17. Ministerstvo sociální péče. Kapitola 17. Ministerstvo sociální péče.
činnost ministerstva sociální péče jest v posledních letech pod vlivem mimořádných účinků světové hospodářské kříse. Zřetelným toho dokladem jsou data vztahující se k jednomu z hlavních oborů jeho působnosti, t. j. k péci o nezaměstnané. Počet nezaměstnaných koncem září v letech 1928-1933 byl tento:
1928 1929 1930 1931 1932 1933
31. 162 34. 341 104. 534 228. 351 486. 935 622. 344.
činnost ministerstva sociální péče v hlavních oborech lze stručně shrnouti v tento přehled:
Sociální pojištění.
Pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří.
Ministerstvo sociální péče má vrchní dozor nad nemocenskými pojišťovnami jako nositelkami nemocenského pojištění; jeho dozoru podléhá ústřední sociální pojišťovna jako nositelka pojištění invalidního a starobního.
Hospodářský stav nemocenských pojišťoven se v roce 1933 v důsledku hospodářské krise ještě více zhoršil. Bylo proto nutno schvalovati zvýšené sazby pojistného nad 4'8% střední denní mzdy.
Odborná novelisační komise při ústřední sociální pojišťovně předložila na jaře 1933 návrh na novelisaci zákona o sociálním pojištění, který se meziministersky projednává. Připravuje se osnova vládního nařízení, resp. zákona o přestupech pojištěnců.
K sanaci hornického pojištění jest vložena do rozpočtu příslušná položka; v komisi jednající o nové úpravě tohoto pojištění jest ministerstvo sociální péče zastoupeno.
Léčebný fond veřejných zaměstnanců.
Hospodářský stav Léčebného fondu se opětně poněkud zlepšil. Reservní fond stoupl okrouhle o 2, 000. 000 Kč a činil počátkem roku 1933 okrouhle 22, 000. 000 Kč.
Úrazové pojištěni dělnické.
Ministerstvo sociální péče dozírá na činnost nositelů úrazového pojištění.
Vládním nařízením č. 86/1933 Sb. z. a n. byly změněny a doplněny některé předpisy o úrazovém pojištění na Slovensku & Podkarpatské Rusi a v důsledku toho i některá ustanovení stanov Zemské úřadovny pro dělnické pojištění v Bratislavě. Byly schváleny nové vypočtené důchodové jednotky za účelem revise dosavadního zařazovacího schématu
Drahotní příplatky k úrazovým důchodům byly i v roce 1933 hrazeny z přebytků. )
Odškodňování nemocí z povolání se provádí, účinky zákona č. 99/1932 Sb. z. a n. se projeví v plném rozsahu během roku 1933. Dosavadní praxe ukazuje, že mezi nemoce z povolání bude nutno zařaditi ještě nemoce další, po př. rozšířiti pojistnou povinnost i na další podniky.
S Německem sjednána byla úmluva o sociálním pojištění; úmluva s republikou Rakouskou (vyhlášena pod č. 78/1933 Sb. z. a n. ) se bude prováděti.
Otázka novelisace předpisů o soudnictví v rozhodčím řízení se projednává s ministerstvem spravedlnosti.
Jest ovšem zapotřebí celkové novelisace a unifikace předpisů o úrazovém pojištění podle potřeb dnešní doby; byly pro ni sjednány již určité předpoklady za spolupráce noaitelů úrazového-pojištění.
17. Ministerstvo sociální péče. Pensijní pojištění.
Hospodářská krise se projevuje u nositelů pensijního pojištění stoupáním důchodové služby a dobrovolných dávek spíše, nežli poklesem pojištěnců a pojistného.
První pojistně-matematická bilance" Všeobecného pensijního ústavu sestavená k 31. prosinci 1929 vykazuje příznivý výsledek.
Většina náhradních ústavů byla již uznána, při schvalování stanov bylo pamatováno na úhradu případných schodků. Schvalování stanov zbývajících ústavů se dojednává.
Vládním nařízením č. 83/1933 Sb. z. a n. bylo upraveno pensíjní pojištění zaměstnanců soukromých drah; byla provedena potřebná opatření administrativní.
Zákon č. 125/1931 Sb. z. a n., o započtení nepojištěné doby jest skoro již úplně proveden; rovněž i mezistátní úmluvy o likvidaci býv. Všeobecného pensijního ústavu pro zřízence ve Vídni a rakouských náhradních ústavů.
Bude nutno provésti další reformu snížením věkové hranice pro nápad starobního důchodu v případě nezaměstnanosti; rovněž bude nutno zjednodušiti předpisy o převodech při změně pojistné příslušnosti. Připravuje se vládní nařízení podle § 114 a 167 pensijního zákona.
Péče stavební a bytová.
Činnost ministerstva sociální péče spočívala v dalším provádění příslušných zákonů o stavebním ruchu, částka, do níž může býti převzata státní záruka, činí 1. 000, 000. 000 Kč; roční částka určená pro podpory ve způsobe státního příspěvku byla zákonem 2. 54/1933 Sb. z. a n. zvýšena o dalších 10, 000. 000 Kč, pouze však na podporu staveb obytných domů prováděných obcemi, okresy, zeměmi a jinými veřejnoprávními korporacemi nebo ústavy.
Stavební činnost v roce 1933 byla sice zmenšena hlavně pro nedostatek hypotekárniho úvěru, ale přesto odpovídala alespoň poptávce po malých bytech.
Provádění zákonů o stavebních ruchu a o státním bytovém fondu vyžadovalo zvýšené činnosti, neboť v hospodářské krisi vzrůstají požadavky na stát plynoucí z převzaté záruky, protože stavebníci při pokleslých důchodech a v nezaměstnanosti nemohou plně dostáti svým povinnostem.
Četná administrativní opatření vyžadoval i zákon č. 44/1933 Sb. z. a n., o soutěži ve věcech peněžnictví a úpravě úrokové úrovně a zákon č. 47/1933 Sb. z. a n., o kupónové dani.
Legislativní činnost se omezovala na přípravu zákona č. 54/1933 Sb. z. a n.; koncem roku 1933 bude připraviti další zákonná opatření v oboru bytové péče.
Péče o mládež.
Ministerstvo sociální péče usiluje o náležité vybudování péče o mládež na zákonném podkladě; nynější doba hospodářské krise jest ovšem těmto snahám málo příznivá. Musí proto ministerstvo sociální péče usilovati alespoň o udržení všech zařízení pro péči o mládež, jež mají právě v dobách hospodářsky obtížných zvýšené úkoly a bez jejichž spolupráce by se kritická situace mládeže odkázané na veřejnou pomoc stala katastrofální.
V oboru trestního soudnictví nad mládeží bylo dbáno řádné přípravy provádění zákona, pokud spolupůsobí instituce dobrovolné péče, zejména okresní péče o mládež.
Zvláštní péče byla věnována provádění zákona a vládního nařízení o ochraně dětí v cizí péci a dětí nemanželských; bylo tu účelně použito součinnosti okresních péčí o mládež při dozoru na péči rodinnou a ústředí pro péči o mládež při dozoru nad péčí ústavní. Jest nutno ještě provésti úpravu lékařského dozoru a rozšířiti působnost příslušných předpisů na zemi Slovenskou a Podkarpatoruskou.
Připravuje se sjednocení poradenství pro matky a děti, a lze očekávati, že bude v brzku provedeno.
17, Ministerstvo sociální péče.
Pokračovalo se v jednání o vybudování státní školy zdravotní a sociální péče.
Pro nezaměstnaný dorost byly zřízeny na dobu zimních měsíců útulky v městech postižených největší nezaměstnaností; osvědčily se velmi dobře.
Subvence se povolují podle nového systému zavedeného před 3 lety, za účasti ústředních organisací dobrovolné péče o mládež a zástupců subvencovaných institucí, čímž jest zabezpečno jejich spravedlivé rozdělování; tento způsob, jehož prospěšnost jest obecně uznávána, znamená i podstatné zjednodušení agendy.
Při organisaci péče o mládež jest zásadou ministerstva sociální péče, aby bylo dosaženo pokud možno jednotnosti v těch kterých oblastech péče o mládež a tím i účelnosti a úspornosti při provádění příslušných úkolů.
Státní péče o mládež na Slovensku a Podkarpatské Rusi se vyvíjela pod tlakem hospodářské krise; počet chovanců opětně stoupl; jest jich nyní celkem 9. 400.
Zprostředkování práce.
Projednávanou osnovou zákona o zprostředkování práce mají býti dosavadní předpisy sjednoceny a doplněny. Poskytováním subvencí snaží se ministerstvo sociální péče udržeti alespoň dosavadní veřejné zprostředkovatelny.
živnostenská inspekce.
O činnosti živnostenské inspekce jsou vydávány každoročně podrobnější zprávy, na něž se poukazuje.
Máme nyní 29 obvodních inspektorátů a 3 inspektoráty specielní.
Vedle normálních úkolů spočívajících v dozoru nad zachováváním předpisů o ochraně života a zdraví dělníků v závodech podléhajících živnostenskému řádu i ostatních předpisů vydaných na ochranu dělnictva intervenovali živnostenští inspektoři též velmi často při jednáních mzdových, při jednáních o kolektivní smlouvy, urovnávání pracovních sporů, stávek a výluk, při jednáních o zastavování provozu závodů a propouštění dělnictva, o výplatu odbytného propuštěným dělníkům atd.
Ústředí pro ochranu pracující mládeže a ústřední poradní sbor zřízené při ústředním živnostenském inspektorátu pracovaly i v r. 1933 intensivně právě tak, jako 26 obvodních poradních sborů zřízených při obvodních inspektorátech.
Ústředí pro racionalisaci při ústředním inspektorátu sledovalo stále důsledky racionalisace, koncentrace a mechanisace výroby a jejich vliv na hospodářské a sociální poměry zaměstnanců.
Komise pro technickou a zdravotní ochranu zaměstnanců pokračovala v jednání o novelisaci všeobecných předpisů na ochranu života a zdraví dělnictva.
Péče o válečné poškozence.
Brala se v uplynulém roce ve všech svých složkách pravidelným chodem, a nebylo tu žádných podstatných změn. Opatření legislativních nebylo. Podrobná data a statistické tabulky byly uveřejněny v důvodové zprávě k finančnímu zákonu na rok 1932.
Družstevnictví.
Péče o konsumní a výrobní družstva dělnická musela se pro nedostatek finančních prostředků omeziti na některé menší zápůjčky a podpory družstevním ústředím na činnost revisní a na družstevní výchovu.
17. Ministerstvo sociální péče.
Péči o lidové družstevnictví má sloužiti zákon o zájmovém ústředí lidového družstevnictví, jehož osnova patří k souboru zákonných předloh podaných k povznesení družstev zemědělských, živnostenských a dělnických.
Péče o vystěhovalce a přistěhovalce.
Světová hospodářská krise snížila značně československé vystěhovalectví. Informační činnost a dozor nad vystěhovalectvím byly ovšem konány stejně jako v letech dřívějších.
Československým příslušníkům, kteří se octli v cizině v nezaviněné nouzi, poskytují se nouzové podpory, aby mohli přečkati nepřízeň doby anebo - ve výjimečných případech - aby se mohli vrátiti do vlasti.
Péče o nezaměstnané.
V roce 1933 došlo k přechodné nové úpravě státního příplatku k podpoře nezaměstnaných vládním nařízením č. 161/1933 Sb. z. a n., jehož účinnost je omezena na dobu od 16. září 1933 do 31. prosince 1935.
Dnešní zákonná úprava péče o nezaměstnané jest vybudována na zásadě dobrovolného pojištění; jest ji považovati za přechodnou etapu předcházející obligatornímu pojištění.
Na podkladě čl. IV. zákona č. 74/1930 Sb. z. a n. pokračovalo ministerstvo sociální péče v produktivní péči o nezaměstnané, přispívajíc na práce podnikané veřejnoprávními korporacemi ve veřejném zájmu. V roce 1932 bylo projednáno 3. 166 žádostí a přiznán státní příspěvek 50, 000. 000 Kč. Do konce června 1933 byly projednány vzhledem k omezeným prostředkům jen 853 žádosti a přiznán státní příspěvek ve výši 10, 000. 000 Kč.
Z pomocných akcí pro nezaměstnané jest uvésti státní stravovací akci pro osoby nezaměstnané a omezeně pracující a mléčnou akci pro děti nezaměstnaných a omezeně pracujících živitelů rodin. Prostředky na ně jsou povolovány vládou pro jednotlivá podpůrná období. Stravovací akce byla upravena novými směrnicemi usnesenými vládou v červnu 1933. Náklad na ni činil v r. 1932 okrouhle 228 mil. Kč, do konce září 1933 okrouhle 187 mil. Kč; naklad na akci mléčnou činil v r. 1932 okrouhle 22 mil. Kč, db konce září 1933 okrouhle 17 mil. Kč.
K Vánocům 1932 povolila vláda na vánoční akci pro děti nezaměstnaných okrouhle 5, 250. 000 Kč a vánoční příspěvek pro děti nemajetných rodičů postižených hospodářskou krisí v částce 1, 750. 000 Kč.
Na jaře 1933 byla provedena pro nezaměstnané t. zv. akce chlebová jako přechodný doplněk stravovací akce nákladem okrouhle 5, 350. 000 Kč. Jako příspěvek na podpory československých příslušníků v Německu bylo vyplaceno v roce 1932 6, 000. 000 Kč, v roce 1933 12, 000. 000 Kč. Na podporování nezaměstnaných příslušníků v cizimě byl vládou povolen peníz 3, 000. 000 Kč.
Jako mimořádný příspěvek nouzovým okresům a průmyslovým městům na péči o nezaměstnané bylo v r. 1932 vyplaceno 5, 000. 000 Kč, na zmírnění nouze v některých okresech slovenských bylo v r. 1933 vyplaceno 1, 300. 000 Kč.
Vzhledem k velikému vzrůstu nezaměstnanosti znamenaly ovšem všecky tyto akce jen malý příspěvek ke zmírnění následků nezaměstnanosti.
Státní starobní podpory.
Dlouhotrvající hospodářská kříse se i tu projevila, neboť na státní starobní podporu jsou zhusta odkázány osoby, které by za normálních poměrů na ni odkázány nebyly. Počet percipientů činil koncem záři 1933 188. 255 osob.
17. Ministerstvo sociální péče. Mezinárodní spolupráce v roce 1933.
Spolupráce s Mezinárodním úřadem práce v Ženevě je stále intensivnější. Ministerstvo sociální péče se účastnilo přípravné konference technické pro zkrácení pracovní doby a XVII. mezinárodní konference práce, vypracovalo odpovědi na dotazníky Mezinárodního úřadu práce o zkrácení pracovní doby, zrušení výdělečných zprostředkovatelen, pojištění zaměstnanců pro případ invalidity, stáří a úmrtí a pracovních podmínkách zaměstnanců vzduchoplavby; v otázce úpravy pracovní doby v hornictví podporovalo svojí iniciativou práci Mezinárodního úřadu práce.
Ministerstvo sociální péče se vynasnažuje sjednati podklad pro ratifikaci řady konvencí (označování váhy na těžkých břemenech lodních, pracovní doba v obchodech a kancelářích i v dolech) a pro přístup k mezinárodním doporučením.
S Rakouskem dojednáno bylo společné znění úmluvy o sociálním pojištění, a v r. 1933 byly vyměněny příslušné ratifikační listiny. Také s Německem byla ujednána vzájemnostní úmluva o sociálním pojištění, a působí se k tomu, aby byla brzy uvedena v účinnost. Pokračováno bylo v jednáních s Francií, Polskem, Jugoslávií a Rumunskem o analogickou smlouvu.
Ochrana spotřebitelů.
Zákonem č. 142/1933 Sb. z. a n. bylo zrušeno ministerstvo pro zásobování lidu. Část agendy tohoto ministerstva a ochrana zájmů spotřebitelských vůbec byly svěřeny ministerstvu sociální péče. Stala se potřebná opatření, aby nová působnost byla organicky přivtělena k dosavadní působnosti ministerstva sociální péče.
18. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy.
Kapitola 18. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy.
Na dílčím rozpočtu ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy na rok 1933 patrná jest stejně jako v ostatních oborech snaha po úspornosti diktovaná státní správě všeobecnou krisí hospodářskou a finanční.
Snižováním úvěrů postiženy jsou téměř všechny obory veřejné péče zdravotní, ačkoli rozvoj veřejné zdravotnické agendy, všech zdravotnických opatření a institucí, zasluhoval by právem spíše zvýšení úvěrů, má-li dojíti svého konečného významného cíle docílení a utužení zdraví veškerého obyvatelstva.
Pokud jde o potírání nakažlivých nemocí, zvláštní pozornost věnována byla evidenci infekčních chorob v našem státě se vyskytujících.
Z nemocí, které se zpravidla u nás vyskytují, jest v poslední době nejzhoubnější záškrt. Ministerstvo obrátilo svoji pozornost k výsledkům pokusů o immunisaci proti záškrtu a přikročilo k podporování preventivního očkování proti záškrtu u dětí tak zv. anatoxinem Ramonovým vyráběným ve Státním zdravotním ústavu.
Pokud jde o spálu rovněž u nás dosti rozšířenou, nebylo dosud při immunisaci dosaženo tak přesvědčivých výsledků jako u záškrtu, věc tudíž je dále sledována.
Poněvadž v zemi české a Moravskoslezské boj proti nakažlivým nemocem provádí se podle zákona z r. 1913 bývalého Rakouska, kdežto na Slovensku a Podkarpatské Rusi dlužno se říditi uherským zdravotním zákonem z r. 1876, jest snahou ministerstva vydati nový zákon proti epidemiím, aby tak akce protiepidemijní byla sjednocena. O osnově nového zákona se pracuje a lze očekávati, že osnova stane se v příštím roce předmětem meziministerského jednání.
Pokud jde o lékárnictví, jest jeho situace velmi neutěšená, neboť lékárníci domáhají se vzhledem k poklesnuvším obratům lékáren o 30-50% nové úpravy lékárenské sazby, naproti tomu nemocenské pojišťovny vzhledem ku přímo kritické situaci svých financí dožadují se velmi energicky snížení sazeb a úpravy zásad, podle nichž vypočítávají se lékárnické sazby pro strany úlev požívající. Aby vyhověno bylo oběma stranám bez vážnějšího ohrožení jejich existence, jest nuceno ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy při všech otázkách této věci se týkajících postupovati velmi obezřetně.
Mimořádné poměry hospodářské rovněž pozdržely jednání o úpravě nového lékárnického zákona, jímž má býti nově upraveno a unifikováno lékárnictví.
Devisová opatření nařízená počátkem roku 1932 trvají při dovozu léčiv z ciziny nadále, takže devisová podkomise, která byla zřízena při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, v týdenních schůzích pečuje o to, aby dovoz nezbytných léčiv nebyl bržděn.
Všeobecná hygiena. Běžná agenda všeobecně-hygienického oddělení při ministerstvu veřejného zdravotnictví bude značně rozšířena v důsledku zákona ze dne 12. července 1933, č. 142 Sb. z. a n., kterým se ruší úřad (ministerstvo) pro zásobování lidu, a působnost tohoto ministerstva ve věcech potravinových náhražek podle vládního nařízení ze dne 7. května 1920, č. 377 Sb. z. a n. ve znění vl. nař. ze dne 9. prosince 1920, č. 640 Sb. z. a n., přikazuje se ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy.
V oboru potravinářském vstoupilo v akutní stadium řešení přípustnosti chemické konservace potravin. Dále pracuje potravinářské oddělení s komisí pro vydání Codicis alimentarii na překladu tohoto díla.
Projednává se přípustnost přimíchávání bramborového škrobu do mouky chlebové, pracuje se v rámci revise živnostenského řádu, prováděné ministerstvem obchodu, o úpravě předpisů pro koncesovanou živnost výroby sodové vody s přísadou nebo bez přísady a na novelisaci nařízení upravujících čištění pivních tlakostrojů.
V oboru kosmetických prostředků hodlá ministerstvo provésti revisi prostředků na barvení vlasů, vzhledem k tomu, že v poslední době se vyskytla barviva ohrožující zdraví, zejména oko při barvení řas očních.
18. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy.
Pokud jde o změny ve státních ústavech resortu ministerstva veřejného zdravotnictví, uvésti možno toto:
Se stavbou budovy pro novou státní školu zdravotní a sociální péče při Státním zdravotním ústavu v Praze se již započalo, a její budoucí lékařská administrátorka, jakož i její administrativní zástupkyně a některé designované instruktorky dlí již na studiích v severní Americe, a o učebných plánech i organisaci se za součinnosti ministerstva sociální péče a ministerstva školství a některých z interesovaných korporací i odborníků pracuje.
K provedení zákona o pomocné praksi porodnické a vzdělání porodních asistentek vydaného r. 1928 byly zřízeny státní ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek v Pardubicích, Liberci, Bratislavě, Košicích a Užhorodě, které v r. 1933 po třetí ukončily desetiměsíční kursy a které vysílají do praktického života řádně vyškolené a k praksi připravené porodní asistentky. Během tohoto roku dokončeno bylo zařízení nového ústavu v Moravské Ostravě-Zábřehu n. O., kde byl zahájen v září 1933 první nový kurs.
Pro stavbu ošetřovatelských škol ve spojení s poliklinikou na Karlově náměstí v Praze zahájeny byly přípravné práce.
Ve státní nemocnici na Král. Vinohradech bude provedena přístavba a nástavba staré hospodářské budovy pro centrální kuchyni a byty personálu. Provedeny jsou přípravné práce pro stavbu nového chirurgického pavilonu. Pozemek k nemocnici nově připojený byl řádně oplocen.
Ve státní nemocnici na Ostravsku v Zábřehu n. O. pokračuje se ve stavbě pavilonu pro vnitřní nemoci.
Ve státní nemocnici v Žilině po dokončení nové budovy hospodářské a novostavby pavilonu chirurgicko-porodnického, jakož i prosektury s desinfekční stanicí, byl celý pozemek ústavu nově oplocen a přikročeno k územní úpravě. Ve starém očním pavilonu zřízena byla centrální kuchyně pro rozšířený ústav.
V ostatních státních ústavech, nemocnicích a ústavech léčebných nenastalo podstatnějších změn.
Pokud jde o přebudování Pražské všeobecné nemocnice s klinikami, byl připraven již podrobný stavební program jako podklad chystané soutěže na stavební plány. Zároveň se intensivně vyjednává o získání potřebných pozemků.
Na pozemcích na Strahově, určených pro účely tělovýchovné, pokračuje se v celkovém vybudování stadionů podle vypracovaného projektu.
V roce 1933 dokončí se v hlavních rysech celková úprava státního stadionu na Strahově, čímž dostane se státu representačního stadionu ku pořádání velkých tělocvičných slavností (sletů) a sportovních utkání mezinárodního rázu, veškeré pak pražské mládeži místa pro rekreaci na ploše v rozloze 46 ha. Správu všech objektů povede podle usnesení vlády zvláštní správní sbor. Správa tak velkých objektů vyžaduje přirozeně určitých nákladů na udržování, na něž v rozpočtu na r. 1934 jest pamatováno.
Léčebné výdaje. Až do unifikace právních předpisů o náhradě léčebných a ošetřovacích výloh ve veřejných ústavech léčebných hradí státní pokladna nedobytné ošetřovací výlohy veřejným ústavům léčebným vzniklé ošetřováním nemajetných příslušníků ze Slovenska a z Podkarpatské Rusi, a to jednak veřejným ústavům léčebným na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, jednak podobným ústavům mimo území Slovenska a Podkarpatské Rusi. V náhradu za to participuje státní pokladna na výnosu zdravotní přirážky vybrané na Slovensku a v Podkarpatské Rusi částkou t. č. 5/7 výnosu (zák. č. 477/21 Sb. z. a n., resp. zák. č. 254/23 Sb. ). Mimo to hradí státní pokladna nedobytné léčebné výlohy za ošetřovance ústavů Pasteurových.
Průběhem doby, zvláště tím, že ošetřovací sazby musely býti zvýšeny, nahromadily se značné nedoplatky z tohoto zákonného titulu, k jichž uhrazení zařazeny jsou do rozpočtu v § 7 zvláštní položky na výdajích mimořádných.
19. Odpočivné a zaopatřovací plály.
Kapitola 19. Odpočivné a zaopatřovací platy.
Popřevratovými poměry byly Odpočivné a zaopatřovací platy postupně již několikráte upraveny. Tyto úpravy a zvláště poslední úprava podle zákona z 20. května 1930, č. 70 Sb. z. a n. způsobovaly, že náklad na Odpočivné a zaopatřovací platy rok od roku stoupal. Náklad se ještě také každým rokem zvětšuje normálním odchodem většího počtu státních zaměstnanců do výslužby.
V letech 1919 až 1932 byly podle státních závěrečných účtů vyplaceny na Odpočivné a zaopatřovací platy civilní a vojenské (bez státních podniků) tyto částky:
v roce |
civilní |
vojenské |
úhrn |
1919 |
105. 6 |
45, 8 |
151, 4 mil. Kč, |
1920 |
170, 5 |
68, 4 |
238, 9 " " |
1921 |
249, 2 |
103, 4 |
352, 6 " " |
1922 |
302, 8 |
116, 7 |
419, 4 " " |
1923 |
360, 4 |
136, 4 |
496, 8 " " |
1924 |
429*2 |
170, 3 |
559, 5 " " |
1925 |
335, 3 |
174, 3 |
509, 6 " " |
1926 |
387, 1 |
181, 6 |
568, 7 " " |
1927 |
422, 9 |
183, 7 |
606, 6 " " |
1928 |
464, 2 |
195, - |
659, 2 " " |
1929 |
509 - |
226, 8 |
735, 8 " " |
1930 |
563, 4 |
229, 9 |
793, 3 " " |
1931 |
648, 3 |
238, 3 |
886, 6 " " |
1932 |
658 - |
238, 9 |
896, 9 " " |
K částečné úhradě těchto výdajů sloužily pensijní příspěvky placené státními zaměstnanci v činné službě, které vynesly:
v roce |
1919.... |
.. 6, 3 mil. Kč |
,, 99 |
1920.... |
30, 5 " " |
,,,, |
1921.... |
46, 8 " " |
,,,, |
1922.... |
74, 3 " " |
,,,, |
1923.... |
.. 122, 2 " " |
99 99 |
1924.... |
. 114, 5 " " |
99 99 |
1925.... |
98, 1 |
99 99 |
1926.... |
.. 111, 0 " " |
99 99 |
1927.... |
.. 105, 9 " " |
99 99 |
1928.... |
.. 109, 9 " " |
99 99 |
1929.... |
- 114, 3 " " |
99 99 |
1930.... |
.. 106, 4 " " |
99 99 |
1931.... |
.. 107, 4 " " |
99 99 |
1932.... |
.. 113, 8 " " |
Jest připomenouti, že do konce roku 1924 byly z této rozpočtové kapitoly hrazeny i odpočivné a zaopatřovací platy státních podniků, pokud byly vypláceny na účet této kapitoly u zemských finančních úřadů, kdežto od 1. ledna 1925 si uhrazuje každý státní podnik veškeré pensijní výdaje z vlastních provozních prostředků, ponechávaje si zároveň pensijní příspěvky placené svými zaměstnanci.
Za základ výpočtu potřeby pro rok 1934 byly vzaty výsledky docílené v letech 1930 až 1932 a dosavadní výsledky v roce 1933, a přihlédnuto bylo k pravděpodobnému zvýšení nákladu, který vznikne odchodem většího počtu státních zaměstnanců do výslužby. Do rozpočtu zařaděn náklad na poslední úpravu odpočivných a zaopatřovacích platů podle
19. Odpočivné a zaopatřovací platy.
zákona ze dně 20. května 1930, č. 70 Sb. z. a n., avšak bez úpravy, která měla býti provedena od 1. ledna 1933 (IV. etapa) a která byla odložena. Dále jsou v něm obsaženy částky, které stát poskytuje státním podnikům "československé státní dráhy" a "československá pošta" na úhradu vyššího nákladu, který oběma těmto podnikům vznikl provedením zákona ze dne 22. prosince 1924, č. 287 Sb. z. a n. (Viz tit. 6. § l a 2. )
Na rok 1934 se preliminují výdaje kapitoly 20. částkou.... 889, 878. 400 Kč, na rok 1933 byly preliminovány částkou............ 865, 893. 000 Kč,
preliminuje se tudíž v rozpočtu na rok 1934 více o........ 23, 985. 400 Kč.
Při tom se podotýká, že do rozpočtu této kapitoly jest pro rok 1934 zařazena, jak jest již svrchu uvedeno, i "Refundace vyššího nákladu odpočivných a zaopatřovacích platů podle zákona z 22. prosince 1924, č. 287 Sb. z. a n. " částkou 23, 560. 000 Kč (z toho připadá na železniční zaměstnance 19, 000. 000 Kč a na poštovní zaměstnance 4, 560. 000 Kč).
Pro zjištění celkových výdajů, které hradí stát ze svých prostředků na odpočivné a zaopatřovací platy vůbec, třeba k odpočivným a zaopatřovacím platům administrativním preliminovaným částkou......889, 878. 400 Kč,
přičísti ještě odpočivné a zaopatřovací platy pensistů státních podniků, které se preliminují na rok 1934 bez zřetele na srážky pensijního příspěvku, tedy brutto částkou..........,.. 1. 154, 617. 300 Kč,
takže v státním rozpočtu na rok 1934 jest v rozpočtové kapitole 19. a v dílčích rozpočtech jednotlivých státních podniků zařaděno na odpočivné a zaopatřovací platy úhrnem................2. 044, 495. 700 Kč.
Tento naklad se zvyšuje ještě o částku, kterou přispívá stát na úhradu odpočivných a zaopatřovacích platů učitelů škol národních, částka ta jest nyní velmi značná, uváží-li se, že celkový náklad na pense učitelů národních škol v Čechách, na Moravě a ve Slezsku činil v roce 1919 celkem 26, 315. 916 Kč (uhrazeno z pensijního fondu učitelského 5, 018. 904 Kč, ze zemského fondu 15, 563. 470 Kč a zálohově z prostředků státních 5, 733. 542 Kč), kdežto v roce 1932 činil tento náklad již 428, 711. 367 Kč (uhrazeno z pensijního fondu učitelského a ze zemských školních fondů 51, 038. 889 Kč, ze zemských fondů jednotlivých zemí a z 30% podílu státu na výnosu zemských přirážek 67, 354. 796 Kč a zálohově z prostředků státních 310, 317. 682 Kč).
Příjmy této rozpočtové kapitoly se preliminují na rok 1934 částkou 140, 474. 700 Kč,
na rok 1933 bylo preliminováno............... 141, 174. 600 Kč,
preliminuje se tudíž na rok 1934 méně o............ 699. 800 Kč.
Návrh vypočten podle výsledků docílených v létech 1930 až 1932, dále se zřetelem na průměrný výsledek v prvých měsících roku 1933 a vzhledem k úsporným opatřením na rok 1933.
Přehled celkových příjmů na pensijních příspěvcích a přijatých prémiových reservách bude zřejmý, když k očekávaným příjmům, které platí administrativní státní zaměstnanci v činné službě a které jsou na rok
1934 preliminovány částkou................140, 474. 700 Kč,
se přičtou ještě pensijní příspěvky a prémiové reservy, které přijmou jednotlivé státní podniky od svých zaměstnanců v činné službě v částce....................... 169, 525. 200 Kč,
takže v státním rozpočtu na rok 1934 jest na uvedených příjmech zařaděno celkem.....................309, 999. 900 Kč.