Slavná sněmovno, československá zahraniční
politika budujíc tuto mírovou frontu proti Třetí
říši také se obrátila do Ruska,
a aliance francouzsko-ruská a československo-ruská
jsou, řekl bych, poslední kameny, které byly
dány do velké budovy té velké evropské
mírové fronty. Když člověk uváží,
že pan ministr Beneš byl nyní v Moskvě,
ani by to nepovažoval za možné. Vypadá
to jako pohádka. Byl jsem 10 let členem zahraničního
výboru našeho a po celých těch 10 let,
co jsem tam byl, komunističtí řečníci
dokazovali systematicky a v každé schůzi, že
ministr Beneš nedělá svou zahraniční
politikou nic jiného, nežli že chystá
válečnou výpravu západní Evropy
proti Rusku. Tato these byla jimi hájena s takovou houževnatostí
a kolikrát s takovými osobními útoky
na ministra Beneše a Ženevu - že je to peleš
kapitalismu a imperialismu atd. - že je to opravdu nyní
jako pohádka, když člověk najednou vidí,
že ministr Beneš nejel do Moskvy v čele
nějaké západoevropské expedice vojenské
proti sovětskému Rusku, nýbrž právě
naopak, že tam jel jako spolupracovník sovětů
v otázce evropského míru. (Posl. Zápotocký:
Vždyť vy sám jste přiznal, že
se už nedalo nic jiného dělati!) Před
5 lety bylo ještě u nás vůbec nebezpečí
říci, že je někdo pro uznání
Ruska de jure, a dnes náš zahraniční
ministr jede do Ruska, je tam vítán jako žádný
jiný ministr větších a velkých
států a dojednává tam spolupráci
se sověty a sovětským Ruskem nejen v evropské
mírové politice a v Ženevě, nýbrž
i ve střední Evropě. Také o otázce
střední Evropy se tam jednalo a Rusko slíbilo,
že má interes na vybudován střední
Evropy, že má interes na všech těchto
našich otázkách a že i zde bude spolupracovati.
Víme, velevážené shromáždění,
proč to všechno Rusko dělá, že
to dělá proto, poněvadž se obává
války s Japonskem a Německem. (Hlasy: Nechce
válku!) Nechce válku, samo chce zachovati mír,
poněvadž chce všechnu svou práci věnovati
vnitřnímu vybudování sovětů.
Dnes je jisto také, že sověty opustily politiku
Trockého. Trocký to byl, který hlásal
nutnost revolucionovati sociálně celou střední
a západní Evropu. Tuto politiku sověty dnes
opustily a drží se názoru Stalinova, který
říká: Není potřebí žádného
revolucionování západní Evropy, nýbrž
hlavní věc jest, abychom se doma věnovali
řádnému vybudování pětiletky.
A tak tedy to je ta změna v politice ruské, která
nám umožnila právě tuto alianci s Ruskem,
která v Moskvě takovým způsobem byla
podepsána. My bychom si byli jen přáli, aby
také těm Čechům, kteří
jsou v Rusku, byla tam dána také úplná
volnost vykonávání náboženství,
aby tam v Rusku také konečně svoboda náboženství
a církví byla provedena. (Výkřiky.)
Cesta Benešova do Moskvy vyvolala v Berlíně
a v Pešti obavy ze starého strašáku panslavismu,
že prý to je zase obnovený panslavismus, tato
aliance česko-ruská. Slavná sněmovno,
já zatím pochybuji, že tato cesta bude znamenati
obnovení panslavismu. Je-li panslavismem vědomí
všech slovanských národů, že patříme
dohromady, pak dobrá, pak tento panslavismus jest, ale
panslavismus v tom smyslu, že by se vůle všech
slovanských národů sjednotila za jedním
cílem, toho myslím, že se nemusí obávati
ani v Pešti, ani v Berlíně, od toho jsme ještě
velmi daleko, jak ukazuje také politika polská.
Ten 150letý sen slavjanofilů, aby se Slovanstvo
sjednotilo, aby se sjednotila také jeho vůle, zejména
dnes, kdy Slovanstvo tvoří polovici obyvatelstva
v Evropě, zůstane ještě dlouho a dlouho
nesplněn.
Slavná sněmovno! Do ujednání ve Strese,
kde se velmoci dohodly o jakémsi společném
postupu ve východní a střední Evropě,
kromě toho, že Anglie dnes má jednostrannou
smlouvu s Německem o loďstvu, nepříjemně
zapadl také konflikt Itálie s Habeší.
Itálie se rozešla dnes s Anglií a kampaň
italského tisku proti Anglii je dnes úžasná
a já nevím, zdali se Edenovi, který právě
byl chlácholiti Paříž a Řím,
podařilo rozptýliti všechny mráčky,
které se nad Stresou objevily. Ale tento konflikt italsko-habešský
a nepřízeň Anglie, která snad sama,
jak Italové jí vytýkají, by se chtěla
zmocniti Habeše, proti podniku italskému do Habeše,
má reflex i na italskou politiku ve střední
Evropě. Jednu chvíli byla obava, že dokonce
Itálie naváže styky s Německem a že
rozvine znova svoji politiku ve střední Evropě,
která podporovala maďarský revisionismus a
která také zasahovala do otázky rakouské
samostatnosti. Také tento konflikt vnesl jakýsi
nelad do mírové fronty vybudované po dohodě
italsko-francouzské. Ale doufejme, že přátelství
italsko-francouzské přetrvá také i
nyní obtíž konfliktu habešsko-italského.
Aspoň z celého postupu a celé dnešní
politiky Francie je viděti, že ona zde zachovává
samostatný postup a že konflikt Itálie s Habeší
neznamená rozrušení přátelství
italsko-francouzského. To nám může býti
zárukou, že také italská politika ve
střední Evropě se nezmění,
že nebude už tak podporovati extrémní
revisionistické choutky maďarské, takže
Malá dohoda ve střední Evropě bude
v důsledku trvající dohody francouzsko-italské
moci dále s Itálií spolupracovati jako to
bylo dosud, a že mírová fronta Evropy nebude
oslabena odstoupením Itálie.
Slavná sněmovno! Otázka střední
Evropy je stále na pořadu. Byli jsme svědky,
jak se ve Strese jednalo pořád o střední
Evropě a jak se chystá konference v Římě,
kde má býti konečně hospodářský
blok podunajských států vybudován.
A jak jsem pravil, otázka vybudování střední
Evropy, když Itálie změnila svou středoevropskou
politiku, zdála se být na dobré cestě.
Středoevropská otázka naléhá
stále. Je to vidět na otázce Rakouska, jeho
samostatnosti, je to vidět na tom, jak se pořád
mluví o restauraci Habsburků ve střední
Evropě. Já jsem o této otázce restaurace
Habsburků jedenkrát již ve sněmovně
mluvil. Musím znova říci, že nemůžeme
souhlasit s tím, aby tato otázka rest
urace Habsburků se spojovala nějak s otázkou
katolicismu. To je otázka či stě politická,
to není otázka ani konfesionální,
ani náboženská. (Výkřiky.)
Myslím, že restaurace Habsburků by byla
nebezpečím proto, že by mohla vyvolati intervenci
Třetí říše. Bude to hlavně
Třetí říše, Hitler a strana národně-sociální,
která učiní všecko, aby restaurace Habsburků
byla znemožněna, a kdyby tam došlo k restauraci
Habsburků, aby to netrvalo příliš dlouho.
Kdy bude - konference v Římě, to je dnes
zatím otázka. Byla odložena, doufejme, že
se bude konat a že také střední Evropa
bude zařaděna do kolektivního paktu evropské
bezpečnosti, o který se tak namáhají
angličtí státníci.
Slavná sněmovno, ještě zbývá,
abych se zmínil také o Polsku, o tom Polsku, které
se stalo nejistým činitelem v politice evropské.
V Polsku došlo k velké změně v důsledku
úmrtí Pilsudského. A tu je otázka,
co bude v Polsku dále. Bude Polsko pokračovati v
té dobrodružné politice Pilsudského,
bude dělati dál politiku společnou s Německem,
politiku změny hranic na východě Evropy,
politiku maršálskou, vojenskou, anebo tam dojde ke
změně kursu, když Polsko nemá žádné
tak význačné osobnosti, jako byl Pilsudský,
když dnes je v Polsku diktatura bez diktátora? (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.) A tu již
zde bylo řečeno se strany soc. demokratické,
jak v Polsku nyní zápasí a budou zápasit
dva směry, poněvadž národ polský
nestojí sjednocený za politikou Pilsudského.
I za života Pilsudského byly v Polsku velké
strany, které stály proti jeho germanofilské
politice. A je otázka, jak se tento směr proti Pilsudskému
a proti Německu v Polsku uplatní. V Polsku budou
míti volby, mají tam novou ústavu, musíme
počkat, jak tam volby dopadnou a jak se tam poměry
vyvinou za nové politické situace. Ale tolik
je jisto, že dnes ještě v Polsku rozhoduje armáda,
že tam vede tento směr, který je proti Francii,
proti Československu. Bylo to vidět nejlépe
z článků, které předseda zahraničního
výboru polského sněmu, kníže
Radziwiłł, napsal do krakovského "Czas",
v kterýchžto článcích hájil
cele a plně válečnou a vojenskou politiku
Pilsudského po boku Německa. (Výkřiky
posl. Špačka.) Musíme počkat, jak
se tyto věci v Polsku dále vyvinou, ale přáli
bychom si, aby se Polsko rozpomnělo na všecko, co
Francie a západní Evropa pro ně vykonaly
(Tak jest!), a že nebýti jich, nebylo by dnes
ani velké samostatné říše polské.
Polsko by si mělo rozmyslit, aby k vůli Německu
dělalo to, co dosud, že totiž znemožňuje
východní pakt, rozbíjí střední
Evropu a zeslabuje celou evropskou mírovou frontu, která
se zde buduje proti pangermánské rozpínavosti.
Polsko se dnes octlo ve velmi vážném údobí
svých dějin vůbec. Odklonilo se od Slovanstva
(Tak jest!), od toho Slovanstva, které je dnes mohutnícím
živlem v Evropě, které už dnes má
skoro polovinu veškerého obyvatelstva v Evropě
a bude znamenat čím dále tím více.
Je však otázka, zdali cesta odklonu od Slovanstva
je pro Polsko dobrá a zda mu prospěje také
v další budoucnosti. (Výkřiky posl.
Špačka.) V Polsku si také vždycky
dělali dobré právo na to, že Polsko
by mělo býti vůdcem unionistických
snah, které jsou pro spojení církve západní
s církví východní. Tvrdilo se, že
se to hodí méně naší republice,
spíše však že by se to hodilo Polsku; ale
dnes, když se Polsko odklonilo od Slovanstva a přiklonilo
k Hitlerovi, můžeme dnes unionistický úkol
svěřiti Polsku? Dnes se ukázalo, že
Velehrad a náš národ, že idea československá,
cyrilo-methodějská je nejlepším instrumentem
církevního unionismu; a je dobře a člověk
může míti radost z toho, že papežský
legát arcibiskup Verdier, který sem přijede
na katolický sjezd, přijede také na Velehrad.
A tak se zdůrazňuje zase před celým
katolickým světem unionistický význam
Velehradu pro církev východní i západní.
Vládní prohlášení mluví
také o modu vivendi, že byl u nás proveden.
Slavná sněmovno, nedá se upříti,
že se stanoviska církevního je to veliký
ústupek, který Vatikán a církev učinily
Československé republice. (Hluk. - Místopředseda
Taub zvoní.) Hranice diecésí jsou starší
než hranice států a zemí. Hranice diecésí
trvají staletí a tisíciletí, zatím
co se hranice říší a zemí
mění. Jestliže tedy budou podle modu vivendi
tyto tisícileté hranice diecésí upraveny
podle hranic naší republiky, pak musíme říci,
že je to veliký ústupek, veliká služba,
kterou Vatikán prokázal naší republice.
Ovšem, velectění, tento modus vivendi se týká
jenom těch, řekl bych, nejpodstatnějších
otázek církevně-politických. Je velká
řada jiných otázek, které nejsou pojaty
do tohoto modu. My máme dnes v době konkordátů,
kdy všecky státy sjednávají s Vatikánem
konkordát, modus vivendi. (Hlas: To je
jedno!) Ale ty styky mezi státem a církví
jsou u nás mnohem rozmanitější než
je to v modu vivendi. Naše matriky církevní
jsou matrikami státními, náš církevní
sňatek je státním sňatkem, u nás
se honoruje vyučování náboženství
ve škole, u nás je zavedena kongrua, u nás
máme teologické fakulty a bohoslovecká učiliště
vydržovaná státem, máme také
duchovní správu v armádě. Je tedy
život, styk mezi církví a státem u nás
daleko bohatší a širší. (Hlasy:
Stojí to víc peněz!) Stát víc
ušetří než vydá. (Posl. dr.
Wolf [polsky]: Nemáme katolické gymnasium!
- Hluk. Místopředseda Taub zvoní.) Právě
to chci říci. Myslím, že dnes, když
sem Vatikán vysílá papežského
legáta, přece jenom u znává, že
jsou u nás poměry takové, aby papežský
legát sem přijíti mohl. A já doufám,
že se utvoří zase lepší ovzduší
mezi Československou republikou a Vatikánem a že
také u nás bude možno tento modus vivendi rozšířiti
na konkordát i ve všech těch otázkách,
které máme zatím řešeny svým
vlastním vnitropolitickým zákonodárstvím.
Tím ovšem nechci říci, že bychom
byli spokojeni se vším, co se v republice děje.
Víte, jak si naříkáme na poměry
ve škole. Stále a stále si naříkáme
a stěžujeme na to, jak u nás není shody
mezi výchovou ve škole a v rodině, jak kolikráte
na mnohých místech škola stojí proti
rodině a jak potom v důsledku toho také trpí
celá výchova. A naším přáním
je, aby také v otázce školské nastal
jakýsi modus vivendi a aby také u nás ve
škole a v rodině byla jednotná výchova,
která je také potom jedině zárukou
charakterové a mravní výchovy naší
mládeže, kterou je potřeba dnes vésti
víc než kdykoli jindy, poněvadž se říká
- a neříkám to já, říkají
to velcí státníci - že není jenom
krise hospodářská, nýbrž že
je také krise mravní, a je také potřeba
v této věci bojovati a zjednati nápravu,
aby ta krise byla pokud možno rozřešena dobře
a brzy. (Výkřiky posl. Bródyho. -
Místopředseda Taub zvoní.)
Jak jsem řekl, za těchto poměrů vnitropolitických
i zahraničních, za poměrů vnitropolitických,
kdy hospodářská krise trvá a kdy musíme
počítati s tím, že potrvá ještě
nějaký čas, za vnitropolitických
poměrů, kdy je potřeba udržeti státní
finanční rovnováhu, kdy je potřeba
reformy státní správy, kdy by bylo potřeba
nové úpravy daňové podle nových
poměrů, za těch poměrů, kdy
je potřeba dnes se starati nejenom o hospodářské,
sociální a finanční záležitosti,
nýbrž kdy je také potřeba jednati o
jednotu našeho státu a o jeho bezpečnost za
hranicemi, kdy máme nejistého nevypočitatelného
souseda, o kterém nikdy nevíme, co podnikne za těchto
okolností a za těchto těžkých
poměrů vnitropolitických i zahraničně
politických je jisto, že úkoly vlády
a většiny, která je slabší, než
byla minule, a která je také, řekl bych,
mnohohlavější, jsou ještě těžší,
než byly dříve, a proto my souhlasíme
také i s myšlenkou, aby tíha poměrů
byla rozložena pokud možná na největší
počet ramen, aby se nynější vládní
většina rozšířila o další
strany, aby byla co největší, aby její
práce potom měla tím větší
ohlas. Nevím, chce-li dnešní Národní
sjednocení do vlády, ale my bychom si obzvlášť
přáli, aby slovenská ľudová strana
byla přibrána do vlády. Ovšem, že
stojíme na stanovisku, že žádná
dualistická zařízení nejsou možná.
(Posl. Dembovský: Len čo nám
patrí! - Posl. Čavojský: Nie
je treba dualizmu, ale je treba dobrej vôle!) To je
ale všecko velice široké. My jsme pro takovou
širokou samosprávu Slovenska, jako mají Čechy
a Morava. A je to ostatně velice drahé, míti
samosprávu, stojí to víc ještě
než státní správa. Ovšem, my si
přejeme rozšíření této
většiny, ale stojíme, jako jsme vždy stáli,
na půdě jednoty státu a na půdě
(Výkřiky. - Místopředseda
Taub zvoní.) národního státu československého,
i když vůči menšinám - Slováci
nejsou žádná menšina - žádáme,
aby byla zachována všecka práva. (Výkřiky.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Světlík (pokračuje):
A tak jako dosud přes to, co proti nám se stalo,
naše československá strana lidová vstoupila
zas do této většiny demokratické, chce
společně s ní hájiti demokracii, ovšem
demokracii jinou, než byla demokracie liberální,
demokracii křesťanskou, vybudovanou na těch
věčných hodnotách, positivních
ideálech veškerého lidstva, společně
s ní se starati, aby naše republika zůstala
zabezpečena pevně všemi prostředky v
nynější mezinárodní politice.
Když toto všecko nebezpečí máme
na mysli a staráme se, aby nás nepřekvapilo,
chceme společně s ní pokračovati
v mírové politice zahraniční, a proto
(Výkřiky posl. Špačka.) vítáme,
abych na to nezapomněl, že v Jugoslávii právě
zas je takový přelom od diktatury k demokracii,
že tam mají novou vládu, která chce
převésti Jugoslávii zase k demokracii. Pozdravujeme
to a vítáme to a zůstaneme v této
pevné spolupráci se všemi našimi demokratickými
československými stranami, i když nám
někdy ubližují, tak dlouho, jak se to bude
vždy shodovati s naším křesťanským,
demokratickým a katolickým praporem. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr. Luschka. Dávám mu slovo.
Posl. dr. Luschka (německy): Vážené
dámy a pánové!
Kladu si za čest na příkaz klubu německé
lidové strany křesťansko-sociální,
prohlášení, které dne 19. června
t. r. v senátě pronesl pan senátor Scharnagl,
oznámiti také této slavné sněmovně:
Vládní prohlášení neliší
se všeobecně, podstatně od dřívějších
prohlášení, která skoro nezměněná
vláda pronesla před volbami. Zvláště
se omezuje v hospodářských otázkách
na opakování často slyšených
plánů, které nechávají zatím
jen naději, že bude aspoň část
uskutečněna, aby bylo konečně dohoněno,
co se zameškalo v pomoci nouzovým územím,
v požadavcích průmyslu a obzvláště
v povznesení domácí spotřeby.
Rozhodně nebude prohlášením odstraněna
tíživá starost o pracovní místo
a nesnesitelná nouze největší části
domácího sudetsko-německého obyvatelstva.
Jest pouze jisto, že vláda a nový zmocňovací
zákon vyloučí znovu parlament, aby pronikavě
vykonávala svou obsáhlou nařizovací
moc i dále.
Vládní prohlášení zanedbává
kulturní věci a to je s to vyvolati největší
obavy o požadavky, které jsme jako zástupci
křesťanského světového názoru
opětovně stanovili v zájmu křesťanské
školy, manželství a rodiny.
Totéž platí o německé otázce,
kterou sám pan president republiky prohlásil za
problém státu. Poukaz pana předsedy vlády
na to, "že národní zájmy sudetskoněmeckého
lidu podle platných zákonů a ustanovení
jako pro veškeré obyvatelstvo republiky v našem
zákonodárství jsou stejným způsobem
uspořádány a chráněny",
nemění nic na skutečnosti, že ústavní
zrovnoprávnění do dnešního dne
nebylo uskutečněno.
Protože straně nebyly dány žádné
záruky, že tento stav bude novou vládou odstraněn,
nemohla strana vstoupiti do vlády a většiny.
Jsme toho demokratického názoru, že strany,
které zastupují celkem sotva čtvrtinu německého
voličstva, nejsou povolány k zastupování
sudetskoněmeckého lidu ve vládě.
Události odkázaly takto stranu znovu do postavení
v oposici. Naše oposice se bude však snažiti stejně
jako dříve, na půdě státu věcnou
kritikou a positivní spoluprací pracovati pro všeobecné
blaho a zvláště pro skutečné
zrovnoprávnění Němců. Při
tom doufáme, že smíme počítati
se spoluprací všech sudetskoněmeckých
stran v životních otázkách našeho
lidu a všech křesťanských stran v oboru
kulturním.
Programová samostatnost a nezávislost německé
strany křesťansko-sociální zůstává
neotřesena.
To jest naše stanovisko k vládnímu prohlášení
a naše politické postavení také pro
budoucnost. (Potlesk něm. křesť. soc. poslanců.)