ně ji vytkl též důležitost Státního zdravotního ústavu a žádá zejména, aby po stránce finanční, převedením na formu podnikovou, byl umožněn plný rozvoj oddělení serologického.

Výklad ministrův.

Během debaty ujal se slova ministr, jenž uvedl v podstatě

 

toto:

I ministerstvu veřejného zdravotnictví nedostává se v době krise prostředků, aby všechny úkoly veřejné správy zdravotní mohly býti opatřeny tak, jak to jejich význam zasluhuje. Možno však říci, že i za svízelné finanční situace veřejné zdravotnictví neupadá, ale plní svoje dosavadní úkoly dobře, ba je dokonce i schopno ve svém oboru tvořiti úspěšně věci nové.

Organisace zdravotní služby. Zdravotnické osoby.

Pokud jde o organisaci zdravotní služby v obcích, byla již provedena jak po stránce stabilisace zdravotních obvodů, tak po stránce osobní. V celém státním území jest systemisováno 1915

 

služebních míst státních obecních (městských) a obvodních lékařů. Možno s uspokojením potvrditi, že právě v době krise, která je těžká a nebezpečná, pokud jde o zdraví lidu, osvědčila se organisace zdravotní služby velmi dobře.

Zákon o lékařských komorách vydaný v roce 1929 vyžádal si nutné novelisace. Rovněž tak byla provedena v tomto roce novelisace zákona o zubním lékařství a zubní technice. Tato novela vyžaduje ještě provedení vládním nařízením. Otázka masérství byla rovněž v tomto roce vyřešena zákonem, a chystají se příslušná vládní nařízení.

Lékárnictví.

Tíseň lékárnictví trvá a stává se velmi hrozivou. Nedosta-

 

tečnými sazbami jsou lékárníci hmotně poškozeni a z hospodářských důvodů nelze doufati v urychlené projednání připravených osnov o nových lékárnických sazbách. S urychlením pracuje se o osnově zákona o lékárnických komorách. Pokud jde o celkovou úpravu lékárnictví, připravena jest nová unifikační osnova zákona lékárnického. Z ostatních připravovaných osnov zákonných v oboru lékárnictví jest se zmíniti o osnově zákona o biologické kontrole léčiv a o zákonu o léčivých specialitách, který se však zatím nedostal z přípravného stadia.

Výcvik zdravotnického

Na pozemcích Státního zdravotního ústavu byla stavebně již

personálu.

dokončena Státní škola zdravotní a sociální péče, jejíž činnost za-

 

počne na jaře 1935.

Pokud jde o výcvik porodních asistentek, činí se přípravy ke zřízení opakovačích kursů pro porodní asistentky, a to tím způsobem, že normální l0měsíční kursy na státních ústavech pro vzdělání a výcvik porodních asistentek byly by přechodně zastaveny a na místě nich konány kratší asi 3týdenní opakovači kursy. Chystá se vydání vládního nařízení o sazebníku pro porodní asistentky a vládního nařízení o instrukcích.

Státní ústav pro zubní lékařství v Praze bude v roce 1935 rozšířen nájmem dalších místností.

Pro novostavbu státní školy ošetřovatelské v Praze na Karlově náměstí ve spojení s poliklinikou byly vykonány přípravy pro vypracování detailního projektu.

Státní zdravotní ústav.

Sérové oddělení Státního zdravotního ústavu vyrábělo v roce

 

1933 asi 100 běžných druhů různých léčivých sér a očkovacích

látek. Příjem za expedované produkty byl v roce 1933 skoro 4 mil. Kč. V roce 1934 přibylo dalších 20 druhů sér a očkovacích látek. V boji proti dětským infekcím sledována jest snaha smísiti očkovací látku proti spále a očkovací látku proti záškrtu, takže by tímto očkováním získalo dítě imunitu současně proti oběma těmto nemocem. V očkování proti vzteklině zavádí se usmrcená vakcina místo dřívější živé.

 

Jako dříve každoročně, tak i letos vyskytlo se u nás na po-

Boj proti nakažlivým

hraničí polském několik omezených epidemií skvrnitého tyfu

nemocem.

v Podkarpatské Rusi a ve východní části Slovenska. Z ostatních nakažlivých nemocí poutal zřetel správy zdravotní v roce 1933 i v roce 1934 záškrt přes to, že v podzimních měsících 1933 nestoupla tato infekce tak značně, jako v roce předchozím. Za rok 1933 bylo v Československu očkováno proti záškrtu 80-90. 000 dětí, proti 15 - 20. 000 dětí v roce 1932. Veřejná správa zdravotní přispívá přiměřenou částkou na očkovací látky na očkovance nemajetné.

 

Nemocniční ošetřování nabývá v posledních letech značného

Léčebné ústavy.

rozšíření. Za poslední desítiletí zvýšil se počet lůžek veřejných nemocnic o 12. 000 a počet ošetřovaných osob o 1/2 milionu. Dalšímu rozvoji nemocnic staví se v cestu dvě svízelné stránky. Předně není za dané situace prostředků na budování a doplňování sítě nemocniční, ať již jest stavebníkem stát, země, okres nebo obec. Za druhé nesmíme přehlížeti, že každé rozšiřování veřejných nemocnic znamená povážlivé zatížení veřejnoprávních korporací (stát, zemské fondy) výdaji na nedobytné léčebné. Novela zákona o zdravotní přirážce, kterou mají býti umožněny investiční subvence na nemocnice z Fondu zdravotní přirážky, nebyla bohužel dosud meziministerský dojednána.



Položka "Péče o mládež" preliminována jest na rok 1935

Péče o mládež.

přes zvýšenou potřebu ve stejné výši jako v roce 1934 vzhledem k tomu, že část nákladu, určená na kojenecké poradenství, kryta bude ze zdravotní přirážky.

 

Tělovýchovná činnost ministerstva veřejného zdravotnictví

Tělovýchova.

jeví se hlavně v pořádání státních kursů tělovýchovných. Počet frekventantů těchto kursů bývá ročně kol 5000. Poradny sportovní fungují ve stejném počtu jako dříve, přes to, že trpí nedostatkem finančních prostředků. Státní stadion na Strahově spravován jest Správním sborem hřišť a cvičišť na Strahově, ve kterém zasedají zástupci interesovaných resortů. Tento sbor vypracoval během roku 1933 propůjčovací a pronajímací řád státního stadionu na Strahově. Uvolněním 12 mil. Kč z výnosu Půjčky práce bylo umožněno začíti se stavbou nejdůležitějších objektu. Na jaře v roce 1934 vystavěna byla trvalá východní tribuna na hlavním cvičišti, a nyní dokončuje se stavba moderního lehkoathletického stadionu.

 

úmrtnost tuberkulosou nejeví přes svízelné hospodářské po-

Boj proti sociálním cho-

měry tendenci vzestupnou. Boj proti tuberkulose provádí se

robám.

hlavně prostřednictvím poraden protituberkulosních. Významným činem v oboru zdravotnictví na Podkarpatské Rusi jest otevření Domu Lidového Zdraví v Užhorodě, v jehož t. zv. státní části umístěna jest protiepidemijní autokolona a bakteriologickodiagnostická stanice, a v dobrovolné části poradny protituberku-

 
 

losní, protivenerická a dětská. V oboru léčebné péče o tuberkulosní nutno zaznamenati, že zahájena byla stavba sanatoria ústřední Sociální Pojišťovny ve Vyšných Hágách na Slovensku, že Všeobecný Pensijní ústav přestavuje a doplňuje svůj nový ústav v Novém Smokovci, a že v Motole u Prahy byla Zemským pomocným spolkem pro nemocné tuberkulosou zahájena stavba ústavu pro luposní. Pokud jde o boj proti chorobám pohlavním, bude zahájena při městské nemocnici na Bulovce v Praze výstavba pavilonu pro veneriky. V oboru boje proti rakovině je nutno zdůrazniti, že byl dobudován vědecký a léčebný ústav v Brně zvaný "Dům útěchy", a že koncem tohoto roku bude dokončena hrubá stavba obdobného ústavu v Praze v sousedství městské nemocnice na Bulovce. Ministerstvo veřejného zdravotnictví věnuje neustále pozornost složité otázce vzniku plicní rakoviny u horníků radiových dolů v Jáchymově.

Potravinářství a vete-

V oboru zdravotnictví potravinářského jest největším pří-

rinářství.

nosem činnosti v roce 1934 a zároveň obsáhlým programem této

 

činnosti na rok 1935 vydání československého potravinového kodexu. Úsilí věnované v posledních létech legislativní úpravě otázky výroby mléka a výrobků z mléka a obchodu s těmito potravinami se projevilo vydáním vládního nařízení čís. 75/1934 Sb. z. a n. této věci se týkajícího. Ministerstvo veřejného zdravotnictví vypracovalo pro zemské úřady směrnice potřebné k jeho provádění.

Asanace.

Asanační stavební ruch ochabl ve všech zemích republiky

 

vzhledem k nepříznivé hospodářské situaci.

Nový opiový zákon.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví vypracovalo osnovu

 

jednotného opiového zákona ku provedení tří mezinárodních úmluv směřujících k potlačování zneužívání škodlivých látek.

Lázeňství.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví učinilo v dohodě s mi-

 

nisterstvem zahraničních věcí u Národní banky a ministerstva financí opatření, aby byla upravena devisová opatření takovým způsobem, aby byla umožněna návštěva hostí zahraničních v našich lázních. Návštěva cizinců v československých lázních byla v letošní sezóně dobrá. Ministerstvo stará se o vybudování lékařské klimatologie ve Vysokých Tatrách. Připraven jest návrh zákona o léčebných lázních, klimatických lázeňských ústavech, lázeňských místech, letoviscích, minerálních a léčivých vodách (t. zv. lázeňský zákon).

Státní lázně.

Návštěva státních lázní, a to i příslušníků cizích států, byla

 

dobrá. V roce 1934 byly vedle hotelů a lázní dvě restaurace vedeny ve vlastní režii, v Jáchymově a ve Sliači.

V závěru řeči reagoval ministr na celou řadu dotazů, námětů a stížností přednesených jednotlivými řečníky během debaty.

Rozprava.

K rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví promlu-

 

vilo 7 řečníků, kteří pronesli celou řadu námětů a přání z oboru

veřejného zdravotnictví. Z nich vytknouti jest zejména tyto věci: poukázáno bylo na nedostatky psychiatrických klinik v Praze a na nedostatek péče o nervově choré vůbec. Upozorněno bylo na stesky lékárníků proti ustanovení odst. 2. § 156 druhé novely pojišťovacího zákona ve směru souhlasném i zamítavém, jakož i na nesprávný postup některých nemocenských pojišťoven, které omezují odebírání léků pojištěnci na určité lékárny. Nabádáno bylo, aby byla konečně vyřízena záležitost koupě pramenů Kováčova u Sliače státem. Stěžováno si bylo na neúčelné rozdělení, případně na nedostatečný počet zdravotních obvodů zejména venkovských. Činěny byly náměty na odstraněni pasivity státních lázní a na povznesení všech čsl. lázní vůbec plánovitou organisací a propagací, odlehčením veřejných břemen a všestrannou podporou turistického ruchu. Poukazováno na nedostatek míst v léčebných ústavech. Vytýkalo se, že na rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví bylo příliš šetřeno. Zejména na nemocnicích v položkách stravování, otopu a léků, ale i v celé řadě jiných položek rozpočtu. Neprovádí se v nemocnicích dostatečnou měrou léčení radiem, ač jsme zemí radia. Zdůrazňována byla léčebná a sociální stránka lázní. Poukázáno na eminentní zájem nemocenských pojišťoven na správném předpisování léků lékaři a správné expedici léků v lékárně pro pojištěnce.

Kapitola 19. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Náklad na odpočivné a zaopatřovací platy státních zaměstnanců a pozůstalých po nich rok od roku rostl, jednak důsledkem úprav pensí a platů, jednak tím, že počet příjemců stoupal.

V roce 1925 činil podle státních závěrečných účtů náklad

na kap. 19 částku ..........

509, 559. 126 Kč,

v r. 1929 již ............

735, 859. 015 Kč,

v roce 1930 i s úpravou podle zák. č. 70/30.

793, 300. 000 Kč,

v roce 1931 již ...........

886, 600. 000 Kč,

v roce 1932 ............

896, 900. 000 Kč,

v roce 1933 ............

860, 000. 000 Kč.

V tomto roce nenastalo zvýšení, naopak pokles výdajů na odpočivné a zaopatřovací platy, který odůvodněn jest srážkami zavedenými zákonem č. 204/32 Sb. z. a n.

Na rok 1934 byla však preliminována

opětně částka vyšší ..........

889, 878. 400 Kč,

která se však snižuje v důsledku srážek zavedených nař. č. 252/33 Sb. z. a n. úspora vzniklá zvýšením srážek nemůže se plně projeviti, neboť tuto spotřebuje zčásti zvýšený počet příjemců, jichž počet soustavně roste.

Z důvodů zvýšeného vzrůstu percipientů, při zachování dosavadních srážek, zařazuje se do rozpočtu na rok 1935 částka

vyšší než v r. 1934, a to ........

895, 018. 100 Kč.

Kapitola 20. Ministerstvo financí

ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici, skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích (vyjma fondy u kap. 11. a 14. )

a skupina IV. Správa státního dluhu.

Rozpočtené příjmy ministerstva financí na rok 1935 preliminují se částkou 7. 486, 929. 000 Kč, tedy více o 489, 073. 030 Kč než na rok 1934. Rozpočtené výdaje téhož resortu na rok 1935 činí 2. 084, 017. 600 Kč, tedy o 88, 095. 880 Kč více než na rok 1934.

 

Poněvadž příjmy ministerstva financí jsou podstatnou

Rovnováha státního roz-

složkou rozpočtu na straně příjmové, jsou také rozhodující pro

počtu.

posouzení otázky rovnováhy rozpočtu. Proto značná část členů výboru zabývala se ve svých úvahách zmíněnou otázkou, vyslovujíc mnohdy pochybnosti o jich dosažitelnosti. Tu dle slov pana ministra financí dlužno poukázati na to, že rozpočet jest pouhým plánem pro hospodaření příštího roku a že se tudíž musí počítati s určitými předpoklady. Tyto předpoklady vycházejí z výsledků skutečného hospodaření za rok 1933, jak jest uveden ve státní účetní závěrce a jsou odůvodněny výsledky za prvých 8 měsíců letošního roku. Bylo-li některými řečníky vytýkáno, že se počítá s optimismem při odhadu příjmů na rok 1935, dlužno upozorniti, že byl odůvodněn vývojem hospodářských poměrů v tomto roce, který byl v četných směrech vzestupný a zvláště výsledkem příjmů za posledních 8 měsíců. Při srovnávání těchto výsledků s výsledky za stejnou dobu loňského roku dlužno ještě také míti na paměti, že loňského roku dostalo se finanční správě mimořádných příjmů likvidací daňových nedoplatků podle zákona o půjčce práce. Za celý rok 1933 činily platby na tyto daňové nedoplatky částku 540, 000. 000 Kč. I když se vezme v úvahu, že část těchto nedoplatků by byla zaplacena i bez příslušného ustanovení zákona o půjčce práce, přece jen není pochyby, že značná část těchto nedoplatků by nebyla realisována, takže za normálních okolností by byl příjem daňový v roce 1933 ještě nižší. Jestliže bez těchto mimořádných opatření bylo letos až dosud dosaženo výsledků lepších proti roku loňskému, lze míti za to, že preliminář příjmů na rok 1935 jest v zásadě odůvodněn. Pro tento názor mluví i pozvolné zlepšování hospodářského života, jak jest patrné na př. ze statistiky zahraničního obchodu, ze zvýšené dopravy železniční, z vyšších indexů průmyslové výroby celé řady důležitých odvětví, jak ostatně se o tom zmínil ve svém výkladu v poslanecké sněmovně též pan ministerský předseda. Zůstanou-li tyto předpoklady, za kterých byl rozpočet na rok 1935 sestavován, pak by bylo rovnováhy dosaženo. Předpokládá to ovšem, že nenastanou mimořádné důvody, které buď by způsobily nové výdaje, s nimiž rozpočet nepočítá, anebo které by způsobily případný pokles příjmů. Bylo-li vytýkáno, že vláda předkládá v posledních letech vždy rozpočty rovnovážné, které pak končily značným schodkem, je třeba poznamenati, že dosavadní vývoj nám ukazuje, že nejhorší léta v tomto směru již minula a že také výsledky letošního roku budou příznivější než výsledky roku loňského. O zachování této linie postupného zmenšování schodku při provádění rozpočtu roku příštího bude všemi prostředky usilováno. Aby rovnováha mohla býti udržena, podrženo bylo na příští rok ustanovení v čl. XXVI. finančního zákona, které umožňuje mini-

 
 

sterstvu financí, aby přizpůsobovalo státní výdaje stavu státní pokladny měsíčními výkazy peněžních výdajů a příjmů.

Peněžnictví.

Československý reeskontní a lombardní ústav.

četní řečníci zabývali se situací na peněžním trhu po zřízení československého reeskontního a lombardního ústavu. Bylo vytýkáno, že ústav ten vykazuje dosud málo výsledků zejména

 

v oboru mobilisace hypotečního úvěru. Tyto výtky nejsou odůvodněny, uváží-li se, že tento ústav existující sotva půl roku dosáhl již obratu přes jednu miliardu Kč, povolil přes 150 mil. Kč úvěrů eskontních a lombardních a vykazuje za své krátké činnosti pozoruhodné výsledky ve snahách o konsolidaci trhu státních půjček činností intervenční a zprostředkováním soukromého bursovního lombardu. Ve své úvěrové činnosti věnuje ústav zvláštní zřetel k tomu, aby byla zvýšena mobilita ústavů lidového peněžnictví, kteréž úsilí přirozeně může projeviti blahodárné účinky na příznivý vývoj peněžního trhu až po jistém časovém odstupu. Také nebylo ničeho zameškáno, aby řečený ústav mohl zahájiti emisní činnost za účelem mobilisace hypotečních úvěrů. Stačí odkázati na vládní nařízení ze dne 13. července 1934, čís. 167 Sb. z. a n., které buduje spolehlivý právní základ pro tento žádoucí obor působnosti reeskontního ústavu; nejde-li věc tak rychle kupředu, jak bychom si přáli, má to důvod ve složitých technických přípravách, jež jsou při tomto druhu obchodu nezbytné.

Sníženi úrokových sazeb.

Byl vysloven též názor, že opatření vlády ohledně snížení úro-

 

kových sazeb zklamalo. Podle informací ministerstva financí měla tato opatření, jež se stala na základě zákona čís. 44/1933 Sb. z. a n. vládní vyhláškou čís. 59/1933 Sb. z. a n. a vládním nařízením čís. 85/1933 Sb. z. a n., přece jistý úspěch; ze jména odstraněny byly křiklavé výstřelky v přeplácení vkladním a v poskytování úvěru a nelze také popírati, že těmito opatřeními dosáhlo se přec jen do jisté míry všeobecného zlevnění úvěru.

Mnohými řečníky bylo usilováno o vrácení důvěry ve věcech úvěru a tím i aby zachována byla nedotknutelnost vkladů, mimo jiné i vyřešením poměrů ústřední banky německých spořitelen. Za nynějších poměrů ovšem staví se neobyčejné obtíže v cestu spolehlivému zjištění, jakou má ve skutečnosti hodnotu majetková podstata uvedené banky, a bez tohoto spolehlivého kalkulačního základu nelze vybudovati plán na uspokojení jejích věřitelů, zejména vkladatelů. Ministerstvo financí majíc hlavně na zřeteli osud těchto vkladatelů, usiluje, aby co nejdříve majetkové poměry banky byly vyjasněny vhodnou likvidací jejích účastí a průmyslových úvěrů.

Účelnosť moratória pro zemědělce a nezaměstnané dělníky.

Byly vysloveny také pochybnosti o vhodnosti a účelnosti moratoria pro zemědělce a nezaměstnané dělníky. Měla-li tato kritika na mysli letos vydané zákony čís. 33 a 34 a vládní naří-

 

zení čís. 142 a 207 Sb. z. a n., nelze jinak než s touto kritikou v zásadě souhlasiti, neboť při normativních zásazích směřujících ku podpoře vývoje peněžního a úvěrového trhu jest jistě nejsprávnější ta cesta, která spravedlivě dbá zájmů jak dlužníka tak i věřitele, činitelů to stejně důležitých pro takový žádoucí vývoj. Byla-li tato linie částečně porušena, stalo se tak jen na

čas nezbytně potřebný k tomu, aby dlužníkům tříd nynějšími poměry zvlášť těžce tísněných byl dopřán oddech nutný k jejich hospodářskému posílení, a pro to musí již ve svém vlastním zájmu míti pochopení každý rozumný věřitel.

 

K přání, aby bylo zabráněno zakládání nových peněžních ústavů dlužno uvésti, že ministerstvo financí hodlá tomu vyho-

Zakládání nových peněžních ústavů.

věti tím, že připravuje osnovu vládního nařízení podle zmocňovacího zákona, kterým má býti účinnost zákazu zřizovati nové peněžní ústavy a jejich pobočky, vysloveného v § 19 zákona čís. 44/1933 Sb. z. a n., prodloužena o další 2 roky, t. j. do konce roku 1937.

Poněvadž bylo také doporučeno, aby bankám bylo zakázáno zakládati stále nové podniky, na jichž úpadek musí pak stát dopláceti, lze míti za to, že požadavek ten snad příliš zevšeobecňuje některé zjevy, které se poslední dobou vyskytly, a nikoliv vždy bez příčin majících původ v nynější těžké hospodářské krisi. Aby k opakování takových zjevů nedošlo, bude postaráno vládním nařízením, kterým budou v nejbližší době vydány podle bankovního zákona zásady jednacího a dozorčího řádu akciových bank, ve kterém též jest pamatováno na vhodné záruky solidní zakladatelské činnosti bank. Znemožniti bankám úplně tuto činnost bylo by na škodu národohospodářskému celku, pováží-li se, že nemáme, jako jest tomu na evropském západě, dosti kapitálově silných jedinců, kteří by se mohli ve větším měřítku věnovati zakladatelské činnosti.

Státní příjmy vůbec a daně a dávky specielně.

 

Byly předneseny četné výtky a stížnosti pokud se týče finanční organisace a platného daňového systému. V tom směru

Reorganisace finanční správy.

dlužno zdůrazniti, že bylo snahou ministerstva financí, aby administrativa byla co nejlépe uspořádána a aby ji vykonávali zaměstnanci hmotně náležitě zabezpečení. Také státní správa nesmí zaměstnávati více lidí, než jich k řádnému výkonu služby potřebuje. Finanční správa neuzavírá se opětovnému podstatnému zlepšení jejich postavení. To by však bylo na místě teprve tehdy, kdyby poměry státní pokladny se podstatně zlepšily. Zatím však od mírného zlepšení příjmového, se kterým rozpočet počítá, jest ještě daleko k poměrům předkrisovým. Jestliže se státní správa přes to odhodlává přijmouti značný počet sil, činí tak jednak, aby v zájmu veřejném zlepšila státní administrativu, jednak odpomohla krisi nezaměstnané inteligence.

 

Také aspirantským nařízením bylo zamýšleno jedině umož-

Aspirantské nařízení.

niti zaměstnávání většího počtu sil, samozřejmě s přihlédnutím k nutné jejich potřebě bez újmy rovnováhy rozpočtové. Tím bylo zamýšleno aspoň částečně snížiti nezaměstnanost studované inteligence a umožniti jí, aby si osvojila teoretické a praktické znalosti pro budoucí služební svou dráhu. Neobyčejně veliký počet podávaných žádostí svědčí o tom, že instituce aspirantů je přes všechny námitky proti ní vznášené inteligenci vítanou.

S některých stran bylo vytýkáno, že v otázce reorganisace státní správy se ničeho neděje. Finanční správa při velikém zatížení tuto otázku ve svém oboru sleduje a provádí reorganisací postupně v jednotlivých případech.

 

Reorganisace agendy ředitelství státního dluhu.

Tak provádí ministerstvo financí právě reorganisaci agendy ředitelství státního dluhu, kterou se docílí značných úspor osobních i věcných. Reorganisace se provádí v těsné součinnosti

 

s nejvyšším účetním kontrolním úřadem, kterou dlužno i v jiných směrech našich těžkých úkolů vřele oceniti. Úspory věcné budou trvalé, kdežto přebytečného personálu bude s úspěchem použito v jiných odvětvích finanční správy, kde je personálu nedostatek. Reorganisací touto se agenda správy státního dluhu zjednoduší, aniž by tím byla dotčena jeho kontrola, která bude účelnější a stejně účinná.

Organisace finančních úřadů.

Také v organisaci finančních úřadů přímých daní chystá ministerstvo financí nové rozdělení obvodů berních správ ve

 

Velké Praze, jež je nutno přizpůsobiti vzrůstajícímu významu některých čtvrtí a celkovým potřebám hlavního města.

Mnoho pozornosti bylo věnováno finanční administrativě, vyměřování daní, jejich účtování, vymáhám a pod. V tomto směru byly uvedeny některé velmi pozoruhodné náměty a předneseny také četné výtky na nedostatky a potíže. Nutno uznati závažnost tohoto problému a zdůrazniti, že připravují se některé návrhy, které mají býti počátkem nové a lepší organisace tohoto důležitého úseku veřejné správy.

Osobní styk poplatníků s finančními úřady.

Také osobní styk poplatníků s finančními úřady, resp. úředníky vyžaduje zvláštní pozornosti. Jest zřejmo, že správní

 

úřady jsou zde pro občanstvo a ne naopak. Proto klade se při každé příležitosti veliký důraz na to, aby úředníci ve styku s občanstvem projevovali největší možnou ochotu, aby se předešlo stížnostem v tomto směru.

Daně přímé. Prozatímní náležitost daňová.

Z některých zvláštních podnětů je třeba si povšimnouti námětu o t. zv. prozatímní náležitosti daňové. Bylo již zákonem z roku 1870 stanoveno, že poplatník má povinnost platiti daň,

 

předem podle posledního platebního rozkazu, dokud neobdrží předpisu nového. Obtíže, které se při účtování daní objevují nyní, souvisejí s t. z v. vyměřovacím rokem. Podle původního zákona o daních přímých z r. 1896 byla daň vyměřována na následující berní rok na podkladě hospodářského výtěžku docíleného v roce předešlém, kdežto nyní se daň ukládá podle uplynulého roku hospodářského, který je identickým s berním rokem. Tento poslednější systém pokládá se v cizině pro poplatníky za spravedlivější a byl také v naší reformě uskutečněn.

Paušalování přímých

Další navrhované zjednodušení vyměřovacího řízeni pauša-

daní.

lování přímých daní naráží na praktické obtíže; jistou náhraž-

 

kou je tu používání průměrů resp. klíčů u drobných zemědělců. Otázkami těmi se z části zabývala a bude ještě zabývati komise pro zhospodárnění správy. Vzhledem k opětovnému snížení zemědělských paušálů jest velmi nepravděpodobné, že by faktický příjem zemědělcův prokázaný jeho řádně vedenými knihami byl podstatně nižší nežli příjem předpokládaný podle paušálu a proto jest zcela pochopitelno, že zemědělci se zpravidla nepodaří prokázati berní správě, že by jeho příjem byl vskutku nižší, než který mu byl podle paušálu zdaněn.

Daně výnosové specielně.

Bylo dále poukazováno k tomu, že výnosové daně ztrácejí pro finanční správu na svém významu hledíc k malému jejich

výnosu. Dlužno tu však uvážiti jednak, že na těchto daních s výjimkou daní reálních se projevují nejvíce následky hospodářské krise a že tyto daně mají velký význam jako základny přirážkové.

 

Řada pánů řečníků zabývala se srovnáváním předpisů, pla-

Daňové nedoplatky.

teb a nedoplatků daňových a jejich vymáháním. Tu dlužno podotknouti, že nepříznivý výsledek srovnání předpisů realisovaných v roce 1933 a plateb vykonaných v tomto roce, nemusí býti ještě důvodem k obavám, že daňové nedoplatky budou ještě dále vzrůstati, poněvadž v těchto předpisech jest ještě určitá část za roky konjunkturální, kdežto v platbách odrážejí se již účinky hospodářské krise, jakož i vládních opatření vydaných na ochranu dlužníků. Problém daňových nedoplatků tkví hlavně ve starších daňových ročnících, zejména v ročnících válečných a popřevratových, které byly mnohdy předepsány za mnoho let najednou teprve v roce 1924 - 1927. Jejich zbytky mohou býti likvidovány vybráním nebo odpisy při ostatní běžné agendě jen pozvolna, poněvadž každý případ nutno řešiti individuelně. Aby řízení o žádostech za slevu dlužných daní stejně jako o žádostech za posečkání, jejichž počet krise stupňuje, bylo urychleno, zvýšena byla pravomoc podřízených úřadů k rozhodování o takových žádostech. Obtížný problém daňových nedoplatků nelze však řešiti, jak bylo doporučováno, přenesením vybírání a vymáhání daní na obecní orgány. Administrativa by se tím roztříštila na příliš mnoho malých obvodů, byla by obstarávána dráže než dnes a ke škodě státu a jiných samosprávných svazků tam, kde by se staraly převážně jen o vybrání svých přirážek. Nehledíc k tomu setkaly by se orgány ve větších obcích se stejnými nesnázemi jako orgány státní.

 

Pokud se při tom poukazovalo na nevyřízená odvolání, nutno

Nevyřízená odvoláni.

připomenouti, že odvolání z předpisů přímých daní nemají odkládacího účinku a lze tudíž vymáhati daňový předpis, který ještě nenabyl právní moci. Jest to nezbytně nutno, poněvadž kdyby takového předpisu nebylo, byla by finanční správa zavalena rekursy poplatníků, kteří by je podávali jen proto, aby dosáhli odkladu v placení daní. V praxi se však vychází poplatníku do té míry vstříc, že se částky, jež budou pravděpodobně na odvolání odepsány, na žádost posečkávají až do vyřízení odvolání, jejichž urychlenému vyřizování věnuje se všemožná péče. Jest ovšem zřejmo, že bezvadného pořádku ve finanční administrativě bude lze dosáhnouti teprve, až bude dotována náležitým počtem sil.

 

Také o prelimináři příjmů z cel vysloveny byly všeobecně

Cla.

pochybnosti o dosažitelnosti tohoto příjmu. Ze statistických výsledků sklizně v roce 1934 jest zřejmo, že ke krytí domácí spotřeby bude nutný dovoz zejména pšenice a kukuřice. Kromě toho jest sklizeň ovsa v roce 1934 tak malá, že nebude nutno jej vyvážeti jako v minulých letech. Proto bylo možno přiměřeně zvýšiti i preliminář příjmů z cel a to tím spíše, že po menší letošní úrodě obilí a krmiv nebude také zapotřebí vyvážeti krmnou mouku na dovozní listy v takovém rozsahu jako v předešlých obdobích.

 

S mnoha stran bylo poukazováno na nedostatky automobilo-

Dané spotřební.

vého zákona také v souvislosti s daní z minerálních olejů. Tu

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP