Víme, že vláda má a bude míti
těžké úkoly. Hospodářská
krise trvá a nezaměstnanost to není problém
jedné politické strany nebo vrstvy, nýbrž
problém všech stavů a celého státu.
(Souhlas.) A je starostí nás všech,
abychom hledali cesty, jak nalézti chléb těm,
kteří by rádi pracovali, ale kteří
práce nemohou najíti. (Souhlas.) To neznamená,
že bychom byli spokojeni se vším, jak se řeší
nebo jak bylo možno zatím řešiti problém
nezaměstnanosti. Rádi budeme podporovati pana ministra
soc. péče, zejména v oné jeho činnosti,
aby na místě podpor byla prováděna
především produktivní péče
o nezaměstnané. (Potlesk.) Je někdy
lépe stavěti třeba čínské
zdi než nechati statisíce lidí nezaměstnaných,
aby přemýšleli o své bídě.
(Hlučný potlesk.) Víme, že zákony
o podpoře v nezaměstnanosti budou vyžadovati
úprav. Bude potřebí hledati cesty, aby bylo
co nejméně těch, kteří by na
práci čekali, aby nemohlo býti podpor v nezaměstnanosti
zneužíváno těmi, kdož ještě
pak zneužíváním poškozují
ty skutečně těžce trpící,
aby počet nezaměstnaných u nás co
nejdříve podstatně klesl. Proto mylně
by se domníval každý, že politika agrární
je politikou proti průmyslu a politikou pro znemožnění
exportu, politikou, která by chtěla zabrániti
roztočení kol našich továren.
Slavná sněmovno, my jsme si velmi dobře vědomi,
že tak, jako je starou pravdou, nemá-li sedlák,
že nemá dělník, živnostník,
průmyslník, že také zemědělství
potřebuje konsumenta zemědělských
výrobků a že pocítí krisi a bídu
dělnictva a úřednictva také ve zhodnocení
a prodeji svých zemědělských výrobků.
My jsme volali a voláme vždy jen po zdravé
národohospodářské politice, po rozumné
úpravě, aby zhodnocena byla spravedlivě práce
člověka pracujícího na půdě
tak, jako má nárok na zhodnocení práce
ten, kdo pracuje v továrně nebo v úřadě.
(Potlesk.)
Bylo by chybou, kdyby se u nás někdo ještě
domníval, že je možno zmenšiti výrobu
zemědělskou, a že zvyšování
výroby zemědělské znamená poškozování
dělnictva nebo průmyslu a v důsledku toho
snad poškozování státu. Zvyšováním
kulturní úrovně obyvatelstva, zvyšováním
vzdělání zejména našich občanů
na Slovensku a Podkarpatské Rusi zdviháme samočinně
produkci zemědělskou, poněvadž statistická
data nám ukazují, že za posledních 15
let produkce zemědělská na př. na
Podkarpatské Rusi vzrostla téměř o
200%. Proto to není něco umělého,
to je přirozený vývoj, že vzdělaný,
odborně uvědomělý zemědělec
vytěží z jednoho hektaru půdy více,
než vytěžil jeho otec nebo jeho praděd.
Proto se nemůžeme stavěti na stanovisko, že
bychom mohli zastaviti zvyšování kulturní
úrovně zemědělských vrstev
v našem státě. Jsem přesvědčen,
že bude i na příště naší
snahou, abychom z půdy co možná nejvíce
a co možná nejlaciněji vyrobili. A přirozeně,
abychom vyráběli, jako je to v našem průmyslu,
co možno to nejlepší, abychom byli schopni konkurovati
jak v průmyslu, tak v zemědělství
jakostí a hodnotou svých výrobků.
(Potlesk.) Jsme proto pro organisaci, pro plánovité
hospodářství ne za každou cenu, ne slepě,
ne heslovitě, nýbrž jsme pro regulování
zdravé a úměrné ať ve výrobě,
ať v distribuci. Požadavky naše, které v
tomto směru klademe, nejsou namířeny proti
žádnému stavu ani proti žádné
jiné vrstvě výrobní. Nechceme žíti
z práce jiných. My volali jen po spravedlivém
zhodnocení zemědělské výroby,
neboť v tom není nic jiného než také
spravedlivá mzda milionů lidí žijících
na půdě. Nechceme drahotu. Otázka regulace
obilního obchodu, zásahy regulací živočišné
výroby mají směřovati k dosažení
stability cen, mají především znamenati
ochranu slabého proti jakékoliv spekulaci. (Potlesk.)
Nechceme, aby slabý rolník, který je
již dluhy existenčně ohrožen a který
musí prodávati své produkty po žních,
prodával lacino, a aby spekulant na jaře prodával
draho. (Tak jest! - Potlesk.) Také nechceme,
aby konsument, tak jako producent, byl vydán na pospas
spekulaci, ale přejeme si dohody na rozumných cenách
zemědělských výrobků, aby rolník
věděl po celý rok, zač a pro co pracuje,
a aby konsument věděl, že po celý rok
se mu nebudou produkty zdražovat. (Potlesk.)
Otázka zemědělské produkce není
jen otázkou sedláků a domkářů,
nýbrž je také otázkou mzdy zemědělského
dělnictva a je otázkou a důležitou složkou
zemědělské výroby, důležitou
složkou v celém našem národním
hospodářství. Proto pevně věříme,
že se také dohodneme s ostatními stavy, které
chtějí požadavky zemědělské
spravedlivě posuzovati. Pevně věříme,
že se dohodneme s naším živnostníkem,
obchodníkem a řemeslníkem, neboť velmi
dobře víme, že také tyto vrstvy mají
zájem na rozumném rozvoji i našeho svépomocného
sdružování a že i naše živnostnictvo
bude míti zájem, aby ono samo si vybudovalo živnostenské
družstevnictví, aby i ono ve svém celku se
chránilo proti mnohé spekulaci a proti zásahům
kapitalistickým, které často poškozují
široké vrstvy drobných a středních
našich živnostníků. (Tak jest! -
Potlesk.)
Chápeme a pokládáme za spravedlivý
požadavek živnostnictva v boji proti velkopodnikům,
zřizujícím stále nové různé
poboční závody a filiálky. Budeme
proto rádi podporovati snahy nesoucí se k omezení
těchto filiálek a ke spravedlivému jich zdanění
(Výborně! - Potlesk.) nejen z toho
důvodu, že je to zájem živnostnictva,
nýbrž také proto, že je to regionálním
zájmem našich měst a okresů (Potlesk),
aby jejich příjmy, které plynou ze samosprávných
přirážek, nebyly právě rozmachem
velkopodniků ohrožovány a stále snižovány.
(Potlesk.)
Pokládáme za svůj úkol a svou povinnost
v plném rozsahu podporovati snahu vlády, aby připravila,
projednala a předložila parlamentu osnovu zákona
o úpravě zemědělských dluhů,
neboť úprava dřívějších
zemědělských dluhů, toť není
jenom otázka a požadavek našich zemědělců,
ale já bych zdůvodnil, že to je zájem
všech spořilů a šetřilů,
že je to zájem lidového peněžnictví,
abychom mohli konečně zastaviti platnost zákona
o zastavení exekučních dražeb, aby nebylo
zde nebezpečí, že desetitisíce rolnických
a domkářských usedlostí bude prodáno
v exekuční dražbě. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, není zájmem československého
peněžnictví, aby lidové peněžní
ústavy a banky hnaly do exekučních dražeb
tisíce rolnických a domkářských
podniků a aby se staly majiteli těchto podniků
a hospodařily samy na nich, poněvadž by kupce
na ně nenašly. (Výborně! - Potlesk.)
Voláme proto a vítáme, že ve vládním
prohlášení byl obsažen požadavek
úpravy některých zákonů daňových,
aby daňová břemena byla spravedlivě
rozvržena na jednotlivé výrobní vrstvy.
Domáháme se zajisté právem, aby zejména
novelisován byl zákon o převodních
poplatcích a dědické dani, aby v zemědělství
ti, kteří přebírají své
domky anebo svá hospodářství, ne.
platili převodní poplatky ze všech dluhů,
které váznou na zemědělských
usedlostech. (Výborně! - Potlesk.) Zatím
co slučování a spojování velkých
akciových a jiných společností osvobozeno
jest od poplatků, platí zemědělec,
jehož majetek 100.000 Kč zadlužen je třeba
90.000 Kč, převodní poplatky při přejímání
tohoto majetku z celé odhadnuté částky
bez ohledu na výši zatížení. Já
věřím, že v této slavné
sněmovně nenajde se nikdo, kdo by oprávněnost
našeho požadavku za novelisaci a spravedlivou úpravu
těchto zákonů popíral. (Potlesk.)
Vláda bude míti ovšem ještě mnoho
těžkých a odpovědných úkolů,
aby v této době upravila rozpočet s velikou
a někdy i bolestnou šetrností, abychom mohli
zabezpečiti zdravý hospodářský
vývoj do roku příštího. Ale má-li
dojíti k oživení hospodářského
života, má-li znovu dojíti v zemědělství,
v živnostech k dosažení rentability, pokládáme
za nutné, aby vláda jako jeden z prvních
svých úkolů vzala si za úkol pracovati
ke snížení úrokové míry
(Potlesk.) a pracovati k tomu všemi prostředky
velmi důrazně, třeba víme, že
musí býti přihlíženo k hospodářskému
životu. Ale nerozpakuji se říci, že nevěřím,
že tyto věci bez určitého tlaku stanou
se cestou dohody. (Potlesk.) Jsem přesvědčen,
že bude potřebí někdy i normativních
zásahů. Chceme-li dosáhnouti rentability
zemědělské a chceme-li dojíti k úpravě
poměrů v našem hospodářském
životě, musíme dáti možnost, aby
ti, kteří mají vůli podnikat a tvořit,
mohli si opatřiti potřebný levný úvěr.
Nejde mluviti o ochraně soukromého podnikání,
když není i na nejlepší podniky v této
době možno dosáhnouti výhodného
hypotekárního úvěru. (Výborně!)
Toť úkol a řekl bych přední
povinnost vlády a mám za to, že otázky,
spojené s řešením právě
tohoto úkolu, jsou jedny z nejdůležitějších,
neboť vyřešení této otázky
znamená podle mého přesvědčení
také zvýšení produktivity nejen v podnicích
státních a v samosprávě, nýbrž
především zvýšení podnikavosti
soukromé a znamená ve svých důsledcích
zmenšení nezaměstnanosti. (Výborně!
- Potlesk.)
Přál bych si, aby v tomto novém období
došlo také k úpravě administrativy našich
ústředních úřadů a k
reformě státní správy. Jestliže
tu a tam musíme konstatovati, že spisy v jednotlivých
úřadech příliš dlouho leží
a jsou nevyřizovány, můžeme slíbit
vládě plnou podporu republikánského
klubu v její činnosti tam, kde se bude snažiti
zjednodušiti úřadování, odstraniti
papírové úřadování (Potlesk.)
a naříditi, aby v terminovaném čase
vyřízeny byly všechny rekursy ať daňové
nebo jakékoliv jiné, aby spisy po několik
let neležely v šuplatech jednotlivých úřadů
a úředníků. (Potlesk.)
Bude to jistě také částí úkolu
nově zvolené parlamentní kontrolní
a úsporné komise. Jestliže v uplynulém
období parlamentní kontrolní a úsporná
komise prokázala, že její členové,
zejména v úsporném výboru, nedělili
se podle stran, ale po řadu let pracovali jen se zřetelem
k zájmům a potřebám státu,
přál bych si ze srdce, aby tomu bylo i na příště,
aby parlamentní kontrolní a úsporný
výbor ne pro noviny, ne pro veřejnost, nýbrž
ruku v ruce s vládou a se všemi činiteli dobré
vůle za spolupráce s účetním
a kontrolním úřadem vykonal ono poslání,
které poslanecká sněmovna a senát
Národního shromáždění
mu ukládá. Budeme proto v kontrolním výboru
žádat, aby vláda dala statisticky zjistit nevyřízené
spisy došlé do konce r. 1934 do jednotlivých
úřadů a aby stanovila přímo
termín, do kdy veškerá akta v jednotlivých
úřadech musejí býti pod osobní
odpovědností každého úředníka
vyřízena. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, parlamentu a zejména jeho
úsporné a kontrolní komisi nebude vždycky
možno dělati jenom věci populární,
nýbrž bude potřebí, abychom často
si řekli a plnili mnohé, čemu třebas
chvíli ani ulice rozumět nebude. Mám na mysli,
že bude nutno, abychom si jasně a pravdivě
řekli, jak bude potřebí provésti mnohé
reformy a reorganisaci v našem školství, ve stavbě
budov, v organisaci sociální péče,
aby nebylo postupováno amatérsky a na konec škodlivě
a draze, aby bylo postupováno účelně,
abychom někde příliš luxusně
zbytečně nebudovali, co potřebí budovat
není, a na druhé straně aby zase nebyly příliš
veliké mezery a nedostatky. Bude nutno, abychom si provedli
organisaci, ať v otázce budování nemocnic
nebo sociálních ústavů, aby se mnohé
otázky neřešily podle zájmů krajů,
měst nebo obcí z lokálních, někdy
čistě malicherných důvodů,
nýbrž aby rozhodovala zde otázka potřeby,
otázka účelnosti a velmi často také
otázka rentability.
Bude nutno, aby při řešení těchto
otázek bylo postupováno za spoluúčasti
a spolupráce veřejných zaměstnanců,
a já jsem přesvědčen, budeme-li řešit
mnohé problémy nejen pod odpovědností
sněmovny, poslanců a senátorů, nýbrž
také pod odpovědností těch, kdož
žádají splnění svých požadavků,
že budeme mnohé věci řešiti společně
plně odpovědně a že to přinese
prospěch státu a veškerému jeho obyvatelstvu.
(Potlesk.)
Voláme také po tom, co bylo již dříve
naším požadavkem, aby byla připravena
úprava kompetence jednotlivých ministerstev a úřadů,
aby byla připravena a řešena účelně,
abychom se nehádali z prestižních důvodů
o drobnosti, nýbrž abychom upravili tyto otázky
tak, jak 17 let zkušeností nám ukládá.
K tomu především je nutno zrychliti tempo unifikace
jednotlivých zákonů a unifikace úřadů.
(Potlesk.)
Čekají nás tedy velké a velice odpovědné
úkoly. Čím těžší
doba, tím větší povinnost a odpovědnost.
My příslušníci republikánské
strany v intencích a v duchu svého zesnulého
vůdce Antonína Švehly nechceme a také
nebudeme od odpovědnosti utíkati. Chceme spoluříditi
a spoluspravovati stát se všemi lidmi dobré
vůle, se všemi státotvornými složkami,
v upřímné a loyální dohodě.
(Potlesk.) Chceme však jako upřímní
demokraté zcela jasně na všechny strany prohlásiti,
že spoluříditi a spoluodpovídati v demokracii
rozumíme také jednati rozhodně a rychle.
Nesmějí ti, kteří často nám
ukazují na cizí vzory, naříkati, jestliže
v zájmu autority státu a zabezpečení
státu nebudeme dělati všechno, co často
jako své přání vyslovují. Věříme,
jak alespoň první schůze tohoto parlamentu
ukázaly, že nově zvolený parlament s
velkou majoritou státotvorných živlů
splní ony naděje, které miliony voličů
v těchto těžkých dobách v tento
parlament kladou, a tak jako bylo a je naší chloubou,
že plných 17 let jsme udrželi vnitřní
postup ve státě bez otřesů, pučů
a demonstrací, tak věříme, že
i tento parlament zabezpečí silou své státotvorné
majority a dobré vůle všech státotvorných
občanů zdravý vývoj naší
republiky a její bezpečnost proti každému,
ať z venku nebo uvnitř. Vládu a jednotlivé
její členy budeme v jejich činnosti a práci
všemi silami v každém směru podporovati.
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Markovič (zvoní):
Ďaľším prihlášeným
rečníkom je p. posl. R. Böhm. Dávam
mu slovo.
Posl. R. Böhm (německy): Slavná
sněmovno! Mým úkolem dnešního
dne jest zaujmouti stanovisko k vládnímu prohlášení
se zřetelem k praktickému zemědělství.
Jednání mezi Svazem zemědělců
a sudetskoněmeckou stranou dne včerejšího
a také poukaz tisku, že v minulosti zástupci
zemědělství dali sedlákům upadati,
dává mně podnět, abych pohlédl
zpět na agrárně-politický vývoj
v tomto státě. Chci tím dokázati,
že zástupci německého zemědělství
v žádném případě své
desetileté parlamentní činnosti nesložili
ruce v klín, nýbrž že to byli zástupci
Svazu zemědělců, kteří často
se chopili iniciativy pro pomoc zemědělství.
Oni připomínali, naléhali a usilovali v zastoupení
zemědělských zájmů. V mnohých
zákonech, které se staly užitečnými
pro zemědělství, pevně vryto německé
myšlenkové bohatství. Jest naprosto mylným
názorem, když se dnes venku ve veřejnosti říká,
že hospodářské požadavky sudetskoněmeckého
zemědělství by byly dosaženy také
bez Svazu zemědělců, což konečně
také již pan senátor Vraný před
dvěma dny ve "Venkově" velmi výstižně
vyvrátil. Neboť vyskytují se přece určité
rozdíly mezi sedlákem na rovině a sedlákem
v horách a stálo nás to také často
mnoho námahy, hájiti v návrzích zákonů
také zájmy sudetskoněmeckých sedláků.
Dovolte mně poukázati na březen 1926, kdy
právě z naší strany vyšly iniciativní
návrhy, které potom vedly k tak zvanému zákonodárství
ochranných cel, když jsme poctivě prošlí
bubnovou palbou oposice. Tato ochrana tuzemských zemědělských
výrobků proti cizozemské soutěži
trvala až do roku 1930. V této době se v plném
rozsahu projevily účinky rozšíření
osevných ploch v zámoří do výše
26 mil. hektarů, nepříznivé účinky
ruské obchodní politiky, zvýšení
cel ve všech sousedních státech, následky
vymožeností lidského ducha, techniky, také
v zemědělství. Museli jsme tudíž
r. 1929 konstatovati pokles cen všech zemědělských
produktů a již 12. prosince 1929, několik dní
po sejití nového parlamentu, a taktéž
10. ledna jsme předložili návrh zákona,
který především požadoval zvýšení
cla pro všechny zemědělské produkty
tak jako v sousedních státech a nikoliv výše.
Ale dále také použití 8. článku
novely celního zákona z června 1926. Dále
požadovali jsme rozšíření systému
dovozních listů pro zboží koloniální
a zemědělské stroje a pro poplatníky,
výpověď maďarské obchodní
smlouvy a zavedení hospodářského spojenectví
v středoevropském životním prostředí,
od kterého jsme si slibovali ozdravění všech
vrstev národa také v tomto státě.
"Hospodářská politika", čelný
český hospodářský list, napsala
20. září 1930: "Zástupci německého
zemědělství po druhé dali iniciativu
pro pomoc zemědělství." Jako domeček
z karet padají tedy tvrzení, že Svaz zemědělců
nepřinesl žádných návrhů
kladného významu. Zdůrazňuji, že
kdyby bývaly tenkráte naše návrhy přijaty,
neodstranili bychom sice nouzi zemědělství,
ale přece bychom ji byli značně zmírnili.
Jak přijala veřejnost tyto návrhy zákonů?
Na jedné straně otevřené nepřátelství,
na druhé straně protahování jednání,
zeslabování námi předložených
žádostí, odpor se všech stran, ale také
od oné strany, která dnes opět přišla
do parlamentu jako poslanci nové strany, a doufáme,
že porozumění pro životní podmínky
usedlých lidí r. 1935 u všech vrstev obyvatelstva
dále pokročilo než v minulosti. Naše návrhy
byly tenkrát označovány jako nestydaté
vyzývání zdravého lidského
rozumu, naše oprávněné požadavky
byly nazývány neodpovědným útokem,
říkalo se, že spotřebitelé přinášejí
oběť pro tak zvané agrárníky.
Tvrdilo se, že se počítá více
než na světovém trhu, a vůbec se tehdy
ozýval stále hlas, že sedlák také
u nás dosáhne hospodářsky a kulturně
úrovně jihovýchodních agrárních
států. Proti nám byly namířeny
všechny anonymní síly peněžnictví,
těžkého průmyslu a mezinárodního
obchodu, rovněž většina tisku, tak jako
dnes, třeba v poněkud jiné formě.
Po tom všem se může říci, že
usedlí lidé mají trpělivé a
vytrvalé odpůrce. Přesto se nám podařilo
s pomocí republikánské strany českých
zemědělců dosíci četných
pomoc přinášejících zemědělských
zákonů. Nestačí na to čas,
abych všechny tyto zákony zde uvedl, a konečně
měla by je také většina shromážděných
poslanců znáti. Ve stenografických protokolech
je parlamentní a výborová práce naší
strany v minulosti také uvedena a ztělesněna.
Chtěl bych připojiti, že politické vlivy
uvnitř vlády nejsou schopny způsobiti převrat
k lepšímu, nýbrž naším úkolem
bylo a bude také příště nejhorší
odvraceti, a to jsme my zástupci něm. zemědělců
i vůči německému lidu činili.
Nemáme co činiti jen s bídou sedláka
nebo dělníka, nebo s krisí průmyslu,
nebo s potlačením živností v československém
státě, nýbrž s nouzí na celém
světě. Všeobecně mohu jistě říci:
v minulosti, tedy před otevřením tohoto parlamentu,
nebylo správného porozumění pro větu:
Bude-li zdráv rolnický stav, budou všichni
ostatní žíti. Nechtělo se uznati, že
pramen každého obnovení vychází
z venkova a boj sedláka je bojem jeho národa. Nikdy,
a zde odporuji včerejšímu řečníku
německé sudetskoněmecké strany, nemůže
zemědělská politika býti čistě
stavovskou politikou. Naopak, v našem případě
můžeme mluviti o nositeli politiky národa,
neboť všechny stavy z německé strany obracely
se v každé věci na hospodářské
hnutí Svazu zemědělců. Ale musím
dnes poukázati na opačné názory, které
venku o naší práci mají. Mám
před sebou ležeti brožurku. V ní je psáno,
že 54 poslanci - v tom je strana republikánská
a jsme to míněni my ze starého parlamentního
období - ovládají parlament. Zde máme
projev velmi známého p. Theodora Liebiga, předsedy
svazu textil. průmyslníků, a ten mluví
ve svém projevu dvakráte o ohromném vlivu
zemědělských zástupců. Na druhé
straně se nám vyčítá, že
bylo učiněno příliš málo
a že hospodářská situace pro zemědělství
není uspokojující. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.)