Místopředseda Taub (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Jaksch (pokračuje): Ano, pánové,
kam německé zbrojení směřuje,
to lze říci; kdo si kupuje gramofon, ten si chce
naň hrát, a děla se nelejou a letadla se
nestaví proto, aby putovala do starého železa.
Lidé v Německu neznají nepřátelské
síly, se kterými vyzbrojená Hitlerova říše
musí počítati, ale Němci na hranicích
mají plnou odpovědnost. Pro vás není
polehčujících okolností. Proto je
sebevražedným zločinem, když se sudetští
Němci opíjí domnělými úspěchy
Hitlerovými. Jak vyhlížejí tyto úspěchy?
Bombardovací letadla, válečné loďstvo,
strategické silnice pro automobily. (Hluk trvá.
- Místopředseda Taub zvoní.) Čím
jsou větší tyto pokroky, tím je vzdálenější
evropské ozdravění, na kterém závisí
také osud sudetských Němců. (Hluk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Jaksch (pokračuje): Pokrokem
by bylo, kdyby se uskutečnilo hospodářské
spojení mezi Francii a Německem, pokrokem by bylo,
kdybychom dospěli k preferenčnímu režimu
v dunajské oblasti, pokrokem by bylo, kdybychom mohli utvořiti
hospodářské mosty v největším
měřítku mezi západní Evropou
a obrovskou novou hospodářskou zemí, sovětským
Ruskem. Od toho je však Německo se svou dnešní
politikou daleko vzdáleno. (Hluk. - Různé
výkřiky.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Jaksch (pokračuje): Vidíme
nebezpečí, že národ zahyne, vsadí-li
všechno na kartu vrtkavého válečného
štěstí. Zákony evropského prostoru
nedají se zrušiti ani Goeringem. Německo je
obklopeno na východě a jihu řetězem
mladých národů, vzrůstajících
národů, které předčí
německý národ silou své populace.
Tyto zjevy se nedají odstraniti válečným
zbrojením ani vítězstvím. Po válečném
vítězství Hitlerova Německa by následovala
v 15 letech nová zhoubná odveta.
Německá otázka v Evropě se nedá
řešiti mečem a proti tlaku mladého,
výše toužícího východu se
může německý lid v říši
uhájiti, jen když nalezne přechod k vyšším
životním formám, když přes ruiny
feudalismu a kapitalismu přejde k socialistickému
národnímu a pracovnímu společenství.
V této vážné chvíli, kdy se přes
Evropu valí vlny světového historického
konfliktu, pociťujeme mravní povinnost varovati před
neviditelným zlem, které by přikvačilo,
kdyby se splnily vaše naděje. Je naším
úkolem prohlásiti s této tribuny, že
nikdo nechce vésti válku proti Německu. Ale
v zájmu Evropy musí býti skončena
válka hákového kříže proti
vlastnímu lidu. Němci v říši
ať vědí, že se obětují slepému
účelu dosažení moci, právě
tak jako byly obětovány menšiny v Polsku, Gdaňsku,
jižních Tyrolích a Maďarsku. Čím
více vzrůstá přátelství
mezi Hitlerem a Gömbösem, tím hanebněji
bude nakládáno s maďarskými Němci.
Vidíme nejenom konstelaci dneška, vidíme také
utvoření se zítřka. Podle toho řídíme
svou politiku. Proto se ujímáme pronásledovaných
a vypověděných, proto pozdravujeme neoblomné
muže, kteří v noci a tmě Hitlerova režimu
drží před sebou prapor socialistického
odporu. Bojujeme dále také jako oslabená
strana v pevné víře, že povstane jednoho
dne lepší němectví jako pták
Fenix vítězně z temnot Hitlerova režimu,
že potom přijde probuzení nové Evropy,
na kterém chceme spolupracovat podle svých skromných
možností jako budovatelé mostu mezi německým
lidem a slovanstvím. Dáváme přednost
pravdivé národní politice před politikou
vaší, jež způsobí katastrofu.
A na konec výzva k českým republikánům.
(Různé výkřiky.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Jaksch (pokračuje): Chceme nasaditi
všechny své síly, aby hrozící
politická a sociální pohroma sudetských
Němců byla odvrácena. Aby tato katastrofa
byla odvrácena, je i v zájmu státu, v zájmu
další spolupráce mezi pokrokovými silami
sudetských Němců a českého
lidu. (Výkřiky posl. dr. Neuwirtha.) Potřebujeme
pomoci českých republikánů, abychom
odvrátili katastrofu. (Hluk. - Místopředseda
Taub zvoní.) Rád bych vyslovil přání:
Koaliční strany nechť vyšlou do našeho
hraničního území výbor znalců,
aby zjistil, co je nezbytné v zájmu státu
v sociálním, ale také v politickém
oboru. Tuto výzvu řídím na tábor
českých republikánů.
Rozhodnutí musí však býti vybojováno
v německém táboře. K tomu přistupujeme
a jak se věci mají, musí nastati nové
seskupení v sudetskoněmeckém táboře,
které se bude říditi podle otázky:
Válku či mír? Budování či
zmatek? (Potlesk.) Tím bude postavena sudetskoněmecká
strana před své vnitřní rozhodnutí,
neboť páni podnikatelé vám nedali své
peníze pro volební fond, (Posl. dr. Neuwirth
[německy]: Vůbec nic nedali!) aby
jejich podniky byly zbořeny jako zemětřesením,
nevolili vás sedláci proto, že chtějí,
aby jejich dvorce vyhořely. Jednou musí přiznati
barvu i němečtí křesťanští
sociálové, nemohou se stavět mrtvými,
když jde o osudnou otázku jejich lidu. Také
vy budete musiti říci, zda chcete jít s námi
cestou positivní práce, nebo zda chcete být
ubohým přívěskem sudetskoněmecké
strany. Také zemědělská mládež
se nebude moci vrátit k postavení bez odpovědnosti
nepolitického života, (Výkřiky: je
již přece u nás!) také se bude musiti
rozhodnouti vlastní odpovědnosti. Jak se rozhodne,
jest její věc a nechť se rozhodne podle svého
nejlepšího smýšlení. Německá
sociální demokracie jest však jádrem
přicházející mírové
a aktivní fronty v sudetskoněmeckém táboře.
(Potlesk.) Voláme po spojení socialistických,
demokratických a pokrokových sil německého
lidu. Neodvratná katastrofa Henleinovy strany nesmí
vésti ke katastrofě sudetských Němců.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Pik. Dávám
mu slovo.
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Vládní
prohlášení správně analysovalo
výsledky voleb do Národního shromáždění,
že v těchto volbách především
zvítězila státní myšlenka, princip
demokracie a princip koaliční spolupráce
všech sil, které přejímají odpovědnost
za osudy státu v době nejtěžší
a v době světového chaosu. Volby ukázaly,
že stát má nejvěrnější
oporu v nejširších vrstvách pracujícího
lidu měst a venkova a že tyto demokratické
síly jsou také nejbezpečnější
oporou státu a demokracie do budoucnosti. Je tedy správné,
že ve vládním prohlášení
bylo reagováno na otázky, které se dotýkají
zájmů nejširších vrstev našeho
pracujícího lidu, a že v tomto vládním
prohlášení projevena byla vůle řešiti
problémy doby. Jak vláda, tak i všechny strany
této sněmovny si uvědomují - a bylo
v debatě na to reagováno - že problém
sociální a problém hospodářský
je také problémem státu a demokracie. A ty
síly, které mají nejvyšší
zájem o zachování státu a jeho demokratických
zařízení, musí v prvé řadě
soustřediti všechno úsilí k tomu, aby
věrné opory našeho státu ve městech
i na venkově byly existenčně zabezpečeny.
My jsme všichni zavázáni těm, kteří
v nejtěžší době neopustili stát
a mají důvěru v tvůrčí
demokracii a ve tvůrčí sílu koaliční
spolupráce, jim pomáhati a hledati cesty k vyřešení
problémů doby. Je k tomu nejen třeba dobré
vůle, nýbrž je k tomu třeba v prvé
řadě odvahy a průbojnosti v hledání
takových cest, jimiž by obtíže doby byly
odstraněny a jimiž by problémy pracujícího
lidu byly vyřešeny.
Bylo již zdůrazněno, že nelze opustiti
cestu akcí pomocných. Mluvčí našeho
klubu zdůraznili, že stát nemůže
riskovati věci investic a věci pomocných
akcí pro nezaměstnané. Musí v nich
pokračovati, dokud nebude zabezpečen export a dokud
nebude uschopněna naše produkce v takových
rozměrech, aby absorbovala všechny síly zmrtvělé,
které jsou representovány ohromnou armádou
nezaměstnaných. Je nesprávný názor,
že veřejné investice zatěžují
veřejné rozpočty. Je pravda, že se zvyšuje
položka dluhové služby, ale je také pravda,
že obratem peněz při investicích se
zvyšují státní a veřejné
příjmy. To je zákon cirkulace peněz.
Lidé vydělají, lidé utratí,
veřejné dávky a daně získávají.
Je třeba rozhojniti tuto činnost nejen pro účel
dát lidem práci, nýbrž pro účel
oživení veškerého hospodářského
života a konečně i pro účel zlepšení
financí veřejných. Tyto pomocné akce
investiční a produktivní péče
jsou naléhavé a je třeba rychle je řešiti.
Bylo už tady stěžováno, jak dlouhou je
cesta od obce až k ministerstvu, nežli je vyřešena
věc podpory investičních projektů.
Je to cesta od obce přes okres, přes zemský
úřad na ministerstvo a zase zpět, cesta dlouhých
měsíců, která znemožňuje
rychlost oživení práce a zaměstnání
nezaměstnaných. Je třeba toto řízení
zkrátiti, zjednodušiti. Při dobré vůli
je možno, aby odpovědné rozhodnutí bylo
přeloženo na nižší instanci. Není
třeba vyčerpávati dlouhé cesty, které
neprospívají.
A při těchto všech akcích investiční
a produktivní péče a při otázce
řešení problému krise a problémů
hospodářských vůbec je třeba,
aby bylo přihlíženo na mimořádné
zjevy a na postavení jednotlivých území
v naší republice. Máme obvody, kde nelze mluviti
jen o přechodné nezaměstnanosti, máme
obvody strukturální krise a nezaměstnanosti
jako výsledek racionalisace, ale i jako výsledek
těch nových světových okolností,
které znemožňují rozmach na světovém
trhu, export a import. Máme obvody vysloveně průmyslové,
kde sice investicemi a produktivní péčí
možno odlehčovati, ale nelze jimi trvale vyřešiti
problém. Máme Plzeňsko, Ostravsko, máme
severní Čechy a jiné obvody, které
trpí organickou vadou. A tady je správné,
co vyslovil předseda naší strany, že problém
racionalisace musí býti spojen s životem těch,
kteří racionalisací byli z produkce a výdělku
vyřazeni. Technickému pokroku vadí, že
nebyl přizpůsoben životu a že nemá
žádných motivů sociálních.
Technický pokrok, je-li v rukou privátních
zájemníků, není pokrokem na prospěch
lidstva, je jeho škodou, a je tedy třeba brzdy zákonné
a sociální, aby pokrok technický se stal
prospěchem i dělníkům. A tedy otázka
pracovní doby je nutnou sociální regulací
technického pokroku, kterého se zmocnil soukromý
kapitál.
My na příklad na Plzeňsku máme dosud
osminu všech nezaměstnaných v republice. Tady
už je povaha krise a nezaměstnanosti organická,
strukturální, a tady bude třeba, aby byly
zásahy na podstatu věci a problému, jednak
regulací pracovní doby a jednak jinými
opatřeními.
Západní a jižní Čechy mají
nejnevýhodnější územní
položení a nejnevýhodnější
podmínky pro svůj průmysl. Export byl zastaven
do zemí, kam západní a jižní
Čechy inklinovaly. Do jižních území
vyváželo se z Plzeňska a z Budějovicka.
Na Balkán šla cesta z těchto oblastí.
Po převratu byla přeložena na východ
a přeložením na východ a uzavřením
hranic k jihu nastalo zhoršení podmínek pro
export průmyslu západočeského a jihočeského.
Dlouhé cesty na východ zdražují dopravu
a neudržitelné tarify dopravní a uhelné
znemožňují existenci západočeského
a jihočeského průmyslu. Vítám,
že pan min. předseda přislíbil ve vládním
prohlášení řešiti otázku
tarifní. To jest jedna z nejhlavnějších
otázek zejména pro ty obvody, které musejí
upotřebiti hnědé uhlí ze severu, anebo
pro ty obvody, které musejí na místo cesty
k jihu obraceti se na východ a soutěžiti ve
východních zemích nebo na světovém
trhu touto cestou při nevýhodných dopravních
tarifech a tarifní otázce vůbec. Proto musíme
žádati, aby tato věc, kterou signalisuje pan
min. předseda, byla urychleně řešena.
Stávají se případy, že hnědé
uhlí, dopravované ze severu na český
západ nebo jih, bývá levnější
nežli jeho doprava. To je věc absolutně nemožná.
Jestli za Rakouska měly úřady důvtip
a zavedly odstupňované tarify s ohledem na odlehlá
území, je nutno, aby takovýto důvtip
měly úřady i v naší Československé
republice. Je to zřejmé a přirozené,
že nelze míti stejnou míru tarifovou, dopravní
pro střed republiky jako pro západ nebo jih republiky.
Je tedy nutno uvésti v soulad tyto věci. aby byla
umožněna soutěž průmyslu západočeského
a jihočeského, jednak soutěž domácí,
ale také možnost soutěže na světovém
trhu.
Co nám způsobuje tato nadparita anebo disparita
tarifová a dopravní, vidíme z toho, že
v posledních letech v Plzni a na Plzeňsku likvidovalo
přes 80 továrních podniků. Jestli
nebude vyřešena otázka uhelných tarifů,
budou likvidovati další podniky. Neklamme se tím,
že Škodovy závody mají větší
konjunkturu. Nemají dnes ani polovičku toho dělnictva,
co měly r. 1929. (Slyšte!) Mají necelých
13.000. R. 1929 měly 24.000 dělníků.
Racionalisace znemožní, aby při stejném
stavu objednávek byl stejný počet zaměstnanců
nyní jako byl r. 1929. A Škodovka sama není
nám jediným bezpečím pro život
západočeský. Je nám dobrou posilou,
je to hlavní podnik, ale časté výkyvy
v tomto podniku jsou nám vlastně velikou nepříjemností.
Jestli nám Škodovka náhle pustí 18.000
lidí, není to pro město a pro kraj jistě
žádnou příjemností. My se nemůžeme
opírati v tak důležité oblasti republiky
o jeden podnik. Musí býti brán zřetel
k tomu, aby ostatní průmysl, zejména exportní,
byl náležitě vybaven, a to se může
díti zejména tarifní politikou.
My jsme rádi, že Škodovy závody samy mohou
konstatovat, že devalvace umožnila jim soutěž
na světovém trhu v mírové produkci.
Je to potěšitelný zjev, že mírová
produkce v tomto největším podniku zbrojním
převažuje produkci zbrojní. Byli bychom rádi,
jako stejně devalvační operací bylo
umožněno tomuto podniku získání
výhodných podmínek pro soutěž
na světovém trhu, aby i ostatnímu průmyslu
v západních Čechách tato možnost
existence byla dána, zejména úpravou tarifní
politiky.
Musíme také žádat, aby problém
oněch částí republiky - nejen Plzeňska,
nýbrž i Ostravska, Brněnska a severních
Čech byl řešen z těch základů
a z poznání, že běží o strukturální
krisi a nezaměstnanost. Proto musíme žádat,
aby vláda věnovala pozornost těm krajům,
které takto jsou postiženy. Máme při
ministerském presidiu odbor hospodářský,
který, jak víme, velmi se snaží, aby
pronikl našimi problémy a aby i inciativně
zasahoval do jejich řešení. Tento odbor při
vedení dobrou kvalifikovanou silou nestačí.
Doporučujeme, aby při Národním shromáždění
zřízen byl stálý národohospodářský
výbor, který stejně jako na př. úsporná
komise (Tak jest! - Výborně!) trvale
a stále by se zabýval problémy a otázkami
hospodářskými a sociálními,
a bylo by to možné nejen spojitostí obou komor
v jednotném výboru, ale také možností
jednotné, odborné experse, která by mohla
býti pomocnou silou při řešení
problémů doby. Jestliže na tyto věci
a na jejich podstatu nepůjdeme odhodlaně, pak nám
hrozí nebezpečí stupňování
nejen úpadku dalších podniků, nýbrž
i množení nezaměstnanosti. (Velmi správně!)
Je třeba rychle nejen na poli měnové
a finanční politiky, jak to výrazně
vyznačil zde kol. Macek, nýbrž
i studiem územních zvláštností
v naší republice podrobiti zkoumání
tyto zjevy a hledati cestu k ozdravění hospodářských
poměrů. Soudím, že bude dobrá
vůle, aby odborné síly byly soustředěny
v tento národohospodářský výbor
nejen ke studiu, nýbrž i k činnosti, která
by směřovala k zlepšení a oživení
hospodářského života.
Vedle průmyslu a zájmů dělnictva,
jejichž osud jest spojen s produkcí průmyslovou,
hledáme cesty také k řešení otázek
zemědělských a krise zemědělské.
Je ovšem třeba jistého rozlišení,
pokud se týče otázky zemědělské
politiky. Nemáme na venkově pouze vrstvy produkující
na odbyt, prodej, nýbrž i smíšené
existence zemědělské. Na venkově a
v zemědělství se obživuje s členy
rodin asi 5 milionů lidí a v zemědělství
je zaměstnáno asi 750.000 zemědělských
dělníků, kteří pracují
za mzdu. Je pochopitelné, že především
my, jako zástupci pracujících, musíme
klásti důraz, aby tato silná vrstva našeho
venkova, dělníci, byla náležitě
existenčně a ve svých sociálních
právech zabezpečena. Je třeba sociálně
politických činů, které by zrovnoprávnily
zemědělského dělníka s dělníky
ostatními.
Zemědělská politika nemůže býti
jednostranná a šablonovitá pro rozvrstvení,
jaké na venkově je. V zemědělství
nejsou, jak jsem řekl, jen prodavači zemědělských
výrobků, nýbrž i konsumenti, a to v
míře veliké. Podle mého soudu je venkov
roztříděn na 5 kategorií obyvatelstva.
Jsou to dělníci zemědělští,
o kterých jsem se již zmínil, pak jsou tam
povolání smíšená, totiž
domkáři, kteří mají půl,
1 nebo 2 ha půdy, kterážto výměra
však nestačí k obživě četné
rodiny. Tento polozemědělec musí konkurovati
s dělníkem průmyslovým, musí
hledati obživu v městě, v továrně.
Doplňuje svůj výkon na půdě
prací ve fabrice. Jaký tu může býti
moudrý čin se strany těch, kteří
chtějí řešiti krisi? Jen takový,
když těm, kteří mají 2 nebo
3 ha půdy, přidají se ještě 2
ha z výměry, která je k disposici
na špatně vedených zbytkových statcích
nebo velkostatcích, když se těmto polozemědělcům
rozšíří výměr půdy
k soběstačné výživě jejich
a jejich rodin. (Výborně! - Potlesk.)
Tito poloviční dělníci a zemědělci
zůstanou raději při půdě, na
slunci a na vzduchu, než aby chodili do dusných továren,
do dolů a pod. a tím způsobem doplňovali
svoji potřebu. (Předsednictví převzal
místopředseda Onderčo.)
Dále máme kategorii soběstačných
zemědělců, kteří mají
od 4 do 6 ha půdy a ovšem těžce na této
půdě dobývají potřebu celé
rodiny. Tady zase je možnost ulehčiti této
vrstvě malých zemědělců, domkářů
a malorolníků, aby jejich existence byla utěšenější.
Nejen rozšířením výměry
jejich půdy cestou kolonisační a přídělovou,
nýbrž i úlevami, které jsou žádoucí
a nutné. My, kteří jsme pro politiku ochrany
zemědělských dělníků,
domkářů a drobných zemědělců,
pochopitelně nemůžeme jíti v intencích
velkoagrární politiky, na níž mají
zájem statkáři a velkostatkáři.
A tady je jisté rozhraničení zájmové,
které nás musí vésti k tomu, aby se
ve velkoagrární politice neutopili chudí,
malí lidé venkova. (Výborně! -
Potlesk.) A tu je třeba především
těmto dvěma kategoriím smíšené
existence venkovské a sotva soběstačné
pomáhati možnými úlevami na různých
polích státní politiky. Především
musíme žádati, aby berní reforma, ona
osudná berní reforma z r. 1927, byla uzpůsobena
existenční úrovni domkářů,
malorolníků a maloživnostníků.
Berní reforma dala velkým podnikatelům, ale
zatížila malé poplatníky. To byla Englišova
chyba, kterou schválila r. 1927 občanská
koalice a která nejvíce vytrestala malé lidi
venkova, malé živnostníky a obchodníky.
Když dnes bilancujete, máte z finančních
a berních opatření velmi smutnou bilanci.
Neustále nám zde stojí v popředí
onen Rašínův zákon o odpočitatelnosti
daňové, když podnikatel prováděl
stavební investice. To representuje částku
2 miliard Kč, které v době konjunktury
mohli kapitalisté dobře zaplatiti. Ale tyto 2
miliardy se ztratily státnímu rozpočtu
a jestliže se ztratily státnímu rozpočtu
a do kapes velkých podnikatelů, unikly z kapes malých
poplatníků, neboť tito musili nahraditi svými
silami to, co bylo utraceno na prospěch podnikatelů
velkých. Proto žádáme, aby nejen zákon
o odpočitatelnosti, nýbrž také i berní
reforma z r. 1927 byla upravena v duchu zájmů malých
zemědělců, ale také v duchu potřeby
malých živnostníků. Zejména musíme
urgovati znovu věc odstupňování samosprávných
přirážek. Do r. 1927 byla možnost odstupňování
samosprávných přirážek. Mohli
jsme stanoviti přirážky při zvláštní
dani výdělkové na vyšší
procento a mohli jsme stanoviti menší procento přirážek
pro malé živnostníky a pro malé zemědělce.
Zrušením tohoto ustanovení bylo pomoženo
poplatníkům velkým, ale byli velmi postiženi
poplatníci malí. A je třeba, aby ve všech
koaličních stranách zvítězila
myšlenka obnovy tohoto ustanovení o přípustnosti
odstupňování samosprávných
přirážek. (Posl. Remeš: Směrem
dolů!) Samozřejmě. (Posl. Šedý:
Konsumy a družstva zdanit!) Pardon, pane kolego, povídání
o družstvech, že neplatí, je buďto úmyslnost
a to špatná, anebo neznalost věci. Již
několikráte jsme konstatovali, že konsumní
a výrobní družstva platí stejně
a více než ti druzí. (Potlesk.) A je
to, prosím, jen demagogie, když někdo tvrdí,
a bylo nesprávné, když včera pan dr.
Kramář povídal, že konsumy a
kooperativy nejsou zdaněny. Jsou zdaněny stejně
jako každý, kdo spadá pod evidenci daňových
předpisů. Přejete-li si, posloužíme
vám číslicemi, abychom prokázali,
že jak konsumy, tak výrobní družstva a
konečně i družstva zemědělská
jsou stejně daňově zatíženy jako
každý jiný živnostenský podnik.
(Výkřiky posl. Remeše.)