Úterý 8. listopadu 1932

Sen. Tichi (pokračuje): Jediným positivním programem vládního prohlášení je snížení platů státních úředníků. Mluví se o tom, že rozpočet má schodek 1.150 milionů, že osobní výdaje činí 4.150 milionů - sám ministr financí to konstatuje - že mimo to osobní výdaje státních podniků, pošty, železnice atd., činí 5.533 milionů, příspěvek k učitelským platům dalších 1.050 milionů, to činí 8.738 milionů. Při této obrovské sumě skoro 9 miliard má se škrty na úřednických platech sehnati 600 milionů. Problém státních úředníků stal se dnes, když si připomeneme těžkou dobu utvoření nynější vlády, nejobtížnějším problémem ve státě. Tak daleko to dotáhlo nejen stranicko-politické, nýbrž také socialistické protekční hospodářství, že se každému, kdo jen přinese národnostní legitimaci nebo legitimaci strany, nabízelo přijetí do státní služby, takže vládní prohlášení dnes samo musí konstatovati, že bude nutno provésti podstatné snížení počtu státních zaměstnanců. (Sen. dr. Heller [německy]: Že tam však stojí přirozeným úbytkem, to zamlčujete! Líčíte to tak, jako kdyby se ti lidé měli propouštěti!) Nemusím citovati vládní prohlášení doslovně, nýbrž jen konstatovati, co v něm stojí.

Dřívější ministr národní obrany dr. Viškovský svého času prohlásil, že každý sedmý člověk ve státě musí býti vydržován ze státních peněz, a dřívější ministr železnic Hulá sám konstatoval, že jen u drah je 30.000 lidí přebytečných, týž ministr železnic, který potom, jak to alespoň noviny konstatují, v rámci organizace železnic přijal u dráhy 5.000 nových, zaměstnanců.;Nesmíme se pak diviti, že schodek drah jen do konce října činil 650 milionů. Ježto prý dráhy dodnes - mohu jen citovati, co jsem četl v novinách, nejsem u zeleného stolu, abych to mohl konstatovati z vlastního názoru c- neodvedly státní pokladně žádné dopravní daně, vzrostl schodek drah mnohem více. (Sen. Hubka: To je autobusová konkurence! Do té máte také vy co mluviti na Moravě! Vy víte, jak to vypadá!) K tomu ještě přijdu. Inž. Hůla konstatoval sám v klubu českých hospodářských redaktorů, že je u drah zaměstnáno 251.000 lidí i s pensisty, kteří roku 1930 stáli 5.110 milionů, takže 75% všech příjmů státních drah spotřebuje tento osobní náklad. Tu musí býti pochopitelno, že, když ministr železnic sám konstatuje, že schodek u drah den ze dne vzrůstá, a když týž ministr chce vydati dalších 300 milionů na pořízení autobusů, schodek pak se nezmenšuje, nýbrž vzrůstá, poněvadž právě - přicházím k tomu, co pan kolega říká - konkurence státních autobusů u nás na Moravě stala se pro stát drahým pokusem. (Sen. Hubka: Ovšem, na druhé straně se dělají náramné výhody tem pánům, kteří provozují soukromé autobusové linky! Vy to dobře víte, pane kolego!)

Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Neračte polemisovat!

Sen. Tichi (pokračuje): Právě naopak, pane kolego. Narážíte na linku Mikulov - Brno. (Sen. Hubka: Ano, je vidět, že to dobře víte, pane kolego!) Chci vám také odpověděti. Ten, který tam provozuje linku, odváděl státu ročně 90.000 Kč paušálu dopravní daně. (Sen. Hubka: To vy tvrdíte!) Prohlašuji, že je to správné. Prohlašuji na své čestné slovo, že je to správné, že tento soukromý podnikatel odváděl státu ročně 90000 Kč dopravní daně, kdežto linka, kterou provozuje dráha, je pasivní a pro stát znamená vůbec silně pasivní položku. (Sen. Hubka: Ale finanční úřady povídají něco jiného! To vy tvrdíte, vaše tvrzení nemusí býti ovšem správné! - Místopředseda dr. Hruban zvoní.)

Prosím, abyste se vyjádřil zřetelněji, já jsem zde, jak to vždy činím, chránil soukromého podnikatele, poněvadž není věcí státu, aby svým tzv. státním socialismem ničil hospodářství. (Sen. Hubka: Jen se o tom přesvědčte, jestli to je správné, jak to povídáte a jakou úlohu jste vy v tom hrál! Teď říkáte, jak to je, to jste dobře řekl, ale musí se vám rozuměti! - Místopředseda dr. Hruban zvoní.) Nemohu z toho nic odvolati. Přes to nechtěl bych, aby byla pochybnost o tom, že jsme rozhodnými odpůrci zamýšleného snížení platů státních úředníků, alespoň u menších a středních kategorií. Bránili jsme se již loňského roku proti tomu, aby se této kategorii škrtl 13. měsíční plat, poněvadž to znamenalo poškození živnostníků a obchodníků, a také tentokráte bude vánoční obchod pod dojmem hrozícího zkrácení platů státních úředníků. Ale od několika měsíců byli státní úředníci ponecháváni o tom v nejistotě, i měl jsem sám příležitost zúčastniti se v Teplicích schůze státních úředníků a slyšel jsem také, s jakou demagogií se zahrávalo se státními úředníky, ačkoli mnohým z vládních stran bylo od několika měsíců známo, že zkrácení platů státních úředníků přijíti musí a přijde. Pak je pochopitelno, že se výkřik státních zaměstnanců stává vládním stranám velmi nepříjemným. (Sen. Stark [německy]: To nechtě býti naší starostí!) V poslední době se zakazují dokonce protestní schůze.

Velevážení, jestliže vládní prohlášení mluví o kartelech a meziobchodu, a jestliže vláda má skutečně v úmyslu dokročiti na kartely, pak to vítáme; jen aby se boj obracel proti nezdravému meziobchodu, a nikoli proti malým obchodníkům a hokynářům, kterým se štvou lichevní orgány na krk, nýbrž proti skutečným lichvářům. (Sen. Stark [německy]: Ceny stanovené společenstvem jsou také kartelované ceny!) Ty bychom rádi měli, ale bohužel jich nemáme. (Sen. dr. Heller [německy]: Co je s pekaři?) To nejsou žádné ceny stanovené společenstvem. To jsou ujednání, nikoli však ceny, které by někdo musil zachovávati. (Sen. dr. Heller [německy]: To je lichva, nic jiného!) Já se také nebudu zastávati lichvy, ale říkám, že se nemá dokročovati na malé živnostníky, nýbrž na skutečné lichváře. Když se na příklad v dolu na hnědé uhlí prodává uhlí za 7.6 Kč a totéž uhlí stojí v Praze 23 Kč, pak jsou to sotva malí obchodníci uhlím v Prajze, kteří tím jsou vinni. (Sen. Jarolim [německy]: Ti mají dvojnásob toho, co vydělá dělník na dole Hedvika!) V boji proti hospodářství kartelů nalezne vláda odporu u nejširších vrstev obyvatelstva, když se nový generální ředitel Vítkovických železáren v poslední době v jisté přednášce vyslovil pro kartely, jsou kartelované ceny stále ještě příliš vysoké - železo, uhlí, koks, sklo a cement. Stavěli bychom mnohem levněji, kdyby se konečně jednou dokročilo na kastely. Od r. 1929 se ceny kartelů nehnuly a dodnes se nic nestalo, i jsem bohužel přesvědčen, že se v dohledné době zase nic nestane, poněvadž jsou zde mocnosti, které drží ochrannou ruku nad kartely. (Místopředseda Kahler převzal předsednictví.)

Ani slůvka neslyšíme ve vládním prohlášení o obchodní politice, kterou již dřívější ministr obchodu Hotowetz prohlásil za špatnou obchodní politiku anebo vůbec za žádnou obchodní politiku. A obchodní komora v Opavě ve ave poslední schůzi právem konstatovala obchodně-politickou bezradnost nynější vlády. Jestliže počet nezaměstnaných stoupá - a zpráva Národní banky v poslední době nebudí právě mnoho nadějí - a když se dnes již počítá s tím, že počet nezaměstnaných bude v zimě činiti 800.000, pak není věru jen hospodářská krise, nýbrž také neblahá obchodní politika československého státu spoluvinnou na tom, že to tak daleko dospělo. Vyrobili jsme nejen pro vnitřní potřebu, nýbrž také pro vývoz v r. 1929 140.000 tun železa a 200.000 tun ocele za měsíc. V červenci 1932 klesla výroba železa na 28.000 tun a ocele na 52.000 tun, to znamená, že výroba železa klesla na jednu pětinu a ocele na jednu čtvrtinu. Roku 1928 vyváželi jsme měsíčně průměrně za 2.172 milionů Kč, kdežto letos v srpnu činil celý náš vývoz 510 milionů Kč, takže jsme ztratili čtyři pětiny úhrnného vývozu. Vidíme, jak Amerika, Anglie, Itálie, i chudé Německo z vlastního popudu podnikají kroky, aby se z této tísně vysvobodily. U nás se domnívají, že systém nezaměstnanosti možno řešiti zkrácením pracovní doby, zavedením daně ve prospěch nezaměstnaných u podnikatelů, podporami v nezaměstnanosti. O zkrácení pracovní doby pro určité skupiny průmyslu by se mohlo diskutovati, ale také zde jsme přesvědčeni, že bez předchozí mezinárodní úpravy se stanoviska konkurence s cizinou jednostranné řešení otázky není možné. (Sen. Jarolim [německy]: V rakouské říšské radě obraceli se před 50 lety s týmiž argumenty proti pracovní době 12 hodin, že by rakouský průmysl zanikl! To byli tíž lidé jako Vy dnes!) Totéž platí také o zavedení daně ve prospěch nezaměstnaných. Také ta mohla by zdražiti výrobu a podvázati konkurenční schopnost. (Sen. dr. Heller [německy]: Co v jiných zemích již stává, Vás nezajímá!) Ministr financí Trápí odhalil závoj svého širšího finančního programu. Místo aby se v rozpočtu provedly pronikavé škrty, místo aby se vážně uvažovalo o zmenšení počtu ministerstev, aby se omezil počet státních aut... (Sen. dr. Heller [německy]: To by pomohlo!) Proč pak ne? (Sen. dr. Heller [německy/: Jedno ministerstvo již zrušili!) To bylo již dávno pro kočku, to ministerstvo zásobování. Místo aby se nesmírný počet konsulátů... (Sen. dr. Heller [německy]: Živnostník, který žádá zmenšení konsulátů! To člověku zůstane rozum stát!) Ale pane místopředsedo, co my máme z konsulátů? (Sen. Polach [německy]: Kdo se dnes obrací na konsuláty, přece jen živnostníci!) To jsem ještě nikdy neslyšel. Slyšeli jsme již mnoho o obchodních ataché, věc, která pro nás nemá naprosto žádného významu. Místo aby se přemýšlelo o tom, jak zkrátiti velké výdaje má militarismus - neboť zkrácení vojenské doby služební nebylo žádným zkrácením výloh na militarismus - místo aby se přemýšlelo o tom, jak by se měly škrtnouti miliony na různé dis-posiční fondy.... (Sen. dr. Heller [německy]: Vy jste také tři roky o tom nepřemýšleli, když jste byli ve vládě, ani jediný okamžik!) My jsme byli příliš malí a slabí, vy jste silni. (Sen. Niessner [německy]: Počítati přece dovedete! Tedy si vypočítejte náš poměr k ostatním stranám!) Socialistické strany jsou dosti silné, jsou -silnější než druhé strany. (Sen. dr. Heller [německy]: Občanské strany byly ještě silnější, ty přece vládly docela samy. Nebylo tu vůbec žádných socialistů! Kde jste zde přemýšleli a co jste zkrátili? - Sen. Thoř: To se ušetřily peníze a pak jste je rozházeli! První vaší starostí bylo, jak jste tam byli, aby to zmizelo! - Výkřiky sen. Jarolima.) Pane kolego Jarolime, nemluvme o exekucích! Co nyní je exekucí, toho za občanského bloku nebylo. Dnes se řemeslníkům zabavují nástroje, malému rolníku se zabaví poslední koza atd. To tehdy nebylo. (Výkřiky. - Hluk. - Místopředseda Kahler zvoní. - Sen. dr. Heller [německy]: Při přemýšlení také nic nevzejde!) To vidím z činnosti nynější vládní většiny... (Sen. Niessner [německy]: Vy byste měl převzíti přemýšlení!) Nejsem ve vládní většině, ty starosti přenechám již těm, kteří jsou ve vládní většině.

Pan ministr financí myslí v prvé řadě zajisté na to, aby mimo atentát na platy státních úředníků naši výrobu zatížil novými daněmi a dávkami. Slyšíme o zvýšení dopravní daně, aby soukromá automobilní doprava byla úplně zničena, což se beztoho již částečně stalo, slyšíme o zvýšení cel na kávu a čaj, slyšíme také o zvýšení daně z piva. To je zase staré přání ministra financí Trapla. (Sen. dr. Heller [německy]: Dříve bylo to staré přání Englišovo!)

Musíme bohužel konstatovati, že u zcela určitých kategorií zboží ceny již stouply a jestliže nyní také k tomu přistoupí tato opatření, pak nelze tomu zabrániti, že stoupnutí cen konsumního zboží nastati musí a také nastane. Když to potom nastane, pak víme, pak nebude vláda obviňována jako taková, že se dopustila tohoto zločinu na konsumentech, pak to budou zase živnostníci a obchodníci, kterým se budou posílati lichevní orgány na krk a kteří budou činěni zodpovědnými za situaci. Když to všechno konstatujeme, pak vidíme, že mánie sice novou vládu, že však systém staré vlády zůstává. Nikoli snad proto, že se osvědčil, nýbrž protože by tento systém mohl býti změněn jen novými volbami. Těmto novým volbám jste se však vyhnuli, ze strachu, že by voličstvo mluvilo srozumitelnější řečí, nežli jak tomu je dnes ještě v rámci programů stran. (Smích něm. soc. dem. senátorů. - Sen. Niessner [německy]: K vám poběhnou! - Výkřiky [německy]: S kým budete se tentokráte spolčovati?) Tuto starost budete -musit přenechati již nám. (Výkřiky něm. soc. dem. senátorů.) Také vy budete zaznamenávati zřetelný úbytek voličů, to můžete již dnes konstatovati. (Sen. Niessner [německy]: Ve váš prospěch nikoli!)

Pozorujeme-li všechny tyto věci, přicházíme k přesvědčení, že nynější vládní většina není ničím jiným, nežli starou vládou, a že vládní program, který nám vláda hlásala, pro nás, pro živnostníky a obchodníky, neznamená ničeho, nýbrž že my v těchto těžkých dobách právě tak jsme vystaveni všem těm věcem, které již dříve v poslední době proti nám pracovaly. To jsou důvody, jež nás vedou k tomu, abychom hlasovali proti vládnímu prohlášení. (Potlesk.)

Místopředseda Kahler (zvoní): Další slovo má pan sen. dr. Reyl.

Sen. dr. Reyl: Slavný senáte! Prohlášení nové vlády je uvítati ze dvou důvodů. Je prošito klamného optimismu a nemožných slibů a je po druhé také projevem vlády parlamentní. Prohlášení stručně sice, ale důrazně líčí hospodářské poměry ve státě a přiznává otevřeně chyby, které se staly hlavně v posledních třech letech po jedinečném rozmachu konjunktury v letech 1926 - 1929, kdy státní pokladna vykazovala ještě 2 miliardy přebytku a 4 miliardy státních dluhů bylo uplaceno.

Pozdě sice, ale přece jednou slyšeli jsme doznání z vládních lavic, že jsme v posledních letech žili přímo marnotratnicky na základě falešného mínění, jako by zhoubné následky války na poli hospodářském byly definitivně vyhojeny a nastala vhodná doba ke štědrému rozhazování ze státního majetku. Uznání chyby a účinná lítost je poloviční zárukou nápravy v budoucnosti.

Prohlášení nové vlády jest uvítati též z důvodu, že je projevem demokratické vlády parlamentní. Před sestavením nové vlády parlamentní předcházely zlověstné zprávy, že nynější koalice politických stráň nestačí svými zástupci v parlamentní vládě na řešení palčivých úkolů současné doby, nýbrž že je potřebí vlády odborníků, či vlastně vlády úřednické, jejíž členové zvláštní náhodou měli býti podle zpráv vybráni většinou jen z jedné politické strany.

Kdo pozoruje naši státní správu, nemůže se ubrániti dojmu, že už dávno byrokracie ovládá a řídí státní loď, takže není ani potřebí, abychom ještě zvláštní úřednickou vládou celému světu dokazovali, že demokracie se u nás neujala ani za 14 let, takže nejsme schopni z demokratického parlamentu, lidem voleného, vybrati tolik schopných lidí, aby zastávali nejvyšší správu demokratického státu našeho. Jestliže správa každého státu rozpadá se na tři obory, moc zákonodárnou, moc výkonnou a soudní, musí toto rozdělení, státní správy zachováno býti i v našem státě. Nebylo by dokladem politické naší vyspělosti, kdybychom moc zákonodárnou a výkonnou svěřovali do nikou jediné byrokracie, která by neměla žádné odpovědnosti k lidu a k jeho voleným zástupcům. Že skutečně nedošlo přes choutky autokratických živlů v republice k utvoření vlády úřednické, nýbrž parlamentní, nemá při tom strana lidová zajisté poslední zásluhu.

Vládní prohlášení líčí sice nezakrytě tvrdost tísnivých poměrů hospodářských, ale působí přece konejšivě na nedůvěru občanstva, kterého se zmocňovala již pochybnost v další trvání státu a někdy již pesimistický radikalismus volající po změně systému vládního, anebo docela po násilném převratu. Vinu na tomto rozladění širokých vrstev obyvatelstva mají v přední řadě štvavé noviny a zlomyslné klepy nezodpovědných živlů, které doufají v rozeštvaných davech loviti úspěchy pro své nekalé osobní zájmy.

Jestliže se chlubíme, a to snad právem, že jsme dostatek vyspělými k udržení svého mladého státu, pak musíme uznati, že každý stav musí pro stát přinášeti nejen nadšení, ale i hmotnou oběť k jeho zabezpečení, protože slovní vlastenčení není nosným pilířem k udržení státní existence a nemůže zabrániti poklesu měny. Toto přesvědčení mají jistě též státní zaměstnanci, a proto nevzpírají se v podstatě nutným platovým srážkám, jenom hořce nesou tu okolnost, že se s nimi po několik měsíců prováděla neupřímná hra, která směřovala k udržení kádru voličstva v té neb oné straně.

Politické strany nemají se vůbec obávati útěku voličů se svého středu, jestliže jsou mučeny z vyšších ohledů státních i hlasovat pro nepopulární zákony. Každý uvědomělý republikán musí se zařaditi do některé politické strany, odpovídající svým programem jeho světovému názoru. Jestliže tak neučiní, nemůže ve své osamocenosti uplatniti při volbách své občanské právo za stávajícího systému vázaných kandidátních listin.

Brojí se sice proti systému vázaných kandidátních listin a proti politickým stranám, ale odpor tento vzniká jednak z chytrácké vypočítavosti lidí, jejíchž plánům jsou politické strany v cestě, jednak z nepochopených úkolů, které mají politické strany prováděti.

Každý moderní stát, tedy i náš, má vybudovati právní řád a poskytovati právní ochranu svým občanům, dále má podporovati hospodářské blaho národa a šířiti pravou osvětu ve všech vrstvách lidových. Tyto úkoly nemůže prováděti stát sám, ježto je pouhé neživotné abstraktum, nýbrž jeho jménem musí to činiti vláda, kterou podporují politické strany, jež jsou souhrnem lidí, hlásících se k jejich programu. Vláda demokratické republiky je sice vládou lidu, ale nemůže býti jinou než nepřímou, to je musí se díti prostřednictvím parlamentu zvoleného všeobecným právem hlasovacím.

Politické strany svou podporou demokratické vlády jsou zárukou demokracie, lidovlády a odstranění politických stran znamená zánik vlivu širokých lidových vrstev na státní život a otevření cesty k diktatuře. Politické strany musí ovšem pěstovati politiku dobrou k blahu veškerého občanstva a nejen ku prospěchu svých stoupenců. Nepěstují tedy politické strany politiku dobrou, jestliže nemají jiného cíle než sebe sama... (Sen. Kindl: Jen páteři dělají dobrou politiku!) Jak to sem patří, nevím, pane kolego. (Sen. Kindl: Neměli byste se plésti do politiky, od toho máte kostel!) Já bych vám to mohl vykládat, ale na to teď není čas, ale mohli bychom někdy o ní konferovat protože žádná politika nesmí býti sama sobě cílem, nýbrž jen prostředkem k sociálnímu blahu všech. Taková strana bez státního cíle, bez positivní práce k obecnému dobru pěstuje kult osob, demagogii hlučných hesel, modloslužbu sebe sama, šíří demoralisaci a korupci nejenom mezi svými straníky, ale i v současné společnosti špatným svým příkladem. Není tedy nutno odstraňovati systém politických stran vůbec, nýbrž jen znemožňovati špatnou politiku demagogických stran.

Velmi sympaticky působilo prohlášení, že nová vláda hodlá omeziti spekulaci a kořistnictví přezkoumáním vlivu kartelů a činnosti meziobchodu na zdražování životních potřeb. Je však vřelým přáním veškerého občanstva, aby toto mužné odhodlání vlády nezůstalo při pouhém slibu, poněvadž snižovati platy a ponechávati lichvě volné pole nebylo by politikou spravedlivou.

Značnou pozornost ve vládním prohlášení vzbudil osobní projev ministerského předsedy, který jím apeluje v nynější krisi na soucitná srdce slovy: "Já sám se domnívám, že tato nadmíru těžká doba, v níž je tolik nezaviněné bídy, probudí živý a účinný soucit u všech, kdož žijí v nadbytku, že obměkčí i nejzatvrzelejší sobectví a k pomoci, na niž rozum nestačí, vzkřísí lidské srdce. Doufám, že v každé obci republiky, ať vesnici, ať ve městě, nalezne a dohodne se několik dobrých lidí, kteří v pomocných výborech dobrovolníků lidskosti budou opatřovati pomocné prostředky všude, kde lze z nadbytku (Sen. Kindl: Budou žebrat!) - i na to přijdu - snadno postrádat a budou tím doplňovati akci státní s pravým pochopením a bez ponižujícího almužnictví." Neslýchali jsme jindy v prohlášení bývalých vlád apel na české srdce, protože jednak nebyly doby tak zlé, jako nyní, a jednak stát sám důvěřoval ve své vlastní síly ke zdolání pauperismu vrstev lidových. Ochuzení celých tříd lidových nabylo však již takového rozsahu, že stát nestačí svými prostředky hojiti všecky bolesti, způsobené společenskou nesrovnalostí a nestejnoměrným rozdělením majetku.

Stát nemůže převzíti na sebe všecku starost o chudé a proto zůstává soukromé, organisované a církevní charitě dostatek volného pole k činnosti, která má doplňovati individuálním vlídným působením v konkrétních případech nedostatky státní chudinské péče, namnoze šablonovité, příliš policejní a chladné. (Sen. Kindl: Kolik příjmu má Kašpar?) Kdybyste znal, jak to dnes vypadá i na církevních statcích, podivil byste se! (Sen. Kindl: To to tam také rozkrádají?) Řeknu vám, ani o to nikdo nestojí. Celý majetek spočívá v dříví, dnes se dříví neprodává a nechtějí ho lidé ani zadarmo. (Výkřiky.) Ani nevíte, co má všecko na starosti a co musí podporovati. Také vím, že kolega Mikulíček, tady vyčítal arcibiskupovi olomouckému jeho příjmy. Buďte ještě rádi, že něco ten arcibiskup má, aby to dobro konati mohl. Kdyby se to snad zkonfiskovalo, byl by živ z těch 15... (Výkřiky sen. Kindla.) Ale jen se o tom přesvědčte. Musíte se přesvědčiti. Strana komunistická se musí starati, aby se ty poměry zlepšily. Pokud ještě někdo v republice je, kdo něco má, a také ochotně dává, buďme rádi. Kdyby o všecko přišel, to by to teprve špatně dopadalo.

Jestliže stát a v jeho jménu obce převzaly na sebe péči o chudé - chudým je každý, komu se nedostává životních prostředků - nebyli tím zbaveni jednotlivci odpovědnosti, která jim přísluší z některého právního titulu. Nestává-li ani žádného právního titulu ku podpoře nuzných, není bohatý člověk zbaven povinnosti, aby ze svých přebytků uděloval chudým, poněvadž člověk není prost všech mravních povinností v užívání svého majetku. Ovšem tyto povinnosti nejsou, vyjímajíc případy nejkrajnější bídy, povinnostmi spravedlnosti, nýbrž povinnostmi altruismu, křesťanské lásky, jichž nelze právně vymáhati, nýbrž jen apelem na lidský cit a dobré srdce. Organisovaná křesťanská charita vykonává po léta již a zvláště v nynější době velké činy dobrosrdečnosti a také mimo církevní kruhy chápou nutnost soukromé dobročinné spolky.

Princip společenské solidarity ukládá soukromému majetku celou řadu sociálních povinností na poli charity, ale též na poli křesťanské spravedlnosti v otázce spravedlivé mzdy, práce žen a dětí, spravedlivých daní, přiměřeného občanského zisku při práci a obchodě.

Jestliže nová vláda poskytne podle svého slibu zákonodárným sborům dostatek příležitosti ke spolupráci, nebude se lidová strana vyhýbati ani těžším a odpovědnějším úkolům a bude novou vládu loyálně podporovati ve všech počinech ku blahu státu. (Potlesk.)

Místopředseda Kahler (zvoní): Další slovo má pan sen. Reil.

Sen. Reil (německy): Slavný senáte! K podanému vládnímu prohlášení mám se stanoviska strany, jíž mám čest náležeti, dodati toto: Nová vláda nese jméno Malypetr na místě dosavadního nápisu Udržal. Ostatně zůstalo vše při starém, přihlédneme-li blíže, jeví se přetvoření vlády býti nejvlastnější věcí dosavadní většiny, ba jedné strany. Z toho důvodu není pro nás německé křesťanské sociály žádné příčiny, abychom měnili své stanovisko k tzv. nové vládě. Kdyby vláda byla chtěla věděti názor lidu o tom, co doposud vykonala, byla by musila rozpustiti parlament a vypsati nové volby. Toho se vládní strany neodvážily, asi vzhledem k jejich špatným úspěchům a k jejich těžkým chybám. Byla jen ukojena ctižádost jednotlivých osob. Tak tedy ani prohlášení pana ministerského předsedy neuspokojuje. Obsahuje vlastně jen konstatování, že všemi prostředky dlužno se snažiti, aby ve státním hospodářství nastala rovnováha. Jak se to má státi? Prohlášení uvádí jen jeden prostředek, zkrácení požitků státních zaměstnanců, státních úředníků, kléru a učitelů a dokonce také pensistů.

Musíme se rozhodně vysloviti proti tomu, že se státní zaměstnanci, beztak většinou špatně placení, mají státi obětí spalného státního hospodářství. Schodky ve státních účetních závěrkách v letech od trvání nynější vládní koalice byly by měly vládu a koalici upozorniti na to, aby provedly úsporný systém, kléry by se neprojevoval, jako nyní, na výchově naší školní mládeže a na státních zaměstnancích.

Pro rozpory v koalici k tomu nedošlo. Jestliže pan ministerský předseda nám sděluje, že vláda podá parlamentu osnovu zákona, kterým se má na osobních výdajích ušetřiti 600 milionů Kč, a že tento zákon má býti směrodatným také pro osobní výdaje samosprávných korporací, pak to znamená, že ke sníženým mzdám dělníků, k nemožnosti pro nezaměstnané, opatřili si nejnutnější životní potřeby pomocí lístků na potraviny, přistoupí nyní méně placení státní zaměstnanci, zaměstnanci samosprávných korporací a učitelé. Pro zmenšenou možnost těchto kruhů, kupovati životní potřeby, docílí živnostník a obchodník menšího obratu a zmenšená kupní síla lidu, která beztoho již nedostatkem peněz u zemědělství je snížena, bude míti také pro stát škodlivé účinky. Splácení daní musí ještě dále poklesnouti a daňové základny poklesnou také pro samosprávné korporace ještě hlouběji. Výpočet vlády tudíž nesouhlasí.

Ke klesajícímu zahraničnímu obchodu přistoupí další zmenšení domácího trhu a bude míti neblahý vliv na průmysl a obchod. Vláda slibuje dosazení parlamentní úsporné komise a reformu správy, takže, pokud jde o platy úředníků, bude snad možno navrátiti se k nynějšímu stavu. To je velmi slabá útěcha pro zaměstnance státní, kterým byly jejich platy nyní sníženy, i když se jim dává naděje, že po dvou letech nastati má tento návrat k nynějšímu stavu - zdůrazňuji obzvláště: nastati má.

Přejeme si a žádáme, aby úsporná komise skutečně, a to hodně brzy provedla úsporná opatření a doufáme obzvláště, že zcela vážně bude k tomu přibráno ministerstvo národní obrany a ministerstvo věcí zahraničních. V těchto oborech možno jistě docíliti velikých úspor, které širokým vrstvám obyvatelstva neukládají takových obětí, jako nyní snížení platů. Bohužel, nedotkl se pan ministerský předseda těchto dvou kapitol ani slůvkem.

Praví-li se, že se vláda bude snažiti, aby zvýšila kupní sílu zemědělství a dělníků, pak jsou to prozatím krásná slova. Čekáme na skutky! Totéž platí také o poukazu na mnohdy škodlivý vliv kartelů a meziobchodu. Optimismus vlády, pokud jde o oživení hospodářství, je přímo obdivuhodný. Viditelná znamení, která by tento optimismus ospravedlňovala, bohužel, nelze spatřiti.

Pokud jde o zahraniční obchod, bude musit vláda hledati obzvláště sblížení s našimi sousedními státy Německem, Rakouskem a Maďarskem, poněvadž statistika dokazuje, že ještě před třemi lety náš vývoz do těchto zemí činil 44.3% veškerého vývodu a také ještě nyní, přes vypovězení obchodní smlouvy s Maďarskem, činí 35% úhrnné hodnoty našeho zahraničního obchodu. V této příčině je pro náš stát dána přirozená cesta.

Pokud jde o krásná slova, kterými pan ministerský předseda prohlásil, že vláda bude pečovati o to, aby vhodnými a účelnými investicemi opatřila práci nezaměstnaným, doufáme, že po slovech následovati budou skutky. Zejména očekáváme my Němci, ježto nezaměstnanost v německém území státu jeví účinky mnohem tísnivější a těžší, nežli ve stát ním území všeobecně, že vláda poskytne prostředky, aby investicemi zabránila přímo katastrofální nouzi právě v německém pohraničním území. Kdybychom to nebyli věděli již dříve, pak mohli v posledních dnech mnozí moji kolegové a moje maličkost svou přítomností v různých částech německého pohraničního území na Šumavě, Rudohoří, v severních Čechách v Krkonoších a Orlických horách a na Moravské vysočině konstatovati obrovskou nouzi v těchto krajinách. (Sen. Stöhr [německy]: To jste prohledali naše vesnice!) To jsou také naši voliči. Páni od Bund der Landwirte mohou za to přijíti také do měst, to jest jim také dovoleno.

Není-li již možno, aby stát vlastní silou plně znovu oživil úplně pokleslý průmysl, pak bylo by možno učiniti mnoho pro tyto zoufající lidi silničními stavbami a rekonstrukcemi, k nimž by ovšem musili býti přibráni domácí němečtí dělníci a podnikatelé. V německém území volebního kraje královéhradeckého, který zde mám čest zastupovati, v Krkonoších a Orlických horách mohlo by se opraviti tolik cest a vybudovati mnoho nových silnic. Tím mohla by se opatřiti práce a zároveň pomohlo by se také cizineckému ruchu v těchto horách, které Bůh obdařil takovou nádherou.

Ve stálém nouzovém území Čech, v Orlických horách, uvádím silnice z Malé Zdobnice do Kerndorfu a z Hutí do Deštné, s prvou se sice začalo, ve stavbě však dlužno pokračovati. Obě silnice by podstatně pomohly dopravě. V příhodném okamžiku si dovolím upozorniti na další potřebné silnice a stavby.

Pan ministerský předseda povolává samosprávné korporace, aby spolupůsobily při opatřování práce. Byly by k tomu s radostí ochotny, kdyby vláda učinila opatření, aby samosprávné korporace tak mohly učiniti. Pan ministerský předseda apeluje také na pomoc venkova i města a na srdce dobrých lidí, aby pomocnými prostředky přispěli ke zmírnění nouze našich nezaměstnaných, zvláště jejich dětí. V tomto smyslu vybídli také naši biskupové, ba i Svatý Otec v Římě křesťanskou lásku k bližnímu, aby stát i obec podporovala v této pomoci pro nezaměstnané a hladovějící. To nebudiž zde řečeno, abychom se chválili, nýbrž na důkaz toho, že my na místo slov klademe činy a nenecháváme jen státu a veřejnosti všechnu starost, nýbrž že sami ruku přikládáme, kde jde o zmírnění nouze. (Výkřiky (německy): Bravo!)

Ve vládním prohlášení nalézá se několik dobrých námětů. Kdyby byly skutečně provedeny, mohly by bezútěšnou hospodářskou situaci trochu zlepšiti. Při tom dlužno však otevřeně říci, že na mnohém mají vinu nynější vládní strany samy. Bohužel však ve vládním prohlášení nenalézáme mnohé, co bychom se byli rádi dozvěděli.

V této vládě jsou zase zastoupeny německé strany. Přes to neobsahuje vládní prohlášení ani slůvka o nerozřešené německé otázce v těchto státech. (Výkřiky [německy]: Slyšte! Slyšte!) My Němci můžeme očekávati ujištění, že se nám v tomto státě dostane konečně ústavou zaručených stejných práv, že naši příslušníci počtem německému obyvatelstvu ve státě přiměřeným zaradováni budou do státní služby (Sen. Stöhr [německy]: Jen sem vzít zase Mayr-Hartinga, a věc je hotova! - Výkřiky.) Prosím, abyste to učinili jen hned! ... že dále dostaneme plnou samosprávu, obzvláště pokud jde o naše školy a kulturní ústavy (Výkřiky), zkrátka, že dosavadní křiklavé bezpráví bude odstraněno a našemu lidu v tomto státě dáno to, co jemu plným právem náleží. (Sen. Stöhr [německy]: Tento požadavek budeme hájiti!) My vás budeme pilně podporovati!

Musíme také zde s politováním kón statovati, že obě německé strany od počátku nynější většiny neučinily vážný pokus, aby našemu německému lidu do-pomohly k jeho právům, nýbrž že, bohužel, všemu bezpráví přihlížely nečinně. (Sen. Reyzl (německy): To je vědomá nepravda! - Výkřiky.) Půjde-li to tak dále, lze věru pochybovati, zdali německý ministr a německé vládní strany přinášejí našemu lidu více užitku, nebo více škody. (Výkřiky.)

Jakožto strana, která stojí na pudě křesťanského názoru světového... (Sen. Stöhr [německy]: Na jaké pak stojíme my?) To je vaší věcí! Konstatuji jen, že stojíme na tomto stanovisku... (Sen. Stöhr [německy]: Nehauzírujte s tím! - Výkřiky sen. dr. Hilgenreinera. - Sen. Stöhr [německy]: Já v tom ohledu dělám víc nežli vy! - Sen. dr. Hilgenreiner [německy]: No, no! - Sen. Stöhr [německy]: Protože tak vychovávám svou rodinu! - Výkřiky.) Jako strana, která stojí na půdě křesťanského názoru světového, postrádáme ve vládním prohlášení jistých záruk, že není úmyslem podnikati nové útoky proti nábožensko- mravní výchově mládeže a proti veřejné mravnosti. Veřejnost byla v poslední době znepokojována zprávami o zamýšleném zavedení povinného civilního sňatku, o zmenšení státní ochrany klíčícího života, výnosy o omezení vyučování náboženství v některých školách. Od vlády, v jejímž středu zasedají také zástupcové vysloveně křesťanské strany, musíme očekávati, že nepodnikne ničeho, co uráží náboženské přesvědčení obyvatelstva. (Souhlas.)

Jak řečeno, vláda nového ministerského předsedy znamená jen malou změnu v osobách, nikoli však změnu programu, pokud vůbec lze mluviti o programu vzájemně sobě nepřátelských vládních stran. Ve mnohém přece trvají dále protivy, které činnost této většiny dosud v důležitých věcech odsoudily k neplodnosti. Bezprogramovost zdá se býti také nadále programem této vlády a této vládní většiny. (Souhlas.) Naše strana nemá tudíž příčiny míti důvěru k této vládě anebo vyslovovati jí důvěru. Budeme od případu k případu jednotlivé předlohy zákonů věcně zkoumati.... (Sen. Stöhr [německy]: Alespoň něco!)... a podle jejich obsahu zařídíme své stanovisko. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP