moravského. Ochrana spotřebitelů po stránce cenové zejména lichevní byla po zrušení ministerstva zásobování přikázána ministerstvu vnitra, v jehož rozpočtu jest také zařazen příslušný úvěr.

V závěru své řeči připomíná ministr, že jeho zpráva ani přibližně nevyčerpává všech úkolů, před něž bude ministerstvo sociální péče v budoucnosti postaveno. Ministerstvo využilo bezvýhradně všech možností, jež mu byly při plnění jeho úkolů jakkoli dosažitelné a přes mocně se hromadící potíže neustávalo stále poukazovati na to, že v oboru sociální politiky, jejíž cílevědomost, výkonnost a pohotovost v dobách hospodářsky obtížných rozhoduje o osudu budoucí generace i celého národa, musí býti uvolněna cesta pro činorodou práci.

V následující na to podrobné rozpravě, které se zúčastnilo 12 řečníků a v níž bylo uvažováno o jednotlivých složkách a potřebách sociálně-hospodářských, jež zejména vlivem současných nepříznivých poměrů hospodářských jsou předmětem úvah různých kruhů a vrstev, podal ještě ministr sociální péče další vysvětlení k různým dotazům a návrhům během debaty proneseným a s prováděním úkolů ministerstva sociální péče v mezích jeho úřední agendy související.

Kapitola 18. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

a ze skupiny II. § 12 Státní lázně.

Výklad referentův. Rozbor rozpočtu.

Celková částka rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy na rok 1934 činí.. 140, 541. 700 Kč,

 

z čehož připadá na osobní výdaje ..... 54, 718. 500 Kč

 

a na věcné výdaje .......... 85, 823. 200 Kč. Proti rozpočtu na rok 1933 jest rozpočet

 

na rok 1934 nižší o .......... 5, 840. 500 Kč.

 

Výdaje osobní doznaly zvýšení o... 1, 108. 000 Kč. Připadá tudíž vlastně na snížení normálních věcných výdajů ministerstva zdravot-

 

nictví částka ............ 6, 948. 500 Kč, tudíž skoro plných 7 milionů Kč.

Podrobnosti. 1. Ústřední úřad (§ 2).

Celková potřeba centrálního úřadu snížena byla o 1, 557. 800 Kč. Na snížení tom participuje hlavně škrtnutí mimořádného

 

nákladu na zaplacení dlužného nájemného městu Praze za objekt u sv. Bartoloměje, jenž stal se sídlem ministerstva. Další podstatná snížení jsou: Zařízení ministerstva o 325. 000 Kč, Cestovné a stravné o 60. 000 Kč, Tiskové náklady o 20. 000 Kč. Zvýšení úředních a kancelářských potřeb o 155. 000 Kč sluší vysvětliti vyššími náklady na otop, osvětlení atd. v novém sídle ministerstva.

2. Státní ústavy (§ 3).

Formální změna rozpočtu nastala v tom, že § 3 "Státní



ústavy" má místo 5 pododdělení, t. j. A - E, pouze 4 pododdělení A - D. Jsou to A. Státní zdravotní ústav, B. Státní nemocnice, C. Jiné odborné a léčebné ústavy, D. Státní ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek. V pododdělení C. jsou nyní Státní ústav pro zubní lékařství a Šrobárův ústav v Dolním Smokovci. Odpadly z rozpočtu docela: Státní zdravotní revisní stanice vystěhovalecká ve Svatobořicích (do konce roku 1933 bude zrušena), Hygienické museum (spojeno jest se Státním zdravotním ústavem), dále Státní tělovýchovný ústav a Vzorný ústav pro kojence v Praze, jež v roce 1934 nebudou ještě aktivovány. Výdaje Státního zdravotního ústavu snižují se o 365. 000 Kč. ústav je úplně dobudován. Na jeho pozemku staví se však ještě administrativně samostatná "Státní škola zdravotní a sociální péče" budovaná s podporou Rockefellerovy nadace. Státní nemocnice a ústavy léčebné vykazují snížení 433. 500 Kč. Vzhledem k tomu však, že v důsledku rozšíření provozu bylo nutno zvýšiti prelimináře, hlavně státní nemocnice na Ostravsku o 763. 400 Kč, musely rozpočty ostatních ústavů sníženy býti celkem o 1, 196. 900 Kč. V Moravské Ostravě při státní nemocnici otevřen byl letos nový ústav pro vzdělání a výcvik porodních asistentek.

3. Poradní sbor (§ 4).

V § 4 preliminovány jsou výdaje na poradní sbory mini-

 

sterstva a na ústřední komisi pro sběr léčivých rostlin. Výdaje snižují se z úsporných důvodů o 17. 000 Kč.

4. Ochrana pramenů (§5).

Preliminováný úvěr v tomto paragrafu slouží k úhradě nákladů na pravidelné zkoumání a rozbor pramenů státních lázní,

na odborné měření radioaktivity pramenů, na zkoumání geologická a na vyhotovení geologických map. úvěr snižuje se o 25. 000 Kč.

 

V tomto paragrafu obsaženy jsou výdaje na potírání epi-

5. Zvláštní výdaje (§ 6).

demií, boj proti lidovým a sociálním chorobám, péči o mládež, tělovýchovu, asanace, podpory na výstavbu nemocnic atd. Celkové snížení na § 6 činí 2, 486. 700 Kč. Proti rozpočtu na r. 1933 jsou v rozpočtu na rok 1934 přesně odděleny výdaje řádné od mimořádných, ve výdajích řádných pak výdaje osobní od věcných.

 

Potírání epidemických nemocí je na výsost důležitá agenda veřejné správy zdravotní. Že je nutno stále

a) Potíráni epidemických nemocí.

býti na stráži v tom směru, o tom svědčí známé a povážlivé šíření se epidemií záškrtových a spálových, jež pozorovati lze v posledních dvou letech. Položka tato snížena byla celkem o 478. 000 Kč. Na snížení tom participují úspory na osobních nákladech státních protiepidemijních autokolon, jichž odborní zřízenci budou jmenováni na účet centrálního úřadu.

 

Pokud jde o boj proti tuberkulose, klade se zejména důraz na udržení činnosti protituberkulosních poraden. V do-

b) Boj proti lidovým a sociálním chorobám.

hodě se zemí Podkarpatoruskou bude od 1. ledna 1934 otevřen Dům lidového zdraví v Užhorodě, v jehož t. zv. dobrovolné části budou 3 poradny: protituberkulosní, protivenerická a dětská, kromě oddělení pro zdravotní výchovu a oddělení zdravotně-lidovýchovného. Státní protitrachomová akce na Slovensku bude reorganisována. V oboru p otírání venerických nemocí směřuje státní správa hlavně k zachování protivenerických poraden, které se osvědčují velmi dobře. Ministerstvo podporuje též boj proti rozmáhající se rakovině a zhoubným nádorům subvencemi spolkům a korporacím majícím za účel badání v tomto oboru i činnost léčebnou. Položka tato snížena byla o 400. 000 Kč.

 

V přítomné době pracuje asi 1400 poraden kojeneckých. Ministerstvo veřejného zdravotnictví snaží se za spolupráce

c) Peče o mládež.

zájmových korporací o jich finanční zajištění. Položka na péči o mládež zůstala nesnížena. Na udržení uvedených poraden muselo ministerstvo veřejného zdravotnictví poskytnouti z výnosu zdravotní přirážky podporu v celkové výši 1, 200. 000 Kč.

 

Položka na "Tělovýchovu" zvýšena jest proti roku 1933 o 82. 400 Kč, což způsobeno bylo zejména vložením do rozpočtu

d) Péče o tělesnou výchovu.

nutných výdajů, spojených s provozem a udržováním státního stadionu na Strahově. Stadion bude vybudován na pozemcích býv. strahovských lomů, které k tomu účelu byly státní správou upraveny, když obec věnovala tyto pozemky právem ke stavbě státu na dobu 80 let. Celkový náklad činí již nyní 30 milionů Kč, z čehož obec pražská přispěla na síť komunikační asi 6 miliony Kč. Správu celého objektu vede "Správní sbor hřišť a cvičišť na Strahově". Z půjčky práce bylo uvolněno 12 milionů Kč na provedení druhé etapy konečné úpravy těchto pozemků, t. j. úplné výstavby lehkoatletického stadionu, východní tribuny na hlavním cvičišti a oplocení. Na příjmech preliminuje se z tohoto podniku částka 239. 000 Kč.

 

e) Asanace.

Položka asanační snížena byla o 1 milion Kč, čímž se bohu-

 

žel zpomalí uspokojování subvencí přislíbených ministerstvem v minulých létech stavebníkům vodovodů a kanalisací.

f) Podpory na výstavbu nemocnic.

Položka na podporu výstavby nemocnic snížena o 100. 000 Kč. I tu jest možno opakovati totéž, co řečeno bylo o asanacích,

 

že okresy a obce jako stavebníci nemocnic budou čekati dlouho na vyrovnání příslibů ministerstva.

Léčebné výdaje (§ 7).

V tomto paragrafu vynechána byla vůbec položka L "Náhrada nedobytného léčebného za osoby ošetřované ve státním

 

ústavě Pasteurově" jako neodůvodněná. Do léčebných výdajů zařazeny byly i letos mimořádné položky na placení dlužného nedobytného léčebného veřejným ústavům léčebným na Slovensku a Podkarpatské Rusi a nedobytného léčebného za příslušníky těchto zemí léčené v nemocnicích v t. zv. historických zemích.

Vnější zdravotní služba. (Tit. 2. )

Výdaje preliminované v tomto titulu snižují se celkem o 555. 700 Kč. Snížení toto plyne hlavně ze snížení platů a ces-

 

tovného obecních (městských) a obvodních lékařů.

Státní příjmy.

Preliminované příjmy státní na rok 1934 jsou vzhledem

 

k dosavadním zkušenostem sníženy, a to celkem o 447. 100 Kč.

Podnik Státní lázně.

Při podniku Státních lázní preliminovány jsou na rok 1934

9

výdaje částkou 11, 164. 900 Kč, příjmy částkou 11, 325. 300 Kč. Předpokládá se tudíž zisk podniku v částce 160. 400 Kč, t. j. o 67. 200 Kč vyšší než v r. 1933.

Proti roku 1933 preliminují se výdaje vyšší o 1, 043. 500 Kč a příjmy nižší o 1, 110. 700 Kč.

Provozního zisku 160. 400 Kč má býti použito na úhradu investic ve státních lázních spolu s částkou 4, 489. 600 Kč, již může si podnik hypotekárně vypůjčiti na investice podle čl. XV. finančního zákona. Investiční práce zamýšleny jsou v Jáchymově, Tatranské Lomnici, štrbském Plese a ve Sliači.

Státní lázně, stejně jako ostatní československé lázně, zápasí již po 2 léta s nepřízní hospodářské situace. V závěrečném státním úctě vykazuje se u tohoto podniku ztráta 836. 152 Kč.

Lázeňství.

Celkem jest pozorovati úpadek Československých lázeň-

 

ských míst. Naše lázeňská místa, zejména nejdůležitější z nich, byla zařízena přepychově pro bohaté třídy, pro hosty, zejména z ciziny, nebyla orientována sociálně, a nelze se tudíž diviti, že nyní při odlivu hostů z ciziny stává se jejich situace katastrofální. Hlavní oporou všech lázeňských míst má býti především obyvatelstvo domácí, ale v těchto místech bohužel často je jen 5 - 10% těchto návštěvníků. Příčinou poklesu návštěvy lázní jest také ta okolnost, že ve větších místech lázeňských udržuje se umělá drahota. Dále též vysoké taxy lázeňské a platy za koupele. Příčinou úpadku našeho lázeňství jest také nedostatečný postup ve vývoji lázeňského lékařství a nedostatečná organisace lázeňství vůbec. Je nutno všemi silami postupovati k nápravě.

Koncentrace zdravotní péče.

Zdravotní péče v našem státě prováděna jest neracianálně, jest příliš roztříštěna a proto neobyčejně drahá, ať již jde

 

o roztříštěnost ústavní péče v různých místech léčebných nebo

o roztříštěnost zdravotní péče při nemocenském pojištění, řízeném jenom místními hledisky. V tomto směru bylo by potřebí velké koncepce ministerstva zdravotnictví pro usměrnění veškeré zdravotní péče ve státě.

 

Po zpravodaji ujal se slova ministr.

Výklad ministrův.

Důsledky nepříznivé hospodářské situace, jak se jeví ve všech vrstvách obyvatelstva, vyžadují zesílené bdělosti a obětavosti všech orgánů a institucí zabývajících se péčí zdravotní, ať veřejných či soukromých. Nutno bohužel konstatovati, že prostředků věnovaných veřejnému zdravotnictví je rok od roku méně.

Pokud jde o práce legislativní, nutno míti na mysli, že pobídkou k práci nesmí tu býti snaha po kvantitě úprav a reforem, nýbrž pouze a výlučně jejich nutnost, přikazovaná vývojem vědy lékařské a administrativními zkušenostmi.

 

V oboru zdravotnické administrativy přichází v prvé řadě

Zdravotnické osoby.

v úvahu účelná výchova zdravotnických osob a také úprava jejich stavovských poměrů. Připomínám tu projednávanou osnovu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o lékařských komorách. Přichystána je též novelisace zákona o zubním lékařství a zubní technice. Pro novostavbu ošetřovatelských škol na Karlově náměstí schválen byl podrobný stavební program a připravuje se podrobný projekt. V otázce výcviku pomocného personálu zdravotního bude krokem kupředu uvedení v provoz Státní školy zdravotní a sociální péče, která se staví na pozemku Státního zdravotního ústavu. Meziministerský se projednává vládní nařízení, jímž se stanoví sazba odměn za úkony porodních asistentek. Ministerstvo veřejného zdravotnictví vydalo Učebnici pro porodní asistentky.

 

Hospodářská krise projevuje se velmi intensivně i v našem

Lékárnictví.

lékárnictví. Ministerstvo věnuje pozornost velmi obtížné otázce nové úpravy lékárenských sazeb, kde stýkají se značně různosti zájmů lékárníků a jich odběratelů, zejména též nemocenských pojišťoven a léčebných fondů. Pomýšlí se na zřízení lékárnických komor. Návrh lékárnického zákona bude projednáván v době hospodářsky vhodnější. Připraven jest též návrh zákona o biologické kontrole léčiv, a ministerstvo pomýšlí na revisi vládního nařízení z r. 1926, zejména pokud jde o povolovací řízení pro prodej specialit. Za účelem provádění ratifikované konvence o omezení výroby omamných léků připravuje se příslušný zákon i prováděcí vládní nařízení. První československý lékopis (farmakopea) bude v nejbližší době již vydán. Za zlepšených hospodářských poměrů bude možná snad i úprava sociálních poměrů a platů zaměstnaných lékárníků na zákonném podkladě.

 

K provedení zákona o zřízení Státního zdravotního ústavu

Státní zdravotní ústav.

bude se v nejbližší době meziministerský projednávati osnova vládního nařízení, kterým se vydá základní řád (regulativ) Státního zdravotního ústavu, jakož i osnova vládního nařízení, kterou se zřídí poradní sbor Státního zdravotního ústavu.

 

Z nakažlivých nemocí věnuje ministerstvo zejména pozornost epidemii záškrtové. Loňský rok vykazoval 31. 922 onemoc-

Boj proti nakažlivým nemocem.

 

není záškrtem a 1555 úmrtí. Letošní rok vykazovati bude tentýž neblahý výsledek. Ministerstvo snaží se snížení nemocnosti touto nemocí docíliti propagací očkování dětí proti záškrtu anatoxinem Ramonovým, které v celé republice hmotně podporuje.

Léčebné ústavy.

Přes nepříznivou hospodářskou situaci realisuje se, ovšem

 

zpomaleným tempem, investiční program vybudování jednotlivých státních nemocnic a ústavů léčebných. *

Všeobecná nemocnice v Prase.

Plán přebudování všeobecné nemocnice v Praze dospěl do stadia, kdy bylo seznáno, že celou nemocnici nelze vybudovati

 

v centru Prahy, a vybrány byly již příslušné pozemky v Motole na vybudování nové nemocnice, která bude součástí všeobecné nemocnice. O koupi pozemků se jíž vyjednává s obcí Pražskou.

Hospodaření nemocnic.

Jak v ústavech státních, tak ve všeobecné nemocnici

 

v Praze a v ostatních veřejných nemocnicích sleduje ministerstvo veřejného zdravotnictví snahu, aby sazby byly pokud možno snižovány, což se také ve většině případů daří.

Podpory na investice nemocnic.

Nedostatku prostředků na udělování podpor na investice nemocnic může býti zjednána odpomoc připravovanou n o-

 

velou zákona o zdravotní přirážce, která v definitivní textaci byla znovu rozeslána k meziministerskému projednání. Výnos zdravotní přirážky okrouhle 20 milionů Kč ročně umožnil by udělování podpor na investice ve veřejných nemocnicích jistě velmi vydatně.

Tělovýchova.

V oboru tělovýchovy jest zaznamenati, že i letos konány

 

byly jako každoročně státní kursy tělovýchovné. Připravuje se reorganisace poradního sboru pro tělesnou výchovu. Pozornost věnuje se otázce utvoření státních svazů tělovýchovných a sportovních, jimiž by se uplatnil vliv státu na celou tělesnou výchovu. Státní stadion na Strahově se dobudovává a slibuje přiměřenou rentabilitu.

Péče o mládež.

V oboru péče o mládež věnuje se hlavně péče finančnímu

 

zajištění poraden pro matky a kojence, ke kterémuž účelu byla i 7. výnosu zdravotní "přirážky věnována celkem částka 1, 200. 000 Kč. Přímá podpora instituci a jednotlivců v oboru péče o mládež jest omezena nepatrnými finančními prostředky.

Boj proti sociálním chorobám.

Onemocnění a úmrtí tuberkulosou podstatně ubývá. Věnuje se péče hlavně poradenství protituberkulosnímu, ale též

 

podporování léčebné činnosti protituberkulosní. Dnem 1. ledna 1934 bude odevzdán do provozu Dům lidového zdraví v Užhorodě, který bude organisačním, kontrolním a výchovným centrem pro celou Podkarpatskou Rus. Projednávání zákona o některých opatřeních proti tuberkulose bylo nutno odsunouti vzhledem k jeho finančním důsledkům na dobu hospodářsky příznivější. Pokud jde o pohlavní choroby, podporuje ministerstvo stavby venerických oddělení ve veřejných nemocnicích a pečuje o finanční zajištění preventivní péče protivenerické.

Boj proti rakovině.

Rakovina a zhoubné nádory jeví v našem státě zarážející

 

vzrůst. Za 10 let zvýšila se úmrtnost rakovinou v našem státě o 42%. Vzhledem k tomu podporuje ministerstvo zdravotnictví

činnost společností pro zkoumáni a potírání zhoubných nádorů a subvencuje stavby specielních ústavů.

 

Asanační ruch vzhledám k nepříznivé hospodářské situaci

Asanace.

podstatně ochabl ve všech zemích republiky. Přes to se ve stavbách vodovodů a kanalisací zpomaleným tempem pokračuje. Ve vydatném podporování těchto staveb je ovšem ministerstvo omezováno značnými závazky z minulých let, které z příslušné položky musí postupně spláceti.

I průmyslové hygieně věnuje se značná pozornost, zejména pokud jde o ochranu pracující mládeže.

 

Všeobecná hospodářská deprese projevila se v letošní se-

Lázeňství.

zóně lázeňské zvláště výrazně. Hlavními příčinami omezené návštěvy lázní, zejména se strany cizinců, jsou ostrá devisová opatření okolních států, působení obtíží pasových a valutních, dále poměrně vysoký životní standard v Československu a vůbec projevující se snaha po šetrnosti.

 

Je pochopitelno, že ani podnik Státních lázní nezůstal uše-

Státní lázně.

třen všeobecné krise našeho lázeňství. Bilance podniku za rok 1932 končí celkovou ztrátou 836. 152 Kč a výsledek za rok 1933 nebude asi o mnoho příznivější.

 

Kruhy, jež zabývají se péčí veřejně zdravotní a jimž záleží na jejím zdaru, znepokojeny byly vynořivším se návrhem na zru-

Zrušení ministerstva zdravotnictví.

šení ministerstva veřejného zdravotnictví. Jest jasno, že soustředěním všech odborných sil pracujících ke společnému cíli a tím i racionelnímu jich využití lze dosíci při zachování jednotného hlediska daleko úspornějšího vyřizování agendy zdravotnické než jejím tříštěním. Nehledíc k tomu, znamenala by velkou úhonu v řádné práci zdravotnické též ztráta samostatného rozpočtu, ztráta iniciativy ve zdravotnické legislativě a administrativě a konečně ztráta vlastního ministra, který plnou vahou před každým forem může se spravedlivých požadavků veřejné zdravotní správy zastati.

*

Ke skupině rozpočtové, k níž náleží ministerstvo veřejného

Rozprava.

zdravotnictví a tělesné výchovy, promluvila řada řečníků, z nichž 8 pojednalo též více méně podrobněji o záležitostech týkajících se tohoto resortu.

Vyslovena byla celá řada praktických pokynů a přání, jichž splnění považují řečníci za naléhavé nebo aspoň radné. Všeobecně zdůrazňováno bylo, že na nákladech věnovaných veřejné péči zdravotní nemá býti za žádných okolností úzkostlivě šetřeno. Z konkrétních námětů možno uvésti: Zdravotnictví venkova je poněkud zanedbáváno, a jest působiti k nápravě. činnost preventivní má býti podporována velmi vydatně právě v nynější době hospodářské krise, která jest vhodnou půdou pro rozvíjení se všech nemocí. Bylo by věnovati zvýšenou pozornost množícímu se a neskrytému vystupování prostituce. Zvyšování cen léků bylo by všemi prostředky zabrániti. V oboru asanačních prací mělo by se pokračovati co nejintensivněji vzhledem ke zdravotnímu významu opatřování zdravé pitné vody. ústřední komise pro sběr léčivých rostlin měla by věnovati pozornost otázce soustavného pěstování těchto rostlin rol-

 

niky. Stavby nemocnic měly by býti co nejvydatněji podporovány. Bylo by urychliti vydání novely zákona o zubním lékařství a zubní technice. Bylo by zvýšiti zdravotní péči o nezaměstnané. Ve státních nemocnicích mají i externí lékaři býti přiměřeně honorováni.

Kapitola 19. Odpočivné a zaopatřovací platy.

Náklad na odpočivné a zaopatřovací platy státních zaměstnanců a pozůstalých po nich roste rok od roku, jednak důsledkem úprav pensí a aktivních platů, jednak tím, že trvale stoupá počet příjemců.

V roce 1925 činil náklad na kapitolu tu částku 509, 559. 126 Kč

. V roce 1929 činil náklad na kapitolu tu částku 735, 859. 015 Kč

V roce 1930 činil náklad na kapitolu tu částku 793, 300. 000 Kč

V roce 1931 činil náklad na kapitolu tu částku 886, 600. 000 Kč

V roce 1932 činil náklad na kapitolu tu částku 896, 900. 000 Kč na rok 1933 zařazena byla, se zřetelem na srážky zavedené zákonem č. 204/32 Sb. z. a n.,

částka.............. 865, 893. 000 Kč.

Pro rok 1934 zařazuje se částka..... 889, 878. 400 Kč, tedy částka vyšší než v roce 1933..

Zvýšení toto odůvodněno jest očekávaným odchodem většího počtu státních zaměstnanců do výslužby než v roce 1932 a v roce 1933, kdy z úsporných důvodů se neprovádělo pensionování přesloužilců takovou měrou. Očekáván jest proto větší přírůstek příjemců než jejich úbytek.

Kapitola 20. Ministerstvo financí

ze skupiny II. § 1. Tabáková režie, § 2. Státní loterie, § 3. Státní mincovna v Kremnici, skupina III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích (vyjma fondy u kap. 11, a 14. ) a skupina IV. Správa státního dluhu.



Rozpočtené příjmy ministerstva financí na rok 1934 preliminují se částkou 6. 997, 855. 970 Kč, tedy níže o 1. 087, 913. 140 Kč, než na rok 1933. že v souvislosti s poklesem příjmů značnou měrou klesly i výdaje této kapitoly, hlavně snížením potřeby na státní dluh, jest zřejmo z toho, že výdaje na rok 1934 v částce 1. 395, 921. 720 Kč jsou o 495, 167. 280 Kč menší než na rok 1933, nehledíc k dalšímu snížení na osobních platech.

Rovnováha státního rozpočtu.

Poněvadž příjmy ministerstva financí jsou podstatnou složkou rozpočtu na straně příjmové, jsou také rozhodující pro

 

posouzení otázky rovnováhy rozpočtu, dosažené v prvé řadě podstatným omezením výdajů. Proto značná část členů výboru zabývala se ve svých úvahách zmíněnou otázkou. V tom směru konstatoval ministr financí, že rozpočet nepočítá se žádnými novými příjmy, neboť ani vojenská taxa nemůže býti považována za nový příjem, když byla již na rok 1933 preliminována v příjmech ministerstva financí v tit. 5, t. j. ve všeobecné pokladní správě. Ovšem s poklesem dosavadních příjmů bylo absolutní nutností stanovení rozpočtových výdajů na nižším základě, jak to bylo vynuceno poměry vyvíjejícími se od roku 1931 a jak to prokázaly schodky, které se dostavily již od roku 1930 a které přes všechno úsilí se nepodařilo vyrovnati. Jen takovou cestou, t. j. reálně vyrovnaným rozpočtem, možno se dostati do stadia, aby bylo možno uvažovati o snižování daní a ostatních veřejných břemen, hlavně ovšem daní obchodových.

K snížení rozpočtu došlo nejen u výdajů osobních, ale i u výdajů věcných; snižovací proces ve svém provádění velmi těžký zasáhl po tři léta na všech stranách výdajů.

Snížení rozpočtu znamená sice snížení kupní síly, ale s hlediska národního důchodu dlužno uznati, že hrazení schodku úvěrem znamená na druhé straně úhradu na vrub národního důchodu, jehož by bylo možno použíti k výrobní činnosti ve státě a který by znamenal také stejnou kupní sílu a výdělečnou možnost ve stejné míře. Otázka vyrovnaného rozpočtu jest předpokladem, bez něhož nelze řešiti nic dalšího.

Při snížení rozpočtu nejde jen o úspory personální a věcné, nýbrž postupováno bylo i rovnoměrně dále. Přirážkou k dani důchodové byly postiženy především vrstvy zámožné, když nejnižší důchody byly přirážky zproštěny. K postižení zámožnějších vrstev přispěla i daň kupónová, jež znamená snížení úrokové míry ze státních dluhopisů, tedy opatření ve prospěch dlužníka, tedy i státu. Ač kupónová daň byla předmětem kritiky, měla i své určité příznivé důsledky, že půjčka práce mohla již vycházeti z úrokové míry pouze 5% ní a že také krátkodobé úvěrové operace bylo umožněno na úrocích snížiti s dosavadních 6% na 5%, což znamená značnou úlevu pro službu státního dluhu.

Peněžnictví.

Snížení úroku a úvěrů.

Četnými řečníky bylo v povšechné debatě poukazováno na

 

to, že dosavadní vládní opatření neodstranila, ba ani podstatně


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP