
a i kdyby to bylo vaše stranické, frontové
a nevím jaké hledisko, sobě žije, ten
sobě a nikým nepolitován umírá.
To platí o národech stejně jako o jednotlivcích.
(Výborně!) A tak mohu i těm našim
německým kolegům, kteří své
poctivé národní smýšlení
a snažení dovedli poctivě spojit s poctivým
národním snažením naším
a kteří i za cenu dočasné nepopulárnosti
jsou s námi na naší linii, jenom říci,
že také pro ně platí slova krásného
českého bojového chorálu: "Na
množství nehleďte!" (Výborně!)
Dnešní jejich tupitelé půjdou buď
za nimi, anebo půjdou v nic. (Výborně!)
Nová německá strana v úvodu svého
prohlášení sice uznává povinnost
ke státu a zákonu, ale nespokojuje se tím,
že jedním dechem zvláště reklamuje
svá práva, nýbrž v závěru
ještě výslovně připomíná,
že její kladný postoj ke státu závisí
na tom, najde-li prý tento politický čin
- jaký čin, prosím? - u nás porozumění
a ocenění. Rozhodnutí, kam prý se
politika sudetských Němců obrátí,
je prý u českého lidu, neboť jestli
prý československá státní idea
má za účel národní zničení
Němců, pak prý míru nebude. To je
právě to, že pánové z nové
německé strany nemají vůbec, zdá
se, tušení o tom, v čem my vidíme základní
ideu tohoto státu, neboť jinak by nemohli vůbec
takto mluvit. A dokud nebudou mít právě o
těchto věcech jiné pojetí, dotud nám
nemohou rozumět, neboť s těmi Němci,
kteří chápou nebo budou chápat svoji
povinnost ke státu našemu jako povinnost heteronomní,
zevně uloženou a vnucenou, a ne jako vrozenou, tedy
pravou povinnost, nemůžeme si nikdy rozumět.
(Tak jest!) Říká-li nová německá
strana vyzývavě ještě dnes, že
se do tohoto státu dostali sudetští Němci
na základě historických skutečností
let 1918 a 1919 proti své vůli, proti svému
nároku na sebeurčení, můžeme
jenom litovat, že jsou ještě Němci a že
jich je tolik, kteří se z tohoto bludu nevymanili,
jako se z něho nevymanily ty německé strany,
které s námi pracovaly. Ale ani sebečastějším
opakováním se tato nepravda nestane pravdou, neboť
historické skutečnosti, na základě
kterých naši sudetští Němci jsou
našimi spoluobčany, nejsou staré 17 let, nýbrž
jsou starší než 700 let. (Potlesk.)
Národní sebeurčení není a nemůže
býti jenom věcí jedné rozrušené,
materiální bídou desorientované generace.
Němec, který tuto zemi, tuto celou zemi, nedělitelnou
(Tak jest!), s námi nemiluje jako svůj politický
i lidský domov, Němec, který nedovede pochopit
národní poslání tohoto státu,
jakožto jediné a nenahraditelné mocenské
záštity českého a slovenského
národa, jenž bez této záštity už
už zhasínal a jenž by byl zahynul, kdyby si jí
neuhájil, Němec, který se nedovede spokojiti
svobodným národním vývojem svého
kmene v této zemi, a nedovede pochopiti, že si náš
stát nedá ze svého dějinného
poslání ubrat svoji českou a slovenskou funkci,
Němec, který nenahlíží, že
národní existence Německa je mocensky zajištěna
dvěma evropskými státy a několika
švýcarskými kantony, který nenahlíží,
že právě československá politika
to je, která baží po novém světě,
ve kterém by bezpečí všech národů
bylo zajištěno lépe a ušlechtileji než
neoprávněnými hranicemi (Potlesk.),
obrněnými automobily - takový Němec
se marně hlásí k občanským
povinnostem v našem státě, neboť on si
jejich smyslu a dosahu vůbec nemůže býti
vědom. A když vyslovuje obavu, že československá
státní idea je možná namířena
na zánik 3 mil. sudetských Němců,
tu buď předstírá jiné pohnutky,
než jaké ho skutečně vedou, nebo nemá
očí a nemá soudnosti. (Výborně!)
Nová německá strana nazývá
všechny dosavadní naše vztahy k německým
menšinám brutálním ničením
jejich ústavních práv. Promiňte, to
není nic jiného než kverulanství a pomluva.
(Výkřiky posl. dr. Peterse.) Já vám,
pane dr. Petersi, řeknu, že jsem dokonce přesvědčen,
že jste si nesprávností této výtky
i trochu vědomi (Potlesk.), neboť kdybyste
si jí nebyli vědomi - vzpomeňte, že
jsme zde všichni dělali národní politiku
svorně a stejnou - jak si máme vysvětliti,
že jste volili našeho předsedu Bradáče
předsedou sněmovny a že jste zde dnes tleskali
projevu p. posl. Berana? Myslíte, že pan předseda
Bradáč nebo p. posl. Beran nechtějí
státi naplno za národní politikou, kterou
tento stát dělá? Proto říkám,
že snad sami dobře víte, že to není
tak, jak jste to ve svém prohlášení
řekli. (Potlesk. - Posl. dr. Rosche [německy:
Pane dr. Stránský, vy nás zde poučujete
a nemáte ani zdáni o psychologických poměrech!)
Místopředseda Taub (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. dr. Stránský (pokračuje):
Mohu pana dr. Rosche ujistiti, že nemluvím
s žádným úmyslem mentorským.
Řekl jsem: Mluvme si pravdu! Musíme si říci,
jak věci jsou. Taková řeč, jakou jsme
zde slyšeli, ovšem vůbec nechápe právní
řád, kterého se dovolává, a
nechápe politický systém, ve kterém
žije, neboť jinak alespoň právníci
z této strany by mně museli dáti za pravdu.
Když se dovolávají ve svém prohlášení
práv, která prý jsou u nás zkracována
nejen zákonodárstvím a správou, nýbrž
i soudnictvím, ptám se, kdo je kompetentní,
aby v této zemi rozhodoval, co je právo a co ne,
když ne nezávislý soudce? Jak chcete najíti
společnou basi pro nějakou politiku v tomto domě,
když nechcete uznati ani sílu, moc, váhu a
autoritu jurisdikce-tohoto státu, která přece
je politicky naprosto nezávislá? (Posl. dr. Peters
[německy]: Znamenitě! O tom zde promluvil
dr. Kramář.!) Velmi správě! (Potlesk.)
Kdyby viděl p. dr. Peters mé poznámky,
které mám v ruce (ukazuje své poznámky),
viděl by také, že jsem si včera
na to místo, kde mluvím o té věci,
napsal červenou tužkou: dr. Kramář.
Ano, také p. dr. Kramář zde včera
napadl československé soudy a dokonce se dovolával
ministerstva spravedlnosti proti těmto soudům, neboť
si patrně není následkem svého vysokého
věku již vědom, že by se ministr spravedlnosti
dopustil zločinu, kdyby chtěl vykonávati
na tyto soudy vliv. Ale tím, pane dr. Petersi, že
se můžete pro sebe dovolati pomluvy a nesprávného
stanoviska dr. Kramáře, se ještě
z nepravdy nestane pravda. (Potlesk.)
Řekl jsem, že tato strana nechápe nejen náš
právní řád, nýbrž ani
náš politický systém. V jejím
prohlášení se totiž nazývají
čeští lidé v pohraničním
území "českými krajany, kteří
do německého území přivandrovali",
říká se, že je pro ně přípustná
jenom svobodná soutěž, a nechápe se,
že jim věnujeme, že jim musíme věnovati
zvláštní ochranu.
Je to opravdu tak strašně těžko pochopiti,
že v tom právě je smysl našeho státu,
aby každý Čech a Slovák na každé
pídi této země si mohl uhájiti svou
existenci a aby ten zevní tlak na naše národní
pomezí narážel na protitlak naší
souhrnné moci? My nechceme zkřiviti ani vlas na
žádné německé hlavě, (Výkřiky.)
nebereme nikomu řeč a svobodu, ale každá
hlava česká na českém pomezí
je nám malou pevnůstkou a přední stráží
(Potlesk.) a my žádnou nevydáme nebo
aspoň nemáme vydati bez pomoci v příboji
číselné a hospodářské
převahy. Copak nevznikal lidnatý průmysl,
který německou hospodářskou převahu
stvořil a tvoří, z toho povrženého
a prý přivandrovalého materiálu? (Výborně!
- Potlesk.) Prosím, nenadouvejme se, vždyť
jsme na této planetě všichni jen hosty a příchozí
a všichni na sebe navzájem odkázáni,
ale buďme spravedliví a přejme jeden druhému
národní existenci a naše národní
existence na rozdíl od vaší jest jen tímto
státem zabezpečena. (Výborně! -
Potlesk.) Ten prý přivandrovalý dělník
se dřel ve vašich továrnách, dusil se
a umíral ve vašich šachtách, mezitím
co jeho duše, duše jeho dětí byla křivena
a mrzačena v německých školách.
(Výborně! - Potlesk.) To byla, pánové,
ta svobodná soutěž, za které se ovšem
nezadržitelně v Rakousku prohýbala ta hraniční
čára našeho pomezí a za kterou hasly
jeho strážné ohně. Dnes, a v tom je
právě politický smysl naší svobody,
stojí za českým člověkem síla
jeho celého kmene, ztělesněného tímto
státem, nechtějte na tom nic měnit, jestli
se nechcete dotýkati našeho nejcitlivějšího
místa. (Výkřiky. - Posl. dr. Rosche
[německy]: Byli jste nespokojeni s politikou
ve starém Rakousku a nyní zde děláte
tutéž politiku! Na tuto politiku staré Rakousko
zahynulo!)