Předseda (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Světlík.
Dávám mu slovo. (Předsednictví
převzal místopředseda Mlčoch.)
Posl. Světlík: Slavná sněmovno!
Je přirozeno, že se v první povolební
politické debatě zabýváme volební
bilancí, a tu je možno říci, že
bilance tato dopadla celkem tak, jak se to před volbami
předvídalo. Byla diagnosa, že se velké
české strany vrátí do sněmovny
celkem bez podstatných změn, že snad na německé
straně dojde k větším změnám
a že se vlády po volbách ujme zase stará
koalice. To se předpovídalo; a dnes, kdy děláme
bilanci voleb, vidíme, že se to celkem splnilo. Na
české straně je pouze jistým překvapením,
že do sněmovny přišli fašisté
a že se upevnila strana komunistická. Že na německé
straně dojde ke změnám tak velikým,
že německé demokratické strany budou
ve volbách takřka rozdrceny, to ovšem nečekal
nikdo v míře tak veliké. A tak tedy ujímá
se po volbách vlády československá
a německá demokracie, třebaže poněkud
zeslabená, na německé straně silně
zeslabená. Do vlády přichází
sedmá strana, politická strana živnostenská.
Ale třebaže vláda a její většina
jsou slabší, většina a vláda komplikovanější,
přece úkoly, které tato nová většina
a nová vláda mají, nejsou nijak menší,
nýbrž právě naopak jsou ještě
těžší, než byly dřív.
Svědčí o tom také vládní
prohlášení, které se vyhýbá
jakémukoliv optimismu a jakýmkoliv velikým
gestům, která by naznačovala a slibovala
příliš mnoho.
Vládní prohlášení zdůrazňuje
především, že nová vláda
a nová většina budou hájiti a chrániti
demokratickou formu naší republiky. že se budou
starati, aby byla zachována státní jednota
a zabezpečena existence a budoucnost naší republiky.
Po stránce hospodářské zabývá
se vládní prohlášení líčením
práce na všech úsecích, na nichž
pracovalo i staré Národní shromáždění,
když mluví o nutnosti zvýšiti export a
pracovati proti nezaměstnanosti, když mluví
o potřebě pracovati dále o zachování
rentability zemědělství, o snížení
břemen pro živnosti a o podpoře soukromého
podnikání, o zadluženosti, o odstranění
nadvýroby, o regulaci výroby a odbytu a na neposledním
místě i o zachování rovnovážného
rozpočtu.
Slavná sněmovno, o demokracii a o potřebě
zachovati ji mluvilo nejenom vládní prohlášení,
nýbrž také pan předseda sněmovny
hned ve svém proslovu pravil, že chceme zachovati
u nás demokracii na věčné časy.
Také včera v debatě o zmocňovacím
zákoně mluvilo se hodně o demokracii. A tu,
slavná sněmovno, je nejdůležitější
otázka pro československou demokracii nynější,
dovede-li tato československá demokracie, ta nynější
většina a vláda na ní vybudovaná
ovládnouti dnešní hospodářskou
krisi. Kdyby se to československé demokracii nepodařilo,
pak sotva by se mohla zachovati na věčné
časy, jak zde bylo řečeno. Tu si musíme
uvědomiti a říci, že naše československá
demokracie se musí přizpůsobiti novým
poměrům dneška, musí se upevniti a zesíliti.
A vidíme, jak už ona sama cítí, že
je potřebí, aby se upevnila a zesílila, když
odhlasovala zákon na ochranu republiky a když si dává
zmocňovací zákony. Tedy je potřebí,
aby se přizpůsobila. Dnešní demokracie
liberální, tato stará forma demokracie, vznikla
v minulém století nejenom v době hospodářské
prosperity, nýbrž také v době boje proti
absolutistickému monarchismu. Hesla staré liberální
demokracie: rovnost, volnost, bratrství, té revoluční
demokracie, jsou již dnes v zákonodárství
středoevropských a západoevropských
států mnohde uskutečněna. Tato politická
demokracie by však nestačila dnes, poněvadž
v této době těžké hospodářské
krise je potřebí, aby se demokracie postavila na
větší, mocnější a trvalejší
hodnoty, než byla ona revoluční hesla rovnosti,
volnosti a bratrství. Chce-li se dnes, v době hospodářské
krise, demokracie zachovati a udržeti, musí se postaviti
na velké, stálé, kladné hodnoty lidstva,
musí se postaviti na ideály náboženství,
na ideály národnosti, na ideály obětavosti
k vlasti a úcty k zákonům, na všecky
tyto velké, věčné a kladné
hodnoty lidstva, má-li stačiti na to. aby přečkala
a zvládla nynější těžké
hospodářské poměry. A tak je i otázka:
Zvládne, bude s to československá demokracie
se uhájiti v době, kdy všude kolem nás
jsou diktatury, kdy velcí národové za tím
účelem, aby zvládli hospodářskou
krisi, přešli od demokracie k diktaturám, udrží
se v této nynější době hospodářské
krise? Já pravím, musí se přizpůsobiti,
musí se upevniti, musí se postaviti na hodnotnější
ideály, než jsou tyto časové revoluční
ideály, musí se postaviti na půdu náboženství,
národnosti, úcty k zákonům a obětavosti
k vlasti, má-li celou tuto těžkou dobu přetrvati
a také i přinésti národu a státu
pomoc.
Ve včerejší debatě o zmocňovacím
zákonu se mnoho hovořilo o tom, zdali zmocňovací
zákon se dá srovnati s demokratismem. Slavná
sněmovno, chceme-li pochopiti, proč saháme
ke zmocňovacímu zákonu, pak nesmíme
ani na chvíli zapomínati, že nežijeme
v dobách normálních, že žijeme
v době abnormální, že žijeme v
době krise, a slavná sněmovno, není
jisto, jak dlouho ještě tato krise bude trvati. Myslím,
že krise hospodářská a sociální,
která vznikla tím, že Evropa přestala
býti velkoobchodem a velkopodnikem pro celý svět,
že hospodářské centrum světa
se pošinuje z Evropy jinam, že krise, která je
způsobena takovými dalekosáhlými a
historickými příčinami, nedá
se rozřešiti a odstraniti za 6 let. Musíme
počítati s tím, že tato hlubokými
a dalekosáhlými světovými příčinami
způsobená krise potrvá ještě
i déle. A s tohoto stanoviska se musíme dívati
na to, jaké v této době děláme
zákony, s tohoto stanoviska se také musíme
dívati na zmocňovací zákon, který
je ostatně omezen časově, který je
omezen věcně a který je dáván
vládě, kterou známe a o které doufáme,
že přečká ještě i toto období
zmocňovacího zákona. A že jsme zmocňovací
zákon přijali hned v prvé schůzi anebo
v prvých schůzích po volbách, myslím,
není pro to potřeba hledati příčiny
nevím kde, nýbrž stalo se to prostě
proto, že sněmovna odchází na prázdniny,
a kdybychom se byli sešli až na podzim a měli
před sebou ještě delší období
zákonodárné, jistě by sněmovna
nebyla spěchala se zmocňovacím zákonem,
tak jak s ním spěchala, a byla by si dala čas
na to, než by ho byla schválila.
S tohoto stanoviska se díváme na zmocňovací
zákon, s toho stanoviska, že žijeme v době
abnormální, že žijeme v době, kdy
hospodářská krise trvá a kdy tato
hospodářská krise ještě skončena
není a může trvati po případě
dalších 5 nebo 6 let, jak jsme už od r. 1929
v ní žili.
S tohoto stanoviska díváme se i na různé
hospodářské zákony, které v
této době posl. sněmovna a parlament si dává.
My jsme na př. měli zákon o ochraně
nájemníků. To byl také takový
zákon, který vznikl ve chvíli bytové
krise. V té době tento zákon jistě
výjimečný byl odhlasován a dnes, kdy
zmizela příčina tohoto zákona, kdy
máme dostatek bytů, zákon o ochraně
nájemníků se stal anachronistický
a zmizí svého času sám sebou. A tak
to bude i s různými těmi zákony, které
si na odstranění krise dáváme dnes,
tak to bude s různými vládními nařízeními,
např. o reorganisaci zemědělství,
tak to bude možná se zákonem o 40hodinové
pracovní době anebo s tím, jak se nyní
mluví, o potřebě omezení racionalisace.
Jakmile zmizí příčiny, které
k těmto zákonům vedly, pak zmizí i
tyto zákony samy.
Velevážené shromáždění,
pravil jsem, jak dalekosáhlá je příčina
dnešní hospodářské a sociální
krise, že je to přesun hospodářského
centra z Evropy jinam, že je to nová situace ve vývozu,
že je to nová situace v mezinárodních
hospodářských stycích, a proto, chceme-li,
jedinou trvalou odpomocí, jediným trvalým
překonáním dnešní krise by bylo,
kdyby se nám podařilo pozvednouti vývoz jak
našich zemědělských, ta také
i průmyslových výrobků, kdyby se nám
podařilo pozvednouti důchod celého národa,
důchod celonárodní. Vzpomeneme-li si, že
až do roku 1929 jsme měli ročně 10 miliard
výtěžku ze svého mezinárodního
obchodu, vzpomeneme-li, že dnes jsme takřka na nule,
že dnes nám z celonárodního důchodu
ubylo 10 miliard, pak, velevážení, pochopíme,
že překonati krisi, pozvednouti životní
úroveň na starou míru anebo aspoň
částečně na starou míru, nelze
všemi těmi dočasnými a nouzovými
opatřeními, která činíme. Vím,
že jsou nutna, ale vím také, že nemůžeme
čekati, až opět stoupne náš vývoz
jak průmyslových, tak zemědělských
výrobků, že je potřeba činiti
všechna ta opatření na reorganisaci a regulaci
zemědělství, proti nezaměstnanosti,
pro záchranu středních stavů, že
to všechno je nutné, ale že jsou to všechno
opatření nouzová a že jedinou trvalou
pomocí a jediným trvalým odstraněním
krise by bylo zvýšení celonárodního
důchodu povznesením vývozu jak výrobků
zemědělských tak průmyslových.
A proto se také nedivím, že ve vládním
prohlášení právě otázka
zvýšení vývozu se považuje za kardinální
otázku celého našeho státního
hospodářství.
Slavná sněmovno, chceme-li zachovati demokracii,
pak musíme se také sami starati, aby demokracie
a její vláda měla důvěru v
nejširších vrstvách lidu, a musíme
se starati, aby demokratické úřady nebyly
zpolitisovány. Národ a lid posuzuje stát,
posuzuje republiku, posuzuje demokracii podle toho, jak se chovají
k němu úřady, jak se k němu chovají
okresní politické úřady a četníci,
jak se k němu chovají soudy, jak se k němu
chovají finanční úřady. Podle
toho posuzuje potom lid také demokracii a demokratickou
republiku, je-li spravedlivá, je-li poctivá, je-li
čestná. Proto musíme se brániti zpolitisování
úřadů. Takové zpolitisování
úřadů se u nás vyvinulo tím,
že jednotlivá ministerstva trvale zůstávají
v rukou jedné a téže politické strany.
Bohužel, že potom se nerozhoduje často podle
práva a spravedlnosti, že se nepřijímají
úředníci podle práva a spravedlnosti,
nýbrž podle politické legitimace. Dnes všechno
je podle politické legitimace. Za každého a
za všechno se musí přimlouvati poslanec a úřady
samy říkají - jak za vámi nikdo nestojí,
tak vaše žádost je marná. To je jedna
z velkých chyb, kterých se dopouští
naše čsl. demokracie, že připustila, aby
naše veřejná správa byla takhle zpolitisována,
jak již zpolitisována jest. Zvláště
ministerstva vnitra, spravedlnosti a financí by měla
všechno vynakládat, aby zůstala opravdu ministerstvy
ne té nebo oné politické strany, nýbrž
úřady republiky, aby jednala podle práva
a spravedlnosti (Potlesk.), poněvadž takový
základ, jako je spravedlnost, byl základem všech
států a je také základem naší
Československé republiky.
Slavná sněmovno, zabýval jsem se naším
hlediskem, jak se díváme my na zmocňovací
zákon a na různá opatření hospodářská,
na př. na tu skoro diktátorskou moc, kterou jsme
dali Obilní společnosti, na všechny ty plány
s omezením zaměstnanosti na 40 hodin pracovní
doby. To všechno pokládáme za nouzová
opatření. Toto naše stanovisko bylo nám
často vytýkáno, nebo nebylo mu rozuměno.
Říkalo se nám - no, vždyť lidová
strana nic nedělala ve vládě, nepřišla
se žádnými novými podněty. Citoval
se výrok pana ministra Bechyně, že ministr
Šrámek, když se vykoná něco
pro občanstvo, nasadí si na hlavu klobouk a říká:
"Já jsem to vyhrál", a když se udělá
něco pro dělnictvo, že si nasadí čapku
a zase řekne: "Já jsem to vyhrál",
ale ve skutečnosti že nic nedělá.
Velevážené shromáždění,
nezáleží jen na tom, nasaditi si klobouk nebo
čapku. Aby se ten klobouk a čapka mohly na hlavu
nasaditi, musí se na hlavu hoditi. Nemůže být
klobouk příliš veliký, aby zapadl až
na uši, nebo čapka příliš malá,
aby zůstala trčet jen na temeni hlavy. Je potřeba
klobouk a čapku uzpůsobit na hlavu a tak také
starostí naší a starostí Šrámkovou
vždy bylo, aby všechny zákony, které jsme
nyní v době krise přijímali na její
zmírnění, na její částečné
řešení, vždycky se srovnávaly,
byly slučitelné se zásadami naší
strany. Naše strana je stranou středu, nemůžeme
vycházet a přicházet s extrémními
požadavky pro ten nebo onen stav. Musíme přicházet
vždy se střední linií, nemůžeme
postupovat demagogicky, nýbrž věcně
a reálně. Myslím, že naše lidová
strana v koalici byla vždy kvasem dohody "dohodli jsme
se, že se dohodneme" - že přispěla
mnoho k dohodě, která v koalici o různých
zákonech se stala, a že právě tím,
že tuto střední cestu hledala a přispívala
k dohodě, mnoho dobrého vykonala jak pro koalici,
tak pro stát a že se mělo uznat toto naše
stanovisko a že ve volebním boji se nemělo
i s koaličních stran tak málo loyálně
proti nám postupovat. (Potlesk.) Naše strana
se starala, aby všechna nouzová opatření,
která se dějí v době přechodu
z liberalismu do jiného hospodářského
řádu, nevedla k tomu, abychom z extrému liberálního
neupadli do extrému státního socialismu.
Starali jsme se, aby se příliš nerozmnožovaly
státní monopoly, abychom rovnýma nohama neskákali
do státního socialismu. Naše strana hledala
střední cestu mezi liberalismem a státním
socialismem, hleděla prosaditi střední cestu
nouzových a výjimečných zákonů,
které zde musíme míti, právě
tak, jako se snažila přinášet československé
demokracii ty velké věčné hodnoty,
positivní ideály lidstva, ideály náboženství,
národnosti, úcty k zákonům, obětavosti
k vlasti, píle, přičinlivosti a řady
občanských ctností, na kterých právě
je vybudována křesťanská demokracie,
proti těm revolučním ideálům
volnosti, rovnosti a bratrství z minulého a předminulého
století.
Slavná sněmovno, to jsem chtěl říci
na obhájení politiky lidové strany, která
byla kritisována hlavně od levicových žurnalistů,
že nic nevykonala a s ničím novým nepřichází.
Ona přichází nejen s tím, co jsem
řekl, nýbrž přichází také
s myšlenkou, že demokracie a společnost pro dnešní
těžké poměry není dostatečně
organisována a že atomisace společnosti lidské
v podobě liberalismu musí býti nějakým
způsobem odstraněna. Podle našeho mínění
nemůže býti odstraněna ani komunismem,
ani státním socialismem, podle našeho přesvědčení
musí býti odstraněna tak, že dosavadní
třídní boje, kdy jedna třída
bojuje proti druhé, musí přestati a musí
býti zaveden nový hospodářský
a sociální řád, takový, aby
svoboda jednotlivce, svoboda podnikání byla zajištěna,
ale aby ten jednotlivec byl přece jen, poněvadž
sám nestačí, chráněn stavem,
a kde by stav nestačil jednotlivce chrániti, byl
zde stát. Jsme toho názoru, že společnost
lidská musí býti reorganisována, že
dosavadní horizontální organisace lidské
společnosti musí býti nahrazena organisací
vertikální. Nemůžeme si mysliti, že
by byla společnost lidská v době nynější
hospodářské krise, kdy zaměstnanec
je proti zaměstnavateli, dostatečně pevná,
nýbrž, že se musí všichni organisovati
podle stavů, zemědělství i průmysl.
My jsme také tomuto svému přesvědčení
dali výraz tím, že jsme již v minulé
sněmovně podali návrh na zavedení
komor zemědělských, na zavedení komor
práce, jakožto příprav k novému
organisování hospodářských
a sociálních řádů, pevnějších
než jsou dnešní. A kdybychom byli měli
provedenu organisaci zemědělství v komorách
zemědělských, dělnictva v komorách
práce, pak bychom všecka tato opatření,
všechny tyto nouzové zákony, které dnes
máme, byli mohli provésti mnohem důkladněji,
než se to provádí dnes, kdy vidíme,
jakým způsobem se všecko obchází,
jakým způsobem se nezachovává regulace,
která se provádí, a jak by bylo potřeba
právě zde autority stavu, která by v každém
stavu prováděla disciplinu a řád takový,
aby opravdu lidská společnost stála pevně
semknutá a zorganisovaná. A potom také i
demokracie by byla ucelenější a pevnější,
na věčných hodnotách, o kterých
jsem mluvil, v nynější době krise, o
které znova pravím, ačkoli jsme již
přečkali její jednu pětiletku, že
je možno, že budeme musit zápasiti s touto krisí
i v pětiletce další.
Slavná sněmovno! Pravil jsem, že na české
straně volby nepřinesly podstatných změn,
že velké české strany se vrátily
celkem zase s dosavadní svou državou do sněmovny.
Překvapením byl jenom vstup československých
fašistů a že se nedostavilo očekávané
zeslabení komunistické strany. Na druhé straně
však velkým překvapením byly události
v táboře německém, kde dosavadní
aktivistické strany německé byly takřka
rozdrceny, a největší německou stranou
stala se strana nár. socialistická, která
je pomalu nejen největší stranou německou,
nýbrž i největší stranou v Československé
republice vůbec. Je známo, jaké byly rozpaky,
co s Henleinovou stranou, má-li býti rozpuštěna
či má-li býti ponechána, jaký
je charakter této nové německé, nacionálně-socialistické
strany. Tedy jaký je charakter této strany, slavná
sněmovno? Vždycky politický život Němců
jak ve starém Rakousku, tak také u nás v
zemích českých byl určován
stranickými poměry v Německu. Německé
strany u nás byly vždycky analogií stran v
německé říši (Posl. Dubický:
A tak je to i dnes!), ať šlo o soc. demokracii,
o centru, o stranu německo-nacionální atd.
A viděli jsme, jaký velký psychologický
účinek na Němce nejenom v říši,
nýbrž všude po celém světě
měla německá revoluce, provedená Hitlerem.
Viděli jsme, jak po německé revoluci a po
vítězství německonacionální
strany tato vlna z Německa přestoupila také
naše hranice a jak proto musila býti dřívější
národně-sociální a německá
nacionální strana tehdy rozpuštěna,
poněvadž se říkalo: To je důsledek
německé revoluce, to je tentýž duch,
který dnes ovládl v Německu. Velectěné
shromáždění! Proto když se mluvilo
o tom, jakého charakteru je německá nár.
socialistická nebo Henleinova strana (Posl. Frank [německy]:
My nejsme německá národně sociální
strana!), musím říci, že tato strana
je důsledkem německé revoluce, že její
kořeny jsou v Německu a že je to totéž
cítění a táž ideologie jako u
Hitlerovy nacionálně-socialistické strany.
Nemám pochybností o charakteru naší
strany Henleinovy. Musíme si býti poctivě
vědomi, že je to reflex německé revoluce
v našem československém státě.
A to je také charakter Henleinovy strany. (Výkřiky.)
Vím, že Henleinova strana dala prohlášení,
že stojí na půdě ústavy naší
republiky, že chce dělati konstruktivní politiku
a že chce zkrátka vycházeti s námi po
dobrém. Jsme si však také toho vědomi,
že je to pouze příměří,
které nám Henleinova strana nabízí,
a že její cíle jsou totožné s cíli
Třetí říše. Rozumí se,
že jenom čeká, až přijde "es
kommt der Tag", až se naskytne vhodná chvíle.
Já tedy pravím: Je potřebí se dívat
otevřeně a poctivě, abyste vy věděli,
co my smýšlíme o vás - a vy víte,
co smýšlíte o nás. Nám nezbývá
nic jiného, než abychom se podle toho zařídili
a dávali dobrý pozor, aby se tato strana nestala
pro naši republiku trojským koněm, aby se Hitlerův
cíl Třetí říše pomocí
trojského koně - této usměrněné
nacionálně-sociální strany - u nás
pevně nezakořenil. Tak nám nezývá
nic jiného, než žíti v příměří
a čekat, až jak se další věci vyvinou,
ale dávat dobrý pozor na všecko, co se děje
za námi a kolem nás.
Slavná sněmovno, není pochybnosti, že
vybudování velké německé strany
nár. socialistické u nás v Československé
republice ještě více pojí naše
osudy s osudy Německé říše. A
tu se vyskytly také u nás hlasy, abychom změnili
svou dosavadní zahraniční politiku a abychom
místo politiky spojenectví s Francií, Malou
dohodou, Itálií atd. se sblížili s Německem,
abychom se s ním mohli vyrovnat a dělat s ním
zahraniční politiku. Myslím však, slavná
sněmovno, že na tuto zahraniční politiku
je u nás pozdě. Snad bychom ji byli mohli dělat,
dokud v Německu vládla výmarská demokracie.
Tenkrát, když se tam dělala politika plnění
daných slibů, tenkrát by to nějak
bývalo možné. A ostatně vždycky
náš styk s výmarským Německem
byl korektní. Ale dnes, kdy v Německu zvítězila
strana, která má v programu vybudování
Třetí říše, strana, která
chce hranice Německa rozšířiti tak daleko,
kam sahá oblast německého jazyka, myslím,
že už na takovou politiku je pozdě, a nevím,
co by žádali naši Němci, co by žádala
naše strana Henleinova, kdybychom se rozhodli dělat
zahraniční politiku společnou s Německem.
Myslím, že cena, kterou bychom musili zaplatiti za
tento svůj společný postup s Německem,
by byla tak dalekosáhlá a tak velká, že
bychom se to vůbec zaplatiti ani neodhodlali. A proto myslím,
že dnes už nemůžeme dělat jinou zahraniční
politiku. Nám nezbývá nic jiného než
počítati s programem Třetí říše,
s ideologií naší národně socialistické
strany a že nám nezbývá než budovati
ten mírový blok v Evropě, jak ho právě
budujeme, ten mírový blok, který by postavil
hráz těm snahám a úsilí Třetí
říše, která by konečně
zde stála v Evropě tak osamocena, že by se
nemohla odvážiti toho, aby chtěla nějakým
způsobem uskutečniti a realisovati svůj program.
Dělati nějakou politiku pro Německo nebo
přátelskou Německu podle vzoru Pilsudského
nebo podle vzoru Polska, spřáteliti se s Německem,
to by znamenalo znepřáteliti se se všemi dosavadními
svými spojenci, kteří dosud trvají
na mírových smlouvách, o nichž, pravda,
Třetí říše prohlašuje, že
je to papír a že krev smývá všecky
papírové smlouvy.
Slavná sněmovno, není pochybnosti, že
Hitlerova strana v Německu, ačkoliv nevíme
nebo nemůžeme ještě dobře posouditi,
jaké jsou její úspěchy vnitropolitické,
dosáhla velikých úspěchů v
politice zahraniční. Hitler roztrhal Versailleskou
smlouvu, Hitler vyzbrojil Německo, Hitler zavedl všeobecnou
brannou povinnost v Německu a západní Evropa,
která jako Shylock vždycky žádala od výmarské
demokracie, aby plnila všecky závazky, které
učinila v mírových smlouvách, před
rozhodnutím a odvážným postupem Hitlerovým
couvla. Nic se neděje v Evropě, ačkoliv,
pravda, Německo bez ohledu na Evropu a na mírové
smlouvy se zařídilo vojensky tak, jak chce, takže
se ukázalo, že Hitler měl pravdu, když
říkal, že politika plnění smluv
nemá smyslu, že je potřeba se nebát
a že si potom všichni rozmyslí jíti na
Německo se zbraní v ruce. To se osvědčilo.
Není pochybnosti, že v zahraniční politice
má Hitler velké úspěchy, a jakéhosi
vrcholu toho úspěchu v mezinárodní
zahraniční politice dosáhl Hitler právě
nyní, když rozbil frontu italsko-francouzsko-anglickou,
která se utvořila ve Strese, a když se mu podařilo
s Anglií nyní uzavříti jednostrannou
smlouvu o velikosti loďstva. To je vrchol úspěchů
zahraniční politiky Hitlerovy. A když se tážeme,
jak anebo kdo to zavinil, anebo kde hledati toho příčinu,
pak musíme říci, že je to politika anglická,
která umožnila právě všecky tyto
zahraniční úspěchy Hitlerovy, ta politika
anglická, jejímiž hlavními body vždycky
jest snaha uspořádati poměry na evropském
kontinentě tak, aby nebylo nebezpečí války,
a za druhé tak, aby žádný stát
příliš v Evropě nevzrostl, aby byla
zachována jakási rovnováha mezi evropskými
státy. A tak s tohoto hlediska anglická politika
drží ruku nad Třetí říší
a anglická politika je to, která vymyslela systém
kolektivní evropské bezpečnosti. Nemůžeme
prý dělati v Evropě nějaké
bloky mírové a válečné, nýbrž
musí prý býti všecky státy evropské
zařazeny do kolektivního systému bezpečnosti.
Také Německo a Polsko musí prý býti
pojato do východního paktu, do paktu o střední
Evropě atd.
Slavná sněmovno, nevím, zdali tato anglická
politika kolektivní evropské bezpečnosti
se kdy uskuteční. Myslím, že ani Německo,
ani Polsko nikdy do žádného východního
paktu a středoevropského paktu nevstoupí,
že tato politika kolektivní evropské bezpečnosti
a zabezpečení hranic by žádala od Hitlera
a od Německa, aby se vzdali celého svého
politického programu, že by tato politika od nich
žádala, aby Třetí říše
nevystupovala ze svých dosavadních hranic a aby
přestala propagovati hitlerismus ve všech sousedních
státech. Německo, aby si uvolnilo ruce, aby nemuselo
zabezpečovati žádné hranice, odešlo
ze Společnosti národů. Proto myslím,
že všecky pokusy Anglie zařaditi Německo
a Polsko do té kolektivní evropské bezpečnosti
zůstanou marné a že by bylo chybou, kdyby naše
zahraniční politika čekala, až zdali
se to podaří nebo nepodaří Edenovi
a těm anglickým pánům, kteří
tak horlivě jezdili po světě, aby ten kolektivní
systém bezpečnosti provedli. Bylo to docela správné,
že naše zahraniční politika nečekala
na uskutečnění anglických snů
o kolektivní evropské bezpečnosti, ale že
si hledala spojence všude, kde mohla, že budovala pilně
tu mírovou frontu evropskou a že také hleděla
získati pro tuto evropskou mírovou frontu Rusko,
neboť čím více začíná
Rusko zasahovati do poměrů evropských, tím
nervosnější jsou v Berlíně a
také v Londýně.