opatřena takovým počtem aut, který by event. potřebovala a bude odkázána na auta soukromá.

Získávání mazadel.

S tím souvisí otázka mazadel, ve které dosud nejsme sobě-

 

stačni. Mazadla můžeme získati také z rostlin u nás pěstovaných; je to zejména řepkový olej, sojový olej, ricinový olej a lněný olej. Je třeba, aby povolaní činitelé vojenského výzkumnictví spojili se s výzkumným ústavem zemědělským a pracovali společně na odstranění nedostatků, které se tu ještě projevují.

Vojenský technický a

Zpravodaj dále obšírně pojednává o vojenském technickém

letecký ústav.

a leteckém ústavu, oceňuje jeho veliký význam pro armádu a

 

výslovně praví, že tento ústav je vlastně technickým mozkem armády. Podle statutu má sledovati všechen vědecký pokrok v technice a vtělovati jej do výzbroje armády, ústav sám jest dobře zařízen, ale trpí nedostatkem vědeckých sil, které daleko nestačí zdolati problémy technicko-vojenské. Je třeba dalších 40 - 50 vědeckých pracovníků. Nynější nepatrná rozpočtová částka na to ovšem nestačí. Nicméně je nutno, aby ministr národní obrany byl zmocněn k okamžitému přijetí nových smluvních sil k vyřešení naskýtajících se problémů.

Výchova k brannosti.

Zpravodaj by si přál, aby položka na tělesnou a mravní vý-

 

chovu byla zvýšena, jak toho její význam zasluhuje. Dále soudí, že by sem měla býti zařazena i položka na Předvojenskou výchovu. Je sice pravda, že asi % branců provozuji nějaký sport v tělocvičných spolcích. To však je málo. Pro nás musí býti měřítkem, co se děje jinde. Musí se už jednou súčtovati s heslem proti zmilitarisování mládeže. Národní obrana má legitimaci, aby se obrátila na ministerstvo školství a žádala nápravu ve všech školách, ale zejména ve školách nejnižších. Do všech škol musí přijíti nový duch.

Zmíniv se ještě o ostatních rozpočtových položkách a zrekapitulovav svoje vývody, končí zpravodaj přáním, aby vedení armády bylo v rukách čistě odborných a aby event. výtky i podněty byly vyřizovány bez porušení autority a discipliny v armádě.

Do rozpravy zasáhlo pak 12 řečníků, kteří pojednali o nejaktuelnějších problémech armádních.

Výklad ministrův.

Ke konci ujal se slova ministr národní obrany, který přede-

 

vším oceniv výstižný referát rozpočtového zpravodaje jakož i vysokou úroveň rozpočtové debaty pravil v podstatě toto:

Do nedávná dívali jsme se na armádu namnoze jako na cizí těleso. Tím spíše jest nyní nahraditi vše, co bylo - nikoli vinou vojenské správy - zameškáno, úkoly, které máme před sebou, jsou neobyčejně těžké. Finanční prostředky, jež potřebujeme, nejsou malé.

Prodlouženi presenční

Pojednávaje o připravované osnově zákona o prodloužení

služby.

presenční služby prohlásil ministr, že ministerstvo národní

 

obrany a generální štáb trvají na dvouleté presenční službě. Kontingent, jak bylo některými řečníky požadováno, nemůže býti rozšířen, poněvadž v nejblíže příštích letech budou přicházeti k odvodům slabé ročníky branců z válečných let, a nemůže se tedy odváděti tolik, kolik by rozšířený kontingent vyžadoval.

Při rozhodování o prodloužení presenční služby bude jistě uvažováno o sociálních potřebách vystudované inteligence. Nutno však uvážiti, že vojenská služba je společnou povinností všech státních občanů, kteří mají určité tělesné schopnosti, a že nebude snadné činiti tu nějaké výjimky.

Při tom bude také nutno řešiti otázku započtení vojenské presenční služby.

Technické vybavení armády, zejména letectví, musí býti uskutečněno rychlým tempem. Stejně i opevnění některých míst našich hranic bude nutno urychleně provésti.

 

Ministr se dále vyslovil pro nutnou novelisaci automobilo-

Automobilnictví

vého zákona. Pravil, že nám nejde jen o počet vozidel, nýbrž i o jakost našeho národního automobilového parku. Velkých a silných vozů stále ubývá. Vojenská správa sama nemá dostatek potřebných vozů.

 

Musíme se též postarati o lepší sociální postavení důstoj-

Sociální postaveni voj.

níků a rotmistrů. Proto bude nutno, aby vojenská správa podala

gážistů.

návrh, který by tuto otázku upravoval.

 

Dny brannosti, které byly pořádány ve velké části našich

Dny brannosti a tělesná

měst a obcí, vykonaly plně svůj úkol. To však nestačí. Bude po-

výchova.

třebí, aby i v obecných školách vnikal do duší našich dětí ušlechtilý duch povinnosti brániti stát. V této věci očekává vojenská správa přispění od ministerstva školství.

Je pravda, že naše tělovýchovné organisace doplňují školskou výchovu. Bude však třeba, aby i tyto otázky byly řešeny systematicky. K některým předneseným připomínkám poznamenává ministr, že vojenská správa měří všem tělovýchovným jednotám stejně. Armáda nesmí býti ani v tomto směru dotčena politickými vlivy.

 

Ministr pojednává dále o letošních manévrech, prohlašuje,

Cvičeni vojsk.

že manévry všeobecně uspokojily. Ani cizí odborníci se netajili údivem, že naše armáda dosáhla v poměrně krátké době takové výše. K přednesené výtce prohlásil ministr, že při letošních manévrech měli důstojníci společnou stravu s vojáky. K vývodům německých poslanců ministr pravil, že postup vojenských orgánů vůči příslušníkům menšinových národností je vždy korektní a spravedlivý. Vojáci menšinových národností rádi vzpomínají na vojenskou službu, protože je v ní duch opravdového kamarádství a vojenská správa dbá, aby tento dobrý poměr nebyl rušen.

 

Ku předneseným připomínkám o dodávkách vojenské obuvi

Dodávky obuvi.

ministr sdělil, že 70% obuvi dodávají vojenské správě drobní živnostníci a toliko 30% průmysl. Firma Baťa obuv nedodává vůbec.

 

Všechny otázky, týkající se technického vybavení armády,

Technické vybavení

vojenská správa pečlivě sleduje. Ministr v této souvislosti upo-

armády.

zornil ještě na nedostatek domácích pohonných látek. Technikové budou museti tyto otázky vyřešiti, abychom potřebné pohonné látky mohli vyráběti doma a abychom nebyli závislí na dovozu z ciziny.

V závěru ministr zdůrazniv, že dobrá a zdatná armáda, prodchnutá vlasteneckým duchem, je nejlepším dokladem spořádaných poměrů ve státě a získává nám úcty přátel i nepřátel, požádal o podporu snah vojenské správy.

 

Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.

 

Úhrn Výdajů této kapitoly preliminuje se na

 
 

rok 1935 částkou ...........

645, 199. 300 Kč.

 

V ústavně schváleném státním rozpočtu na rok

 
 

1934 byl úhrn výdajů .........

657, 121. 000 Kč,

 

takže je celková potřeba nižší o ......

11, 921. 700 Kč.

 

Tento rozdíl vyplývá jednak ze snížení osobních výdajů o 21, 682. 500 Kč, jednak ze zvýšení věcných výdajů o 9, 760. 800 Kč. Proti předchozímu roku jeví se v rozpočtu mimo změny podružnějšího rázu rozdíl v tom, že státní výdaje na protilichevní službu, jejichž úhrada v roce 1934 byla rozpočtově zajištěna v kap. 6, tit. 1, "Ministerstvo vnitra", § 4 "Protilichevní služba", byly vzhledem k nové organisaci této služby preliminovány podle rozsahu obstarávané agendy příslušnou kvótou u příslušných položek kap. 6, a to jednak u tit. 1, § 2 "ústřední správa", jednak u tit. 2, § 2 "Politické úřady". Nově byl zařazen mimořádný výdaj k zajištění úhrady nákladů na volby do poslanecké sněmovny a senátu per 5, 900. 000 Kč a na volby do zemských a okresních zastupitelstev per 2, 600. 000 Kč. Dále byla preliminována částka 300. 000 Kč na vnitřní zařízení nové budovy zemského úřadu v Užhorodě, která bude v roce 1935 odevzdána svému účelu. U titulu 2., § 3 "Policejní úřady a orgány" byl zařazen nový výdaj 520. 000 Kč na provedení prvé etapy programu pro vybudování policejní radiové sítě, resp. na zřízení ústřední vysílací a přijímací policejní stanice v Praze. Na doplnění služebních vozidel u policejních úřadů je určen mimořádný výdaj per 200. 000 Kč. U titulu 3. "Četnictvo" byl úvěr vedený v loňském roce samostatné pod položkou "Odměny za mimořádný výkon", sloučen s úvěrem položky "Odměny a výpomoci". Dále byla zařazena nová potřeba 500. 000 Kč na částečné opatření zásob střeliva pro novou pušku.

Úhrn příjmů na rok 1935 se předpokládá částkou ............... 3, 788. 100 Kč, což jest proti obdobnému úhrnu v roce 1934 méně o ............... 2, 295. 220 Kč.

Důvod tohoto snížení tkví jednak v tom, že do návrhu nebyl pojat příjem resultující v roce 1934 částkou 780. 000 Kč na poplatcích za vidování pasů; tyto poplatky mají právní povahu dávek za úřední úkon a vybírají, účtují a odvádějí se způsobem platným pro dávky za úřední úkony ve věcech správních. Snížení příjmů jest mimo to přivedeno i hospodářskou situací, jež nedovoluje očekávati některé druhy státních příjmů v dosavadní výši (na příklad nižší příjem za Sbírku zákonů a nařízení, nižší příspěvky obcí k nákladům na stráž bezpečnosti a pod. ).

V generální a speciální debatě byla k dílčímu rozpočtu ministerstva vnitra přednesena řada námětů, k nimž podrobně odpověděl ministr vnitra.

Vzrůst agendy.

Ministr zdůraznil, že úřady podřízené ministerstvu vnitra

 

jakožto úřady vnitřní správy stojí nejblíže lidu a jeho potřebám. Proto se v činnosti těchto úřadů obráží každý pohyb hospodářské a psychologické situace obyvatelstva a úkoly těchto úřadů se mění a musí se přizpůsobovati požadavku dne a doby. Již tím jsou dány velké požadavky na resortní úřady. Obor pů-

sobnosti těchto úřadů stoupá každým zákonem a každým nařízením. Není téměř myslitelné opatření, jež by nezasahovalo do úkolů politické správy. Doba hospodářské, sociální a mravní tísně poskytuje sama o sobě obyvatelstvu množství podnětů, aby se obracelo ve svých věcech ke správním a bezpečnostním úřadům.

 

Tuto odpovědnou službu nelze obstarávati bez rozpočtu

Rozpočtové zajištění

řádně vyváženého vzhledem k velikosti služebních úkolů, kde

nákladů.

zanedbání, vyvolané snad nedostatkem rozpočtových prostředků, mohlo by míti následky nedozírné a s hlediska státní bezpečnosti přímo osudové.

 

Tohoto svého výjimečného postavení ve státním organismu

Úspornost.

ministerstvo vnitra nikdy nevyužívalo, nýbrž bylo si vždy a všude vědomo povinnosti přispěti ke stabilisaci rozpočtové rovnováhy. Uplatňovalo vždy zásadu, aby co nejmenšími prostředky bylo dosaženo co nejvíce pracovních výsledků.

 

Ministerstvo vnitra ve všech organisačních opatřeních po-

Komise pro zhospodár-

stupovalo v nejtěsnějším styku s komisí pro zhospodárnění ve-

něni veřejné správy.

řejné správy. Tato komise má navrhnouti cesty, vedoucí k odstranění administrativních závad, zakořeněných ve správním aparátu namnoze již desítky let. Proto administrativní výbor této komise rozdělil své práce na dvě skupiny. Jednak připravuje větší akce (jako jednotnou úpravu správního práva, odstranění dualismu v právním řádu, novou organisaci úřadů, reformu kancelářského řádu), jednak pracuje na akcích detailních a ihned uskutečnitelných (jako jsou nové přesuny působnosti z vyšších úřadů na nižší, nová úprava zkušebních tax a podobných poplatků, úprava stavebních a kolaudačních odměn a pod. ), účast neúředních činitelů v této komisi je velmi cenným přínosem.

 

Při snahách pro zjednodušení a zhospodárnění resortní

Dobrá administrativa,

správy selhaly by všechny reformní plány, kdyby nebylo dobře

výchova úřednictva.

vychovaných pracovních sil. Proto se klade veliká váha na to, aby byl po ruce sbor moderně vyškoleného úřednictva; i mladým úředníkům se dává příležitost, aby svoje náměty na zhospodárnění správy mohli prakticky uplatňovati. Okruh úřednictva s dobrým národohospodářským a organisačním postřehem se co nejvíce záměrnou výchovou rozšiřuje.

 

V oboru legislativních prací je nejaktuálnějším úkolem sa-

Činnost legislativní a

nace samosprávy a úprava právních poměrů zemských peněž-

normativní.

ních ústavů. Aby provádění sanačních opatření samosprávných bylo svěřeno zapracovaným sborům, bude třeba prodloužiti funkční období nynějších okresních a zemských zastupitelstev. Vzhledem k budoucím volbám bude patrně nutno navrhnouti i určitou úpravu předpisů volebních a upraviti i právní postavení politických stran. Dále bude možno za krátko předložiti sněmovnám osnovy zákonů o povolování pobytu cizincům, o zákazu hracích přístrojů, o ochraně zvířat proti týrání, jakož i novelisaci zákona o okresních záložnách hospodářských. Uznávané potřebě reformy obecního zřízení vychází se vstříc zřízením komise odborníků pro posouzení připravovaných reformních návrhů.

 

Umístění velké části resortních úřadů nevyhovuje; zejména

Umistění úřadů.

úřady okresní převzal československý stát ve stavu, který byl

 
 

výmluvným svědectvím toho, jak bývalá státní správa naše kraje úmyslně a trvale zanedbávala. Nejhorší stav byl na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Velmi mnoho bylo již napraveno a dosavadní výsledky umísťovací akce jsou trvalým pomníkem spolupráce státní správy a obcí, jež se podle svého zákonného závazku postaraly o bezvadné umístění okresních úřadů novostavbou nebo jinou stavební úpravou.

Státní občanství.

Od převratu se jeví snaha, aby právní poměr obyvatelů ke

 

státu byl co do státoobčanského svazku přesně určen. Spory o státní občanství se řeší bezodkladně; mnohdy však vyžadují k vyřešení delšího času, než by si bylo přáti, zejména když je nutno jednati s úřady cizozemskými na základě platných smluv. Sporů o státní občanství ubývá, činnost povahy judikaturní úspěšně doplňuje činnost volné naturalisace, směřující k tomu, aby starým usedlíkům, kteří nejsou dosud státními občany Československé republiky a kteří se zcela přizpůsobili zdejším poměrům, bylo státní občanství propůjčeno, po případě, aby bývalým občanům, kteří z různých důvodů státního občanství pozbyli, bylo toto občanství navráceno. Ve všech těchto případech se postupuje rigorosně, avšak se žádoucím ohledem na poměry jednotlivcovy.

Protilichevní služba.

V národohospodářské činnosti, obstarávané dříve bývalým

 

ministerstvem pro zásobování lidu, se účastní ministerstvo vnitra pracemi v československé obilní společnosti, v cenových komisích mléčných, v dřevařském syndikátu, v živočišném syndikátu a v kartelové komisi. Dále se súčastnilo všech prací pro řešení krise průmyslové, zemědělské a péče o nezaměstnané. Kontrolní službě lichevní byla věnována pozornost, především při porušování potravin a poškozování konsumentů. Kontrolou preventivní byly zkoumány složky cenotvorné se zřetelem k spravedlivým zájmům spotřebitelů, výrobců nebo obchodníků. Rozsah činnosti kontrolních orgánů doložil ministr vnitra statistikou za dobu od 1. ledna do konce srpna běžného roku, jež ukazuje, že počet projednaných případů jde do desetitisíců a počet nutných jednání do statisíců.

Na Podkarpatské Rusi provádělo ministerstvo vnitra pomocnou akci pro část obyvatelstva, která následkem hospodářské krise a neúrody byla ohrožena nouzí; jde tu o drobné zemědělce, dělnictvo a případně o osoby vůbec práce neschopné.

Bezpečnostní služba.

Tíha odpovědnosti za klid a pořádek ve státě spočívá na

 

orgánech služby bezpečnostní - policii a četnictvu. Dnešní doba, plná hospodářských, sociálních a politických protikladů a rozjitřená zvýšenou zločinností, měla závažný vliv na agendu bezpečnostních orgánů, vkládajíc na ně denně řadu nových úkolu. Obě odvětví naší bezpečnostní služby snaží se úkolům těmto dostáti s uznáníhodnou obětavostí, svědomitostí a sebezapřením. V tom je právě důvod rostoucí obliby bezpečnostních orgánů. Výchova a vyškolení těchto orgánů směřuje k tomu, aby každý jednotlivec této služby byl dobrým pomocníkem, rádcem a přítelem občanstva, jehož bezpečnost chrání. Aparát bezpečnostní se po stránce osobní i věcné stále zdokonaluje; dlužno poukázati na příklad na specielní kursy a na práce k vybudování radiové sítě pro bezpečnostní službu.

Předním úkolem resortu jest zajistiti ve státě bezpečnost a

Klid a pořádek ve státě.

pořádek, který jest předpokladem klidného vývoje hospodářského, sociálního i kulturního. Tento úkol plní resortní úřady, zachovávajíce svůj tradičně dobrý poměr k obyvatelstvu, a dbajíce při tom svého kulturního a sociálního poslání.

 

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Snížení rozpočtu.

Ačkoliv výdaje této kapitoly činí pouze 3'4% výdajů vlastní

 

státní správy, bylo nutno i v návrhu rozpočtu na r. 1935 je z důvodů úsporných snížiti, a to na 277, 110. 700 Kč, což je proti letošnímu rozpočtu méně o 8, 684. 200 Kč, čili o 3'04%.

Snížení výdajů osobních.

Na osobní výdaje připadá z celého rozpočtu kap. 7.

 

220, 945. 600 Kč, t. j. 79'74%. Výdaje ty jsou sníženy proti letošnímu roku o 11, 581. 500 Kč, tedy okrouhle o 4'98%.

Osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení, tedy platy stálých i přidělených zaměstnanců, jsou preliminovány na rok 1935 částkou 209, 506. 200 Kč, což jest proti roku 1934 méně o 10, 962. 700 Kč.

Toto velmi značné snížení osobních výdajů podle platových zákonů a nařízení lze vysvětliti jednak tím, že v letošním rozpočtu jsou ještě preliminovány platy bez ohledu na srážky podle nařízení 252/33, které činí v justiční správě letos celkem 7, 150. 000 Kč, jednak i okolností, že vládními úspornými opatřeními o neobsazení uvolněných míst po dobu 6 měsíců, neobsazením 10% služebních míst atd. dociluje se značného snížení celkových náležitostí u platů. Letos do konce roku vyžádá si náklad na osobní platy v justiční správě částky asi 204, 500. 000 Kč, takže pro příští rok jest preliminováno na platy více o 5, 000. 000 Kč, kterážto částka jest určena jednak na platové postupy, jednak na obsazení dosud uprázdněných služebních míst povýšením a pod.

Zvýšení výdajů věcných.

Na věcné výdaje připadá v justičním rozpočtu na rok 1935

 

částka 56, 165. 100 Kč, t. j. 20'26% z celkového rozpočtu kapitoly. Výdaje ty byly proti roku letošnímu zvýšeny o 2, 897. 300 Kč, tedy okrouhle o 5'43%. Zvýšení jest způsobeno v prvé řadě zvýšením úvěru pol. 13 "Kancelářské a úřední potřeby" dílčího rozpočtu presidia vrchního soudu v Bratislavě o 1, 000. 000 Kč, neboť jednak jest třeba, aby státní tiskárně v Košicích byl zaplacen několikaletý dluh za tiskopisy dodané na úvěr soudům na Slovensku, jednak bude nutno v roce 1935 koupiti větší počet nových psacích strojů pro soudy. Dále bylo nutno zvýšiti pol. 17 "Trestní soudnictví" tit. 3 o 1, 146. 800 Kč, a to vzhledem ke zvýšení výdajů za stravování vězňů a nákladů na prádlo a oděv stoupnutím cen za potraviny a textilie.

Zvýšení některých dalších položek věcných výdajů bylo provedeno v menší míře, a to při zachování zásady nejkrajnější spořivosti vždy jen podle skutečné potřeby.

U příjmů nastává snížení s 12, 177. 600 Kč na 11, 258. 200 Kč t. j. o 919. 400 Kč.

Rozprava.

V rozpočtovém výboru uvedl ministr k vývodům některých

 

řečníků, že jednou z hlavních příčin dosavadních těžkostí našeho soudnictví jest nedostatečná systemisace, při čemž poukázal na zatížení soudů v době předválečné v roce 1912, které srovnal s enormním zatížením v době nynější, a prohlásil, že přední snahou justiční správy bude při nejbližší příležitosti zkorigovati nedostatečnou již systemisaci služebních míst v tom smyslu, jak toho nynější rozsah agendy a skutečný zájem soudnictví vyžaduje. Odmítl výtku, že by se u našich soudů nejednalo podle

trestních a civilních řádů, resp. s přesným dodržením těchto norem, a konstatoval, že i při přetížení personálu soudcovského i kancelářského jest naše soudnictví na výši doby.

Poukázal též k rozsáhlým legislativním práčem ministerstva spravedlnosti, kde v poslední době pracuje se zejména na kodifikování a zunifikování exekučního řádu, jehož osnova již v nejbližší době přijde do meziministerského jednání.

V debatě výboru bylo zdůrazněno, že justiční správě po národnostní stránce lze přednášeti jen malý počet stížností, k čemuž ministr uvedl, že máme 32'9% soudců německých v Čechách a 27'5% německých soudců na Moravě, tedy jistě procento, které nejen odpovídá počtu německého obyvatelstva v našem státě, ale které je větší.

V otázkách umístění soudů snaží se justiční správa dosíci nápravu a podařilo se jí zařaditi do rozpočtu prostředky na zahájení 6 nových novostaveb okresních soudů.

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Rozpočet po stránce

Úhrn výdajů, navržených na rok 1935, činí 1, 741. 300 Kč

všeobecné.

a je proti úhrnu rozpočtu, schváleného na rok 1934 - který činil -

 

1, 799. 600 Kč - o 58. 300 Kč nižší. Ve skutečnosti rozdílu ve výdajích obou let není, protože snížení rozpočtového požadavku o 58. 300 Kč lze přičísti na vrub téměř výlučně jen té okolnosti, že srážky podle vládního nařízení č. 252/1933 Sb. z. a n. v roce 1934 nebyly v rozpočtu provedeny ještě u jednotlivých kapitol a objeví se na tomto místě teprve v závěrečném účtu.

Příjmy nejsou preliminovány žádné.

Právní personál.

Na rok 1935 není preliminována potřeba pro tři místa úřed-

 

níků právních. Tato místa - ačkoliv jsou systemisována - nebude možno pro nedostatek úvěru obsaditi, čehož je litovati, protože ministerstvo těchto sil nutně potřebuje při nedostatečném obsazení zvlášť některých svých oddělení a při rozsahu úkolů, jež mu je plniti. Uvedená potíž v personáliích není ale jedinou, s níž ministerstvo pro sjednocení má co zápasiti při úsporné úpravě sníženého svého rozpočtu, neboť byly sníženy i úvěry na síly smluvní a na experty.

Rychlejší sjednocování

Ve státech s autoritativním režimem, které mají stejnou po-

našeho práva.

třebu sjednocení práva jako my - Polsko a Jugoslávie - postu-

 

puje sjednocení práva rychleji než u nás. Je to přirozeno. Kde jsou ale věci zařízeny s demokratického hlediska, nutno připustiti rozsáhlou diskusi a tempo prací se tím zvolní. Přes to nedostali se ku příkladu v Jugoslávii dosud leckdes dále než my a uznávají naše předlohy za hodný pozornosti. Míní se občanský zákoník. V zájmu rychlejší práce by byla ovšem na místě lepší dotace ministerstva pro sjednocení. Rychleji sjednotíme svoje právo také tehdy, nebudeme-li úkol sjednocení činiti složitým současnými příliš dalekosáhlými požadavky reformními.

Reorganisace státní

Pokud se při úvahách o reorganisací státní správy zkoumá

správy a ministerstvo

i otázka existence ministerstva pro sjednocení, nelze neviděti, že

pro sjednocení.

úkol sjednocení práva je u nás dosud velmi závažným a že bez

 

zvláštního ministerstva a ministra by důležitost právního sjednocení nebyla dostatečně zdůrazňována. Jeho práce je veliká a součinnost s jinými resorty ceněná.

Politická dohoda o obsahu

Pokud jde o politické projednání zákonných osnov, potřeb-

budoucího jednotného

ných v zájmu sjednocení práva a již i vědecky připravených, není

práva.

mu dnešní doba zvlášť příznivá. Těžká nynější hospodářská

Zákoník občanský. Zákony civilně procesní.

krise nutí nás, abychom myslili nejdříve na to, jak odpomoci

 

hospodářské a sociální bídě. Je těžko pouštěti se pak do parlamentního projednávání velkých a důležitých právních úprav, jakými jsou zákoník občanský a zákony civilně procesní. Nezbytnost brzkého uzákonění těchto osnov se zřetele však pustiti nesmíme. Někde třeba ujasniti různé otázky politicky dříve, než se jednotné právo začne chystati vědecky. Je tomu tak u obecního zřízení, o němž je zvláštní zmínka dále.

Zákon o kompetenci

Chystajíc osnovu zákona o kompetenci ministerstev, ne-

ministerstev. Jich počet.

může se ministerstvo pro sjednocení zabývati při tom otázkou

 

počtu ministerstev, jak to ve výboru bylo míněno. Otázka počtu ministerstev má svoji politickou stránku a slučováním minister-

stev nedocílí se vždy také zlepšení. Ministerstvo pro sjednocení musí tu vycházeti z daného stavu. Chce řešiti věci sporné a věci vyžadující sjednocení nebo účelnější úpravy. Kompetenci ministerstev netřeba upravovati všeobecně. Ústava nás k tomu nenutí a předpisy o kompetenci tu jsou. Nová forma osnovy neznamená, že se s prací znovu začíná.

 

Nedávný řádný sjezd svazu měst a obcí volal po sjednocení

Obecní zřízení.

předpisů o obecním zřízení. Je ho velmi třeba. Vědecká příprava

Obecní a obvodní notáři.

osnovy vyžaduje však, aby leckterou důležitou a dosud spornou otázku si ujasnily předem kruhy politické. Je to otázka obecních a obvodních notářů, kde politikové nejsou zajedno, má-li se tato instituce na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zachovati či odstraniti a při sjednocení zavésti či nezavésti v zemích české a Moravskoslezské.

 

Zmínky zasluhují osnovy stavebních řádů, na nichž mini-

Stavební řády.

sterstvo pro sjednocení spolupracuje v úzké součinnosti s ministerstvem veřejných prací. Jde o osnovy dvou zákonů značného rozsahu a důležitosti, které přinesou žádoucí právní sjednocení ve věcech, dotýkajících se obcí.

 

Sjednocení poplatkového práva, po němž se volá, je v mini-

Poplatkové právo.

sterstvu pro sjednocení pilně chystáno a toto ministerstvo spolupracuje tu v úzké součinnosti s ministerstvem financí. Jde o věc velmi naléhavou, také ale velmi obtížnou. Základy poplatkového práva byly často měněny, a časté tyto změny a vždy rostoucí státní výdaje nutkaly i v oboru poplatků k zásahům legislativním tak častým a tak kvapným, že zásady platného poplatkového systému byly při nich často porušeny a způsobena byla posléze ona nepřehlednost předpisů, která dnes v oboru poplatkového práva panuje. Sjednocení na tomto úseku je odvislým od předchozího sjednocování práva v jiných oborech.

 

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP