Kapitola 14. Ministerstvo veřejných prací
ze skupiny II. § 9. Státní báňské a hutnické závody a ze skupiny III. státní silniční fond
a státní vodohospodářský fond.
Výdaje kap. 14. pro rok 1934 činí 439, 487. 900 Kč, tedy Rozpočet po stránce
0 127, 981. 000 Kč méně než v rozpočtu na rok 1933. Z prelimino- všeobecné. váných výdajů připadá na výdaje řádné 208, 428. 700 Kč a na výdaje mimořádné 231, 059. 200 Kč, na Výdaje osobní 91, 376. 300 Kč
a na výdaje věcné 348, 111. 600 Kč. Výdaje řádné vykazují oproti rozpočtu na rok 1933 pokles o 38, 637. 300 Kč a výdaje mimořádné pokles o 89, 343. 700 Kč. Osobní výdaje poklesly o 598. 000 Kč a věcné výdaje jsou nižší o 127, 383. 000 KČS. Jakmile bude proveden článek XXV. odst. 1. finančního zákona na rok 1934, poklesnou arci výdaje osobní ještě o další částku. Celkový pokles výdajového rozpočtu činí zatím proti roku 1933 více než 22%, u výdajů věcných dokonce téměř 27%.
Pronikavý pokles výdajů jest důsledkem krajně úsporné tendence, která se uplatnila vůbec při sestavování rozpočtu. Některé redukce jsou důsledkem článku V. finančního zákona, totiž snížení státního přídělu fondu vodohospodářskému a úvěru na elektrisaci venkova. Mimo tyto případy poměrně největší redukce stihla úvěry titulu 7. (silnice a mosty), titulu 14. (správa státních budov) a titulu 15. (investiční výdaje na stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní státní správy).
Rovněž i příjmy kapitoly 14. proti roku 1933 poklesly, činíce 126, 629. 100 Kč, tedy o 26, 249. 300 Kč méně než v roce předešlém, což vysvětluje se zejména snížením příjmů ze státního silničního fondu.
Ministr veřejných prací ve svém exposé poukázal na Program činností velkou redukci všech úvěrů kap. 14., zejména úvěrů investičních, resortní.
jejíž důsledky jsou zatím zmírněny tím, že aspoň hospodářství fondovní bude moci býti udrženo v příštím roce na dosavadní výši díky půjčce práce, z jejíhož výtěžku dostalo se i resortu veřejných prací značného přídělu a s dalším přídělem se počítá. Zdůrazniv důležitost investiční činnosti státní právě v době hospodářské krise a nezbytnost plánovitého postupu v oboru investic, rozvinul ministr program nejdůležitějších oborů svého resortu, a to - pokud jde o administrativu - v příčině staveb pozemních
i vodohospodářských, silnic a mostů, letectví i plavebnictví, elektrisace státu a báňské administrativy. V oboru silničního fondu poukázal zejména na to, že stálé klesání běžných příjmů silničního fondu nedovolí fondu v roce 1935 uzavírati další výpůjčky, nedojde-li zatím k rozmnožení příjmů novelisací příslušného zákona. Pokud se týká plavebnictví, dotkl se ministr důležité otázky obnovy a doplnění našeho říčního loďstva, zejména záměnou méně hospodárných parníků za motorové lodi, jichž provozní výdaje jsou značně nižší, a projevil přání, aby nedostatečný úvěr rozpočtový k obnově lodí určený byl doplněn z výtěžku půjčky práce. V oboru báňské administrativy věnoval ministr zvláštní pozornost otázce cen uhelných. Ke konci svého exposé poukázal ministr na připravované a projednávané práce legislativní, načež podal vysvětlení k otázkám, jež v debatě přišly na přetřes.
K dotazu byl objasněn nynější stav přípravných prací pro Pozemní stavby.
postavení nové budovy státního reálného gymnasia v Ružomberku
  |
a byle vysvětlena, do jaké míry lze použíti při státních stavbách dříví jako stavebního materiálu. |
Stavby vodohospodářské. |
Bylo podáno vysvětlení v příčině zajišťovacích prací na pra- |
  |
vém břehu řeky Tisy, a to i pokud jde o otázku úhrady. |
Silnice a mosty. |
Jako obvykle byla věnována pozornost pracím podnikaným |
  |
k tíži silničního fondu a bylo zejména doporučováno používání domácího materiálu, zejména žuly, k zřizování těžkých vozovek. Také otázka inkamerace silnic autonomních byla v debatě dotčena. Ke konkrétnímu dotazu týkajícímu se zadání dlažby na státní silnici rumburské u šluknova bylo podáno příslušné vysvětlení. Byly také vysvětleny příčiny zhroucení železobetonového mostu přes řeku Tereblju na státní silnici u Buštiny v Podkarpatské Rusi a byla sdělena opatření, která se tam stala za účelem zajištění dopravy a zjištění eventuelní zodpovědnosti. |
Civilní letectví. |
Velmi obsáhle býk v debatě pojednáno o nynějším stavu |
  |
civilního letectví a byly uplatněny podrobné a velmi cenné podněty pro další rozvoj letectví, na nějž ovšem má neblahý vliv snížení příslušných rozpočtových úvěrů. Zvláště bylo poukázáno na souvislost civilního letectví se zájmy obrany státu a byly dotčeny i sociální otázky letců. Ministerstvo veřejných prací věnuje všem předneseným podnětům intensivni pozornost. |
Plavebnictví. |
V debatě bylo zejména zdůrazněno, že motorisací říčních lodí |
  |
a opatřením lodí pro specielní dopravu, zejména tankových lodí na naftu, bylo by možno dosavadní ztrátu plavebních společností proměniti v aktivum a umožniti tak jejich hospodářskou soběstačnost. Ministerstvo veřejných prací jest si plně vědomo velké důležitosti této otázky a doufá, že se mu podaří přiblížiti ji v brzké době uspokojivému nesení tím, že by bylo dosaženo přídělu z výtěžku půjčky práce. |
Elektrisace státu. |
Veliké pozornosti se v debatě těšila otázka elektrisace státu, |
  |
zejména otázka poměru všeužitečných elektráren a elektráren soukromých. Jsou bezpodstatné obavy, že by se ministerstvo věřejných prací domáhalo vyvlastňovní obecních elektráren; jde v podstatě pouze o to, aby umocněno bylo dodávání proudu průmyslovým, živnostenským, zemědělským a veřejným konsumentům se strany všeužitečného elektrického podniku přespodního tehdy, když tato dodávka byla by pro ně výhodnější než dodávka od místního podniku nevseužiteěnéha Pokud bylá doporučována pro všeužitečné -elektrárny forma družstevní, dlužno luumtnouti, že tato forma by dávala málo jistoty peněžním ústavům poskytuj ícím elektrárnám úvěr. Také elektrisaci venkova byla věnována v debatě pozornost a bylo zejména vytýkáno snížení rozpočtových úvěrů. |
Kotelní služba. |
K dotazu bylo podáno vysvětlení o připravované osnově ko- |
  |
telního zákona a o poplatcích za zkoušky a revise parních kotlů. |
Báňská administrativa. |
Bylo požadováno intensivnější provádění báňské inspekce. |
  |
Přes snížený rozpočtový 'úvěr jest snahou ministerstva veřejných prací, aby inspekční plán plně vyhovoval zájmům bezpečnosti. |
Báňské úřady i ministerstvo přibírají často k úředním inspekcím i závodní rady hornické, které konají mimo to inspekce i samostatně;
Také otázka novelisace hornického pojištění, novelisace zákona o rozhodčích soudech hornických a otázka rekultivace pozemků poškozených dolováním byly v debatě zmíněny. Pokud jde o sanaci hornického pojištění, projednává se právě konečný návrh sanačního zákona v pracovním výboru zvláštní komise, jež byla loňského roku zřízena.
Zvláštní pozornosti se těšila otázka uhelných cen, která přes značné obtíže tohoto problému bude, pokud jde o uhlí otopné, co nejdříve vyřešena. Jedná se při tom v prvé řadě o to, aby poklesly všecky složky, jež cenu uhlí tvoří.
Pokud bylo požadováno, aby resort veřejných prací podporoval oživení rudného dolování na Slovensku, zejména dobývání zlata, byly vysvětleny obtíže, jež se staví v cestu rentabilitě takového podnikání.
Státní báňské a hutnické závody.
Rozpočet podniku "Státní báňské a hutnické závody" na Rozpočet po stránce rok 1934 vykazuje hrubé příjmy v částce 469, 598. 000 Kč a hrubé všeobecné.
výdaje v částce 410, 537. 500 Kč, činí tudíž preliminovaný provozní zisk 59, 060. 500 Kč, jenž jest o 6, 493. 200 Kč nižší než preliminovaný provozní zisk v rozpočtu na rok 1933.
Z provozního zisku hradí podnik vedle splátek investičních dluhů (v částce 1, 216. 400 Kč) nové investiční výdaje, jež jsou preliminovaný částkou 24, 200. 000 Kč; konečný přebytek v částce 33, 644. 100 Kč má býti odveden státní pokladně.
Ministr veřejných prací ve svém exposé dotkl se i stát- Program činnosti. nich báňských a hutnických závodů, při čemž poukázal zejména na důsledky hospodářské krise, jež vedly k obmezování provozu a k velmi úspornému hospodaření, a poznamenal, že chystané snížení cen, zejména uhlí a železa, postihne nepříznivě i zisk podniku "Státní báňské a hutnické závody". Z důvodů sociálněpolitických nemohou býti ovšem zastaveny závody pasivní.
Bylo požadováno, aby byly zlepšeny platové poměry zaměst- Otázky personální, nanců, zejména smluvních inženýrů, v zájmu prosperity podniku. platové a mzdové. Ústřední správa podniku snaží se v rámci platných předpisů všemožně o konsolidování personálních poměrů, jsouc si plně vědoma velké důležitosti této otázky; dlužno však uvážiti obtíže, jež vznikají aplikací různých předpisů na výdělečný podnik povahy soukromoprávní, jakým jsou Státní báňské a hutnické závody. Tyto závody právě pro svůj výdělečný charakter nepřijímají již po mnoho let zaměstnanců v pragmatikálním poměru, takže kvóta smluvních zaměstnanců přesahuje nyní již 70%.
Pokud se týká sociálních a mzdových otázek hornictva v debatě zmíněných, podnik se snaží, aby k propouštění dělnictva vůbec dojíti nemuselo. Snížení položky na mzdy vyplývá hlavně z menšího zaměstnám závodů, jež jsou postiženy odbytovou krisí.
Ke konkrétnímu dotazu byly podrobně objasněny prováděné Rudné doly
investiční práce v oboru závodů báňsko-štiavnického a krém- na Slovensku.
  |
nického, jichž účelem jest zvýšení produkce zlata. V nejbližší době bude skončena i přestavba hutě na zpracování zlata a stříbra v Báňské Štiavnici; zatím ovšem, dokud rekonstrukce této hutě není provedena, jest nutno surové olovo obsahující drahokovy zpracovávati v zařízené již huti příbramské. Pokud bylo požadováno znovuotevření zastavených dolů v Magurce a v Nové Bani, nelze tomu vyhověti vzhledem k hospodářské situaci podniku, jež naprosto nedovoluje, aby podnikání nerentabilní bylo rozšiřováno. |
Závod jáchymovský. |
Ježto v debatě stala se opětně zmínka o zdravotních pomě- |
  |
rech dělnictva jáchymovského, které jest vydáno nebezpečí radiových paprsků a emanace, dlužno uvésti, že se provádějí dále v neztenčené míře veškerá opatření k ochraně osazenstva doporučená odbornými kruhy. Také sociálním zájmům tohoto dělnictva věnuje se bedlivá pozornost; zejména nedošlo vůbec ke snižování mezd. Ovšem hospodářská krise vynutila si obmezení provozu v dolech i v huti. |
Kapitola 15. Ministerstvo pošt a telegrafů
a ze skupiny II. § 4a. československá pošta a § 4b. Poštovní spořitelna.
Rozpočtové návrhy ministerstva pošt a telegrafů obsahují Rozčlenění rozpočtu. jako obvykle ve třech sešitech jednak návrh rozpočtu ministerstva pošt a telegrafů, jednak návrhy rozpočtů státních podniků "Československá posta" a "Poštovní spořitelna".
Rozpočet ministerstva pošt a telegrafů počítá na rok 1934 s úhrnnou potřebou 11, 497. 400 Kč, která je proti potřebě schválené rozpočtem na rok 1933 o 300. 300 Kč nižší.
Rozpočet československé pošty obsahuje tentokráte již jen rozpočet poštovního, telegrafního a telefonního provozu, protože správa poštovního provozu automobilního přešla 1. lednem 1933 do působnosti ministerstva železnic. Provozní zisk jest rozpočten částkou 31, 629. 000 Kč, t. j. o 22, 665, 430 Kč méně než činil zisk preliminovaný na rok 1933.
Rozpočet poštovní spořitelny vykazuje preliminovaný zisk částkou 16, 674. 000 Kč, který jest o 5, 810. 000 Kč vyšší než zisk rozpočtený na rok 1933.
Speciální zpravodaj, poukázav na své obšírné referáty při Zpráva speciálního zpraprojednáyání rozpočtů na rok 1932 a 1933, podrobil rozboru dílčí vodaje.
rozpočtové návrhy a vyložil, na kterých položkách bylo dosaženo úspor. Poteče obíral podrobně platovými poměry poštovních pomocníků a poslů a apeloval má poštovní správu, aby personální politiku prováděla podle určitého plánu. Zejména pokud, jde o neplně zaměstnané poštovní pomocníky, žádal, aby tito byli postupně dosazováni na místa plně zaměstnaná a nová uprázdněná místa neplně zaměstnaných pomocníků aby se obsazovala výhradně z řad absolventů expedientské prakse. Zmínil se dále kriticky o osnově zákona o zrušení osvobození od poštovného, o návrzích na zrušování poštovních úřadů, na novou úpravu náhrady služebních výloh, úředních a naturálních bytů, na zřízení ministerstva dopravy a přednesl konečně řadu iniciativních návrhů na zlepšení příjmů čsl. pošty. Doporučil zejména úpravu předpisů o novinové službě, o tiskovinách, o dosílce poštovních zásilek, pak spolupráci s ČSD o úpravě balíkových poplatků, reklamoval vydání poštovního řádu.
V následující debatě dotkli se řečníci poštovního resortu Dotazy a připomínky zejména v těchto věcech: likvidace pohledávek za bývalou uher- dalších řečníků.
skou poštovní spořitelnou, účast pošty na rozhlasových poplatcích, zřízení německé vysílací stanice a úprava německého vysílání, obsazování uprázdněných míst na Slovensku domácími uchazeči, zřizování poštovních budov atd.
Ministr pošt a telegrafů poděkoval zpravodaji za jeho referát Řeč ministra pošt a ve svém výkladu k rozpočtovým návrhům zmínil se o vlivu a telegrafů.
trvající hospodářské krise na provozní a finanční výsledky čsl. pošty a Poštovní spořitelny, jakož i o opatřeních, jež byla učiněna u obou těchto státních podniků za tím účelem, aby nepříznivý vliv krise byl vyvážen nebo aspoň zmírněn ať už vhodnými zařízeními prdvozními, nebo příslušnou úpravou poplatků.
Pokud jde o úpravu poplatků, byl zaveden nový druh balíkových zásilek, t. zv. p o š t o v n í zboží, zlevněných proti normálním sazbám až o 50%, v šekové službě pak bylo zavedeno t. zv. v p l a t n é, t. j. poplatek 50 h, který se vybírá od vplátců
  |
šekových vklad v hotovosti, a zrušen jednak manipulační poplatek 25 h, účtovaný dříve za každý přípiš a odpis na šekovém účtu, jednak 1% zúročení šekových vkladů. |
  |
Ku konci svého výkladu zodpověděl ministr pošt a telegrafů některé připomínky a dotazy přednesené v rozpočtové debatě. |
Likvidace pohledávek za býv. uherskou pošt. spořitelnou. |
Ve věci likvidace pohledávek u bývalé poštovní spořitelny uherské požádala naše poštovní spořitelna o vydání příslušných předválečných rent, jež tvoří úhradu přihlášených pohledávek |
  |
podle článku 10. budapešťské úmluvy. Poštovní spořitelna v Budapešti oznámila nám však, že otázku vydání rent projednává zároveň s ostatními zúčastněnými státy, t. j. Rumunskem a Jagoslavií, a že žádosti naší vyhoví, jakmile jednání s těmito státy bude skončeno. |
Úprava novinové služby. |
Moderní úprava novinové služby předpokládá změnu zásad- |
  |
ních předpisů tohoto odvětví poštovní služby a ovšem i změnu sazebního systému. Tyto změny byly však hlavním, důvodem, proč dosud nedošlo k vydání novinového řádu, neboť nebylo možno dosáhnouti o nich shody mezi zájemníky. Pro přechodnou dobu, než bude vydán novinový poštovní řád, hodlá ministerstvo pěst vydati dosud platné předpisy o poštovní novinové službě souborně jako zvláštní poučení; stane se tak v nejbližších měsících. |
Vydání nového poštovního řádu. |
Vydání nového poštovního řádu se zdrželo zejména pro rozsáhlost a složitost příslušných prací vyžadujících důkladné a |
  |
pečlivé průpravy. Práce ty pokročily již tak, že budou ukončeny v nejbližších měsících. |
Obsazování míst na Slovensku. |
Obsazování uprázdněných míst na Slovensku především kvalifikovanými Slováky je v oboru poštovní správy prováděno. |
Německá vysílací stanice. |
Zřízení německé vysílací stanice je problémem státně- |
  |
politickým i těžkým problémem technickým; dnes je nadto třeba otázku přidělování vlny pro jakýkoli nový vysílač řešiti na mezinárodním foru. Pokud jde o rozvržení programu, snaží se poštovní správa poskytnouti německým posluchačům možnost poslouchati naše vysílače a nesváděti je k tomu, aby museli poslouchati jiné vysílače; |
Zřizování poštovních budov. |
Na stížnost, jakoby se poštovní stavby stavěly jenom v českých krajích, odpovídá ministr stručně, že tomu tak není |
  |
a že i v roce 1934 se pomýšlí na stavbu poštovních budov v t. zv. německých, místech naší republiky. |
Hospodařeni s příjmy z rozhlasových poplatků. |
Na vývody řečníků, týkající se otázky účasti Čsl. pošty na rozhlasových poplatcích, uvedl ministr pošt a telegrafů, že |
  |
z částky 147, 067. 780'05 Kč, jež připadla poště od roku 1924 do roku 1933, spotřebovala pošta na úhradu vlastních výdajů provozovacích, správních, finančních a jiných souvisejících s rozhlasem celkem. 86, 266. 663, 25 Kč, takže jí zůstalo na úhradu rozhlasových investic 60, 801. 116, 80 Kč. Investice tyto budou činiti do konce roku 1993 celkem 79, 010. 767. 10 Kč, takže by se |
poště nedostávalo k jejich úkradě 18, 209, 850 39 Kč, kteroužto částku lze ovšem přechodně uhraditi z odpisových prostředků nastřádaných na obnova rozhlasových zařížení.
Z obdobné kalkulace pro rok 1934 plyne, že skutečný výnos pošty z rozhlasu by činilo konce vaku 1934 pouze 1, 297. 954 95 Kč.
Při tom třeba konstatovati, že jako náklad na služby konané podnikem čsl. pošta pro rozhlas jsou počítány pouze minimální svéstojné náklady bez jakýchkoliv ziskových přirážek. Tak na přiklad pokud jde o náklady spojené s vybíráním a účtováním rozhlasových poplatků, jest počítáno pouze 5. 9% z hrubých rozhlasových poplatků, zatím co ríšskoněrnecká pošta počítá z tohoto titulu 10%. Kromě toho není brán v úvah-u úrok z poskytovaných záloh provozních poukazovaných Radiojournalu předem a ze záloh na investice. Kdyby se tyto oprávněné bilanční složky vzaly v úvahu, možno prokázati, že do konce roku 1934 neměla a nebude míti poštovní správa žádného výnosu z čsl. rozhlasu, nýbrž naopak, že má za Radiojournalem pohledávku okrouhle skoro půl milionu Kč.
Kapitola 16. Ministerstvo železnic
a ze skupiny II. § 5. československé státní dráhy.
Rozpočet ministerstva železnic. |
Návrh rozpočtu státní správy železniční na rok 1934 tvoří, stejně jako v předcházejících letech, kap. 16 rozpočtu vlastní |
  |
státní správy, t. j. skupiny I. Struktura tohoto rozpočtu zůstává nezměněna. |
Srovnání s rozpočtem na rok 1933. |
Celkové výdaje rozpočtu ministerstva železnic na rok 1934 jsou preliminovány částkou 20, 665. 200 Kč, tudíž proti rozpočtu |
  |
na rok 1933 níže o 821. 600 Kč. Toto snížení vyplývá z úsporných opatření. |
Rozpočet podniku "Československé státní dráhy". |
Rozpočet podniku "československé státní dráhy" jest zařaděn opět jako § 5., odd. II. do skupiny II. - Správa státních . úprava tohoto rozpočtu na rok 1934 jest v podstatě |
  |
stejná jako v roce předcházejícím. Rozpočet podniku Československé státní dráhy na rok 1934 skýtá v celkových číslicích tento obraz: výdaje jsou preliminovány částkou... 4. 055, 476. 500 Kč, příjmy jsou preliminovány částkou.... 3. 236, 254. 500 Kč, takže rozpočet počítá se ztrátou ve výši.. 819, 222. 000 Kč. |
Srovnání s rozpočtem na r. 1933. |
Jsou tedy výdaje preliminované na rok 1934 nižší než výdaje rozpočtu na rok 1933 o částku.... 174, 284. 300 Kč |
  |
a celkové příjmy nižší o ........ 502, 700. 100 Kč, takže ztráta, preliminovaná na rok 1934, je vyšší o .............. 328, 415. 800 Kč než ztráta, se kterou počítal rozpočet na rok 1933. Ovšem schodek svrchu uvedený se sníží o očekávaný finanční účin úsporných opatření personálních, která mají býti provedena podle čl. XXV. návrhu finančního zákona na rok 1934. |
Úhrada rozpočtové ztráty. |
Podnikovým rozpočtem na rok 1934 očekávaná ztráta ve výši 819, 222. 000 Kč má bý-ti hrazena jednak z vlastních pro- |
  |
středků podniku, t. j. z částky odpisového účtu, nespotřebované na obnovu, ve výši 337, 012. 900 Kč, jednak příspěvkem ze státní pokladny, poskytnutým železničnímu podniku k částečné úhradě jeho ztráty podle čl. II., odst. 3. návrhu finančního zákona na rok 1934 ve výši 482, 209. 100 Kč. Ovšem úhradní kvóty se pozmění o účin svrchu zmíněných personálních úspor, které budou dodatečně provedeny ve smyslu čl. XXV. návrhu finančního zákona. |
Rozpočet investiční. |
Celková investiční potřeba na rok 1934 jest rozpočtena na |
222, 000. 000 Kč, jest tedy nižší o 60, 000. 000 Kč než investiční potřeba, preliminovaná na rok 1933. Úhrada této potřeby jest zajištěna úvěrovou operací, případně z prostředků získaných půjčkou práce. |
|
Zpráva speciálního zpravodaje. |
Podrobná debata byla zahájena zprávou speciálního zpravodaje rozpočtového výboru, který podal podrobný rozbor rozpoč- |
tových návrhů, železničního resortu a jejich srovnání s rozpočty předcházejícího roku.
Speciální zpravodaj osvětlil na řadě indexových srovnávacích čísel za léta 1929 až 1932 příčiny pasivity železničního podniku. Je to především hospodářská krise a pak i automobilová silniční konkurence, které způsobily podstatný pokles provozních příjmů podnikových. Zpravodaj uznává, že příjmy jsou rozpočteny velmi opatrně a vyslovuje naději, že zlepšení celkové situace, které se začíná objevovati, umožní, aby bylo dosaženo preliminovaných příjmů. V značném snížení výdajů věcných spatřuje důkaz, že správa železniční se snažila o úspornost tam, kde to povaha železničního provozu dovoluje. Příčiny, proč nebylo možno interně vyrovnati rozpětí mezi příjmy a výdaji, spatřuje zpravodaj v soustavě nepružných výdajových položek železničního provozu, mezi něž řadí službu kapitálovou a výdaje osobní, které představují 70% výdajů podnikových, kdežto věcné výdaje tvoří pouze kvótu 30%ní.
železniční problém spatřuje v otázce, jak přizpůsobiti soustavu nepružných čísel deflačnímu procesu, a dále v určitých reorganisačních základních úpravách, které by podnik železniční, jenž dnes ztratil již své monopolní postavení, přizpůsobily nové době a novým změněným poměrům. Tím nemá býti řečeno, že dráhy by měly býti zcizeny, nýbrž postaveny na takovou základnu, která by umožnila co největší rozvinutí komerčních možností a dokonalou administrativní ekonomii. Zpravodaj pokládá za účelné zřízení ministerstva dopravy a zvláštního generálního ředitelství pro železnice a pro poštu. Úkolem ministerstva dopravy bylo by udávati všeobecné směrnice dopravní politiky a dirigovati celkovou komunikační orientaci. Zpravodaj se domnívá, že bude nutno uvažovati i o event. zainteresování soukromého kapitálu do železničního podniku. V tomto směru zpravodaj upozorňuje zejména na belgický systém a vyslovuje očekávám, že i této otázce po stránce studijní věnuje ministerstvo železnic určitou pozornost. Zpravodaj pokládá železniční problém nikoli za otázku krátkodobého řešení, nýbrž za otázku, jejíž řešení si vyžádá velkého a neochabujícího úsilí po dlouhou řadu let.
V podrobné debatě byla přednesena řada námětů, týkají- Speciální rozprava. cích se železničního provozu a dopravní politiky, na které odpověděl ministr železnic ke konci svého výkladu.
V závěru podrobné debaty podal ministr železnic výklad Výklad ministra železnic. o situaci železničního podniku a o směrnicích další jeho činnosti.
Ministr zdůrazňuje, že značná pasivita našich železnic zůstává stále tíživým problémem, který musí býti řešen a také vyřešen jak v zájmu státu, tak i v zájmu železničního, podniku samotného.
Po jeho soudu, opřeném o zkušenosti a názor, získaný z delší doby vedení železničního resortu, tkví vnitřní potíž úkolu, jak přizpůsobiti železniční hospodářství pokleslé hospodářské hladině, ve velké řadě nepružných čísel železničního provozu, která kladou velký odpor proti snižovacímu tlaku.
Jest to především úroková služba podniku, která dosahuje v rozpočtu na rok 1934 částky okrouhle 313, 000. 000 Kč
  |
a která automaticky vzroste o další úroky a případně i o úmor z budoucích nových investičních půjček, jež přinese investiční hospodářství podnikové v budoucích letech. Stejně nepružnou položku představují odpisy, které stále vzrůstají úměrně s prováděnými investicemi a zatěžují velmi značnou kvótou železniční podnik bez naděje, že by mohly býti podstatněji stlačeny; vždyť zaručují finanční uchování železniční substance a mohou býti korigovány jen v drahotních přirážkách, jak se ostatně již stalo v předloženém právě rozpočtu. |
Charakteristika výdajů osobních. |
Mezi nepružná čísla náležejí i výdaje osobní. Hospodářství personální jest zajisté nejcitlivějším místem hospodář- |
  |
ství podnikového a právem se mu přikládá mimořádná důležitost. Otázkami, jež sem spadají, zabýval se ministr velmi podrobně ve svém výkladu, který podal k rozpočtu na rok 1933 při jeho projednávání počátkem letošního roku. časový odstup jest celkem nepatrný a vývoj nepřinesl v této věci podstatnějších změn. Je přirozené, že především s hlediska právního představuje personální sféra ustálený komplex práv, jež nelze změniti bez změny právního podkladu. Vedle toho však jest při úpravě poměrů personálních třeba dbáti i zájmů celostátních a sociálních, které rovněž podstatně obmezují disposiční volnost v tomto směru. Přes to v řadě nepružných čísel stojí položky výdajů osobních na místě poměrně příznivějším, poněvadž připouštějí poměrně daleko větší možnosti redukční, než položky kategorií dříve uvedených. Také opatření personální, jež dosud byla provedena, přinesla určité úspory. Tyto se neprojevují sice ihned zvlášť vysokými částkami, znamenají však pro budoucnost značnou ekonomisační dynamiku, umožňujíce pružnější přizpůsobení personálního hospodářství současnému dopravnímu potenciálu. Bylo proto v letošním roce pokračováno v přibližování stavu zaměstnanců skutečné potřebě, jak toho vyžadoval stálý pokles výkonů v některých odvětvích služby. |
Snížení počtu zaměstnanců. |
Tak do trvalé nebo dočasné výslužby bylo od 1. ledna do 1. listopadu t. r. přeloženo přes 12. 000 zaměstnanců. Počet de- |
  |
finitivních zaměstnanců zmenšil se tím proti stavu na konci roku 1932 o 12'6%. Při tom železniční správa se snažila odstraniti z činné služby zejména též síly méněcenné, podprůměrně kvalifikované a státu nepřátelské. Rovněž počet smluvních sil mohl býti značně zmenšen, takže jich bylo v době plné zaměstnanosti při pracích udržovacích a investičních koncem srpna t. r. o 29 % méně, než v témže období roku minulého. Další redukce osobních výdajů bylo dosaženo přikázáním asi 1. 400 zaměstnanců k finančním úřadům, které železničnímu podniku jejich služební příjmy refundují. Přebytečné síly byly nabídnuty též jiným resortům státní správy a byl dán také podnět k celostátní akci, směřující k vyrovnání personálních přebytků a potřeby mezi jednotlivými obory státní správy. Při všech opatřeních tohoto rázu přihlíží se k tomu, aby byla zajištěna možnost použíti schopných zaměstnanců, vyřaděných nyní z činné služby, pro případ, kdyby nastal obrat v hospodářské situaci a výkon železničního podniku se zvýšil. Jejich návrat k práci jest zajištěn dočasnou povahou pensionování, z něhož kdykoli mohou býti povoláni zpět do služby. |