17. Ministerstvo sociální péče.
13. Novelisace zákona o úrazovém pojištění a jeho unifikace pro celý stát. Nejednotnost zákonných předpisů o úrazovém pojištění v zemi České a Moravskoslezské se zvláštní úpravou této otázky na Hlučínsku na jedné straně a v zemi Slovenské a Podkarpatoruské na straně druhé a z toho vyplývající nesrovnalosti, dále nutnost doplnění úrazového zákona v zemi Slezské a Moravskoslezské, který od roku 1888 v celku nebyl měněn, tak, aby odpovídal moderním požadavkům bezpečnostní námezdní práce, přiměly ministerstvo sociální péče, aby připravilo za součinnosti nositelů sociálního pojištění osnovu zákona o změně a unifikování úrazového pojištění v celém státě.
14. Novelisace zákona o pojištění osob samostatně hospodařících. Z různých organisací osob samostatně hospodařících množí se žádosti, aby pojištění těchto osob, v roce 1925 uzákoněné, bylo uvedeno v život. Aby těmto žádostem mohlo býti vyhověno, bude třeba pozměniti zákon z roku 1925, č. 148 Sb. z. a n. na podkladě zkušeností, získaných při provádění zákona o dělnickém pojištění pro případ invalidity a stáří a zákona o pensijním pojištění.
18. Ministerstvo pro zásobováni lidu. Kapitola 18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Činnost ministerstva pro zásobování lidu nesla se v roce 1932 téměř týmž směrem jako v roce minulém a byla hlavně trojí. Jednak v oboru ochrany konsumentů byla prováděna kontrola pohybu cen a zásahy po jich snížení, kde pokles byl uměle zdržován, jednak bylo spolupracováno při dovozu předmětů potřeby z ciziny, a konečně charitativními zákroky pracováno k ulehčení existenčních podmínek nemajetných vrstev.
Ve směru prvním věnována byla pozornost v prvé řade pohybu cen obilí a s tím souvisejících cen mlýnských výrobků pečiva a chleba jako důležité potravy širokých vrstev lidových, dále cenám dobytka a závislým na tom cenám masa, sádla, tuků a cenám zeleniny a ovoce a jiných důležitých předmětů výživy nejširších vrstev lidových.
Ve směru kontroly cenové a péče o zájmy konsumentů spolupůsobilo ministerstvo pro zásobováni lidu svými zástupci zejména v meziministerské komisi pro povolování dovozu obilí a mouky a v meziministerské komisi pro povolování dovozu dobytka, při čemž pečováno bylo hlavně o to, aby zásobování těmito předměty, při náležitém zřeteli na obchodní naši bilanci, dalo se bezvadně a za přiměřených cen.
Stejnými zřetely vedena byla spolupráce ministerstva v devisové komisi, pak v subkomisích jejích pro dobytek, maso a tuky, zeleninu a ovoce. Ministerstvo snažilo se na jedné straně, aby případný nepříznivý reflex devisových opatřetní na vzestup cen byl paralysován účinnými zákroky ministerstva, na druhé straně, aby nadměrným dovozem neodplývaly zbytečně do ciziny devisy.
Ve věci pohybu cen sledovalo ministerstvo hladinu cenovou v oblasti celé republiky a zakročovalo prostřednictvím okresních paritních komisí, po případě i jinými energičtějšími prostředky, v tom směru, aby cenová úroveň nezbytných předmětů potřeby pohybovala se na výši dostupné i nejméně majetným a nezaměstnaností trpícím vrstvám lidovým. V tom směru byla vyvíjena značná činnost lichevních úřadů, které svými kontrolními orgány konaly stálá periodická šetření po oblasti celé republiky a shledané závady přímým zákrokem odstraňovaly, po případě trestní činy, šetřením zjištěné (lichvu a předřazování), oznamovaly příslušným úřadům ke stihání. V oboru úpravy spotřeby spolupůsobilo ministerstvo na přípravných pracích, zejména pokud jde o úpravu dovozu zemědělských produktů z říše rostlinné a živočišné, a podporovalo činnost družstev spotřebních k lepší organisaci směřující.
Rostoucí nezaměstnanost vedla ministerstvo k tomu, že zvýšilo ještě proti létům minulým svoji činnost charitativní, a to rozšířením stravovací akce dětské, akcí na opatření bramborů a akcí kukuřičnou. Finanční prostředky ministerstva pro tyto účely byly celkem velmi skrovné. Poskytla proto vláda ministerstvu z likvidačních přebytků melasové komise částku Kč 2, 000. 000 k podpůrným účelům. Kromě toho soukromá obětavost kruhů průmyslových poskytla ministerstvu další finanční prostředky, jež dosáhly až do dnešního dne celkové výše 2, 961. 826. 80 Kč. Z prostředků takto získaných provedlo ministerstvo zmíněné 3 své podpůrné akce.
Činnost ministerstva pro zásobování lidu vztahovala se vůbec na všechny obory národního hospodářství, kde konsumentské zájmy byly tangovány. Pokud jde o jednotlivosti, budiž podotknuto toto:
Zákonem ze dne 18. prosince 1931, čís. 220 Sb. z. a n., suspendována byla ustanovení zákona čís. 46/1930 Sb. z. a n., o v ý r o b ě c h l e b a do konce roku 1932. Ježto dalo se očekávati, že žito bude vymíláno na vyšší procento a dále že bude přimícháváno větší množství pšeničné mouky chlebové než před tím, a konečně vzhledem k tomu, že ceny žita poněkud klesly, bylo nařízeno výnosem ze dne 13. ledna 1932, čís. 263, aby přezkoumány byly ceny chleba, a kde toho ukáže se potřeba, nově byly upraveny tak, aby byly úměrný cenám žita, resp. mouky. Opatření toto neminulo se účinkem. Ceny chleba byly ve většině okresů sníženy, a ve mnoha okresích poskytnuty byly výrobci chleba nezaměstnaným zvláštní slevy.
Zřízením meziminisiterské komise pro povolování dovozu obilí a mouky bylo postaráno o pravidelný a potřebný dovoz obilí a mouky. Dovážená množství byla pak
18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
rozdělována mezi jednotlivé země, uvnitř zemí pák jednotlivým mlýnům podle jejich kapacity, takže nemohla nastati porucha zásobovací. Také žádná porucha zásobovací hlášena nebyla. Objevila-li se ojediněle větší potřeba obilí, byl na zákrok ministerstva pro zásobování lidu komisí žádaný dovoz povolen. Tímto opatřením byla též znemožněna cenová spekulace.
Zřízením devisových subkomisí byl upravován dovoz zeleniny a ovoce, při čemž Mylo dbáno toho, aby z dovozu vyřáděni byli dovozci, kteří dovážené zboží bezdůvodně zdražovali.
V oboru zemědělské výroby živočišné byly učiněny přípravné práce stran mléčného regulativu a instrukčního řádu. Pracováno bylo o vybudování organisace zpeněžení dobytka na zásadě nejkratšího spojení mezi výrobcem a spotřebitelem, jakož i o účelném vybudování našich dobytčích a masných trhů. Přezkoumány byly kalkulace cen masa, masných a uzenářských výrobků, másla, mléka a mléčných výrobků. Kontrolovány byly ceny uvedených potravin, jakož i sádla, ryb mořských i uzených a krmiv. Zjišťován a sledován pohyb cen u všech produktů výroby živočišné a prováděna účelná cenová politika s příslušnými zásahy v tento obor spadajícími. Příslušné ankety v jednotlivých okresích byly obeslány.
Spolupracováno bylo při povolování dovozu dobytka, sádla, a masa z ciziny (regulace dovozu), másla a mléčných výrobků, při úpravě celních přirážek pro dobytek a maso, při obchodních smlouvách mezinárodních a veterinářských konvencích, při organisaci výroby živočišné za účelem rozmnožení chovu dobytka k dosažení soběstačnosti, při vypracování jatečních a tržních řádů atd. Provedena byla akce na zamezení zneužívání výroby smetany.
Zvýšená péče byla věnována ministerstvem pro zásobování lidu dozoru na výrobu a obchod potravinovými náhražkami ve smyslu vládního nařízení čís 377/1920 Sb. z. a n. Rozsah agendy nezmenšil se proti létům minulým, naopak nabyl v posledních měsících dalšího nečekaného rozmachu. Úkony opírající se o vládní nařízení čís. 377/1920 Sb. z. a n., spočívají nejen v povolování nových umělých potravin a pochutin, ale i v jich kontrolování s ohledem na složení přípravků, ceny a správné deklarace. Přes krisi vznikají nové a nové závody na zpracování umělých potravin. Tento rozvoj vyžadoval přirozeně zvýšení dozoru na potravinové náhražky, zejména pokud jde o falšování lihovin (zvláště tuzemského rumu a výčepní kořalky), poněvadž mnozí prodavači lihovin zřeďují tuzemský rum i výčepní kořalku a prodávali je konsumentům s nižší stupňovitostí, než zákonné předpisy stanoví. Tímto postupem byl by vedle konsumenta v prvé řadě poškozován též stát na příjmu z lihové daně, a bylo tudíž nutno, zostřiti kontrolu a předávati zjištěné případy okresním úřadům k potrestání. Z revisí, které byly v tomto oboru výroby provedeny, jest patrno, že počet trestných případů proti létům dřívějším vzrostl značně. Provedeno bylo též šetření o cenách minerálních vod, uhlí, elekrického proudu, svítících těles, umělých hnojiv, cementu, tabulového skla, rotačního papíru, železných a mosazných drátů a trubek. Ve všech okresích byly zkoumány ceny jídel a nápojů v restauracích a kavárnách, v hotelích také ceny pokojů, a tam, kde byly ceny shledány nepřiměřené, působeno k jich snížení. V několika zásadních případech bylo zakročeno proti snaze zdražiti pivo nad meze dané zákonem čís. 168/1930 Sb. z. a n., a bylo zasaženo do regulace obchodu s cukrem. Při uvádění v život nových daní (z piva, droždí, daně obratové) spolupracovalo ministerstvo v oboru své působnosti, zejména pokud jde o to, aby byl zabráněn přesun jich na spotřebitele.
Referát obchodně-p o l i t i c k ý vedl evidenci veškerých obchodně-politických věcí a zúčastnil se všech příslušných meziministerských jednání. Dnešní mezinárodní situace hospodářská omezuje ovšem možnost uplatňovati v jednáních o mezistátních hospodářských otázkách specielní hledisko spotřebitelské. Tím více jest však zapotřebí, aby v meziministerských jednáních vždy o stanovisku složky spotřebitelské bylo uvažováno tam, kde se k tomu naskytuje vhodná příležitost.
Pro statistické oddělení ministerstva pro zásobování lidu vznikly mimořádné práce zejména zavedením a vybudováním povolovacího řízení a devisových opatření. Bylo nutno zjišťovati data o produkci a spotřebě, aby tu byl spolehlivý podklad pro posouzení nutnosti dovozu zboží z ciziny.
18. Ministerstvo pro zásobování lidu.
Ministerstvo pro zásobování lidu vydává měsíční informační zprávy týkající se všech oblastí jeho oboru působnosti, kteréžto zprávy těší se stále rostoucí pozornosti.
Po stránce charitativní provedlo ministerstvo k podpoře nemajetných a nezaměstnaných vrstev obyvatelstva z finančních prostředků po ruce jsoucích rozsáhlou akci směřující k zásobení potřebných vrstev brambory; 175 okresům v republice byla poskytnuta v zimě podpora na zakoupení bramborů pro nemajetné obyvatelstvo, což vyžádalo si celkového nákladu 3, 927. 428 Kč, a opatřeno tak asi 1500 vagónů bramborů.
Ministerstvo pro zásobování lidu provádělo v zimě 1931/32 pomocí zemských komisí pro péči o mládež stravování asi 300. 000 dětí v zemi české, Moravskoslezské a Slovenské a vyplatilo k tomuto účelu celkem částku 2, 750. 000 Kč. Vzhledem k veliké nouzi na Podkarpatské Rusi věnovalo ministerstvo pro zásobování lidu této zemi zvláštní péči. Koncem února a počátkem března 1932 přidělilo ministerstvo pro zásobování lidu prostřednictvím divise Čsl. Červeného kříže v Mukačevě nejchudším tamním okresům celkem 3200 q kukuřice zdarma nákladem 240. 000 Kč. K doplnění této akce určilo ministerstvo ještě částku 100. 000 Kč. 1400 q kukuřice tímto úvěrem opatřené bylo na Podkarpatské Rusi v druhé polovině května rozděleno. Dále povolilo ministerstvo dohromady 250. 000 Kč na mléčnou akci pro chudé děti na Podkarpatské Rusi a pověřilo touto akcí Zemskou péči o mládež v Mukačevě. V měsících březnu, dubnu a květnu bylo původně asi 5000, později 7000 chudým dětem poskytováno 1/4 nebo 1/3 l mléka a 20 dkg chleba. Mimo to poskytlo ministerstvo pro zásobování lidu příspěvky na zřízení stravovací stanice pro děti nezaměstnaných dělníků v Čiňaďově a jeho okolí a na provoz veřejných kuchyní pro trpící vrstvy obyvatelstva na Podkarpatské Rusi.
Na počátku roku 1932 rozdělilo ministerstvo okresům v Čechách, nejvíce nezaměstnaností postiženým, 5000 tun hnědého uhlí státními doly darovaného. Jak již zmíněno, sledována byla cenová hladina v oblasti celé republiky intensivně činností lichevních úřadů. I přes nevelký počet kontrolních orgánů lichevních, jichž během roku ještě ubylo, prováděna byla systematická šetření cenová po celé republice jednak za účelem sebrání statistického materiálu pro další činnost ministerstva, jednak za účelem stihání přestupků předřazování a přestupků lichevních. Pozornost lichevních orgánů věnována byla kromě kontroly cen potravin také ještě lichvě bytové, úvěrní a falšování potravin, jakož i klamání spotřebitelů při koupi zboží na jakosti a váze.
Ke konci zmíniti se dlužno o likvidační činnosti ministerstva. Tato týkala se dokončení likvidace moučné dávky, tak zvaných jednokorunových příplatků, a ukončení sporů z likvidace státního obilního ústavu, kromě ještě sporadických případů likvidačních z oboru zásobovacích akcí na Slovensku. Celkově zbývá již jen nevelké množství likvidačních případů (463).
19. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy.
Kapitola 19. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy.
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy směřuje cestou legislativní i administrativní ke konsolidaci a prohloubení veřejné péče zdravotní.
Z činnosti a programu tohoto ministerstva možno uvésti toto:
Opatření proti epidemiím a nakažlivým nemocem týká se jednak toho, aby nakažlivé nemoci, zejména t. zv. vysoce virulentní nemoci, nebyly zavlečeny k nám ze vzdálenější nebo bližší ciziny nebo od nás do ní, jednak zamezení rozšiřování nakažlivých nemocí ve státě samém.
Zavlečení nakažlivých nemocí ze vzdálené ciziny, zejména z Asie dopravními cestami: námořní a říční dopravou, cestami po souši, nebo leteckou dopravou bylo i v letošním roce zabráněno dík přesnému zpravodajství mezinárodnímu o výskytu epidemií v jednotlivých státech. Zařízení, která v té příčině v naší republice byla zavedena, fungovala i letos uspokojivě.
Vedle zpravodajství z ciziny byla zvláštní pozornost věnována evidenci nakažlivých nemocí v našem státě se vyskytujících. Z vysoce virulentních nemocí objevily se u nás v poslední době pouze malé, na několik málo případů omezené epidemie skvrnitého tyfu, a to na Podkarpatské Rusi, zejména na pohraničí s Polskem, a kromě toho zavlečená epidemie téže nemoci v politickém okresu rokycanském. Posléze uvedená epidemie byla ještě v roce 1931 ukončena.
Z nemocí, které se zpravidla u nás vyskytují, jeví se v poslední době nejzhoubnějším záškrt. Ministerstvo veřejného zdravotnictví obrátilo proto svoji pozornost k výsledkům pokusů o immunisaci proti záškrtu, které byly shrnuty na poradě zdravotní sekce Společnosti Národů, konané v červnu r. 1931. Podle těchto výsledků immunisace osob profylakticky očkovaných proti záškrtu způsobuje snížení nemocnosti i úmrtnosti. Ministerstvo zdravotnictví vydalo v prosinci r. 1931 směrnice úřadům o provádění tohoto profylaktického očkování a o postupu při žádostech o státní podporu této prevenční akce. K preventivnímu očkovaní užívá se s prospěchem anatoxinu, t. j. formol-toxoidu, který vyrábí Státní zdravotní ústav.
Pokud jde o spálu, nebylo dosud dosaženo při immunisaci tak přesvědčivých výsledků jako při záškrtu, věc však je dále sledována.
Boj proti nakažlivým nemocem prováděný v jednotlivých místech postižených těmito nemocemi jest státní správou zdravotní doplňován a účinně podporován soustavou státních epidemických autokolon. Svojí činností vypomáhají autokolony místním činitelům zejména tam, kde jejich zařízení samo ke zdolání epidemie nestačí. Státní epidemické autokolony jsou nyní dosti dobře opatřeny účelně vybavenými a vypravenými auty transportními, desinfekčními a laboratorními, avšak jejich garážování v Praze a v Bratislavě není uspokojivé, neboť auta jsou umístěna jen provisorně. Byla sice projektována výstavba garážních budov v Praze a v Bratislavě, avšak potřebného úvěru k provedení staveb dosud nebylo dosaženo. V Brně je epidemická autokolona umístěna ve stanici epidemické pohotovosti. V Užhorodě se dostavuje Dům lidového zdraví, v jehož státní části bude umístěna epidemická autokolona.
Nejednotnost zákonných předpisů v zemích českých a na Slovensku a na Podkarpatské Rusi bude odstraněna vydáním nového zákona proti epidemiím, o jehož textaci se v ministerstvu pracuje a v němž boj proti epidemiím bude postaven na moderní basi, odpovídající nynějšímu názoru o vzniku a rozšiřování nakažlivých nemocí. -
Očkování proti neštovicím je podle zákonných předpisů povinné, a proto je nutno prováděti je v neztenčeném rozsahu. Výlohy s tím spojené každým rokem vzrůstají, zejména proto, že v poslední době byla očkovací látka zdražena.
Úprava samaritské služby, ačkoliv je velmi naléhavá, nemohla ani letos pokročiti ze stadia příprav, poněvadž ministerstvu se nepodařilo opatřiti dostatečné finanční prostředky.
Pokud jde o lékárnictví, bylo ministerstvu zdravotnictví a tělesné výchovy bojovati i letos s nemalými obtížemi, které vyvolávaly křížící se zájmy různých skupin
19. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy.
interesovaných na lékárnictví. Jde tu zejména o lékárnické sazby, jichž zvýšení se dožadují lékárníci, co zatím na druhé straně nemocenské pojišťovny a léčebné fondy, jsouce v kritické hospodářské situaci, se každému zvýšení brání.
Lékárnický zákon, jímž má býti nově upraveno a unifikováno lékárnictví, jest již připraven, a bude možno v nejbližší době zahájiti jednám se zájemci z kruhů lékárnických.
První československý lékopis byl již lékopisnou komisí až na některé podřadné části vypracován a po poslední redakci bude v krátké době připraven do tisku. Jednotným lékopisem a novým zákonem lékárnickým budou postaveny základní kameny k unifikaci lékárnictví v Československé republice.
Státní zdravotní ústav. Hlavní budova ústavu, ve které umístěna jsou nebo v dohledné době budou oddělení pro zkoumání potravin, pro zkoumání léčiv, pro biologickou kontrolu léčiv, pro sociální hygienu a výživu lidu, a pro zdravotnickou výchovu a propagaci, se postupně opatřuje vnitřním zařízením podle finančních prostředků po ruce jsoucích.
Při Státním zdravotním ústavě vybudována bude škola pro sestry zdravotní a sociální péče. Celkový náklad hraditi má z polovice stát a z polovice Rockefellerova nadace. Jedná se právě o finanční zabezpečení stavby.
Státní ústav pro zubní lékařství umístěný ve vhodně adaptovaných místnostech Macešková domu ve Fochově třídě na Král. Vinohradech rozvíjí úspěšně svoji činnost, která nezáleží jen ve výchově lékařů v odborné lékaře zubní a v léčbě chrupu a úst, nýbrž též v úkolech zdravotně-sociálních, poněvadž zubní kaz jakožto choroba širokých vrstev obyvatelstva nabývá čím dále tím více charakteru sociální choroby. Pomýšlí se proto zříditi při ústavu zvláštní oddělení sociálně-zdravotní a pro studium paradentos.
Státní nemocnice na Král. Vinohradech. V r. 1932 jest již v provozu nová kotelna a prádelna. Provede se připojení zbývajících pavilonů na ústřední topení jakož i rozšíření kuchyně a nástavba hospodářské budovy s byty pro personál. Činí se dále přípravy pro vybudování nového chirurgického pavilonu.
Státní nemocnice na Ostravsku rozšířena jest o nový gynekologickoporodnický pavilon o 142 lůžkách kromě 60 kojeneckých a o hospodářskou budovu. Nevyhovující dřevěný infekční pavilon pro děti bude asi ještě v roce 1932 nahrazen pavilonem zděným. Jedná se též o započetí se stavbou interního pavilonu ještě v r. 1932.
Ve státní nemocnici v Bratislavě a v Košicích není podstatných, rozpočtově významných změn.
Státní nemocnice v Žilině rozšířena jest o nový chirurgicko-porodnický pavilon o 100 lůžkách, o hospodářskou budovu a prosekturu, která postupně bude opatřena vnitřním zařízením. Ve starém pavilonu očním provádí se rozšíření kuchyně, aby postačila rozšířenému provozu.
Ve státní nemocnici v Lučenci není změn.
Ve státní nemocnici v Mukačevě uvede se v r. 1932 v provoz filiální nemocnice ve Slatinských Dolech o 36 lůžkách, jež bude postupně rozšířena.
Ve státním dětském léčebném ústavě Šrobárově v Dolním Smokovci uvádí se již v roce 1932 v provoz nový chirurgický pavilon o 120 lůžkách a nová budova kuchyně s jídelnami. Z důvodů opatrnosti i z důvodů úsporných vyřazují se naproti tomu z provozu dva staré, stavebně sešlé pavilony, Mudroň a Šafařík, a do nového pavilonu umístěny budou též případy interní tuberkulosy.
Státní ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek. K provedení zákona o pomocné praksi porodnické a o vzdělání porodních asistentek, vydaného roku 1928, byly zřízeny tyto ústavy v Pardubicích, Liberci, Bratislavě, Košicích a Užhorodě, které letos ukončily po druhé desítiměsíční kursy a které vysílají do praktického života porodní asistentky řádně vyškolené a připravené k praxi. Dosavadní počet ústavů pro vzdělání a výcvik porodních asistentek nestačí, a pomýšlí proto ministerstvo zdravotnictví na zřízení ještě dvou dalších ústavů, a to v Olomouci a v Moravské Ostravě.
19. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy.
Boj proti lidovým a sociálním chorobám. I v r. 1933 bude nutno jako v létech předešlých věnovati zvláštní pozornost potírání dvojího velkého zdravotního a sociálního zla, totiž tuberkulosy a pohlavních nemocí. To děje se, jak známo, jednak methodami preventivními, jednak represivními (léčebnými). Státní správa se snažila i v r. 1932 přiměřenými podporami, poskytovanými příslušným korporacím, udržeti zařízení preventivní proti tbc. - ústavy zdravotně-sociální péče, poradny (dispensáře), ozdravovny - na dosažené výši, i když z důvodů úsporných nebylo lze pomýšleti na rozšíření jejich sítě, jak by toho dané poměry byly vyžadovaly. To se v celku podařilo, ba do jakési míry činnost mnohých poraden byla na některých místech zpevněna vybudováním vlastních vhodných domů (domy sociální a zdravotní péče a zejména 4 poradenské jubilejní domky na Podkarpatské Rusi). V tom směru bude i v r. 1933 pokračováno. I preventivnímu očkování proti tbc. vakcinou Calmette-Guerinovou bude u nás věnována zase zvýšená pozornost. Její aplikace totiž u nás v důsledku neblahých událostí v Lübecku v Německu značně poklesla.
Pokud jde o léčení, přes to, že bylo státní subvence stavební omeziti na míru nejmenší, přece jen byly některé ústavy léčebné pro tbc. nově stavěny, dobudovávány nebo rozšířeny (Petschekova nadace v Bukově, pavilony nemocniční pro tbc. v Bohumíně, Chebu, Komárně, Něm. Brodě), a pro nejbližší dobu se připravují stavby velkých léčeben v Čechách na Šumavě (česká zemská) pro chirurgii tbc. (z daru pana presidenta republiky) a v Tatrách (Všeobecný pensijní ústav a ústřední sociální pojišťovna).
Také uskutečnění speciálního ústavu pro luposní jsme se konečně přiblížili, ježto podařilo se v r. 1932 konečně českému zemskému spolku pro tuberkulosní v Praze, jenž téhož roku zřídil v Praze aspoň poradnu a ambulatoř pro luposní, získati vhodný pozemek ve Velké Praze, na němž r. 1933 začne se stavbou tohoto velenutného ústavu.
Co se týče boje proti chorobám pohlavním, je upraven u nás zvláštním zákonem, jenž se už vžívá. Jeho důsledné provádění naráží však stále ještě na různé obtíže, z nichž největší překážka je nedostatečná výzbroj pro jeho provádění. Než i v tom směru se poměry zlepšily. Počet poraden pro pohlavně nemocné pomalu vzrůstá rok od roku. Nově bude zřízena k léčení endemické lues v Medzilaborci poradna a lékařská stanice za spolupráce s Čsl. červeným Křížem (divisí pro Slovensko v Turč. Sv. Martině). Také budování velmi nutných zvláštních pavilonů pro pohlavně nemocné ve všeobecných nemocnicích bude i nadále věnována plná pozornost.
účinné provádění zákona o potírání pohlavních nemocí vyžaduje spolupráce a spolupůsobení zejména policejních úřadů, ale i jiných korporací. V tom směru bude věnována všemožná péče vybudování ústřední evidence pohlavně nemocných členů nemocenských pojišťoven v Praze.
O důsledcích a účinnosti našeho zákona protivenerického poučí nás výsledky třetího sčítání pohlavně nemocných v republice, jež bylo provedeno, jehož výsledek však dosud statistický úřad nepublikoval.
V důležitém boji proti trachomu na Slovensku bylo s malým omezením v letních měsících roku 1932 pokračováno, a bude se tak díti i v roce 1933. Povaha trachomového onemocnění nedovoluje, aby se v akci té ustalo nebo ochablo, nemělo-li by dosavadní úsilí vyjíti na zmar.
Také potírání nebezpečně přibývající rakoviny (poradny, bioptické a diagnostické stanice, Dům útěchy v Brně). alkoholismu (abstinentní pensionát v Tuchlově), rheumatismu, dále vzorové práce zdravotnické, zdravotní péče o neduživé děti: slabomyslné (Blumův ústav v Plešivci), slepé, hluchoněmé, zmrzačelé (ústav pro plastickou chirurgii) a mrzáky, budou i nadále předmětem pozornosti státní správy zdravotní, jež se bude snažiti také korporace a ústavy, jež se těmito výseky zdravotní péče obírají, podle své možnosti i v roce 1933 podporovati.
Všeobecná hygiena. V oboru všeobecné hygieny věnuje ministerstvo veř. zdravotnictví pozornost zřizování asanačních podniků t. j. vodovodů, kanalisací a lázní očistných a podporuje tyto podniky příspěvky pohybujícími se ve výši 10-15% rozpočteného nákladu z úvěrové položky "Asanace" svého rozpočtu.
Zdravotní péče o mládež. I na tomto poli snaží se ministerstvo zdravotnictví svým vlivem, jakož i morální i finanční pomocí zabezpečiti zařízení sloužící zdra-
19. Ministerstvo zdravotnictví a tělesné výchovy.
votní péči o mládež. Jsou to především ústavy pro soustavnou zdravotní evidenci dětí a soustavnou profylaktickou péči o ně, nazvané poradny "Našim dětem", jež jsou v přímé správě ministerstva a jež jsouce vybaveny odborným personálem lékařským i ošetřovatelským jsou se svými filiálkami a úzkou svou spoluprací se školním lékařstvím schopny státi se základním článkem pro konečnou organisaci zdravotní péče o mládež. Jsou to dále paedologický ústav pro národní eugeniku a ústav pro matky a kojence v Krči, kteréžto ústavy pracují v programové shodě s ministerstvem. Pak jsou to Stipendijní lůžka v léčebných a ozdravných ústavech, kteréžto ústavy nemajíce rázu veřejných nemocnic byly by bez účinného zásahu ministerstva pro nemajetnou chorou a ozdravení potřebnou mládež namnoze vůbec nepřístupny.
Další důležitou činností státní správy zdravotní jest finanční podporování dobrovolné práce v oboru zdravotní péče o mládež. Sem náleží zejména přispívání na spolkové poradny pro matky a kojence, které opravdu jsou nejdůležitějším zařízením v dobrovolné péči o zdravotní profylaxi mládeže. Cílevědomému a plánovitému vybudování tohoto oboru tak rozsáhlého a pro zdravý vývoj mládeže tak důležitého staví se v cestu nedostatek přiměřených finančních prostředků, čehož jest ovšem velmi litovati.
Tělesná výchova. Utěšený rozvoj tělovýchovného hnutí vděčíme z valné části také pomoci státní správy. Bohužel rozvoj tento není ukončen ani co do šířky odpovídající počtu obyvatelstva, ani co do hloubky, aby byl co nejvšestrannější, nejintensivnější a nejekonomičtější. Není-li z rozpočtových důvodů možno rozvoj tento uspíšiti, je nutno při nejmenším aspoň udržeti dosavadní zdárný vývoj, který podmíněn jest státní podporou všech soukromých činitelů, zejména všech svazů a spolků o tělocvik, sport a hry pečujících, a hříště, cvičiště a koupaliště budujících. Jest dále třeba odborného vzdělávání pracovníků, a to jak ve státních kursech a samostatných kursech jednotlivých ústředí, tak i odborného studia nadaných pracovníků na vynikajících ústavech cizích. Je nutná dále systematická propagace tělovýchovy.
Nejdůležitějším úkolem státní správy zdravotní zůstává ovšem vybudování státního tělovýchovného ústavu, jenž dodá všem mnohdy roztříštěným snahám tělovýchovným trvalého usměrnění. Provedení tohoto plánu závisí ovšem od finančního zabezpečení stavby, jehož dosud není.
Léčebné výdaje. Až do unifikace právních předpisů o náhradě léčebných a ošetřovacích výloh ve veřejných ústavech léčebných hradí státní pokladna nedobytné léčebné a ošetřovací výlohy veřejným ústavům léčebným, vzniklé ošetřováním nemajetných příslušníků ze Slovenska a z Podkarpatské Rusi, a to jednak veřejným ústavům léčebným na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, jednak podobným ústavům mimo území Slovenska a Podkarpatské Rusi. Mimo to hradí státní pokladna nedobytné léčebné výlohy za ošetřovance ústavů Pasteurových.
Průběhem doby, zvláště tím, že ošetřovací sazby musily býti zvýšeny, nahromadily se značné nedoplatky z tohoto zákonného titulu. Proto jest v návrhu rozpočtu na rok 1933 zvýšena jednak řádná potřeba v § 7 Léčebné výdaje, pol. 2. o 2, 240. 000 Kč a pol. 3. o 20. 000 Kč, jednak jako mimořádný úvěr určený na částečné spláceni dluhů z tohoto titulu zařazuje se na rok 1933 jako položka 2. částka 3, 700. 000 Kč a jako položka 3. částka 300. 000 Kč. Zvýšení prelimináře na léčebných výdajích (§ 7) činí tudíž celkem 6, 260. 000 Kč.