8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Na dobu, než provedeno bude sjednocení čsl. práva, jest ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy povoláno k tornu, aby v zákonodárných počinech československých zajistilo náležitý zřetel na převzatý právní řád uherský a zvláštní hospodářské, právní a politické poměry Slovenska a Podk. Rusi. Dostává proto k přezkoumání osnovy všech československých zákonů a nařízení a pečuje o jich srovnalost s převzatým právním řádem uherským. Jako znalec právního řádu uherského spolupracuje ministerstvo pro sjednocení s úřady druhými nejen v agendě zákonodárné, nýbrž také v agendě správní, podávajíc na požádáni dobra zdáni v konkrétních správních případech, jichž projednáváni dospělo do třetí instance. Samostatně připravuje a podává osnovy v případech, kdy zmocněno k tomu bylo vládou neb dohodou s příslušným ministerstvem resortním. Při zákonodárných pracích jest v stalém kontaktu s odbornou veřejností prostřednictvím poradních komisí, zřízených jmenovitě na Slovensku. Při užší spolupráci s resorty odbornými pracuje s nimi v případech význačnějších ve zvláštních společných komisích nebo v jinak upraveném úzkém styku referentů. Jinak účastní se příprav nového práva připomínkami písemnými. Ve funkci úřadu člena vlády, vyřizující kolektivně státní záležitosti a návrhy zákonů a nařízení, zabývá se ministerstvo pro sjednocení různými osnovami i pokud nejde o věc sjednocení práva a o souvislosti s právem posavadním. Konečně plní úkoly, různými předpisy zvlášť na ně přenesené.

Pokud jde o léta 1932 a 1933, nutno činnost a úkoly ministerstva pro sjednocení objasniti podrobněji takto:

O posudky ve správních věcech, vyřizovaných v ústředních úřadech, najmě o podání právních zdání ve sporných případech rekursních žádáno bylo ministerstvo pro sjednocení v roce 1932 velmi často. Tyto posudky tvořily tak podstatnou část jeho agendy. Také proto, že při dnešní prohloubené znalosti převzatého práva uherského u všech ústředních úřadu požadovány byly na ministerstvu pro sjednocení pravidelné jen v případech spletitých a právně obtížných. Týkaly se všech oboru našeho práva (pravá soudního, finančního i politického), jelikož ministerstvo pro sjednoceni ve všech těchto oborech pracuje. Do roku 1933 přenese se jednak část této agendy z roku 1932, jednak bude nutno vyříditi nové žádosti o právní posudky, jichž počet rok od roku stoupá.

Pro obor zákonodárných prací nutno se zřetelem na vracející se mylnou kritiku znovu upozorniti, že péče o sjednocení našeho práva nepřipadla v celém svém rozsahu ministerstvu pro sjednocení. Sjednocení práva připravují u nás všechna ministerstva (každé ve svém oboru) za součinnosti ministerstva pro sjednocení, které samostatně jednotlivé unifikační osnovy může připraviti jen tam, kde se s druhými resorty na tom dohodlo a k samostatné přípravě bylo zmocněno vládou.

Samostatný okruh působnosti ministerstva pro sjednocení ve věcech zákonodárných určen byl vládou podrobněji poprvé pracovním pořadem schváleným v roce 1924, a rozšiřuje se novým pracovním pořadem, navrženým v roce 1930.

Již v roce 1931 přiblížilo se ministerstvo pro sjednocení dokončením osnov nových zákonů civilně procesních vyřízení podstatné časti pracovního pořadu z roku 1924 a pokud na některých osnovách tohoto pořadu i v budoucnu ještě musí pracovati, třeba upozorniti, že jsou to hlavně zevní momenty, mimo ministerstvo pro sjednocení ležící, které určují, jak rychle přípravné práce na té které osnově mohou pokračovati a jakého rozsahu projednání osnovy nabude.

Konečný text osnov sjednocených zákonů civilně procesních připraven byl ministerstvem pro sjednocení v roce 1931. V červnu tohoto roku byly tyto osnovy také s obšírnou důvodovou zprávou vydány tiskem a rozeslány do meziministerského projednání. V roce 1932 bylo úkolem ministerstva pro sjednocení zpracovati výsledky meziministerského projednávání osnov a také veřejné expertisy, které tištěné osnovy rovněž byly předloženy, šlo o prozkoumání a zpracování obsáhlých připomínek, návrhů a námětů, obsažených v připomínkových elaborátech ostatních ministerstev, posudcích soudů, veřejných úřadů a korporací a pojednáních odborného tisku. Po dokončení meziministerského

8. Ministerstvo pro sjednoceni zákonův a organisace správy.

řízení bude text osnov v konečné své úpravě předložen ke schválení vládě, aby pak stal se předmětem ústavné právního projednání v Národním shromáždění. Osnovy sjednocených zákonů civilně procesních jsou především dílem unifikačním, odstraňují dosavadní dvojí civilní právo procesní a nahrazují je právem jednotným. Ve význačných směrech jsou osnovy tyto však i dílem reformním, snažícím se, aby zabezpečeny byly nové potřeby právního života a podmínky dalšího vývoje, úkol, který vypracováním osnov sjednocených zákonů civilně procesních byl vyřízen, byl obtížný a složitý. Vyplývá to ze značného rozsahu sjednocených zákonů, z odlišné jich soustavy a konečně z toho, že převzaté dvojí právo liší se v tomto oboru od sebe podstatně právě v úpravě důležitých otázek procesních a ve věcech rázu často zásadního. S mimořádnými obtížemi spojeno bylo také vypracování zákona uvozovacího, který umožní přechod do nových poměrů.

Osnova zákona o umoření listin byla v roce 1932 meziministersky projednána a bude předložena vládě a sněmovnám. Osnova zákona o zbavení svéprávnosti nevyšla dosud z užšího meziministerského řízení, v němž nutno pokračovati. Osnova zákona o dani z lihu, vypracovaná ministerstvem pro sjednocení v nejužší součinnosti s ministerstvem financí, byla v roce 1932 doplněna a přepracována, vládou schválena, ústavně projednána a uzákoněna.

V oboru práva poplatkového vypracovalo ministerstvo pro sjednocení v roce 1932 dvě variace osnovy zákona o soudních poplatcích. Variace prvá připravena pro případ, že by osnovy sjednocených zákonů civilně procesních v dohledné době nebyly uzákoněny. Variace druhá přizpůsobena je naproti tomu již osnově nového jednotného civilního řádu soudního. Také osnova zákona o poplatcích v řízení trestním byla připravena. V dalším nutno zde vyčkati uzákonění osnovy nového jednotného řádu trestního. Ministerstvo pro sjednocení připravuje i osnovu nového poplatkového zákona (sjednocení všeobecných ustanovení o kolcích a poplatcích). Při přípravě této osnovy půjde o úzkou spolupráci s ministerstvem financí, ať otázka nového samostatného pracovního pořadu ministerstva pro sjednocení vyřešena bude již jakkoliv. Práce spojené s osnovou nového poplatkového zákona vyžádají si ovšem ještě značně dlouhé doby, ježto osnova tato má zahrnovati všechny druhy dosud platných zákonných ustanovení o kolcích a poplatcích, a to nejen vlastních, ale též o daních obchodových, a definitivní osnova předpokládá také sjednocení příslušných předpisů hmotně-právních zejména práva občanského a obchodního. Výše uvedené osnovy zákonů o soudních poplatcích zahrnují ovšem jen předpisy o kolcích a poplatcích, vyskytujících se v řízení soudním sporném a trestním. Poplatkové předpisy pro ostatní soudní řízení (ku př. nesporné, exekuční atd. ) bude nutno teprve připravovati podle toho, jak bude pokračovati sjednocení příslušných předpisů soudních. V případě sjednocení některých zákonů odaních spotřebních (o dani z cukru, dani minerálních olejů) se pokračuje.

Osnovu zákona o státním o b č a n s t v í předložilo ministerstvo pro sjednocení již před lety vládě ve třech variacích, k dohodě s ministerstvem vnitra došlo ve věcech, osnovou opravovaných, v roce 1932. Ministerstvo pro sjednocení připravilo nyní v úzké spolupráci a ministerstvem vnitra novou osnovu zákona o nabývání a pozbývání čsl. státní ho občanství, která sleduje jednak cíle sjednocení, v mnohých svých ustanoveních má však též záměry reformní. Osnovou má se znemožniti apatricita i kumulace státních občanství.

Pokračuje příprava osnov zákonů o kompetenci ministersiev, o užívání a změně jména a o zrušení válečných nařízení uherských. U osnov zákonů o hlášení pobytu a o postrku jedná se s ministerstvem vnitra o úpravě konečná textace.

Z navrženého nového pracovního pořadu ponechány ministerstvu pro sjednocení k samostatnému vypracování zatím dohodou osnovy zákonů o uznávání náboženských společností státem a jejich právních poměrech, o úpravě komposesorátů a poměrů urbarialistů, o zastavárnách, o bursách a bursovních sensálech a o právu válečném. Na těchto osnovách se pracuje. Podle toho, jak nový pracovní pořad bude dále dojednán, rozšíří se okruh samostatných zákonodárných prací ministerstva pro sjednocení o osnovy další. Ministerstvo pro sjednocení domáhá se jmenovitě přikázání osnov zákona o vy-

8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

vlastnění, jednotného řádu pro finanční řízení čítajíc v to exekuci a řízení trestní, zákona směnečného (přizpůsobení čsl. práva směnečného zatím dojednanému právu mezinárodnímu), zákona šekového, zákona o právu horním a j. Návrh nového pracovního pořadu má četné náměty další. Ministerstvo pro sjednocení projevilo tu jmenovitě i ochotu připraviti osnovu sjednoceného práva spolkového a shromažďovacího, jehož nejednotnost působí mimořádné potíže a jehož reforma může si ještě značně dlouhé doby vyžádati. Nový pracovní pořad ve svém celku sestaven byl podle materiálu, který ministerstvo pro sjednocení za léta svojí činnosti sebralo, dále podle toho, jak provedeným již sjednocením otevřely se cesty sjednocování dalšímu a konečně podle toho, kde potřebu sjednoceni pociťuje nejvíce občanstvo. V posledním roce přistoupila k vypracování některých osnov, na jichž potřebu ministerstvo pro sjednocení v novém pracovním svém pořadu poukázalo, ministerstva odborná, a ministerstvo pro sjednocení zúčastnilo se jich přípravy, jak dále je uvedeno.

V roce 1932 vypracovalo ministerstvo pro sjednocení také referentský návrh nového textu směrnic pro jednotnou legislativní techniku. Potřeba těchto směrnic byla pociťována již v nejprvnějším období tvoření čsl. práva, a ministerstvo pro sjednocení připravilo proto svého času původní návrh směrnic, který v roce 1923 byl také schválen vládou a vydán tiskem. Tisky původních směrnic jsou dávno rozebrány. Různými změnami a doplňky bylo používání původních směrnic také valně stíženo. V roce 1931 doporučily proto některé resorty, aby směrnice byly znovu vydány, dříve však přezkoumány a vhodně pozměněny a doplněny. Revisí pověřeno bylo ministerstvo pro sjednocení. Přihlížejíc k vlastním zkušenostem jakož i k návrhům, podaným jednotlivými ústředními úřady vypracovalo ministerstvo pro sjednocení v prvé polovině roku 1932 návrh nového textu směrnic pro jednotnou legislativní techniku, který byl již projednán v užších meziministerských poradách a v létě 1932 dán do širšího meziministerského řízení. Na podzim roku 1932 budou nové směrnice schváleny vládou a vydány tiskem. Zasluhují zvláštní zmínky proto, že jde jednak o pomůcku velmi účelnou a potřebnou, také ale o elaborát značně veliký a obtížný. Nové směrnice čítají 57 paragrafů a s vysvětlivkami tvoří příručku značného rozsahu.

Pokud jde o užší spolupráci ministerstva pro sjednocení na zákonodárných počinech druhých resortů v roce 1932, dalo počátkem tohoto roku ministerstvo pro sjednocení občanstvu a úřadům Slovenska a Podkarpatské Rusi do rukou tištěnou příručku o soudních poplatcích v zemích Slovenské a Podkarpatoruské. Vyplnilo tím mandát, který mu dán byl Národním Shromážděním při vydání zákona čís. 120/1931. Jiný způsob spolupráce ministerstva pro sjednocení s druhými resorty ve věcech zákonodárných byl ten, že referenti ministerstva pro sjednocení vysíláni byli do různých odborných a vědeckých komisí, připravujících kodifikaci hlavních odvětví našeho práva, nebo pracovali na osnově s referenty příslušného odborného ministerstva v redakční komisi Jmenovati tu nutno zvláště superrevisní komisi, zabývající se osnovou sjednoceného zákona občanského, komisi pro přípravu sjednoceného zákona obchodního, komisi pro sjednocení a reformu důchodkového trestního zákona a řádu atd. Z osnov, na nichž ministerstvo pro sjednocení v posledním roce s odbornými ministerstvy význačnou měrou spolupracovalo, uvádějí se: osnovy zákonů o jízdě motorovými vozidly (autozákon), o úpravě hromadné automobilové dopravy osobní a nakladly a poměru soukromé dopravy této k provozu státnímu, o rybářství, osnova revidovaného řádu (zákona) živnostenského, osnovy zákonů o úvěrové pomoci zemědělství, o živnostenském úvěru, o ústředí spotřebních družstev, zákona bankovního, bytového, zákona novelujícího zákon horní, zákona o kontrolní parlamentní komisi, zákonů o mléce, o mase, o ochraně známek, o trestním právu a řízení správním, předpisy o ručení automobilovém, osnovy advokátního řádu, zákonů o pracovním poměru redaktorů a zaměstnanců ve vyšších službách soukromých, o smlouvě pojistné, o kartelech a soukromých monopolech, o dělení pozůstalostí s rolnickými usedlostmi a o zákazu dělení nejmenších parcel zemědělské půdy, o mimořádných opatřeních ku podpoře výroby zemědělské a průmyslové a o ochraně drobných zemědělských pachtýřů, o finančních prokuraturách, zákona patentního, zákonů o tisku, o ochraně cti, o změně některých ustanovení o trestu smrti a o trestech doživotních, o přirážkách k dani důchodové, o dani přepravní při motorových vozidlech, o dani z obratu a dani přepychové, o ochraně měny a oběhu zákonných platidel atď. Z osnov vládních nařízení, jichž přípravy ministerstvo pro sjednocení se měrou význačnou

8. Ministerstvo pro sjednoceni zákonů a organisace správy.

zúčastnilo, jmenují se osnovy vlád. nařízení o obilním monopolu, vlád. nařízení k zákonu o pracovních soudech, vlád nařízení o spolupůsobnosti orgánů veřejné péče o soudní chráněnce a dobrovolné péče o mládež s poručenskými (opatrovnickými) soudy v zemích Slovenské a Podkarpatoruské, vlád. nařízení o poplatcích svědků a znalců v občanských, rozepřích, prováděcího nařízení k zákonu a trestním soudnictví nad mládeží a souvisejícího s tím vlád. nařízení o ochranném dozoru a ochranné výchově, prováděcích nařízení k zákonu o ochraně čsl. měny o oběhu zákonných platidel, atd.

9. Nejvyšší správní soud a Volební soud. Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Obavy vyslovené v dřívějších důvodových, zprávách, že pokles agendy nejvyššího správního soudu, který se objevil po prvé roku 1929 a trval až do roku 1931, jest jen přechodný, se splnily již letošního roku. Za prvých 9 měsíců 1932 bylo podáno celkem 4. 695 stížností proti 4. 343 stížnostem za tutéž dobu v r. 1931. Počet stížností stoupl tudíž za pouhých 9 měsíců o 352, t. j. o 7'5%.

Počet nevyřízených stížností koncem roku 1931 činil 12. 011. Proti konci roku předešlého poklesl o 21 stížností.

Projektovaná reforma zákona o nejvyšším správním soudě, na podkladě osnovy vypracované ministerstvem vnitra, nepřestoupila dosud stadia meziministerských porad. Rovněž tak osnova zákona o poplatcích a pořádkových pokutách v řízení před nejvyšším správním soudem, navržená presidiem nejv. správ, soudu, nachází se teprve v tomto přípravném stadiu.

10. Ministerstvo školství a národní osvěty. Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty.

Z činnosti ministerstva školství a národní osvěty uvádí se zejména toto:

1. Národní školství.

V oboru vnitřní organisace národního školství bylo by především zaznamenati, že byly vydány ve školním roce 1931/32 normální učebné osnovy pro měšťanské školy a pro jednoroční učebné kursy při měšťanských školách. Jsou to první jednotné osnovy pro měšťanské školy v československé republice; chystají se nové osnovy mateřských škol v celé republice a připravuje se revise osnov pro školy obecné a pro školy mládeže úchylné. Zvláštním výnosem byl upraven přechod žactva z tříd nižší střední školy do školy měšťanské. Vydán byl předpis o jednotné úpravě školních sešitů ve všech školách, aby bylo dosaženo jednotnosti a zaručena určitá jakost papíru. Do národních škol byl zaveden školský rozhlas, o který pečuje zvláštní komise, zřízená ministerstvem školství a národní osvěty. Kursy pro vzdělání mládeže škole odrostlé, které byly zakládány již ve škol. roce 1930/31, trvají již druhý rok, takže podle nabytých zkušeností bude nyní možné jejich organisaci ustáliti.

Pokusné školy měšťanské pokračovaly ve svých pokusech i ve škol. roce 1931/32, v němž se počet jejich poněkud zvětšil. Též na některých školách obecných se konají pokusy s novými učebnými osnovami. Při sestavování nových učebných osnov pro měšťanské školy bylo již použito zkušeností z pokusných škol. V pokusech se bude pokračovati.

V oboru vnější organisace národního školství připravují se nové osnovy o vydržování škol národních a o školství soukromém. Osnova zákona o t. zv. újezdních školách měšťanských jest ještě v projednávání parlamentním.

Na Slovensku a na Podkarpatské Rusi usilovala školská správa o další zvelebení národního školství zřízením nových škol a zvláštních školních kursů. Finanční situace státní nezůstala arci bez vlivu na provádění stavebního programu v oboru škol národních, zejména pokud se jednalo o akce nové, intensivně však bylo pokračováno v provádění staveb již zahájených, z nichž většina byla již počátkem školního roku 1932/33 odevzdána školním účelům.

Pokud jde o učitelstvo, byla dále sledována otázka učitelského vzdělání. Ve školním roce 1931/32 přibyly k pedagogické akademii v Bratislavě, založené v r. 1930, další pedagogické akademie v Praze a v Brně; připravují se na nich abituerienti středních škol k učitelskému povolání.

Připravuje se nový zkušební řád pro zkoušky učitelské způsobilosti pro obecné a měšťanské školy a též pro učitelstvo mládeže úchylné, zejména pomocných škol. Vzhledem k nadbytku kandidátů učitelství se zkouškami pro školy střední, byla vydána úprava, umožňující jim zaměstnání na školách měšťanských. Podrobně byly zvláštním výnosem upraveny otázky týkající se kvalifikování učitelstva. Připravuje se vládní nařízení, v němž by shrnuty byly roztroušené předpisy pensijní platné pro učitelstvo.

V oboru správy školské zařízeny zvláštní zkoušky inspektorské a vydán pro ně zkušební řád. Pokračuje se v přípravných pracích o osnově zákona, jímž by nově a jednotně se upravila správa školství.

V oboru menšinového školství usilovalo ministerstvo školství a národní osvěty o to, aby bylo zajištěno vyučování dětí v jazykově smíšeném území ve školách menšinových. V rámci úvěrů rozpočtově zajištěných pokračovalo se v akci stavební, která byla ovšem omezena danými finančními okolnostmi. Tak zejména byla vyvinuta péče o urychlené dostavění školních budov v minulém roce zadaných a o přípravu projektů pro ty školy, které nyní přicházejí v úvahu. Zvláštní pozornost jest věnována organisaci hospodářskospravní služby na těchto školách.

2. Střední školství.

Ve školním roce 1930/31 zahájeno bylo provádění nového uspořádání učebných předmětů a rozvrhu hodin v nejnižších třídách, a to v I. třídách na gymnasiích, reálných

10. Ministerstvo školství a národní osvěty.

gymnasiích a vyšších reálných gymnasiích a v I. a II. třídách na reformních reálných gymnasiích a na reálkách, a pokračovalo se v tomto díle také ve školním roce 1931/32 a učiněny přípravy i pro třídy další.

Podle typů bylo ze středních škol 32 gymnasií, 144 reálných gymnasií, 3 vyšší reálná gymnasia, 59 reformních reálných gymnasií a 60 reálek. Podle vyučovacího jazyka byly organisovány 204 střední školy s vyučovací řečí československou, 81 s vyučovací řečí německou, 8 s řečí maďarskou, 4 s jazykem ruským a 1. s jazykem polským.

Počet učitelských ústavů zůstal ve školním roce 1931/32 týž (62) jako v roce předcházejícím. Vyučováno bylo celkem ve 241 ročnících s 9445 chovanci a chovankami.

Na Slovensku, kde po zvýšení povinné školní docházky na školách národních byl v největší míře pociťován nedostatek kvalifikovaného učitelského dorostu, bylo dovoleno otevříti při I. ročníku po jedné pobočce na státních učitelských ústavech v Modře, Levicích, Prešově, Štubňanských Teplicích a Spišské Nové Vsi a na římskokatolickém ústavu učitelském ve Spišské Kapitule. Pro urychlené opatření učitelského dorostu pro školy národní s německým jazykem vyučovacím povoleno zřízení abiturientského kursu při státním ústavu učitelském v Liberci.

Počet odborných ústavů učitelských pro vzdělání učitelek domácích nauk a pěstounek vzrostl z 29 na 31 tím, že byly nově povoleny 2 soukromé ústavy s vyučovacím jazykem československým: městský ústav pro vzdělání učitelek domácích nauk v Kolíně a řádový ústav pro vzdělání pěstounek v Přerově. Na všech těchto ústavech bylo celkem 1588 chovanek ve 38 ročnících.

Za účelem opatření potřebných budov pro jmenované druhy škol bylo ve školním roce 1931/32 zahájeno provádění novostaveb pro státní reálná gymnasia v Brně-Husovicích a v Chustu na Podkarp. Rusi a pro státní reformní reálné gymnasium v českém Těšíně. V Karlových Varech bylo začato s prováděním úpravy vlastní budovy pro tamní státní československé reformní reálné gymnasium. Pro některé ústavy, kde počet poboček zvlášť silně vzrostl, bylo nutno opatřiti potřebné místnosti na přechodnou dobu nájmem (Brno,

III. čsl. reálné gymnasium, Český Těšín, ref. reálné gymnasium a j. ).

Učitelských sil bylo pro střední školy po ruce dostatek, takže bylo možno všechna místa řádně obsaditi silami kvalifikovanými vyjma místa pro jazyk německý na československých středních školách, kde byl dosud nedostatek řádně zkoušených sil učitelských.

V příštím školním roce bude úkolem státní správy školské, aby pokračovala v díle výše vyznačeném, jmenovitě aby podrobně připravila úpravu vyučovacích předmětů a rozvrhu hodin pro další třídy. Za tím účelem byl již výnosem ministerstva školství ze dne 4. května 1932, č. 55. 475/32-II (Věstník 1932, č. 26), vyhlášen normální přehled hodin pro III. a IV. třídy gymnasií, reálných gymnasií a vyšších reálných gymnasií a pro

IV. třídy reformních reálných gymnasií a reálek, jakož i potřebné doplňující pokyny k učebným osnovám.

Dalším úkolem bude připraviti a vydati konkrétní minimální učebné osnovy pro všechny předměty a pro vyšší třídy, umožniti další vzdělávání středoškolských profesorů v jazykových kursech, zregulovati přípravu učitelského dorostu pro školy národní, upraviti vzdělání pěstounek, zorganisovati aprobační řízení u středoškolských učebnic, zmenšiti jejich rozsah a sledovati další pokusy v oboru didaktickém na středních školách a učitelských ústavech. Provádění pokusu s elektivním systémem v nejvyšších třídách prodlouženo i na školní rok 1932/33, ježto se osvědčil.

3. Odborné školství.

V oboru odborného školství se jednak pokračovalo v zahájených akcích reformních, jednak byly uplatněny některé nové podněty.

V r. 1932 byl na obchodních akademiích zaveden nový řád pro zkoušky dospělosti, v němž byly uplatněny některé zásady, obsažené také již v novém řádě o zkouškách do-

10. Ministerstvo školství a národní osvěty.

spělosti na středních školách. Přijímací zkoušky do dvoutřídních veř. obchodních škol byly poněkud zmírněny.

Dvoutřídní obchodní škola v Písku a německá dvoutřídní obchodní škola v Podmoklech byla přeměněna na obchodní akademii. O ostatních žádostech za přeměny dvoutřídních obchodních škol na obchodní akademie nemohlo býti dosud rozhodnuto zejména z ohledu na vzrůstající obtíže umísťovati absolventy těchto učilišť.

Pro veřejnou obchodní školu v Jindřichově Hradci byla pořízena nová budova, ve stavbě jsou nové budovy pro veřejnou obchodní školu v Chocni a Slaném a ještě v r. 1932 má býti započata stavba budovy pro obchodní akademii v Trenčíně.

Od úmyslu přeměniti některou obchodní akademii na učiliště, připravující žactvo pro činnost exportní, bylo zatím s ohledem na nynější hospodářské poměry upuštěno, bylo však dáno svolení otevříti při Pražské obchodní akademii exportní kurs pro abiturienty obchodních akademií a upraviti učebné osnovy české a německé obchodní akademie v Jablonci nad Nisou se zřetelem k tomu, aby se absolventi těchto škol mohli lépe uplatniti v tamním exportním obchodě.

V r. 1933 budou revidovány předpisy o administrativní a pedagogické správě obchodních škol. Akci o vybudování obchodního školství na Slovensku věnuje se další zvláštní péče, ovšem v mezích daných hospodářských možností.

Podle možnosti pokračováno v oboru odborného a průmyslového školství v zahájených akcích stavebních a vybavování dílen, laboratoří a učeben.

Na nově zbudovaných státních průmyslových školách v Čes. Budějovicích a v Prešově byly otevřeny další postupné ročníky. Nově zavedené speciální semestry pro dílenský provoz byly otevřeny pouze na státní průmyslové škole v Praze - Smíchově, a to v oboru plynárenském a automobilním, na státní německé průmyslové škole v Liberci v oboru zařizování ústředního topení, větrání a zdravotně - technických zařízení a na státní průmyslové škole v Bratislavě v oboru elektrotechnickém.

V tomto roce byly zavedeny pokusně na I. státní průmyslové škole v Praze I. nové osnovy pro vyšší školy stavitelské, v reformě bude pokračováno i v r. 1933.

Další stavební pršíce budou prováděny jen již v rozestavěných stavbách. Rovněž ve vybavování dílen, laboratoří a učeben novými stroji a zařízením bude nutno postupovati značně volnějším temnem než dosud.

V živnostenském školství pokračovacím v r. 1932 pokračováno ve výstavbě samostatných budov, jichž provedením umožněn byl další pokrok tohoto - školství. Tím je postupně odstraňováno nedělní a večerní vyučování v nevyhovujících místnostech, znemožňujících vyučování odborné. V řadě dokončených budov zahajuje se vyučování, z části se budovy dokončují, s řadou dalších měst navázáno bylo jednání o stavbu.

Při státních průmyslových školách zřízeny byly jednoroční ústavy ke vzdělání učitelů živnostenských pokračováních škol. Ústavy zřízeny byly ve dvou typech, a to: a) oddělení pro živnosti stavební a dřevodělné, b) oddělení pro živnosti kov zpracující. Velká část absolventů těchto ústavů byla již ustanovena interními učiteli při větších živnostenských školách pokračováních. Pokračuje se ve vypracování normálních osnov odborných pokračovacích škol a dá se čekati, že komise expertů skončí toto veliké dílo (přes 60 učebných osnov v 6 skupinách) nejpozději v příštím roce.

V odborném školství pro ženská povolání, jehož důležitost jest uznávána vždy větší měrou, bylo možno z důvodů úsporných povoliti veřejností stále vyžadované zřízení nových škol - po případě přeměnu školy jednoroční na školu dvouletou - jen v těch případech, kde to nebylo spojeno se zvýšením nákladů z pokladny státní. Aby úroveň těchto škol která jest již dnes zvláště v cizině velmi oceňována - byla stále přizpůsobována i těm požadavkům, které vyžadují nejnovější poznatky a pokroky ať již v oborech praktických či teoretických, byly zahájeny přípravné práce pro novou úpravu učebných osnov.

Ve školním roce 1932/33 bude přikročeno k podrobnému vypracování reformních osnov na podkladě získaného přípravného materiálu a návrhů všech činitelů na reformě pracujících.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP