Předseda Bradáč.
Místopředsedové: Košek, dr. Markovič,
Langr, Onderčo, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Bergmann, Vičánek.
259 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr. Krčmář,
inž. Nečas.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr. Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr. Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 5. schůzi
poslanecké sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
Budeme pokračovati v rozpravě započaté
ve 3. schůzi sněmovny dne 19. června t. r.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Bródy,
dr. Luschka, dr. Fencik, Gajda, Jaross, Sandner,
Hlinka, Br. Köhler, Szentiványi,
Fr. Nitsch, dr. Tiso, dr. Clementis, Esterházy,
Wollner, dr. Wolf, Petrášek,
inž. Peschka a inž. Karmasin; na straně
"pro" pp. posl. Světlík, de Witte,
Mlčoch, Beran, dr. Macek a Jaksch.
Uděluji slovo prvému řečníku
"proti", p. posl. Bródymu.
Posl. Bródy (rusky): Slavná
sněmovno! Myslím, že nikdo z programní
řeči pana předsedy vlády nezískal
mnoho naděje, že by se život obyvatelstva republiky
zlepšil. Tím méně naděje poskytuje
prohlášení pana předsedy vlády
nám, podkarpatoruskému národu, který
musí v 16. roce po svém připojení
k republice bojovati proti vládní politice nejen
pro uskutečnění a splnění podmínek
mírových smluv a ustanovení ústavní
listiny republiky, nýbrž dnes již musí
bojovati prostě proto, že si jinak nemůže
zajistiti existenční možnost.
Karpatoruský lid chce žít. Lid žádá
práci a chleba. Minulá vláda nebyla schopna
zajistiti lidu práci a chléb a proto se lid při
volbách postavil proti vládní politice. Pan
předseda vlády prohlásil, že československý
národ schválil politiku vlády, neboť
československé vládní strany udržely
své posice a porážku utrpěly pro hospodářskou
krisi v pohraničních územích republiky
pouze německé vládní strany. Je-li
tomu tak, nepochybně to dokazuje, že se českému
obyvatelstvu stále ještě vede v republice poměrně
lépe, než národním menšinám
v pohraničních územích republiky,
Slovákům na Slovensku a karpatským Rusům
na Podkarpatské Rusi. A chce-li vláda provozovati
státní politiku v demokratickém duchu, musí
počítati s tím, že v republice každý
národ musí dostati možnost života, možnost
existence. Tím spíše se musí zajistiti
existence národu slovenskému a karpatoruskému.
Nelze pochybovati, že vláda při minulých
volbách byla poražena a že proto každý
myslel, že nastane v politice změna, že v republice
zavládne střízlivý duch, duch demokracie,
kterou zdůraznil i pan předseda vlády. Očekávali
jsme, že se slovanským národům, Slovákům
a Rusínům poskytne možnost účastniti
se státního života. Bohužel musím
konstatovati, že všechno zůstalo při starém
a my, karpatští Rusové stejně jako Slováci
musíme v řadách oposice dále bojovati
za existenci svého lidu všemi zákonitými
prostředky, chceme-li zajistiti lidu život, neboť
takové prohlášení pana předsedy
vlády, že "pro zdárné uplatnění
Slovenska a Podkarpatské Rusi v rámci celostátního
života" hodlá snížiti železniční
sazby, hodlá unifikovati zákony, nebo že u
zemských úřadů hodlá zříditi
školní radu, zemědělskou radu, živnostenskou
radu, nemůže nás podkarpatské Rusi uspokojiti,
tím méně, že pan předseda vlády
se ani neodvážil dáti nějaký
slib o uskutečnění autonomních práv,
jako se dosud vždy dělo. Řekl pouze, že
"obdobně chce vláda postupovati v otázkách
týkajících se Podkarpatské Rusi v
duchu příslušných ustanovení
ústavní listiny se zvláštním
zřetelem ke skutečným národním
a hospodářským zájmům tamějšího,
do republiky státně příslušného
lidu".
Tento postup vlády již známe. Provozuje se
již 16 let a stále, jak vláda prohlašuje,
ve skutečném zájmu "tamějšího
lidu", to znamená karpatoruského lidu, ale
za minulých 16 let vláda ani jednou se netázala
lidu, co ve skutečnosti jest jeho skutečný
národní a hospodářský zájem.
Nejednou jsem řekl zde ve sněmovně, že
zájem karpatoruského lidu stejně jako zájem
země, ba dokonce i velmi důležitý zájem
republiky vyžaduje, aby se neprodleně provedla ustanovení
mírové smlouvy a ústavní listiny republiky,
vyžaduje uskutečnění autonomních
práv karpatoruského lidu. Neboť umožniti
existenci karpatoruskému lidu lze jen zavedením
autonomie a provedením základních reforem
na Podkarpatské Rusi.
Toho žádá zájem státu i proto,
neboť by tím spíše zesílily posice
republiky v zahraničních stycích. Vždyť
i sám revisionismus se živí tím, že
na všechny strany světa rozhlašuje, že Československo
nesplnilo ustanovení mírové smlouvy a proto
nemá práva mluviti o neporušitelnosti mírových
smluv.
Vláda měla by s tím počítati
tím spíše, že se mohla přesvědčiti
při volbách, že se karpatoruský lid
ve dvou třetinách postavil proti její politice.
Agrární režim na Podkarpatské Rusi ze
320.000 hlasů dostal pouze 60.000. Vládní
koaliční strany dostaly jednu třetinu hlasů
obyvatelstva. Dvě třetiny hlasů se postavily
za oposiční strany. Ale kdyby nebylo teroru, kdyby
se nebyly bývaly kupovaly duše a kradly hlasy, ujišťuji
vás, slavná sněmovno, že by agrární
strana nebyla sehnala ani 10.000 hlasů. Při tom
je každému známo, že vládní
strany šly při volbách s heslem autonomie i
proti nám, autonomistům, a že již dávno
před volbami se zahájilo pronásledování.
Každému je známo, že v našich sekretariátech
a u vynikajících osob, činovníků
naší strany, byly provedeny domovní prohlídky,
a ze sekretariátu byly odneseny všechny spisy, knihy,
zápisy a seznamy důvěrníků.
Náš časopis byl skoro každého týdne
zabavován jen proto, aby mohl býti zastaven, co
se také v době voleb stalo. Zemský úřad
pouze vyčkal soudního rozhodnutí a ihned
zastavil na 6 měsíců orgán naší
strany, "Russkij Věstnik".
Ovšem že naše pronásledování
se skončilo fiaskem. Při domovních prohlídkách
nenašlo se nic proti nám a policie byla nucena vrátiti
nám všechny seznamy, spisy a knihy. Ale seznam našich
důvěrníků a seznam nových předplatitelů
policie nevrátila. Žádali jsme od policie tyto
seznamy, ale ona odpověděla, že jich nemá.
Ale tyto seznamy se později záhadným způsobem
dostaly do sekretariátu agrární strany a
ze sekretariátu agrární strany k četníkům,
kteří pronásledovali a stíhali naše
důvěrníky a zastrašovali je, aby opustili
naši stranu a přestoupili aspoň do komunistické
strany, jen aby nebyli autonomisty.
V obcích notáři, kteří sestavují
voličské seznamy, vynechali z voličských
seznamů asi 60.000 oprávněných, všechny,
o nichž věděli, že jsou členy Autonomního
zemědělského svazu. Byly vesnice, kde z voličského
seznamu bylo vynecháno 200, 300, 600 voličů.
Nepochybuji o upřímnosti slov pana předsedy
vlády, který prohlásil, že v této
republice, která jest a bude demokratická, byla
a bude možná oposice proti většině
a proti vládě. Ale to řekl on, ale jeho úřady
smýšlejí jinak, zvláště
na Podkarpatské Rusi.
Na příklad okresní hejtman ve Velkém
Berezném nechápe rozdílu mezi vládou
a státem, mezi sebou a státem. On jest i státem
i vládou i mocí, ale především
se cítí exponentem agrární strany,
a běda tomu, kdo není členem agrární
strany. Ten jest vydán všanc stálému
pronásledování a musí se obávati,
že jeho existence bude zničena. Sedláci, kteří
jsou autonomisty a nikoliv členy agrární
strany, jsou beze vší příčiny
pronásledováni a pokutováni.
Jest všeobecně známo, že velkoberezňanský
okres leží na polských hranicích. Skoro
veškeré obyvatelstvo okresu trpí hlad, lid
zchudnul, neboť se živil lesní prací,
která je od r. 1930 zastavena. Ve vesnici sotva najdeme
rodinu, která by měla více než jednu
krávu, ale okresní hejtman důvěrníka
z Bystré Verchoviny pokutoval 200 Kč za to, že
u domu neměl záchod. Bystrá Verchovina leží
mezi lesy, několik kilometrů od polských
hranic. V obci se nenajde ani 10 nebo 15 domů, kde by byl
záchod. Dosud nikdo nebyl pro to pokutován, jenom
tento náš důvěrník Vasil Cap
z Bystré Verchoviny. Tento nešťastník
musil prodati krávu a zaplatiti pokutu 200 Kč, protože
četníci nenašli u jeho domu záchod.
A zde jest již obsílka od notáře pod
č. 1421, trestné 1935. Již mu byla poslána
výzva, aby se dostavil k úřadu a zaplatil
200 Kč. To se děje ve velkoberezňanském
okrese, kde ani před volbami, ani za voleb, ani po volbách
nám nebylo dovoleno konati ani jedinou schůzi.
Došlo k sestavování kandidátní
listiny do okresu. Naše tajemníky, naše důvěrníky
četnictvo nepustilo do obce, ani nesměli konati
důvěrnou poradu. Všichni naši důvěrníci
v celém okrese byli před tím schytáni
a zatčeni. Agrární strana měla seznam
našich důvěrníků a přímo
dala hlídati jejich domy, a když k nim přišel
někdo z ústředny, hned se to dověděli
četníci, přišli, chytli toho člověka
a odvedli na okresní úřad, kde potom exponent
agrární strany, úředník okresního
úřadu, je soudil a odsuzoval na vězení
po volbách a k peněžní pokutě.
Tak byl zatčen ve Velkém Berezném Josef Hojer
z Perečína, Josef Šubert z Volového,
Michal Bučina z Velkého Berezného, Bernard
Rotman z Dubriniče, Mikuláš Cap z Volosianky,
Stanko Lošak z Ljuté, Michal Solak z Bystré
Verchoviny, Mikuláš Lebovič z Nové Radvanky,
Vasil Kostik z Nové Radvanky. Byli chyceni a na
čas voleb uvězněni. Po volbách byli
propuštěni na svobodu, ale každý z nich
mimo to ještě byl pokutován od 50 Kč
do 250 Kč. Když vězeň žádal,
aby rozsudek mu byl doručen písemně, nevyhověli
jeho žádosti a přijali na vědomí
pouze jeho ústní prohlášení,
aniž byl propuštěn na svobodu, ale již druhý
den mu oznámili rozsudek druhé stolice, rozsudek
užhorodského zemského úřadu,
jímž byl rozsudek první stolice potvrzen. Musíte
věděti, že Velký Berezný jest
od Užhorodu vzdálen 40 km. Jednoho dne prohlásiti
rozsudek odsouzeným a dostati již druhý den
potvrzení tohoto rozsudku, totiž rozsudek druhé
stolice, jest možné jen v pohádce, neboť
k expedici rozsudku první stolice je zapotřebí
aspoň jednoho dne. Kdo zná administraci užhorodského
zemského úřadu, ví i to, že než
od okresního úřadu dojde spis k referentovi
zemského úřadu, uplynou aspoň dvě
neděle.
Slavná sněmovno! Při potrestání
našich tajemníků za voleb je zde důkaz,
že rozsudek okresního úřadu byl vydán
19. dubna a rozsudek zemského úřadu jest
datován již dnem 20. dubna, ovšem všechno
podle rozkazu agrární strany. Jinak se to nemohlo
státi než tak, že buď zemský úřad
zaslal okresnímu úřadu hotové prázdné
tiskopisy, aby tam vepsal i rozsudek druhé stolice, nebo
že soudili naše lidi telefonicky, aniž byli vyslechnuti
jejich svědkové nebo oni sami. Že tomu tak
jest, předložím zde jako důkaz rozsudek
zemského úřadu č. 80877/IV-7 z r.
1935, datovaný dnem 20. dubna 1935, v němž
se doslova praví: "Okresní úřad
ve Velkém Berezném uznal rozsudkem ze dne 19. dubna
1935 č. 1507/35 vinným Mikuláše Capa
z Volosianky podle toho a toho paragrafu. Zemský úřad
prozkoumav věc na základě ústně
podaného odvolání, tento rozsudek - zamítaje
odvolání - potvrzuje." Takových případů
jest asi 15. Nechci zde všechny předkládati,
poněvadž je předložím panu ministrovi
vnitra, aby věděl, co dělají jeho
orgány na Podkarpatské Rusi.
Slavná sněmovno! Minulého týdne četl
jsem v "Českém slově" v rubrice
"Deset nejdůležitějších událostí
dne", že řekl jistý starosta na Moravě,
že stát jest oceňován podle činnosti
svých úředníků. Je-li to pravda,
slavná sněmovno, mohu s čistým svědomím
tvrditi, že tolik škody neudělali republice ani
největší její nepřátelé,
kolik škody udělal republice pan okresní hejtman
ve Velkém Berezném Hořejš. Ničí
existenci nejchudších lidí pokutami, pronásledováním
a tresty. Lidé na polských hranicích přecházejí
do Polska a stěžují si, že nám
Češi nedovolují žíti, že nás
Češi ničí, a tak se provozuje propaganda
proti naší republice a proti českému
národu. Musím zdůrazniti, že český
národ není tím vinen, nýbrž vinni
jsou exponenti (Posl. dr. Fencik [rusky]: Ano,
tak jest!), které sem vyslala jedna strana a kteří
slouží účelům strany a nikoliv
státu. Aby byla zachráněna čest českého
národa a pro zájem státu žádáme,
aby tací úředníci byli odvoláni.
Pan předseda vlády prohlásil, že v zahraniční
politice "bude vláda pokračovati ve směrnicích
politiky dosavadní." Již několikráte
jsem řekl ve sněmovně, že směr
naší zahraniční politiky nepovažuji
za šťastný pro republiku přímo
proto, že se naše politika provozuje nikoliv v zájmu
československého státu, nýbrž
v zájmu Francie. Již několikrát jsem
zde žádal, aby naše zahraniční
politika měla více samostatnosti, více ohledu
k zájmům státu, Československé
republiky. To musím říci i dnes, když
se, jak vidíme, i v jiných státech mění
orientace zahraniční politiky.
A zvláště můžeme viděti,
že Polsko získalo na vážnosti jako stát,
když zahájilo svou vlastní zahraniční
politiku, když přestalo býti poddaným
Francouzské republice. Dnes vidíme, že se Anglie
orientuje také na druhou stranu, a události v Jugoslávii
mohou býti příkladem i pro nás. Ve
vnitřní politice se připravuje mír,
bratrství slovanských národů, mír
mezi Srby, Chorvaty, Slovinci a Bosňáky. A co vidíme
zde? Vidíme, že vláda nevyvodila důsledků
z výsledků voleb. Jako by se nic nestalo, pokračuje
uvnitř státu i za hranicemi v téže politice,
která vede republiku k formální záhubě,
neboť všichni víme, že na Malou dohodu republika
jen doplácí a jsme nuceni odebírati z Jugoslávie
a z Rumunska zboží, jehož zde nemůžeme
spotřebovati, musíme od nich odebírati obilí,
zatím co v naších skladištích leží
od loňska 60.000 vagónů (Posl. Török
[rusky]: A u nás dělníci hladovějí!),
a při tom na Podkarpatské Rusi lid hladoví.
Doporučoval bych, aby se naše zahraniční
politika orientovala především k našim
nejbližším sousedům, zvláště
k Německu, které, jak vidíme, má možnost
uvnitř našeho státu vykonávati vliv
na náš státní život, a potom aby
se orientovala ke druhému sousedu, k Polákům,
kteří jsou přece největším
slovanským státem. Ovšem zájem státu
také vyžaduje, abychom se již jednou smířili
s Rakouskem a Maďarskem. Mohu pouze uvítati novou
smlouvu s Maďarskem, podle které, jak dalece je mi
známo, se Maďaři zavázali odebrati od
nás dříví za 19 mil. Kč. V
loni rovněž platila smlouva rekompensačního
obchodu a v loni Maďarsko vyvezlo od nás dříví
za 10 mil. Kč, ale pokud vím, z Podkarpatské
Rusi nebyl vyvezen ani jeden kousek dřeva podle této
smlouvy.
Dnes vidíme, že při uzavírání
takových mezinárodních smluv nejsme my, karpatští
Rusové, zastoupeni, o naše zájmy se nikdo nestará.
Předseda (zvoní): Pane řečníku,
račte končit, překročil jste řečnickou
lhůtu.
Posl. Bródy (pokračuje): Poněvadž
čas utíká, musím se ještě
stručně zmíniti jen o místě
guvernéra.
Předseda (zvoní): Pane kolego,
račte skončit.
Posl. Bródy (pokračuje): Dostali
jsme guvernéra, ale nikdo neví, kdo je, čím
je, co dělá, neboť nemá ani bytu, ani
úřadu, ani zaměstnání, ani
kompetence, ani práv, chodí jako ostatní
nezaměstnaní lidé po ulicích a hledá
zaměstnání. Žádáme pro
guvernéra kompetenci a práv a pro karpatoruský
lid žádáme, aby jeho práva byla uskutečněna,
aby karpatoruský lid byl včleněn do státního
života, do státní práce, kteréžto
práce se budeme účastniti i my, uvidíme-li,
že se vláda skutečně stará o
povznesení a zesílení lidu a o utvoření
svobodné, samosprávné Podkarpatské
Rusi. Za to bojujeme a budeme bojovati.
Předseda (zvoní): Prosím,
pane kolego.
Posl. Bródy (pokračuje): Dokud
nevidíme, že vláda jest odhodlána změniti
svou politiku, nepřijímám na vědomí
prohlášení pana předsedy vlády.
(Potlesk.)