Žádána byla také revise přídělových cen, zejména z posledního období přídělového. Revise přídělové ceny může býti provedena jen individuelně, když důvodně lze souditi, že v důsledku provedeného odhadu nebo jiných okolností nebyla správně vyčíslena. Lineární snížení přídělových cen není možné z ohledu na zákon a na nutnou rovnováhu Fondů S. P. Ú.

Otázka revise přídělových cen.

President S. P. Ú poukazuje tu na svůj programový projev. Ochraně ohrožených a řádných přidělců, zejména ze řad bývalých zaměstnanců, věnuje úřad svoji plnou pozornost. Budou-li mu umožněny zásahy další, bude péče o konsolidaci těchto přídělců zvýšena.

Péče o kolonisty a bývalé zaměstnance.

Rovněž vysloveno bylo přání, aby byly knihovány i nezaplacené příděly a nedoplatek aby byl vtělován do pozemkových knih. Tomuto požadavku se u většiny přídělců zavedenou praksí úřadu již vyhovuje. Provésti tuto zásadu paušálně znamenalo by tolik, jako vydati poukaz k dočasnému, snad dosti dlouhému neplacení ceny přídělové. S ohledem na žádoucí likviditu Fondu náhradového, nutno proto i v tomto směru postupovati s jistou obezřetností.

Knihováni i přídělů nezaplacených.

Bylo se dožadováno také vydatnějších prostředků finančních k záchraně ohrožených přídělců. Úřad učinil v tom směru včas návrhy vládě (viz otázky úvěrové v projevu presidenta S. P. Ú. ). Nejde při tom o žádnou subvenci nebo sanaci, ani o zatížení státní pokladny.

Vydatnější úvěrová péče o přídělce.

Bylo uvedeno, že úřad umožnil převod velk. Načeradec na nabyvatele, aniž zajistil zaplacení daní, odbytného dělníkům a dávky z přírůstku hodnoty pro obec. Ve skutečnosti nabyvatel koupil bez jakékoliv ingerence S. P. Ú. před léty celý onen zabraný majetkový soubor. Podle judikatury nemůže S. P. Ú. v takovém případě odepříti svého souhlasu. Neměl tudíž úřad také žádné ingerence na odstranění vytýkaných závad.

Převod velk. Načeradec.

Přednesena byla výtka, že úřad přidělil jednomu nabyvateli dva zbytkové statky, jeden na Táborsku, druhý na Klatovsku, úřadu je známo, že týž nabyvatel koupil pouze jediný zbytkový statek na Třeboňsku a sice od družstva zaměstnanců. Nešlo tedy o příděl, nýbrž o získání přídělu koupí při likvidaci družstva. Na Klatovsku, pokud jest úřadu známo, nedostal dotyčný nabyvatel z pozemkové reformy ničeho.

Přiděl dvou statků jedné osobě.

Také bylo uvedeno, že jistý domkař obdržel od velk. Brandýs příděl asi 5 arů za 370 Kč. Zaplatil prý 700 Kč, takže měl přeplatek 330 Kč. Přesto však dostal loni platební rozkaz na dalších 1200 Kč. Jak bylo vyšetřeno, dostal onen domkař vedle přídělu výše zmíněného ještě druhý a to ze směny, takže cena obou přídělů i s úrokem činila 1903 Kč. Je přirozeno, že dostal-li někdo příděl dvakrát, musí také dvakrát platit.

K provedení drobného přídělu od velk. Brandýs.

Vysloven byl názor, že pozemková reforma měla býti vlastně prováděna až nyní za krise, aby splnila své poslání, patrně také se zřetelem na dnešní nezaměstnanost. Zkušenosti ukázaly, že vždy lépe dopadla reforma tam, kde se řídila více zřeteli hospodářskými. Provedení reformy vyžaduje peněz od státu, přídělců,

K diskusi o účelnosti provedení reformy za konjunktury nebo za krise.

obcí, peněžních ústavů. Dnes by jich nebylo. Reforma není sociálním všelékem, aby řešila i krisi průmyslovou. Vytvořila však i v průmyslových krajích pro dělnictvo podmínky příznivější (příděl stavebních míst, kousků pole), které nyní v krisi zvyšují jeho odolnost.

Kapitola 13. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.

Celkové výdaje kapitoly 13. na rok 1933 preliminují se částkou .............. 32, 936. 500 Kč, takže jsou proti výdajům rozpočtu pro rok 1932 nižší o ............... 11, 344. 000 Kč, t. j. 25'6%, což se odůvodňuje celkovou situací státních financí.

Osobní výdaje v celku jsou nižší o.... 1, 573. 300 Kč hlavně v důsledku platových srážek a zastavení výplaty vánočního příspěvku, dále tím, že potřeba na výdaje podle platových zákonů a nařízení preliminuje se zásadně jen podle skutečného stavu, jakož i tím, že ostatní osobní výdaje byly z úsporných důvodů rovněž sníženy. Věcné výdaje jsou nižší o 9, 770. 700 Kč, jednak omezením administrativních potřeb věcných na nejnutnější míru dohromady o 2, 553. 200 Kč, jednak omezením veškerých podpůrných a zvelebovacích akcí a v důsledku toho snížením úvěrů charakteru převážně subvenčního o 7, 217. 500 Kč, přibližně o jednu třetinu.

Celkové příjmy preliminují se částkou.. 18, 675. 400 Kč, takže jsou proti rozpočtu pro rok 1932 vyšší o. 6, 792. 400 Kč. Zvýšení docíleno jednak tím, že výnos poplatků za udělení a vystavení dovozních a vývozních povolení preliminuje se plnou částkou skutečně dosaženou v roce 1932, jednak zvýšením sazeb ročních patentních poplatků.

Rozpočet po stránce všeobecné.

Rozpočet ministerstva obchodu projednán byl ve dnech 20. a 21. ledna 1933 společně s kapitolami 11., 12. a 14. Po referátu zpravodaje této kapitoly promluvilo k rozpočtu, činnosti a úkolům resortu ministerstva obchodu 9 poslanců. Jednáno bylo zejména o úkolech, vyplývajících z nynější hospodářské krise, problému cenovém, úvěrovém, obchodně-politickém vztahu k našim zahraničním odbytištím, a přednesena řada námětů k nápravě nynějších poměrů a zjednání příznivějších podmínek pro naši výrobu průmyslovou a živnostenskou a usnadnění exportu. Téměř všeobecně požadováno bylo uvolnění nynější vázanosti v oboru zahraničního obchodu. Zdůrazňován význam poslání ministerstva obchodu, při čemž řadou řečníků vysloveno politování, že bylo nutno skrovné výdajové úvěry ministerstva obchodu ještě dále redukovati, a projevováno přání, aby naopak kompetence ministerstva pro zdárné řešení dnešních úkolů byla v různých směrech rozšířena. Uplatňován opětovně požadavek, aby v ministerstvu obchodu zkoncentrováno zadávám a evidence státních dodávek, aby jemu podřízeno bylo odborné školství živnostenské a obchodní, a zdůrazňováno, že by ministerstvo obchodu mělo míti vedoucí roli v obchodní politice.

Celkový ráz debaty.

Po skončení debaty ve schůzi, konané dne 23. ledna, pojednal ministr obchodu v obsáhlém exposé o aktuelních problémech a nastínil program činnosti svého, resortu.

Programové prohlášeni ministra obchodu.

Ministr poukázal na to, že cenové poměry u nás v posledních letech vyvíjely se nepříznivě ji než v řadě jiných průmyslových států, čímž jest podlamována naše situace na světovém trhu. Zdůraznil proto shodně s prohlášením ministerského předsedy význam cenové politiky, které vláda chce věnovati plnou pozornost a projevil souhlas s řešením kartelového problému za

Cenová otázka a problém kartelový.

 

předpokladů vytýčených ministerským předsedou. Prohlašuje za hlavní zásadu, že nesmí býti omezováno nebo ztěžováno soukromé podnikání a že všechna opatření, která nyní činíme, musí míti ráz opatření prozatímních; nesmíme ztráceti naděje na návrat příznivějších poměrů a činiti opatření, jež by do budoucna brzdila vývoj. Ministr poukázal na obtíže řešení kartelového problému a upozornil, že do vydání kartelového zákona skládají se v širší veřejnosti namnoze klamné naděje. Půjde o to, aby postihnuty cenové výstřelky kartelů, které však nejsou pravidlem, nýbrž spíše výjimkou. Při tom nutno bráti zřetel i ke všem ostatním poměrům příslušného odvětví, zejména k zájmům na zahraničních trzích a k potřebě zaměstnanosti závodů. Důležitým problémem jest umožniti soukromému podnikání, aby si mohlo opatřiti k výrobě a obchodu potřebné kapitálové prostředky v dostatečné míře a za levných sazeb úrokových. Bude třeba pečovati o řádnou organisaci peněžního trhu a jeho plynulost.

Poradní sbor pro otázky hospodářské.

Ministr doufá, že při řešení všech těchto otázek bude vládě dobrou pomocí Poradní sbor pro otázky hospodářské, jehož jmenování provedla vláda usnesením z 22. prosince m. r. a který byl svolán k ustavení a zahájení činnosti.

Péče o živnosti.

Poukázav na zevrubnou důvodovou zprávu k finančnímu zákonu o činnosti ministerstva, nastínil nynější stav připravovaných legislativních zákroků v oboru živnostensko-právním a zdůraznil význam služby živnostensko-zvelebovací a živnostenského družstevnictví a úvěrnictví. Ministr lituje, že ani úvěry na tyto obory určené nebyly ušetřeny snížení a soudí, že nedošlo-li z důvodů politických a finančních k projednání osnovy zákona o zřízení Ústředí družstevnictví živnostenského, jest nutno přikročiti k řešení tohoto problému alespoň v ohledu organisačním.

Vnitřní obchod.

Zvýšený význam domácího trhu staví do popředí péči o řádnou funkci vnitřního obchodu. Ministr prohlašuje, že nebude trpěti v tomto podnikání zbytečných článků a Vlivů, které by proces zlevňovací, nebo lépe řečeno proces cenového vyrovnání, ztěžovaly nebo dokonce mařily. Vyslovuje se proti t. zv. meziobchodu, který poškozuje jak řádný obchod tak i konsum a výrobu. Ani obchodu nebude trpěti žádných cenových výstřelků, a v této souvislosti zmiňuje se o významu poslání ústřední racionalisační komise pro vnitřní obchod. Za nejúčinnější prostředek k cenovému vyrovnání prohlašuje uplatnění principu volné soutěže, ježto zákon nabídky a poptávky ukazuje se stále nejsilnějším činitelem hospodářského pořádku.

Plavební podnikáni a dopravní politika.

V oboru plavby vnitrozemské nejdůležitější jest zabezpečiti provoz československých plavebních společností na Labi, Odře a Dunaji, a pro veřejná skladiště v Praze bude nezbytno provésti se státní garancií další investice, aby v hlavním městě mohlo soustřediti se největší množství potravin a jiných zásob a aby se umožnilo i uskladnění transitního zboží. Ministerstvo obchodu uplatňuje zájmy průmyslu a obchodu i v dopravě železniční, zejména při řešení otázek tarifních.

Cizinecký ruch a turistika.

Ministr uznává s ohledem na platební naši bilanci význam cizineckého ruchu, který ze známých příčin loni poklesl. Pod-

půrným akcím kladou meze zmenšené rozpočtové prostředky. Nejdůležitější bude udržeti naše zahraniční informační kanceláře, sloužící povznesení cizineckého ruchu.

 

Ministerstvo obchodu snaží se při zadávání státních dodávek a prací, pokud již dnes jest pro různé obory státní správy u něho soustředěno, přídělem dodávek čeliti dnešní nezaměstnanosti. Pro docílení úspor bude i nadále pokračováno v normalisaci a simplifikaci potřeb pro stát objednávaných. Koncem roku 1932 prodloužena usnesením vlády na další rok tak řečená slovenská výhoda uchazečů ze Slovenska a Podkarpatské Rusi při dodávkách pro potřebu země Slovenské a Podkarpatoruské. V proudu jsou přípravy k novelisaci zadávacího řádu. Ministerstvo obchodu zastává i nadále stanovisko, že v zájmu státu i v zájmu regulace zaměstnanosti bylo by státní dodávky a práce společné různým resortům pokud možno soustřediti v jednom zadávacím místě.

Státní dodávky.

Základem našeho poměru k cizině jest především stav a ochrana vlastní výroby, vyjádřená celním tarifem. Usnesením vlády z 9. prosince 1932 zřízena k podnětu ministerstva obchodu meziministerská komise za účelem přípravy revise a definitivní úpravy nového autonomního československého celního sazebníku. Podle názoru většiny zúčastněných resortů má tento býti vybudován na konstrukci mezinárodní nomenklatury, ústřední hospodářské korporace byly vyzvány, aby přikročily neprodleně k šetření jak o revisi sazebníku tak o návrhu mezinárodní nomenklatury.

Celní tarif.

Vzhledem k postupu ostatních států zavedeno bylo u nás devisové řízení, a to vládním nařízením z 18. ledna 1932. Jeho prováděním pověřena devisová komise při ministerstvu financí. Směrnice pro její činnost stanoví se v meziministerském výboru za účasti expertů, úkolem jejím jest ochrana valuty. Ministr uznává, že mezinárodní obchodní styky jsou ztěžovány devisovou kontrolou a snahou jeho bude, aby s ohledem na exportní charakter našeho státu byla činnost devisové komise omezena na míru nejnutnější, a jakmile to umožní analogický postup v cizině, devisová opatření byla zrušena.

Devisová kontrola.

Také ke kompensačním obchodům byli jsme donuceni postupem devisového hospodářství některých zemí, které jsou našimi odběrateli a které nedovolují, aby dovezené zboží zaplaceno bylo volnými valutami. Kompensační obchody jsou proto jen východiskem z nouze. Ministr upozorňuje, že kompensační agendu vyřizuje zvláštní oddělení devisové komise a nikoliv ministerstvo obchodu. Ministerstvo obchodu dalo toliko, majíc přirozeně největší zájem i na této formě obchodování, devisové komisi k disposici své úředníky z obchodně-politické sekce, neboť kompensační agenda vyžaduje mimo znalost našeho hospodářského života domácího i dokonalý přehled obchodně-politické situace v zahraničí. Jest velmi těžko, ba téměř nemožno, stanoviti předem podrobnější směrnice pro jednotlivé kompensační obchody, takže nezbývá než určiti pouze jakési zásady nejširší linie. Kompensační referenti musí při jednotlivých případech říditi se usneseními devisové komise.

Kompensační obchody.

Obchodně-politický poměr k cizině.

Ministr dovolává se obšírných zpráv, které před nedávném podal v národohospodářském výboru senátu o stavu našeho obchodu s cizinou a o našem obchodně-politickém poměru k jednotlivým státům, a omezuje se ve svém výkladu na aktuality z poslední doby. Podrobněji se zmiňuje o Rumunsku a Francii a uvádí, že v běhu jest jednání s Tureckem, Kolumbií a Belgií. Pro nejbližší dobu jsou na programu jednání s Rakouskem, Maďarskem, ev. s Polskem, po případě i s Německem.

Podpora vývozu.

V oboru podpůrné akce zvelebování vývozu bude přední starostí umožniti další činnost korporacím, sloužícím rozšíření vývozu, ať jde o naše zahraniční komory, nebo tuzemské instituce, sledující obdobné úkoly. Pro letošek proponuje se obeslání veletrhů v Miláně, Paříži a Poznani. Ministr zmiňuje se o světové výstavě, která má býti pořádána v letních měsících běžného roku v Chicagu a sděluje, jaké přípravy byly dosud vykonány pro kolektivní účast našeho exportního průmyslu na této výstavě. Dále podává zprávu o dosavadní činnosti Fondu pro pojišťování vývozních úvěrů, o výši uzavřených pojistek za součinnosti Fondu, jakož i o převzatých státních zárukách za vývozní úvěry podle zákona o podpoře zahraničního obchodu. Posléze se zmiňuje o chystaném aktivování ústavu pro zahraniční obchod, na jehož zřízení spolupracuje Svaz průmyslníků a pražská obchodní a živnostenská komora v dohodě s ostatními obchodními komorami. Ministr doufá, že činnost ústavu tohoto přispěje k žádané koncentraci a prohloubení služby exportně informační.

Odpověď na dotazy, náměty a výtky.

Nato ministr odpověděl na speciální dotazy, náměty a výtky, přednesené v debatě, pokud nebyly již objasněny předchozími vývody jeho exposé.

Obchodní komory.

K dotazům, co je s novým komorním zákonem a vypsáním voleb, sděluje, že o osnově zákona, vypracované ministerstvem obchodu, vykonáno bylo meziministerské řízení a v přítomné době zpracovávají se došlé připomínky a materiál získaný na poradách. Zbývá rozřešiti několik nedohodnutých otázek. Hlavní závadou, pro kterou nebylo dosud možno provésti reformu obchodních komor, jest problém nového rozdělení komorních obvodů a problém způsobu volení do komor.

Revise živnostenského řádu.

K dotazu stran revise živnostenského řádu a přání, aby práce tyto urychleny, sděleno, že práce tyto dospěly k vyřešení nejdůležitější a nejobtížnější partie, takže zbývají k projednání jen ustanovení o organisaci živnostnictva a partie jednající o péči o pomocné pracovníky, kterážto poslední spadá do kompetence ministerstva sociální péče za účasti ministerstva obchodu. Volnější tempo, k němuž došlo přes úsilí ministerstva obchodu, vysvětluje se tím, že bylo třeba řešiti komplikované dávné spory mezi jednotlivými odbory živnostenskými a obchodními a hledati řešení po případě kompromisní. Kdyby postup tento nebyl zachován, objevily by se obtíže při projednávání osnovy v parlamentě.

Celní poradní sbor.

Návrh na ustanovení Celního poradního sboru byl před časem již vypracován a má o něm býti rozhodnuto ve sboru hospodářských ministrů. Ministr doufá, že jako se podařilo překonati nesnáze s jmenováním nového Poradního sboru pro otázky

hospodářské, vyřídí se v dohledné době i otázka obsazení tohoto sboru. K vývodům některých řečníků upozorňuje, že Celnímu poradnímu sboru přísluší toliko podávati dobrá zdání v celních sporech, tedy činnost toliko pomocná pro celní judikaturu, což jest v mezidobí nahrazováno slyšením znalců. Úkolem celního poradního sboru není tedy příprava návrhů pro náš nový celní tarif, ani vypracování zásad, podle nichž měl by býti vybudován, nýbrž to jest úkolem mezinisterského sboru dosazeného vládním usnesením z 9. prosince 1932, o němž se již dříve zmínil.

 

Přednesený návrh na zavedení cel hodnotných odkazuje ministr k projednání v komisi pověřené vládou vypracováním nového celního tarifu.

Cla hodnotná.

Přednesena řada stížností do činnosti devisové komise. Pokud stížnosti tyto adresovány byly na ministerstvo obchodu, upozornil ministr, že ministerstvo obchodu není v devisové komisi vedoucím resortem a že jeho stanovisko není samo o sobě vždy rozhodujícím. Přislíbil přednesené poznámky a podněty uplatniti v rámci devisové komise.

Devisová komise.

K dotazu, zda a jaké přípravné práce byly provedeny pro obeslání světové hospodářské konference, sděluje ministr, že zvláštní komitét, jenž z příkazu Rady Společnosti Národů má určiti program pro tuto konferenci, sešel se opětovně dne 9. ledna t. r. v Ženevě. Stanovení definitivního programu a termínu konference vyhradila si Rada Společnosti Národů. Rozhodnutí dosud ještě se nestalo. Interní přípravy bude možno provésti teprve až nám program bude sdělen. Podle názoru ministrova bude třeba, aby o otázkách, které na konferenci mají býti řešeny, docíleno předem dohody nejen mezi jednotlivými průmyslovými odvětvími, nýbrž i mezi průmyslem a zemědělstvím, a vítá učiněné prohlášení ministra zemědělství, že není pro vázanost volného oběhu zboží. Ministerstvo obchodu konalo již řadu porad s některými průmyslovými odvětvími, aby objasnilo si jejich požadavky a přání. V poradách těchto bude pokračováno.

Světová hospodářská konference.

Zpravodaj i řada řečníků zdůraznili význam instituce státnich záruk za vývozní úvěry, poskytované podle zákona ze 16. července 1931, čís. 121 Sb. z. a n., a přimlouvali se za vydání zákona, kterým by prošlé zmocnění na další dobu bylo prodlouženo. Při tom poukazováno na to, že jednak částka 600 mil. Kč, zmíněná v dříve uvedeném zákoně, nebyla dosud poskytnutými a přislíbenými zárukami vyčerpána, jednak že nedošlo dosud k žádným ztrátám a že četné obchody nelze za dnešní situace uskutečniti bez státní záruky. Jest tu tedy eminentní zájem zaměstnanosti našeho vývozního průmyslu na novelisaci. Ministr vyslovil potěšení nad tímto spontánním přáním, které plně vyhovuje jeho stanovisku a projevil naději, že přispěje k urychlenému projednání předložené osnovy a přislíbil, že bude k tomu ve vládě působiti.

Státní záruky za vývozní úvěry.

Kapitola 14. Ministerstvo veřejných prací,

ze skupiny II. § 9. Státní báňské a hutnické závody a ze skupiny III. Státní silniční fond

a státní vodohospodářský fond.

Rozpočet po stránce všeobecné.

Výdaje kap. 14. pro rok 1933 činí 567, 468. 900 Kč, tedy o 195, 021. 900 Kč méně než v rozpočtu na rok 1932. Z prelhninoivaných výdajů připadá na výdaje řádné 247, 066. 000 Kč a na výdaje mimořádné 320, 402. 900 Kč, na výdaje osobní 91, 974. 300 Kč a na výdaje věcné 475, 494. 600 Kč. Výdaje řádné vykazují oproti rozpočtu na rok 1932 pokles o 47, 060. 800 Kč a výdaje mimořádné pokles o 147, 961. 100 Kč. Osobní výdaje poklesly o 8, 999. 000 Kč, a věcné výdaje jsou nižší o 186, 022. 900 Kč. Celkový pokles výdajového rozpočtu činí oproti roku 1932 více než 25%, u výdajů věcných dokonce více než 28%.

Pronikavý pokles výdajů jest důsledkem krajně úsporné tendence, která se uplatnila vůbec při sestavování rozpočtu. Některé redukce jsou důsledkem čl. V. finančního zákona, totiž snížení státního přídělu fondu vodohospodářskému a úvěru na elektrísaci venkova. Největší poměrná redukce stihla investiční výdaje na stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní státní správy (titul 15), jež poklesly z 239, 200. 000 Kč na 164, 490. 000 Kč. Naproti tomu příjmy kapitoly 14. oproti roku 1932 vykazují mírné zvýšení, činíce 152, 878. 400 Kč, tedy o 1, 381. 100 Kč více než v roce předešlém, což vysvětluje se zejména zvýšením poplatků z měr a kutišť a nájemného v obytných budovách státních.

4

Generální debata.

V debatě generální bylo všeobecně poukazováno na nízkou výměru položek investičních a na význam, který mají práce investiční pro oživení hospodářského života, při čemž byla vytýkána liknavost v placení státním dodavatelům, jakož i překrucování rozpočtů některých staveb. Bylo také požadováno intensivnéjší provádění refcultivačních prací v uhelných pánvích.

Speciální debata.

Program činnosti ministerstva.

Obraz speciální debaty jeví se takto:

Ministr veřejných prací ve svém exposé poukázal na velkou redukci úvěrů investičních a na to, že hospodářská krise neblaze se dotkla i fondového hospodářství, zejména pokud jde o fond silniční. Za velmi naléhavé opatření, hledíc k nezaměstnanosti, považuje ministr uzavření vydatné půjčky investiční, z níž by bylo pamatováno nejen na investice podnikové a fondovní, nýbrž i na investice administrativní, z nichž nejvýznamnější jsou stavby letišť a stavby pozemní. V dalším rozvinul ministr program nejdůležitějších oborů svého resortu, a to pokud jde o administrativu - v příčině staveb pozemních i vodohospodářských, dopravy silniční, vodní i letecké a elektrisace státu, a dotknul se i problému snížení uhelných cen. V oboru silničním poukázal zejména na to, že vzhledem ke klesání běžných příjmů silničního fondu a k nepříznivé situaci na peněžním trhu jest ztíženo uzavírání zápůjček pro úpravu státních silnic, takže jest nezbytně nutná brzká novelisace zákona o silničním fondu. Pokud se týká letectví, nutí finanční poměry ministerstvo veřejných prací k obmezení letecké politiky ve všech směrech, s čímž ovšem spojeno jest nebezpečí, že náš stát ztratí svoji posici, které si v mezinárodní organisaci letectví vydobyl.

Ke konci svého exposé poukázal ministr na připravované a projednávané práce legislativní, načež podal vysvětlení k otázkám, jež v debatě přišly na přetřes.

 

Pokud byla vytýkána souvislost honoráře za práce architektonické s nákladem stavebním a byl v tomto způsobu výpočtu honoráře spatřován činitel zařazovací, bylo vysvětleno, že honorářové tarify byly vypracovány Inženýrskou komorou a byly schváleny pouze jako tarify směrné, které nemají právní závaznosti. Projekty a rozpočty jsou schvalovány státními úřady, v jichž moci jest i uvésti nároky projektantovy na pravou míru. Přes to ministerstvo veř. prací vzhledem k projevenému přání hodlá s Inženýrskou komorou jednati o eventuelní modifikaci tarifů.

Vzhledem k výtkám nehospodárného provádění státních budov byl podrobně vysvětlen formální postup při opatřování projektů i při provádění staveb.

Hledíc k tomu, že bylo poukazováno na opožděné provádění kolaudací státních budov, byly vysvětleny obtíže plynoucí z nedostatku odborného personálu a z nadmíru intensivní činnosti stavební v minulých letech. U velikých budov provádějí se často kolaudace dílčí, takže se stává, že budova odevzdává se k užívání po částech. Pokud přednesené dotazy týkaly se konkrétních budov, byla dána potřebná vysvětlení, což stalo se i v příčině výtky, že stavební práce nezadávají se v dostatečné míře živnostníkům národnosti německé.

Pozemní stavby.

Se všech stran bylo zdůrazňováno přání, aby při pořizování těžkých vozovek v první řadě přihlíželo se k dlažbám z domácí žuly, což kryje se zajisté i s intencemi silniční správy. Podle možnosti hodlá ministerstvo veřejných prací bráti zřetel i na další projevené přání, aby při zadávání dodávek dlažebních kostek bylo především přihlíženo k nabízečům, kteří mají vlastní lomy.

V debatě bylo též poukázáno na nutnost bedlivého udržování silničních tratí, jež ze silničního fondu byly upraveny. Ministerstvo veřejných prací jest si vědomo významu této otázky a učinilo všechna opatření, aby přes snížení udržovací dotace řádné udržování bylo zabezpečeno.

Pokud bylo poukazováno na špatný stav silnic nestátních, podotýká se, že při nynějším finančním stavu silničního fondu dotace určená pro podpory na zlepšování silnic nestátních jest vlastně bezpečněji zajištěna nežli úvěr na nové zlepšovací akce v příčině silnic státních.

Vytýkané zdržení silničních kolaudací vysvětluje se velkým rozmachem silničních prací v létech 1930 a 1931; organisačními opatřeními v oboru personálním bylo však zabezpečeno brzké odčinění nastalého průtahu.

Silniční stavby.

Ke konkrétnímu dotazu bylo podáno podrobné vysvětlení v příčině zkoušek řidičů motorových vozidel a tak za tyto zkoušky.

Automobilismus.

V debatě byly uplatněny podrobné a velmi cenné podněty v příčině civilního letectví, jehož další rozvoj jest do jisté míry ohrožen snížením příslušných rozpočtových úvěrů. Ministerstvo veřejných prací hodlá věnovati všem předneseným podnětům intensivní pozornost.

Civilní letectví.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP