Místopředseda Košek (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen p. posl.
dr. Macek. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Macek: Slavná sněmovno! Vládní
prohlášení je přirozeně dílem
kompromisu. Je věcí pana předsedy vlády,
aby našel společné politickou linii, která
by odpovídala různým názorům
i zájmům, které vyjadřuje dnešní
vládní většina. A je přirozeně
věcí každé složky vládní
koalice, nejen oposice, aby k tomuto prohlášení
zaujala stanovisko, aby řekla své výhrady
a doplňky k tomu, co má tvořit linii budoucí
politiky tohoto státu. Předseda strany soc. demokratické
posl. Hampl už vyjádřil k tomuto prohlášení
stanovisko strany pokud se týče všeobecné
politické linie v politice zahraniční i vnitřní.
Proto dovolte, abych se soustředil jen na několik
málo otázek hospodářsko-politických.
Myslím, že všichni souhlasíte, že
otázkou doby a hlavním úkolem této
vlády je řešení problému nezaměstnanosti.
Uvažte, prosím: Zatím co jsme měli ještě
letos v lednu o nějakých 21.000 nezaměstnaných
méně než loni, co ještě v únoru
jsme měli asi o 11.000 nezaměstnaných méně
než loni, v březnu se situace už změnila.
Měli jsme o 15.000 nezaměstnaných více
než loni, v dubnu dokonce o 30.000 více než loni
a v květnu skoro o 38.000 více než loni.
Pan předseda vlády k tomuto obrazu praví
(čte): "Příčinou
toho není pokles hospodářského života,
nýbrž stoupající počet uchazečů
o práci, vzniklý z několika příčin,
mezi něž patří zejména zvýšený
počet mladých ročníků, který
následuje po úbytku z ročníků
válečných, stále menší
vystěhovalecký ruch, který jednak trvale
a jednak sezonně odčerpával značný
počet pracovních sil, a více příležitosti
k hlášení o práci tím, že
zejména ve východních krajích republiky
byla rozšířena síť zprostředkovatelen
práce."
Velectění, tento výklad velkých a
rostoucích číslic naší nezaměstnanosti
se mi v některých směrech nezdá správným.
I když uznám, že tyto cifry nemohou činiti
nárok na přesnost, že se zejména nemohou
srovnávat s ciframi nezaměstnaných v jiných
státech, s ciframi sestavenými podle jiných
zásad, musím nicméně říci,
že výklad těchto cifer, jak jej učinil
pan předseda vlády, nezdá se odpovídati
skutečnosti. Kdyby statistika nezaměstnaných
neukazovala klesání hospodářského
života, pak by nesměla býti číslice
zaměstnaných letos nižší než
loni. (Tak jest!) Račte uvážiti. Řeknu
několik čísel o počtu všech pojištěnců
veškerých nemocenských pojišťoven
vždycky koncem měsíce, resp., aby vás
to neunavovalo, budu říkati pouze rozdíl
oněch čísel proti analogickým číslům
loňským. (Předsednictví převzal
místopředseda Onderčo.)
Tedy: Všech pojištěnců nemocenských
pojišťoven bylo letos v lednu o necelých 38.000
více než loni, v únoru ještě o
21 1/2 tisíce více než loni, ale v březnu
jich bylo téměř o 13.000 méně
než loni a v dubnu o 71.000 méně než loni.
V pojišťovnách nemocenských, stojících
pod dozorem Ústřední sociální
pojišťovny, vždycky koncem měsíce,
v lednu letos bylo ještě okrouhle o 30.000 pojištěnců
více než loni, v únoru téměř
o 13.000 více než loni, v březnu však
téměř o 21.000 méně než
loni, v dubnu o více než 74.000 méně
než loni. A když studujeme pohyb těchto cifer
od průměru každého měsíce
k jeho konci, vidíme, že tendence v každém
měsíci je klesající. Musíme
poznamenati, že číslice zaměstnaných
u nemocenských pojišťoven podléhajících
dozoru Ústřední sociální pojišťovny
ve všech měsících letošního
roku jsou vesměs nižší než tyto číslice
r. 1933. Ano, proti r. 1933 jsme ve všech měsících
níže. Proti loňskému roku jsme níže
pouze od března. Velectění, z těchto
cifer vyvozuji závěr, že klesání
absolutních čísel osob zaměstnaných
dokazuje, že náš hospodářský
život klesá.
Popatřme dále na argument, že přírůstek
nezaměstnaných je způsoben větší
poválečnou plodností. Velectění,
jak vidíte z těch čísel zaměstnaných,
nemůže ani tento argument obstáti. Jestliže
přibývá ročníků osob
práce schopných následkem poválečné
plodnosti, tak přece by nebylo možné, aby klesal
absolutní počet zaměstnaných, když
by hospodářský život neklesal.
Ale dále, velectění, my si musíme
přece říci, že naše hospodářská
politika musí vyhovovati dynamice našeho státního
života. Když je, abych tak řekl, existenčním
zákonem každého národa a každého
státu, aby jeho obyvatelstvo vzrůstalo, tak musí
naše politika býti taková, aby rostoucí
počet dospívajících občanů
se včleňoval do spolupráce národa
a státu, a nesmíme říkati, naše
politika by byla dobrá, kdyby se nebylo před 14
lety tolik lidí narodilo. Tímhle způsobem
nemůžeme přece svou politiku ospravedlňovati!
Naše politika musí stačit zaměstnat
všecky ty, kdo se poctivou prací živiti chtějí,
ať se narodili kdykoli. V jiných zemích přece
mají také co činiti s tímto přílivem
početnějších poválečných
ročníků. Proč tam není ten
problém tak neuspokojivě řešen jako
u nás, proč v jiných státech klesá
nezaměstnanost tím, že rostoucí hospodářský
ruch vstřebává ty početnější
dospívající ročníky poválečné?
Konečně popatřme na argument, že cifra
našich nezaměstnaných je také proto
tak vysoká, že klesá vystěhovalectví.
Velectění, to jest známý argument
o přelidnění. Vypadá náramně
prakticky, ale je nesprávný. Když se argumentuje
z fakta, že z nějaké krajiny se vystěhovává
tolik a tolik lidí, že tam ti lidé se nemohou
uživiti, že tam je nějaké přelidnění,
tak se dělá strašlivá chyba, poněvadž
se nedbá na to, že skoro ve všech státech
největší vystěhovalectví vychází
z krajů nejřídčeji zalidněných.
Před válkou přece u nás největší
vystěhovalecké cifry vykazovaly jižní
Čechy - t. zv. "království švarcenberské."
(Posl. Dembovský: A dneska Slovensko!)
Ano. Tedy když povážíme, že se
vystěhovávají obyčejně lidé
zdatní, kurážní, kteří
si troufají něco dokázati, tak se nám
přece jenom nezdá přijatelný výklad,
že u nás roste nezaměstnanost proto, že
ti lidé zůstávají doma. Tento argument
o přelidnění následkem úbytku
vystěhovalectví hraničí na onen znamenitý
problém, který každý z nás v
rozmluvách o tomto předmětě mnohokrát
slyšel. Tak zvaní rozšafní lidé
potřásají hlavou a říkají:
"700.000 nezaměstnaných? To je vyloučeno,
že by se tito lidé někdy mohli všichni
vrátiti do pracovního procesu!" - A nejhorší
je, že i někteří nezaměstnaní
tomu začínají věřiti, že
pro ně není žádné spásy.
- Tak co? Je ta věc tak úplně beznadějná?
Což, odkud pak vzniká naděje, že vůbec
někdo z těch dnešních nezaměstnaných
se vrátí do pracovního procesu? Jak velká
je naděje každého z vás, že tolik
a tolik set tisíc nezaměstnaných se vrátí
do práce? Čím odůvodňujete
tu svou číslici těch nadějných
případů? Velectění, tu číslici
lidí, o nichž se domníváte, že
se ještě vrátí do pracovního
procesu, si každý z vás odůvodňuje
zdravým rozumem, že se jednou snad najde organisátor
spolupráce národní, státní
i světové, který umožní těm
lidem, aby zas na sebe pracovali, aby se uživili. Ano, u
jisté části lidí nezaměstnaných
troufáte si toto očekávati, ale vy si netroufáte
doufati, že se ta nová, lepší organisace
uplatní do té míry, aby se všichni nezaměstnaní
zase vrátili do pracovního procesu. Račte
míti trochu více naděje a trochu víc
víry v rozum lidský a v odvahu lidskou.
Otázka zaměstnání dnešních
nezaměstnaných ve všech případech
je otázkou organisace spolupráce národní
i mezinárodní, ničím jiným.
Ještě do nedávna někteří
lidé u nás vysvětlovali ty neuspokojivě
cifry nezaměstnaných dlouhým trváním
zimy. Jsem rád, že pan předseda vlády
tento argument neuvedl. Také v jiných státech
měli zimu přibližně stejnou jako my,
ale u nich nepříznivé počasí
nemělo takové špatné sociální
následky. - Tento argument věru připomíná
onu slavnou theorii, že krise jsou působeny skvrnami
na slunci. Myslím, že dnes každý z vás,
kdo pozoruje vývoj hospodářské krise,
uznává, že tato krise není působena
skvrnami na slunci, nýbrž na zeměkouli, a že
ty skvrny se nazývají zlatý blok. (Potlesk.)
Tam je hnízdo krise, tam jsou ty skvrny.
Velectění, pravá příčina
naší rostoucí nezaměstnanosti a klesající
zaměstnanosti je pochybená hospodářská
politika minulých vlád. (Výkřiky
posl. Vallo.) Minulé vlády se nestaraly žádoucí
měrou o odbyt na domácím trhu a odbyt do
ciziny. Dlouho se dělala deflace, a když se uznalo,
že to dál nejde, očekávala se jakási
divotvorná náprava od devalvace polovičatě
provedené. Já jsem o těchto věcech
mluvil s tohoto místa při prvním čtení
rozpočtu na letošní rok, nebudu ty vývody
opakovati. Naše devalvace pokusila se řešiti
problém našeho zahraničního odbytu -
tak byla motivována - tím, že by přiblížila
kupní sílu naší koruny na našem
domácím trhu kupní síle naší
koruny na zahraničních trzích. Tato snaha
dobře míněná a správná
nedošla správného uplatnění,
neboť zahraniční cenová hladina a naše
cenová hladina zůstaly i po devalvaci odtrženy
povolovacím řízením obchodně
politickým a devisovým. Kupní síla
naší koruny zůstala na našem trhu artificielní,
umělá. Je jistá věc, když se
škrtí dovoz t. zv. péče o zdravou měnu,
že se zabíjí tím export. O tom začínají
už vrabci na střechách u nás zpívat,
že brzděním dovozu se znemožňuje
vývoz. To je stará myšlenka, která však
před několika málo lety byla u nás
vysloveným kacířstvím. Je jistá
věc, že náš stát bez zlepšení
vývozu, totiž bez zvýšení zahraničního
obchodu vývozem a dovozem, nemůže vybříst
z krise. To by bylo marné očekávání.
Ale musíme dávati pozor na ten fakt, že zahraniční
odbyt je nerozlučně spjat s problémem vnitrozemského
odbytu. To je problém těch cenových a důchodových
hladin. Nemůžeme řešiti otázku
zahraničního obchodu bez zřetele na vnitrozemský
obchod a navzájem nemůžeme se domnívati,
že vyléčíme t. zv. nemoc našeho
vnitřního trhu místními opatřeními
na něm.
Dnes začíná se mluviti opět o tom,
že nesnáz našeho zahraničního odbytu
se má léčiti vývozními premiemi.
Velectění, tuto písničku od kterési
doby známe. Není tomu tak dávno, něco
přes 1 1/2 roku, když se nám presentovaly dvojí
vývozní premie. Jedny, které by se automaticky
financovaly z devisových přirážek při
dovozu, a druhé, které by se financovaly přímo
ze státní pokladny. Jak se pamatujete, žádný
z těchto návrhů nebyl přijat a bylo
sáhnuto k přímé devalvaci koruny.
O jakých exportních premiích mluví
ti, kdo dnes nám doporučují, abychom podporovali
svůj vývoz tím, že jej uměle
zlevníme a že budeme utloukati své sousedy
umělou lácí za cenu zdejší drahoty
a zdejší nízké životní míry,
zdejších nízkých reálních
mezd, zdejších těžkých daní?
Jaké to premie nám doporučují? Zase
ty premie, které by se automaticky financovaly z devisových
přirážek a jež by znamenaly tedy novou
devalvaci koruny, málo zakrytou, anebo exportní
premie, které by náš stát musel bráti
ze své pokladny, která již dnes nemůže
vystačiti na dosavadní úkoly státní
a do níž tedy by se musely opatřiti nové
zdroje, nevím odkud? Lidé, kteří reálně
přemýšlejí o podpoře zahraničního
obchodu, začínají ovšem dnes mluviti
o druhé alternativě, o tom, co oni nazývají
připojením na šterlingový blok. Rady,
abychom se připojili na šterlingový blok, které
se začínají ozývati z úst některých
průmyslníků, neznamenají nic jiného,
než abychom následovali politiku Anglie, Švédska
a jiných zemi, abychom opustili zlatou měnu a řídili
svůj hospodářský život bez ohledu
na zásobu zlatého kovu, která je složena
v Bredovské ul. č. 3. O tom budeme moci někdy
jindy mluviti blíže.
Teď dovolte, abych přešel ke druhému bodu,
k tomu totiž, kterého se dotkla řada řečníků
přede mnou a který by se mohl nazvati zvelebováním
soukromé a veřejné hospodářské
činnosti. Ta je samozřejmá věc, že
v tomto řádě, ve kterém žijeme
a z něhož přes noc nevyskočíme,
nemůžeme léčiti hospodářskou
krisi jen podnikáním veřejným. My
ji musíme léčiti také ve složce
podnikání soukromého. To je truismus. Běží
ovšem o to, jakých prostředků musíme
použíti, máme-li si rozumně slibovati
úspěch ve kříšení podnikání
soukromého i veřejného. Právě
ve vzpomenuté řeči jsem upozornil, že
soukromé podnikatele nemůžeme komandovati,
aby rozšiřovali svou výrobu, nýbrž
že je můžeme k podnikání pouze
povzbuzovati, jim je umožňovat, nebo je lákat,
aby si troufli podnikat ve větším stylu. -
Upozorňuji, že mluvím o soukromém podnikání
solidním ne o pirátském, které se
nám někdy doporučuje, které chce bohatnouti
ožebračováním druhého, ať
je to domácí dělník nebo zahraniční
konkurent.
Prostředkem k tomuto kříšení
soukromého podnikání i k léčení
veřejného hospodářství jsou
t. zv. levné peníze, t. j. levný úvěr.
Levný úvěr je pro soukromého podnikatele
faktorem soutěže, pro veřejné hospodářství
je to důležitá položka rozpočtová.
Levný úvěr umožňuje soukromému
podnikateli leccos podniknout, co by nemohl podnikati s úvěrem
drahým. Každý z nás si uvědomil
a říkal to dál, co by znamenalo zlevnění
úvěru hypotekárního pro rozšíření
staveb v městech i na našem venkově. To jsou
zase truismy. Pro veřejné hospodářství
levný úvěr znamená snížení
mrtvé váhy rozpočtu, toho t. zv. úrokového
břemene. Jak snížiti cenu úvěru?
Na to jsou dvě metody: Úrokový diktát
a zasycení trhu hotovými penězi. U nás
byla zvolena metoda úrokového diktátu. Byla
zavedena kuponová daň, která skutečně
dokázala, že dlužník, který již
byl zadlužen emisním úvěrem, dostal
slevu 1/6 svého úroku. Zlevnila však tato kuponová
daň aspoň veřejný úvěr
příští? Nezlevnila, neboť současně
téměř s touto daní vypsaná
půjčka práce byla ve skutečnosti téměř
6%ní, když počítáme premii a
ostatní její výhody. Říkalo
se nám, že stát si musí opatřiti
úvěr 5%ní, ale zároveň s opatřením,
které mělo snížiti ten úvěr
na 5 %, byla vypsána půjčka téměř
na 6 %, a ta půjčka brzy na to klesla až na
85, takže její rentabilita sahala daleko přes
6 %. Z toho je vidět, že úrokový diktát
může míti jistý úspěch
při starých dluzích, a to nevypověditelných
se strany věřitelovy, anebo při dluzích,
jež se nevypověditelnými stanou nebo udělají.
Ale úrokový diktát nemůže způsobiti
zlevnění úvěrů budoucích.
Jak se u nás ukázalo, úrokový diktát
podkopává důvěru investorů
do budoucnosti. My téhož účelu zlevnění
úvěru můžeme dosáhnouti v rámci
dnes platných zásad jen politikou, která
peněžní trh zasytí hotovými penězi
tak, že věřitelé rádi sleví
starým dlužníkům z úroků
(protože každý dlužník jim může
pohroziti: když neslevíte, vypůjčím
si od jiného, čili provedu konversi), a ochotně
půjčí na nižší úrok
také novým dlužníkům, kteří
si troufají vypůjčiti si za takové
hojnosti levných peněz ať do podnikání
zemědělského nebo průmyslového
nebo do veřejného hospodářství
- jak je potřeba. Tato politika zasycení trhu hotovými
penězi je ona politika operací na volném
trhu, kterou, promiňte mně, zas budu trochu, aspoň
malou chvilku plnit vaše uši.
Operace na volném trhu, které se u nás vydávají
za inflaci, se osvědčily veskrze, bez výjimky,
všude tam, kde je provedli, a nikde neměly účinků
inflačních, a nemohly mít, protože když
cedulová banka koupí na volném trhu prvotřídní
dílčí dluhopisy za běžnou cenu,
nedá majitelům těch dluhopisů nic
zadarmo. Oni dostanou pouze zpět ty tvrdé peníze,
které kdysi musili vydělat, když ty půjčky
upisovaly, nebo když je kupovali. Oni nemají žádnou
chuť plýtvat nějak těmi penězi,
jež od cedulové banky za své dílčí
dluhopisy dostanou. Zde není toho přeplácení
služeb nebo zboží, jež se projevovalo za
války a po válce ve státech, které
prováděly inflaci.
Krásný doklad této politiky poskytuje nám
Švédsko, které mohu tím spíše
voliti za příklad, poněvadž když
jsem uvedl Anglii nebo Ameriku, tak se mně řeklo:
Pane, tak velké národy, to je něco jiného,
ale my jsme národ malý a chudý! Švédský
národ nečítá však ani polovičku
duší co náš stát! A troufl si samostatnou
politikou vyjíti z krise, ve které se jiné
státy, i větší, jako je Francie, topí.
Najdete o tom krásné pojednání v článku
prof. Ohlina, který si dobyl značného jména
jako skladatel hospodářského přehledu,
před několika lety publikovaného v Ženevě,
a který studii o hospodářském vzkříšení
Švédska otiskl v Mezinárodní revui práce,
International Labour Review, v dubnu a květnu letošního
roku. V této studii ukazuje, že švédská
banka už od podzimu r. 1931 kupovala zlato i cizí
devisy a také státní dluhopisy domácí
i cizí, a tím vehnala do oběhu hotové
peníze. Tím zvedla likviditu švédských
bank, takže bez velkých škod přežily
tu těžkou krisi, kterou jim způsobil pád
sirkového krále Kreugera na jaře 1932. Profesor
Ohlin píše (čte): "Nemůže
být pochybnosti, že tato záplava" doplňte
si - hotových peněz, autor napsal "glut"
- "na trhu peněz byla jedním z hlavních
faktorů, které přivodily pád úrokové
míry v dlouhodobém úvěru, úrokové
míry, která sestoupila na 3 %, čili nejméně
o 1 % pod úroveň předválečnou."
Co Švédsko dokázalo těmito operacemi
na volném trhu v úvěru krátkodobém,
to ukazují tyto cifry: Loni na podzim švédská
vláda opatřila si na volném trhu tříměsíční
úvěr v částce 15 mil. švédských
korun za 0.48% ročně. Letos z jara prolongovala
pokladniční poukázky na tři měsíce
za 0.398%, tedy za necelé 2/5% ročně! Náš
stát platí asi 10krát tolik za svůj
krátkodobý úvěr! (Posl. Čuřík:
Ještě více platí velkým
bankám!)
Prof. Ohlin praví: "V celku švédská
peněžní politika byla vysoce úspěšná
přes to", račte, prosím, povážit
- "že správní rada cedulové banky
s počátku nezpozorovala rozhodného významu
rozsáhlých operací na volném trhu."
Tedy ta švédská banka do jisté míry
nechtíc dosáhla tohoto úspěchu, což
připomíná případ Kolumbův,
který se rozjel do Indie a přijel do Ameriky. Cíl
švédské finanční politiky abych
vás dlouho neunavoval - je podle Ohlina stabilita a rozvoj
průmyslu a obchodu. "Jistý vzestup v úrovni
velkoobchodních cen, který by ji přivedl
v soulad s poměry výrobních nákladů,
byl proto postaven jakožto bezprostřední úkol.
Vzestup, který se uskutečnil v posledních
2 letech, zdá se býti téměř
dostatečným k tomuto cíli, soudíme-li
z výdělků švédského průmyslu
v r. 1934. Zahraniční hodnota švédské
měny je naproti tomu věc sekundérní
úvahy." U nás primérní! (Souhlas.)
K vůli stálému poměru koruny k
cizím valutám a zlatu rdousíme nyní
zahraniční obi chod importní a exportní,
poněvadž se orientujeme na tomto sekundérním
činiteli. V tom se u nás vidí stálost
měny. Račte, prosím, uvážiti,
co dále praví prof. Ohlin: "Stálé
vztahy ke skupině šterlinkové jsou žádoucí
a nepochybně budou udržovány tak dlouho, jak
je to slučitelné se žádoucím
pohybem cen, ale je málo pochyb, že kdyby velkoobchodní
ceny ve Velké Britanii počaly povážlivě
klesat nebo rychle stoupat, tu zavěšení švédské
koruny na libru by skončilo." - Tak mluví švédský
národohospodář. Švédský
národ troufá si říditi své
hospodářské osudy vlastními silami;
pokud to jeho zájmům vyhovuje, jde s Angličany,
ale říká jasně, že kdyby to jeho
zájmům nevyhovovalo, že dovede říci
"s Bohem" na všecky strany. - "Při
pohledu" - píše dále prof. Ohlin - "na
rozvoj švédských hospodářských
poměrů za poslední dvě léta
každý cítí, že zotavení
bylo pozoruhodné. Nebylo doprovázeno a tím
méně způsobeno nějakými prvky
povahy inflační, jež by člověka
musily vésti k očekávání náhlého
zvratu tohoto pohybu, naopak vzájemné přizpůsobování
prodejních cen a nákladů výrobních
od té doby, co byla opuštěna zlatá měna,
nastalo asi stejně snížením nákladů
jako vzestupem cen ve velkém. Bez ohledu na to, že
tyto ceny ve velkém jsou ještě asi o 20% pod
úrovní, na níž byly před depresí,
zatím co nominální mzdy klesly o méně
než o polovinu tohoto čísla," - to nás
socialisty musí zvláště zajímat
- "zdokonalení technická a organisační
učinila produkci výnosnou ve většině
průmyslů."
Teď přejdu k jiné kapitole, která se
nazývá veřejné investice. Zasycení
trhu penězi totiž nestačí. Je potřebí
dostat peníze do oběhu, je nutno způsobit,
aby tyto peníze kupovaly a tím podněcovaly
ku prodeji a tím k výrobě. Uvésti
tyto peníze, vehnané do bank operacemi na volném
trhu, ven do oběhu, to je další úkol,
k němuž se Anglie neměla, a který dělá
váhavě, bez něhož však se nemůže
z krise dostati, jak ji o tom poučil ne socialista, nýbrž
pan Lloyd George, liberál, který vystoupil s projektem
svého New Deal, a dělá těžkou
hlavu anglické vládě, a trochu i anglickým
socialistům. Je potřebí dostat ty peníze
do oběhu. My bychom si přáli, aby si tyto
peníze vypůjčovali soukromí podnikatelé
všech možných směrů výrobních
a obchodních. My bychom si přáli, aby lidé
vyučení a vystudovaní ke všemu možnému,
našli práci právě v těch povoláních,
pro která se vzdělali nebo vycvičili. Ale
je marné kázati soukromým podnikatelům,
aby si vypůjčovali a podnikali, když oni nevidí
naději na zisk aspoň tak veliký, aby vyvážil
risiko, do kterého se pouštějí. Že
ano? Tedy my nemůžeme jinak než ty peníze
dostati do oběhu pomocí veřejného
podnikání, jež dává opět
podnět k výrobě a obchodu soukromému,
neboť když stát podniká nebo objednává,
musí se to projeviti v podnikání soukromém
všeho druhu.
Ovšem tady narážíme na veliký problém,
zda se sluší v této těžké
době dělati dluhy. Kdokoli mluví u nás
o veřejných investicích, tak je povinen říci,
jak si představuje jejich financování. Může
ten člověk rozumně žádati, aby
stát na daních vybral tolik, co potřebuje
vynaložiti, aby se tvořila pracovní příležitost
v žádoucím stupni? Vyloučeno, úplně
vyloučeno! Tak nezbývá než druhá
cesta, že si stát musí vypůjčovati,
aby to oplatil v lepších dobách, co dnes na
záchranu svého vlastního obyvatelstva i sebe
samého podnikne. Není možno líčiti
lidi, kteří dnes doporučují státní
výpůjčky, jako nějaké marnotratníky,
kteří nemají svědomí a kteří
by vršili dluh na dluh, však že to někdo
zaplatí nebo - nezaplatí. To je, mírně
řečeno, pomluva, podceňování
i rozumu, i svědomitosti lidí, kteří
si troufají určitým způsobem tuto
krisi léčiti. My dělati dluhy musíme,
neboť jsme v situaci, v jaké je člověk,
který bez své viny přišel o práci.
Kdyby ten člověk měl žíti podle
zásad těch rozšafných lidí, které
oni dávají státu, aby totiž stát
nežil nad poměry, tedy aby ani ten nezaměstnaný
nežil nad své poměry, a když nevydělává
a nemá úspory, aby tedy nejedl, neboť "kdo
nepracuje, ať nejí", tak nevím, kam bychom
přišli.
Velectění, když si dnes bude stát vypůjčovati
na rozumné výdaje, kterými bude tvořiti
pracovní příležitost při výrobě
rozumných a celku užitečných statků,
nebude přece dělati nic jiného než organisovati
zde po ruce jsoucí potraviny, oděviny, stavební
materiál k cílům obecně prospěšným.
Kdopak tomu státu bude vlastně půjčovati,
co stát vynaloží na silnice, nemocnice, školy,
vodovody atd.? Kdo to má a kdo to může půjčiti?
No, půjčí to ti lidé, kteří
to mají a kteří to mohou vyrobiti, když
se jim k tomu dá potřebné organisační
schema a příležitost. Každý z
nás přece jasně vidí, že,
má-li vznikati silnice, nestačí míti
pouze žulové kostky, že je potřeba míti
také obilí pro lidi, kteří ty žulové
kostky dělají, kladou atd., je potřeba opatřiti
oděv, byt pro všecky ty lidi, kteří
jsou účastni přímo nebo nepřímo
na vznikání této silnice. Tedy silnici stavíme
za pomocí všech lidí, kteří cokoli
prospěšného dělají pro ty, kdo
přímo tam ty žulové kostky stavějí.
Ti se mají zorganisovati důmyslným způsobem,
na který má stačiti lidský rozum,
aby věci, které jsou po ruce, našly své
místo tam, kde je potřeba silnice.