Velectění, kdo dnes říká, když
se nepostaví silnice za 100 mil. Kč a když
se nechají hladověti lidé, kteří
žulové kostky dělají, že státu
zůstane ušetřeno 100 mil. Kč, ten se
osudně mýlí. Když ti lidé v těch
lomech a na těch stavbách nepracují a jenom
se prohladovovávají touto dobou, tedy národ
nebohatne o sta milionů, nýbrž chudne o silnice,
které mají cenu 100 mil. nebo které by měly
cenu 100 mil., kdyby se dovolilo je stavěti. Je tomu tedy
právě opačně s tím chudnutím
národa a státu, nežli jak se to říká.
Stát ve skutečnosti nešetří,
nýbrž stát se ochuzuje, stát se okrádá,
když neorganisuje síly a prostředky po ruce
jsoucí, totiž lidí, kteří by
rádi se poctivým způsobem živili při
vzniku rozumných statků.
Říká se nám, když fedrujeme veřejné
práce podnikané na dluh, že prý vyzýváme
Národní banku, aby tiskla kapitál. Velectění,
já nevím, kdo z vás má takovou fantasii,
aby o mně uvěřil, že já doporučuji
Národní bance, aby tiskla fabriky, nebo aby tiskla
žulové kostky. Co je ten kapitál? My máme
kapitálu, až nás z něho hlava bolí;
slyšíte to od našich kolegů z německých
stran, co mají kapitálu v severních Čechách.
My nepotřebujeme žádný kapitál
přitiskovat, ale náš úkol je, kapitál
a práci lépe organisovati, aby spolupracovaly, aby
obohacovaly náš stát. V státě,
ve kterém jsou lidé, kteří dovedou
dělati všecko možné a rozumné,
ve kterém buď jsou suroviny k přerozmanitým
veřejně užitečným pracím,
anebo pokud zde nejsou, tedy ve státě, do něhož
by cizina ochotně dodala cokoliv by potřeboval,
nemůže býti překážkou té
organisace spolupráce fakt, že není peněz!
Na nedostatek peněz nemusí národ zahynouti
ani v míru, jako na nedostatek peněz se neprohrávají
války.
Velectění, jde tu o výrobu blahobytu, a to
blahobytu, který někteří páni
v tomto státě nechtějí za blahobyt
uznati, poněvadž oni za blahobyt uznávají
jen to, co mají na svém vlastním kontě
bankovním nebo ve své vložce v pozemkových
knihách. Oni ignorují fakt kolektivního blahobytu,
který chceme, aby rostl, aby sloužil vše, lidem.
Ale titíž pánové vědí,
proč platí v Karlových Varech lázeňskou
taxu, oni dobře vědí, že to, co v těch
místech přepychu konsumují, musí zaplatiti,
ty krásné parky, ty kolonády atd., ten luxus
veřejný i soukromý oni musí zaplatiti,
ale oni jsou ochotni platiti veřejný luxus jenom
v těch místech, kde své bohatství
utrácejí, ale ne v těch místech, kde
ono se dělá (Tak jest! - Potlesk.),
ovšem ne vždycky jejich zásluhou. My se snažíme
o to, aby krásné ulice, bezprašné silnice,
dobré nemocnice byly nejenom v těch místech
přepychu, nýbrž také v těch hornických
vesnicích, městečkách atd. (Potlesk.)
Tam, kde se dobývá černé uhlí,
nemusí býti černý vzduch a tam, kde
se dělají krásné barvy a voňavky,
nemusí býti špína a zápach.
O to my usilujeme, to je účel těch veřejných
výdajů, těch veřejných investic.
Nedávno jsem se dověděl z jednoho časopisu,
že prý plány těch, kdo doporučují
velké veřejné práce v dnešní
těžké době v chudém národě,
podobají se požadavku nasytit statisíce pěti
chleby a dvěma rybičkami. Mám-li v tomto
přirovnání pokračovat, řekl
bych, že tito ctihodní a znamenití hospodářští
politikové vedou věci tak, aby těch rybiček
na trhu vskutku nebylo více než dvě, a když
se jich naloví více, tak se musí hoditi zpátky
do oceánu, jak jsem to loni uvedl; a podobně když
snad se sklidí více obilí a napeče
více chleba, tak se musí zničiti, aby se
prý mohla zachrániti výroba. Obilí
se musí zkompostovat nebo spálit, aby pak byl tady
problém "pětichlebů". (Potlesk.)
Velectění, tyto paraboly našich odpůrců
ovšem ukazují na zvláštní způsob
myšlení, které, myslím, bez zvláštního
talentu nelze naočkovat normálnímu člověku.
Ale my ve snaze, podnikat veřejné práce ve
větším rozsahu, než na jaké stačí
běžné příjmy, narážíme
na zásadu vyrovnaného rozpočtu! Zásada,
že rozpočet má býti vyrovnaný,
je velmi správná. Je to dietní zásada
veřejných svazků, asi taková, jako,
řekněme, je dietní zásadou člověku,
že nemá píti alkohol, požívati
opia, morfia atd. Tato dietní zásada platí
u zdravých lidí, že ano? Ale každý
z nás ví, že je řada nemocí,
které nelze jinak léčiti než ordinováním
těchto jedů, jako je opium, morfium, nebo alkohol.
My jsme si řekli - ve snaze aplikovat hospodářskou
zásadu vyrovnaných rozpočtů, - že
budeme vždy své rozpočty vyrovnávati.
Pohleďte, jak to dopadlo. Na rok 1930 jsme vyrovnali rozpočet
tak, že jsme měli přebytek okrouhle 53 mil.
Kč, v účetní závěrce
za ten rok však jsme se shledali se schodkem necelé
půl miliardy. Rozpočet na následující
rok 1931 jsme vyrovnali tak, že vykázal přebytku
přes pět mil. Kč. A ejhle, závěrka
účtů za ten rok skončila deficitem
1257 mil. Kč. Vyrovnali jsme však rozpočet
na rok 1932 zase, a dosáhli jsme v něm přebytku
téměř 5 mil. Kč; ale rok ten skončil
deficitem 1748 mil. Kč. Na r. 1933 jsme se opět
rozhodli pro vyrovnaný rozpočet, a dosáhli
jsme přebytku 1,632.000 Kč, jenže rok tento
skončil schodkem 1680 milionů Kč. Na rok
1934 jsme zase vyrovnali rozpočet s přebytkem 1,174.000
Kč a skončíme schodkem, jehož přesnou
číslici se dovíme hned po prázdninách,
až se ponejprv sejdeme. Dnes se odhaduje nejméně
prý na nějakých 800 mil. Kč. Na letošní
rok jsme ovšem zase vyrovnali rozpočet s přebytkem
asi 2 mil. Kč, ale hrozí prý nám
rozpočtový schodek větší než
loni...
Velectění, jaký to má smysl, vyrovnávati
rozpočet s takovým výsledkem v hospodářství
na něm? Nelžeme si do kapsy, nota bene děravé?
(Veselost.) Jaký to má smysl mezi rozumnými
lidmi? Projektovat si, že vybereme na daních takovou
a takovou částku, a pak s hrůzou zpozorovat,
že to není možné, poněvadž
sáhnout nahému do kapsy netrefí ani berní
exekutor. Nebo říkat si, že vydáme měně
na ten smutný úkol, který státu ukládá
tato krise, a pak zjistiti, že si nesmíme troufat
nechat lidi hladověti ještě více, než
hladovějí?
My nemůžeme vyrovnat rozpočet seriosním
způsobem, totiž jinak než číselně.
Číselně můžete rozpočet
vyrovnat, to není tak velká alchymie. Prozradím
hned tajemství ciferního vyrovnání
rozpočtu: to se na straně příjmů
přimazuje a na straně vydání umazuje,
a až se to vyrovná, tak je rozpočet vyrovnaný.
(Veselost.) Troufám si tvrditi, že by to dovedl
každý desetiletý hoch. Takto však nelze
chápati skutečné vyrovnávání
rozpočtu; my musíme vyrovnávati rozpočet
hospodářsky a sociálně, musíme
vyrovnávat rozpočet, je-li to možné,
tak, aby rozumně očekávané příjmy
kryly pravděpodobná vydání. Vidíme-li,
že to u nás není v této krisi možné,
že to netrefí nikdo na světě, žádný
ministr financí, tak se toho musíme otevřeně
vzdát. Není možno vyrovnávat rozpočet
způsobem, který je sociálně neudržitelný,
malovat si daně, které nemůžeme vybrat,
a kupit nové daně, když staré daně
se ukáží nedobytnými. To je nemožná
politika. A zase mohu říci, že státy,
které se odvážně a rozhodně pustily
do řešení hospodářské
krise, zásadu každoročního vyrovnávání
rozpočtu klidně odložily na doby normální,
kdy je samozřejmě správná. Uvedený
již švédský národohospodář
Ohlin píše: "Myšlenka, že rozpočet
musí býti vyrovnán každý rok,
a že jinak nastane inflace, je jedna z oněch populárních
zásad, které jsou správné za určitých
okolností, ale nikoli za jiných. Fakt, že tyto
zásady byly hlásány jako všeobecně
platné evangelium bez výhrady a zvlášť
od bankéřů, způsobil mnoho škody,
neboť jestliže se o hospodářské
politice věří, že je nezdravá,
tu její provádění jistě vyvolá
jisté nepříznivé otřesy důvěry".
(Račte si s tím srovnati zkušenosti s naší
devalvací; tak dlouho se lidem říkalo, že
upuštění od koruny při dosavadní
paritě měnové bude národním
neštěstím, až tomu uvěřili
a pak dva dny bláznili. Tedy, když se lidem říká,
že nastane pohroma, chovají se jakoby opravdu měla
nastati, i když nenastane.) - "Ve Švédsku"
- praví dále Ohlin - "vlivy tohoto druhu byly
velmi slabé. Jest na čase učiti se z čerstvé
zkušenosti, že rozumné a zdravé finance
nevyžadují. aby rozpočet byl vyrovnáván
každý rok, nýbrž pouze za řadu
let. v níž jsou zahrnuty dobré i špatné
poměry hospodářské." - Stát
musí si býti vědom, že dluhy, které
nadělá. musí zaplatiti, ale nemůže
je platiti v dobách. kdy to je vůbec mimo lidskou
způsobilost.
Hospodářskou krisi a nezaměstnanost v ní
léčiti není pouze úkolem socialistů.
Dovolte, abych to podtrhl: starat o nezaměstnané
není pouze úkolem socialistů v tomto státě.
to jest úkol státní, to jest národní
úkol všech národností v tomto státě.
(Hlučný potlesk.) Záhada této
strašlivé nemoci, této strašlivé
světové epidemie musí býti rozřešena.
Fakt je. že již se určitý způsob
léčení této krise osvědčil
v některých státech, ovšem podle mínění
některých lidí jsou to metody kacířské.
Pravověrné metody léčení této
krise však vedou hlouběji do krise, kacířské
metody pacientům pomáhají. Ovšem, když
takový pravověrník přijde dnes do
Švédska, tak, myslím, promluví k těm
Švédům asi tak jako onen lékař,
který věštil pacientovi, že musí
umříti, že mu žádné pomoci
není, a když pak ho za 10 let potkal na ulici v nejrůžovější
náladě, řekl mu: Člověče,
co chcete na světě? Vy máte být podle
pravidel lékařské vědy přece
mrtev! Podle pravidel pravověrné vědy Švédsko
má býti v hrozném chaosu, má tam býti
inflace, zoufalství, a ve Francii má býti
ráj. (Hlasy: A ono je to právě
naopak!)
Tak co? Budeme tu krisi léčiti způsobem pravověrným,
který vedl k těm nešťastným následkům,
jež vidíme v t. zv. zlatém bloku, nebo se rozhodneme,
že léčení provedeme podle způsobu,
který se jinde dobře osvědčil? Bude-li
se říkati, že zdravá měna je
ta měna, při které národ chřadne,
pak ovšem, myslím, uvedeme do mínění
lidu úplný chaos, neboť to je postup, který
prohlašuje národní zdraví za nemoc a
nemoc za zdraví. Já nevím, kdo z nás
by si troufal jíti mezi lid a dokazovati, že my vlastně
žijeme ve zdravém státě, majíce
zdravější měnu než ti Švédově,
kteří mají měnu nemocnější.
Není možno říkati lidu, že nemoc
je zdraví a že zdraví je nemoc. To se může
tisknouti v učených traktátech, ale pravda
to přes to nebude a člověk se zdravým
rozumem tomu neuvěří, i kdyby mu to nevím
kolik doktorů dokazovalo.
Velectění! Je smutná skutečnost, že
tento stát zabředl hluboko do krise a že cifry
nezaměstnaných, jak se nám letos ukazují,
naznačují, že jde zpátky do krise, ze
které jsme se domnívali, že už vychází.
Neúspěchy dosavadní hospodářské
politiky tohoto státu jsou příliš patrné,
než aby se mohly zapírati. A my si musíme sami
k sobě býti tak poctiví a otevření,
abychom si to řekli a vyvodili z toho závěry.
Já myslím, že nikdo neřekne, že
tato vláda, jejíž prohlášení
jsme slyšeli, byla přivítána s překypující
důvěrou. Tato vláda byla přijata chladně.
Dokáže tato vláda víc proti krisi než
vlády minulé? Kdo nemá důvěry,
tomu se doporučuje, aby aspoň pěstoval naději.
Já mám za to, že mohu prohlásiti, že
tato vláda si může býti jista naší
podporou a spoluprací za té podmínky, že
bude rozhodně a zmužile pracovati proti hospodářské
krisi a pro léčení nezaměstnanosti.
Ale jen za této podmínky! (Potlesk.)
Místopředseda Onderčo (zvoní):
Následuje pán posl. Hlinka. Prosím,
aby sa ujal slova.
Posl. Hlinka: Slávna snemovňa, vysokoctení
páni a dámy! Mám česť hovoriť
v mene svojej strany, slovenskej ľudovej, ktorej stojím
na čele, ktorú vediem, ktorú som založil
a spravujem a ktorá háji a bráni záujmy
slovenského ľudu. Tak rád by som si položil
farebné okuliare ako pán predrečník,
a tak by som krásne hovoril o Švédoch, Norvégoch,
Japoncoch a o čomkoľvek, páni moji, ale uznať
musíte, že ja ako opozičný rečník
a poslanec nijako nevidím tie pomery a okolnosti v tak
ružovej farbe ako nám to ten pán predrečník
hovoril, totižto starať sa o nezamestnaných je
vraj povinnosťou štátu. A kto sa stará
vlastne o tých nezamestnaných, či sa nestará
štát? Sme my nie štátom? Čo je
ten štát? Štát je spolok jednotlivcov,
ktorý sa sdružili na podklade tej istej reči,
tých istých záujmov, tej istej kultúry,
minulosti, vlasti. To je štát.
Páni moji, včera pri odchode mi predstavenstvo v
Ružomberku doručilo toto upovedomenie - povedzte mi,
čo s týmto mám robiť? 27 vriec jačmenných
krúp, ráčte ich deliť, 9 vriec cukru,
7 bedien kávy, 741 chlebov. Páni moji, všetko
krásne, toť dal štát, ja by som dal viac,
keď z toho vinde. Ale podporami vychovávame žobrákov,
vychovávame ľudí, ktorí sa budú
štítiť práce. Dajme im, ale nech si to
zaslúžia. Učiť ich pracovať a robiť.
Páni moji, my nemáme ciest, vodociest, regulácie
a meliorácie. Nech tu robia a si to zaslúžia.
U nás na Slovensku v Liptove je istá obec, kde obozretný
náčelník za podporu staval cesty, kým
neprišli tajomnici a agitátori, išlo to. Dnes
hovoria, nerobte, to je dar, to vám štát dáva.
V tomto ja vidím tú demoralizáciu, zárodok
našej budúcej skazy. A trebárs dnes stojí
slnko na zenite, trebárs sme včera slávili
sviatok sv. Jána a najdlhší deň, trebárs
dozráva nám žito a pšenica a budú
sa kosy kovať a pripravovať - a čo vidíme?
Väčšiu nezamestnanosť ako v januári
a februári. Odkiaľ je to, prečo je to? Ja by
som vám povedel, ale podržím si to na lepšie
a ďalšie časy.
Ja som nie v tom položení, aby som dnešnej koalícii
a vláde dôveru hlasoval a hlasovať jej nebudem.
A dovoľte, slávna snemovňa, že svoje stanovisko
odôvodním a odôvodním to vecne. Nechcem
štvať. Dosť sa nás naštvú nepriatelia
i priatelia a ctení páni poslanci na všetky
strany, tí, ktorí nám závidia naše
práva, náš štát a našu slobodu.
My by sme si mali porozumeť, páni moji, (Tak jest!)
my by sme mali vediet, čo nám chybí (Potlesk.),
my by sme sa mali postaviť na podklad práva a pravdy,
práva a zákona a uvideli by ste páni moji,
či sa Česi a Slováci nedorozumia v krátkom
čase.
Patrím a som jeden z tých najstarších
poslancov v tejto snemovni. Tu už z tej starej školy
nevidno nikoho. Z Perglera ste urobili, nechcem povedať neparlamentarné
slovo, tuláka bez vlasti; nevieme kde je. Stříbrný
Jiří, tomu toto ovzdušie bolo ťažké,
ten sa vzdal mandátu (Veselosť.) Kramář,
ten už štvrtý rok tu nebol, Rašín
sa nám pominul, Švehla nám zomrel, a
tak, páni moji, príjde celkom nová škola
do života. A ja pri tom všetkom voči tejto vláde
neviem na žiadny pád sa s dôverou chovať
a síce z týchto dôvodov.
Po prvé dnešná vláda je nie demokratická
vláda. (Potlesk.) Darmo hovoríte, pánovia,
demokracia, demokracia, demokracia. Páni moji, mýlite
sa, to nie je demokracia. Vy musíte preca doznať,
že ste pri týchto voľbách utratili značný
počet voličov. Každá strana vlády
stratila istý počet, odmrvilo sa to. Národní
socialisti stratili až 4 mandáty, lidovci 3, agrárníci
1, Národné sjednotenie 1, nemeckí sociální
demokrati až 10, nemeckí agrárnici, dr. Spina,
ztratil 10. Páni moji, ide to akosi šejdrem (Veselosť),
iného slova neviem na to povedať. Páni moji,
my ľudáci neideme šejdrem, my ideme napred, my
sme postúpili z 425.000 na 564.000. A keby boly iné
okolnosti, šli by sme ďalej. Vláda táto
nie je demokratická, poneváč dľa ústavnej
listiny naša ústava má byť demokratická
v plnom slova smysle, dľa druhého paragrafu úvodu
našej ústavnej listiny, naša ústava sa
má zakladať na dohode v samourčení práva
národov. Páni moji, je tomu tak? Deje sa to
tak? Nie. Nemci si to urobili, ti vedeli zakričať
"Heil Hitler!", "Heil Henlein!". Kde sú
ti Česi? Chceli ste zmenšiť politické
strany, a zväčšili ste ich a máte neviem
aké strany. Páni moji, my Slovania sa trháme,
my sa lámeme, my jeden druhému nohy podrážame.
Páni moji, dnešná vláda nie je demokratická.
Ja tu stojím nielen ako politik. Ja som starý politik.
Je pravda, že ja som z toho starého zrna, z toho starého
kalibru konzervatívneho, a uvidíte, a v krátkom
čase príjdete na to všetci, že tým
konzervatívnym, opatrným krokom o veľa ďalej
príjdeme, ako tým zradikalizováním
spoločnosti, výroby alebo konzumu. Hovorme akokoľvek,
ctím si každej zásady a i vy si jej ctíte.
Pánovia, hovorme akoľvek, ale komunizmus buďto
je absolutnou najväčšou dokonalosťou, zobliecť
sa a dať tomu, kto nemá, podeliť sa s ním
o ovocie práce, podeliť sa s ním o zisk, alebo
je, mierne hovoreno, neuprimný. Nie je to pravda, nepoviem
celú tú pravdu. Páni moji, prečo ja
nemôžem byť s touto vládou, a nesúhlasím
s ňou? Ja som katolický kňaz podľa politika
a sociologa, ja neteoretizujem. Ja moc na tú teoriu nedám,
ale podklad musíme mať, aký taký. Pánovia,
na poli praktickom kohokoľvek z tých najväčších
socialistických rečníkov vyzývam,
aby hlbšie nahliadli na jadro veci. My v Ružomberku
prevádzame prakticky náš program, nech príde
a ukážem mu, že od zápalky počnúc
až hore, po tlačené slovo, po tlačiareň,
kultúrne veci, školy, sirotince, nemocnice atď.,
všetko máme, vidíte, že pod našou
rukou to ide. My sme, páni moji, praktici a chceme ostať
praktikmi. Chceli sme, aby sa Praha stala centrumom, aby sme našej
vlasti doniesli kus slávy, aby sme doniesli do Prahy života,
aby do Prahy prišli dignitári a zámožní
ľudia, tak aspoň ako do Buenos Aires, do Lilles, alebo
inde. Chceli sme zariediť celokrajinský katol. kongres.
A, páni moji, čo sme skúsili, že rada
obecná pražská začala akosi zlým
okom hľadeť na tieto okolnosti, že katolíci
prídu sem. Prečo by neprišli, nebudú
vás urážať, neurážajte ich
ani vy. Do republiky má právo každý
prísť. Chceli sme postaviť kríž na
námestí sv. Václava. Pánovia, koho
urážal a koho uráža ten kríž
na námestí sv. Václava? Tri dni mal ten kríž
tam stáť, týmto získame reputáciu
pred celým svetom. (Potlesk.) Vidíte, páni
moji, čo hovorí dneska o vás kardinál
Verdier, chváli vás a musia padnúť tie
predsudky, priatelia nechajme to stranou, že Rím je
nepriateľom Čechov, nie je pravda, Rím bol
prvým, ktorý uznal našu republiku a povedal:
Majte si svoju slobodnú vlasť a majte aj vy právo
ako iné národy. Neprijímam prehlas vlády
z cirkevných ohľadov.
Páni moji, naša mlaď, naša inteligencia
mladá vydáva svoje plody duševné pod
menom "Nástup". Tento "Nástup"
vo svojom čísle 3, ročník 12., 15.
júla vydáva istú recenziu a síce rozprestiera
sa na vydanie cirkevných statkov. Cirkevné statky,
slávna snemovňa, ako vám je známo,
od devätnásteho roku až do 30. mája t.
r. boly pod správou t. zv. likvidačnej komisie.
Tie církevné statky sú ešte sub judice.
O ne sa súdi ostrihomský arcibiskup prímas,
tento podal sťažnosť do Haagu. Ako sa skončí,
nechcem povedať svoju mienku, ale, páni moji, môžeme
sa obávať, že zas sa zle obídeme,
už jeden raz sme poslali miliony do Ostrihomu, čo
si druhý raz nebudeme žiadať. Páni moji,
tu píšu tí mladí páni, že
s úzkostlivosťou hľadia na to, že 1. júla
sa tieto statky vydávajú do rúk cirkevných,
že je to 117.000 katastrálnych jochov príma
pôdy okolo Nových Zámkov, Bajči, Andóde
atď. 117.000 katastrálnych jochov bolo manipulované
likvidačnou komisiou za 16 rokov. Máme šťastie,
poznať tamojšie pomery, vedľa tých cirkevných
statkov má náš maličký sirotinec
maličký majetoček a dali sme to do prenájmu,
lebo sme to nemohli ešte sami vyplatiť a sirotinec nebol
vystavený. Viete, koľko nám platia prenájom
za 1 joch? Dnes sa za peniaze nevydáva pole, ale za plodiny.
Platia nám 2 q pšenice od katastrálneho
jochu. Pánovia, 117.000 rátajme dvakrát,
to je 234.000 q. Rátajme 1 q po 100 Kč a rátajme
to za 16 rokov. Oddávajú nám pôdu zadlženú.
Kde sú tie miliony, páni moji? Kde sa podely? Dr.
Pružinský povedal, že tu chybí
práve 100 milionov Kč, ale chybí o mnoho
viac. Páni moji, doktor Jantauš so svojím pomocníkom
Cvinčekom prevzal, tak ako je, so všetkými
ťarchami, ťarchy osobné i vecné, všetko
tak, že tie církevné statky budú dnes
pasivné a vyplatiť tých dlhujúcich 100
milonov bude holou nemožnosťou. A predali ešte
zo slobodnej ruky 30.000 kat. jochov pozemkov. Pre toto
s úzkostlivosťou hľadí slovenský
národ na tieto veci. Nás katolíkov - snáď
aj medzi vámi sa najdú - je 87 %. Jedni sú
horlivejší, druhí menej horliví, ale
sme zamatrikovaní katolíci všetci, tedy máme
si hájiť svoje práva, povinnosti. Máme
aj tak, keď nám zoberú majetok cirkevný,
kostoly, fary, školy, starobince, chorobince, tie sa nám
pováľajú, čo bude potom? Teraz každého
1/4 roku musíme sbierať na výchovu mladých
kňazov, na semináre skladať haliere chudobného
ľudu. Vláda sa o to neobozrela, na toto už dávno
a dávno nepoložila ruku a neoddala to tým,
ktorým to patrí. Máme biskupov od 1919, máme
biskupov, mužov na slovo vzatých, mal sa im majetok
dať a ak by tu boli gazdovali, tak by sme boly vyšli.
Z tejto príčiny nemôžeme mať dôveru
k tejto vláde.
Ďalej nemôžeme mať príčinu
z etických a mravných príčin. Ráčte
pozreť. (Ukazuje Országhov zákaz. Hlas:
To je kontumácia!) To je kontumácia na Slovensku,
ako niekto kričí. Kontumácia sa dáva
len na nebezpečné zvieratká. Pozrite sa,
po čas volieb sa vydal takýto plakát, plakátovalo
sa na Slovensku proti kňazom. (Výkřiky.)
Ale len proti katolickým kňazom. Hrozí
sa pokutou 5.000 kor., potom odňatím slobody, žalárom,
lebo že sa kňazstvo vraj dopúšťa
agitácie. Páni moji, jestliže sa dopúšťa
agitácie, nech ho nešetriť. Máme Kanzelparagraf.
Máme, páni moji, toľko paragrafov na ochranu
republiky, že ani nevieme ich počtu. Páni moji,
by som si vyžiadal, aby nám kňazom aspoň
toľko slobody dopriavali, ako tým okresným
nácelníkom ktorí palicami strhovali naše
plakáty. (Tak je! - Výborne!) Ako
načelnik Kováč palicou strhoval na východe
naše plakáty. (Posl. Čyuřík:
Ale Žiška mal voľnosť!) Počujte,
či neviete, že palica má dva konce, že
dnes Hlinkovi a keď Hlinka bude vládnut
a vy v opozícii, vám sa na chrbte somele.
Slávna snemovňa, ako vidíte, nikoho urážať
nechcem, ale hovorí sa, že v demokratickej republike
má byť sloboda - tak je? (Tak je!) Sloboda
tlače - tak je? (Tak je!) Sloboda shromaždenia,
sloboda slova. Páni moji, pozrite (ukazuje časopis.)!
"Slovák" cenzurovaný, toto je sloboda
tlače? Tuto je Ružomberský "Tatránsky
Slovák". (Ukazuje. - Posl. Dubický:
Co tam bylo psáno, to bychom museli vidět.) Poviem,
čo tam bolo písané, donesem to necenzurované,
a budete sa stydeť za cenzora, že si dovolil byť
takým tyranom. Dovolím si vám to ukázať.
(Posl. Dubický: Svoboda proti státu není
a nebude připuštěna.) Pane poslanec, ja
tento stát väčšie milujem ako vy a ideovejšie
ho milujem ako vy, lebo nemám fondov. Nemám žiadnych
trubofónov, mám len moju trúbu, časopis,
ktorú tu teraz počúvate. (Výborne!
- Potlesk.) Tu máte druhý časopis
(ukazuje). Tu tretí. "Slovenská pravda"
(ukazuje). Tu máte štvrtý, satyrický
"Osa". Už nám ho zahlušili. "Osa"
už prestala vychodiť. A takto, páni moji, ja
vám ich môžem i celý voz doviezť.
Je možno voči takej vláde mať dôveru,
ktorá takou mierou meria, že jednému dá
koláč a druhému korbáč? Dajte
nám cenzúru, a potom súďte nás,
my pojdeme mileradi vždy pred súd. To už musí
pán posl. Dubický raz uznať, že
my sme túto republiku stavali a že je ona naša.
Ja som, páni moji, dosť starý poslanec a ako
jeden z najstarších stál som pri kolíske
nášho štátu a stál som tam s láskou,
nie s úzkostlivosťou. Ideálom mojím
bolo videť môj národ slobodný, chcel
som videť môj národ takým, ktorý
bude mať právo sebaurčenia. Zato som šiel
skoro dobrovoľne do Segedína, do Ružomberku,
o tomto štáte sme kdysi snívali v Martine,
v Bystrici, Ružomberku, Segedíne, Vacove po kobkách
väzenia a my by sme mu mali byť nepriateľmi? Nie
sme nepriateľmi, ale chceli sme, aby dieťa chudiatko,
ktoré len slabé údy si vyrovnáva,
aby sme mu pomohli ten chrbát vyrovnať, aby bola pre
všetkých jednaká pravda, zákon a uznanie.
Páni moji, pri voľbách sa všelijaké
veci dejú, keby som vám všetky prechmaty mal
doniesť, bol by som zdľhavým, nech mi je dovolené
tento list ukázať a nech si ho prečíta
o pánu Oberciánovi, ktorý bol predtým
Erdélyim, Maďarom, ale Hlinka bol vždy
Hlinkom, nech si prečíta p. Dubický,
čo je tu popísané, čo píšu
o ňom ľudia, čo to je za hyena, čo robí
v národe? Buďte tak láskaví, vziať
si to a prečítať a my to potom podáme
ako interpeláciu. (Hlasy: To je agrárník!)
Žialbohu, ľutujem tých agrárov že
majú takú spoločnosť, takých
náčelníkov. V nedeľu som si zašiel
do Spiša. Vo Spiši je prebudená tichá
dedinka, ktorá sa menuje Letanovce. V Letanovciach bola
slávnosť, jeden novokňaz, Ján Slivka,
slávil svoje kňazské prvotiny. Pýtal
ma, abych ho poctil a navštívil, šiel som ta,
a tu sa mi dostaví o tej slávnosti 18 sedliakov,
18 ľudí a hovorí: Pane môj, počuj,
nás pokutovali pre nič. - Ja vám neverím.
- Veríš, neveríš, vezmeme zápisnicu
a podpíšeme to všetko. A podpísali
to títo: Ján Kubičár, Štefan
Lešnák, Ján Antolík, Martin Kubičár,
Jozef Dulík, Jozef Kuna, Martin Sladkovský, Ján
Sladkovský, Antolík Jozef mladší, Štelan
Regec, dva bratia Horvátovia, Lešnák František,
Maria Šoltesová, Anna Kubičárová
a Maria Kubíčková, rod. Petrajová.
Čo sa stalo? Dňa 6. mája večer okolo
4. hodiny prišiel k nim megafón alebo ako mi hovoríme,
trúbafón, zastál tam pred kostelom a keď
ľudia išli o pol siedmej z májových pobožností
z kostola zaspieval krásne - povedal to sám
pán farár - "Boleráz, boleráz"
spievali a "Boly časy", lebo ktorú z
tých piesní. Dokiaľ sa nepolitizovalo,
všetko bolo okolo megafonu. Potom zrazu vyšiel pán
Balaž, išiel do súsednej krčmy - teraz
sa hostincami menujú - a začal hovoriť program
a hovoril toto: "Pán Hodža vám
odkazuje toto a toto..." a oni povedali: "Nepotrebujeme"
a za toto "nepotrebujeme" týchto 18 ľudí
každého tisíckou pokutovali. (Hanba! - Výkřiky.)
18.000 Kč, páni moji! (Hluk. - Výkřiky.
- Místopředseda Onderčo zvoní.)
Páni moji, 18.000! Dnes to sedliakom 18.000 vytrhnúť!
Oni sa derú, nemajú na chlieb a túto pokutu...
(Hluk. - Výkřiky. - Místopředseda
Onderčo zvoní.) Páni moji, ešte
nevedel pán sudca Nácin, čo je ich vina a
už vopred, keď týchto 18 ľudí prišlo
k okresnému náčelníkovi, bolo im povedané
- odpustite za výraz -: "To sú svine, dajte
im po tisícke!" A ešte nič nevedel pán
náčelník Zajic a výrok už bol
hotový, a ženám dali po 500 Kč! (Hlasy:
Chtěli tam vraždit!) A koľkokráť
krv tiekla, bola to vždy len naša, v Námestove
bolo zastrelené... (Hluk.) Páni moji, trúbafon
utiekol a skočil do kanálu a tam sa polámal.
Nič viac. (Výkřiky.) Ja to viem dokázať.
(Výkřiky. - Hluk.)