V oboru agrárních operací v roce 1934 v zemi Moravskoslezské započalo se s úředním scelováním pozemků v 10 obcích s plochou 5. 122 ha a v 5 obcích s plochou 593 ha započato bylo s řízením dílčím a upravovacím.

V řízení scelovacím pokračovalo se v 31 scelovacích obvodech s plochou 17. 578 ha.

V 59 scelovacích obvodech s plochou 26. 505 ha, kde již nové pozemky účastníci užívají, bylo pokračováno v dalším řízení scelovacím.

Komasace v zemi Slovenské prováděné komasačním oddělením zemského úřadu v Bratislavě byly započaty ve 2 obcích s plochou 3. 500 ha a pokračovalo se v nich v 7 obcích s plochou 4. 934 ha.

V 18 scelovacích obvodech s plochou 12. 130 ha jsou hlavní technické práce ukončeny a pracováno bylo na přípravách pro autentifikaci nového stavu držby.

Komasace prováděné krajskými soudy pokračují za součinnosti civilních techniků ve 33 obcích s plochou 40. 453 ha.

V roce 1935 se zamýšlí v zemi Moravskoslezské se započetím scelování v 7 obcích na ploše 4. 942 ha a pokračováním v pracích v 31 scelovacích obvodech s plochou 17. 935 ha.

V zemi Slovenské započne komasační oddělení zemského úřadu v Bratislavě ve 2 obcích s komasačními pracemi a bude pokračovati v 6 obcích v technických pracích.

Zemědělská výroba.

V oboru pěstování rostlin polních, opatřování osiva a sadby provedlo ministerstvo zemědělství také v r. 1934 pšeničnou akci, jejíž účel jest zabezpečiti vzorné osivo domácímu zemědělství.

V pěstování pícnin polních a lukařství věnována byla hlavně pozornost akcím směřujícím k propagaci pícních směsek.

Proti šířící se rakovině bramborů vytvořena komise pro potírání této zhoubné nemoci, provedena akce k opatření imunní sadby pro zamořená a podezřelá území rakovinou bramborů a veškeré bramborové sadby v ČSR z odrůd bramborů rakovině vzdorných.

V oboru lnářství provádělo ministerstvo zemědělství vládní nařízení č. 99/1933 Sb. z. a n. o úpravě některých výrobních poměrů domácí výroby lnu a konopí, provedlo soupis ploch lnu přihlášených k prémiování, přispělo na nákup hodnotných lněných semen k setí v množství asi 30 vagónů a rozdělilo zájemcům a uspořádalo pokusy s kulturou lnu a manipulací se sklizní.

V produkci ovocné pracováno k lepšímu zpeněžení ovoce, zejména třídění, balení a standardisace ovoce a sledována dále otázka zřízení ovocných skladišť.

V zelinářství se sleduje ušlechťování akce semenářské v cibulářství a okurkářství a věnuje se velká pozornost pěstování ranné zeleniny.

Rozvoj kultur léčivých rostlin je podporován hlavně levným přídělem semen a sazenic léčivých rostlin a podporou matečných kultur stejně jako ve vrbařství přispívá k opatření levných sazenic (řízků) matečných a pokusných prutníků.

V oboru vinařství a sklepního hospodářství bylo pracováno k urychlení rekonstrukce vinic zničených révokazem, k zlepšení odbytu vína účelným pořádáním vinných trhů a prováděny pokusy s novými stolními odrůdami vín ve státních pokusných vinicích.

V oboru výroby živočišné vzhledem k omezeným prostředkům věnována hlavní péče otázkám racionelního krmení a výživy a zdravotnímu stavu domácího zvířectva, zejména pokud se týče léčení nakažlivých nemocí způsobujících sterilitu plemenic.

V mlékařství umožněna zemědělským radám zvelebovací činnost prováděním technické kontroly družstevních mlékáren, přehlídek mléčných výrobků a propagací větší spotřeby mléka a jeho výrobků. Přímými podporami mlékařským družstvům umožněno postupné zakládání družstevních mlékáren ve větších konsumních střediscích, jakož i másláren a sýráren v odlehlejších krajích se špatným odbytem mléka.

Kontrola užitkovosti a dědičnosti domácích zvířat byla opět omezena na nejdůležitější oblasti, poněvadž není možno očekávati při dnešních nízkých cenách celého chovného materiálu a mléka, že by zemědělci zvýšili příspěvky na provádění této kontroly.

V roce 1935 bude pokračováno ve zvelebovacích akcích hlavně pokud se týče standardisace výroby. Ve smyslu legislativního opatření budou zakládány máslárny v horských oblastech a větší pozornost bude věnována ovčímu mlékařství na Slovensku. Vedle dosavadní kontroly užitkovosti a dědičnosti uvažuje se ještě o započetí provádění kontroly orientační, která by s poměrně malými náklady připravila půdu pro provádění přesné kontroly v příštích letech.

V chovu vepřového dobytka pamatováno hlavně na udržení kontroly užitkovosti a dědičnosti v těch stádech, která dodávají zdravý, otužilý a výkonný plemenný materiál, především plemenné kance pro zušlechtění zemských chovů.

Pěstování ovcí, které na Slovensku a Podkarpatské Rusi má v určitých oblastech významné poslání, potřebuje vydatné pomoci, aby mohla býti zlepšena jakost vlny, zvýšena a zlepšena produkce mléka a masa.

V oboru pastvinářství byly upravovány v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v krajích, které se zabývají chovem dobytka, přirozené pastviny. V krajích, ve kterých není přirozených pastvin soukromých, obecních neb společných, byly zdokonalovány již založené družstevní pastviny.

Na Slovensku bylo upraveno znovuzalučením a zmlazením 2124 kj. pastvin obecných, společenstevních, urbariálních a jiných společných.

Na takto upravených, pastvinách jsou zřizovány napaječky, studně a jiná zařízení, potřebná pro užívání a zlepšování těchto pastvin.

V Podkarpatské Rusi byly čištěny poloniny od plevelů, upravovány výhodné cesty, budovány koliby pro pastýře a stáje pro dobytek; mimo to byly zlepšovány společně obhospodařované pastviny.

Roku 1935 bude pokračováno v pracích započatých v předešlém roce, zejména v úpravě přirozených pastvin v horských oblastech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a vysokohorských pastvin v Podkarpatské Rusi.

Na Slovensku a Podk. Rusi budou zakládána pastevní společenstva podle zák. čl. X/ 1913, zejména pro hospodaření na přídělech z pozemkové reformy a pečováno o řádné hospodaření na společných pastvinách. Dosud neorganisované společenské útvary pastevní budou organisovány postupně na pastevní společenstva podle zák. čl. X/1913.

V rybářství pracováno ke zvýšení domácí výroby a k zlidovění spotřeby rybího masa.

Drůbežnictví, které se blíží soběstačnosti, vyžaduje zřízení drůbežnické školy, rozmnožovacích stanic a drůbež, instruktorů.

Ve včelařství státní výzkumný ústav včelařský a včelař, organisace za dozoru ministerstva zemědělství se staraly o rozšíření a zracionalisování chovu včel.

V chovu králíků podporována akce sloužící k rozšíření chovu do širokých vrstev lidových a pro šíření spotřeby králičího masa.

Chov bource, který nutno zavésti do zemědělských podniků jako trvalou jejich součást, vyžaduje osamostatnění domácí výroby vypěstováním vlastních grainů a zpracování zámotků.

Ve správě státních ústavů pro chov koní projevuje se snaha s odborného hlediska plně zajistiti účelnost provozu těchto ústavů, odpovídající soudobé skutečné potřebě chovu koní.

Z nedostatku vlastního výcvikového ústavu pro mladé plemenné koně budou konány u jednotlivých ústavů, ovšem v měřítku přizpůsobeném nutnosti všestranného šetření, zkoušky výkonnosti koní, vedle toho, že několik vybraných jedinců plnokrevných z hřebčínu v Napajedlích jest zkoušeno též na veřejných dostihových drahách.

Hospodářství, která jsou k ústavům přičleněna, jsou vedena tak, aby bylo získáno co nejvíce potřebných krmiv, zejména pro koně z vlastní produkce.

Práce na udržování budov musí býti z důvodů úsporných omezeny na opravy jen nezbytně nutné.

Pravděpodobná potřeba plemenných hřebců na rok 1935 bude z větší části kryta materiálem vlastního chovu ze státních hřebčínů a hříbáren, a to nejen nejpočetnějším zařa-

děním hřebců mladých, ale i rigorosním posuzováním při vyřazování hřebců starých. Nákup hřebečků pro správný odchov na plemeníky jest nutno ovšem prováděti v rozsahu co největším se zřetelem ke skutečné potřebě dospělých hřebců v jednotlivých letech příštích. Nákup hřebců dospělých, jmenovitě z ciziny, má býti však zmíněnými opatřeními omezen na případy jen naprosto nutné při skutečné, prokázané potřebě.

Zpeněžování dobytka se vytvářelo v roce 1934 velmi nepříznivě pro zemědělce. Ceny skotu i vepř. bravu klesly tak, že prodejní cena loco dvůr nebyla s to krýti ani výrobní náklady.

Z tohoto důvodu bylo nutno věnovat zvýšenou pozornost a péči nejen družstevnímu a svépomocnému vykupování a zpeněžování hospodářského zvířectva, ale bylo též ještě zapotřebí přikročit k opatřením mimořádným, jako jsou akce intervenční i k organisaci vývozu hospod, zvířat, masa i masných výrobků.

Aby bylo odlehčeno přeplněným trhům dobytčím i masným v hlavních zásobovacích střediscích, bylo přikročeno k výrobě baconů a k jich vývozu do ciziny.

Na tvorbu cen bylo působeno organisováním obesílání trhů - pokud to ovšem bylo možno - a ztěžováním dopravy venku bitých vepřů.

V oboru zemědělského výzkumnictví bylo usilováno o to, aby úspornými opatřeními pracovní program příliš neutrpěl a zemědělské praxi se od výzkumnictví dostalo odpovědi na všechny naléhavé otázky, jež vyplývají z nynější krise.

Činnost výzkumnická nesla se opět třemi směry:

a) vědecké bádání, jehož úkolem jest nalezení nových, lepších a také levnějších způsobů ve výrobě zemědělské (tvorba zemědělského pokroku),

b) kontrolní činnost, spočívající ve zkoušení výrobků zemědělských a pomocných látek v zemědělství používaných (zkušebnictví) a

c) aplikace a rozšiřování nových metod a výsledků práce v praxi (šíření zemědělského pokroku, poradnictví).

V prvé skupině bylo pokračováno v pracích a pokusech směřujících k nalezení lepších způsobů obdělávání půdy, zhospodárnění hnojení na podkladě půdoznaleckých prozkumů a podrobného stanovení množství nejdůležitějších živin rostlinných v půdě.

Z oboru výroby živočišné zvláštní pozornost byla věnována využití statkové píce, chovu ovcí, dále zvelebení našeho rybářství a včelařství a regeneraci českých chovů drobného domácího zvířectva (drůbeže).

Lesnické výzkumnictví řešilo otázky onemocnění lesních půd, školkařského, přirozeného zmlazování lesa, ochrany lesa proti chorobám a škůdcům a důležité pokusy se zužitkováním dřeva (impregnace, využití v dopravnictví, těžba pryskyřice).

Z oboru vodohospodářství a kulturní techniky bylo pokračováno ve výzkumech hydropedologických a zvláště v pokusech závlahových.

K docílení rychlejšího pronikání výsledků výzkumnické práce do nejširší zemědělské veřejnosti byly při všech vhodných stanicích a pokusných objektech zemědělských zřízeny po vzoru zemědělských škol zemědělské poradny (celkem 38 zemědělských poraden). Za účelem lepšího využití prostředků a sil, zejména v činnosti pokusnické, byla prohloubena spolupráce se zemědělskými školami a jich absolventy, příkladnými hospodářstvími, pokusnickými sdruženími, odbornými korporacemi a zemědělským rozhlasem (pravidelné výzkumnické hlídky).

Zemědělské výzkumnictví jest jednou z hlavních opor zemědělského pokroku, jak to platí zejména v nynější době, kdy jest povoláno k řešení četných naléhavých úkolů, jež přináší nová orientace zemědělské výroby. Jest to v prvé řadě řešení otázek vyplývajících z plánování zemědělské výroby, jaké náhradní plodiny za přebytečné obilniny, pěstování kvalitních pícnin, olejnin a pod. Na výzkumných stanicích zemědělských bude opět přihlíženo v prvé řadě k řešení těch otázek, jež jsou naléhavé pro okolní zemědělství a zvláště malá hospodářství. Při všech pokusech bude uvažována též stránka ekonomická, která se dnes stále více uplatňuje a mnohdy převažuje stránku technickou. Poněvadž síť výzkumných objektů není možno rozšiřovati, bude využito všech možností k rozšíření plochy pro různé demonstrační pokusy, zejména statků hospodářských škol a státních statků,

V organisaci zemědělského výzkumnictví bude opět usilováno o další zhospodárnění činnosti přičleněním některých výzkumných stanic k zemědělským školám a účelnými změnami v jich dislokaci, jakož i docílení nejužšího styku s praxí.

Ve stavebním programu na rok 1935 jest hlavně vybudování rybářského a hydrobiologického ústavu v Praze, výzkumného ústavu lesnického, dobudování rybářské a hydrobiologické stanice v Lipt. Hrádku a koupě budov a pozemků výzkumných stanic zemědělských v Chrudimi a v Jičíně.

V oboru veterinář, správy vyžádalo si tlumení nákaz zvířat povinných hlášením jako v letech předcházejících mimořádné péče prováděním zákona o nákazách zvířat, číslo 177 ř. z. z r. 1909, a VII. zákonného článku z r. 1888.

Přísným dodržováním zavedených veterinárně-policejních opatření nenabyl v běžném roce mor vepřů takového rozšíření jako v roce minulém a vyskytoval se jen ojediněle.

Za účelem objasnění aetiologie zakrnělosti selat (enzootická bronchopneumonie) byly konány pokusy, kterými bylo prokázáno, že uvedená choroba jest infekční; byla zavedena vhodná opatření, aby se v zamořených chovech dále nerozšiřovala.

Proti července vepřů bylo jak obvykle prováděno ochranné očkování. Počet očkovanců byl v historických zemích v uplynulém roce větší než v roce předcházejícím. V zemi Slovenské a Podkarpatoruské se naproti tomu počet očkovaných vepřů zmenšil.

Na výzkumu "Těšínské nemoci vepřů", která stále ještě v některých oblastech ohrožuje chovy vepřů, pokračuje za podpory veterinární správy prof. Dr. Antonín Klobouk, přednosta buiatrické kliniky vysoké školy zvěrolékařské v Brně.

Po vybudování isolovaných objektů ivanovického ústavu započne se s výrobou očkovacích látek proti moru vepřů, aby i po této stránce byl náš stát soběstačný.

V jarních měsících roku 1934 bylo prováděno v zamořených oblastech hromadné ochranné očkování zvířat proti snětí slezinné osvědčenou glukosidovou vakcinou. V krajích, kde toho veřejný zájem vyžadoval, dělo se tak za podpory státu, zemí a okresů. Ve větším rozsahu stalo se tak jako obvykle v zemi Podkarpatoruské. Přes to, že jarní měsíce byly velmi teplé, vyskytla se sněť slezinná jen sporadicky.

Pro organisaci a soustavné provádění tlumení tuberkulosy byly vypracovány do nejmenších podrobností velmi obsáhlé směrnice. Organisováno tlumení chorob drůbeže, zejména moru slepic, který počátkem roku nabyl velmi povážlivého rozšíření. Vydány pokyny usměrňující tlumení furunkulosy ryb, jakož i provádění náležité desinfekce touto chorobou zamořených rybníků a použitého nářadí.

Pokusy se spalováním zdechlin zvířat uhynulých snětí slezinnou prováděné za spoluúčasti ministerstva zemědělství dokázaly, že výsledky tohoto naprosto bezpečného ničení uhynulých zvířat jsou velmi dobré a hodlá se po uvážení finančních nákladů a v rozsahu rozpočtové možnosti tento způsob neškodného odstraňování kadaverů naříditi pro každý případ uhynutí zvířete na snět slezinnou.

Veterinární správa sledujíc otázku organisace boje proti střečkovi (hypoderma bovis etlineatum), jehož larvy způsobují velké národohospodářské škody na kůžích zvířat a ztráty snížením dojivosti, jakož i zmenšení přírůstku na váze, předloží ještě osnovu vládního nařízení, týkající se povinosti neškodného ničení larev tohoto škůdce. Dále bude připravována osnova vládního nařízení, kterým bude jednotně upraven způsob vybírání poplatků za prohlídku zvířat při dopravě na železnici.

K všeobecnému prohlubování odborných vědomostí úředních a prakticky činných veterinářů zamýšlí se pořádati ve státním veterinárním ústavě v Ivanovicích na Hané dva pokračovací kursy, které účastníkům kursů podají ve zhuštěné formě přehled soudobého nazírání na řešení nejrůznějších - otázek, týkajících se všech oborů veterinární medicíny a to v prvé řadě přihlížejíc k veterinární policii, tlumení tuberkulosy skotu a nemocí ohrožujících chov mladých zvířat a drůbeže.

V roce 1935 bude uspořádáno 12 občanských podkovářských kursů, z toho dva na Slovensku.

Jako součást obchodních a plavebních smluv byla sjednána veterinární úmluva s Polskem (čís. 40/1934, Sb. z. a n. ) a s Bulharskem (čís. 66/1934 Sb. z. a n. ). S Rakouskem

provedena povšechná revise platné veterinární úmluvy na podkladě podpisového protokolu ze dne 9. dubna 1934, kterým byla nahrazena a doplněna dosavadní prohlášení a u jednání, obsažená v podpisových protokolech ze dne 4. května 1921 a případně 22. července 1927.

Dovoz zvířat, masa a zvířecích surovin ze států, s nimiž jsou sjednány veterinární úmluvy, byl povolován podle těchto úmluv. Ze zemí, s nimiž nejsou dosud uzavřeny veterinární konvence, byl dovoz povolován buď na základě všeobecně vydaných předpisů anebo za podmínek podle nákazových poměrů té které země.

Na novelisaci veterinárních předpisů obsažených v bodě 1. "Zvířata a suroviny" odd. IV., přílohy A vládního nařízení ze dne 13. prosince 1927, čís. 168 Sb. z. a n., se dále pracuje a bude o ní jednáno ve vhodné době.

Dále vydáno vládní nařízení (čís. 12/1934 Sb. z. a n. ), kterým se mění některé předpisy nařízení čís. 54. 300/1908 F. M. (uh. min. orby) o prohlídce masa. Tímto nařízením bylo zrušeno platné maďarské ustanovení o zákazu nutných porážek koní na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Zpeněžení a ochrana zemědělské výroby.

V tomto roce nabyla po nezdaru londýnské konference převahy obchodně-politická jednání bilaterální.

Vývoj událostí světových po strance multilaterální vyžadoval sice stále pozornosti a studia dokumentace, avšak konference a akce zde byly méně důležité a četné nežli v předešlých letech.

Na tomto poli koncentrovala se přípravná práce pro pravidelné konference Hospodářské Rady Malé Dohody, ve které ministerstvo zemědělství je zastoupeno jedním z pěti členů a náhradníkem. Poněvadž v těchto prvých zasedáních šlo o položení základů k hospodářské spolupráci států Malé Dohody, vyžádaly si tyto porady obsáhlých dokumentačních přípravných prací tím spíše, že těžisko porad jest do značné míry na poli zemědělském.

V oboru jednání bilaterálního upraven byl v prvé řadě náš poměr k Polsku dojednáním obchodní smlouvy čsl. -polské. Dále bylo jednáno o úpravě našich obchodně - politických styků s Maďarskem a Rakouskem, které jsou komplikovány značně úmluvami, uzavřenými mezi těmito státy a Itálií. Bylo jednáno též o zcela nebo částečně nové úpravě našich obchodně - politických styků s Belgií, Dánskem, Itálií, Francií, Holandskem, Tureckem, Finskem, Litvou, Lotyšskem, Albánií a některými štáty zámořskými.

Přirozeně jednáno bylo též o našem obchodně - politickém poměru ke státům malodohodovým v rámci hospodářské Rady Malé Dohody.

Ministerstvo zemědělství sledovalo systematicky vývoj obchodně - politických a hospodářských poměrů v cizině, pokračovalo ve vydávání francouzského informačního bulletinu a spolupracovalo úzce s čsl. Zemědělskou Akademií a jinými zemědělskými korporacemi. Hospodářská informační služba též zpracovávala časové přehledy hlavních světových burs na obilniny.

Třebas lze v některých oblastech světového hospodářství pozorovati jisté oživení a tím zmírnění všeobecné hospodářské krise, přece nelze ještě pro blízkou dobu počítati s větší stabilitou hospodářských styků mezinárodních. Naopak nové problémy se vynořují, činí se pokusy nových hospodářských seskupení, což vyžaduje, aby i pro budoucnost byla obchodně-politickým akcím věnována zvýšená pozornost.

Ministerstvo zemědělství považuje za svoji povinnost pokračovati ve sbírání a upravování informací o zahraničním zemědělství, v jejich kritickém studiu a informování příslušných kruhů domácích.

K za bezpečení zemědělské výroby rostlinné i živočišné zvýšenou celní ochranou upraven celní sazebník a řešena otázka zhodnocení sklizně obilí v roce 1933-34 mimořádně vydatné zřízením intervenčního fondu. Vládním nařízením ze dne 13. července 1934, č. 137 Sb. z. a n. o úpravě obchodu s obilím, moukou a mlýnskými výrobky a některými krmivy byl zajištěn a usměrněn na dobu účinnosti, t. j. do 30. června 1937, odbyt a ceny domácího obilí (pšenice, žita, ječmene, ovsa a

kukuřice všeho druhu). Podle tohoto nařízení přísluší výhradní právo výkupu, dovozu, vývozu a prodeje obilí, mlýn. výrobků a některých krmiv "československé obilní společnosti".

K doplnění činnosti legislativní sluší ještě uvésti tyto právní normy, na nichž min. zem. pracovalo:

1. Vlád. nař. č. 7/1934 Sb. z. a n. o dopravě a prodeji lovné zvěře užitkové.

2. Vlád. nař. č. 27/1934 Sb. z. a n. o opatřeních proti bezdůvodnému zdražování (spolu s min. vnitra).

3. Zák. č. 33/1934 Sb. z. a n. o dočasných opatřeních v exekučním a konkursním řízení proti zemědělcům (předložilo min. spravedlnosti na základě zdejšího návrhu).

4. Vlád. nař. č. 51/1934 Sb. z. a n. o některých opatřeních, týkajících se výroby a prodeje umělých tuků jedlých a prováděcí nařízení k němu č. 67 a 68/1934 Sb. z. a n.

5. Vlád. nař. č. 75/1934 Sb. z. a n. o výrobě mléka a výrobků z mléka a obchodu s těmito potravinami.

6. Vlád. nař. č. 76/1934 Sb. z. a n. o stanovení pevných cen mléka a smetany.

7. Vlád. nař. č. 81/1934 Sb. z. a n., kterým se odkládá doba splatnosti obilních zástavních listů (spolu s ministerstvem financí).

8. Zákon č. 89/1934 Sb. z. a n. o povinném známkování chmele a úpravě rozsahu pěstování chmele a nařízení ze dne 13. července 1934, č. 161 Sb. z. a n.

9. Zákon č. 94/1934 Sb. z. a n. o srovnávacích fondech mléčných a vlád. nařízení ze dne 13. července 1934, č. 151 Sb. z. a n.

10. Vlád. nařízení ze dne 13. července 1934, č. 186 Sb. z. a n. o některých opatřeních, týkajících se chovu a výkrmu vepřového dobytka.

11. Vlád. nař. ze dne 13. 7. 1934, č. 142 Sb. z. a n. o dalších dočasných opatřeních při vymáhání pohledávek proti zemědělcům a nezaměstnaným v okresích zvlášť těžce postižených neúrodou.

12. Příprava osnovy zákona honebního.

13. Spolupráce na osnově jednotného zákona lesního.

14. účast na parlamentních projednáních osnovy zákona o ochraně polního majetku a osnovy zákona o stráži zemědělské (v zemědělském výboru dosud neukončeno).

15. Předběžné šetření pro konečné řešení otázky pastvin v zemích Slovenské a Podkarpatoruské.

16. Statistická šetření v oboru zákona o zástavních obilních listech a veřejných obilních skladištích.

17. Statistická šetření v oboru vládního nařízení o registraci obchodů s obilím.

18. Směrnice a stanovy pro dřevařský syndikát k provedení vl. nař. č. 170/33.

Komise pro vypracování osnovy jednotného vodního zákona dokončuje svoje práce, takže v roce 1935 bude možno zahájiti předběžné jednání o této osnově.

Lesní politika a policie.

V tomto oboru působnosti obstarává min. zemědělství všeobecný státní dohled nad lesy podle lesních zákonů, správu lesů urbariálních a jiné společenské držby na Slovensku a Podkarpatské Rusi podle zák. čl. XIX/1898, zkouší a schvaluje hospodářské plány (programy) a provádí revise podle zákona č. 37/1928 a vlád. nař. č. 97/1930 Sb. z. a n.

Neustálý pokles cen dříví, který činil v r. 1933 asi polovinu cen předválečných, byl příčinou vydání vládního nařízení č. 170/1933 Sb. z. a n. o mimořádné úpravě těžby dřeva a úpravě lesního a dřevařského hospodářství, kterým se roční těžba, stanovená nebo povolená podle §§ l až 6 zák. č. 37 /1928 Sb. z. a n., snižuje v hospodářských letech 1933/34 a 1934/35 na 50% a zřizuje se Dřevařský syndikát, který zahájil svou činnost prozatím za účasti zástupců zúčastněných ministerstev (Vnitra, financí, obchodu, sociální péče, zahraničních věcí a zemědělství) a za spolupráce s poradním sborem, v němž jsou zúčastněna zájmová odvětví.

V této činnosti bude pokračováno i v roce příštím, ale od veškeré snah této služby bude nutno z důvodů úsporných v roce 1935 upustiti.

Celkové výdaje ministerstva zemědělství bez ústředního ředitelství státních lesů a statků (tit. 1 § 3) preliminují se na rok

pých zvelebovacích

1935 částkou ...................

181, 032. 600 Kč.

Rozpočet na rok 1934 činí ...............

182, 345. 100 Kč.

Jest tudíž návrh rozpočtu na rok 1935 oproti rozpočtu na rok 1934

 

nižší o ......................

1, 312. 500 Kč.

Příjmy preliminují se na rok 1935 částkou ......

8, 580. 100 Kč

v roce 1934 částkou .................

9, 514. 500 Kč

jsou tudíž menší o ..................

934. 400 Kč.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP