Je tu třetí návrh, kterým pánové chtějí dosíci toho, aby senáty pracovních soudů byly výhradně složeny z dělníků, ze zaměstnanců a aby soudce z povolání měl toliko funkci poradce.
Mám za to, že není nutno, abych proti tomuto návrhu mnoho zde polemisoval. Stačí na to poukázati, že jednostranné toto složení neodpovídá ani demokratickému charakteru našeho státu a také by nebylo jistě prosaditelné. Proto nemohu říci, že by tento návrh mohl býti vůbec vážně míněn.
Pak navrhují pánové škrtání celé řady paragrafů. Kdyby se jim tu vyhovělo, pak bych prosil, aby si pánové předložili otázku, co by z celého toho zákona zbylo, kdybychom tak velikou část těchto paragrafů škrtali? (Hlas: Nenamáhejte se, oni vám to odhlasují!)
Páni kol. dr Fáček, dr Karas, dr Havelka, dr Veselý a druhové podali k §u 11 doplňovací návrh, jímž se pozměňuje znění tohoto paragrafu. Tímto doplňovacím návrhem chtějí docíliti, aby žaloba směřující k ochraně propuštěného přísedícího byla časově omezena. Stanovisko tohoto návrhu je plně odůvodněno a už v zájmu stěžovatele samotného je nutno, aby v zájmu provedení důkazů byla lhůta k podání žaloby omezena. 30tidenní lhůta k podání žaloby jeví se dostatečná.
Opakuji svůj návrh, aby slavný senát přijal předlohu ve znění usneseném výborem i pozměňovací návrh, který zmínění páni kolegové učinili.
Předseda (zvoní): Jednání je skončeno. Konstatuji, že senát je schopen se usnášeti.
Vzhledem k podaným pozměňovacím návrhům hodlám o osnově, o níž se jedná, dáti hlasovati takto:
o §u 1 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 2 podle zprávy výborové;
pak o doplňovacím návrhu sen. Hakena a druhů;
o §u 3 podle zprávy výborové;
o §u 4 podle návrhů sen. Hakena a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 5 podle návrhů sen. Hakena a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 6 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 7 podle návrhů sen. Hakena a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 8 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 9 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 10 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 11 podle návrhů sen. Hakena a druhů, pak podle návrhu sen. dr Fáčka, dr Karasa, dr Havelky, dr Witta, dr Veselého, Thoře, dr Hellera a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 12 podle zprávy výborové;
o §u 13 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 14 podle návrhů sen. Hakena a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 15 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 16 podle návrhů sen. Hakena a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 17 podle zprávy výborové;
o §u 18 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 19 podle zprávy výborové;
o §u 20 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §§ 21 a 22 podle zprávy výborové;
o §u 23 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 24 podle zprávy výborové;
o §u 25 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §§ 26 a 27 podle zprávy výborové;
o §u 28 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 29 podle zprávy výborové;
o §u 30 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 31 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 32 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 33 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 34 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 35 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 36 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 37 podle zprávy výborové;
o §u 38 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 39 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 40 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 41 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 42 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 43 podle návrhu sen. Hakena a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 44 podle návrhů sen. Hakena a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 45, o nadpisu zákona, o nadpisu jednotlivých částí osnovy a o úvodní formuli osnovy zákona podle zprávy výborové.
Jsou námitky? (Nebyly.) Námitek není. Budeme tak postupovati.
Provedeme hlasování ve čtení prvém.
Kdo souhlasí, aby § 1 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh se zamítá.
Kdo souhlasí, aby § l a 2 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvalují se.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 2 doplněn byl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh se zamítá.
Kdo souhlasí, aby § 3 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 4 zněl podle návrhů sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy byly zamítnuty.
Kdo souhlasí, aby § 4 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 5 zněl podle návrhů sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy byly zamítnuty.
Kdo souhlasí, aby § 5 zněl nyní podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 6 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh se zamítá.
Kdo souhlasí, aby § 6 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.) To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 7 zněl podle návrhů sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy byly zamítnuty.
Kdo souhlasí, aby § 7 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 8 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh byl zamítnut.
Kdo souhlasí, aby § 8 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 9 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh byl zamítnut.
Kdo souhlasí, aby § 9 zněl nyní podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 10 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh byl zamítnut.
Kdo souhlasí, aby § 10 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 11 zněl podle návrhů sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy byly zamítnuty.
Kdo souhlasí, aby § 11 zněl podle návrhu sen. dr Fáčka, dr Karasa, dr Havelky, dr Witta, dr Veselého, Thoře a dr Hellera, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 12 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo nyní souhlasí, aby § 13 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh se zamítá.
Kdo nyní souhlasí, aby § 13 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 14 zněl podle návrhů sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 14 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 15 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh byl zamítnut.
Kdo souhlasí, aby § 15 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 16 zněl podle návrhů sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy byly zamítnuty.
Kdo souhlasí, aby § 16 a 17 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 18 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh byl zamítnut.
Kdo souhlasí, aby zněly §§ 18 a 19 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 20 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby zněly §§ 20 až 22 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 23 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby zněly §§ 23 a 24 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 25 ve smyslu návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby zněly §§ 25 až. 27 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 28 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby zněly §§ 28 a 29 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 30 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 30 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 31 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 31 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 32 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh se zamítá.
Kdo souhlasí, aby § 32 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 33 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 33 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 34 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh se zamítá.
Kdo souhlasí, aby § 34 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Je schválen.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 35 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 35 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Byl schválen.
Kdo souhlasí, aby § 36 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh se zamítá.
Kdo souhlasí, aby §§ 36 a 37 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvalují se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 38 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 38 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 39 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 39 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 40 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 40 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 41 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 41 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby byl škrtnut § 42 podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 42 zněl podle návrhu zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 43 zněl podle návrhu sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 43 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 44 zněl podle návrhů sen. Hakena a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítají se.
Kdo souhlasí, aby §§ 44 a 45, nadpis zákona a nadpisy jednotlivých jeho částí a úvodní formule zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Tím je přijata osnova zákona ve čtení prvém.
Na pořadu dále je:
2. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu projednána byla zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona o soudnictví ve sporech z poměru pracovního, služebního a učebního (o pracovních soudech). Tisk 473.
Důvody sociální péče vyžadují, aby osnova tato byla projednána v době co možná nejkratší a navrhuji proto, aby projednání této věci byla přiznána pilnost ve smyslu §u 55 jedn. řádu, aby tedy věc byla projednána řízením zkráceným.
Kdo souhlasí s tím, aby této věci byla přiznána pilnost, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Pilnost byla přiznána. Podle přiznané pilnosti budeme hlasovati ihned také ve čtení druhém.
3. Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona o soudnictví ve sporech z poměru pracovního, služebního a učebního (o pracovních soudech). Tisk 473.
Má pan zpravodaj nějaké opravy?
Zpravodaj sen. dr Witt: Prosím!
V § l, odst. l, ve druhé řádce místo slova >příslušny< má býti >příslušné< a rovněž tak v odst. 2. ve druhé řádce.
V § 2, lit. c) ve druhé řádce místo >aneb< má býti >nebo<.
V § 3, ve čtvrté řádce čárka za slovem >žalovaného< má býti škrtnuta.
V § 8, odst. 2, v první řádce za slovem >rozhodne< má býti čárka.
V § 13, v páté řádce ve výrazu >po prve< má býti dlouhé e (po prvé).
V § 15 ve třetí řádce odst. 1. za slovem >sporů< nemá býti čárka.
V § 22, odst. 3, ve druhé řádce místo slova >příslušny< má býti >příslušné<.
V § 28, odst. l, ve třetí řádce za slovem >odvolati< a ve čtvrté řádce za slovem >přípustné< mají býti čárky.
V § 31 ve třetí řádce slovo >tříčleném< má býti psáno s dvěma >n< (tříčlenném).
V § 32 ve čtvrté řádce za slovo >přísedících< jest položiti tečku a následující >o< jest psáti velké.
V § 37, odst. l, ve druhé řádce za slovem >ujednaných< odpadne čárka.
V § 38 v páté řádce za slovo >prohlášení< vloží se slovo >rozhodnutí< a za ně položí se čárka, následující pak výrazy >a nebyla-li prohlášena< nahradí se výrazy >a nebylo-li prohlášeno<.
V § 40, odst. 3, ve čtvrté řádce za slovem >ustanoveni< má býti čárka.
V § 43, odst. l, v páté řádce za slovem >dosavadního< odpadne čárka.
Předseda (zvoní): Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí nyní s touto osnovou zákona, jak byla právě přijata ve čtení prvém, současně také s tiskovými opravami, jak je právě navrhl pan zpravodaj, také ve čtení druhém, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Uvedená osnova zákona s nadpisem, s nadpisy jednotlivých částí, jakož i úvodní formulí i s opravami panem zpravodajem navrženými přijímá se také ve čtení druhém.
Projednáme nyní:
4. Zprávu I. výboru ústavně-právního, II. výboru technicko-dopravního k vládnímu návrhu zákona (tisk 448) o zkoušení a označování ručních střelných zbraní a o označování nábojů. Tisk 466.
Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní pan sen. dr Karas, za výbor technicko-dopravní pan sen. ing. Havlín.
Uděluji slovo za výbor ústavně-právní panu sen. dr Karasovi.
Zpravodaj sen. dr Karas: Slavný senáte! Nutnost zkoušeti střelné zbraně nejen v zájmu výrobců, nýbrž také i v zájmu těch, kdož zbraní těch užívají, pro své bezpečí, vedla k tomu, že státy, kde je větší výroba zbraní, zavádějí jejich zkoušení. Rakousko-Uhersko zavedlo takové zkoušení v r. 1891, kdežto ve státech západních už snad 200 let zkoušení zbraní je normální. Poněvadž zákony vydané před 40 roky již nevyhovovaly plně dnešním požadavkům, přichází naše vláda a předkládá osnovu zákona, kde se novelisují tato dotyčná ustanovení, a to tím spíše, že na Slovensku platí zákon maďarský, u nás pak rakouský, které se v některých směrech od sebe liší. (Místopředseda Votruba převzal předsednictví.)
Dnešní zákon tedy vlastně jen recipuje ustanovení dosavadní a doplňuje některými zkušenostmi. Jako dříve, tak i dnes podléhají povinnosti zkoušení zbraní všechny zbraně zde vyrobené a k nám dovážené. Vyňaty jsou pouze zbraně vojska a zbraně veřejných orgánů bezpečnostních, jak policie, tak finančních. Také i zbraně vězeňské stráže, jakož i vojenské zbraně, které se vyrábějí u nás pro export, nepodléhají zkoušení, kdežto zbraně pro export, pro soukromníky, podléhají zkoušení. Když zbraň nevyhovuje, vrátí se výrobci, aby ji opravil, po případě může dnes také komise naléhati, aby ta zbraň byla zničena, kdežto podle starého zákona musila býti zničena každá taková zbraň. Dnes tedy jen z důvodů závažných má býti zbraň zrušena. Učinil se zde tedy ve prospěch výrobců jistý krok. Aby mohlo býti zjištěno, zda se skutečně zachovává tato povinnost výrobců, jsou dovoleny prohlídky u výrobců a obchodníků se zbraněmi, které dříve přípustny nebyly. § 4 a 5 zákona mluví pak o trestním stíhání těch, kteří nesplnili povinnosti zákona. Zde je zejména zvláštnost ta, že se dovoluje, aby výrobce zbraní nemusil hned všechny zbraně dáti vyzkoušet a zaplatiti poplatky, poněvadž zbraně leží dlouho ve skladě, nýbrž aby zbraň, která se dá do obchodu, nebo která v obchodě už je a je jaksi určena k prodeji, připravil teprve ke zkoušení. Tedy to jest jistá změna starého zákona právě ve prospěch obchodu.
V organisaci nastává poněkud změna v tom směru, že dříve zkoušení zbraní podléhalo úřadům živnostenským, kdežto dnes je přikázáno ministerstvu veřejných prací, a úřadům jemu podřízeným.
Jako každý zákon, tak zejména tento vyžaduje prováděcího nařízení. Zde bude musit býti zjištěno, jaké podmínky se žádají na zbraních, co se pokládá za zbraň, jak má vypadati známka a zejména také zmocnění, zdali máme uznati známky cizích zkušeben. My jsme totiž již v obchodních smlouvách s Rakouskem a Belgií přiznali těmto právo, že značky rakouské továrny ve Štýru, značky belgické se uznávají jako značky naše, a zbraně opatřené tam značkou nemusí u nás býti přezkoušeny. V tom směru pro budoucnost dostává vláda plnou moc, aby podobné úmluvy s cizinou učinila.
Novum je, že i náboje musí býti označeny firmou, kdo je jejich výrobcem. Dosud taková povinnost neexistovala.
Vzhledem k tomu, že zákon k provedení bude potřebovati delší dobu, navrhuje ústavní výbor, aby platnost zákona počínala ne normálně vyjitím ve Sbírce zákonů a nařízení, nýbrž 1. lednem 1932.
Za zkoušení zbraní se přirozeně bude vyžadovati jistý poplatek orgánům státním. Takové poplatky nelze pokládati za poplatky ve smyslu našeho poplatkového zákona. Vláda může je stanoviti samostatně a také nepodléhají schválení Národního shromáždění, jako poplatky podle normálního zákona poplatkového.