více

než

4- do 4'5 litrů

...

1900 Kč

více

než

4'5 do 5'- litrů

  

2300 Kč

více

než

5'- do 5'5 litrů

  

2700 Kč

více

než

5'5 do 6- litrů

...

3100 Kč

více

než

6- do 6'5 litrů

  

3500 Kč

více

než

6'5 do 7- litrů

  

4000 Kč

   

více než 7' - litrů

 

4500 Kč:

c) u autobusů (§ 65, odst. 4) za každých i začatých 100 kg vlastní váhy.. 35 Kč;

d) u motorových tříkolek k dopravě nákladů ...........500 Kč;

e) u nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy a za každých i začatých 100 kg únosnosti po... 32˙50 Kč; u třínápravových nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel opatřených dvěma hnanými nápravami snižuje se tato sazba o 20%;

f) u traktorů a podobných motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy............70 Kč.

(2) U tuzemských motorových vozidel uvedených v odstavci l, písm. b), c), e), f), jsou-li poháněna elektřinou nebo jinou pohonnou látkou než minerálními oleji neb jejich směsí s lihem, činí daň za kalendářní rok:

a) u osobních automobilů (§ 65, odst. 3) a u autobusů (§ 65, odst. 4) za každých i začatých 100 kg vlastní váhy.... 50 Kč,

b) u nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy a za každých i začatých 100 kg únosnosti po... 40 Kč; u třínápravových nákladních automobilů a jiných nákladních motorových vozidel opatřených dvěma hnanými nápravami snižuje se tato sazba o 20%;

c) u traktorů a podobných motorových vozidel za každých i začatých 100 kg vlastní váhy............85 Kč.

(3) Klesne-li spotřeba lihu k účelům motorickým pod množství spotřebované k tomuto účelu v kalendářním roce 1934 z důvodu rozšíření motorových vozidel uvedených v odst. 2, jest vláda zmocněna zvýšiti sazby odstavce 2. podle potřeby, aby tomuto poklesu bylo čeleno, nejvýše však na dvojnásobek těchto sazeb.

(4) U vlečných vozů motorových vozidel činí daň za každých i začatých 100 kg únosnosti ............70 Kč.

(5) Sazby podle odstavců l až 4 platí jen pro motorová vozidla a jejich vlečné vozy opatřené pneumatikami. Při motorových vozidlech a vlečných vozech opatřených obručemi komorovými zvyšuje se daň o 20%, s obručemi plnopryžovými o 50%. Při motorových vozidlech nebo vlečných vozech opatřených obručemi různého druhu počítá se zvýšení podle druhu obručí, na něž je stanovena vyšší přirážka.

(6) Pokud nejde o dopravu provozovanou po živnostensku, zvyšuje se daň stanovená podle odstavců l až 5 u motorových vozidel uvedených v odstavci l, písm. e) a f) a v odstavci 2, písm. b) a c) nebo u těchto motorových vozidel a jejich vlečných vozů při únosnosti motorového vozidla nebo při úhrnné únosnosti motorového vozidla a jeho vlečných vozů nad 1500 kg takto:

a) do 2500 kg včetně o 60%,

b) nad 2500 kg do 5000 kg včetně o 100% a

c) nad 5000 kg o 200%.

Pokud jde o motorová vozidla uvedená v odstavci l, písm. f) a v odstavci 2, písm. c), vypočítá se úhrnná únosnost takového motorového vozidla a jeho vlečných vozů součtem vlastní váhy takového vozidla s únosností jeho vlečných vozů. Daň se však nezvyšuje v tom případě, jestliže osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 3 prokáží, že sjednaly s ministerstvem železnic nebo s orgánem jím k tomu zmocněným dohodu o způsobu používání motorových vozidel, kterou jsou povinny dodržovati. O dohodách platí ustanovení hlavy IX. Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

(7) U evidenčních značek, přidělených pro účely výrobní, prodejní nebo zkušební, jež nejsou vázány na určité motorové vozidlo, činí daň ročně z evidenční značky... 500 Kč.

(8) Z motorových vozidel a vlečných vozů podniků československé státní dráhy a československá pošta, sloužících k dopravě pošty, nebo těmito podniky k tomu účelu najatých, pokud nejsou podle § 59, odst. l, písm. b) osvobozeny, snižuje se daň o polovici.

(9) Daň za každé motorové vozidlo a vlečný vůz jest vypočísti zvláště. Vypočtená daň se zaokrouhlí na celé Kč nahoru.

§64.

(1) U cizozemských motorových vozidel a vlečných vozů přijíždějících do československé republiky na přechodnou dobu činí daň

za kalendářní den pobytu nebo jeho část a za vozidlo, případně za každý vlečný vůz:

a) u motorových kol (motocyklů), motorových kol s přívěsným vozíkem a motorových tříkolek.........2 Kč;

b) u osobních automobilů (§ 65, odst. 3)...........10 Kč;

c) u autobusů (§ 65, odst. 4).. 20 Kč;

d) u nákladních automobilů, traktorů, podobných motorových vozidel pro dopravu nákladů a u vlečných vozů těchto vozidel 150 Kč; vládním nařízením může býti sazba snížena pro tato vozidla, pokud se jich používá k jízdě výhradně v celním pohraničním pásmu.

(2) Hodlají-li osoby uvedené v § 62, odst. 5 používati cizozemských motorových vozidel s výjimkou vozidel uvedených v předchozím odstavci pod písm. d) v Československé republice více než 90 po sobě následujících dnů, mohou zaplatiti daň podle ustanovení platných pro motorová vozidla tuzemská, jestliže předloží úřední osvědčení o daňových součinitelích.

(3) Platební období (§ 66, odst. 2) začíná v případu uvedeném v odstavci 2 tohoto paragrafu dnem, kdy motorové vozidlo vstoupilo na území československé republiky, případně dnem, kdy prošlo osvobození.

§ 65.

(1) Tuzemským motorovým vozidlem rozumí se vozidlo, které má stálé stanoviště v Československé republice.

(2) Cizozemským motorovým vozidlem rozumí se vozidlo, které má přidělenu cizozemskou rejstříkovou značku.

(3) Osobním automobilem rozumí se motorové vozidlo, jímž lze dopravovati nejvýše osm osob počítaje v to řidiče.

(4) Autobusy rozumí se motorová vozidla pro hromadnou dopravu osob, jimiž lze dopravovati více než osm osob počítajíc v to řidiče.

(5) Pro posouzení, o jaký druh vozidla jde, je zpravidla rozhodným označení uvedené v úředním osvědčení o připuštění vozidla k jízdě. Osobní automobily nebo autobusy, opatřené také zařízením umožňujícím výhradní dopravu nákladů, nebo motorová vozidla s dvojí vyměnitelnou karoserií považují se za nákladní motorová vozidla. Způsob výpočtu únosnosti těchto motorových vozidel bude upraven vládním nařízením.

T2931_03-1.jpg

při čemž N značí obsah válců (v litrech), V vrtání (v mm), Z zdvih (v mm), P počet válců.

(7) Vlastní vahou motorového vozidla rozumí se vlastní váha chassis a vlastní váha karoserie, avšak bez pohonných hmot, vody, náhradních součástí a nástrojů.

(8) únosností motorového vozidla a vlečného vozu rozumí se nejvýše přípustná váha nákladu, jak jest vyznačena v úředním osvědčení o připuštění vozidla k jízdě.

(9) Pneumatika je obruč sestávající z pláště a duše naplněné vzduchem pod tlakem. Komorová obruč je obruč pryžová bez duše, mající v pryžové části duté komůrky. Plnopryžová obruč je obruč pryžová bez duše, nemající v pryžové části dutin.

§ 66.

Vznik platební povinnosti, splatnost daně a změny v platebním období.

(1) Povinnost platiti daň vzniká použitím motorového vozidla a vlečného vozu k jízdě a pokud jde o motorová vozidla a vlečné vozy osvobozené od daně podle ustanovení §§59 a 60, použitím jich k jízdě po zániku osvobození. U evidenčních značek přidělených pro účely výrobní, prodejní nebo zkušební, jež nejsou vázány na určité motorové vozidlo, vzniká povinnost platiti daň přidělením evidenční značky.

(2) U tuzemských motorových vozidel, vlečných vozů a u evidenčních značek (§ 63, odst.

7) jsou osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 4 povinny zaplatiti daň napřed podle své volby najednou buď na kalendářní rok (nejpozději 31. prosince) nebo na kalendářní pololetí (nejpozději 31. prosince, 30. června).

(3) Vznikne-li platební povinnost po počátku období uvedeného v předchozím- odstavci, jest zaplatiti daň na dobu od prvého dne běžného kalendářního čtvrtletí (1. ledna, 1. dubna, 1. července, 1. října) do konce zvoleného platebního období, a to před použitím motorového vozidla nebo vlečného vozu k jízdě, u evidenčních značek (§ 63, odst. 7) v den jejich přidělení.

(4) Změny nastalé v platebním období v osobách uvedených v § 62, odst. l až 3 nebo v daňovém základu, nemají vliv na výši daně připadající na toto období nebo na daňové osvobození podle § 60. Pozbyla-li však dohoda uvedená v § 63, odst. 6 platnosti po počátku platebního období nebo přešlo-li motorové vozidlo, o jehož způsobu používání zmíněná dohoda byla sjednána, během platebního období do vlastnictví nebo držby osoby, která takovou dohodu nes jednala, jest tato osoba povinna doplatiti za zbytek platebního období zvýšenou daň, a to v den nastalé změny.

(5) Pokud jde o cizozemská motorová vozidla a vlečné vozy, jsou osoby uvedené v § 62, odst. 5 povinny zaplatiti daň při celním záznamu vozidla a vlečného vozu. Zůstane-li cizozemské motorové vozidlo a vlečný vůz na území československé republiky ještě po uplynutí doby, na kterou byla daň původně zaplacena u celního úřadu, jest daň pro každý další pobyt zaplatiti posledního zdaněného dne.

(6) Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

§67.

Způsob placení.

(1) Daň se platí, pokud nebude vládním nařízením jinak stanoveno, zvláštními šekovými vplatními lístky poštovní spořitelny nebo převodem za použití šekových vplatních lístků na účet příslušného finančního úřadu I. stolice, u podniků československé státní dráhy a československá pošta za všechna motorová vozidla a vlečné vozy na účet zemského finančního ředitelství v Praze.

(2) U cizozemských motorových vozidel a vlečných vozů platí se daň v hotovosti u vstupního celního úřadu. Zůstane-li cizozemské motorové vozidlo a vlečný vůz na území československé republiky ještě po uplynutí období, na které daň byla původně zaplacena u celního úřadu, platí se daň buď zvláštním šekovým vplatním lístkem poštovní spořitelny nebo převodem za použití šekového vplatního lístku na účet finančního úřadu I. stolice, v jehož obvodu motorové vozidlo a vlečný vůz jest, nebo v hotovosti u výstupního celního úřadu. Na každou platbu vykonanou na daň u celního úřadu, jakož i v případech, kdy daň placená v tuzemsku šekovým vplatním lístkem není při výstupu motorového vozidla a vlečného vozu zcela vyčerpána, vydá celní úřad daňový list, který ztrácí svou platnost rok po vyhotovení.

(3) Daň za každé motorové vozidlo a za

každou evidenční značku (§ 63, odst. 7) jest

zaplatiti zvlášť. Z vlečných vozů platí se daň

zároveň s daní za motorové vozidlo, k němuž

náleží.

§ 68.

Přihlašovací povinnost.

(1) Osoby uvedené v § 62, odst. l až 4 jsou povinny motorová vozidla a vlečné vozy před jich použitím k jízdě, evidenční značky (§ 63, odst. 7) pak v den jejich přidělení přihlásiti příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu, a to podle předpisů, jež budou vydány vládním nařízením.

(2) Výrobci motorových vozidel neb karoserií, jakož i správkárny motorových vozidel a obchodníci motorovými vozidly jsou povinni ohlásiti každý odbyt motorových vozidel důchodkovému kontrolnímu úřadu příslušnému podle sídla podniku.

(3) Přihlašovací povinnost u motorových vozidel a vlečných vozů vojenské správy upraví ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem národní obrany. Podniky československé státní dráhy a československá pošta podají svými služebnami k tomu určenými pro všechna motorová vozidla a vlečné vozy hromadnou přihlášku u zemského finančního ředitelství v Praze.

(4) Změny nastalé později v ohlášených údajích buďtež přihlášeny způsobem označeným v odstavci l po případě 3 nejpozději do tří dnů po nastalé změně.

§ 69.

Nepoužívání motorového vozidla a vlečného vozu.

(1) Osoby uvedené v § 62, odst. l až 3, které nezamýšlejí používati motorového vozidla k jízdě, jsou povinny ohlásiti to příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu písemně nejpozději před počátkem platebního období a zároveň tomuto úřadu odevzdati osvědčení o jeho zápisu do rejstříku vedeného u okresního (státního policejního) úřadu. Motorové vozidlo může býti úředně zajištěno.

(2) Osoby uvedené v § 62, odst. l až 3, které nezamýšlejí používati vlečného vozu k jízdě, jsou povinny ohlásiti to písemně nejpozději

před počátkem platebního období příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu, který jej úředně zajistí.

(3) Podniky Československé státní dráhy a československá pošta jsou povinny ohlásiti motorová vozidla a vlečné vozy, kterých nezamýšlejí používati k jízdě, zemskému finančnímu ředitelství v Praze, a to písemně nejpozději před počátkem platebního období.

(4) V případech uvedených v předchozích odstavcích není povinnosti platiti daň, nebude-li motorového vozidla nebo vlečného vozu v celém platebním období k jízdě vůbec použito. Z motorového vozidla nebo vlečného vozu, jehož bylo přes to použito k jízdě, jest zaplatiti daň za celé platební období. Ustanovení § 92 zůstávají nedotčena.

(5) Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

§70.

Vrácení daně.

Daň lze vrátiti jen tehdy, bylo-li na ní zaplaceno více, než odpovídá zákonu. V hotovosti vrátí se daň jen při zániku platební povinnosti. Vrácení daně může býti požadováno jen do roku ode dne splatnosti daně.

§71.

Příslušnost finančních úřadů.

(1) Věcně příslušným finančním úřadem I. stolice jest v zemi české, na území bývalé Moravy a v zemích Slovenské a Podkarpatoruské okresní finanční ředitelství, na území bývalého Slezska finanční inspektorát. Pro daň z cizozemských motorových vozidel a jejich vlečných vozů jest věcně příslušným celní úřad, a jde-li o placení daně nad dobu, pro kterou byla původně zaplacena u celního úřadu, též finanční úřad I. stolice.

(2) Místní příslušnost finančních úřadů I. stolice řídí se podle stálého stanoviště motorového vozidla a vlečného vozu. U cizozemských motorových vozidel a vlečných vozů jest místně příslušným vstupní celní úřad a, jde-li o placení daně nad dobu, pro kterou byla původně zaplacena u celního úřadu, finanční úřad I. stolice, v jehož obvodu motorové vozidlo a vlečný vůz jest, případně kterýkoliv pohraniční celní úřad, u něhož smí vozidlo přejížděti hranici,

(3) Věcně a místně příslušným finančním úřadem pro daň z motorových vozidel a vlečných vozů podniků československé státní dráhy a československá pošta jest pro celý obvod státu zemské finanční ředitelství v Praze.

ODDÍL DRUHÝ.

Daň z jízdného za hromadnou dopravu osob. § 72.

Předmět a základ daně.

(1) Předmětem daně z jízdného jest hromadná doprava osob autobusy (§ 65, odst. 4) provozovaná za jízdné na území československé republiky.

(2) Základem daně jest jízdné. Za jízdné se považuje každá jakýmkoliv způsobem poskytnutá náhrada za hromadnou dopravu osob a s ní související služby, počítajíc v to i úplatu za zprostředkování takové dopravy třetími osobami.

(3) Obstarává-li se hromadná doprava osob společně s jinými službami, které nesouvisejí s dopravou jako takovou (na př. ubytování, stravování dopravovaných osob a pod. ), jest základem daně jízdné připadající na dopravu osob; způsob zdaňování takové dopravy stanoví se v § 75, odst. 3.

(4) Při pravidelné hromadné dopravě osob z tuzemska do ciziny, z ciziny do tuzemska. dále z tuzemska přes cizinu do tuzemska a z ciziny přes tuzemsko do ciziny jest základem daně část z celkového jízdného, která podle kilometrických vzdáleností připadá na úsek projetý územím československé republiky.

(5) Při nepravidelné hromadné dopravě osob z tuzemska do ciziny, z ciziny do tuzemska, dále z tuzemska přes cizinu do tuzemska a z ciziny přes tuzemsko do ciziny jest základem daně jízdné připadající na cestu projetou územím Československé republiky; způsob zdaňování takové dopravy stanoví se v § 75, odst 3

(6) Daň z jízdného, daň z obratu a pokuty vybírané od cestujících nejsou základem daně

§ 73.

Osvobození od daně, (1) Od daně jest osvobozeno:

a) jízdné za pravidelnou hromadnou dopravu osob provozovanou výhradně v obvodu obce, a je-li stejnojmenná železniční stanice v sousední katastrální obci, též mezi obcí, a touto železniční stanicí;

b) jízdné za hromadnou dopravu osob, kterou obstarávají letecké podniky svými autobusy, je-li náhrada za takovou dopravu již obsažena v leteckém tarifu za dopravu osob letadlem.

(2) Ministr financí může v dohodě s ministrem železnic povoliti úplné nebo částečné osvobození od daně z jízdného pro hromadnou dopravu osob cizozemskými autobusy (§65, odst. 4).

§74.

Podmět daně.

(1) Daň postihuje osoby povinné k placem jízdného.

(2) Vlastníci autobusů a při prodeji s výhradou vlastnictví držitelé jsou povinni sami nebo svými zmocněnci vybírati daň od osob povinných k placení jízdného zároveň s jízdným. Půjčí-li nebo pronajmou-li tito své autobusy třetím osobám, jsou povinny vybírati dřin tyto osoby. Při pravidelné hromadné dopravě osob cizozemskými autobusy v tuzemsku jsou povinni vybírati daň koncesionáři nebo jejich zmocněnci.

(3) Při nepravidelné hromadné dopravě osob cizozemskými autobusy v tuzemsku postihuje daň podnikatele dopravy nebo jejich zmocněnce.

§75. Sazba daně.

(1) Daň z jízdného za hromadnou dopravu osob, s výjimkou dopravy uvedené v § 72. odst. 3 a 5, činí 20% z jízdného.

(2) Ministerstvo financí může na návrh ministerstva železnic podaný v dohodě s ministerstvem průmyslu, obchodu a živností daň snížiti, a to až na 10% z jízdného. Obcím nad 15. 000 obyvatel může ministerstvo financí pro jejich pravidelnou hromadnou dopravu osob, provozovanou v okruhu nejvýše do 5 km přes jejich katastrální území, a pokud, jde o hlavní město Prahu mimo to i do obcí uvede-

ných v § 3 zákona č. 88/1920 Sb. z. a n. daň z jízdného ještě dále snížiti se zřetelem na místní dopravní poměry.

(3) Daň z jízdného při dopravě osob podle § 72, odst. 3 a při nepravidelné dopravě osob podle § 72, odst. 5 činí 5 haléřů za osobu a kilometr projetý územím československé republiky.

(4) Jízdné v cizí měně přepočítá se na domácí měnu podle středního kursu pražské peněžní bursy k poslednímu dni měsíce, za který se daň platí.

§76.

Jízdní lístky.

(1) Osoby uvedené v § 74, odst. 2 jsou povinny před zahájením jízdy vydávati dopravovaným osobám úředně označené jízdní lístky a před vydáním znehodnotiti je proštípnutím. Neznehodnocené jízdní lístky jsou neplatné. Z povinnosti vydávati úředně označené jízdní lístky mohou býti povoleny výjimky při paušalování daně. Při nepravidelné hromadné dopravě může býti dopravovaným osobám vydán toliko jeden jízdní lístek.

(2) Dopravované osoby jsou povinny před zahájením jízdy opatřiti si jízdní lístky, ponechati si je po celou jízdu i při výstupu a prokázati se jimi finančním orgánům.

(3) Jízdní lístky musí býti dopravovaným osobám vydány pro celou jejich jízdu, musí cenou odpovídati zapravenému jízdnému a smí býti dopravovaným osobám odbírány pouze finančními orgány.

(4) úpravu jízdních lístků stanoví vládní nařízení. Byla-li hromadná doprava osob obstarána za úplatu společně s jinými službami, které nesouvisejí s dopravou jako takovou, nebo byla-li hromadná doprava osob za úplatu zprostředkována třetí osobou, musí býti na jízdním lístku vyznačeno také jízdné a výše úplaty zaplacené dopravovanou osobou za zmíněné služby.

(5) Osoby uvedené v § 74, odst. 2 jsou povinny vyvěsiti ve vozidle na nápadném místě upozornění pro dopravované osoby o povinnostech obsažených v odstavcích 2 a 8, a to s poukazem na trestní ustanovení podle § 92, odst. 5.

(6) Ustanovení odstavců l až 5 se nevztahují na nepravidelnou hromadnou dopravu osob cizozemskými autobusy v tuzemsku,

§ 77.

Povinnost odváděti daň a předkládati výpočty daně. Ručení.

(1) Daň z jízdného jsou povinni odváděti vlastníci autobusů, při prodeji s výhradou vlastnictví držitelé, při půjčce nebo pronájmu autobusů osoby, jimž byly autobusy půjčeny nebo pronajaty. Vlastníci autobusů a při prodeji s výhradou vlastnictví držitelé ručí s osobami, jimž byly autobusy půjčeny nebo pronajaty, za správné odvedení daně. Stejně ručí i osoby, které za úplatu zprostředkovaly hromadnou dopravu osob, s osobami uvedenými v první větě tohoto odstavce.

(2) Při pravidelné hromadné dopravě osob cizozemskými autobusy v tuzemsku jsou povinni odváděti daň koncesionáři a při takové nepravidelné dopravě podnikatelé dopravy nebo jejich zmocněnci.

(3) Daň jest odvésti za každý kalendářní měsíc nebo jeho část nejpozději do 10. dne příštího měsíce a při nepravidelné hromadné dopravě osob cizozemskými autobusy v tuzemsku při celním záznamu vozidel. Byla-li v posléz uvedeném případě doprava nastoupena v tuzemsku, jest odvésti daň při výstupním celním řízení.

(4) Osoby uvedené v odstavci l, větě l a koncesionáři při pravidelné hromadné dopravě osob cizozemskými autobusy v tuzemsku jsou povinni ve lhůtě stanovené v odstavci 3 předložiti příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu měsíční výpočty daně z jízdného. Podniky československé státní dráhy a československá pošta jsou povinny předložiti tyto výpočty za všechnu dopravu provozovanou jimi na území československé republiky ve lhůtě stanovené v předchozím odstavci zemskému finančnímu ředitelství v Praze.

§ 78.

Úroky z prodlení.

Nebyla-li daň z jízdného odvedena v předepsané lhůtě, jest ode dne, kdy měla býti odvedena, až do zaplacení dlužné částky platiti úroky z prodlení ve výši stanovené pro přímé daně.

§ 79. Způsob odvádění daně.

(1) Daň se odvádí, pokud nebude vládním nařízením jinak stanoveno, zvláštními šeko-

vými vplatními lístky poštovní spořitelny nebo převodem za použití šekových vplatních lístků na účet příslušného finančního úřadu I. stolice, u podniků československé státní dráhy a československá pošta za všechnu hromadnou dopravu provozovanou jimi na území Československé republiky na účet zemského finančního ředitelství v Praze.

(2) Při nepravidelné hromadné dopravě osob cizozemskými autobusy v tuzemsku jest zaplatiti daň v hotovosti u vstupního a, byla-li doprava nastoupena v tuzemsku, u výstupního celního úřadu.

§ 80.

Paušalování daně.

Ministerstvo financí, po případě finanční úřady jím zmocněné mohou při pravidelné hromadné dopravě osob povoliti paušalování daně z jízdného za podmínek stanovených vládním nařízením.

§ 81.

Vrácení daně.

(1) Daň lze vrátiti jen tehdy, byla-li skutkovým omylem nebo účetním nedopatřením zaplacena vyšší částka než jakou bylo odvésti podle zákona, jakož i bylo-li jízdné dopravovaným osobám prokazatelně vráceno z důvodů, že doprava nebyla provedena, a u nepravidelné hromadné dopravy osob cizozemskými autobusy v tuzemsku, byla-li ohlášená cesta následkem nepředvídaných okolností prokazatelně zkrácena.

(2) V hotovosti vrátí se daň podnikatelům nepravidelné hromadné dopravy osob cizozemskými autobusy v tuzemsku a jinak jen při úplném zastavení dopravy.

(3) Vrácení daně může býti požadováno jen do šesti měsíců ode dne, kdy daň měla býti odvedena (§77, odst. 3).

§ 82. Ohlašovací povinnost.

Osoby uvedené v § 74, odst. 2 jsou povinny ohlásiti napřed příslušnému důchodkovému kontrolnímu úřadu dopravu, jakož i každou její změnu podle předpisů, jež budou vydány vládním nařízením.

§ 83.

Záznamy.

Osoby uvedené v § 74, odst. 2 jsou povinny vésti záznamy o příjmu a vydání jízdních lístků a o přijatém jízdném; podrobnosti stanoví vládní nařízení.

§ 84.

Příslušnost finančních úřadů.

(1) Věcně příslušným finančním úřadem 1. stolice jest v zemi české, na území býv. Moravy a v zemi Slovenské a Podkarpatoruské okresní finanční ředitelství, na území býv. Slezska finanční inspektorát. Při nepravidelné hromadné dopravě osob cizozemskými autobusy v tuzemsku je věcně příslušným celní úřad.

(2) Místní příslušnost finančních úřadů řídí se u pravidelné hromadné dopravy v tuzemsku nebo z tuzemska do ciziny podle místa počáteční stanice této dopravy, u nepravidelné hromadné dopravy tuzemské nebo z tuzemska do ciziny podle stanoviště autobusu, u pravidelné hromadné dopravy cizozemskými autobusy v tuzemsku podle místa, kde jest pravidelná konečná stanice této dopravy, a u pravidelné hromadné dopravy cizozemskými autobusy z ciziny přes tuzemsko do ciziny podle místa, kde jest první vstupní stanice této dopravy v tuzemsku. U nepravidelné hromadné dopravy cizozemskými autobusy v tuzemsku jest místně příslušným vstupní, a byla-li doprava nastoupena v tuzemsku, výstupní celní úřad.

(3) Věcně a místně příslušným finančním úřadem pro daň z jízdného u podniků Československé státní dráhy a československá pošta jest pro celý obvod státu zemské finanční ředitelství v Praze.

ODDÍL TŘETÍ. Společná ustanovení.

§85. Platební příkaz.

(1) Daň z tuzemských motorových vozidel a vlečných vozů a daň z jízdného, s výjimkou nepravidelné hromadné dopravy osob cizozemskými autobusy v tuzemsku, jest zaplatiti bez úředního vyměření.

(2) Nebude-li daň z motorových vozidel nebo daň z jízdného zaplacena ve výši odpovídající zákonu a nejde-li ani o případy uvedené v § 69, vydá příslušný finanční úřad osobám uvedeným v § 62, odst. l až 4 a v § 74, odst. 2 platební příkaz, aby daň zaplatily do 15 dnů. Nebude-li daň ani v této lhůtě zaplacena, může býti motorové vozidlo a vlečný vůz úředně zajištěn a daň bez předchozí upomínky ihned vymáhána.

(3) Podrobnosti stanoví vládní nařízení.

§86.

Opravné prostředky.

(1) Proti rozhodnutím, opatřením a platebním příkazům ve věcech daně z motorových vozidel a daně z jízdného, vydaným úřady označenými v §§ 71 a 84, lze podati odvolání do 30 dnů písemně u úřadu, který rozhodnutí nebo platební příkaz vydal či opatření učinil.

(2) Rozhodnutí, opatření a platební příkazy musí obsahovati označení úřadu, u kterého, a lhůtu, ve které má býti opravný prostředek podán.

(3) O odvolání rozhoduje s konečnou platností finanční úřad II. stolice. O odvoláních podniků československé státní dráhy a československá pošta proti rozhodnutím, opatřením a platebním příkazům zemského finančního ředitelství v Praze rozhoduje s konečnou platností ministerstvo financí.

(4) Odvolací stolici přísluší při rozhodování o odvolání táž práva jako I. stolici. Odvolací stolice může také rozhodovati o daňové povinnosti a naříkanou daň zvýšiti.

(5) Odvolání nemá odkládacího účinku co do placení a vymáhání daní.

(6) Odvolání podaná na nepříslušném místě nebo opožděně vrátí se straně s příslušným poučením. Proti zamítnutí odvolání pro opoždění lze se odvolati k finančnímu úřadu II. stolice. Podniky československé státní dráhy a Československá pošta mohou v takovém případě se odvolati k ministerstvu financí.

(7) Odvolací lhůta počíná dnem následujícím po doručení.

(8) Při počítání lhůty se nepočítají dny poštovní dopravy, byl-li opravný prostředek podán včas poštovnímu úřadu na úřední potvrzení.

(9) Připadne-li poslední den lhůty na neděli nebo státem uznaný svátek nebo památný den, končí se lhůta teprve příštím všedním dnem.

§ 87.

Doručování.

O doručování písemných sdělení vydaných podle tohoto zákona úřady uvedenými v §§ 71 a 84 platí obdobně předpisy o doručování v oboru přímých daní.

§ 88.

Promlčení a vymáhání.

O promlčení a vymáhání daní podle tohoto zákona platí předpisy pro promlčení a vymáhání daní přímých.

§ 89.

Přednostní zákonné právo zástavní.

Pro daně podle tohoto zákona a pro úroky z prodlení vázne na motorových vozidlech přednostní zákonné zástavní právo.

§ 90.

Důchodkový dozor.

(1) Veškeré osoby povinné k placení daně z motorových vozidel a k odvádění daně z jízdného podléhají důchodkovému dozoru.

(2) Finanční úřady jsou oprávněny žádati od těchto osob nebo od jejich zástupců vysvětlivky o veškerých okolnostech, rozhodných pro zjištění daňové povinnosti.

(3) Osoby uvedené v § 62, odst. 1 až 4 jsou povinny prokázati daňové součinitele motorových vozidel a vlečných vozů úředními doklady.

(4) Orgánové pověření tímto dozorem jsou oprávněni vstupovati do podniků osob provozujících hromadnou dopravu osob nebo používajících k jízdě nákladních motorových vozidel, tam po dobu úředního jednání prodlévati, žádati potřebné vysvětlivky, nahlížeti do předepsaných záznamů, účtů a jiných dokladů, pokud tyto pomůcky mohou sloužiti jako doklad o provozu motorovými vozidly, činiti z nich výpisy, případně jen na stvrzenku odebrati; při tom jsou povinni zachovávati o vyšetřených okolnostech nejpřísnější tajemství.

(5) Zastavování motorových vozidel v jízdě jedině za účelem důchodkového dozoru jest nepřípustno. Výjimka se připouští jen v cel-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP