Místopředseda Taub (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. dr. Stránský (pokračuje):
Němečtí kolegové ze Sudetendeutsche
Heimatpartei sami si jsou vědomi, že vlastní
příčina jejich vzrůstu je bída
hospodářská, bída, která postihla
tento stát, vždyť oni sami sebe nazývají
"Notgemeinschaft".
Já jsem včera zaslechl jeden výkřik,
který padl v boji mezi německými soc. demokraty
a Henleinovci. Německý soc. demokrat se otočil
na klub henleinovských poslanců a řekl: "Teď
je vás tady tolik, že to všecko spravíte!",
načež mu odpověděl někdo z toho
klubu: "No, vy jste přece u moci!" V tom je právě
klíč k pochopení resp. k nepochopení
celé této otázky. Vy říkáte
slovo moc, jakoby to znamenalo, co to znamenalo kdysi. Dnes není
moc mocí, dnes moc znamená těžkou odpovědnost
za těžkou bídu. (Výborně!
- Potlesk.) Nemáme jiné moci, než
hledati cestu z té bídy, která tísní
nás jako vás, a když mluví Němci
o nouzi, jakoby to bylo něco jim specifického, tedy
jim na to chci jen něco říci. Nechci se ani
šířiti o tom, že přece všichni
víme, že příčina té bídy
je v tom, že náš stát ztratil za 14 miliard
práce pro cizinu. A všichni víme, že je
to poslední následek války, kterou my jsme
nezačali. (Výborně! - Potlesk.)
A druhá věc, kterou vám specielně
musím připomenout, kterou vy nevidíte, je,
že německý průmysl netrpí jenom
tou krisí, která nás všecky postihla,
nýbrž že on z velké části
odnáší - a za něj to potom odnášejí
ti nevinní dělníci - tu skutečnost,
že němečtí průmyslníci
tak dlouho nevěřili našemu státu (Hlučný
potlesk.), nevěřili naší koruně.
Každá měna, každá valuta vám
byla lepší nežli česká a vy dobře
víte, jaké ztráty utrpěl německý
průmysl valutárními spekulacemi německých
továrníků. Vy jste nám zde s velkou
emfasí včera rozvinuli mapu, na které je
vidět procento nezaměstnanosti, a ukázali
jste, jak silná je tato nezaměstnanost v pohraničním
území. V duchcovském okresu, kde ta mapa
je tak silně tmavá, žije 36.000 Čechů,
v mosteckém 44.000, v litoměřickém
34.000, v teplickém 25.000, v ústeckém 25.000,
a to je, prosím, číslo obyvatelů.
Ale teď uvažte, že to obyvatelstvo procentově
je rozděleno, když se díváme na rozdělení
sociální, tak, že zase z českého
obyvatelstva je větší procento dělnictva
než z obyvatelstva německého a průmyslníci
jsou Němci, a když rozhodují o tom, kdo má
býti nezaměstnaný a kdo ještě
má býti zaměstnán, jsou to především
vždy čeští dělníci, kteří
jsou na radě a na ráně.
Tedy nechme těchto věcí a dejme si raději
otázku - to je praktičtější -
jak pomoci. Okolo té se točila celá debata
i celé vládní prohlášení,
jenže v tom je právě chyba nové německé
strany, že se ona na naši hospodářskou
problematiku, na to, co má ve skutečnosti pomoci
německému obyvatelstvu, vůbec nechce podívati
našimi methodami, nýbrž jakýmisi novými,
o kterých nám nic bližšího neříká,
ale které právem se nám všecky jeví
zpropadeně podobné fašistickým methodám.
Já přijdu ještě k detailům, které
to dokazují. Ale říkáte - myslím,
že to řekl kol. Sandner - že kdyby nebylo
takové antithese, protikladu a tohoto hnutí proti
stávajícím poměrům, nebyla
by tato strana dosáhla tak velikého volebního
úspěchu. Samozřejmě ta antithesa je
antithesou mezi bídou a kýmsi, kdo říká:
"Pojď za mnou, já ti pomohu!" Ale to nebyla
křivda, když vám zde německý
řečník řekl, že politicky kořistíte
z té bídy a máte v tom více než
v čemkoli jiném partnera na české
straně. My jsme přece byli svědky, jak se
u nás přímo agitovalo a říkalo
se: "Kdo je nespokojen, vol oposičně, a kdo
je spokojen, vol vládní většinu!"
Jenom že rozumný a soudný člověk
na české straně jich bylo víc než
na německé - si oproti takové agitaci řekne:
Když se nějaké politické hnutí
zakládá, když zakládá samo sebe
na nespokojenosti, jak mu mám věřit, že
se bude starat, aby se z té nespokojenosti stala spokojenost?
Neboť pak bude pryč ta pára, která je
hybnou silou toho hnutí. Fakt je, že oproti této
koalici, která je konglomerátem různých
směrů, která je myšlenkovou soutěží
- neboť to je pravý smysl demokracie - nestačí
vyslovovat slovo "demokracie", záleží
také na tom, rozumět jeho smyslu. A smysl demokracie
je právě v té myšlenkové soutěži
různých stran, na které je založena
tato koalice a na základě které hledáme
právě východisko z té bídy,
která sužuje český lid zrovna tak jako
lid německý. Ale když vy se zde představujete
jako kolektiv, který bez soutěže a bez té
demokratické dělby práce se odvažuje
na řešení nějakých problémů,
aniž by ukazoval, jak to udělá, nezbývá
přece než rozumět tomu tak, že je to analogie
toho, co vidíme v sousedství. Je to ten frontový
charakter a ten vůdcovský princip. Nepodceňujte,
prosím, tuto věc. Jak jinak tomu máme rozumět,
když v brožuře "Henlein mluví"
výslovně vůdce této strany se hlásí
k Führerprincipu, k tomu principu, že jeden rozhoduje
o tom, co se má dělat.
Vy říkáte, že se hlásíte
- dovolte, abyste mi lépe rozuměli - k tomuto státu,
a stýskáte si, že zde nemáte na české
straně žádného partnera. Dejme tomu,
že byste toho partnera měli, že by někdo
chtěl do této školy jít a že by
tato škola mezi námi zvítězila. Pak
bude vůdce tohoto státu v Praze, nepůjde
třebas ani do parlamentu, poněvadž se na parlament
bude dívat tak, jako Henlein se dívá na tento
parlament, a pan Henlein bude nanejvýš jeho podprefektem
v Aši. To nebude už vůdce. (Potlesk.) Všecko,
v čem jsou založena práva Němců,
to všecko je právě v těch demokratických
institucích, které vy zapíráte, třebaže
se smějete. Vy nejste sami v sobě demokraticky ustaveni,
a to je pro nás a pro všecky ostatní velmi
příznačným ukazovatelem. Když
mluví pan Jaksch nebo někdo z komunistického
klubu, tedy si můžete myslit, že je to rivalita,
ale nám je národně jedno, jak jsou Němci
rozděleni. Vy jste sem nepřivedli ani o jeden německý
mandát více než tu bylo, naopak je tu o jeden
německý mandát méně. My nemáme
jiného důvodu než sledovat pravdu, když
takto mluvíme, my nemáme co agitovat ve vašich
řadách. A nevěřte, že vlastenectví
tak, jak to říkají v Německu, je vyloučeno
tam, kde se občanstvo demokraticky vrství na politické
strany. My tady na české a slovenské straně
jsme hodně roztříštěni stranicky,
ale jestli si myslíte, že je roztříštěno
naše národní vědomí a cítění,
klamete jenom sebe! (Potlesk.)
Mně se rozumí samo sebou a říkám
to vždycky, že můžeme trvale získat
politickou součinnost Němců jenom tenkrát,
když Němci dovedou chápat tuto politickou součinnost
s námi, to znamená: když dovedou celý
tento stát chápat ne jako nějaké nutné
a dočasné zlo, nýbrž tak, jako jej chápeme
my, když jej dovedou chápat opravdu positivně
a když se podle toho budou řídit, když
pochopí, že to není oběť, kterou
žádáme, aby učinili Němci ve
svých národních citech našim národním
zájmům. Tak by tomu bylo, kdybychom my zde chtěli
Němce odnárodňovat; ale my to nechceme a
jen prosíme, žádáme, toužíme,
aby s námi sloužili tomuto státu také
jakožto státu. jehož dějinným určením
je právě existence českého a německého
národa. Prosím vás, abyste se dívali
dále na ty cíle, kterým my jsme učinili
tento stát služebným. Vždyť my jsme
se nedomáhali svobody jenom proto, abychom měli
své barvy, znaky, hymny, nýbrž abychom mohli
sloužit také vyšším věcem,
a sloužíme jim. Srovnávejte poctivě
a nestranně naši službu Evropě a míru
(Potlesk.) a tu německou službu! Byl to přece
německý básník a pan dr. Peters
ve svém nitru dobře musí vědět,
jak zní jeho slova v dnešním Německu
- byl to německý básník, který
napsal verš, který svému hrdinovi vložil
do úst: "Geben sie Gedankenfreiheit". Jděte
do Německa, ukažte tam svobodu myšlenky. My zde
nic jiného nechceme, než této myšlence
dát do služeb celý stát. A stěžujete-li
si, že se přece u nás něco policejně
omezuje, že ani u nás není svoboda myšlení,
tedy vám pravím, že my zde jen jednu myšlenku
potlačujeme a budeme potlačovat: myšlenku,
aby myšlenka nebyla svobodná (Potlesk.), neboť
té právě slouží každý
pokus o fašistickou organisaci a fašistickou politickou
metodu.
Nevím, jak to říci a jak máme mluvit,
aby naši Němci konečně dovedli trochu
cítit, jako my cítíme. Dejme tomu, že
byste vy neměli těch předsudků a postranních
úmyslů, na které ukazuje tolik znaků
na vaší straně. Dejme tomu, že by se vám
tím křivdilo. Pochopte, jak nám všem
- a to platí o nás Češích a Slovácích
zde od nekonservativnějších lavic až tam
po komunistické - pochopte, jak nám všem musí
záležet na národní svobodě, která
tak dlouho byla odňata tomuto národu, a jak se musíme
úzkostlivě a kriticky dívat na všecko,
co tuto svobodu může ohrozit. Budu mít jiné
příležitosti s vámi mluvit o těchto
věcech a jsem přesvědčen, že
budete muset tuto barvu přiznat.
Dnes volali Němci, když někdo promluvil o jejich
souvislosti s Třetí říší:
"Denunciant!" Protestovali, přiznám, tak
fanaticky, že bylo těžko pochybovat o subjektivním
přesvědčení toho, kdo protestoval.
Ale fakt je, že metody, které zde nová německá
strana nastoluje, ji nezbytně automaticky staví
na to místo, a když analysujeme její postoj
k zahraničním otázkám, uvěříme
to i konkrétně, neboť když říkají
ti pánové, že s námi stojí o
mír a že s námi chtějí dělat
evropskou politiku dobrá. Dnes, myslím, není
na světě - a jsem přesvědčen,
ani v Berlíně - člověka, který
by pochyboval, že dr. Beneš je opravdu bojovníkem
za mír v Evropě a ve světě. Pochybovačů
bylo mnoho. Dlouho mu to nevěřil Mussolini, dlouho
mu to nevěřili v Berlíně, dlouho mu
to nevěřili v Moskvě. Dnes o tom je přesvědčen
celý svět. Jestli se jeho práce podaří,
tím lépe, potom všechno, co se v této
zemi děje, dostane jiný ráz, také
naše debaty a vzájemné vztahy, ale nemůžeme
vyloučiti, že se mu to nepodaří. Až
dosud všechno, co jsme slyšeli z této strany
o zahraniční politice, je soustředěno
v Henleinově slově: "Já věřím,
že Hitler chce mír". A jestliže nechce a
jestliže se mír neudrží, dojde-li k tomu,
že tento národ bude museti znovu bojovati o svoji
existenci, nemůže nikdo z vás pánové,
ani pan dr. Rosche, ani p. dr. Peters, podle pravdy,
dívaje se nám do očí, říci,
že jeho vztah k této zemi a vztah, který v
této zemi budoval mezi německým obyvatelstvem,
jest takový, aby stačil býti pohnutkou jíti
i bojovati a umírati za tuto zemi u vědomí,
že je to smrt ne za jednu vládu, ne za jeden zakreslený
stát, nýbrž že je to smrt za velký
ideál svobody, v jehož službu se tento stát
spolu s jinými postavil, ideál, který má
býti a mohl býti Němcům nezávislým,
Němcům, kterým jest dovoleno svobodně
myslit, stejně blízký, jako jest nám.
A já na konec chci říci jen toto: Nová
německá strana se opírá o svoje mládí,
o svoji snahu po nových poměrech; jedno z nejdůležitějších
slov v jejím provolání bylo slovo "Neugestaltung",
nově utvořiti poměry. Všichni to chceme,
neboť jestli se nepodaří nově utvořiti
poměry, nepodaří se odstraniti tu bídu,
umírání chudých lidí, hladových
dětí to není jen politická otázka,
dnes všichni chceme jíti za lepší budoucností,
ale nejde všechno za lepší budoucností,
co slibně, parádně a pokrokově vypadá.
My vidíme ve svém sousedství velkou společenskou
kázeň, ovšem kázeň vynucenou
tvrdou pěstí; vidíme tam velký technický
ruch, vidíme tam množící se letadla;
ale těmi letadly, se kterých se shazuje dynamit
na živé lidi, se neletí do lepší
budoucnosti (Potlesk.), to jsou jiná letadla, letadla,
ve kterých takový Amundsen letí pomáhati
stroskotanému Nobilovi, letadlo, ve kterém takový
Lindbergh sám a sám přeletí celý
oceán, a chcete-li, i takové letadlo, na které,
jak jsme četli před časem v novinách,
naložili v alpských zemích několik tisíc
zkřehlých vlašťovek, které nedoletěly
na jih a dopravili je do alpské roviny. Letadla lidskosti,
dobrého srdce jsou těmi letadly, která letí
do lepší budoucnosti a pro vás všechny,
pánové z německé strany, na tento
let, ale jen na tento let a do této budoucnosti, ve které
se pracuje motorem lidského srdce, které přece
buší ve vašich prsou stejně jako v našich,
je v těch našich politických letadlech reservováno
místo. Ale kde půjde o to, ne do budoucnosti, nýbrž
tam, odkud jsme teprve tak tak vybředli, o reakci do těch
časů, kdy jeden národ druhým panoval
a druhé si porobil, tu si ovšem nemůžeme
rozuměti nikdy. (Výborně! - Potlesk.)
My máme důvěru, že naše vláda,
i když nemůže v těchto časech kráčeti
mílovými kroky, přece jenom trpělivě
bude všecko dělati, abychom se mohli k těmto
svým lepším cílům blížiti,
my považujeme loyálnost k vládě, dokud
to bude dělati, za svou občanskou i za svou národní
povinnost. Bude lépe, víme to, cítíme
to, neotravujme mezi sebou zbytečně ovzduší
nepravdou, analysujme si všichni svoje nitra, mluvme si tak,
jak myslíme, mluvme si tak, jak cítíme, a
pak bude míti naše vláda na této cestě
a při této práci také tu moc, tu sílu,
kterou k ní potřebuje. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Bečko.
(Výkřiky posl. dr. Rosche.)
Prosím o klid.
Posl. Bečko: Ctená snemovňa! Debata
o vládnom prehlásení speje ku koncu. Je nesporné,
že činnosť v tomto parlamente (Výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) je
značne veselejšia a živejšia oproti činnosti
v minulosti. Bolo by si len priať, aby v tomto veselí
a čerstvosti sa pokračovalo v práci, ktorej
je tak veľa potrebné v tomto štáte v ohľade
hospodárskom a sociálnom vykonať. (Stálé
výkřiky. Hluk. - Místopředseda
Taub zvoní.) Ovšem musíme konštatovať,
že prednesené reči, ktoré tu odznely,
nie v každom prípade... (Hluk. - Mistopředseda
Taub zvoní.) sú verným odrazom skutečnej
situácie v tomto štáte, tak ako sa pomery nachodia,
ale sleduje sa úplne iný cieľ, obrátiť
pozornosť k veciam, ktoré nemajú čo
činiť s úkoly dnešnej doby, aby mohlo
byť prikročené všetkými silami
a prostriedky k riešeniu hospodárskych a sociálnych
problémov, ktoré sú tak výsostne ožehavé
a potrebné.
Je potrebné pripomenúť, že doba 17 rokov
nestačila k tomu, aby sme mali vyriešenú otázku
čsl. jednoty. Tým menej mohla stačiť
k tomu, aby tento nový štát (Hluk. -
Místopředseda Taub zvoní.) mohol byť
hospodársky a sociálne vybudovaný. Veď
problém, o ktorý ide, zvlášte na Slovensku,
nie je problémom autonomistickým, nie je problémom
politickým, je problémom výhradne hospodárskym
a sociálnym. A tí, ktorí Slovensko robia
problémom politickým, sledujú ciele, ktoré
sú cudzie demokracii, ktoré sú cudzie československej
vzájomnosti a čsl. jednote. Je pravda, že mohlo
byť vykonané viac za dobu trvania tohoto štátu,
keď už nie v ohľade hospodárskom a sociálnom
a sjednotenia štátu, ale aspoň na poli právnej
unifikácie sme mohli mať všetky otázky
za sebou. Je znova potreba opakovať to, prečo vlastne
máme a k čomu máme ministerstvo unifikácie,
jestli tomuto ministerstvu nedáme takú pôsobnosť,
aby mohlo pracovať s parlamentom společne na právnom
sjednotení všetkých právnych ustanovení,
ktoré sú k riadeniu a jestvovaniu tohoto štátu
potrebné. Nie je možno inak, len konštatovať,
že práve i samotný právny dualizmus
zapríčiňuje veľké hospodárske
škody nielen samotnemu Slovensku a čsl. jednote ako
takej, ale štátu celému, lebo tento starý
právny stav, ktorý tu je, je veľmi bohatým
zdrojom, bohatým žriedlom konzervovania ducha starého
hungarizmu. A tu je veľká chyba, jestli sa prechádza
stále cez toto k dennému poriadku akoby tohoto problému
a tejto potreby tu nebolo. (Předsednictví se
ujal předseda Bradáč.)
Je síce pravda, že vládne prehlásenie,
prednesené pánom min. predsedom, dotklo sa tejto
otázky; je konštatované, že sa bude pracovať
zvýšenejším úsilím na právnom
sjednotení zákonov v tomto štáte. Dobre.
Bolo by ale potrebné, aby sme mohli čo najrychlejšie
videť skutky po tejto stránke. A pokiaľ ide o
čsl. jednotu a jej ponímanie námi sociálnymi
demokraty, tak môžem konštatovať toto: V
tom okamihu, keď vznikol tento čsl. štát,
videli sme, že stará idea čsl. jednoty je prakticky
prevedená. Poznali sme v tej chvíli potrebu postaviť
sa na tú stranu, kde sa budujú pracne pozitívne
základy hospodárske, sociálne a kultúrne
nového štátu. Nevideli sme potrebu z tejto
otázky robiť problém, a ja som presvedčený,
že toto nie je len stanovisko sociálnych demokratov,
ale že je ono stanoviskom všetkých strán,
ktoré myslia uprímne a sú si vedomé,
že tento štát musí trvať navždy
a na večné veky. (Výborně! -
Potlesk.)
A vtedy práve, keď tie strany, ktoré zastávajú
na Slovensku toto stanovisko, pri volbách týchto
dosiahnu posílenia svojích vlastných pozíc
- ja prosím nepočítam fašistov, nepočítam
národné sjednotenie, ja beriem za základ
koaličné strany minulé a živnostenskú
stranu stredostavovskú - tieto strany dosiahly 602.542
hlasov na Slovensku, prosím, je to väčšina
proti autonomistickému bloku, nie proti ľudákom
ako takým, proti autonomistickému bloku o viac ako
50.000 hlasov, a je podivné, jestli v tejto chvíli
najde sa v historických zemiach časopis a to večerník
"Českého Slova", ktorý napíše:
"Slováci idú do vlády". - Nuž
čo? Slováci sú ľudáci? Tie druhé
strany, ktoré dosiaľ vo vláde boly, nie sú
Slováci? Tie strany, ktoré dosiaľ tvorili vládu
tohoto štátu spolu s ostatnými stranami v historických
zemiach, snáď nenáležia k súčasti
tejto republiky a tohoto štátu, k Slovensku? Tento
postup nebol šťastne volený a nebol domyslený,
jestli takýmto spôsobom sa chce vytvárať
mienka a chce sa na verejnú mienku českej verejnosti
posôbiť. To sa nedá celkom prijať, lebo
je potrebné vychádzať z pomerov tých,
aké máme na Slovensku. Našim zvykom nie je
hovoriť v Prahe inak a na Slovensku tiež inak. My hovoríme
všade jednakým spôsobom. My sa nedvoríme
v Prahe nikomu. My sme súčiastka tohoto štátu,
za týmto štátom stojíme a padáme,
pre nás sú všetky sporné otázky,
súvisiace s českoslovenkou jednotou, vybavené,
nejestvujú. My hlásime sa ku tvorivej práci
a voláme pre toto. Ten, ktorý nevidí a nechce
videť ďalej, ktorý vidí celý problém
slovenského života a problém dejstvovania kultúrneho
a hospodárskeho vývoja Slovákov len v autonomii
Slovenska a v tom, že nie je problém československej
jednoty riešený, keď niet autonomie podľa
pittsburskej dohody, ten má úmysly trochu ešte
aj iné, ako skutočné úmysly pomôcť
výhradne Československému jednotnému
štátu a slovenskému ľudu, ten nechce riešiť
opravdove a vážne hospodárske a soci álné
problémy Slovenska.
Počul som všetkých rečníkov z
ľudáckeho tábora hovoriť. Postrádam
v tejto debate jednoho človeka z autonomistického
bloku. (Hlasy: Martina Rázusa!) Áno,
Martin Rázus nie je ani v tejto dobe k najdeniu.
Ľudáci ako partneri, vedúci autonomistický
blok, mu spôsobili takú radosť, že vôbec
radšie sa neúčastní zasedania snemovne,
práve pri zahajovaní, lebo sa sklamal vo svojich
volebných kamarádoch. Vidí sa byť ukrátený
právom, lebo nedodržali smluvu volebného paktu.
Oni nechceli veriť, že to, čo autonomistický
blok dosiahol, nedosiahla ľudová strana, ale ten blok.
Oni stavia otázku opačne, že totiž výsledok
volieb, ktorý bol dosiahnutý na Slovensku autonomistickým
blokom, bol dosiahnutý výhradne ľudovou stranou,
čo nie je pravda. To je možné nahovoriť
len tým, ktorí nepoznali pomery na Slovensku, ktorí
nepoznali pomery pred tým, než sa autonomistický
blok ustavil, a aké psychologické prostredie vzniklo
utvorením autonomististického bloku. Toto je, prosím,
posledný pokus záchrany politiky autonomistickej,
ľudáckej, ako politiky, ktorá nemá nič
spoločného s demokraciou ani s principy, na ktorých
je tento štát budovaný.
Veď si tu sťažovali páni z ľudovej
strany na pokuty, ktoré dostali niektorí ich príslušníci
za rušenie shromažďovacieho práva, nuž,
prosím pekne, nebudem citovať a predčítavať
mená naších príslušníkov,
ktorí tiež boli pokutovaní. Len pripomenem
ľudákom toto: To je praktický výsledok
politiky, keď vládli ľudáci, politiky
pánskej koalice. To je výsledok "prügelpatentu",
proti ktorému sme tak oponovali, proti ktorému sme
sa bránili. Oni to chceli mať. Dnes sa im to nezdá,
keď už i prišívajú okresní
náčelníci z vlastnej úradnej moci,
ktorú im oni dali - takéto pokuty ich vlastným
ľuďom. To nie je demokracia, ale nie je demokracia ani
násilné rozbíjanie shromaždeni, tak
ako to predovšetkým organizovali ľudáci.
Protestuje sa proti vyhláške krajinských úradov,
ktoré prišly s krížem po funuse. Tá
vyhláška, ktorá upozorňuje na kanzelparagraf,
ktorá upozorňuje, že nie je dovolené
náboženstvo zneužívať k politickým
účelom, prišla uplne pozde. V Hodroši
postavili ľudáci kríž na prostranstvo
obce s nápisom: "Zachraň svoju dušu, hlasuj
na sedmičku". Tento kríž odstranili 2
dny pred voľbami a tá vyhláška krajinského
úradu bola vydaná 10 dní pred voľbami.
Mohol bych takýchto vecí uvesť veľmi mnoho.
Ešte je potrebné vyzdvihnuť jeden zjav, ktorý
sa prejaviľ v tejto volebnej agitácii v súvise
s tým, ako včera pán dr. Tiso s tohoto
miesta formuloval zásadné prehlásenie o autonomistickom
požiadavku ľudákov. Pán šéfredaktor
Sidor v úvodnom článku Slováka
napísal práve vtedy, keď volebná kampáň
dostúpiľa vrcholu: "Radšej čestnú
smrť, ako československu jednotu!" (Hlasy:
Hanba mu!) Čo to je "radšej čestnú
smrť ako československú jednotu"? Jaká
to má byť smrť "čestná",
ako sa tomu má rozumeť? Má to byť smrť
na barikádach niekde v nejakej revolúcii, v nejakom
zápase, povstaní za nejakú veľkú
ideu, alebo ako, či československá jednota
není taká idea, ktorá nás musí
v týchto ťažkých chvíľach
všetkých Čechov a Slovákov sjednotiť
k tvorivej práci, aby sme v tej záplave autarkie
a veľkej racionalizácie, pokroku techniky a v nesprávnom
užívaní tohoto pokroku zachránili to,
čo je našou podstatou?
Prosím, dokiaľ v ľudáckych radoch budú
sa ozývať také hlasy, pokiaľ v radoch
ľudáckych nebude vidno zreteľne a jasne, že
oni chcú pracovať na riešení problému
sociálneho a hospodárskeho v tomto štáte,
nie je možné veriť, že skutočne a
vážne chcú a o nič iného im nejde,
než o to, aby pomáhali Slovensku.
Len ešte pripomenem jedno, a to na adresu republikánskej
strany. Lesný erár, chce-li slúžiť
podľa zásad demokracie, musí štátne
lesy a statky spravovať principmi demokratickými,
pokiaľ ide o ochranu pracovného pomeru a sociálne
slabých. (Potlesk.)