Tabulka 6. B.

Rok

i

Náklady léčebné péče celkem

Vydání za

lékaře

léky

nemocnice a dopravu

absolutně v tisících Kč

1925

266, 774

116, 007

81, 148

69, 619

1926

300, 207

129, 239

91, 386

79, 582

1927

322, 006

136, 396

101, 956

83, 654

1928

332, 698

140, 964

104, 849

86, 885

1929

355, 457

149. 419

109, 546

96, 492

1930

372, 559

153, 856

113, 768

104, 935

1931

373, 856

163, 105

112, 861

107, 890

v % celkového vydání

1925

31. 66

13. 77

9. 63

8. 26

1926

33. 10

14. 25

1008

8. 77

1927

34. 40

14. 57

10. 89

8. 94

1928

34. 18

14. 48

10. 77

8. 93

1929

32. 75

13. 76

10. 10

8. 89

1930

33. 58

13. 88

10. 25

9. 45

1931

34. 40

14. 09

10. 39

9. 92

v % pojistného nemocenského pojištění

1925

31. 54

13. 72

9. 59

8. 23

1926

35. 36

15. 23

10. 76

9. 37

1927

41. 21

17. 46

13. 04

10. 71

1928

38. 19

16. 18

12. 04

9. 97

1929

36. 25

15. 24

11. 17

9. 84

1930

37. 61

16. 53

11. 49

10. 59

1931

40. 50

16. 58

12. 23

11. 69

v Kč na jednoho pojištěnce

1925

105. 25

45. 77

32. 01

27. 47

1928

120. 52

51. 89

36. 68

31. 95

1927

129. 11

54. 69

40. 88

33. 54

1928

126. 54

52. 62

39. 88

33. 04

1929

131. 56

55. 30

40. 54

35. 72

1930

140. 73

58. 11

42. 98

39. 64

1931

149. 79

61. 34

45. 22

43. 23

Tabulka č. 6.

V roce

Na 1 celoročního pojištěnce připadalo v nemocenském pojištění na

pojistném

vydáních

za peněžité dávky

za léčeb. péči

ostatních

správních

celkem

1927

313. 32

165. 65

129. 11

15. 82

64. 67

375. 25

1928

331. 32

160. 66

126. 54

18. 74

64. 31

370. 25

1929

362. 91

185. 57

131. 56

18. 21

66. 36

401. 70

1930

374. 16

186. 26

140. 73

21. 76

71. 64

419. 39

1931

369. 89

187. 36

149. 79

21. 89

76. 39

435. 43

1932*)

370. 54

168. 95

165. 41

92. 69

427. 05

1933*)

357. 24

143. 72

163. 22

405. 29

98. 35

*) Předběžná čísla podle měsíčních stat. zpráv.

plicních, srdečních, žaludečních a střevních, chirurgických, ženských, ortopedických a pod. Lékařské ošetření se proto nutně zdražuje, poněvadž dnešní vyšetření a léčení vyžaduje často drahých zařízení a někdy i nákladnějších léků (insulin, salvarsan atd. ), má-li býti dosaženo žádoucího úspěchu. Se stoupajícím pokrokem civilisace a zdravotního i občanského uvědomění obyvatelstva stoupají též nároky pojištěnců a jejich rodinných příslušníků na léčebnou péči pojišťoven.

Přibývá lékařů jak praktických, tak odborných vůbec a také i lékařů nemocenských pojišťoven.

Tak ve službách našich nemocenských pojišťoven je činno kolem 5. 000 lékařů praktických a kolem 1. 000 odborných. Ve městech je lékařů poměrně daleko více než na venkově, v zemích českých relativně více než na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

K značnému vzestupu nákladů na léky přispívá také zavádění nových a nových patentovaných speciálních léků, které jsou doporučovány se značnou reklamou.  Nezaměstnanost a pokles mzdy přispívá vždy k vzestupu morbiditních čísel hlavně proto, že pojištěnci, kteří pozbyli výdělku, se snaží dosíci nemocenského a není to vždy jen simulace a agravace, která vede ke zvýšeným výdajům. Při déle trvající nezaměstnanosti trpí totiž zdravotní stav pojištěnců i jejich rodinných příslušníků podvýživou, kterou lze objektivně prokázati.

Průměrná morbidita, to je číslo, které udává, kolik dní nemoci, spojených s pracovní neschopností, připadá průměrně v roce na jednoho pojištěnce, jest zřejmá z tabulky č. 7.

Vzestup r. 1926 byl patrně způsoben více důvody administrativními než zhoršením zdravotního stavu pojištěnců (změna zákona v polovině roku a obtíže vyvěrající z likvidace četných nemocenských pokladen). Vyšší číslo r. 1929 je odůvodněno jednak změnou zákona, zejména změnou ustanovení o karenci a o poskytování nemocenského i za neděle během prvých 14 dnů nemoci a kromě toho sluší také uvážiti vliv chřipkové epidemie a tuhých mrazů na počátku roku.

Průměrné číslo morbidity nemůže však vystihovati poměry jednotlivých nemocenských pojišťoven, a když se sledují tato čísla u jednotlivých pojišťoven, zjišťujeme, že v těch pojišťovnách, v jejichž obvodu je

značnější nezaměstnanost, došlo k rapidnímu vzestupu morbidity, a to nejen četností případů onemocnění, nýbrž také délkou nemoci.

Na příklad se uvádí morbidita těchto po-

jišťoven:

     
 

1925

1928

1931

Na jednoho pojištěnce připadá

nemocenských dnů do roka:

onp. Dubá...

9'0

13'4

147

Jáchymov..

161

167

19'4

Liberec...

131

141

16'8

Mař. Lázně.

11'3

12'0

141

Pardubice..

11'9

12'2

17'6

Slaný...

8'9

11'2

14-6

Turnov...

8'9

12'0

15'4

Místek...

12'4

127

177

Mor. Ostrava.

7'8

141

17'2

znp. Tábor...

7'5

10'3

11'9

Dačice...

61

10'0

12'8

Při nedostatku peněz nemocenské pojišťovny se snaží vzestupu morbidity čeliti ostrou kontrolou, a kdyby nebylo této okolnosti, vykazovaly by statistiky, zejména v posledních letech, patrně značný vzestup.

Velmi důležitou příčinou, proč morbidita v pojišťovnách musí stoupati, je okolnost, na kterou upozornil prof. Dr. Schoenbaum již r. 1930 (Hospodářská Politika, ročník 1931, str. 473) a na podkladě statistiky předválečné dovodil, že morbidita musila podstatně stoupnouti všeobecným poklesem úmrtnosti pojištěnců. Klesla-li úmrtnost, dosahují pojištěnci vyšších ročníků stáří, v nichž je vyšší nemocnost; tím stoupají náklady nemocenských pojišťoven jak v dávkách peněžitých, tak v dávkách léčebné péče.

Vývoj morbidity v letech 1925-1931 je obsažen v tabulce č. 7. Za r. 1932 nebyla ještě příslušná číslice přesně zjištěna, podle předběžných zpráv nelze však očekávati značných změn. Podstatnější pokles morbidity lze očekávati teprve roku 1933, což však asi není způsobeno povšechným zlepšením zdravotního stavu pojištěnců, ale spíše důraznějším postupem nemocenských pojišťoven při kontrole nemocných, jakož i okolností, že trvale nezaměstnaní po vyčerpání podpůrci doby, resp. po uplynutí ochranné lhůty pozbyli nároku vůči nemocenským pojišťovnám.

Při zkoumání hospodářského stavu pojišťoven se často poukazuje na vzestup správních nákladů a uvádí se proto přehledně v tabulce č. 8.

Tabulka č. 7.

Rok

Na jednoho pojištěnce

muže

ženu bez porodů

vůbec bez porodů

ženu i s porody

celkem i s porody

 

připadá nemocenských dnů do roka

1925

11'34

10'76

11'14

13'48

12'09

1926

13'02

12'70

12'90

15'60

13'92

1927

11'46

10'99

11'29

13'65

12'23

1928

10'67

10'47

10'60

13'17

11'53

1929

12'46

11'28

12'04

13'93

12'97

1930

12'44

10'83

11'87

13'70

12'89

1931

13'07

10'88

12'28

13'77

13'32

Tabulka č. 8.

Rok

Správní náklady

Z užších správních nákladů a kontroly připadalo na

Užší

Nemocenská kontrola

Příspěvek svazům

Úhrnem

osobní výlohy

věcné výlohy

absolutně v tisících Kč

1925

105, 549

12, 503

8, 639

126, 690

99, 218

18, 834

1926

130, 938

13, 424

10, 406

154, 769

117, 546

26, 816

1927

137, 363

14, 514

9, 425

161, 303

124, 111

27, 767

1928

144, 854

14, 756

9, 465

169, 076

131, 860

27, 750

1929

165, 228

14, 569

9, 495

179, 292

138, 004

31, 793

1930

165, 603

14, 833

9, 209

189, 645

147, 558

32, 878

1931*)

168, 019

14, 828

7, 818

190, 665

148, 953

33, 894

v Kč na jednoho pojištěnce

1926

41'64

4'93

3'41

49'98

39'14

7'43

1926

52'56

5'39

4'18

62'13

47'19

10'76

1927

65'07

5'82

3'78

64'67

49'76

11'13

1928

55'10

5'61

3'60

64'31

50'15

10'56

1929

57'45

5'39

3'52

66'36

51'07

11'77

1930

62'56

5'60

3'48

71'64

55'74

12'42

1931

67'32

5'94

3'13

76'39

59'68

13'58

*) Podle předběžných dat činily:

 
 

Kč 166, 685. 000'-,

z toho osobni výlohy ....................

Kč 135, 291. 000'-,

 

Kč 31, 394. 000'-,

roku 1933 užší správní výlohy (včetně nemocenské kontroly) ........

Kč 172, 946. 000'-,

 

Kč 143, 551. 000'-,

 

Kč 29, 395. 000'-.

Náklady kontroly v r. 1932 lze odhadnouti částkou asi Kč 14, 500. 000'-, příspěvek svazový částkou asi Kč 6, 500. 000'-. Klesly tudíž v r. 1932 úhrnné správní náklady proti roku 1931 asi o Kč 3, 000. 000'-.

V r. 1933 klesly úhrnné správní náklady podle předchozích výkazů proti roku 1931 asi o Kč 12, 000. 000'- a proti roku 1932 asi o Kč 9, 000. 000'-. V r. 1934 bude pokles správních nákladů ještě pronikavější, po-

něvadž došlo jednak k restrikci zaměstnanců pojišťoven a jednak k dalšímu podstatnému snížení požitků.

Vzestup správních nákladů jest odůvodněn v prvé řadě tím, že nemocenské pojišťovny od r. 1926 vykonávají značnou část agendy invalidního a starobního pojištění. Za tyto úkony refundovala jim ústřední sociální pojišťovna tyto částky, jež byly

uvedeny v účetních závěrkách ústřední sociální pojišťovny:

r. 1926 ......

Kč 10, 874. 585'31,

r. 1927 ......

Kč 24, 966. 669'35,

r. 1928 ......

Kč 24. 716. 527'04,

r. 1929 ......

Kč 30, 937. 730'66,

r. 1930 ......

Kč 30, 403. 811'17,

r. 1931 ......

Kč 29, 219. 029'13,

r. 1932 ......

Kč 28, 389. 802"60,

r. 1933 ......

Kč 27, 977. 941'88.

Ve statistikách nemocenských pojišťoven jsou počínajíc rokem 1928 uvedené částky poněkud odlišné, poněvadž nemocenské pojišťovny obdrží refundaci za výkazové lístky z roku účetního teprve v roce příštím. V účetní závěrce ústřední sociální pojišťovny jest však tento výdaj, poněvadž se týká roku účetního, zahrnut v tomto roce. Po odečtení refundačních částek v uvedeném roce skutečně vyplacených (uvedené v účetních závěrkách pojišťoven)

zbývaly na vlastní správní náklady nemocenských pojišťoven tyto částky:

r. 1926....

Kč 143, 894. 113'40,

r. 1927....

Kč 136, 336. 477'54,

r. 1928....

Kč 149, 359. 151'45,

r. 1929....

Kč 150, 115. 629'30,

r. 1930....

Kč 158, 462. 177'93,

r. 1931....

Kč 160, 167. 142'71.

Pokud se týče služebních požitků jednotlivých zaměstnanců, dlužno zprávy, jež se ve veřejnosti vyskytují, uvésti na pravou míru. Několik případů nepřiměřených požitků služebních z dřívější doby nemůže býti důvodem k všeobecnému tvrzení. Nemocenské pojišťovny jsou povinny předkládati přesné výkazy o požitcích svých zaměstnanců a z těchto výkazů jsou každoročně zpracovávány statistiky, jež dovolují zjištění středních čísel uvedených v tabulce č. 9.

Tabulka 6. 9.

Požitky zaměstnanců nemocenských pojišťoven.

Rok

Počet pojišťoven mimo pojíst, závodní

Úřednici vedoucí

Úředníci účetní, pokl., konceptní a Šéfové odd.

Úřednici manipulační

Zřízenci.

Výpomocné sily smluvní

Kontroloři

Úhrnem

Počet zaměstnanců

1926

281*)

323

971

1. 275

183

1. 232

715

4. 699

1927

283

317

1. 071

1. 542

183

1. 530

758

5. 401

1928

281

316

994

1. 716

225

1. 547

726

5. 524

1929

271

306

1. 066

1. 898

229

1. 635

721

5. 855

1930

268

305

1. 148

1. 985

206

1. 686

706

6. 031

**)1931

282

299

1. 142

2. 180

212

1. 560

699

6. 092

Úhrn ročních požitků v Kč

1926

281

11, 899. 021

24, 068. 570

21, 676. 661

2, 380. 086

9, 809. 960

13, 201. 211

82, 530. 509

1927

283

11, 542. 262

26, 333. 933

26, 459. 465

2, 520. 015

13, 328. 338

14, 141. 241

94, 325. 238

1928

281

12, 162. 652

26, 249. 251

31, 608. 242

3, 166. 695

14, 481. 458

14, 539. 982

102, 208. 281

1929

271

11, 850. 828

28, 684. 173

34, 970. 537

3, 424. 447

15, 854. 554

14, 316. 768

109, 101. 308

1930

268

11, 925. 843

81, 087. 142

88, 168. 050

3, 009. 215

17, 663. 982

14, 646. 831

116, 500. 563

1931

282

11, 900. 110

81, 585. 668

42, 085. 144

3, 110. 629

16, 112. 841

14, 611. 278

119, 405. 670

Průměrné roční požitky jednoho zaměstnance v Kč

1926

281

35. 291-09

24. 782-26

17. 001-30

13. 005-94

7. 962-63

18. 463-23

17. 563-42

1927

283

36. 410-89

24. 588-17

17. 169-19

13. 770-57

8. 711-33

18. 655-99

17. 464-40

1928

281

38. 489-41

26. 407-70

18. 419-72

14. 074-20

9. 360-99

20. 027-52

18. 502-59

1929

271

38. 728-20

26. 908-23

18. 424-94

14. 953-92

9. 696-97

19. 856-82

18. 633-87

1930

268

39. 099-48

27. 197-85

19. 228-24

14. 607-84

10. 476-86

20. 746-22

19. 316-96

1931

282

39. 799-70

27. 658-20

19. 305-11

14. 672-78

10. 328-74

20. 903-12

19. 600-41

*) V tomto počtu již nejsou zahrnuty nemocenské pokladny likvidované podle zákona čís. 221/1924. **) Podle předběžných zpráv bylo zaměstnáno v pojišťovnách r. 1962 průměrně 5. 887 zaměstnanců a r. 1933 průměrné 5. 687 zaměstnanců.

Tabulka č. 9 a.

Statistika zaměstnanců nemocenských pojišťoven podle stavu k 30. červnu 1933.

Rozdělení podle měsíčního služného a služebního poměru. Všechny pojišťovny.

Všichni zaměstnanci.

Služební poměr

 

měsíční služné KČ

 

do 999

1000-1999

2000-2999

3000-3999

4000-4999

5000 a výše

celkem

   

Muži a ženy

 

definit.

individuelní.

2

8

13

3

2

4

32

kol. smlouva

4

1. 130

906

116

9

2

2. 167

 

individuelní

3

8

3

2

-

1

17

smluv.

kol. smlouva

221

1605

4

 

-

-

1. 867

 

výpomocní

1. 260

272

1

-

-

-

1. 533

 

Celkem. 1. 490

3. 023

964

121

11

7

5. 616

K tabulce č. 9 se poznamenává, že poslední úplná statistika o požitcích zaměstnanců nemocenských pojišťoven je z roku 1931. Statistika za rok 1932 se blíží svému dokončení, úhrnné osobní správní náklady jsou však z předběžných statistik jak z roku 1932, tak z roku 1933 známy a jsou uvedeny v tabulce č. 8.

Na základě zvláštního šetření ke dni 30. června 1933 byla sestavena tabulka č. 9a), z níž jest zřejmý počet zaměstnanců nemocenských pojišťoven s výjimkou personálu v léčebné péči a některých kategorií pomocných zřízenců (topičů, posluhovaček a pod. ), a to definitivních, smluvních i výpomocných, dále počet osob zaměstnaných na základě smlouvy kolektivní nebo individuelní a konečně měsíční služné v Kč, odstupňované co do výše v jednotlivých pásmech od 999 Kč na 5. 000 Kč měsíčně.

Zaslouží pozornosti, že zaměstnanci nemocenských pojišťoven, resp. jejich organisace, v pochopení nynější svízelné situace nemocenských pojišťoven, dali souhlas k určitému dobrovolnému snížení svých požitků.

Tato platová restrikce zahájená v roce 1932 a zesílená v roce 1933 byla pak doplněna novou úpravou platů zaměstnanců nemocenských pojišťoven od 1. ledna 1934, která přinese podstatné úspory. Okamžitá úspora činí 12 mil. Kč ročně. V to není započtena hodnota zastavení postupů, která se automaticky projeví dodatečně.

Konečně zbývá povšimnouti si též některých nedostatků organisace lékařské služby a spolupráce s veřejnými nemocnicemi a

jinými léčebnými ústavy. Po této stránce byly a jsou dosud určité závady, jejichž odstranění vyžaduje času a cílevědomé výchovy lékařů nejen po stránce lékařské, nýbrž i po stránce administrativní.

Nutno pečovati o náležitou přípravu lékařského dorostu pro službu u nemocenských pojišťoven. Zejména by bylo třeba, aby na lékařských fakultách bylo věnováno více pozornosti potřebám veřejného nemocenského pojištění. Kromě toho bude třeba pokusiti se o nápravu pořádáním pravidelných povinných kursů pro lékaře pojišťoven, zejména pro lékaře úřední a revisní.

Hospodářské poměry nemocenských pojišťoven a vzestup morbidity si postupně vynucovaly činnost revisních lékařů, kteří přezkoumávali nálezy léčících lékařů o pracovní schopnosti onemocnělých pojištěnců.

Také ústřední sociální pojišťovna v rámci své dozorčí pravomoci provádí lékařské revise léčebné péče nemocenských pojišťoven a snaží se usměrniti činnost zejména úředních lékařů. Vydala pro ně zvláštní směrnice a doufá, že se podaří dosíci postupem doby úzké součinnosti úředních lékařů s lékaři léčícími, čímž bude dosaženo jednak prohloubení léčebné péče a jednak zabráněno zneužívání. Blahodárný účinek toho musí se projeviti nejen v hospodářských výsledcích pojišťoven, ale také v hodnotách morálních. Pojištěnci a jejich rodinní příslušníci nabudou důvěry a lékaři pojišťoven autority, což je také jedním ze základních předpokladů trvalé sanace nemocenského pojištění.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP