třeba poznamenati, že příslušná jednání o úpravě daně z minerálních olejů v souvislosti s novelou zákona čís. 198/1932 Sb. z. a n. o dopravě motorovými vozidly nebyla dosud skončena a finanční správa přihlédne pokud možno ke všem jednotlivými zájemci předneseným přáním. Pokud jde zvláště o novou zákonnou úpravu motorovými vozidly a jich zdanění, sluší podotknouti, že byla již vypracována příslušná referentská studie, o které se právě jedná s nejvíce zúčastněnými ministerstvy. Také bylo vytýkáno, že v cizině v souvislosti s cukerní daní platí se náš cukr podstatně níže než u nás. Cena cukru v drobném nemůže býti nijak podstatně snížena se zřetelem na zachování nynější exportní kvóty cukru, jakož i s ohledem na udržení rozpočtové rovnováhy a na nemožnost nalézti jiné úhrady za případné snížení dané spotřební. Kartelová komise dospěla k témuž náhledu po zevrubných poradách a propočtech.

Upozorněno bylo též na značné pašování lihu a sacharinu v důsledku nedostatečné ostrahy hranic a souvislý s tím pokles příjmů na dani z lihu a na dani z cukru. Finanční správa se snaží, pokud je to v její moci zlepšiti ostrahu státních hranic, a pokud možno zabrániti podloudnictví. Ježto s dosavadním počtem zaměstnanců finanční stráže nemůže finanční správa zmíněného cíle dosíci, podala již návrh na přiměřené rozmnožení počtu těchto zaměstnanců.

Poplatky.

Velmi mnoho pozornosti soustředilo se i na obor poplatkový.

 

Zvláště nutno poukázati na návrh na sjednocení poplatkových předpisů, pokud jde o poplatky týkající se obchodní korespondence, dále poplatky ze smluv podnikatelských a dodavatelských. Návrh na sjednocení poplatků z obchodní korespondence vezme se v úvahu při nové úpravě soudních poplatků, k níž musí dojíti vzhledem k ustanovení čl. IX., zákona čís. 120/1931 Sb. z. a n. do konce příštího roku. Disparitu v poplatcích ze smluv podnikatelských a dodavatelských zamýšlí ministerstvo financí příležitostně odstraniti zároveň se změnou některých ustanovení zákona čís. 54/1925, jichž novelisace i s jiných stran je navrhována.

S mnoha stran upozorňováno bylo na tíživost převodních poplatků a dávek, které se vybírají při převodu zemědělských usedlostí. Náměty na úpravu poplatků převodních a daně z obohacení nemohlo se ministerstvo financí dosud zabývati pro zřetele na nutné potřeby rozpočtové, pro něž nebylo a není možno vzdáti se řečených státních příjmů. Pro převody nemovitostí s rodičů na děti (potomky) a opačně, na zetě a snachy a mezi manželi činí však sazba poplatků převodních maximálně 3%, tedy méně než polovinu maxima pro úplatné převody mezi cizími; při zemědělských převodech, kde rolník sám pracuje, činí dokonce sazba ohledně zmíněných osob jen 0. 75%, resp. 1% při ceně do 10. 000. - Kč resp. 20. 000. - Kč, kromě výhod zvláštních při převodu dědickém. Nejsou tedy tyto sazby zajistě nespravedlivé, a pokud by se mělo uvažovati o případné jejich změně ve prospěch zemědělců, záviselo by to nejen od zmíněných zřetelů rozpočtových, nýbrž i od uvážení poměrů převodů zemědělských k reálným převodům jiným.

Sazby daně z obohacení (darovací, dědické) nelze v poměru ke státům jiným pokládati za přílišné.

Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích.

Finance samosprávných svazků:

Mnoho pozornosti bylo věnováno obtížné situaci samosprávných svazků. Jsou to zejména okresy a obce, z nichž četné se nacházejí v takové situaci, že nemohou plniti své povinnosti, které jim ukládají jejich zápůjčky. Neboť poklesly četné příjmy samosprávných svazků a to jak přirážky, tak také obecní dávky a poplatky a nestačí proto plně na různé stálé povinnosti (školství, chudinství a pod). Ministerstvo financí má zvláštní zájem, aby se finanční situace svazků zlepšila a uvažuje usilovně o tom, aby v dohodě s ministerstvem vnitra došlo v brzké době k předložení vhodné osnovy zákona parlamentu. Nemenší pozornost věnuje se ovšem také způsobu hospodaření samosprávných svazků a bude třeba vytvořiti náležité kautely, aby v hospodářství samosprávných svazků zavládla nejpřísnější šetrnost.

Tabáková režie.

Výtěžek tabákové režie odhaduje se na rok 1935 podstatně níže než na rok 1934 a sice na 1. 320, 088. 600 Kč, tedy o 116, 475. 300 Kč méně než na rok 1934.

 

V debatě bylo mimo jiné doporučováno pěstování kvalitněj-

Pěstování kvalitních

ších druhů tabáku. Pan ministr ve své odpovědi upozornil na

tabáků.

četné zahraniční dodávkové smlouvy, které nutno dodržeti.

Dále bylo poukázáno na podání dělníků v tabáčních továrnách, v němž mimo jiné se dělnictvo dožaduje záloh na mzdu k nákupu zásob na zimu. Usnesením správního sboru tabákové režie dne 5. listopadu 1934 bylo schváleno, aby na individuelní a odůvodněné žádosti byly povolovány zálohy jednotlivcům až do výše 500'- Kč, pokud jejich příjem není zatížen exekucemi a cesemi.

Rozbor státního dluhu.

Příspěvek státní správy na státní dluh bude v roce 1935 vyšší o 97 mil. Kč než v roce 1934. Zvýšeni způsobeno jest hlavně těmito okolnostmi: částečným obnovením umořování vnitřního dluhu dlouhodobého, na které jest preliminováno 150 mil. Kč, nehledíc k půjčce práce, jejíž úmor byl však již připraven v roce 1934, dále vyšším nákladem na vnitřní dluh přechodný následkem jeho vzrůstu a vyšším nákladem na dluh zahraniční následkem devalvace Kč. Na zahraniční dluhy, jichž se týkalo Hooverovo příročí, nepreliminuje se ani v roce 1935 ničeho. Pravidelná splátka 110 mil. Kč na státovkový dluh uhradí se v r. 1935 z přírůstku na ceně zlatých zásob Národní banky, takže nezatěžuje rozpočet. Naopak zvyšují se příspěvky státních podniků a fondů a samosprávných svazků na státní dluh, takže zvýšení výdajů jeví se v příspěvku státní správy jen částečně.

 

Stav státního dluhu, který podle rozpočtu na rok 1934 činil k 1. led-

 

nu 1934 ............

38. 736, 993. 462 Kč,

vzrůstá k 1. lednu 1935 na ......

39. 367, 627. 798 Kč,

tedy o...

630, 634. 336 Kč,

čehož hlavní složky jsou:

 

rozmnožení oběhu pokladničních poukázek

719, 973. 000 Kč,

vzrůst zahraničního dluhu v důsledku deval-

 

vace ..............

782, 287. 761 Kč,

pokles vnitřního dluhu dlouhodobého vyúčtováním dluhopisů odvedených na daňové nedoplatky podle zákona o půjčce práce (včetně některých účetních oprav stavu

 

dluhu) .............

371, 981. 025 Kč,

pokles státovkového dluhu následkem vy-

 

účtování přírůstku na ceně zlata....

500, 000. 000 Kč.

Kapitola 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu na rok 1935 obnáší 6, 125. 800 Kč, proti roku předchozímu o 32. 100 Kč

Úvěr kapitoly, srovnán s rozpočtem 1934.

méně, nepřihlíží-li se ovšem k platovým srážkám, které podle čl. XXV. finančního zákona na rok 1934 musí se v rozpočtu odečítati. Zvýšení u položky smluvních zaměstnanců o 8. 000 Kč má umožniti, aby nejvyšší účetní kontrolní úřad během roku získal další sílu. k pomocné službě technické kontroly a zvýšení položky odměn o 11. 200 Kč má docíliti uskutečnění zásady, že odměny zaměstnancům nejvyššího účetního kontrolního úřadu vypláceti se smějí jediné z prostředků kapitoly kontrolního úřadu a tím má býti dokumentována naprostá hospodářská neodvislost na administrativě, státních podnicích a jakýchkoli institucích, u nichž jest úředník kontroly podle služebního příkazu povinen spolupracovati. Při redukcích, jež převyšují zvýšení výdajů, zdůrazněna zvláště při snížení prostředků na kancelářský paušál, na nákup kancelářského zařízení, psacích a počítacích strojů, snaha úspornosti a šetrnosti, ačkoliv úřad nemá dosud vlastní budovy a zařízení úřadoven, které i při přesídlení do jiné budovy nebylo nijak zvlášť doplňováno a nebyly k tomu také mimořádné nebo zvýšené prostředky v předchozích rozpočtech vyhrazeny.

 

Nejvyšší účetní kontrolní úřad rozeslal právě k připomín-

Předpisy o účetnictví.

kovému řízení osnovu o soustavném vedení inventářů nemovitého majetku, spravovaného administrativními úřady, čímž položí se základ k systematické inventarisaci tohoto majetku. Nejvyšší účetní kontrolní úřad sestavuje nyní pravidelně výroční celostátní přehledy o státních zárukách a vede nyní také soustavné účetní záznamy o zápůjčkách státem poskytnutých. Nejvyšší účetní kontrolní úřad zahájil znovu přerušené práce o přípravě kodifikace účetních předpisů administrativní služby a jejich novelisace.

 

úkoly nejvyššího účetního kontrolního úřadu stále vzrůstají jednak pro rozšíření rozsahu a rozmnožení počtu kontrolovaných podniků, jednak pro zvýšené požadavky, které se v dobách

Vzrůst rozsahu, kontrolní agendy. Potřeby kontrolní služby.

krise vždy naléhavěji ozývají. Pro další postup věcné kontroly zvláště v oboru investičních prací a při obnově technického zařízení podniků státních bude však třeba rozmnožení dosavadního počtu odborných sil nejvyššího účetního kontrolního úřadu, neboť s nynějším počtem personálu může se věcnému šetření věnovati kontrola jen v ojedinělých, sporadických případech, má-li plně dostáti všem ostatním úkolům, které zákon nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu předpisuje, jako zkoušení závěrek dílčích při sestavě státního závěrečného účtu, předběžná kontrola rozpočtových přesunů, dobrozdání o návrzích, které se projednávají vládou a mají finanční dosah, kontrola fondů, nadací a zařízení státem dotovaných nebo v jakékoli formě finančně podporovaných ze státních prostředků.

 

Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu naskytla se v poslední době možnost spolupracovati v užší součinnosti s úsporným výborem parlamentní úsporné a kontrolní komise; nejvyšší

Součinnost s parlamentní úspornou a kontrolní

komisí.

účetní kontrolní úřad dává úspornému výboru k disposici pro výkon jeho pravomoci své odborné znalosti i zkušenosti, takže parlamentní komise může navazovati na výsledky kontrolního

 
 

šetření a zákroků nejvyššího účetního kontrolního úřadu, neboť úřad má právě působiti jako orgán parlamentní kontroly.

Postavení nejvyššího účetního kontrolního úřadu..

Generální zpravodaj vyzdvihl význam kontroly ve státním hospodaření, nezbytnost její naprosté neodvislosti od administrativní moci, jež jest předpokladem řádného dozoru; vyslovil

 

požadavek přiznání exekutivní pravomoci státnímu kontrolnímu orgánu a dovodil nutnost posílení jeho posice při výkonu předběžné kontroly dle § 7 a při vyřizování výtek účtů a při odstraňování závad shledaných na dohlídkách dle § 8 zákona č. 175/ 1919 Sb. z. a n. Postavení kontrolního úřadu mělo by býti přesně vytčeno v jednacím řádu, u jehož předlohy rozeslané kdysi nejvyšším účetním kontrolním úřadem nedošlo dosud k schválení vlády. Vydání tohoto řádu jest třeba zvláště vůči snahám kontrolovaných úřadů a institucí o omezení rozsahu výkonu kontroly. Zpravodaj poukázal na úspěchy sestavování závěrek a dovodil zásadní stanovisko, že sestavování závěrečných státních účtů musí zůstati nadále v působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu, ježto se zřízení to plně osvědčilo, a doporučil v zájmu spolehlivosti vnitřní kontroly u administrativy, aby při příští úpravě finančním řádem byly účtárny u správních úřadů při svých kontrolních úkonech neodvislé od poukazujících orgánů a opíraly se o samostatné postavení nejvyššího účetního kontrolního úřadu, jemuž by byly zodpovědný.

Závěrečné jednání a usnesení.

Po projednání vládního návrhu státního rozpočtu na rok 1935 ve všech jeho skupinách i s přílohami a kapitolách vlastní státní správy i se státními podniky a fondy, a po doslovu hlavního zpravodaje, byl státní rozpočet rozpočtovým výborem dne 24. listopadu 1934 schválen podle vládního návrhu s těmito změnami: V přehledu skupiny II. Správa státních podniků oddíl III., § 5. Československé státní dráhy, v sloupci B, Investiční rozpočet, v koloně "Výdaje" zvyšují se výdaje investiční na 480, 800. 000 Kč, které se uhradí zápůjčkou (případně zálohou). V důsledku toho mění se též konečné úhrnné cifry v tomto sloupci B, v koloně "Výdaje" na 660, 092. 400 Kč a v sloupci "hradí se zápůjčkou, případně zálohou" na 516, 526. 100 Kč.

Ve skupině II. v oddílu III., § 5. československé státní dráhy v pododdělení B. "Investiční rozpočet" zvyšují se investiční výdaje ad I. "Vlastní provoz" na 338, 666. 100 Kč a ad IV. "Stavba nových drah" na 124, 210. 000 Kč, tudíž úhrn na 480, 800. 000 Kč. Investiční úhrada v téže skupině v pododdělení B. "Investiční rozpočet", zvyšuje se ad 3 "Zápůjčkou (zálohou ze státní pokladny)" na 480, 800. 000 Kč a rovněž tak úhrn.

Po projednání vládního návrhu finančního zákona byl pak tento zákon rozpočtovým výborem schválen podle vládního návrhu s těmito změnami: V čl. XVI. odst. (1) b) druhá řádka slova "Zemské banky v Praze" nahrazují se slovy "zemských peněžních ústavů". V článku XVII. odst. (1) zvyšuje se částka ad a) na 480, 800. 000 Kč, čímž se mění úhrnná výše v tomto odstavci na 516, 526. 100 Kč.

Zároveň schváleno rozpočtovým výborem 5 resolucí.

Přehled schůzí výboru.

Schůze

   

byla

trvala celkem

Číslo

konala se dne

zahájena

skončena

   

hodin minut

hodin i minut

hodin

minut

1

26. října 1934

12

10

12

40

-

30

2

9. listopadu "

9

-

13

25

4

25

3

9.,,

15

-

20

35

5

35

4

12. "

15

-

20

50

5

50

5

13. "

9

-

12

40

3

40

6

13. "

15

-

21

-

6

-

7

14.,,,,

9

-

12

50

3

50

8

14. "

15

-

19

25

4

25

9

15.,,

9

-

12

30

3

30

10

15. "

15

-

22

15

7

15

11

16 .....

9

-

14

20

5

20

12

16. "

15

-

22

40

7

40

13

17 .....

9

-

13

30

4

30

   

9

___

13

25

4

25

14

20. " "

15

-

22

-

7

-

15

21.,, "

9

-

12

55

3

55

16

21. " "

15

-

20

53

5

53

17

22. "

9

-

14

5

5

5

18

22

15

-

20

22

5

22

   

9

___

13

__

4

__

19

23. " "

u

30

22

-

7

30

20

24 .....

9

-

11

50

2

50

 

Bylo tudíž 20 schůzí které trvaly...

108

30

Přehled jednání rozpočtového výboru o stát. rozpočtu 1935.

čís.

Kapitola

Řečníků bylo

Podáno bylo

pozm

ěň. n

ávrhů

r

esolu

název

vlád.

koal.

opos.

celkem

koal.

opos.

celkem

koal.

opos.

celkem

1

President republiky a kancelář

                   
 

presidenta republiky

       

-

2

2

-

-

-

2

Zákonodárné sbory a kanceláře

2

6

5

13

           
 

sněmoven

       

-

2

2

-

-

-

3

Předsednictvo ministerské rady

       

-

1

1

1

-

1

4

Ministerstvo zahraničních věcí

       

-

2

2

-

5

5

5

Ministerstvo národní obrany

2

7

7

16

-

1

1

1

4

5

6

Ministerstvo vnitra

       

-

2

2

-

6

6

7

Ministerstvo spravedlnosti

                   
 

s Nejvyšším soudem

       

-

1

1

-

2

2

8

Ministerstvo pro sjednocení zá-

4

7

6

17

           
 

konuv a organisace správy

       

-

1

1

-

-

-

9

Nejvyšší správní soud a Volební

                   
 

soud

         

-

-

-

-

-

10

Ministerstvo školství a nár.

                   
 

osvěty

1

7

6

14

-

4

4

-

2

2

11

Ministerstvo zemědělství

       

-

1

1

-

2

2

12

Státní pozemkový úřad

3

5

7

15

-

-

-

-

-

-

13

Ministerstvo průmyslu, obchodu

                   
 

a živností

       

-

-

-

-

-

-

14

Ministerstvo veřejných prací

       

-

-

-

1

1

2

15

Ministerstvo pošt a telegrafů

4

7

8

19

-

-

-

-

-

-

16

Ministerstvo železnic

       

-

-

 

-

-

-

17

Ministerstvo sociální péče

       

-

-

-

10

10

18

Ministerstvo veřejného zdravot-

2

8

9

19

           
 

nictví a tělesné výchovy

       

-

-

-

-

-

-

19

Odpočivné a zaopatřovací platy

                   

20

Ministerstvo financí

1

9

4

14

____

4

4

2

6

8

21

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

       

-

   

-

-

-

 

Finanční zákon

-

1

3

4

-

4

4

-

-

 
 

Celkem

19

57

55

131

-

25

25

5

38

43

                       

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP