10. Ministerstvo školství a národní osvěty.
vzdělání učitelek domácích nauk a pěstounek jest 31 a navštěvuje je 1221 chovanec. Ježto počet učitelského dorostu v posledních letech značně vzrostl, bylo nařízeno, že na učitelských ústavech nesmí býti překročen nejvyšší zákonný počet 40, kdežto na odborných učitelských ústavech byl připuštěn pouze počet 25 nově přijímaných chovanek. Pokud se týče opatření ústavů učitelskými silami, bylo možno žádanou potřebu úplně krýti a tím také zmírniti nedostatek zaměstnání, jaký se objevil poslední dobou v řadách kandidátů profesury. Z nových budov pokračuje se pouze v provádění novostaveb pro státní reálné gymnasium v Chustu a pro státní reformní reálné gymnasium v českém Těšíně. Všecky ostatní projekty i sebe naléhavější z důvodů úsporných zůstaly ve stadiu přípravném. Pouze v Bratislavě nebývalá výše počtu žactva si vynutila stavbu provisorního pavilonu pro pobočky Masarykova reálného gymnasia na Cihelném poli. Hlavní úkol činnosti směřoval k vydání návrhu nových učebných osnov pro střední školy, což bylo provedeno výnosem ze dne 14. července 1933, čís. 4547 (Věstník 1933, čís. 52). S úspěchem byly též pořádány kursy, jejichž účelem bylo pěstění dalšího vzdělávání středoškolských profesorů. Hlavním úkolem dalším bude sledovati pozorně provádění návrhu učebných osnov, zorganisovati nově aprobační řízení u středoškolských učebnic a zmenšiti jejich rozsah, jakož i starati se o prohloubení formace středoškolského profesorstva.
Odborné školství.
Na obchodních učilištích byly v r. 1933 zrevidovány a vydány předpisy o administrativní a pedagogické správě obchodních škol; těmito předpisy byly zejména uvedeny ve shodu předpisy, podle kterých jsou přijímáni žáci do obchodních akademií a veřejných obchodních škol. Dále byly provedeny některé změny ve zkušebním řádu zkoušek dospělosti pro obchodní akademie.
Odevzdány byly svému účelu novostavby veřejných obchodních škol v Chocni a ve Slaném.
V oboru průmyslových a odborných škol byly vykonány přípravné práce pro jejich reorganisaci ve smyslu restrikčním. Novostavby provádějí se toliko u budov již rozestavěných; ve vybavování škol bude lze z úsporných důvodů pokračovati tempem značně volnějším než dosud.
Zřízení nových odborných škol pro ženská povolání bylo v roce 1933 povoleno jen v těch případech, kde zřízení nevyžadovalo žádného nákladu ze státních prostředků. Dokončuje se nový organisační statut těchto škol. Reformní učebné osnovy byly v roku 1933 propracovány a v příštím roce provděpodobně budou dokončeny.
Na živnostenských pokračovacích (učňovských) školách bylo i v roce 1933 pokračováno ve stavbě samostatných budov; vzhledem k omezení prostředků v rozpočtu k tomuto účelu věnovaných, bude lze nadále v této akci pokračovati jen zvolněným tempem. Jednoroční ústavy ke vzdělání učitelů těchto škol mají ve škol. r. 1933/34 otevřeno jednak oddělení pro živnosti stavební a dřevodělné, jednak oddělení pro živnosti kovodělné; dosavadní absolventi ústavů byli ustanoveni interními učiteli při větších školách. Vypracování normálních učebných osnov pro tyto školy jest již v hlavních oborech dokončeno.
Vysoké školy.
V oboru vysokého školství universitního směru dospěla konečného stadia reforma zvěrolékařského studia, projednává se reforma lékařského studia a bylo zahájeno jednání o reformě studia lékárnického.
V oboru technického studia byla provedena reforma ve studijních osnovách strojního a elektrotechnického inženýrství na českém vysokém učení technickém v Praze a na české vys. škole technické v Brně a konají se k ní přípravy pro vnitřní studijní reformy odborů architektury a pozemního stavitelství, zemědělského a lesního inženýrství, pojistné techniky a bylo také spolupůsobeno na přípravě úpravy oprávnění absolventů vysokých škol technického směru pro nový řád o civilních technicích a pro předpisy o stavebních živnostech. Nově byly upraveny směrnice pro stanovení prospěchu studijního za
10. Ministerstvo školství a národní osvěty.
účelem osvobození od školného, za účely stipendijními atd. Projednává se nová úprava podmínek pro vstup na jednotlivé odbory vys. škol, pokud se týče abiturientů jednotlivých typů středních škol.
V důsledku dnešní hospodářské tísně omezilo se budování vysokých škol na dokončení započatých již novostaveb, případně přístaveb a na organisační opatření směřující k nejvyššímu využití státních budov a postupnému vypovídání nájmů v budovách soukromých, pokud je to možno. Dokončena byla výstavba budovy anatomických ústavů vys. školy zvěrolékařské v Brně, kde byl též umístěn ústav hygieny masa, mléka a potravin, dále dokončena novostavba chemického pavilonu čes. vys. učení technického v PrazeDejvicích, kde bude umístěn i výzkumný a zkušební ústav hmot a konstrukcí stavebních a chemický ústav vys. školy zemědělského a lesního inženýrství, pro kteroužto školu ukončuje se novostavba v Praze-Dejvících a bude odevzdána asi počátkem školního roku 1934/35 svému účelu; při tom bude snahou školské správy, aby této novostavby bylo využito co nejvíce, případně i pro stolice a ústavy jiných vysokých škol. Umístěním rektorátu Masarykovy university v Brně z provisorních místností v novostavbě právnické fakulty téže university podařilo se uvolniti značný počet místností pro filosofickou fakultu, čímž stala se na ten čas bezpředmětnou připravená již novostavba pro tuto fakultu. Stejným způsobem byla odložena novostavba ústřední budovy Karlovy university v Praze.
školské a kulturní styky s cizinou.
I při snížení rozpočtových prostředků snaží se ministerstvo školství a národní osvěty udržeti a uskutečňovati podstatné úkoly v tomto oboru. Snížení úvěru vyžádá si arci nutně restrikční zásahy, zejména pokud jde o školské instituce.
Sociální péče o studentstvo.
Tato péče trpěla přirozeně důsledky stísněných hospodářských poměrů, které vyvolávají stále větší naléhavější potřebu pomoci v případech individuelních i podpory institucím, které konají v tomto oboru své úkoly. Z ohledu na úsporné tendence ve státním hospodářství bylo nutno učiniti užší výběr podporovaných tím, že byly zpřísněny podmínky prospěchu, předepsané pro udělení stipendií, stipendijních míst v kolejích a internátech. Hlavní zřetel byl obrácen k tomu, aby právě v této době neztroskotaly instituce, které v oboru sociální péče o studentstvo fungují. Koleje, Sbory pro sociální péči o studentstvo vysokoškolské, Studentské zdravotní ústavy, internáty a Zemská ústředí středoškolské sociální péče podařilo se udržeti v činnosti. Od zakládání nových institucí arci muselo býti upuštěno.
Ochrana památek, archivnictví, vědy historické a musejnictví.
Činnost byla v důsledku snížených úvěrů již v roce 1933 podstatně omezena. Subvence vykazují skutečné minimum. Archeologické výkopy obmezeny byly na nejmenší míru. Bylo zřízeno 16 menších reservací, takže celkový počet jich dosáhl čísla 93. Obrazárna Společnosti vlasteneckých přátel umění převzata do státní správy.
Na rok 1934 jest snížen rozpočet titulu 9. téměř o 1, 400. 000 Kč, takže subvenční činnost v oboru ochrany památek atd. bude ještě více snížena. Bude nutno věnovati se vedle běžné administrativní agendy hlavně věcem legislativním a organisačnřm (památkový zákon, soupisy památek, zřizování dalších reservací, ochranářská součinnost při pozemkové reformě a pod. ).
Umění.
Povšechné bylo pečováno mravně a pokud rozpočet dovolil i hmotně o důležité instituce a činnosti. Sociálně slabým bylo pomáháno jednak individuálně, jednak příspěvkem na starobní a invalidní pojištění u Zemského pojišťovacího fondu.
10. Ministerstvo školství a národní osvěty.
Vzpomenuto bylo jubilejí a životního díla vynikajících osobností. Podporována byla cílevědomá činnost publikační. V mezích daných úkolů působeno bylo i na úpravu poměrů autorskoprávních, zejména v mezinárodních stycích v rámci Bernské konvence.
V jednotlivých oborech se zvláště uvádí: Podporováni zasloužilí spisovatelé a žurnalisté v stáří a v nemoci. Uděleny byly opětně státní ceny ke dni 28. října. Získána byla koupí pozůstaost Jana Nerudy.
V divadelnictví se vyvíjela mimořádná péče, vynucená krisí divadel a pronikavou restrikcí státního rozpočtu, na hmotné zabezpečení Slovenského Národního divadla v Bratislavě a o přiměřené podporování Zemského divadla v Brně a Nového Německého divadla v Praze. Podpory ostatním divadlům a podpory nebo příspěvky dramatikům, hercům a režisérům bylo nutno z důvodů rozpočtových omeziti na minimum. Opětně byla udělena státní cena za umění dramatické, herecké a režisérské.
Ve výtvarnictví třeba uvésti soustavnou péči o podnícení umělecké tvorby novými úkoly. Proto byla podpořena soutěž na výrobky z litiny (symbol Republiky), soutěž na stříbrnou dvacetikorunu a mravně i organisačně také soutěž na grafickou úpravu dluhopisů Půjčky práce. Na podporu portrétního umění bylo pamatováno objednávkami podobizen významných osobností, na zachycení monumentality a významností naší vlasti byly objednány další velké obrazy význačných míst. Pokračováno bylo ve vypracování modelů sousoší na Karlův most. Zakoupením význačných děl podpořeni umělci a stejně obohacen majetek státu. Podpory jednotlivým institucím a podpory nebo příspěvky jednotlivcům bylo nutno z důvodů rozpočtových omeziti.
V oboru výstavnictví byla uskutečněna alespoň čsl. účast na II. mezinárodní výstavě církevního umění v Římě a bylo zahájeno jednání o důstojnou účast Československa na XIX. mezinárodní umělecké výstavě v Benátkách, na světové výstavě v Bruselu a na řadě výstavních podniků drobnějších. Z výstav domácích byla zejména podpořena výstava Slovenska v Praze a výstava světového tisku v Pardubicích.
V oboru hudby bylo pečováno o trvalé finanční zabezpečení české Filharmonie v Praze. Udělena byla státní cena z hudby. Jinak v důsledku úsporných opatření omezila se péče o hudební umění téměř jen na morální podporu.
Ve státním uměleckém školství výtvarném jest zvláště připomenouti zvýšený rozsah a vyšší úroveň výročních výstav a umožnění domácích exkursí žactva.
Na státních konservatořích provedena byla nutná úprava učeben a získány nové vhodné místnosti pro cvičení žáků, hlavně dramatických oddělení a pro systematické výstupy školní. Nutno ještě zabezpečiti trvalé umístění obou konservatoří, neboť obě jsou umístěny prozatímně. Udržovány a prohlubovány byly styky s cizími stejnorodými ústavy, čímž podpořena výměna kulturních statků.
V soukromém uměleckém školství hudebním je to hlavně 71 státem subvencovaných hudebních škol, v počtu tom jsou zahrnuty i hudební akademie v Praze (německá) i v Bratislavě, které svým odborně, ale i všeobecně výchovným posláním vynucují si všemožnou podporu státní. Tato v důsledku úsporných opatření se z velké části musela omeziti na podporu mravní. Přes to udrženo bylo toto školství na dosavadní umělecké a pedagogické úrovni.
Lidová výchova,
Veřejná péče osvětová, normovaná zákony č. 67/1919 Sb. z. a n. o organisaci lidových kursů občanské výchovy, č. 430/1919 Sb. z. a n. o veřejných knihovnách obecních a č. 80/1920 Sb. z. a n. o pamětních knihách obecních, jakož i příslušnými prováděcími předpisy, byla omezena z důvodů úsporných na svém rozsahu. Rostoucí potřeba orientace veřejného mínění v otázkách a proudech doby vyvolala však zvýšení intensity veřejné péče osvětové. Dosavadní úvěr pro tuto potřebu stačil sotva na splnění minimálních povinností.
Finanční prostředky tohoto titulu jsou určeny pro 625 okresních a městských osvětových sborů, 25 krajských ústředí osvětových sborů, 25 vyšších škol lidových, řadu osvětových institucí, 17. 000 veřejných knihoven obecních, řadu lidovýchovných publikací a pro
10. Ministerstvo školství a národní osvěty.
státní diapositivový a filmový ústav, jehož příjmy vracejí zase státní pokladně přes 30% nákladů na něj vynaložených.
Kultus.
Zachovávaje dosavadní rozvržení, vykazuje návrh rozpočtu kultového na rok 1934 v konečných číslech opět podstatné snížení.
Většina výdajů připadá na platy a dotace (zák. č. 103/26 Sb. z. a n., 122/26 Sb. z. a n., 70/1930 Sb. z. a n. a 204/32 Sb. z. a n. ).
Zákonná povinnost platiti náklady na římsko-katol. kultus stihá jednak náboženskou matici, jednak přímo státní pokladnu. Položky, které připadají na náboženskou matici, jsou v oddílu A, kdežto v oddílu B jsou položky, jichž úhrada připadá přímo státní pokladně. V zemi Slovenské a Podkarpatoruské - až na malé procento kongruy, které bylo hrazeno ze státní pokladny - platily se potřeby katolického kultu z výnosu majetku náboženské základiny. Ježto státním převratem přišla téměř úplně náboženská základina o svůj nemovitý majetek, ležící nyní v Uhrách, v Jugoslávii a v Rumunsku, je nucen stát až do úpravy této otázky zálohou hraditi potřeby kultu katolického ze státní pokladny. K úhradě potřeb katolického kultu je ovšem povinno přispívati také katolické duchovenstvo stejně jako katolické duchovní korporace a příspěvky ty jsou založeny na zákoně č. 51/1874 ř. z. a na zák. čl. XIII/1909.
Z důvodu parity přispívá stát také na administrativní potřeby státem uznaných církví a náboženských společností. Tyto administrativní příspěvky založeny jsou jednak na zákonném podkladě, jednak poskytují se dobrovolně, avšak v obou případech vždy po předchozím přezkoumání průkazů administrativních potřeb dotyčných žadatelů.
Pokud jde o církev pravoslavnou v ČSR, organisovala se tato ve dvě eparchie českou a podkarpatoruskou, jejíž ústavy potvrdila vláda usnesením min. rady ze dne 6. června 1929. K eparchii podkarpatoruské přináleží také správa pravoslaví na Slovensku, které má tvořiti území budoucí třetí eparchie, aby na podkladě těchto tří eparchii mohla se pravoslavná církev v ČSR státi autokefální. Administrativní výdaje obou eparchii jsou velmi značné, dosavadní státní příspěvky byly naprosto nedostatečné. Aby aspoň přibližně dostalo se pravoslaví administrativních příspěvků v poměru k ostatním církvím, musely tyto státní příspěvky býti zvýšeny. Pokud jde o duchovenstvo i o jeho odpočivné a zaopatřovací platy, jest pravoslaví v obojím právním teritoriu církví kongruovou.
činnost ministerstva školství a národní osvěty v oboru státní správy kultové sleduje cíle již v předchozích letech naznačené.
11. Ministerstvo zemědělství. Kapitola II. Ministerstvo zemědělství.
Zemědělské školství a osvěta.
Zemědělské školy vykonávají v době panující hospodářské krise důležitou službu veřejnosti programovým prováděním zemědělského poradnictví. Tato činnost zabírá dnes velikou část z celkové jejich činnosti.
Z 270 zemědělských škol má 212 československý jazyk vyučovací, 54 německý, 2 polský a 2 maďarský. Změny nastaly jen přesuny v jednotlivých kategoriích zemědělských škol. Pokud jde o státní zemědělské školství, byla jednoroční hospodářská škola v Komárně specialisovaná na hospodářsko-tabačářskou školu. U státní odborné školy hospodářské v Or. Podzámku se přikročuje k částečné specialisaci pastvinářsko-salašnické a u státní rolnické školy v Březně ke specialisaci dobytkářsko-mlékařské. Ve východním Slovensku a na Podk. Rusi, pokud nemají dosud hospodyňské školy, pořádají se hospodyňské kursy při odborných školách hospodářských v Michalovcích a Mukačevě.
V dohodě se zemským výborem v Bratislavě a za finanční podpory země Slovenské, stejně jako i okresní a obecní samosprávy se dokončuje novostavba školní budovy pro státní rolnickou školu v Turč. Sv. Martině. Bylo přikročeno k novostavbě školní budovy státní odborné školy hospodářské v Michalovcích (dokončí se v r. 1934). Státní odborné škole hospodářské v Trnavě byly zabezpečeny potřebné pozemky; ke stavbě školní budovy se přistoupí později.
Na zemědělských školách bylo v roce 1932/1933 zapsáno 8. 929 žáků.
Počet lidových škol hospodářských vzrostl v roce 1933 na 1. 055, tedy o 47 škol. Ministerstvo zemědělství připravuje nové učebné osnovy stará se o vhodné učebnice. Aby názornost vyučování byla co nejdokonalejší, přidělovalo školám nejnutnější učebné pomůcky. Nyní se organisují při školách zemědělských kursy pro vzdělání učitelstva lidových škol hospodářských.
Odborná organisace.
V oboru zemědělské organisace zřízena byla expositura zemědělské rady v Košicích, aby bylo lépe postaráno o zájmy zemědělců východní části země Slovenské, než bylo možno dosud ze vzdálené Bratislavy. Aby opatřen byl stálý, přímý a bezprostřední styk zemědělců též v krajích vzdálených, se zemědělskou radou pro Slovensko, byla rozšířena síť exponovaných inspektorátů, které tvoří I. instanci zemědělské rady.
Na Podkarpatské Rusi, kde činnost zemědělské rady obstarává soukromá spolková celozemská organisace "Zemský svaz odborných zemědělských spolků" čili "Selský Hospodář", bylo přikročeno ke zintensivnění činnosti tohoto svazu, aby byla co nejracionelnější a nejúspěšnější. Ministerstvo zemědělství vyhradilo si patřičný vliv v této organisaci, na jejíž režii přispívá.
Rolnické vzájemné pokladnice, nahrazující na Slovensku okresní hospodářské záložny, jsou soustředěny ve svazu rolnických vzájemných pokladnic a na Podkarpatské Rusi v zemské družstevním svazu v Užhorodě. Poněvadž síť těchto pokladnic jest dosud velmi neúplná, bylo počátkem roku zřízeno několik dalších pokladnic. Na jejich zařizování poskytuje ministerstvo zemědělství podporu a státní vklad, aby zjednána byla důvěra obyvatelstva a zaopatřeny nutné prostředky pro první dobu činnosti. Na Slovensku počítá se během roku 1933 se 73 rolnickými vzájemnými pokladnicemi a na Podkarpatské Rusi jsou v činnosti 4 rolnické pokladnice.
V rekonstrukční akci družstevních lihovarů souvisejících s pozemkovou reformou bylo pokračováno a v rámci daných prostředků poskytnut příspěvek na snížení investičních nákladů, čímž provoz podniků, zejména družstevních lihovarů, na Slovensku stal se racionelnější..
11. Ministerstvo zemědělství. Sociální péče o zemědělce.
V oboru sociální péče o zemědělce byli podporováni zemědělci postižení živelními pohromami tím, že umožnilo se jim opatření levného kvalitního osiva. Zemědělcům na Podkarpatské Rusi postiženým roku 1933 katastrofální povodní bylo umožněno provésti opravy a výstavbu poškozených a zničených budov.
Úřady práce na Slovensku a Podkarpatské Rusi snaží se odpomoci velké nezaměstnanosti zemědělského dělnictva v těchto zemích umísťováním jeho v Čechách a na Moravě i v cizině. Sluší konstatovati, že podařilo se ztrojnásobiti počet zprostředkovaného dělnictva do Francie. V první polovině roku 1933 byla opatřena práce 25. 295 osobám.
Slovenská pokladnice pro zemědělské dělnictvo v Bratislavě provádí úrazové pojištění zemědělského dělnictva na Slovensku a Podkarpatské Rusi V roce 1933 byly upraveny přiměřeně pojistné sazby za zemědělskou čeleď a pojistné paušály strojové a tím vyrovnány byly nesrovnalosti mezi pojištěním dělníků u hospodářských strojů a hospodářské zemědělské čeledi.
Vodní hospodářství a kulturní technika.
V oboru vodohospodářských meliorací počítá celkový stavebně finanční program vodohosipodářských meliorací na území celé republiky v roce 1933 a 1934 se stavebním nákladem 250. 5 mil. Kč a to v zemi české 99 mil. Kč, v zemi Moravskoslezské
82. 5 mil. Kč, v zemi Slovenské 55. 7 mil. Kč a v zemi Podkarpatoruské 13. 3 mil. Kč. Podle druhu prací připadá na stavby regulační a zahrazovací 122 mil. Kč, na plošné meliorace
60. 6 mil. Kč a na vodovody a odvodnění obcí 67. 9 mil. Kč. Na finamční rozsah tohoto stavebního programu měl značný vliv důležitý zásah sborů zákonodárných a vlády k čelení nezaměstnanosti zvýšením stavebního ruchu zejména veřejnými institucemi. Zvláště půjčka práce přispěla k tomu, že mohl býti na rok 1933 stanoven stavebně finanční program vodohospodářských meliorací v rozsahu výše uvedeném. Příděly z výnosu této půjčky zemím, okresům a obcím umožnily úhradu stavebních nákladů četných staveb tohoto programu. Kromě toho umožnila půjčka práce přídělem jak státnímu fondu pro vodohospodářské meliorace, tak i zemím, okresům a obcím, že bylo v roce 1933 přikročeno k provádění dalších regulací vodních toků. Další stavebně finanční program umožněný půjčkou práce, který ovšem bude přesahovati i stavební období roku 1933, obsahuje 18 staveb regulačních o rozpočteném nákladu 80 mil. Kč. Provádění staveb vodohospodářských meliorací, při nichž 60 až 80% stavebního nákladu připadá na mzdy dělnické, přispívá podstatnou měrou k čelení nezaměstnanosti, neboť stavby ty rozděleny j sou po všech oblastech republiky a mohou se prováděti ve značné míře i v období zimním, kdy je nutno jiné práce úplně zastaviti.
V roce 1934 bude činnost při stavbách vodohospodářských směřovati hlavně k pokračování nebo dokončení započatých již staveb.
V oboru scelování pozemků provádí-se scelovací práce v zemi Moravskoslezské ve 12 obcích s plochou 5. 523 ha a pokračuje se již v započatých scelováních v 30 obcích s plochou 19. 496 ha; kromě toho pokračuje se v dokončení administrativních prací v 68 obcích s plochou 51. 873 ha, v nichž povětšině vlastní práce scelovací byly již provedeny. V zemi Slovenské započíná komasační oddělení zemského úřadu s novými scelovacími pracemi v 5 obcích a pokračuje v pracích komasačních v 10 obcích, z nichž ve 4 obcích odevzdány budou náhradní pozemky účastníkům do užívání. V 5 obcích s plochou 6. 200 ha pracují se operáty nového stavu a v 13 obcích s plochou 6. 242 ha, kde pozemky dány byly účastníkům již do prozatímního užívání, pracuje se na vyhotovení příslušných operátů pro autentifikaci a formální ukončení řízení komasačního. Krajské soudy pokračují za součinnosti civilních techniků na Slovensku v komasacích v 15 obcích o ploše okrouhle 11. 000 ha.
Zemědělská výroba.
V oboru výroby rostlinné provádí ministerstvo zemědělství akce zlepšení produkce pšenice přídělem zušlechtěného osiva pro demonstrační pokusy v krajích méně
11. Ministerstvo zemědělství.
pokročilých a chudších. V bramborářství sleduje se provádění pokusů směřujících ke zkrácení vegetační doby předkličováním a pokusů s vhodnými stolními odrůdami bramborů. V oboru ovocnictví byla vydána významná publikace "Oblastní výběry odrůd ovoce", jíž ministerstvo zemědělství snaží se odstraniti chaos v odrůdách a nejvhodněji usměrniti výsadby ovocných kultur podle podmínek půdních a klimatických. V oboru vinařství dozírá se jednak na zlepšení sklepního hospodářství, jednak na zužitkování výsledků docílených při zušlechťování vinné révy systematickým rozdělováním révy ze selekcí mezi vinaře.
V oboru výroby živočišné i při obmezených prostředcích snaží se ministerstvo zemědělství účinně zasahovati hlavně v oboru odbytu živočišných produktů, zejména pokud jde o organisaci zásobování měst a konsumních středisk mlékem a mléčnými výrobky. Po této stránce veliký úkol připadá družstevním mlékárnám. Za součinnosti ministerstva zemědělství bylo započato propagací mléka a mléčných výrobků hlavně na školách; bedlivě sleduje se také výroba tavených sýrů. V oboru pastvinářství byly upravovány přirozené pastviny v některých krajinách Čech, Moravy a Slezska, kde se obyvatelstvo zabývá chovem dobytka. Na Slovensku bylo upraveno 3. 000 kat. jiter pastvin obecních, společenstevních, urbariálních a jsou zakládána pastevní společenstva podle zákon. čl. X/1913. Na upravených pastvinách na Slovensku zřizují se napaječky, studně a jiná pomocná zařízení. Na Podkarpatské Rusi byly čištěny poloniny, upravovány cesty, koliby, stáje pro dobytek, zlepšovány společně obdělávané pastviny a pod.
V oboru rybářství propagován byl hlavně konsum domácí ryby a bylo dbáno na dodržování zákonných předpisů proti znečišťování vod a proti nemocem ryb.
V oboru hedvábnictví na Slovensku zasahuje ministerstvo zemědělství zejména při výkupu zámotků. V Čechách a na Moravě propaguje chov bource morušového Hedvábnícký ústav v Hradci Králové, který pracuje též na domácí výrobě vajíček bource morušového a na průmyslovém zpracování vlastních zámotků.
Ve správě státních ústavů pro chov koní bude snahou ministerstva zemědělství udržeti provoz ústavů na té výši, aby vyhovovaly odborným požadavkům na ně kladeným. To děje se i v hřebčínu pro anglické plnokrevníky v Napajedlích, koncem roku 1931 nově převzatého, kde letošní výsledek dražby tamějších rocků byl přes všeobecnou tíseň velmi dobrý. Z důvodů úsporných hospodaří se na statcích, přičleněných k ústavům pro chov koní tak, aby bylo získáno co nejvíce potřebných krmiv z vlastní produkce a kromě toho používá se co nejvíce levnějších krmiv náhražkových.
Ministerstvo zemědělství usiluje, aby pravděpodobná potřeba plemenných hřebců na rok 1934 byla kryta materiálem z vlastních hřebčínu a hříbáren. Tím se nákup dospělých hřebců, jmenovitě z ciziny omezuje pouze na ojedinělé případy nezbytné potřeby, zejména též se zřetelem k potřebám vojenské správy.
V oboru zemědělského výzkumnictví pokračovalo ministerstvo zemědělství ve své činnosti z let minulých. Z celkového počtu 100 výzkumných institucí jest pouze 60 udržováno ze státních prostředků. Zemědělské výzkumnictví sleduje vědecké badání (tvorba zemědělského pokroku), kontrolní činnost (zkušebnictví) a aplikace a rozšiřování nových metod a výsledků práce v praxi (porodnictví).
K rychlejšímu pronikání zemědělského pokroku do nejširší zemědělské veřejnosti byla zesílena činnost poradnická, prohloubena spolupráce se zemědělskými školami a jich absolventy, jakož i příkladnými hopodářstvími, pokusnickými sdruženími a jinými institucemi, zvláště odbornými korporacemi a navázána systematická spolupráce se zemědělským rozhlasem.
Dále řeší se otázky náhradních plodím za cukrovku a některé obilniny, pěstování olejnin, zvýšení kvality domácí pšenice, pěstování kvalitních pícnin jako náhrady jadrných krmiv a pod. Ve stavebním programu na rok 1984 zahrnuto jest hlavně vybudování rybářského a hydrobiologického ústavu v Praze, lesnických ústavů v Brně a Báňské Šťávnici, staničních budov y Táboře, Čáslavi a Liptovském Hrádku dále vybavení vegetačními skleníky ústavů v Praze, Bratislavě a Košicích, stavba skladišť u bratislavských ústavů a pokusného sklepa v pokusné vinici v Mutěnicích.
V oboru zvěrolékařství vyžádalo si mimořádné péče tlumení nákaz zvířat, povinných hlášením, zejména z Maďarska zavlečeného moru vepřů.
11. Ministerstvo zemědělství.
Proti července vepřů bylo prováděno obvyklé ochranné očkování. V zamořených oblastech provádělo se též hromadné očkování zvířat proti snětí slezinné a chřestivé glukosidovými a digitoninovými kulturami s výsledky velmi dobrými.
Státní veterinární ústav v Ivanovicích na Hané, vedle zmíněných již glukosidových kultur snětí slezinné a formolované vakciny moru vepřů, uvedl do oběhu rekonvalescentní sérum proti slintavce a kulhavce, chinosolované kultury proti nakažlivému zmetání Bang a vakcinu proti difterii drůbeže a holubů. Současně propracovává ústav metodu rychlé aglutinace k diagnostikování bílé úplavice drůbeže a usiluje o to, aby očkovací látku s živými bakteriemi mohl nahraditi účinnější očkovací látkou, vyrobenou z umrtvených zárodků této nákazy.
Očkovací látkou - virus fixe - které se používá k ochrannému očkování proti vzteklině, dosaženo dalšího úbytku vztekliny.
Dále byly vypracovány směrnice pro tlumení tuberkulosy a jiných nemocí skotu.
Dovoz zvířat, masa a zvířecích surovin ze států, s nimiž jsou sjednány veterinární úmluvy, řídil se podle ustanovení těchto úmluv, jinak byl dovoz povolován buď na základě všeobecně vydaných předpisů, anebo za podmínek upravených podle nákazových poměrů té které země.
K prohloubení odborných vědomostí úředních i prakticky činných veterinářů budou i v roce 1934 pořádány ve státním veterinárním ústavě v Ivanovicích na Hané pokračovací kursy.
V uplynulém roce bylo v zemích českých konáno 12 občanských podkovářských kursů, jichž se zúčastnilo 276 posluchačů. V běžném roce budou občanské podkovářské kursy uspořádány i na Slovensku.
Zpeněženi a ochrana zemědělské výroby.
Rok 1933 byl charakterisován zvláště živou činností na poli mezinárodních konferencí, pro které bylo třeba připraviti obšírný materiál a vyslati delegáty. Zejména byla to světová hospodářská a měnová konference. Této konferenci předcházely porady t. zv. agrárního bloku zemědělských států střední a východní Evropy, kterých bylo rovněž nutno se zúčastniti. Pokud jde o užší snahy regionální stojí v popředí problém hospodářské spolupráce mezi státy Malé Dohody, který se stal akutní po pražských poradách Stálé rady. Poněvadž problémy zemědělské tvoří jeden z uhelných kamenů této konstrukce, bylo třeba vypracovati a stále doplňovati obšírnou dokumentaci, zvláště vzhledem k blízkému zasedání hospodářské rady Malé Dohody. Vedle koncepce Malé Dohody vyskytly se však na mezinárodním foru i jiné návrhy na uspořádání hospodářských poměrů zvláště ve střední Evropě, které si rovněž vyžádaly a vyžadují zvláštní pozornosti, protože jdou až na kořeny hospodářské existence našeho státu.
Dále byla dojednána řada obchodních, kontigentálních, kompensačních a jiných smluv s jednotlivými státy pro nás velmi důležitých. V tomto směru dlužno zvláště se zmíniti o nových obchodních smlouvách s Bulharskem, Německem, Rakouskem, Francií a Dánskem a o kompensačních dohodách s Maďarskem. Dále byla sjednána obchodní smlouva s Polskem, jedná se o revisi smlouvy s Rumunskem a Jugoslávií, o nové revisi obchodní smlouvy s Francií a Rakouskem a o novou kompensační dohodu s Maďarskem. Jako obvykle bylo stanovisko ministerstva zemědělství pro příslušné meziministerské a mezistátní jednání připravováno v úzkém kontaktu a interesovanými organisacemi odbornými.
Úkolem mimořádné důležitosti byla nová úprava celního sazebníku, na které ministerstvo zemědělství spolupracovalo s odbornými zemědělskými korporacemi a účastnilo se dále v jednáních devisové komise, v projednávání kompensačních obchodů a povolovacího řízení v součinnosti s chmelařským, ovocnářským a zelinářským syndikátem i poradním sborem pro otázky hospodářské. Zvláštní pozornost věnovalo ministerstvo též přípravným pracím ke sjednocení mezinárodního celního názvosloví.
V naznačené činnosti bude ministerstvo zemědělství pokračovati i v příštím roce.