Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid!
Posl. dr. Wolf (pokračuje): Tehdy
zase české vládní strany a čeští
místní činitelé vzali pana Chobota
do ochrany a zvláštní péče. Chtěli
s jeho pomocí rozděliti naši společnost
na dva tábory, nazývajíce ty, kdož se
rozhodli spoléhati jen na své síly a na svou
národní solidaritu, oposičníky, a
pana Chobota jediným spravedlivým Polákem.
Chobot nalezl odpůrce v celém táboře
polském, dokonce i v táboře socialistickém
Protože šlapal po nejdůležitějších
zásadách demokracie a socialistického programu,
vystoupil proti němu nejlepší socialistický
pracovník, člověk, který ve službách
pro sociální demokracii jak polskou, tak i mezinárodní
promarnil celý svůj život, železničář
Augustin Łukosz. (Výkřiky.) Poněvadž
Chobot vylíčil jeho oposici jako neloyální,
způsobilo to, že ministerstvo železnic tohoto
železničního zřízence pana Łukosze
přeložilo z Louky na Těšínsku,
kde má svou rodinu a svou usedlost, malý zadlužený
domek, do Přerova. Tento člověk nikdy nic
nespáchal, celý svůj život obětoval
věci sociálně-demokratické, a nyní
ministerstvo, v jehož čele jest sociální
demokrat, ho přeložilo a způsobilo mu strašnou
křivdu. Zde vidíme tu demokracii a to úsilí
donutiti všechny ke spolupráci. (Posl. Uhlíř:
Děláte protislovanskou politiku! Němci říkají,
že nejlépe protislovanskou politiku dovedou dělat
Slované, a to jste vy!) Vy jste slovanští
Prušáci! (Stálé výkřiky.)
Náš lid vidí v tom velkou křivdu
a žádá. aby Łukocz byl zase přeložen
na své původní místo.
Zde v tomto případě odpadlík vlastního
polského tábora pomluvil Łukosze, ale takových
pomluv máme na našem území nesčetné
případy, o kterých nesmíme mluvit,
nesmíme psát. V "Ewangieliku", orgánu
polských evangelíků, ze dne 15. června
t. r. byl vytištěn článek s názvem
"Jak se utrhá na cti polskému železničáři.".
Tento článek zněl (čte):
"Pavel Michalik, konající službu na
nádraží v Hnojníku, jest delší
dobu pro falešnou obžalobu trýzněn a vláčen
po soudech. Věc se má takto:
Dne 28. února 1935 doručil přednosta stanice
panu Michalikovi dopis nadřízeného úřadu,
pobízející ke kupování památní
medaile na oslavu 85. narozenin pana presidenta republiky. Pan
Michalik zanesl oběžník ku přečtení
železničnímu úředníkovi,
který prohlásil, že medaili nekoupí.
(Výkřiky.) Potom si četl pak Michalik
tento oběžník v pokojíku, a když
viděl železniční dělníky,
zavolal je do pokoje a přečetl jim tento spis jako
i jich se týkající, a prohlásil, že
si takovou stříbrnou medaili koupí, stejně
jako si koupil kdysi bronzovou medaili na oslavu jubilea císaře
Františka Josefa I., když se oslavovalo 50leté
výročí nastoupení na trůn tohoto
mocnáře. Jeden z dělníků se
tázal: A co uděláte s tou starou medailí,
když nyní budete míti novou? Pan Michalik žertem
odpověděl: Tu starou si můžete pověsit.
Ale železničáři stejně jako úředník
se nedali pohnouti ke koupi medaile, takže medaili koupily
jen tři osoby, přednosta stanice, pan Michalik a
nádražní restauratér.
A právě pan Michalik, který koupí
této medaile dokázal, jak velice ctí a váží
si pana presidenta, byl obžalován pro neloyálnost.
Našli se falešní svědkové, hanební
udavači, kteří ho udali, že se neslušně
vyjádřil o medaili pana presidenta a teď má
pan Michalik stálé zjišťování,
vyšetřování, trýznění
a starosti. (Výkřiky.) Proto, že jest
Polákem, který nezapírá svou národnost
a za svou národnost se nestydí. To píchá
do očí hanebné šovinisty. (Výkřiky.)
Pan Michalik byl obžalován až v ministerstvu
železnic. Pod stížností jsou podepsány
spolky Jednota a Sokol. Ve stížnosti vytýkají
panu Michalikovi, že má syna v místě
v Polsku a že tento syn sloužil v polském vojsku.
(Stálé výkřiky.) Tedy až
tak daleko sahá drzost šovinistů. Místo,
aby se uhodili do prsou a řekli si: naše vina, naše
největší vina, - převalují tuto
vinu na chudáka. Jak může pan Michalik za to,
že jeho syn zde nedostal chleba? (Výkřiky.)
Dělal, co mohl, aby zde našel místo, ale
nedostal ho. Vykonal v roce 1925 zkoušku do pobočních
tříd ve Slezské Ostravě, protože
chtěl vystudovati na učitele, ale vláda omezila
počet přijatých na 25 a ačkoliv mnoho
jiných vykonalo zkoušku, nebyli přijati a s
nimi také Michalikův syn. (Výkřiky.)
Co měl tedy Michalikův syn dělati? Čekati
dva roky na zahájení prvního kursu a vydati
se v nebezpečí, že ho po těchto letech
zase nepřijmou? Odešel do Orlové, do obchodní
školy, vychodil ji, aby dostal místo v této
zemi, ale zase nebyla pro něho práce. Roztrpčený
nezdarem šel na studia do obchodní školy v Těšíně,
vychodil ji a za 6 neděl po ukončení studií
dostal místo v Bílsku, s nímž jest velice
spokojen. Našel v Polsku dobré místo. Může
se tedy někdo diviti. že přijal polské
státní občanství a vykonal svou vojenskou
povinnost v Polsku, kam patří a kde má zajištěný
chléb?
A zde nekonečně hloupý šovinismus vyčítá
jeho otci, že syn sloužil v polském vojsku. Tedy
jak? Měl přijeti z Polska, vzíti si dovolenou
a sloužiti u českého vojska? (Výkřiky.)
Nehledě však k tomu všemu, co to má společného
s věcí pana Michalika, že jeho syn má
místo v Polsku? Zdali by nebyl mnohem raději u nás,
a jak jest zřejmo, nedovolili mu ani vystudovati proto,
že chtěl studovati v mateřském jazyce.
Neníliž to smutný příspěvek
k utrpení polského lidu v Československu!
Kdy se dočkáme spravedlnosti? Kdy zakročí
vláda proti institucím, které pod záminkou
kulturní práce konají krtčí,
podzemní práci udavačů a pomlouvají
loyální občany Československé
republiky, kteří k panu presidentovi chovají
upřímnou a opravdovou úctu, čehož
o hanebných pomlouvačích říci
nelze. Vždyť z těch, kdož obžalovali
pana Michalika, ani jeden si nekoupil medaili pana presidenta,
a Michalik ji koupil. Účelem šovinistů
jest úplně zničiti náš polský
lid. Chtějí, abychom se vzdali svého jazvka,
původu, svých dějin a kultury. Nedočkáte
se toho! (Výkřiky.)
O takových případech se nesmí psáti
a proto byl tento článek stejně zabaven jako
mnoho jiných, popisujících křivdy
polského dělníka.
To, co se děje v censuře na našem území,
přesahu je všechny meze. Policejní ředitelství
v Mor. Ostravě a okresní úřad v Českém
Těšíně, a podle jejich pokynů
státní zastupitelství zabavuje každou
stížnost polského lidu, každou kritiku
nynější soustavy a zacházení
s polským lidem. Zabavují se zprávy (Hlasy:
Proti republice!) nikoliv proti republice, nýbrž
zprávy o působnosti Matice osvěty lidové",
uváděné podle jejich zpráv, zabavuje
se pravda o stanovisku Chobota, každá zmínka
o nedemokratickém jednání české
soc. demokracie (Výkřiky.), zabavuje se každá
kritika činnosti udavačů, zabavují
se dokonce doslovné otisky z českých novin,
článků, které v českých
novinách zabaveny nebyly.
Velmi nenávistně zachází censura s
časopisem "Dziennik Polski", ale zabavují
se často také časopisy "Prawo Ludu",
"Nasz Kraj", "Naprzód", vůbec
všechny polské noviny. Řeknete, že proto,
že tyto noviny přestupují trestní zákon
Nikoliv, pánové! Čteme časopisy jiných
národností a vidíme, co tam je napsáno.
Čteme často články v českých
novinách, které směřují proti
naší národnosti, nemožně ji urážejí
a páchají rozličné přečiny
proti ní, ale ty nejsou zabavovány. (Hlasy: Jak
je to v Polsku? Statistika mluví!) V Polsku se tak
nechlubí demokracií jako zde. O této demokracii
mluvil zde dobře pan dr. Kramář, člověk,
který neprovozuje se mnou stejnou politiku, ale kterého
mohu ctíti pro jeho povahu, který miluje svůj
národ. Jak on miluje svůj národ, tak i my
milujeme polský národ, a proto nám nemůžete
míti za zlé, že vystupujeme na obranu našeho
národa.
Zabavují se jen polské časopisy, protože
jsou nenáviděny, protože se nechce dovoliti,
aby situace polského lidu byla vylíčena v
pravém světle. Příčilo by se
to tomu, co zde prohlašují čeští
zástupci, že se polské menšině
vede dobře. Volají do celého světa
a tvrdí, že polská menšina nemá
příčiny ke stížnostem, a to jejich
pouhé tvrzení má býti pro celý
svět jediným, nepopiratelným důkazem
vzorné demokracie. (Posl. Uhlíř: Jaká
je ta demokracie v Rzeczypospolitej?)
Tvrdíte, že demokracie je diskusí, ale zde
censura požírá diskusi a ponechává
pouze jednostranné vaše tvrzení, pokrytectví
a klam, které mají býti vaší
obranou. (Posl. Uhlíř: Vy lžete, není
to pravda! - Posl. Bátková: Národ
československý je spravedlivý. vy jste násilníci!)
Jak se zde mohou zlepšiti poměry? Jak se mohou
shodnouti vzájemné názory. když se nedovoluje
mluviti o zlém a o křivdě, když jest
odpůrce umlčován. (Stálé
výkřiky.)
Konfiskace směřují k tomu, aby polský
lid byl zbaven jediné možnosti vypovídati své
žaloby a své myšlenky, neboť jinde si náš
lid nemůže stěžovati a žalovati.
Zničiti polskou práci jest účelem
českého šovinismu, ale pamatujte si. že
vždy tam, kde byl tisk legální cestou potlačován,
kde se mu překáželo vycházeti, vycházel
vždy tisk nelegální a rozšiřovaly
se zprávy, které byly stokrát škodlivější
než to, co se psalo otevřeně. (Výkřiky.)
Říkáte, že se vypořádáte
s nepřáteli. My jsme nikdy nebyli nepřáteli
státu a nebyli jsme také nepřáteli
českého národa. Hluboce cítíme.
že jsme slovanským národem, ale nezavírejte
nám cestu, kterou bychom mohli vypověděti
své myšlenky a pohnouti vás k nápravě
soustavy, jíž užíváte vůči
našemu lidu a jež může vésti k zoufalství
a k nepříjemným událostem jak pro
nás, tak i pro vás. (Výkřiky.)
Vašich pohrůžek se neulekneme. O polském
národě je známo, že vytrpěl mnoho
pro své národní přesvědčení.
(Výkřiky.) Vězení, Sibiř
a dokonce šibenice ukazovaly cestu, kterou kráčel
polský národ v době svého otroctví.
Také my ve Slezsku jsme Poláky, a když bude
zapotřebí trpěti pro naši národní
ideu a na ochranu našeho lidu, budeme snášeti
pronásledování, ale pamatujte si, že
ti, kdož takovými prostředky bojovali proti
polskému národu, nezvítězili.
Zmínil se zde pan předseda vlády a po něm
někteří řečníci z vládní
koalice, že Československá republika chce usilovati
o přátelství s Polskem. Pro nás Poláky
v Československu bylo by toto přátelství
neobyčejně vítané. (Výkřiky.
(Ale myslíte, že přátelství
jest možné mezi národy tam. kde se jeden pokouší
zničiti živou část druhého, a
polský národ nemůže popříti,
že jsme jeho členy, stejně jako ani vy se nemůžete
vzdáti Čechů, kteří bydlí
mimo hranice československého státu. (Posl.
Bátková: Co dáváte českému
lidu v Polsku?)
P. Světlík a jiní v rozpravě
zdůrazňovali, že se Polsko rozešlo s Francií
a spojilo s Německem proti ní. (Posl. Uhlíř:
Zradili jste Francii, která z vás udělala
samostatný stát! Zradili jste Slovanstvo a Československo!
Vlétli jste do náručí Berlína!)
Nikdy nebylo v Polsku o tom řeči. Polsko má
vojenskou smlouvu a spojenectví s Francií, ale Polsko
jest velmocí a proto se nedá voditi Francií
na šňůře jako na př. jiné
státy. Že s Československem nedošlo k
dohodě, zavinila to soustava politiky, kterou vede pan
ministr Beneš, tudíž vaše zacházení
s částí polského národa, která
žije v republice. (Posl. Bátková:
Posíláte nám sem agenty! - Výkřiky.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. dr. Wolf (pokračuje): Národy
tvoří státy a jejich státy nemohou
kráčeti jinou cestou, než samy národy.
Na pohřebišti polského lidu v Československu
polský národ nemůže navázati
přátelství s národem českým.
(Výkřiky.) Vraťte nám duše,
které jste odňali polské národnosti,
změňte systém. vzdejte se zisku pro svou
národnost, který jí nepatří,
a pak s radostí podáme my a celý polský
národ ruku ku přátelské spolupráci.
Nežádáme výsad ani milostí, nýbrž
vyžadujeme rovnoprávnosti. nikoliv na papíře,
nýbrž v činech a v životě. A až
to dostaneme, budeme mluvit o spolupráci. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Petrášek. Dávám mu slovo.
Posl. Petrášek: Vysokoctená snemovňa!
Práve mňa upozorňuje pán predseda,
že mám málo času, ráčte
ma preto vypočúť. (Hluk.) Mám
len 6 minút a čas je vskutku drahý, čo
musím a chcem uznat, a preto vás prosím,
ráčte mňa v kľude vyslechnúť.
Ja každého vypočúvam, milerád
mám súboj, ale ten duchovný a rozumový,
argumenty nie päsťou a krikom. Uznávam, že
pán predseda vlády mal ťažkú úlohu,
keď sostavoval program, lebo sú v koalícii
rôzné strany, s ktorých niektoré majú
i zásady, kde sa tiež potom uvažuje o triednom
boji. Uznávam, že sú v programe dobré
tie veci, ktoré sú sľúbené; len
aby boly dodržané. Podpíšem i tú
vetu pána predsedu ministerstva, že opozícia
nesmie byť a nemôže byť proti štátu,
ale môže byť proti vláde. Ja to na toľko
podpíšem, že bych protestoval proti tomu, aby
za to, že ja kritizujem len na pr. počin alebo iné
veľké počiny niektorého úradníka
a že tým tedy som proti vládnému režimu,
aby ma za to voľakto považoval za protištátneho.
Myslím, že protištátnosť a protivládnosť
sú nie identické pojmy už preto, že sa
môže stáť, a tiež sa stáva
práve v našom parlamente, že daktorá strana,
ktorá bola v opozícii, prijde do vlády, tedy
raz by bola štátoborná a po druhé štátotvorná,
a naopak z vládnych strán niektorá by mohla
z vlády vystúpiť, dotiaľ bola štátotvorná
a keď vystúpi, by bola štátoborná.
Prosím, ťažko je sľuby kritizovať,
ale ľahčie je kritiku povedať o vláde,
ktorá vlastne máločo zmenila na svojom programe.
Myslím, vysokoctená snemovňa, že pri
denných okolnostiach hospodárskej a morálnej
krízy by tri smernice maly viesť vládu, keď
sostavuje program. To je po prvé morálna a hospodárska
kríza, proti ktorej treba bojovať, po druhé
že sme štátom, vo ktorom sú rôzné
národnosti, a po tretie, že sme republikou demokratickou.
Iste že keď bysme sa všetci spojili, že hospodársku
krízu nezdoláme, lebo to nie je len u nás,
ale na celom svete, ale je isté a bezpochybné, že
keď bysme všetky sily venovali a spoločne pracovali,
že bysme veľmi dobre vedeli umierniť krízu
(Výborně!) a síce s tým, že
by sme na zásadách spravodlivosti a lásky,
to je kresťansko-sociálného programu hľadali
sblíženie nielen vrstiev, spoločenských
tried atď., ale hľadali sblíženie národností
a tak probovali zdolať krízu. Toto i sám ľud
hovorí a sám ľud to tak chce.
Ja len dve veci z najnovejších som tak smelý
tu spomenúť. A síce, ráčíte
vedeť, že minulú nedelu v Segedíne boli
českí športovci, poslednú nedelu boli
maďarskí športovci v Prahe, sbližovali sa
a žiadame preto, aby títo športovci nám
boli vzorom, aby sme i v politike sa vedeli sblížiť.
Druhá vec je katolícky kongres všenárodný,
ktorý sa práve dnes odpoludnia začína.
Tam sú tiež všetky národnosti z celej
republiky prítomné vo znamení kresťanskej
lásky. Prial by som si, vysokoctená snemovňa,
aby sme i my nasledovali športovcov. (Hlasy: želáme
si, aby i Slováci v Maďarsku dostali školy.)
To máte pravdu! Tak sa mi zdá, že tieto
smernice neboly úplne dodržané pri sostavovaní
programu, a síce tak vidíme všeobecne, že
sa u nás sostavuje vzdor mnohoráz hlásanej
demokracie a skôr na jednotlivé a že celú
politiku vede nateraz pán minister zahraničných
vecí. Myslím, že štát posiluje
politika vnútorna a že má viesť politiku
snáď za daných okolností minister zemedelstva,
minister obchodu a minister soc. pečlivosti a stavať
od zdola hore a nie od shora dole. Ja uznávam všetky
zásluhy pána ministra zahraničia, ale ja
viem, že on, keď veľa cestuje, pri jeho veľkých
starostiach, tak sa zdá, že lepšie pozná
cudzinu, ako by poznal nás, naše bolesti a naše
krivdy. On cestuje, ale vždy len ďaleko cestuje a nikdy
nie k blízkym súsedom. Prosím, keď som
hospodár, najprv musím byť za dobre so svojmi
najbližšími súsedy a potom tú lásku
rozširovať ďalej a ďalej.
Naposledy bol pán minister zahraničia v Moskve.
Prosím, jestli je to tak, ako sa hovorí a píše,
že išiel tam on jako zdravý optimista a s optimizmom
prichádza a s vierou, all right, prosím, podpíšem
všetko. Ale bolo by na čase tak robiť, keď
je tu modus vivendi s Vatikánom, keď sa má
uskutočniť napokon modus vivendi, - či je to
taktické odrazu, neviem, to je vysoká diplomacia,
klobúk zdvihám pred ňou, ale či sa
dá odrazu aj teplo, aj studeno dýchať.
Keby celá vláda spolu hľadela o zbliženie,
spriatelenie národov, som presvedčený o tom,
že z našej republiky mohli by sme tu utvoriť jedno
demilitarizované šťastné a blahé
Švajciarsko. To by sme si želali. Ale robí sa
opak toho, to Slovensko, z ktorého nás sem ľudia
poslali, považuje sa za akúsi druhotriednu koloniu
a pod titulom československej národnej jednoty zurí
nacionalizmus a to len český. Na Slovensku vidíme
také veci, že na pr. úrad práce v Nitre
- na to mám dôkazy, faktá - je nie už
tajným, ale verejným sekretariátom agrárnej
strany. Stáva sa - i na to mám dáta, složím
ich tu treba -, že pri rozdelení stravovacích
lístkov v jednom okrese povedali, vy komunisti a kresť.
sociálovia nedostanete stravovacích lístkov,
a tiež im ich nedali. Keď sa také veci stávajú,
tu mi ráčte dovoliť, tu prosím bratov
Čechov, uprimne a verejne poviem, nebudem sa odvolávať
a varovať vás od tých informátorov zo
Slovenska, ale počujte, čo mi minulý týždeň
riekli najprv na rynku, potom na stanici v Nitre. V Nitre je nezamestnaných
chudákov na 200. Hovorili, podívajte sa, pán
farár, na stanici v Nitre prednosta je Čech, trafikant
je Čech, novinár je Čech, hostinský
Čech, v šatne je Čech, lampár je Čech
a toho lampára dva synovia sú nosiči. To
je, prosím, v Nitre na stanici. To mi sdelili najprv v
meste a potom to potvrdili i železničiari. Že
by sa i za tých nosičov nenašli Slováci?
A či človek môže zabrániť
slzám, keď mi ukazovali, že tí nosiči
sú drabanti, chlapi, - kto tam chodíte, môžete
ich videt - fackujú chudákov 15 až 16 ročných
zchudlých chlapcov nezamestnaných rodičov,
keď chcú ten kufrík odniesť a korunku
zarobiť, aby mohli doma nezamestnanej matke chlieb kúpiť.
To sa ďalej nemôže robiť. Ja na vás
apelujem, kto máte na mieste srdce a rozum, aby ste sa
rozmysleli a zamysleli nad tým. Hľadáte, ja
to nepopieram, s dobrým úmyslom príčinu
nespokojnosti na Slovensku, a tak ju hľadajte v prvom rade
v hlade a nie v nacionalizme.
Keďže ja v programe vlády nevidím ani
systematickú prácu, ani systematický plán
na zdolanie nezamestnanosti, ja aby som na pochytre teraz hneď
vám súrne a aktuálne návrh podal na
Slovensku proti nezamestnanosti, proti vykorisťovaniu ubohých
robotníkov, podal som včera návrh, ktorý
vám prečítam.
Návrh posl. Petráška a druhov na zmiernenie
kríze, nezamestnanosti a proti vykorisťovaniu zemedelského
robotníctva na Slovensku. - Prosím, nemôžem
o Čechách mluviť, lebo neznám na toľko
tie pomery, ale ráčte to počúvať,
čo sa robí na Slovensku. - "Vláde sa
ukladá, aby po dohode so zainteresovanými ministerstvami
súrne vydala nariadenie, že za prvé denná
mzda zemedelského robotníctva má byť
minimovaná tak, aby slušne vyžiť mohlo."
Ja vam uprímne vyznám, nedbám, keď sa
i hnevať budú páni komunisti, ja som mal najprv
napísané 8 Kč, ale i toho som sa obával,
že je to maličkosť, potom mi povedali iní,
že robotníci dostávajú menej, preto
som dal 8 Kč, lebo vám uprímne poviem, že
aj v okolí Nitry sa nachádzajú zbytkári,
statkári, ktorí nie 8, ale 6 až 7 Kč
platia. (Posl. Vallo: Z vašeho klubu niektorí
pánovia tak platia!) Ja o nich neviem.
Za druhé výžinok, to je tá pridelená
čiastka žencov všeobecne sa ustáľuje
v desiatej čiastke požatého a vymláteného
obilia.
Za tretie uživanie kosiacich strojov na obilie sa prechodne
omedzuje iba na okolnosti docela mimoriadne.