však bylo nutno zvýšiti osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení, a to z důvodů již výše označených, dolehlo snížení na výdaje věcné, v nichž bylo nutno nad to vyrovnati i ono zvýšení výdajů platových. Ve věcných výdajích pak restrikce nejtíže dolehla na výdaje určené na osvětu, zejména na výdaje pro péci o umění, o lidovou výchovu, na ochranu památek a též na sociální péci studentskou. Velmi citelně byly sníženy též prostředky na podporu vědeckých institucí a podniků, žádost v debatě rozpočtového výboru naléhavě projevovaná, aby tomuto neúměrnému snížení označených prostředků bylo podle možnosti ministerstvem školství a národní osvěty čeleno virementním převedením potřebných částek z titulů lépe dotovaných jeví se věcně plně odůvodněna.

Školství je relativně lépe dotováno. Nadhozená otázka restrikce školství je velmi obtížná a choulostivá. Národní školství již se zřetelem na vzrůst populace zvláště na Slovensku a Podkarpatské Rusi nutně bude vykazovati vyšší potřebu. Ale ani pokud jde o střední školství a jemu na roven postavené, nelze problém řešiti restrikcí. Přirozený vývoj spěje k nezbytné potřebě vyššího vzdělání odborného i všeobecného. Jde tedy o to, vytvořiti typy tohoto školství, odpovídající potřebám doby a usměrniti výchovu na školách tak, aby vycházela mládež se životním optimismem a úctou ke každé prácí, školská správa v těchto směrech také intensivně pracuje.

Zdá se, že nával na střední školy ustává. Působí zde mezi jiným též reforma školy měšťanské a její sblížení s nižší střední školou.

Také na vysokých školách dochází již ke stabilisaci počtu posluchačů.

Ministr věnoval pak pozornost stížnostem na nedostatek umístění škol a podrobnými statistickými údaji uvedl rozsah školských staveb" v ČSR. a účast státu na nich.

V celku bylo od r. 1919 počínajíc až včetně do r. 1932 na stavební náklady národních, středních, odborných a vysokých škol věnováno 2. 462, 838. 352 Kč, z čehož na národní školství 1. 548, 143. 910 Kč, na střední 190, 589. 911 Kč, na odborné 304, 412. 000 Kč a na vysoké 419, 742. 531 Kč. Na úhradu tohoto nákladu věnoval stát celkem 1. 160. 000. 000 Kč, a to na národní školství 525, 000. 000 Kč na střední 132 mil. Kč, na odborné 86 mil. Kč a na vysoké 419 mil. Kč. V posledních letech projevuje stát zvýšený zájem a účast zejména vybudování školství na Slovensku a Podk. Rusi.

Pokud jde o nejnovější návrhy ministerstva školství a národní osvěty na úpravu školské správy, bylo by předčasně jednati o nich v parlamentě, ježto teprve jsou předmětem meziministerského řízení. Veřejnost byla o nich informována, aby mohla o této velmi závažné úpravě věcně a odborně uvažovati a diskutovati.

Na to se ministr podrobně zabýval jednotlivými dotazy, podněty atd., v debatě pronesenými. Důležitější a zásadního rázu z nich uvádějí se dále v přehledném uspořádání podle jednotlivých kategoriích škol spolu s poznámkami podle odpovědí ministra školství a národní osvěty, resp. s poznámkami zpravodaje

 

tam, kde časově omezené exposé nedovolilo ministrovi věcí se zabývati.

Národní školství.

Ve věcech týkajících se organisace a vydržování národního školství dotýkala se rozprava kromě ohlášených osnov zákonů o správě národního školství a jeho vydržování požadavků o vydání zákona o obvodových školách měšťanských. Dále bylo též žádáno zajištění jednoročních učebných kursů při měšťanských školách. Pozornost byla věnována naléhavým problémům školských staveb, zejména též na Slovensku. I když jsou tu v době finanční tísně obtíže, přece jen stav školství se rok od roku zlepšuje.

Ve věcech personálních byla projevena řada přání, zejména aby byla vydána prováděcí nařízení k § 23 a 27 učitelského zákona, aby došlo k započítávání presenční služby vojenské do postupu, aby byly výhodněji upraveny služební poměry opatrovatelek-pěstounek mateřských škol, aby bylo usnadněno postavení oněch staropensistů, jejichž pense dosud nebyly upraveny a pod. Na některých úpravách se pracuje, v jiných nutno zatím odkázati na finanční potíže, které nedovolují, aby právě v přítomné době výdaje personální byly dále zvyšovány.

Ve věcech pedagogických byly žádány některé úpravy učebných osnov pro obecné a měšťanské školy, zejména pro jednoroční učebné kursy při nich. Bylo žádáno, aby bylo nově upraveno schvalování učebnic. Některými řečníky bylo upozorňováno na potřebu, aby byla zřízena státní pedagogická akademie německá a dále aby při vzdělávání učitelstva bylo přihlíženo větší měrou k nynějším potřebám občanstva. Byla zdůrazňována potřeba školského rozhlasu a jeho intensivnějšího rozšiřování zejména též do chudobných krajů. Tyto podněty jednak již byly uskutečněny, jednak budou vzaty v úvahu. Provedení arci bude namnoze záviseti na finančních možnostech.

Střední školy a učitelské ústavy.

V pracích na úpravě studia na středních školách se pokračuje a chystají se nové učebné osnovy pro všech osm tříd všech typů středních škol. V debatě byly vysloveny podněty na účast rodičů při vyučování, na přípustnost přezkoumávání zkoušek, na braní většího zřetele k praktickým potřebám při studiu. Podněty ty jsou nebo se stanou předmětem úvah. Pokud bylo poukazováno na počet a rozložení středních škol v ČSR., nutno upozorniti, že při srovnání s jinými státy nejsou tyto školy tak značně rozšířeny, neboť v Německu na příklad připadá 1 střední škola na 25. 590 obyvatelů, ve Francii na 25. 440, kdežto v ČSR. teprve na 49. 470. Středoškolské žactvo tvoří v Německu 1. 26% všeho obyvatelstva, ve Francii 0. 84%, v ČSR. 0. 67%. Jeden žák střední školy připadá v Německu na 80, ve Francii na 118 a u nás teprve na 149 obyvatelů. Postátnění městského reál. gymnasia ve Vsetíně a polského gymnasia v Orlové závisí na finančních možnostech. Rušení nižšího reálného gymnasia v Trstěné souvisí se zřizováním osmitřídní střední školy pro oravský kraj. Na zvýšení školného na středních školách se nepomýšlí. Snížení úvěrů vyvolalo nutnost ztížení podmínek pro povolování nepovinných předmětů, dále zastavení žákovských exkursí do ciziny i omezení dotací na opatřování vnitřního zařízení a učebných pomůcek. Při tom však bylo přihlíženo k tomu, aby tato snížení se dotkla řádného chodu těchto škol co nejméně.

Ve věcech personálních bylo dále mluveno o rozsahu učebné povinnosti profesorů, o započítávání vedlejších úkonů a též o podmínkách pro ustanovení na ředitelská místa.

Bylo žádáno větší rozšíření rodičovských sdružení na středních školách.

Pokud konečně jde o středoškolské novostavby, postupuje školská správa podle stavebního plánu, jehož realisace arci odvisí od finančních prostředků. Nejprve přijdou na řadu tři novostavby ve Velké Praze a některé stavby na Slovensku.

 

Ohledně obchodního školství bylo žádáno zřízení specielní školy pro exportní nauku. Státní školská správa provedla v tom směru zatím reorganisaci při Obchodní akademii v Jablonci nad Nisou. Podle zkušeností, jež zde budou získány, bude postupováno dále.

Dislokace průmyslového a odborného školství a vyučovací jazyk na těchto školách jsou dány věcnými potřebami toho kterého kraje. Požadavek o zřízení st. průmyslové školy v Mostě a reorganisace sklářské školy v železném Brodě, jsou vedeny v patrnosti. Reorganisace školství stavitelského jest odvislá od chystaného zákona o stavebních živnostech; zatím se provádí potud, že se věnuje zvýšená péče předmětům betonářským a stavbám silničním. Naléhavost novostavby 1. státní průmyslové školy v Praze uznává i správa školská. Odpomoc záleží na finančních prostředcích.

Pokud jde o odborné školství pro ženská povolání, bylo upozorňováno na obtížnou jejich situaci finanční.

živnostenským školám pokračovacím věnuje státní školská správa plnou pozornost a snaží se o jejich vybudování podle potřeby doby, pokud ovšem rozpočtové prostředky to dovolují. Budování obvodových škol pokračovacích se provádí plánovitě a se snahou, aby při tom jednotlivé obce postupovaly ve vzájemné dohodě. Od r. 1926 bylo se státní podporou postaveno 28 vlastních budov živnostenských škol, v nichž jest umístěno 140 odborných škol pokračovacích. Osm dalších budov jest ve stavbě. Adaptací bylo opatřeno dalších 9 vlastních budov. Příspěvky na úhradu osobního nákladu živnostenských škol pokračovacích byly v rozpočtu kapitoly 10. ve svém celku sice sníženy, snížení to však neznemožní státní školské správě plnění jejích nutných úkolů.

O vzdělání vlastních učitelů živnostenských škol pokračovacích jest se zřetelem na dosavadní potřebu tohoto učitelstva plně postaráno jednoročními ústavy.

Odborné školoví.

Dnešní doba nepřipouští zřizování nových vysokých škol. Naopak je nutno uvažovati o jejich racionalisaci, a o zvyšování vědecké i vyučovací práce.

Budování pokračovalo a pokračuje podle finančních prostředků, při čemž školská správa přihlížela přirozeně stejnou měrou k požadavkům jak československých tak i německých vysokých škol. V popředí zájmu stojí ovšem na obou universitách pražských přestavba všeobecné nemocnice v Praze a klinik obou lékařských fakult.

Vysoké školy a vědecké ústavy.

 

Lze doufati, že v mezích rozpočtu pro r. 1933 podaří se školské správě alespoň z hlavní části odstraniti nedostatky v oboru personálním, projevujícím se zejména v neobsazených stolicích.

V debatě bylo velmi naléhavě poukazováno na značné snížení prostředků pro podporu vědeckých korporací a vědecké publikační činnosti.

školní závody zemědělské byly arci zhoršenými hospodářskými poměry rovněž (postiženy, přes to však mohou zdárně pokračovati ve své práci.

Sociální péče o studentstvo.

V debatě bylo projevováno velmi živé přání, aby ministerstvo školství a národní osvěty snažilo se značné zkrácení úvěrů na tuto péči zmírniti virementní úhradou z úvěrů jiných titulů, pokud to bude možno.

Krombholzova nadace skutečně zastavila před vánocemi výplatu poukázek na léky pro nemajetné studenty z nedostatku finančních prostředků. Státní školská správa bude se snažiti aby v rámci daných úvěrů podle možnosti mohla tuto nadaci podpořiti. Zavedení všeobecného nemocenského pojištění pro studenty naráží na překážky nejen rázu finančního, nýbrž i na to, že mnozí studenti a rodiče se pochopitelně brání zavedení nových povinných poplatků.

Bylo vytýkáno též opožděné vyplácení státních studijních podpor. Věc byla zaviněna finančními potížemi ve státním hospodářství. Školská správa věnuje této věci zvýšenou pozornost.

Na kodifikaci nadačního práva bude ministerstvo školství a národní osvěty pracovati s ostatními ústředními úřady, do jejichž působnosti nadace též spadají. Otázku nadace Strakovy akademie má ministerstvo školství a národní osvěty ve stálé patrnosti.

Národní osvěta.

Všeobecně bylo poukazováno na těžké důsledky, které vzniknou ze zkrácení úvěrů na péči o umění ať již literární, divadelní, hudební nebo výtvarné a na lidovou výchovu. Bylo pak i zde velmi naléhavě žádáno, aby ministerstvo školství a národní osvěty se pokusilo těmto důsledkům čeliti pokud možno virementní úpravou nejnaléhavějších úkolů, které by snad nebylo možno krýti ve zkrácených vlastních úvěrech, v úvěrech jiných titulů. Nelze ovšem plnění všech úkolů sem spadajících žádati toliko na státu a nutno vytknouti, že naše společnost sama nekoná povinnost vůči národní kultuře tak, jak by jí v těchto těžkých dobách vykonávati měla a mohla.

Péče ministerstva školství a národní osvěty o umění literární, divadelní, hudební i výtvarné stejně jako péče o lidovou výchovu nezbytně ovšem dozná následkem zkrácení úvěrů značného omezení. Bude věcí tohoto ministerstva provésti takovou racionelní úpravu této své péče, aby i při zkrácených úvěrech mohly býti řádně obstarány alespoň úkoly pro rozvoj národní osvěty základní a podstatné.

Kultus.

Výdaje na kultus pro r. 1933 jsou v celku menší proti roku 1932 o 136. 800 Kč. Výdaje osobní se zvýšily při tom o částku

2, 309. 100 Kč, což bylo způsobeno jednak vyrovnáním podpreliminování těchto výdajů v minulém roce, jednak vzrůstem počtu duchovních. Naproti tomu výdaje věcné klesly o 2, 061. 500 Kč a to tím, že preliminování dělo se s největší možnou úsporností a jen podle zredukovaných potřeb a na základě zjištěné povinnosti zákonité se strany náboženské matice nebo etátu kultu.

Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství,

ze skupiny II. § 6 Státní lesy a statky a ze skupiny III. Státní fond pro vodohospodářské

meliorace.

Rozdělení rozpočtu.

Rozpočtový návrh ministerstva zemědělství na rok 1933 dělí se na rozpočet ministerstva zemědělství samého a na rozpočet státního podniku "Státní lesy a statky".

Rozpočet ministerstva zemědělství jest zařazen do skupiny I. "Vlastní státní správa", oddíl C. "Správa vnitřní: d) Hospodářská a dopravní, (kap. 11. ".

Výdaje této kapitoly bez ústředního ředitelství státních lesů a statiků (dříve tit. 1. § 3) preliminují se částkou 198, 374. 600 Kč; jeví se tudíž proti rozpočtu na r. 1932, který činil 231, 300. 000 Kč, snížení o 32, 925. 400 Kč.

Osobní výdaje snížily se o 5, 117. 500 Kč (71, 853. 100 Kč 66, 735. 600 Kč), věcné výdaje snížily se o 27, 807. 900 Kč (159, 446. 900 Kč - 131, 639. 000 Kč).

Snížení osobních výdajů nastalo provedením zákona ze dne 28. prosince 1932, čís. 204 Sb. z. a n., o úsporných opatřeních personálních. Z věcných výdajů vykazují podstatné snížení položky subvenční, ze zákonných povinností byla pronikavě snížena zejména roční dotace stanovená v § 6 odst. 1. bod 2. zákona ze dne 27. března 1931, čís. 49 Sb. z. a n., o státním fondu pro vodohospodářské meliorace ze 40, 000. 000 Kč na 32, 500. 000 Kč (čl. V. osnovy fin. zákona na rok 1933). Naproti tomu vykazuje zvýšení položka 2. tit. 2. § 4 "Zemědělské dělnictvo a malozemědělci" o 1, 305. 000 Kč. Nově byla otevřena položka 5. v tit. 2. § 3 "Úroková náhrada mimořádné podpůrné akce zemědělské se zřetelem na důsledky hospodářské krise podle usnesení ministerské rady ze dne 14. července 1931" v částce 2, 250. 000 Kč a v tit. 2. § 4 pol. c) "Úrokové příspěvky a státní záruka podle zákona ze dne 16. července 1931, čís. 122 Sb. z. a n., ve znění novely ze dne 17. prosince 1931, čís. 206 Sb. z. a n. ", v částce 2, 700. 000 Kč.

Příjmy kap. 11. preliminují se v rozpočtu na rok 1933 částkou .......... 11, 969. 300 Kč, kdežto na rok 1932 byly preliminovány částkou 13, 772. 800 Kč, takže jeví se příjmy pro rok 1933 nižší o... 1, 803. 500 Kč.

Projednávání rozpočtu.

Po provedené debatě o návrhu rozpočtu ministerstva zemědělství a rozpočtu podniku "Státní lesy a statky" promluvil ministr zemědělství, jenž zabýval se všemi složkami činnosti ministerstva zemědělství se zřetelem k potřebám zemědělství, zejména též pokud se týče zemědělského školství a výzkumnictví, provádění meliorací a regulací a zemědělské produkce. Ministr načrtl pak vývojový rámec zemědělské politiky, v němž vytkl též roli zemědělství v oboru obchodní politiky, a konečně objasnil význam zemědělských úvěrů. V rámci svých vývodů zodpověděl ministr zemědělství dotazy a náměty během debaty vznesené a přislíbil na některé z nich odpověděti písemně.

Zemědělské školství.

Ministr zemědělství zdůraznil, že zemědělské školství nutno vybudovati kvalitativně a kvantitativně. V debatě rozpočtové

byla několikrát zdůrazňována potřeba odborného vzdělání zemědělců, nutnost zvýšení návštěvy zemědělských škol a rozšíření sítě nižšího zemědělského školství, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi. To platí hlavně o lidových školách hospodářských, které mají poskytovati zemědělské vzdělání nejširším vrstvám obyvatelstva. Vzhledem k redukovaným rozpočtovým položkám zamýšlí se z úsporných důvodů provésti organisační sloučení zemědělského školství a zemědělského výzkumnictví v rámci reorganisace ministerstva zemědělství. Tímto sloučením bude ministerstvu zemědělství umožněno, aby i při sníženém rozpočtu mohlo plniti nejnaléhavější úkoly.

 

Ministr zemědělství uvítal námět některých poslanců o prospěšnosti sociálně-politické funkce ministerstva zemědělství a upozornil, že v rámci reorganisace úřadů bude možno soustřediti sociální péči v jednotné úřadování.

Centrálním problémem celé zemědělské politiky dlužno označiti úpravu zemědělského úvěru. Bude-li míti zemědělec likvidní kapitál, bude mu pomoženo bez ohledu na to, jaká bude konjunktura v mezinárodní obchodní politice. Zadluženost a předluženost ve výrobě zemědělské nutno odstraniti snížením úrokové míry.

Odborná organisace a sociální péče o zemědělce.

Při provádění melioračních prací byla v posledních letech zjednána náprava pokud jde o rozsah provádění melioračních prací na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Důvodem, proč tyto země byly v prvých letech trvání našeho státu opomíjeny jest, že Slovensko nemělo tehdy organisované samosprávy, která by tuto činnost prováděla s takovým tempem, jako samospráva v zemích historických. Zjevná náprava nastala od r. 1928, kdy byla ustanovena na Slovensku zemská samospráva a uveden tudíž v život tentýž podnikatelský subjekt samosprávní jako v zemích historických. Dotace, poskytovaná Slovensku, jest nyní úměrná. Meliorační program na rok 1933 bylo nutno omeziti vzhledem ke sníženému rozpočtovému úvěru, částky, jimiž jest pamatováno na provádění vodohospodářských akcí nelze však pokládati za definitivní, poněvadž, když došlo ke škrtům ve fondu melioračním a vodocestném, uznala ministerská rada stanovisko ministerstva zemědělství a veřejných prací a dala zásadní souhlas k tomu, že, jakmile dojde k investiční půjčce, bude z ní v prvé řadě doplněn na dosavadní výši fond pro vodohospodářské meliorace a fond vodocestný.

Osnova zákona komasačního, která byla před léty v ministerstvu zemědělství vypracována a od té doby předmětem meziministerského jednání, bude nyní pravděpodobně v meziministerském jednání s ministerstvem financí dohodnuta a potom předložena k ústavnímu projednání.

Vodní hospodářství a kulturní technika.

Zvelebovací a subvenční akce bude nutno v příštím roce vzhledem ke snížení příslušných položek v podstatě omeziti. Přáním jednotlivých řečníků o podporu různých produkčních odvětví bude v rámci omezeného úvěru podle možnosti vyhověno. Ministr dále zdůraznil, že v subvenční politice není a nebude Slovensko zanedbáváno. K požadavkům lnářské výroby ministr sdělil, že v důsledku usnesení ministerské rady dohoduje se ministerstvo zemědělství s ministerstvem obchodu o přejímání naší lněné výroby a o přejímacích cenách.

Zemědělská výroba.

Zemědělské pachty.

Během debaty byl učiněn dotaz ohledně zemědělských pachtů a úpravy pachtovného. V této věci vypracovalo ministerstvo zemědělství referentský návrh zákona o ochraně drobných zemědělských pachtýřů, spočívající jednak na zásadě nucené krátkodobé obdoby pachtovního poměru, jednak na zásadě úpravy pachtovného podle průměrné ceny určitého množství obilí. Tento návrh jest předmětem meziministerského řízení a jakmile bude o některých sporných bodech docíleno dohody, bude návrh zákona předložen k ústavnímu projednání.

Zpeněžení a ochrana zemědělské výroby.

Odpovídaje na dotazy a náměty povahy obchodně-politické zdůraznil ministr zemědělství, že zemědělství se nestaví proti obchodní politice a že je ochotno navazovati obchodně-politické styky s okolními státy. Řešení zemědělské krise nemůže však býti regionální, nýbrž nutno pomýšleti na podklad širší, pokud možno celokontinentální. Kdyby toho nebylo možno dosáhnouti, bylo by třeba aspoň orientace ve směru celoevropských preferencí, československo nestaví se proti preferencím, ale musí to býti preference nejenom tehdy, když máme povolovati dovoz, nýbrž i tehdy, když chceme vyvážeti. Při sjednávání obchodních smluv s jednotlivými státy středoevropskými nutno vždy bedlivě uvažovati, zda a do jaké míry tyto státy mají uspořádány státní a soukromé finance. Dále dlužno uvážiti, že okolní státy zemědělské, které přicházejí v úvahu pro náš průmyslový export, budou se zmírněním krise budovati svá průmyslová odvětví a že tudíž export bude postupně selhávati a nelze jediné na něm budovati hospodářskou politiku států. Základnou naší hospodářské politiky musí býti především péče o vlastní trh v souladu zájmů průmyslu i zemědělství. Péče o zesílení vlastního trhu předpokládá vrácení a zvýšení koupěschopnosti zemědělství a umožnění mu prováděti investiční vydání, jež v zemědělských podnicích v poslední době velmi značně poklesla.

Státní lesy a statky.

Při projednávaná rozpočtu podniku "Státní lesy a statky" pro r. 1933 byly v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny proneseny některé dotazy, připomínky a výtky ve věci hospodaření podniku "Státní lesy a státky".

Zřízení ústředního ředitelství státních lesů pro Podk. Rus.

K návrhu, aby bylo zřízeno zvláštní ústřední ředitelství státních lesů pro Podkarpatskou Rus, se připomíná, že nynější tísnivá doba je málo příznivá k tomu, aby se nově zřizoval vedle ústředního ředliltelství státních lesů a statiků pro Podkarpatskou Rus nový správní útvar, který by svojí režií nynější milionové schodky právě podkarpatoruských ředitelství ještě o značnou částku zvyšoval.

Přemíra písaření a úřadování v podniku "Státní lesy a statky".

K výtce, že v podniku "Státní lesy a statky" se příliš písaři a úřaduje, nelze zapírati, že písemná a kancelářská agenda tohoto podniku je poměrně značná a že zejména výkonné úřednictvo lesní a hospodářské jest četnými písemnostmi podstatně zdržováno ve své produktivní práci hospodářské. Poměrně větší agenda písemná v podniku "Státní lesy a statky" vzhledem k soukromým podnikům je však dána již povahou tohoto státního podniku, který jest povinen podle platných zákonů a nařízení předkládati centrálním úřadům státním, nejvyššímu účet-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP