Ministr zahranáčních věcí zodpověděl podrobně i jednotlivé konkrétní dotazy a v závěru výkladu vyslovil předsvědčení, že dosavadní intensivní práce a směr politiky zahraniční jest zárukou, že obhájíme všechny zájmy našeho státu na poli mezinárodním a že přispějeme k znormalisování poměrů. To jsou hlavní úkoly a cíl naší zahraniční politiky.

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany

a ze skupiny II. § 10. Vojenská továrna na letadla, § 11. Vojenské lesní podniky a § 13 Státní tiskárny b).

 

Výdaje ministerstva národní obrany na rok 1934 preliminují se částkou 1. 226, 951. 500 Kč. Bude tedy v roce 1954 rozpočet ministerstva národní obrany na straně výdajové snížen o 25 mil. 303. 470 Kč proti rozpočtu na rok 1933. Proti částce 1. 400 mil. Kč, již rozpočet vojenské správy podle zákona č. 240/1926 Sb. z. a n. nesmí přesahovati, je rozpočet tento snížen o částku 173 mil. Kč.

Příjmy kapitoly 5. na rok 1934 preliminují se částkou 0, 197. 300 Kč, tudíž proti příjmům preliminovaným na rok 1933 méně o 1, 993. 700 KČ.

Rozdělení rozpočtu.

Rozpočet ministerstva národní obrany na rok 1934 dělí se

 

jako v letech předešlých na rozpočet ústřední správy (titul 1. ) a rozpočet armády (titul 2. ). K nim přistupuje rozpočet francouzské vojenské mise (titul 3. ) a rozpočet určený pro sociální péči o vojenské poškozence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé (titul 4. ). Do oboru působnosti ministerstva národní obrany náleží dále tři státní podniky, a to: Vojenská továrna na letadla, Vojenské lesní podniky a Tiskárna ministerstva národní obrany.

Ústřední správa.

Celkové výdaje titul 1. na rok 1934 jsou rozpočteny částkou

 

33, 832. 300 Kč a jsou tudíž nepatrně asi o 18. 000 Kč zvýšeny proti rozpočtu na rok 1933.

Národní obrana.

Celkové výdaje titulu 2. určeného pro národní obranu jsou

 

preliminovány částkou 1. 182, 538. 900 Kč a jsou tudíž téměř o 25 milionů menší než roku loňského.

Snížení se projevuje hlavně u těchto položek:

Naturalie, které v důsledku všeobecného poklesu potravin byly sníženy okrouhle o 24, 190. 000 Kč, letectví, jež bylo sníženo o více než 22, 000. 000 Kč, výdaje na střelivo a výbušiny byly sníženy o více než 17, 000. 000 Kč a mnohé jiné.

Naproti tomu byly zvýšeny výdaje na oděv, výstroj a lůžka o 2, 000. 000 Kč, ubytovací výdaje o 1, 450. 000 Kč, výdaje na vojenský technický a letecký ústav o 1, 890. 000 Kč a výdaje na výcvik vojenských osob v záloze a cvičení vojsk o 9, 980. 000 Kč.

Francouzská voj. mise.

Výdaje na francouzskou vojenskou misi na rok 1934 preli-

 

minují se částkou 898. 000 Kč a jsou proti roku 1933 menší o 32. 000 Kč.

Sociální péče.

Výdaje určené na sociální péči o vojenské poškozence a le-

 

gionáře, jakož i jejich rodiny a pozůstalé jsou stanoveny na rok 1934 částkou 9, 682. 300 Kč a jsou tudíž menší o více než 343. 000 Kč proti rozpočtu na rok minulý.

Rozpočet kapitoly 5. byl projednáván v rozpočtovém výboru dne 14. listopadu 1933.

Po obsažném referátu rozpočtového referenta zasáhlo do debaty celkem 12 řečníků, kteří pojednali o nejvýznačnějších oborech armády.

V závěru debaty ujal se slova ministr národní obrany, který, oceniv výstižný výklad rozpočtového referenta, pojednal o nejaktuálnějších problémech armádních.

S povděkem kvitoval, že za rozpravy opětně byla zdůrazněna nutnost armády a jejího náležitého vybavení. Uvedl, že dnešní doba nás opravňuje ku prohlášení, že se nemůžeme dáti ukolébati pacifismem, třeba že je to nejdražší idea každého národa.

Proto ministr lituje, že i přesto je rozpočet na národní obranu letos opětně snižován, resp. že z důvodů hospodářských snížen býti musel. Přesto odpovědní činitelé vojenské správy se vynasnaží, aby armáda i při tomto sníženém rozpočtu dostála svým úkolům.

Podle přání zákonodárných sborů a celé veřejnosti byla vojenská presenční služba zkrácena na 14 měsíců. Ministr zdůrazňuje, že tato zkrácená presenční služba není levnější než služba 18 měsíční.

V důsledku tohoto opatření jest třeba upraviti poměry v armádě tak, jak toho změněný stav vyžaduje. Nová organisace armády se provádí a bude v nejkratší době dokončena.

Sbor důstojnický a rotmistrovský stojí na výši doby. O výchovu vojína po stránce kulturní stará se vojenská správa velmi pečlivě, a to především ve vojenských zátiších. Rovněž stará se o ducha armády, při čemž však nesmi se zapomínat, že základ k tomuto duchu musí dáti již výchova rodinná a školní. V tom nás některé státy předstihly, jelikož pěstují ducha brannosti ve svém dorostu téměř od dětství. Musíme se snažit, abychom na tomto poli spolu s různými tělovýchovnými organisacemi dohonili, co bylo zmeškáno.

V této souvislosti zdůraznil ministr, že vedle ducha brannosti musí býti o armádu náležitě postaráno i po technické stránce. Armáda nesmí býti polovičatá. Uváží-li se, že dříve stálo letadlo 300 až 400. 000 Kč, kdežto nyní nejmodernější denní bombardovací letadlo stojí 1, 700. 000 Kč, obyčejné letadlo 450 až 500. 000 Kč, školní letadlo 350. 000 Kč, je třeba říci, že rozpočtové částky tomuto účelu věnované jsou velmi nedostatečné. Toto enormní stoupnutí nákladů, které se projevuje i u jiných zbraní, zdaleka nevyrovná částečné zlevnění cen některých jiných vojenských potřeb jako jsou textilie, potraviny a jiné.

Přední povinností obrany státu jest, aby bylo vybudováno letectvo. Proto byly uspořádány letecké dny, které prokázaly neobyčejné výkony a zdatnost našich letců. Tyto okolnosti však samy o sobě nemohly by postačiti, kdyby letectvo nebylo i po technické stránce náležitě vybudováno.

Nepostačují ani částky věnované na protiletadlovou obranu. Moderní protiletadlové dělo stojí 750. 000 Kč a, má-li býti moderně vybaveno, i přes 1, 000. 000 Kč. I tu bylo by třeba daleko větších částek, než které jsou preliminovány.

Ministr zdůrazňuje, že nebudujeme armádu proto, aby byla výbojnou, nýbrž budujeme ji, aby byla schopna obrany státu. Ministr je po vděčen, že snahy ministerstva národní obrany postaviti armádu na největší výši byly uznány. Ministerstvo učiní vše, aby armáda stala se pevnou záštitou občanstva.

Aby odpovědnost za věci obrany státu nespočívala jen na ministerstvu národní obrany, byla zřízena Nejvyšší rada obrany státu, ve které budou zastoupeny i některé ostatní resorty státní správy, kterým připadá rovněž velká a těžká odpovědnost po uvedené stránce. Tím bude zajištěna společná součinnost všech odpovědných činitelů státní správy ve věcech obrany státu.

V závěru poděkoval ministr řečníkům za uznání, které během debaty armádě projevili, a ujistil, že na všechny přednesené dotazy, které se stanou předmětem studia příslušných oddělení, odpoví písemně.

Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.



Úhrn výdajů této kapitoly se preliminuje

pro rok 1934 částkou.........657, 121. 000 Kč.

V ústavně schváleném státním rozpočtu pro

rok 1933 byl úhrn výdajů........646, 454. 300 Kč,

jsou tedy výdaje preliminované pro rok 1934

ve srovnání s rozpočtem pro rok 1933 vyšší o 10, 666. 700 Kč.

Toto zvýšení vyplývá především z nově zařazené potřeby pro převzatou část agendy bývalého ministerstva pro zásobování lidu per 5'6 mil. Kč a ze zvýšené potřeby vyvolané přítomnými poměry zejména v oboru služby bezpečnostní. K tomu přistupuje nově potřeba na volby do zemských a okresních zastupitelstev. Naproti tomu byly na mnohých položkách úvěry velmi podstatně sníženy. Tak u položek na platy stálých zaměstnanců (ústřední správa, politické úřady, policejní ředitelství a sbory neuniformované stráže bezpečnosti) nastalo snížení o 0'6 mil. Kč; platy smluvních zaměstnanců politických úřadů byly sníženy o 0'3 mil. Kč, úvěr na úřední a kancelářské potřeby byl snížen (po vyloučení nákladu na plně zaměstnané posluhovačky, který přešel na rubriku "Denní platy a mzdy", případně "Ostatní nemocenské, úrazové a pensijní pojištění" v částce 09 mil. Kč) o dalších 1'2 mil. Kč. Nájemné sníženo o 1'1 mil. Kč, dále zmenšen úvěr na cestovné a stravné (paušalované a nepaušalované) u politických úřadů o 0'5 mil. Kč. úplně byl vyloučen úvěr na diety z důvodu vedení dvojí domácnosti (preliminován dosud mezi mimořádnými výdaji pod položkou "Cestovné a stravné"), čímž nastalo snížení o 0'8 mil. Kč. Dále nastalo snížení u některých položek ostatních osobních a věcných výdajů ústřední správy o 0'7 mil. Kč, u politických úřadů o 0'5 mil. Kč a u policejních úřadů a orgánů o l mil. Kč.

úhrn příjmů pro rok 1934 preliminuje se

částkou..............6, 083. 320 Kč

tedy proti částce preliminované v roce 1933.. 19, 403. 800 Kč

méně o.............. 13, 320. 480 Kč.

Snížení se odůvodňuje menšími očekávanými příjmy na příspěvcích obcí k nákladům na stráž bezpečnosti a civilní stráž.

V generální i speciální debatě byly k dílčímu rozpočtu ministerstva vnitra předneseny některé náměty, k nimž podrobně odpověděl ministr vnitra.

Ministr zdůraznil, že činnost resortu ministerstva vnitra Rostoucí agenda resortu. stále vzrůstá, neboť zvyšuje se počet agend i intensita práce. Dlužno vzdáti díky úsporné parlamentní komisi, jež podrobně zkoumala činnost vnitřní správy, a u resortu ministerstva vnitra nezůstala jen komisí úspornou, ale byla též komisí organisační, dávajíc ministerstvu vnitra vše, co v mimořádné době potřebuje pro řádnou práci, pro klid a důvěru občanstva. Uváděje příklady jednotlivých agend, jež v poslední době zvláště zaměstnávaly resortní úřady, zmínil se ministr vnitra o gentském systému a podporách v nezaměstnanosti, dále o agendách schvalování starostů a o zákonu o politických stranách, nížení o obecních starostech bylo až na nepatrné výjimky skoncováno, což jest zajisté práce nemalá, ježto jde o neméně než 16. 000 obcí. Všecky

 

případy byly podrobně zkoumány a prošly podle okolností i dvěma, po případě i třemi instancemi; choulostivá tato práce byla absolvována v době poměrně krátké a celkem ke slušné obecné spokojenosti.

Podmínky dobré administrativy.

Činnost resortu směřovala k tomu, aby byly zabezpečeny podmínky dobré vnitřní správy, a to jak podmínky osobní tak

 

i věcné. Přihlíželo se vždy k tomu, aby potřeby obyvatelstva obstarávalo úřednictvo řádně kvalifikované, jež by mohlo zdolati enormní rozsah agendy a při tom rozumělo potřebám doby. Po věcné stránce bylo zejména dbáno toho, aby závadné, ve mnohých případech přímo nemožné umístění úřadů, jež bylo převzato od bývalých států, nahradilo se postupně řádným umístěním zejména okresních úřadů. Tato akce se pres finanční potíže dobře dařila, a možno jen litovati jejího omezení, jež nastalo pro nedostatek rozpočtových prostředků určených k finanční podpoře obcí, plnících závazek podle § 1, odst. 4. zákona o organisaci politické správy.

Komise pro zhospodárnění veřejné správy.

Ministerstvo vnitra pracuje ve velmi úzkém styku s komisí pro zhospodárnění veřejmé správy, sbírajíc a zpracujíc pro ni

 

materiál jak k dožádání, tak i z vlastní iniciativy. Z účasti mimoúředních činitelů na pracích komise vzchází pro splnění úkolů komise velmi cenný prospěch.

Organisace politické správy.

Organisace politické správy se postupně upevňuje, a prohlubuje se i součinnost laického živlu ve vnitřní správě. Ze-

 

jména v nynější době finančních a jiných obtíží se velmi upevňuje vzájemné porozumění, důvěra a spolupráce občanstva s orgány státní správy.

Činnost legislativní a normativní.

Legislativní činnost ministerstva vnitra vztahovala se na přípravu, vypracování resp. spolupráci při sestavení všech práv-

 

ních norem, jichž si vyžádala doba.

Finance územní

Vzpomínaje projevů generálního zpravodaje, dále zpravo-

samosprávy.

daje za rozpočtovou kapitolu ministerstva vnitra a četných

 

jiných členů rozpočtového výboru, potvrdil ministr obtížnost finančního stavu svazků území samosprávy. Nejvážnějším problémem jest tu oddlužení. Jen zadlužení zemí přesahovalo koncem roku 1932 částku 1. 218 milionů, celkové zadlužení samosprávných svazků všech skupin pak činilo k témuž termínu přes 11 miliard, a to v Čechách přes 6. 812 milionů, v zemi Moravskoslezské S. 300 milionů, na Slovensku přes 966 milionů a konečně i v Podkarpatské Rusi přes 51 milion. Nejobtížnější zadlužení jest u okresů v Čechách, a nastalo tím, že v této zemi okresy vyvíjely plnou autonomní činnost více než 60 roků, a to v rozličných správních a hospodářských odvětvích, kdežto okresy moravskoslezské pečovaly jen o komunikace. Finanční zatížení samosprávy moravskoslezské jest v oboru silnic značnější než v Čechách, neboť země Moravskoslezská má relativně o 800 km státních silnic méně, a tento úbytek musí vyvážiti okresy i za cenu vyššího finančního vypjetí. Na Slovensku připadá péče o silnice převážně zemi, a ta se o komunikace skutečně stará velmi pečlivě. Ministr vylíčil také finanční situaci obcí a uvedl vysoké číslice obecních dluhů. V některých případech byly dohlédací úřady nuceny k odůvodněné kritice hospodaření místní samosprávy. Z výtěžku emisní půjčky práce obdržely samo-

správné svazky - přes obtížnou situaci - poměrně vysokou kvótu, a to dosud přes 265 milionů. Při tom bylo přihlíženo k tomu, aby co nejširší okruh nezaměstnaného nekvalifikovaného dělnictva nalezl obživu z tohoto přídělu, jenž byl určen především na práce komunikační, vodohospodářské, vodárenské a kanalisační, kde práce manuelní má vyslovenou převahu.

 

Stížnosti do udělování státního občanství měly by již po-

Státní občanství.

malu umlknouti. Nevyřízených žádostí již téměř není, a pokud jde o nové, je přirozeno, že stát si každého žadatele nejprve zevrubně prohlédne, než mu udělí nejcennější, co možno uděliti hostu, totiž státní občanství. Zkušenosti v tomto směru nebyly vždy nejlepší. Ministerstvo vnitra připravuje osnovu zákona o státním občanství, jež bude předložena k ústavnímu projednání.

 

Převzavši na základě zákona čís. 142/1933 Sb. z. a n. působnost v oboru opatření předmětů potřeby pro obyvatelstvo a

Převzatá agenda zásobovací.

v oboru přiměřenosti cen při stíhání lichvy a jiných nedovolených způsobů obchodování, sleduje ministerstvo vnitra co nejpozorněji všecky zjevy spadající do této nové resortní činnosti.

 

Veliká péče se věnuje stálému zdokonalování služby č e t-

Služba bezpečnostní.

n i c k é. Četnický sbor byl doplněn na systemisovaný stav, a byly zřízeny četnické pohotovostní oddíly, jejichž činnost se neobyčejně osvědčila. Četnické pátrací stanice si zachovávají své osvědčené dobré jméno. Zvláštní pozornost se věnuje stíhání lupičů pokladen. S uspokojením konstatoval ministr pochvalné projevy přednesené v rozpočtovém výboru o činnosti policie.

 

Úkolem resortu ministerstva vnitra jest vedle četných ji-

Klid ve státě.

ných povinností péče o udržení vnitřního klidu. Chceme býti ostrovem klidu a pořádku; a i když snad někdy v našem okolí dochází nebo dojde k neklidu nebo k dočasným davovým výkyvům, nikdy nedopustíme, aby nepořádky jakéhokoliv druhu přelétly naše hranice. Máme oči otevřeny, víme o všem, co se týká našich zájmů, jsme připraveni na všechny možnosti, a jsme si vědomi síly našeho státu. Klidná mysl a důvěra lidu byla státní správě nejcennější oporou, za niž dlužno děkovati všem vrstvám obyvatelstva.

 

Kapitola 7. Mi

nisterstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Snížení rozpočtu.

Snaha po docílení úspor ve státních vydáních projevila se

 

nemalou měrou též ve snížení výdajů kap. 7. Ačkoliv již na rok 1933 byly výdaje této kapitoly velmi podstatně sníženy, a to o 33, 083. 400 Kč, bylo třeba i na rok 1934 přikročiti k dalšímu snížení o 4, 266. 300 Kč, z čehož na osobní výdaje připadá snížení o 332. 900 Kč, na věcná vydání o 3, 933. 400 Kč.

Srážení výdajů osobních.

Poměrně menší snížení osobních výdajů je odůvodněno nutností obsaditi dosud volná služební místa. Do 1 až 2 roků lze

 

totiž očekávati, že stav samosoudců bude úplně zaplněn, neboť k 1. srpnu 1933 nebylo ze systemisovaného počtu soudcovských míst obsazeno již jen 5'5%, což jest proti jiným rokům značné zlepšení. V roce 1933 objevil se i větší příliv soudcovských čekatelů do přípravné služby soudcovské, takže systemisovaný počet čekatelských míst jest nejen obsazen, nýbrž nad tento počet bylo přijato 62 čekatelů na vrub volných soudcovských státně zastupitelských míst.

Snížení výdajů věcných.

Ve věcných vydáních jsou nejvíce zúčastněny na snížení položky určené na "úřední a kancelářské potřeby" a položka

 

na výdaje trestního soudnictví zemí, neboť jednak při obstarávání kancelářských potřeb bylo zavedeno nejúspornější hospodaření (zmenšení formátu soudních tiskopisů, úspory na papíru, topivu, osvětlování atd. ), jednak očekává se, že značný pokles trestní agendy zjištěný v roce 1932 potrvá i v roce 1934.

Snížení příjmů.

U příjmů kap. 7. očekává justiční správa vzhledem ke stá-

 

lým nepříznivým hospodářským poměrům úbytek soukromých objednávek a tím i menší zaměstnanost ve vězeňských a ústavních dílnách. Též vzhledem k výsledkům v roce 1933 u polního a zahradního hospodaření ve věznicích a trestnicích nutno počítati s dalším snížením příjmů plynoucích z tohoto hospodaření.

Byly proto veškeré očekávané příjmy kap. 7. v roce 1934 sníženy o 582. 600 Kč.

Rozprava.

V rozpočtovém výboru uvedl ministr k vývodům někte-

 

rých řečníků, že jest nesprávný názor, jako by zločinnost a zejména útoky na život lidský rostly. Ministerstvo spravedlnosti neobyčejně bedlivě a přesně sleduje statistiku v tomto směru a může potvrditi, že to, co se obyčejně v laických kruzích tvrdí o stoupající zločinnosti u nás, neodpovídá skutečnosti. Tak pokud jde o počet rozsudků smrti v letech 1924 - 1932 blížíme se k poměrům, jaké byly u nás v t. zv. zemích historických v desítiletí 1894 - 1903. Největší zločinnost v tomto směru byla v roce 1930, od té doby důsledně klesá. Odsouzených pro vraždu a úmyslné zabití bylo v roce 1930 celkem 175, v roce 1931: 168, v roce 1932: 141.

K proneseným úvahám o soudní krisi poukázal ministr k stálému vzrůstu soudní agendy civilní, zejména agendy exekuční, takže jest obava, že i při plném dosažení systemisovaného stavu soudců bude ještě agenda váznouti. Zejména jest však obava, zda bude možno, aby byly zdolány práce kancelářské a proto i tu jest třeba snažiti se, aby uprázdněná místa kancelářských úředníků byla obsazena s větším urychlením.

Rozsáhlou činnost vykázaly soudy též při zaknihování přídělů z pozemkové reformy. V zemích historických byla tato agenda téměř běžně zdolána. Výtkám, že na Slovensku a Podkarpatské Rusi zaknihování přídělů vázne, bude čeleno přidělením většího počtu sil do knihovních oddělení příslušných soudů.

Kapitola 8. Ministe

rstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Rozpočet po stránce všeobecné.

Výdaje rozpočteny jsou na 1, 799. 600 Kč, což jest o 176. 600 Kč méně než v r. 1933 a o 448. 000 Kč méně než v r. 1932. U věc-

 

ných výdajů získána byla úsporami pouze jedna třetina oné částky, o kterou rozpočet na rok 1934 byl snížen oproti roku 1933, kdežto celé dvě třetiny této částky tvoří úspory u výdajů osobních.

Příjmy nejsou preliminovány žádné.

Počet pracovních sil.

Osobní úspory docíleny zmenšením počtu pracovních sil.

 

Snížen počet smluvních konceptních sil, omezena součinnost expertů.

Agenda.

Agenda ministerstva, jejíž popis po stránce kompetenční

 

i skutečné je v důvodové zprávě k finančnímu zákonu, vzrůstá jednak tím, že přibývají nové úkoly, jednak tím, že úkoly dříve již převzaté při provádění rostou ve svém rozsahu. Posudky a dobrá zdání v oboru práva platného na Slovensku a v Podkarpatské Rusi požadovány jsou na ministerstvu v otázkách, které jsou předmětem rozhodování mezinárodních soudních tribunálů, jsou na něm požadovány při vydávání normativních výnosů, jimiž se upravuje úřadování nižších stolic v zemích Slovenské a Podkarpatoruské, a jsou na něm konečně požadovány v konkrétních správních případech, jichž rozhodování dospělo do třetí instance a při nichž nutno řešiti věc podle převzatého práva uherského.

Uspořádání příslušnosti státních úřadů, pod zorným úhlem hospodárnosti a úspornosti.

Zabývaje se nejprve v debatě nadhozenou otázkou, že návrhy úsporné komise parlamentní svědčí pro negativní stanovisko k resortu ministerstva pro sjednocení, upozornil ministr pro sjednocení, že jmenovaná parlamentní korporace nenavrhuje pouze

 

uvažovati o zrušení některých ústředních úřadů, nýbrž že navrhuje naopak ještě i jiné zásahy do nynějších nejvyšších státních úřadů, o kterýchžto všech věcech je nutno uvažovati najednou. Jde o vyřešení složitých správních otázek a o uspořádání příslušnosti správních úřadů pod zorným úhlem hospodárnosti a úspornosti. Komise pro zhospodárnění státní správy - ač velmi pilně pracuje - nebude moci svůj odpovědný úkol splniti v krátkém čase, a do doby, než komise se svou prací bude hotova, sotva bude možno veřejnou správu přebudovati.

Nesjednocenost československého práva.

Ministr viděl by sám rád okamžik, ve kterém by se dalo říci, že ministerstvo pro sjednocení vyplnilo již svůj úkol a že proto

 

může býti zlikvidováno. Tento okamžik ještě nenastal. Právo nemáme sjednoceno a jeho nesjednocénost je dosud taková, že pro stát i jeho občanstvo z toho plynou těžké újmy politické a hospodářské.

Hospodárnost v zákonodárství.

Nesjednocénost práva přináší s sebou i "hospodářské" újmy a snaha po úspornosti ve veřejné správě musí vésti k tomu, aby

 

se hledaly prostředky, kterými další sjednocování by se urychlilo. K stejnému poznatku dospívají směrodatní činitelé, kteří letošního roku zhospodárněním veřejné správy a jejím přeorganisováním se obírali. Ministr upozorňuje jen na hlas z kursu pro zhospodárnění veřejné správy, který z jara letošního roku uspořádal Národní komitét pro vědeckou organisaci práce.

Ve svém dalším výkladu odpověděl ministr na stížnosti na Zavírací hodina v zemi nejednotnou úpravu otvírací a zavírací hodiny v zemi Slovenské Slovenské.

a Podkarpatoruské a upozornil, že nelze vše ve státě pro všechna místa zákonem upraviti stejně, jelikož takovou uniformitu by si život prostě nedal líbit.

Kapitola 9.

Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Celkový rozpočet a srovnání s rozpočtem na rok 1933..

Výdaje rozpočtu kapitoly 9. na rok 1934 preliminují se částkou ......... 6, 075. 200 Kč a jsou proti rozpočtu na rok 1933 v částce... 6, 161. 600 Kč

 

menší o... 86. 400 Kč.

Z celkové potřeby připadá na výdaje osobní 5, 632. 200 Kč (proti roku 1933 méně o 88. 400 Kč), na výdaje věcné 443. 000 Kč (proti roku 1933 více o 2. 000 Kč).

Příjmy rozpočteny jsou stejně jako v roce 1933 částkou ................ 64. 000 Kč.

Agenda nejvyššího správního soudu.

V roce 1932 došlo na nejvyšší správní soud 2967 stížností administrativních a 3399 finančních, t. j. úhrnem 6366 stížností.

 

Proti roku 1931 stoupl počet došlých stížností o 712, t. j. o více než 12%. Tento vzestup trvá i v roce 1933 a činí za prvých 9 měsíců proti stejnému období roku loňského 666 stížností, t. j. 14%.

Systemisace míst.

Systemisovaný stav soudcovského personálu nejvyššího

 

správního soudu není úměrný vzestupu rozsahu jeho agendy. Přes krajní napětí výkonnosti personálu počet nedodělků vzrůstá, a dosáhl koncem roku 1932 čísla 13. 168.

Za tohoto stavu věcí trvá průměrně 2 - 3 léta, nežli dojde k vyřízení stížnosti.

Je proto naléhavě nutno, aby zjednodušením řízení cestou legislativní zjednána byla odpomoc.

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

a ze skupiny II. § 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8. školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, § 16. žabčický školní závod zemědělský a § 17. Kuřímský školní závod

vysoké školy zvěrolékařské v Brně.

Výdaje rozpočtu ministerstva školství a Rozpočet po stránce

národní osvěty na rok 1934 činí...... 925, 409. 600 Kč všeobecné.

tedy proti rozpočtu na rok 1933..... 979, 471. 800 Kč

méně o............. 54, 062. 200 Kč.

Při tom na osobních výdajích podle platových zákonů a nařízení je preliminováno o 5, 019. 995 Kč více, na ostatních osobních výdajích pak méně o 10, 313. 175 Kč, na řádných věcných výdajích méně o 27, 594. 800 Kč, na mimořádných věcných výdajích méně o 21, 174. 000 Kč. Příjmy kapitoly 10. jsou preliminovány na rok 1934 částkou 32, 008. 000 Kč, tedy proti příjmům preliminovaným na rok 1933 více o 3, 300. 250 Kč.

Pokud jde o školské závody zemědělské, preliminuje školní závod Uhřiněvský zisk 125. 000 Kč, z něhož státní pokladně připadne 5. 000 Kč, Děčín-Libyerda preliminuje schodek 47. 480 Kč, žabčický závod preliminuje zisk 54. 100 Kč, z něhož připadne státní pokladně 48. 000 Kč, a konečně Kuřímský školní závod zemědělský preliminuje zisk 5. 000 Kč.

Návrh rozpočtu kap. 10. a jmenovaných 4 školních závodů zemědělských byl projednán v celodenní schůzi rozpočtového výboru dne 16. listopadu t. r.

Po zevrubném referátu zpravodaje, který provedl vyčerpávající analysu uvedených rozpočtových návrhů, a přednesl některé zásadní požadavky ve věcech školských a osvětových, došlo k debatě, při níž celkem 12 řečníků dotklo se všech oborů správy a péče min. školství.

Na dotazy, náměty a návrhy v debatě pronesené odpověděl pak ministr školství a n. o. Dr. Dérer, který ve své řeči uvedl v podstatě toto:

Státní náklad na školství a osvětu není cele obsažen pouze v rozpočtu kap. 10 a 4 závodů zemědělských. Nutno připočísti náklad na učitelské platy podle čl. IV., odstavec 2. fin. zák. preliminované ve skupině III. stát. rozpočtu částkou 925, 000. 000 Kč, dále částkou 8, 500. 000 Kč na vybudování národního školství na Slovensku a Podk. Rusi, která podle usnesení min. rady bude poskytnuta z půjčky práce, dále 48, 000. 000 Kč preliminovaných v investičním rozpočtu ministerstva veřejných prací na stavby školské, čímž se dojde k cifře téměř 2. 000, 000. 000 Kč, které stát obrací přímo na své školství.

R. 1924 bylo na Slovensku zaškoleno 301. 000 dětí, r. 1932 stoupl tento počet na 548. 000. Na Podk. Rusi bylo r. 1924 zaškoleno na obecných školách 54. 000 dětí, r. 1932 - 123 tisíce. Obecných škol bylo na Slovensku v r. 1918 - 3641, dnes 4227 přibylo tedy 588 nových škol. Měšťanských škol přibylo 70, tedy celkem 658 nových škol.

Uvedený vzrůst přirozeně vyžaduje zvyšování věcných nákladů. Těžká finanční situace způsobuje, že nelze vyhověti všem naléhavým kulturním a školským požadavkům. Otázka dodržení


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP