Místopředseda Košek (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
řečnická lhůta uplynula.
Posl. Petrášek (pokračuje):
Odôvodnenie: Uznávame ťažkú
situáciu zemedelských podnikov, vieme, že je
temer nemožné ustáliť všade jednotné
mzdy hospodárskych robotníkov. Známe nám
je i to, že veľká časť statkárov
usiluje sa uľahčiť sociálne položenie
svojho robotníctva, preca nachádzajú nesvedomití
zamestnávatelia, ktorí 5 až 6 Kč mzdou
vykorisťujú ubohých robotníkov. Pri
ustálenom minime zvýšia sa mzdy podľa
poptávky. Za druhé keďže sú hranice
štátov skoro úplne zatvorené pre chudobu,
ktorá si voľakedy na sezonných robotách
a pri žatve celoročnú výživu zabezpečila,
dnes nezamestnané zemedelské robotníctvo
oroduje o žatvu. Cez dlhé desaťročia činil
výžinok 10 % obilia. Teraz je ustálená
11. čiastka, ale sú prípady, kde ženci
dostanú iba 12. ba 14. čiastku vymláteného
obilia, niekedy dajú žencom 10 q miešaného
obilia párom pri akejkolvek úrode. Hospodárska
kríza a ceny obilia tu nemôžu byť výmluvou
úzkoprsého kapitalizmu, lebo práca žatvy
a mlatby je nezávislá od cien.
Pôvodný úkol strojov kosiacich bol pri rapidnom
zraní obilia zamedziť škodu a pomôcť
gazdovi a robotníkovi. Teraz ale mnohí najmä
zbytkári používajú strojov ku vylúčeniu
robotníctva z práce. Znám jeden 200 jutrový
statok, kde sa pred tým vyžilo 16 ľudí,
a teraz dostane iba 8 ľudí mizernú mzdu.
Místopředseda Košek (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že řečnická
lhůta uplynula.
Posl. Petrášek (pokračuje):
Prosím, dokončím. Keďže, vysoká
snemovňa, v dosavádnom vladárení nenachádzam
spravedlivosť a lásku voči Slovensku a menšinám,
keďže tiež niet nádeje, že by bol v
daniach uvedený poriadok a uľavenie, keďže
niet garancie, že by bol hospodársky život a
administrácia odpolitizovaná, najmä Slovensko
sa nemôže kojit nádejou, že bude rovnocennou
čiastkou s historickými zemiami, keďže
sa má všetko unifikovať, len životný
štandart obyvateľov nie, niet výhľadu, aby
sa nám toľko úradníckych miest toľkej
práce, toľko kilogramov mäsa, mlieka, cukru išlo
pre osobu ako za Moravou, nesúhlasím s programom
vlády. (Potlesk stoupenců.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Zápotocký.
Dávám mu je.
Posl. Zápotocký: Vážení
pánové, já se chci zabývati prohlášením
vlády, pokud se týká hospodářských
otázek, a tu zase především otázek,
které byly předmětem největší
pozornosti širokých lidových a dělnických
vrstev v době volební kampaně. Je to otázka
péče o nezaměstnané, otázka
opatření práce, otázka dělnických
mezd a otázka boje proti drahotě. Co o těchto
věcech říká vládní prohlášení?
Již kol. Hampl, člen vládní koalice,
když mluvil o vládním prohlášení,
tu v debatě řekl, že vládní prohlášení,
ač přiznává obtížnost
poměrů hospodářských, jest
poněkud neurčité v prostředcích
a opatřeních, čelících k opatření
práce a zmírnění nezaměstnanosti.
To je kritika vládního prohlášení
se stran vlastní koalice. Myslím, že je potřebí
říci, že vládní prohlášení
v tomto směru je více než neurčité.
Na př. otázky péče o nezaměstnané
vládní prohlášení se vůbec
nedotýká. O péči o nezaměstnané
vládní prohlášení vůbec
nemluví. Ani slova. To je zajímavé: Když
zde včera mluvil v debatě zase se strany vládní
koalice p. dr. Macek, prohlásil: "Starat se
o nezaměstnané není jen úkol socialistů,
je to úkol celého státu." Za tento výrok
tleskala dr. Mackovi téměř celá
sněmovna. Všichni koaliční poslanci
přizvukovali, že úkolem celého státu
je starat se o nezaměstnané. A jak ve státě
vypadá dnes otázka péče o nezaměstnané?
Podívejte se! Jen čísla vládního
rozpočtu a účetních uzávěrek
vykazují, že r. 1934, tedy v době rozvinuté
a těžké hospodářské krise
a veliké nezaměstnanosti, bylo vydáno na
podpory v nezaměstnání o 158 mil. Kč
méně než r. 1933. (Posl. dr. inž. Fulík:
To je suché číslo. Stát dělá,
co může!) To jsou číslice. Stát
dělá co může! Jak to myslíte
a kde je ta otázka, že povinností celého
státu jest starat se o nezaměstnané? Patrně
se domníváte, že to těm nezaměstnaným
stačí, snad se domníváte, že
nezaměstnaní mají dosti, že více
nepotřebují.
Je zajímavé, že pan dr. Macek tu mluvil
o vyrovnaných rozpočtech a poukazoval, jak ty vyrovnané
rozpočty končí miliardovými schodky.
Ve vládním prohlášení zase se
zdůrazňuje vyrovnaný rozpočet. Ještě
nemáme oficielní uzávěrku účtů
za rok 1934. Pan dr. Macek bude znát již trochu
ty číslice a povídal, že ten rozpočet
bude končiti opětně miliardovým schodkem.
Tedy ve všech oborech se překročil rozpočet,
ale je zajímavé, že v otázce péče
o nezaměstnané minulé rozpočty nedosáhly
rozpočtových cifer. Na nezaměstnaných
se v minulých rozpočtech ušetřilo. (Posl.
Zářecký: Dala se jim práce!)
Dala se jim práce? Buďte tak laskav, kde jim dali
tu práci, najděte mi nezaměstnané,
kteří ji dostali. Vezměte si čísla,
zase vaše statistická úřední
čísla a ta vykazují, že proti loňskému
roku nezaměstnanost stoupá, a vy mluvíte,
že nezaměstnaní dostali práci. To je
krutá ilustrace vládní politiky "péče
o nezaměstnané".
Nyní druhá otázka - zaopatření
práce. Před volbami se tolik slibovalo o roztočení
kol továren, o těch investičních pracích,
o všem možném. A podívejte se, jak teď
tu otázku opatření práce odbývá
vládní prohlášení (čte):
"Abychom těžké břímě
nezaměstnanosti co nejvíce zmírnili, je potřebí
stálé evidence nejen uchazečů o práci,
ale zejména těch, kteří práci
potřebují, protože jest jediným prostředkem
jejich obživy. Je to proto nutné, aby dané
množství práce mohlo býti účelně
rozdělováno na širší okruh pracovníků,
aby nabídka práce byla regulována s hlediska
potřebnosti; k tomu je potřebí přiměřeného
zkrácení a úpravy pracovní doby a
zprostředkování práce."
To jsou ta kulatá slova vládního prohlášení.
Přihlédněme, co znamená toto vládní
prohlášení "účelně
rozdělovat tu práci, která je tady, na širší
okruh pracovníků" - co to znamená? Tedy
ne opatřovati novou práci, ne zaměstnávat
nové dělníky, nýbrž spokojiti
se s tím, co tu je, a rozdělovati to na širší
okruh osob. Nu, to dneska dělají už kapitalisté
pořád. Dělníci dělají
2 až 3 šichty v týdnu. To znamená
rozdělovati málo práce na ten širší
okruh osob. To však také znamená úměrně
s tím zmenšovat výdělky a příjmy
pracujících lidí. Vládní prohlášení
nemluví o ničem jiném. Když v souvislosti
s touto věcí uvádí vládní
prohlášení zkrácení doby pracovní
a nedotýká se vůbec otázky vyrovnání
mezd, tak to znamená, že vládní prohlášení
naznačuje tuto kapitalistickou cestu. Rozdělovat
práci na větší okruh osob a snižovat
při tom jejich výdělky! - To je po všech
těch volebních slibech, které se dávaly.
Stejně tak vládní prohlášení
mluví o opatření práce pro mladé
dělníky, říká (čte):
"Pro vzrůstající počet mladých
uchazečů o práci bude potřebí,
pokud ji nenaleznou, zvláštních opatření."
- To se mají ti mladí na co těšit. Tedy
to je zase po těch slibech a řečích,
když se pánové ve volbách obraceli k
těm mladým, co všechno se bude pro ně
dělat.
A tak bychom mohli brát vládní prohlášení
větu za větou.
Je tu ještě jedna věc. Mluví se tam
(čte): "Kde nebude možno opatřiti
práci, bude třeba vnitřní kolonisací
opatřiti existenci těm, kteří by pro
ni byli způsobilí."
Otázka vnitřní kolonisace. Kolikrát
už jsme tu slyšeli ve vládních prohlášeních,
kolikrát už pan předseda vlády Malypetr
o té vnitřní kolonisaci mluvil. Jaké
jsou výsledky, kde jsou výsledky těch vládních
slibů? A to se papouškuje a opakuje zase znovu v tomto
vládním prohlášení. Říkalo
se, že po volbách nastane nová hospodářská
politika, ale teď říká se totéž,
co se říkalo dříve a co tolikrát
zklamalo a co nepřineslo výsledků.
Je zajímavé, před volbami se tolik mluvilo
o investičních pracích a mluvilo se o tom,
že už je 5 miliard na investiční práce.
Proč je najednou vláda tak skromná, a proč
ve vládním prohlášení o těch
5 miliardách nemluví? Proč se s tím
nechlubí? Najednou těch 5 miliard, které
hrály takovou úlohu ve volební agitaci, z
vládního prohlášení vypadlo.
Pánové se najednou nechtějí k těm
5 miliardám znáti. Zase jsme zde slyšeli z
řad vládních řečníků
o osudu těchto miliard. Posl. Hampl zde mluvil na
adresu Národní banky, že se nemá k tomu,
aby poskytovala úvěry na investiční
práce. Také posl. dr. Klapka o tom mluvil,
a najednou se zase začínají pánové
vymlouvati na vedlejší vládu, jak psal "Venkov"
před volbami. Ale vždyť se říkalo,
že prvním úkolem nové vlády,
která vzejde z nového parlamentu, bude omeziti práva
a nadpráví vedlejší vlády. to
je finančního kapitálu a velkých finančních
bankovních koncernů. To se voličům
slibovalo. Říkalo se, že to vláda udělá,
a najednou zde slyšíme z řad vládních
poslanců, že asi vláda proti této vedlejší
finanční vládě bude bezmocná.
Přecházím ke třetí otázce,
totiž k otázce mezd. Jak se vypořádává
vládní prohlášení s touto
otázkou? (čte): "Trvalé
zvýšení domácí spotřeby
závisí v podstatné míře na
vzájemně vyrovnané rentabilitě podnikání
ať zemědělského, ať průmyslového
či živnostenského a na úměrné
výši příjmů a výdělků
osob buď v soukromém hospodářském
životě nebo ve veřejných službách
zaměstnaných. Pokles pod tuto úroveň
byl by národohospodářsky škodlivý
a nespravedlivý." Co si kdo z toho vybere? Vládní
prohlášení sice konstatuje, že nízké
mzdy a příjmy zaviňují krisi, a říká:
"pokles pod tuto úroveň", ale neříká,
pod jakou úroveň. Bylo by třeba věděti,
jakou úroveň má vládní prohlášení
na mysli, poněvadž je to široký pojem,
řekne-li se: Pokles mezd pod tuto úroveň
je hospodářsky škodlivý. Chtěli
bychom, aby se nám odpovědělo na otázku,
jaká úroveň se zde myslí. Myslí
se snad ta nynější mzdová úroveň?
Jak vypadá nynější mzdová úroveň?
O tom mluví zase oficiální statistiky Ústřední
soc. pojišťovny, které vykazují. že
máme z 1.660.000 zaměstnaných dělníků
190.000, jejichž mzda nedosahuje 6 Kč denně.
6 Kč za denní práci je mzda, která
existuje v Československé republice! Často
se mluví o japonských mzdách, ale já
myslím, že těch 6 Kč denně si
nijak nezadá s japonskými mzdami. Má vládní
prohlášení na mysli tuto úroveň,
myslí pánové, že to stačí,
udrží-li se mzdy na těch 6 Kč denně
nebo ještě na nižší úrovni?
Je zajímavé si připomenouti, jak se psalo
před volbami. Neberu zde ani socialistické
strany, ale vůdčí stranu koalice, stranu
agrární, která ve "Venkovu" psala,
proč je třeba solidarity všech pracujících.
Článek psal pan Vraný v 57. čísle
"Venkova". Opíral se o zjištěné
šetření u Pražské železářské
společnosti na Kladně, kde se zjistilo, že
proti r. 1921, kdy tam bylo vyplaceno 94 mil. na mzdách,
klesly r. 1934 hornické mzdy u této společnosti
na 33 mil. To je na hornických mzdách úbytek
o 60 mil. Kč ročně. To konstatovala vyšetřující
vládní komise. Při tom bylo zjištěno,
že těžba uhlí. která činila
r. 1921 8.600.000 q, klesla r. 1934 na 7,066.000 q, tedy že
těžba klesla o 18% a mzdy se snížily o
65%. Pan Vraný z toho dělal tento závěr:
"Kladenští horníci ztratili na těchto
dolech jen 60 mil. Kč ročně. Tyto peníze
alespoň z polovice by byli utržili zemědělci
za potraviny." A mluvil dále (čte):
"R. 1929 snižovaly se soustavně platy soukromých
úředníků a zřízenců
tak, že se ztráta na platech od r. 1929 do letoška
odhaduje na 1.300.000.000 Kč. Započítá-li
se i ztráta, jež vznikla nezaměstnaností
a ztráty dělnictva na mzdách a nezaměstnaností,
odhadují se na 5 miliard Kč od r. 1929." Prosím,
to jsou slova p. Vraného. Takhle psal Venkov, před
volbami arciť, a vyvozoval z toho: Je to osud všech
pracujících vrstev, rolnictva, dělníků
a úředníků. Jaká solidarita
v neštěstí, úpadku a bídě!
- A teď, když přihlédneme k těmto
číslicím a když si dáme otázku,
že dělníci přišli za 5 let o 5
miliard Kč na mzdách, úředníci
a zaměstnanci o 1.200,000.000 Kč, a když se
mluví pořád jen o ozdravění
výroby a roztočení kol továren a hledají
se příčiny a mluví se pořád,
že je potřebí zvýšiti náš
export, náš vývoz, v tom že je jediná
cesta k ozdravění, tak myslím, že jsou
to úplně mylné rady a cesty, které
se tu sledují. Tady v 6.200,000.000 Kč, o které
přišly nejširší konsumující
vrstvy. v tom je ta otázka. Dejte dělníkům
a dejte úředníkům těch 6.200,000.000
Kč nazpět a budete vidět. jak se začnou
roztáčet kola továren. poněvadž
úředníci a dělníci si nenastrkají
těch 6 miliard do punčoch a štrozoků,
dělníci a úředníci půjdou
k obchodníkům a živnostníkům.
budou kupovat, a těchto 6 miliard znovu při jde
do oběhu a výroba se začne roztáčet.
Tady je ta otázka.
Namítne se: Ale kde těch 6 miliard vzíti?
To je ta nejdůležitější otázka.
Když se o této věci mluví, tak říkají
vždycky zastánci tohoto soukromokapitalistického
režimu: nejsou zde výnosy. Pan Preiss to včera
také konstatoval na valné hromadě průmyslníků.
Pan Preiss řekl: Jen ze svých výnosů
může průmysl živiti své dělnictvo
a své úřednictvo. Prosím, to jsou
slova toho finančního magnáta, tedy toho
člena t. zv. vedlejší vlády, o které
se tak často mluví. Jen ze svých výnosů
mohou průmyslníci živiti dělníky.
My to slyšíme každou chvíli, když
se dělají útoky na dělnické
mzdy, tak říkají průmyslníci:
Nám to nevynáší, nemůžeme
platit. Ale pánové, podívejte se, což
je fakticky pravda, že jen na účet výnosů,
to je na účet nového ožebračováni
a nového vykořisťování dělníků
mohou průmyslníci tady něco obětovati
na krisi a léčení krise? Vždyť
víme, zase před volbami jsme to četli ve
vládních listech a ve "Venkově",
co přinesla konjunktura průmyslu. Kde je těch
13 miliard těch stabilisačních fondů,
které si nadělal průmysl v době konjunktury?
Podívejte se na jednotlivé bilance kapitalistických
společností. U akciových společností
je to znát. Pánové si tam překolkovali
akcie. Cena akcií, aniž by kapitalisté něco
ztratili, se zněkolikanásobila. A tam se ukryly
výtěžky. Vedle toho se povolil zákon
o stabilisačních bilancích, nadělaly
se stabilisační fondy milionové, desetimilionové,
stamilionové i miliardové. Říkalo
se, 13 miliard je na těch stabilisačních
fondech. Tedy je kde vzíti, poněvadž v těchto
13 miliardách je ukryto těch 5 miliard a 1200 mil.,
o které přišli úředníci
a dělníci. Tam je ten pes zakopán. A ve "Venkově"
slibovali, my po volbách, ta nová vláda svou
novou hospodářskou politikou na tyto fondy půjde
a na tu vedlejší vládu a vezme jim to. Teď
byla schůze průmyslníků a byl tam
také pan ministr Najman. Čtěte dneska
jeho řeč, co tam mluvil na adresu průmyslníků
a průmyslového finančního kapitálu.
Ani slova o tom, že se půjde na ty miliardy. Naopak
pan ministr Najman tam jménem vlády sliboval,
že se bude průmyslníkům pomáhat
k novým miliardám. Tak vypadaly předvolební
sliby a takhle vypadá teď povolební skutečnost.
Ještě otázka zdražování,
jak se s touhle otázkou vypořádává
vládní prohlášení. Zase je možno
jenom citovati z vládního prohlášení,
kde se mluví, že proti neodůvodněnému
zdražování bude vláda vystupovati, ale
při tom se zároveň konstatuje na jiném
místě, že se bude dále rozvíjeti
monopolní hospodářství. Obilní
monopol se bude udržovati a přijde živočišný
monopol. Co znamená to monopolní hospodářství?
Já tu zase cituji "Venkov", který, když
polemisoval s Národním sjednocením o tom,
co přinesl monopol, napsal - nebudu citovati jednotlivá
čísla, jak se zdražení obilním
monopolem projevilo u jednotlivých druhů obilí
- že nastalo zdražení o 588,594.200 Kč.
(Posl. Teplanský: To byl jen přesun!)
Z kapes poplatnictva do kapes agrárníků,
samozřejmě. (Posl. Teplanský: Z
kapes spekulace do kapes výrobců!) To je vždycky
při takových přesunech, někdo musí
na to doplatit. (Posl. Teplanský: Na to
máme doklady!) Zaplatili to konsumenti a dostali to
velkoagrárníci! (Posl. Teplanský:
Producent někde prodal za 70 Kč pšenici
a konsum z toho neměl nic!) Nepřu se s vámi
o to. Mluvím o těch přesunech. Vy jste konstatovali,
že se obilí zdraží o 588 mil., někdo
to musí zaplatit. (Posl. inž. Žilka: Meziobchod!
- Různé výkřiky.) Že
nezdraží chléb a nezdraží mouka?
Když se mluvilo o obilním monopolu, mluvilo se, že
se nesmí zdražovat. Tenkrát se stal případ
v Pardubicích, že okresní hejtman zakročil
proti nějakému pekaři, který prvý
zdražil chléb. Všecky noviny o tom psaly dlouhé
články, podívejte se, takhle se půjde
na zdražovatele. (Posl. inž. Žilka: Proti Winternitzovi
se zakročilo!) To byly ty první případy.
A najednou se přišlo na to, že vlastně
toto zdražování není neodůvodněné,
že je odůvodněné, a hledejte mi teď
ty případy, kde okresní hejtmani zakročují
proti zdražovatelům, buďte tak laskavi, jmenujte
mi některé ty případy. Zakročuje
se proti zdražovatelům nebo ne? Nezakročuje
se dnes.
Nyní máme ten případ s velkouzenáři.
Byl velký kraval, když to začlo, dělaly
se sliby, jak se jim skočí na kobylku, jak to vláda
zatrhne. Prosím, co se stalo v té věci? Toto
zdražování patrně není neodůvodněné.
Místopředseda Košek (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
řečnická lhůta uplynula.
Posl. Zápotocký (pokračuje):
Hned budu hotov. Já právě tyto otázky
zde kladu, jak dopadly ty vládní předvolební
sliby a sliby koaličních stran, jak vypadá
dnes vládní prohlášení a jak
vypadá skutečnost. O splnění těch
slibů vládní prohlášení
nemluví. Teď je zde otázka, jak pomoci? My
jsme podali předsednictvu sněmovny návrh,
když se ve vládním prohlášení
nejedná o splnění slibů, když
také sněmovna se vůbec těmi otázkami
nezabývala, aby bylo zahájeno okamžité
jednání o investičních pracích,
o různých opatřeních proti drahotě,
o zlepšení podpor v nezaměstnání,
zkrácení pracovní doby při plně
vyrovnaných mzdách, zastavení všech
exekučních řízení u domkářů
a drobných zemědělců i u živnostníků
a plné a okamžité odškodnění
drobných zemědělců, domkářů
a dělníků poškozených živelními
pohromami. Na to předsednictvo odpovědělo
v důsledku usnesení své porady, že nemůže
se vyhověti našemu přání, aby
se sněmovna nerozešla po krátkém zasedání,
nýbrž, aby projednala aspoň nejnaléhavější
požadavky širokých vrstev, které ve svém
podání blíže uvádíme.
Není na to čas projednati tyto věci. Sněmovna
zatím projednala jen zmocňovací zákon
a teď...