2.
Jak již v úvodu bylo naznačeno, svízelné hospodářské poměry projevily se neblahým účinkem i v cizím zákonodárství a došlo i tam k různým podstatným změnám. V tomto směru poukazuje se zejména na nouzové nařízení v Německu z 26. července 1930, jímž proveden pronikavý zásah do dávkových ustanovení, zejména zavedením příplatku na léky a léčiva a byly omezeny různé dříve poskytované statutární dávky.
I u nás, nemá-li dojíti k úplnému rozvratu nemocenských pojišťoven, a mají-li nemocenské pojišťovny zůstati pilíři našeho národního zdraví, nezbývá než usilovati o změnu zákona.
Příjmy nemocenských pojišťoven musí býti upraveny, ale poněvadž není možno s ohledem na výrobu i na dnešní snížené výdělky pojištěnců zvětšovati je dalším zvýšením pojistného v takové míře, aby finanční rovnováha pojišťoven byla udržena, nezbývá, než se smířiti s tím, že se sníží náklady nemocenského pojištění.
Snížení nákladů na léčebnou péči bylo by možno dosíci tím, že by se zkrátila dnešní jednoroční podpůrci doba, odstranila nebo zkrátila ochranná lhůta po výstupu ze zaměstnání (§ 97), nebo že by se zákonem omezilo léčení odborné, zejména ústavní, dále tím, že by se zavedly zvláštní příplatky pojištěnců za poskytování lékařské pomoci a léků (ticket modérateur), a konečně tím, že by se omezil okruh rodinných příslušníků. Všechna tato opatření - kromě určitého omezení okruhu rodinných příslušníků - nelze však považovati za účelná, poněvadž by tím lidové zdraví utrpělo velkou škodu.
Zavedení poukázek k lékařům s určitým příplatkem, jak to bylo provedeno nouzovým opatřením v Německu nebo u nás u Léčebného fondu veřejných zaměstnanců, by nemocenským pojišťovnám finančně mnoho neprospělo a zhoršilo by nezbytně zdravotní poměry ne-li také pojištěnců, jistě rodinných příslušníků. Také administrativní obtíže, spojené s účtováním a kontrolou těchto příplatků, by finanční účinek podstatně snižovaly. V celku opatření, provedená v Německu, neměla přímého finančního vlivu, poněvadž na příplacích bylo zaplaceno na příkl. v roce 1930 RM 6, 300. 000, což při celkových čistých příjmech téměř 2 miliard RM, činí pouze něco málo více než 3 promile.
Z těchto všech důvodů bylo upuštěno od návrhu na zavedení příplatků pojištěnců za poskytnutí pomoci lékařů a léků.
Zákaz odborného léčení, zejména ústavního, prakticky vůbec nemůže přicházeti v úvahu, poněvadž by za toto opatření vzhledem k škodám na zdraví pojištěnců - nemohl nikdo převzíti odpovědnost.
Od zrušení nebo zkrácení ochranné lhůty po výstupu ze zaměstnání musilo býti také upuštěno s ohledem na značnou nezaměstnanost. Nebylo by odůvodněno, aby na jedné straně byly podnikány akce, jimiž se alespoň částečně zabezpečuje léčebná péče nezaměstnaným a na druhé straně, aby byla zkracována ochranná lhůta nebo léčebná péče v ní omezována.
Od zlevnění nákladů léčebné péče zkrácením podpůrci doby bylo také upuštěno z důvodů, jež dále budou uvedeny podrobněji.
Zbývalo tedy omezení okruhu rodinných příslušníků. Podstatnějších úspor tím však dosíci nelze, poněvadž, podle zkušeností v rodinném pojištění převládají manželky a děti, jimž za všech okolností rodinné pojištění musí býti uchováno. Vzhledem k tomu však, že okruh rodinných příslušníků byl příliš široký a často vedl i k zneužívání a zbytečnému zatěžování administrativnímu, vylučují se navrhovanou změnou § 96 z něho děd a bába, tchán a tchýně a sourozenci, čímž bude dosaženo určitých úlev finančních i administrativních.
Za předpokladu, že náklady rodinného pojištění jsou rovnoměrně na všechny účastníky rozděleny, vyloučením uvedených osob lze dosíci úspor 11/2-2% celkového nákladu na rodinné pojištění, což by odpovídalo částce as Kč l mil. až 11/2 mil., čili asi l. 5 promile úhrnných nákladů nemocenského pojištění (viz tabulku č. 10, sestavenou podle speciální statistiky provedené v okresních a zemědělských pojišťovnách v Praze, Čáslavi a českém Brodě).
O snížení peněžitých dávek v případě mateřství bylo také uvažováno. Podle statistiky za rok 1930 si mateřství vyžádalo částky Kč 56, 402. 460. 33, z čehož připadalo na pojištěnky Kč 46, 375. 083'94 a na rodinné příslušnice Kč 10, 027. 396. 39. Roku 1931 si vyžádalo mateřství částky Kč 52, 067. 294. 22, z čehož připadalo na pojištěnky Kč 42, 572. 171. 52 a na rodinné příslušnice Kč 9, 495. 122. 70.
Tabulka č. 10.
Procentní rozdělení případů léčení rodinných příslušníků.
Příslušníci |
0. n. p. Praha (1931) |
0. n. p. Čáslav ambulatorium (1931) |
0. n. p. Čáslav |
0. n. p Český Brod 1931 |
Z. n. p. Český Brod 1931 |
|
1930 |
1931 |
|||||
manželé ....... |
44. 87 |
38. 42 |
21. 50 |
22. 85 |
41. 90 |
18. 16 |
děti do 17 let.... |
46. 90 |
} 57. 15 |
66. 08 |
65. 98 |
50. 59 |
73. 99 |
děti od 17 let.... |
1. 54 |
1. 72 |
2. 10 |
1. 16 |
1. 31 |
|
vnuci ........ |
0. 11 |
0. 41 |
0. 57 |
0. 67 |
0. 34 |
0. 39 |
rodiče ....... |
4. 82 |
2. 22 |
2. 24 |
3. 32 |
3. 28 |
2. 94 |
tchán, tchýně.. |
1. 02 |
1. 39 |
2. 15 |
1. 39 |
1. 06 |
0. 81 |
prarodiče ....... |
0. 08 |
0. 41 |
0. 05 |
0. 29 |
0. 09 |
0. 08 |
sourozenci ...... |
0. 26 |
  |
0. 24 |
0. 38 |
0. 18 |
0. 31 |
ostatní ....... |
}0. 40 |
- |
0. 43 |
0. 21 |
0. 27 |
019 |
neudáno... |
- |
5. 02 |
2. 81 |
1. 13 |
1. 82 |
|
Počet pozor. případů. |
40. 166 |
1. 937 |
2. 093 |
2. 381 |
3. 291 |
2. 588 |
Pojistné dávky v mateřství pojištěnkám.
Tabulka č. 10a.
Rok |
Podpory v těhotenství |
Podpory v šestinedělí a náhr. porod, asistent. |
Příspěvek za kojení |
Celkem |
a) absolutně v Kč, b) na jednoho pojištence připadá Kč |
||||
1926 |
a) 8, 532. 331. 20 |
16, 760. 499. 76 |
13, 730. 243. 01 |
39, 023. 073. 97 |
b) 3. 42 |
6. 73 |
5. 51 |
15. 66 |
|
1927 |
a) 8, 591. 590. 28 |
16, 382. 406. 48 |
12, 726. 307. 33 |
37, 700. 304. 09 |
b) 3. 45 |
6. 57 |
5. 10 |
15. 12 |
|
1928 |
a) 9, 883. 856. 04 |
17, 972. 180. 55 |
13, 617. 810. 76 |
41, 473. 847. 35 |
b) 3. 76 |
6. 84 |
5. 18 |
15. 78 |
|
1929 |
a) 10, 494. 884. 10 |
18, 260. 811. 42 |
13, 999. 323. 56 |
42, 755. 019. 08 |
b) 3. 88 |
6. 76 |
5. 18 |
15. 82 |
|
1930 |
a) 11, 620. 828. 77 |
19, 833. 808. 85 |
14, 920. 426. 32 |
46, 375. 063. 94 |
b) 4. 39 |
7. 49 |
5. 63 |
17. 51 |
|
1931 |
a) 10, 497. 999. 22 |
18, 307. 795. 04 |
13, 766. 377. 26 |
42, 572. 171. 52 |
b) 4. 21 |
7. 33 |
5. 52 |
17. 06 |
Data o mateřství:
Rok |
Počet porodů |
Počet dnů, za něž byla vyplacena podpora v |
Počet kojících matek |
Počet dnů, za než byl vyplacen příspěvek za kojení |
||
těhotenství |
šestinedělí |
dohromady |
||||
1926 |
42. 039 |
949. 244 |
1, 581. 347 |
2, 530. 591 |
37. 663 |
2, 936. 899 |
1927 |
37. 783 |
884. 429 |
1, 442. 470 |
2, 326. 899 |
33. 109 |
2, 601. 170 |
1928 |
89. 026 |
967. 863 |
1, 489. 953 |
2, 457. 806 |
34. 698 |
2, 619. 628 |
1929 |
39. 130 |
1, 012. 617 |
1, 493. 438 |
2, 506. 055 |
35. 181 |
2, 620. 410 |
1930 |
41. 347 |
1, 118. 192 |
1, 571. 582 |
2, 689. 774 |
37. 049 |
2, 788. 868 |
1931 |
39. 449 |
1, 089. 684 |
1, 609. 608 |
2, 599. 192 |
36. 640 |
2, 726. 890 |
Ježto jde o dávky pro populační a zdravotní politiku velmi důležité, nenavrhuje se všeobecné snížení peněžitých dávek poskytovaných v mateřství, ale pouze u těch pojišťoven, u nichž bude vyměřováno pojistné vyšší než 5'5% středního výdělku (na přechodnou dobu 3 let 6% středního výdělku), má nastati podle navrhovaného ustanovení § 95 a), odst. 2 sníženi peněžitých podpor v těhotenství (nejvýše 6 týdnů před porodem) a v šestinedělí (6 týdnů po porodu), aby nedošlo k nesouhlasu v případech onemocnění, v nichž snížené nemocenské bude poskytováno v prvých 13 týdnech.
Kdyby sazby pojistného podle stavu k 1. lednu 1934 zůstaly nezměněny, t. j. kdyby všech 43 pojišťoven, které v roce 1933 měly průměrně 336. 000 pojištěnců, vymě-
řovaly pojistné vyšší než 6%, činila by úspora asi Kč 1, 400. 000'-. Podle stavu k 1. lednu 1933 mělo pouze 36 pojišťoven sazbu vyšší než 6%, avšak průměrný počet pojištěnců činil 379. 000. Za tohoto stavu pojištěnců by úspora činila asi 1, 600. 000'-. Vzhledem k tomu, že po uskutečnění novely u některých pojišťoven klesnou sazby pojistného pod 6%, bude se snížení dávek v mateřství vztahovati na menší počet pojišťoven a celková úspora bude činiti pouze asi Kč 1, 200. 000'-. Prémie za kojení se ponechávají v dosavadní výši, poněvadž jde o zvláštní dávku, která se poskytuje vedle nemocenského, kojí-li matka své dítě. Z připojené tabulky č. 10 a) jest zřejmo, jakých částek si podpory v mateřství vyžádaly. U některých pojišťoven, zejména zemědělských, dosahují peněžité dávky
Tabulka č. 11.
  |   |
Úhrn nemocenského přijatého do konce |
||||||||||
Třída |
Střední denní mzda |
2. |
4. |
6. |
8. |
13. |
26. |
39. |
52. |
4. |
6. |
8. |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | |||
týdne nemoci, jestliže se příspěvek zaměstnavatelův podle § 1154 b) obč. zákona |
||||||||||||
  |   |
nezapočítá |
započítá |
|||||||||
v % ušlého středního výdělku, *) |
  | |||||||||||
má-li nemocenská pojišťovna sazbu 4'8°/0 středního výdělku nepřesahující |
||||||||||||
1. |
4-- |
61-88 |
70-31 |
73-13 |
74-53 |
76-15 |
77-45 |
77-88 |
7810 |
75-31 |
83-13 |
89-53 |
2. |
8-- |
57-29 |
65-10 |
67-71 |
69-01 |
70-51 |
71-71 |
72-12 |
72-32 |
70-10 |
77-71 |
84-01 |
8. |
12-- |
67-29 |
65-10 |
67-71 |
69-01 |
70-61 |
71-71 |
72-12 |
72-32 |
70-10 |
77-71 |
84-01 |
4. |
16-- |
57-29 |
65-10 |
67-71 |
69-01 |
70-51 |
71-71 |
72-12 |
72-32 |
70-10 |
77-71 |
84-01 |
5. |
20-- |
59-58 |
67-71 |
70-42 |
71-77 |
73-33 |
74-58 |
75-- |
75-21 |
72-71 |
80-42 |
86-77 |
6. |
24-- |
61-11 |
69-44 |
72-22 |
73-61 |
75-21 |
76-60 |
76-92 |
77-14 |
74-44 |
82-22 |
88-61 |
7. |
27'- |
61-11 |
69-44 |
72-22 |
73-61 |
75-21 |
76-50 |
76-92 |
77-14 |
74-44 |
82-22 |
88-61 |
8. |
30-- |
61-11 |
69-44 |
72-22 |
73-61 |
75-21 |
76-50 |
76-92 |
77-14 |
74-44 |
82-22 |
88-61 |
9. |
33-- |
61-11 |
69-44 |
72-22 |
73-61 |
75-21 |
76-50 |
76-92 |
77-14 |
74-44 |
82-22 |
88-61 |
10. |
36'- |
61-11 |
69-44 |
72-22 |
73-61 |
75-21 |
76-50 |
76-92 |
77-14 |
  |   |
88-61 |
  | ||||||||||||
1. |
4-- |
57-29 |
67-40 |
71-18 |
73-07 |
75-26 |
77-00 |
77-59 |
77-88 |
72, 40 |
81, 18 |
88-07 |
2. |
8-- |
45-83 |
57-81 |
62-86 |
65-36 |
68-27 |
70-59 |
71-37 |
71-75 |
62-81 |
72-85 |
80-36 |
3. |
12-- |
45-83 |
57-81 |
62-85 |
65-36 |
68-27 |
70-69 |
71-37 |
71-75 |
62-81 |
72-85 |
80-36 |
4. |
16-- |
45-83 |
57-81 |
62-85 |
65-36 |
68-27 |
70-69 |
71-37 |
71-75 |
62-81 |
72-85 |
80-36 |
5. |
20-- |
45-83 |
58-96 |
64-58 |
67-40 |
70-64 |
73-24 |
74-10 |
74-54 |
63'96 |
74-58 |
82-40 |
6. |
24'- |
45-83 |
59-72 |
65-74 |
68-75 |
72-22 |
75'- |
75-93 |
76-39 |
64-72 |
75-74 |
83-75 |
7. |
27'- |
45-83 |
59-72 |
65-74 |
68-75 |
72-22 |
75'- |
75-93 |
76-39 |
64-72 |
75-74 |
83-75 |
8. |
30-- |
45-83 |
59'72 |
65-74 |
68-75 |
72-22 |
75'- |
75-93 |
76-39 |
64-72 |
75'74 |
83-75 |
9. |
33'- |
45-83 |
59-72 |
65'74 |
68-75 |
72-22 |
75-- |
75-93 |
76-39 |
64-72 |
75-74 |
83-76 |
10. |
36'- |
45-83 |
59-72 |
65-74 |
68-75 |
72-22 |
75-- |
75-93 |
76-39 |
64-72 |
75-74 |
83-75 |
') Střední výdělek za týden se při tom počítá jako šestinásobek středního denního výdělku a nepřihlíží se ke srážkám se mzdy (pojistné atd. ) a k prvým 8 dnům karenčním. **) Pro prvé tři roky platí hranice 6%, jinak 5´5%.
Tabulky č. 12.
Sériové tabulky (muži a ženy dohromady).
  |   |   | ||||
Období |
0. n. p. Praha |
Strojnická n. poj. v Praze |
0. n. p. Teplice- Šanov |
|||
1928 |
1929 |
1929 |
1930 |
1930 |
1931 |
|
Z počátečních 10. 000 případů zbývalo ještě na počátku období |
||||||
den 3. |
  |
10. 000 |
10. 000 |
10. 000 |
10. 000 |
10. 000 |
4. |
10. 000 |
9. 919 |
9. 898 |
9. 870 |
9. 943 |
9. 941 |
5. |
9. 846 |
9. 676 |
9. 590 |
9. 601 |
9. 735 |
9. 749 |
6. |
9. 513 |
9. 204 |
9. 069 |
9. 099 |
9. 335 |
9. 398 |
7. |
9. 016 |
8. 580 |
8. 328 |
8. 440 |
8. 793 |
8. 876 |
8. |
8. 486 |
7. 903 |
7. 647 |
7. 839 |
8. 155 |
8. 198 |
9. |
7. 992 |
7. 176 |
6. 933 |
7. 176 |
7. 422 |
7. 495 |
10. |
7. 457 |
6. 477 |
6. 295 |
6. 545 |
6. 843 |
6. 912 |
11. |
6. 902 |
5. 863 |
5. 726 |
5. 989 |
6. 402 |
6. 444 |
12. |
6. 437 |
5. 349 |
5. 218 |
5. 502 |
6. 021 |
6. 033 |
13. |
6. 026 |
4. 899 |
4. 768 |
5. 046 |
5. 673 |
6. 665 |
14. |
5. 623 |
4. 527 |
4. 344 |
4. 626 |
5. 327 |
5. 324 |
týden 3. |
5. 248 |
4. 217 |
4. 048 |
4. 356 |
4. 971 |
4. 951 |
4. |
3. 521 |
2. 686 |
2. 551 |
2. 841 |
3. 453 |
3. 403 |
5. |
2. 647 |
1. 928 |
1. 807 |
2. 155 |
2. 610 |
2. 592 |
6. |
2. 009 |
1. 434 |
1. 257 |
1. 620 |
2. 065 |
2. 086 |
7. |
1. 651 |
1. 124 |
954 |
1. 317 |
1. 722 |
1. 748 |
8. |
1. 359 |
925 |
771 |
1. 095 |
1. 443 |
1. 506 |
13. |
712 |
455 |
327 |
531 |
811 |
864 |
27. |
286 |
190 |
95 |
156 |
360 |
400 |
40. |
172 |
118 |
30 |
71 |
232 |
272 |
53. |
96 |
73 |
9 |
10 |
170 |
206 |
Během období bylo ukončeno případů |
||||||
den 3. |
___ |
81 |
102 |
130 |
57 |
59 |
4. |
154 |
243 |
308 |
269 |
208 |
192 |
5. |
333 |
472 |
521 |
502 |
400 |
351 |
6. |
497 |
624 |
741 |
659 |
542 |
522 |
7. |
530 |
677 |
681 |
601 |
638 |
678 |
8. |
494 |
727 |
714 |
663 |
733 |
703 |
9. |
535 |
699 |
638 |
631 |
579 |
583 |
10. |
555 |
614 |
569 |
556 |
441 |
468 |
11. |
465 |
514 |
508 |
487 |
381 |
411 |
12. |
411 |
450 |
450 |
456 |
348 |
368 |
13. |
403 |
372 |
424 |
420 |
346 |
341 |
14. |
375 |
310 |
296 |
270 |
356 |
373 |
týden 3. |
1. 727 |
1. 531 |
1. 497 |
1. 515 |
1. 518 |
1. 648 |
4. |
874 |
768 |
744 |
686 |
843 |
811 |
5. |
638 |
494 |
550 |
535 |
645 |
506 |
6. |
358 |
310 |
303 |
303 |
343 |
338 |
7. |
292 |
199 |
183 |
222 |
279 |
242 |
8. |
647 |
470 |
444 |
564 |
632 |
642 |
13-26. |
426 |
265 |
232 |
375 |
451 |
464 |
27-39. |
114 |
72 |
65 |
85 |
128 |
128 |
40-52. |
76 |
45 |
21 |
61 |
62 |
66 |
53. |
96 |
73 |
9 |
10 |
170 |
206 |