V oboru odborných škol pro ženská povolání bylo v r. 1934 povoleno zřízeni nových škol jen v případě, kde povolení nevyžadovalo žádného nákladu ze státních peněz. Zákonem ze dne 11. července 1934, č. 166 Sb. z. a n. byla prodloužena lhůta k postátnění učitelstva odborných škol pro ženská povolání do konce r. 1940. Po vydání nového organisačního postupu chystají se nové učebné osnovy pro všechny školní typy odborných škol pro ženská povolání; připravuje se otevření zvláštní školy pro správkyně dietních kuchyň a pořádání kursů pro další odborné vzdělání učitelstva.

Pro živnostenské pokračovací (učňovské) školy byly v r. 1934 postaveny nové vlastní budovy v Klatovech, v Č. Třebové, Semitech, ve Velkém Meziříčí a ve Velké Bíteši, v této akci bude i nadále pokračováno, při čemž příspěvky stavebníkům budou od r. 1935 poskytovány z Fondu živnostenských pokračovacích (učňovských) škol, pro nějž byla na rok 1935 ve III. skupině státního rozpočtu zařazena částka 2, 000. 000 Kč jako podíl z výnosu pokut za živnostenské přestupky. Pokračováno ve zřizování obvodových odborných pokračovacích škol, v jichž okolí byly rušeny všeobecné pokračovací školy. Pro odborné pokračovací školy pro obchodní živnosti byla vypracována nová normální učebná osnova, čímž vypracování nových učebných osnov bylo dokončeno.

Vysoké školy.

V oboru vysokého školství bylo vydáno vládní nařízení ze dne 27. září 1934, č. 210 Sb. z. a n., kterým se provádí zákon ze dne 10. dubna 1934, č. 69 Sb. z. a n. o zřízení bohoslovecké fakulty evangelické v Bratislavě a kterým byl vydán její statut a studijní předpisy. Jedná se o aktivování katolické bohoslovecké fakulty na Slovensku, projednává se nařízení o poměru obou pražských universit, jakož i úprava studijních poplatků na vysokých školách. Byly doplněny směrnice pro osvobozování posluchačstva od školného na vysokých školách technických a nově upraveny směrnice pro přijímání posluchačů, zejména cizích státních příslušníků na vysokých školách vůbec.

Reforma studia zvěrolékařského je v konečném stadiu a projednávají se dále reformy studia lékařského a lékárnického; připravuje se k projednání reforma studia architektury a pozemního stavitelství, zemědělského a lesního inženýrství a pojistné techniky. Byl vydán za součinnosti ministerstva školství a národní osvěty nový dodatkový řád o civilních technicích, kterým byla přiznána dalším kategoriím absolventů vysokých škol technických možnost, aby nabyli oprávnění civilních inženýrů. Projednává se úprava předpisů o stavebních a elektrotechnických živnostech. U všech vědeckých ústavů zejména autorisovaných projednávají se nové organisační úpravy změnami organisačních a jednacích řádů, zvláště co do hospodářské stránky.

školská správa věnuje zvýšené úsilí vnitřní organisaci vysokoškolských ústavů ve směru racionalisace a provedla v tom směru řadu opatření. Knihovna obou pražských vysokých škol technických přestěhuje se právě do nově upravených místností v Klementinu, kde tedy budou nyní soustředěny všechny pražské státní vědecké knihovny. Novostavba dalšího objektu českého vysokého učení technického v Praze-Dejvicích bude počátkem studijního roku 1935/36 dána podle dnešních proposic do provozu. Novostavba zemědělského odboru pražské německé vysoké školy technické v Děčíně-Libverdě je již od počátku tohoto školního roku v provozu. Projednává se úprava poměru klinik k zemské nemocnici v Brně a připravuje se jednání o nové úpravě poměrů klinik umístěných v zemských humanitních ústavech v Praze. Chýlí se již ke konci přípravy stavebního programu pražských klinik pro řešení nápravy stísněných lokalitních poměrů ve Všeobecné nemocnici v Praze.

Během r. 1934 byla obsazena řada uprázdněných i nových stolic.

školské a kulturní styky s cizinou.

V oboru školských a kulturních styků s cizinou snaží se ministerstvo školství a národní osvěty i při snížení rozpočtových prostředků udržeti a uskutečňovati svůj posavadní program. Udržuje styk se všemi kulturními národy a provádí praktické důsledky školských

a kulturních úmluv s Francií, Jugoslávií, Rumunskem a Bulharskem a snaží se o přátelské styky se štáty, s nimiž hodlá kulturní konvence uzavříti. Pracuje společně s institucemi zaručujícími možnost účelné mezinárodní spolupráce duševní. Na základě mezinárodní reciprocity věnuje se přiměřená péče formování naší studující mládeže pobytem v cizině a cizích státních příslušníků pobytem u nás, aby se tak dosáhlo vzájemného obohacení a sblížení národních kultur.

Do oboru kulturních styků s cizinou spadá také organisace a péče o kulturní a školské instituce čsl. krajanů v cizině.

V roce 1935 hodlá ministerstvo školství a národní osvěty v dosavadním svém programu pokračovati, při čemž bude intensivněji pracováno k navázání školských a kulturních styků s Ruskem.

Sociální péče o studentstvo.

Důsledky stísněných hospodářských poměrů a trvající nezaměstnanost vynucují stále naléhavější potřebu pomoci v jednotlivých případech i podpory institucím, které působí v tomto oboru. Zpřísněním podmínek předepsaných konkursy pro udělení stipendií, stipendijních míst v kolejích a internátech se provádí důsledný výběr těch, kteří bez podpory by musili studií zanechati přes to, že prokázali dosavadním úspěšným studiem a průkazem o majetkových poměrech, že podpory zasluhují a potřebují. Instituce sociální péče o studentstvo (koleje, mensy, internáty, studentské domovy a pod. ) podařilo se zachrániti pro jejich funkci tím, že již v době hospodářské prosperity byly postaveny na základnu hospodářské soběstačnosti a ministerstvo školství a národní osvěty se důsledně snaží o dodržování této zásady. Jejich sociální působení je pak umožňováno stipendijními místy a slevami, hrazenými ze státního rozpočtu na podkladě prozkoumávaných individuelních žádostí s průkazy o nemajetnosti a studijním prospěchu. Snižování příslušných položek má ovšem za následek jednak to, že se zmenšuje sociální funkce těchto institucí, po případě, což může míti v dohledné době vážné důsledky, začínají se ponenáhlu spotřebovávati zajišťovací reservy, pocházející z doby hospodářské prosperity.

Ochrana památek, archivnictví, vědy historické a musejnictví.

V roce 1934 věnována byla vedle běžných administrativních opatření hlavní pozornost věcem legislativním (památkový zákon) a organisačním (nový statut Státního archeologického ústavu, změna učební osnovy Státní archivní školy, přemístění některých ústavů, soupisy památek, zřizování dalších reservací, ochranářská součinnost při pozemkové reformě a pod. ). Rozpočet snížený proti roku 1933 o téměř 1, 400. 000 Kč omezil ovšem činnost ministerstva i podřízených úřadů a ústavů jen na nejnutnější zásahy v oboru praktické ochrany památek, což se jevilo zejména při udělování různých subvencí a při nákupech pro sbírky starého umění.

V roce 1935, kdy snižuje se titul 9. o dalších čtvrt milionu korun čsl., bude ovšem nutný praktickou péčí o památky doma i v cizině, o Státní galerii, musea, archivy, historické edice, odborné společnosti i publikace udržovati s největším napětím na letošní úrovni. Vedle toho ovšem bude postupně věnována příslušná pozornost dalším věcem legislativním a organisačním v mezích daného rozpočtu.

Umění.

Omezený úvěr dovoloval hmotně pečovati pouze o ústavy, instituce a zařízení zcela základní. V individuelní péči o jednotlivé zasloužilé spisovatele a umělce pomáháno alespoň sociálně nejslabším jednak příspěvky na starobní a invalidní pojištěni, jednak životními příspěvky.

Vzpomenuto bylo jubilejí a životního díla významných osobností světa uměleckého. Instituce státních cen byla ovšem i nadále při omezených prostředcích udržována a dobudována.

V oboru státní péče o literaturu byly dále podporovány aspoň nejvýznamější instituce spisovatelské. Nově se pracuje na přípravách ku provádění zákona č. 126/33 Sb. z. a n.

V divadelnictví se vyvíjela mimořádná pece, vynucená krisí divadel a pronikavou restrikcí státního rozpočtu, takže se omezila na hmotné zabezpečeni Slovenského Národního divadla v Bratislavě a na jisté podporování Zemského divadla v Brně a Německého divadla v Praze. Podpory ostatním divadlům a podpory nebo příspěvky dramatikům, hercům a režisérům bylo nutno z důvodů rozpočtových jednak zastaviti vůbec, jednak omeziti na minimum. Vypracován a předložen byl návrh zákona na zřízení divadelního fondu.

V oboru státní péče o umění hudební bylo nutno na státních konservatořích z důvodů úsporných omeziti vyučování některým předmětům vedlejšími učiteli. Několik systemisovaných míst profesorských bylo definitivně obsazeno, mezi nimi místo mimořádného profesora na mistrovské škole státní konservatoře hudby v Praze pro klavírní hru a místo profesora skladby pro hudbu čtvrttónovou. Usilováno bylo o zabezpečení trvalého umístění obou konservatoří, které jsou dosud umístěny prozatímně. Podporována byla výměna kulturních statků styky s jinými ústavy.

Subvencemi bylo pečováno o trvalé finanční zabezpečení české filharmonie v Praze. Udělena byla státní cena z hudby. Z důvodů úsporných bylo třeba omeziti ostatní péči o hudební umění téměř jen na morální podporu.

V soukromém uměleckém školství hudebním byly hmotně podporovány německá hudební akademie v Praze a hudební a dramatická akademie v Bratislavě. Naproti tomu odpadlo téměř vůbec pro nedostatek úvěru hmotné podporování všech ostatních hudebních škol.

Ve státním uměleckém školství výtvarném je třeba připomenouti zvýšený rozsah a vyšší úroveň výročních výstav a umožnění exkursí žactva. Vydán byl organisační statut a studijní předpisy akademie výtvarných umění v Praze.

V příštím období bude usilováno o to, aby byla nejen zachována, nýbrž i zvýšena úroveň uměleckého školství, hlavně obsazením volných definitivních míst profesorských, čímž by částečně byly překonány nesnáze, spojené s ustanovováním vedlejších učitelů.

Státní konservatoř v Praze bude umístěna v nové budově bývalého chemického ústavu, čímž budou ukončeny její dosavadní nesnáze ubytovací, nedostatek vhodných učeben a cvičebních místností.

Ve výtvarnictví třeba uvésti soustavnou péči o podnícení umělecké tvorby novými úkoly. Na podporu portrétního umění bylo pamatováno tím, že byly objednány podobizny významných osobností. Pokračováno bylo dalšími objednávkami obrazů význačných míst a zachycování monumentality a významnosti naší vlasti. Pokračováno bylo ve vypracování modelů pro sousoší na Karlové mostě. Zakoupením významných děl podpořeni byli umělci právě tak jako byl obohacen majetek státu. Podpory jednotlivým institucím a podpory nebo příspěvky jednotlivcům bylo nutno z důvodů rozpočtových pronikavě omeziti. Přece Však byly alespoň v nejnaléhavějších případech poskytnuty příspěvky na usnadnění činnosti tvůrčí a odborného studia. Jubilejí a životního díla význačných osobností bylo příslušným způsobem vzpomenuto. Podporována byla cílevědomá činnost publikační zakupováním děl, jichž věnováním školám a knihovnám umožňovalo proniknutí v nejširší známost.

V oboru výstavnictví byla uskutečněna alespoň čsl. účast na II. mezinárodní výstavě církevního umění v Římě, na XIX. mezinárodní výstavě umělecké v Benátkách, uspořádána byla výstava čsl. umění moderního ve Vídni a zahájena byla jednání o uskutečnění výstavy čsl. umění v Americe a o výstavu čsl. uměleckého průmyslu v Amsterodame. V dohodě se zúčastněnými ministerstvy byla také připravována čsl. účast na světové výstavě v Bruselu.

Pro příští rok bude pokračováno v činnosti obdobného rázu.

Lidová výchova.

Prostředky tohoto titulu jsou určeny pro 625 okresních a městských osvětových sborů, pro 25 zemských a krajských ústředí osvětových sborů, pro 27 vyšších škol lido-

vých, pro osvětové organisace a korporace pro 17. 000 veřejných knihoven obecních, pro lidovýchovné publikace, na podporu osvětové kinematografie a pro státní diapositivový a filmový ústav, jehož příjmy vracejí státní pokladně 30% nákladů na něj vynaložených.

Péče o tyto potřeby, uložená státu zákony číslo 67/1919 Sb. z. a n. o lidových kursech občanské výchovy, číslo 430/1919 Sb. z. a n. o veřejných knihovnách obecních, a číslo 80/1920 Sb. z. a m, o pamětních knihách obecních, může býti při daném úvěru prováděna pouze v minimálním rozsahu.

Kultus.

Rozvrh rozpočtového návrhu pro kultus zůstává v podstatě týž, jako roku minulého, až na menší jeho rozšíření (zvl. o nové dva paragrafy), směřující k větší specifikaci výdajů, které jsou preliminovány v nejmenší přípustné míře.

Z výdajů, k nimž je většinou zákonitá povinnost, připadá opět největší část na platy a dotace podle zák. č. 103 a 122/1926 Sb. z. a n., podle vlád. nařízení čís. 124/1928 Sb. z. a n., podle zák. čís. 70/1930 Sb. z. a n., podle vlád. nař. č. 99/1930 Sb. z, a n., podle zák. č. 204/1932 Sb. z. a n. a podle vlád. nařízení č. 252/1933 Sb. z. a n.

Na úhradu potřeb kultu katolického přispívá ovšem též duchovenstvo a katolické korporace příspěvky podle zákona č. 51/1874 ř. z. a podle zák. čl. XIII/1909. Nová úprava těchto příspěvků se zřením k nynějším poměrům se právě projednává.

činnost ministerstva školství a národní osvěty v oboru kultu katolického sleduje cíle, vytčené v předešlých letech.

V 1. pol. 1934 bylo pokračováno v pracích, které směřují ke konsolidaci poměrů mezi státem a církví. Pokud jde o modus vivendi, byly skončeny hlavní práce, souvisící s návrhem na jeho provedení. První skupina návrhů (stanovení dotací slovenských a podkarpatoruských katolických diecésí) byla ministerstvem zahraničních věcí předložena dne 24. prosince 1933 Vatikánu. Druhá skupina návrhů (uspořádání majetkových poměrů býv. rakouské části arcidiecése vratislavské) byla ve formě protokolární dohody ze dne 10. dubna 1934, sjednané mezi zmocněnci arcibiskupa vratislavského a zmocněnci vlády RČS, resp. arcibiskupství olomouckého, dodána Vatikánu dne 22. května 1934. Zároveň byly dokončeny pro zahraniční ministerstvo práce, spojené s provedením čl. III. modu vivendi stran řádů a kongregací. Jako doplněk ke čl. IV. modu vivendi (jmenování arcibiskupů, diecésních biskupů, koadjutorů cum iure successionis a armádního ordináře) byly formulovány pro potřebné nové jednání s Vatikánem další požadavky ministerstva školství a národní osvěty o součinnosti státní správy kultové při jmenování členů všech kapitul (metropolitních, kathedrálních a kolegiátních). Konečně byly stipulovány zdejší požadavky pro účast na jmenování světících biskupů, generálních vikářů, opatů a provinciálů.

Usnesení vlády ze dne 26. ledna, 1924 o výkonu dozoru nad zachováním intengrity církevního majetku v ČSR s hlediska zbavení vlády agendy podřízenějšího rázu vedlo k tomu, že byl vydán souhrnný normativní výnos o způsobu předkládání spisů a o náležitostech návrhů, týkajících se zcizení a zavazení majetku církve katolické.

Z další činnosti ministerstva školství a národní osvěty v oboru správy kultové bylo by uvésti zejména schválení nové ústavy československé církve, systemisování duchovních míst u jednotlivých církví, jednáni s vedením augsburské církve evangelické ve vých. Slezsku o jazyk v církevní agendě a ve vyučování náboženství, neustálé změny v obvodech náboženských obcí jednotlivých církví, zejména církve československé atd.

Nově projednává se návrh nové ústavy reformované církve na Slovensku a Podkarpatské Rusi a připravuje se návrh ústavy pravoslavné církve na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Kapitola II. Ministerstvo zemědělství.

Zemědělské školy.

Hospodářské poměry zemědělské výroby a současná úsporná opatření ve státní správě nedovolily další rozšíření počtu zemědělských škol, ač na Slovensku a Podkarpatské Rusi jest nedostatek nižších hospodářských a hospodyňských škol pro vzdělání rolnického dorostu.

Za toho stavu bylo nutno využíti možnosti účelné spolupráce zemědělského školství a zemědělského výzkumnictví a proto připojena státní pokusná zahrada v Bratislavě k státním zemědělským školám v Eberhartu a státní výzkumný objekt v Barci u Košic spojen se statkem státní vyšší hospodářské školy v Košicích. Tato druhá reorganisace umožnila přeměnu státní jednoroční hospodářské školy v Košicích na jednoroční hospodyňskou školu s umístěním v uvolněném objektu v Barci.

Některé nižší hospodářské školy na Slovensku a Podkarpatské Rusi se částečně specialisují, přizpůsobujíce se dokonaleji převládajícím směrům zemědělské výroby v okolí školy. Rolnická škola v Březně přihlíží důkladněji k dobytkářství a mlékařství, v Oravském Podzámku k pastvinářství a pícninářství. Za finanční podpory zemské a okresní samosprávy provedeny ještě v roce 1934 nezbytné úpravy požárem poškozené školní budovy v Niž. Vereckách, kamž přesídlí znovu z Mukačeva státní škola vrchovinského a poloninského hospodaření.

Nové předpisy o zkouškách učitelské způsobilosti pro profesory vyšších a nižších hospodářských škol přihlížejí k dokonalé přípravě pedagogicko - didaktické a umožňují úspěšnější zdravou specialisaci profesorů, což jest zvlášť důležité pro vyšší hospodářské školy.

V roce 1934 v mezích snížených prostředků a za finanční podpory zemské a okresní samosprávy bylo pokračováno ve stavbě školní budovy pro státní odbornou školu hospodářskou v Michalovcích, dokončena novostavba školní budovy pro rolnickou školu v Turč. Sv. Martině, kamž byla přeložena z nevyhovujícího nájmu v Záturčí, pro státní odbornou školu hospodářskou v Trnavě získány pozemky jako první etapa pro řádné vybudování školy, při státní hospodyňské škole ve Skalici se staví drůbežárna s vepřínem, zahájeny přípravy ke stavbě stanice na zužitkování ovoce při státní vinařsko-ovocnické škole v Modré.

Pro hájenskou školu na Podkarpatské Rusi podařilo se získati nájmem poněkud uspokojivé provisorium ve Svalavě, kamž byla škola přeložena z Užhorodu. Podporou zemské samosprávy bylo zároveň získáno pro školu u Svalavy polesí, které dosud postrádala.

Vedle nejdůležitějších a hlavních úkolů vychovávati žáky ve třídě, plní zemědělské školy stejně důležité poslání šiřitele zemědělského pokroku ve svém okolí. Poradny zřízené u všech zemědělských škol z učitelských sborů, odborníků a praktiků při zastoupení místních zemědělských korporací a hospodářských družstev určují hospodářský program, který je předpokladem a podmínkou zdaru připravovaného plánování v zemědělské výrobě.

Organisaci poraden doplňují zemské poradní sbory pro usměrnění činnosti s hlediska celozemského a říšský poradní sbor, který bude určovati celostátní pracovní program.

široké kruhy zemědělské chápou správně význam tohoto školství, čehož je dokladem návštěva, která za těžké krise a současného vlivu depopulace válečných ročníků neklesla v průměru pod 18 žáků na třídu a ve školním roce 1933/34 projevuje tendenci vzestupnou.

Nová organisace způsobu vzdělání učitelů lidových škol hospodářských v kursech při hospodářských školách ve feriální dny, jež potrvají 1-2 roky bude levnější a může v mnohém směru poskytnouti účastníkům kursu dokonalejší přehled v zemědělských naukách i v praksi.

K programu činnosti v oboru zemědělského školství v roce 1935 třeba uvésti:

Připravuje se další reorganisace zemědělského školství, spočívající v dokonalém a účelném využití stávajících školních objektů a personálu škol k účelům vyučovacím, k poradnictví i v zemědělském výzkumnictví.

Ministerstvo zemědělství v mezích finančních prostředků chce urychleně spláceti nedoplatky státních stavebních příspěvků školám soukromým a kuratoriálním, které jsou finančně v kritické situaci. Mnohé státní školy bude třeba zdokonaliti a dobudovati. Tak se dokončí stavba školní budovy v Michalovcích, zahájí přípravy k novostavbě školních budov ve Svalavě, v Holiči, Liptovském Hrádku a Trnavě.

Dále je v programu založení dalších nových lidových škol hospodářských, jež při nepatrném nákladu jsou velkého významu kulturního, sociálního i hospodářského.

Odborná organisace.

V roce 1934 vybudována byla Expositura zemědělské rady pro Slovensko v Košicích a ve východním Slovensku zřízeny 3 exponované kanceláře zemědělské rady, čímž opatřena byla pro zemědělskou veřejnost východního Slovenska možnost častého a bezprostředního styku s touto důležitou organisací.

V zemi Podkarpatoruské dokončena byla reorganisace Zemědělské komory pro zemi Podkarpatoruskou se sídlem v Užhorodě, která tu vykonává funkci zemědělské rady. Instituce tato byla zveřejněna tím, že ministr zemědělství jmenuje a odvolává předsedu a vládního komisaře, čímž jest ministerstvu zemědělství zaručen potřebný vliv.

V zemědělském družstevnictví v mezích rozpočtových možností poskytnuty byly příspěvky na snížení investičního nákladu skladištních družstev, aby skladiště vyhovovala dnešním požadavkům a aby provoz jich byl usnadněn. Proplacena byla splátka na státní vklady a zařizovací podpory pro rolnické vzájemné pokladnice na Slovensku, které Svaz rolnických vzájemných pokladnic v Bratislavě opatřil zápůjčkou za záruky ministra financí.

Rolnické vzájemné pokladnice na Slovensku v počtu 77 vykazují členů 89. 897, členské podíly 12, 087. 000 Kč, reservní fondy 10, 288. 000 Kč, vklady 374, 853. 000 Kč, zápůjčky 398, 128. 000 Kč. Čtyři pokladnice na Podk. Rusi čítají 5. 265 členů, 250. 000 Kč reservních fondů, 15, 000. 000 Kč vkladů, 15, 500. 000 Kč zápůjček.

Aby mohla býti využita výhoda daná částí II. zákona ze dne 28. června 1983, č. 107 Sb. z. a n., o obilních zástavních listech a o veřejných obilních skladištích, učinilo ministerstvo zemědělství potřebné kroky k opatření prostředků nutných k výstavbě veřejných obilních skladišť na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde je nedostatek uskladňovacího prostoru vyhovujícího předpisům cit. zákona.

Důsledky hospodářské krise jevící se v nízkých cenách zemědělských výrobků a dokonce v nemožnosti jich odbytu, dolehly na zemědělce tak těžce, že ministerstvo zemědělství přikročilo v zájmu udržení hospodářské existence zemědělců k vypracování osnovy zákona o pomoci zadluženým zemědělcům. Návrh tento řeší pomoc s vhodnou úpravou zemědělských dluhů.

V rekonstrukční akci družstevních lihovarů souvisejících s pozemkovou reformou postupováno bylo stejně jako v letech dřívějších a podporovány především lihovary na Slovensku, kde združstevnění lihovarů v důsledku pozdější pozemkové reformy jest pomalejší.

Revisní činnost svěřená zákonnými předpisy družstevním svazům zemědělským prováděna byla velmi intensivně.

V roce 1935 má býti působnost zemědělské rady pro Slovensko rozšířena o instruktora pro pěstování tabáku, a vybudováno při této oddělení lesnické.

V zemědělském družstevnictví hodlá ministerstvo zemědělství pokračovati v podpoře investiční činnosti, zejména u družstev skladištních, aby vyhovovala předpisům zákona č. 107/1933 Sb. z. a n. o obilních zástavních listech a o veřejných obilních skladištích a mohla prováděti úkoly zákonem tímto jim svěřené.

Sociální péče o zemědělce.

Vzhledem ke katastrofálním škodám způsobeným roku 1934 na hospodářských kulturách enormním suchem nutno bylo uspořádati rozsáhlé pomocné akce na zabránění hladu, na záchranu produkce živočišné u na zajištění sklizně roku 1935.

Zemědělským úřadům práce na Slovensku a Podk. Rusi, podléhajícím ministerstvu zemědělství, podařilo se přes veškeré úsilí opatřiti do konce května 1934 práci jen asi 21. 869 sezónním zemědělským a lesním dělníkům a zemědělské čeledi na Slovensku a Podk. Rusi. Jedině u čeledi počet zprostředkovaných míst do historických zemí stoupl. V ostatních směrech dlužno také v roce 1934 počítati s dalším poklesem zprostředkovaných míst proti létům předešlým. Jmenovitě značně poklesl počet sezónního zemědělského dělnictva zprostředkovaného v samotném Slovensku a do ciziny. Bude snahou ministerstva zemědělství a podřízených zemědělských úřadů práce na Slovensku a Podkarpatské Rusi, aby v roce 1935 počet zprostředkovaného slovenského sezónního zemědělského dělnictva a jmenovitě čeledě stoupl.

úrazové pojištění zemědělských dělníků na Slovensku a Podk. Rusi provádí s úspěchem při nízkých sazbách Slovenská pokladnice pro zemědělské dělnictvo v Bratislavě pod dozorem ministerstva zemědělství, úrazům snaží se tato pojišťovna zabrániti vydáváním a rozšiřováním výstražných plakátů.

úkolem této úrazové pojišťovny v roce 1935 bude rozšířiti okruh svých pojištěnců, pokud možno na všecky osoby, které tomuto úrazovému pojištění podléhají.

Vodní hospodářství a kulturní technika.

V oboru vodohospodářských meliorací počítá celkový stavebně finanční program na území celé republiky v roce 1934 se stavebním nákladem 192. 27 mil. Kč, a to v zemi české 64. 46 mil. Kč, v zemi Moravskoslezské 66. 3 mil. Kč, v zemi Slovenské 50. 25 mil. Kč a v zemi Podkarpatoruské 11. 26 mil. Kč. Podle druhu prací připadá na stavby regulační a zahrazovací 112. 61 mil. Kč, na plošné meliorace 35. 2 mil. Kč a má vodovody a odvodnění obcí 44. 46 mil. Kč.

Při sestavování stavebně finančního programu bylo třeba bráti ohled na podstatné snížení dotací státního fondu pro vodohospodářské meliorace, provedené v státním rozpočtu na tento rok, jakož i na snížení příslušných položek v rozpočtech jednotlivých zemí. Běžné příjmy státního fondu pro vodohospodářské meliorace byly na rok 1934 sníženy tak, že příděl ze státní pokladny u části fondu A (úprava vodních toků, hrazení bystřin, ochranné hráze proti povodním a retenční nádrže) činí jen 26 mil. Kč a u části B (plošné meliorace, zásobení obcí vodou a odvodnění obcí) jen 16 mil. Kč. Také půjčka, uzavřená fondem u ústřední sociální pojišťovny, je v tomto roce jen 20 mil. Kč oproti loňské 25 mil. Kč. Jedině tím, že větší část z poskytnutého přídělu z půjčky práce může býti upotřebena v roce 1834 a rozšířena na větší počet staveb nově zahájených, bylo umožněno v části A fondu, že aspoň neodkladné stavby mohly býti pojaty do programu. Poněvadž pak bylo třeba přihlížeti v prvé řadě k pokračování už rozestavěných prací, musily býti podrobeny pečlivému výběru z nových staveb jen ty nejnaléhavější.

Třeba zdůrazniti, že provádění staveb vodohospodářských meliorací, při nichž 60 až 80 % nákladů připadá na mzdy dělnické, přispívá podstatnou měrou k čelení nezaměstnanosti dělnictva ve velmi četných krajích, neboť stavby ty rozděleny jsou po všech oblastech republiky a mohou se prováděti v značné části i v období zimním, kdy jiné práce stavební musí se omezovati nebo úplně zastavovati.

V roce 1935 bude činnost při stavbách vodohospodářských meliorací směřovati hlavně k pokračování nebo dokončení započatých již staveb a teprve podle vývoje hospodářských poměrů i k provádění staveb nových. Podrobný stavebně-finanční program na rok 1985 bude lze sjednati teprve počátkem roku 1935.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP