|
třeba poznamenati, že příslušná jednání o úpravě daně z minerálních olejů v souvislosti s novelou zákona čís. 198/1932 Sb. z. a n. o dopravě motorovými vozidly nebyla dosud skončena a finanční správa přihlédne pokud možno ke všem jednotlivými zájemci předneseným přáním. Pokud jde zvláště o novou zákonnou úpravu motorovými vozidly a jich zdanění, sluší podotknouti, že byla již vypracována příslušná referentská studie, o které se právě jedná s nejvíce zúčastněnými ministerstvy. Také bylo vytýkáno, že v cizině v souvislosti s cukerní daní platí se náš cukr podstatně níže než u nás. Cena cukru v drobném nemůže býti nijak podstatně snížena se zřetelem na zachování nynější exportní kvóty cukru, jakož i s ohledem na udržení rozpočtové rovnováhy a na nemožnost nalézti jiné úhrady za případné snížení dané spotřební. Kartelová komise dospěla k témuž náhledu po zevrubných poradách a propočtech. Upozorněno bylo též na značné pašování lihu a sacharinu v důsledku nedostatečné ostrahy hranic a souvislý s tím pokles příjmů na dani z lihu a na dani z cukru. Finanční správa se snaží, pokud je to v její moci zlepšiti ostrahu státních hranic, a pokud možno zabrániti podloudnictví. Ježto s dosavadním počtem zaměstnanců finanční stráže nemůže finanční správa zmíněného cíle dosíci, podala již návrh na přiměřené rozmnožení počtu těchto zaměstnanců. |
Poplatky. |
Velmi mnoho pozornosti soustředilo se i na obor poplatkový. |
  |
Zvláště nutno poukázati na návrh na sjednocení poplatkových předpisů, pokud jde o poplatky týkající se obchodní korespondence, dále poplatky ze smluv podnikatelských a dodavatelských. Návrh na sjednocení poplatků z obchodní korespondence vezme se v úvahu při nové úpravě soudních poplatků, k níž musí dojíti vzhledem k ustanovení čl. IX., zákona čís. 120/1931 Sb. z. a n. do konce příštího roku. Disparitu v poplatcích ze smluv podnikatelských a dodavatelských zamýšlí ministerstvo financí příležitostně odstraniti zároveň se změnou některých ustanovení zákona čís. 54/1925, jichž novelisace i s jiných stran je navrhována. S mnoha stran upozorňováno bylo na tíživost převodních poplatků a dávek, které se vybírají při převodu zemědělských usedlostí. Náměty na úpravu poplatků převodních a daně z obohacení nemohlo se ministerstvo financí dosud zabývati pro zřetele na nutné potřeby rozpočtové, pro něž nebylo a není možno vzdáti se řečených státních příjmů. Pro převody nemovitostí s rodičů na děti (potomky) a opačně, na zetě a snachy a mezi manželi činí však sazba poplatků převodních maximálně 3%, tedy méně než polovinu maxima pro úplatné převody mezi cizími; při zemědělských převodech, kde rolník sám pracuje, činí dokonce sazba ohledně zmíněných osob jen 0. 75%, resp. 1% při ceně do 10. 000. - Kč resp. 20. 000. - Kč, kromě výhod zvláštních při převodu dědickém. Nejsou tedy tyto sazby zajistě nespravedlivé, a pokud by se mělo uvažovati o případné jejich změně ve prospěch zemědělců, záviselo by to nejen od zmíněných zřetelů rozpočtových, nýbrž i od uvážení poměrů převodů zemědělských k reálným převodům jiným. Sazby daně z obohacení (darovací, dědické) nelze v poměru ke státům jiným pokládati za přílišné. |
Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích. Finance samosprávných svazků: Mnoho pozornosti bylo věnováno obtížné situaci samosprávných svazků. Jsou to zejména okresy a obce, z nichž četné se nacházejí v takové situaci, že nemohou plniti své povinnosti, které jim ukládají jejich zápůjčky. Neboť poklesly četné příjmy samosprávných svazků a to jak přirážky, tak také obecní dávky a poplatky a nestačí proto plně na různé stálé povinnosti (školství, chudinství a pod). Ministerstvo financí má zvláštní zájem, aby se finanční situace svazků zlepšila a uvažuje usilovně o tom, aby v dohodě s ministerstvem vnitra došlo v brzké době k předložení vhodné osnovy zákona parlamentu. Nemenší pozornost věnuje se ovšem také způsobu hospodaření samosprávných svazků a bude třeba vytvořiti náležité kautely, aby v hospodářství samosprávných svazků zavládla nejpřísnější šetrnost. Tabáková režie. Výtěžek tabákové režie odhaduje se na rok 1935 podstatně níže než na rok 1934 a sice na 1. 320, 088. 600 Kč, tedy o 116, 475. 300 Kč méně než na rok 1934. |
  |
V debatě bylo mimo jiné doporučováno pěstování kvalitněj- |
Pěstování kvalitních |
ších druhů tabáku. Pan ministr ve své odpovědi upozornil na |
tabáků. |
četné zahraniční dodávkové smlouvy, které nutno dodržeti. Dále bylo poukázáno na podání dělníků v tabáčních továrnách, v němž mimo jiné se dělnictvo dožaduje záloh na mzdu k nákupu zásob na zimu. Usnesením správního sboru tabákové režie dne 5. listopadu 1934 bylo schváleno, aby na individuelní a odůvodněné žádosti byly povolovány zálohy jednotlivcům až do výše 500'- Kč, pokud jejich příjem není zatížen exekucemi a cesemi. Rozbor státního dluhu. Příspěvek státní správy na státní dluh bude v roce 1935 vyšší o 97 mil. Kč než v roce 1934. Zvýšeni způsobeno jest hlavně těmito okolnostmi: částečným obnovením umořování vnitřního dluhu dlouhodobého, na které jest preliminováno 150 mil. Kč, nehledíc k půjčce práce, jejíž úmor byl však již připraven v roce 1934, dále vyšším nákladem na vnitřní dluh přechodný následkem jeho vzrůstu a vyšším nákladem na dluh zahraniční následkem devalvace Kč. Na zahraniční dluhy, jichž se týkalo Hooverovo příročí, nepreliminuje se ani v roce 1935 ničeho. Pravidelná splátka 110 mil. Kč na státovkový dluh uhradí se v r. 1935 z přírůstku na ceně zlatých zásob Národní banky, takže nezatěžuje rozpočet. Naopak zvyšují se příspěvky státních podniků a fondů a samosprávných svazků na státní dluh, takže zvýšení výdajů jeví se v příspěvku státní správy jen částečně. |
  |
Stav státního dluhu, který podle rozpočtu na rok 1934 činil k 1. led- |
  |
nu 1934 ............ |
38. 736, 993. 462 Kč, |
vzrůstá k 1. lednu 1935 na ...... |
39. 367, 627. 798 Kč, |
tedy o... |
630, 634. 336 Kč, |
čehož hlavní složky jsou: |
  |
rozmnožení oběhu pokladničních poukázek |
719, 973. 000 Kč, |
vzrůst zahraničního dluhu v důsledku deval- |
  |
vace .............. |
782, 287. 761 Kč, |
pokles vnitřního dluhu dlouhodobého vyúčtováním dluhopisů odvedených na daňové nedoplatky podle zákona o půjčce práce (včetně některých účetních oprav stavu |
  |
dluhu) ............. |
371, 981. 025 Kč, |
pokles státovkového dluhu následkem vy- |
  |
účtování přírůstku na ceně zlata.... |
500, 000. 000 Kč. |
Kapitola 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu na rok 1935 obnáší 6, 125. 800 Kč, proti roku předchozímu o 32. 100 Kč |
Úvěr kapitoly, srovnán s rozpočtem 1934. |
méně, nepřihlíží-li se ovšem k platovým srážkám, které podle čl. XXV. finančního zákona na rok 1934 musí se v rozpočtu odečítati. Zvýšení u položky smluvních zaměstnanců o 8. 000 Kč má umožniti, aby nejvyšší účetní kontrolní úřad během roku získal další sílu. k pomocné službě technické kontroly a zvýšení položky odměn o 11. 200 Kč má docíliti uskutečnění zásady, že odměny zaměstnancům nejvyššího účetního kontrolního úřadu vypláceti se smějí jediné z prostředků kapitoly kontrolního úřadu a tím má býti dokumentována naprostá hospodářská neodvislost na administrativě, státních podnicích a jakýchkoli institucích, u nichž jest úředník kontroly podle služebního příkazu povinen spolupracovati. Při redukcích, jež převyšují zvýšení výdajů, zdůrazněna zvláště při snížení prostředků na kancelářský paušál, na nákup kancelářského zařízení, psacích a počítacích strojů, snaha úspornosti a šetrnosti, ačkoliv úřad nemá dosud vlastní budovy a zařízení úřadoven, které i při přesídlení do jiné budovy nebylo nijak zvlášť doplňováno a nebyly k tomu také mimořádné nebo zvýšené prostředky v předchozích rozpočtech vyhrazeny. |
  |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad rozeslal právě k připomín- |
Předpisy o účetnictví. |
kovému řízení osnovu o soustavném vedení inventářů nemovitého majetku, spravovaného administrativními úřady, čímž položí se základ k systematické inventarisaci tohoto majetku. Nejvyšší účetní kontrolní úřad sestavuje nyní pravidelně výroční celostátní přehledy o státních zárukách a vede nyní také soustavné účetní záznamy o zápůjčkách státem poskytnutých. Nejvyšší účetní kontrolní úřad zahájil znovu přerušené práce o přípravě kodifikace účetních předpisů administrativní služby a jejich novelisace. |
  |
úkoly nejvyššího účetního kontrolního úřadu stále vzrůstají jednak pro rozšíření rozsahu a rozmnožení počtu kontrolovaných podniků, jednak pro zvýšené požadavky, které se v dobách |
Vzrůst rozsahu, kontrolní agendy. Potřeby kontrolní služby. |
krise vždy naléhavěji ozývají. Pro další postup věcné kontroly zvláště v oboru investičních prací a při obnově technického zařízení podniků státních bude však třeba rozmnožení dosavadního počtu odborných sil nejvyššího účetního kontrolního úřadu, neboť s nynějším počtem personálu může se věcnému šetření věnovati kontrola jen v ojedinělých, sporadických případech, má-li plně dostáti všem ostatním úkolům, které zákon nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu předpisuje, jako zkoušení závěrek dílčích při sestavě státního závěrečného účtu, předběžná kontrola rozpočtových přesunů, dobrozdání o návrzích, které se projednávají vládou a mají finanční dosah, kontrola fondů, nadací a zařízení státem dotovaných nebo v jakékoli formě finančně podporovaných ze státních prostředků. |
  |
Nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu naskytla se v poslední době možnost spolupracovati v užší součinnosti s úsporným výborem parlamentní úsporné a kontrolní komise; nejvyšší |
Součinnost s parlamentní úspornou a kontrolní komisí. |
účetní kontrolní úřad dává úspornému výboru k disposici pro výkon jeho pravomoci své odborné znalosti i zkušenosti, takže parlamentní komise může navazovati na výsledky kontrolního |
  |
  |
šetření a zákroků nejvyššího účetního kontrolního úřadu, neboť úřad má právě působiti jako orgán parlamentní kontroly. |
Postavení nejvyššího účetního kontrolního úřadu.. |
Generální zpravodaj vyzdvihl význam kontroly ve státním hospodaření, nezbytnost její naprosté neodvislosti od administrativní moci, jež jest předpokladem řádného dozoru; vyslovil |
  |
požadavek přiznání exekutivní pravomoci státnímu kontrolnímu orgánu a dovodil nutnost posílení jeho posice při výkonu předběžné kontroly dle § 7 a při vyřizování výtek účtů a při odstraňování závad shledaných na dohlídkách dle § 8 zákona č. 175/ 1919 Sb. z. a n. Postavení kontrolního úřadu mělo by býti přesně vytčeno v jednacím řádu, u jehož předlohy rozeslané kdysi nejvyšším účetním kontrolním úřadem nedošlo dosud k schválení vlády. Vydání tohoto řádu jest třeba zvláště vůči snahám kontrolovaných úřadů a institucí o omezení rozsahu výkonu kontroly. Zpravodaj poukázal na úspěchy sestavování závěrek a dovodil zásadní stanovisko, že sestavování závěrečných státních účtů musí zůstati nadále v působnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu, ježto se zřízení to plně osvědčilo, a doporučil v zájmu spolehlivosti vnitřní kontroly u administrativy, aby při příští úpravě finančním řádem byly účtárny u správních úřadů při svých kontrolních úkonech neodvislé od poukazujících orgánů a opíraly se o samostatné postavení nejvyššího účetního kontrolního úřadu, jemuž by byly zodpovědný. |
Závěrečné jednání a usnesení.
Po projednání vládního návrhu státního rozpočtu na rok 1935 ve všech jeho skupinách i s přílohami a kapitolách vlastní státní správy i se státními podniky a fondy, a po doslovu hlavního zpravodaje, byl státní rozpočet rozpočtovým výborem dne 24. listopadu 1934 schválen podle vládního návrhu s těmito změnami: V přehledu skupiny II. Správa státních podniků oddíl III., § 5. Československé státní dráhy, v sloupci B, Investiční rozpočet, v koloně "Výdaje" zvyšují se výdaje investiční na 480, 800. 000 Kč, které se uhradí zápůjčkou (případně zálohou). V důsledku toho mění se též konečné úhrnné cifry v tomto sloupci B, v koloně "Výdaje" na 660, 092. 400 Kč a v sloupci "hradí se zápůjčkou, případně zálohou" na 516, 526. 100 Kč.
Ve skupině II. v oddílu III., § 5. československé státní dráhy v pododdělení B. "Investiční rozpočet" zvyšují se investiční výdaje ad I. "Vlastní provoz" na 338, 666. 100 Kč a ad IV. "Stavba nových drah" na 124, 210. 000 Kč, tudíž úhrn na 480, 800. 000 Kč. Investiční úhrada v téže skupině v pododdělení B. "Investiční rozpočet", zvyšuje se ad 3 "Zápůjčkou (zálohou ze státní pokladny)" na 480, 800. 000 Kč a rovněž tak úhrn.
Po projednání vládního návrhu finančního zákona byl pak tento zákon rozpočtovým výborem schválen podle vládního návrhu s těmito změnami: V čl. XVI. odst. (1) b) druhá řádka slova "Zemské banky v Praze" nahrazují se slovy "zemských peněžních ústavů". V článku XVII. odst. (1) zvyšuje se částka ad a) na 480, 800. 000 Kč, čímž se mění úhrnná výše v tomto odstavci na 516, 526. 100 Kč.
Zároveň schváleno rozpočtovým výborem 5 resolucí.
Přehled schůzí výboru.
Schůze |
|||||||
  |   |
byla |
trvala celkem |
||||
Číslo |
konala se dne |
zahájena |
skončena |
||||
  |   |
hodin minut |
hodin i minut |
hodin |
minut |
||
1 |
26. října 1934 |
12 |
10 |
12 |
40 |
- |
30 |
2 |
9. listopadu " |
9 |
- |
13 |
25 |
4 |
25 |
3 |
9.,, |
15 |
- |
20 |
35 |
5 |
35 |
4 |
12. " |
15 |
- |
20 |
50 |
5 |
50 |
5 |
13. " |
9 |
- |
12 |
40 |
3 |
40 |
6 |
13. " |
15 |
- |
21 |
- |
6 |
- |
7 |
14.,,,, |
9 |
- |
12 |
50 |
3 |
50 |
8 |
14. " |
15 |
- |
19 |
25 |
4 |
25 |
9 |
15.,, |
9 |
- |
12 |
30 |
3 |
30 |
10 |
15. " |
15 |
- |
22 |
15 |
7 |
15 |
11 |
16 ..... |
9 |
- |
14 |
20 |
5 |
20 |
12 |
16. " |
15 |
- |
22 |
40 |
7 |
40 |
13 |
17 ..... |
9 |
- |
13 |
30 |
4 |
30 |
  |   |
9 |
___ |
13 |
25 |
4 |
25 |
14 |
20. " " |
15 |
- |
22 |
- |
7 |
- |
15 |
21.,, " |
9 |
- |
12 |
55 |
3 |
55 |
16 |
21. " " |
15 |
- |
20 |
53 |
5 |
53 |
17 |
22. " |
9 |
- |
14 |
5 |
5 |
5 |
18 |
22 |
15 |
- |
20 |
22 |
5 |
22 |
  |   |
9 |
___ |
13 |
__ |
4 |
__ |
19 |
23. " " |
u |
30 |
22 |
- |
7 |
30 |
20 |
24 ..... |
9 |
- |
11 |
50 |
2 |
50 |
  |
Bylo tudíž 20 schůzí které trvaly... |
108 |
30 |
Přehled jednání rozpočtového výboru o stát. rozpočtu 1935.
čís. |
Kapitola |
Řečníků bylo |
Podáno bylo |
||||||||
pozm |
ěň. n |
ávrhů |
r |
esolu |
cí |
||||||
název |
vlád. |
koal. |
opos. |
celkem |
koal. |
opos. |
celkem |
koal. |
opos. |
celkem |
|
1 |
President republiky a kancelář |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
presidenta republiky |
  |   |   |   |
- |
2 |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Zákonodárné sbory a kanceláře |
2 |
6 |
5 |
13 |
  |   |   |   |   |   |
  |
sněmoven |
  |   |   |   |
- |
2 |
2 |
- |
- |
- |
3 |
Předsednictvo ministerské rady |
  |   |   |   |
- |
1 |
1 |
1 |
- |
1 |
4 |
Ministerstvo zahraničních věcí |
  |   |   |   |
- |
2 |
2 |
- |
5 |
5 |
5 |
Ministerstvo národní obrany |
2 |
7 |
7 |
16 |
- |
1 |
1 |
1 |
4 |
5 |
6 |
Ministerstvo vnitra |
  |   |   |   |
- |
2 |
2 |
- |
6 |
6 |
7 |
Ministerstvo spravedlnosti |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
s Nejvyšším soudem |
  |   |   |   |
- |
1 |
1 |
- |
2 |
2 |
8 |
Ministerstvo pro sjednocení zá- |
4 |
7 |
6 |
17 |
  |   |   |   |   |   |
  |
konuv a organisace správy |
  |   |   |   |
- |
1 |
1 |
- |
- |
- |
9 |
Nejvyšší správní soud a Volební |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
soud |
  |   |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
10 |
Ministerstvo školství a nár. |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
osvěty |
1 |
7 |
6 |
14 |
- |
4 |
4 |
- |
2 |
2 |
11 |
Ministerstvo zemědělství |
  |   |   |   |
- |
1 |
1 |
- |
2 |
2 |
12 |
Státní pozemkový úřad |
3 |
5 |
7 |
15 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
13 |
Ministerstvo průmyslu, obchodu |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
a živností |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
14 |
Ministerstvo veřejných prací |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
15 |
Ministerstvo pošt a telegrafů |
4 |
7 |
8 |
19 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
16 |
Ministerstvo železnic |
  |   |   |   |
- |
- |
  |
- |
- |
- |
17 |
Ministerstvo sociální péče |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
10 |
10 |
|
18 |
Ministerstvo veřejného zdravot- |
2 |
8 |
9 |
19 |
  |   |   |   |   |   |
  |
nictví a tělesné výchovy |
  |   |   |   |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
19 |
Odpočivné a zaopatřovací platy |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
20 |
Ministerstvo financí |
1 |
9 |
4 |
14 |
____ |
4 |
4 |
2 |
6 |
8 |
21 |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad |
  |   |   |   |
- |
  |   |
- |
- |
- |
  |
Finanční zákon |
- |
1 |
3 |
4 |
- |
4 |
4 |
- |
- |
  |
  |
Celkem |
19 |
57 |
55 |
131 |
- |
25 |
25 |
5 |
38 |
43 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |