6. Ministerstvo vnitra. Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.
Resortu ministerstva vnitra jest podle zásady t. zv. generální kompetence přikázána veškerá vnitřní správa, pokud nenáleží jiným úřadům. Činnost resortu se rozděluje na vnitřní správu v užším slova smyslu a na službu bezpečnostní. Obor vnitřní správy zahrnuje administrativní úkoly, jež v nejvyšší instanci spadají do působnosti téměř všech ministerstev; vedle toho obstarává resort ministerstva vnitra svými politickými a policejními úřady a četnictvem veškeru službu bezpečnostní. Tím jest dán zcela mimořádný rozsah a intensita a zároveň zvláštní ráz působnosti ministerstva vnitra, jehož činností se upravuje většina hospodářsko-administrativních a bezpečnostních potřeb státu a jeho obyvatelstva.
Resortní působnost se vztahuje jednak na konkrétní správní akty, jednak na úpravy normativní.
V oboru legislativní i ostatní normativní činnosti připravuje ministerstvo vnitra osnovy zákonův a nařízení, spadajících do oboru jeho působnosti a jest povinno uplatňovati svůj vliv na obsah a formu osnov jiných resortů, zejména s hlediska ústavního a s hlediska organisace veřejné správy a správního řízení. V roce 1932 byla po provedené písemné anketě zájemníku dokončena osnova zákona o pořádání veřejných představení kinematografických. Zároveň se připravuje vládní nařízení, jehož se tato osnova dovolává. V oboru policie dopravní bylo na podkladě § 3 zákona č. 124/31 Sb. z. a n. vypracováno vládní nařízení, kterým se mění a doplňují některé předpisy o jízdě motorovými vozidly. Toto vládní nařízení jest prozatímním předpisem, jenž ještě před účinností nového zákona o jízdě motorovými vozidly odstraňuje největší nedostatky starších právních předpisů. Osnova nového zákona, připravovaná ministerstvy vnitra a veřejných prací, obsahuje jak předpisy dopravně policejní, tak i předpisy o vozidlech samých, a konečně i předpisy
o náhradě škody a pojištění. Dále vypracovalo ministerstvo vnitra osnovu zákona, jímž se vydávají předpisy o pobytu cizozemců; rovněž práce na osnovách zákona o zbraních a zákona proti týrání zvířat byly již skončeny. Vypracovány jsou i některé osnovy z oboru práva ústavního, a to jednak osnova zákona o autonomii samosprávného území Podkarpatské Rusi a k ní se pojící osnova ústavního zákona o hranicích Podkarpatské Rusi, jednak osnova ústavního zákona, jímž se podrobněji upravují ústavní předpisy o mezinárodních smlouvách. Sem patří i osnova zákona, kterým se upravuje projednávání obsáhlých a zvlášť důležitých vládních osnov zákonů. Pro rok 1933 stává se naléhavým vypracování osnovy zákona o příspěvku pojišťoven pro účely hasičské, jímž by byla provedena unifikace v tomto oboru, a zároveň instituce tato rozšířena i na Podkarpatskou Rus. Také otázka zřízení okresních záložen hospodářských v zemi Moravskoslezské z existujících tam kontribučenských záložen a fondů stane se aktuální. K příslušnému zákonu jest již sebrán potřebný materiál. Vypracována jest i osnova zákona o změnách v území obcí a připravuje se novela k zákonu o stálých seznamech voličských. V roce 1933 hodlá ministerstvo vnitra přikročiti i k pracím na unifikaci a novelisaci roztříštěných předpisů o policii požární a o policii silniční.
V úpravě poměrů státních a veřejných zaměstnanců byly určeny zvláštní podmínky pro ustanovení úřednickým čekatelem a úředníkem a pro povýšení úředníka; stalo se to vládním nařízením č. 132/31 Sb. z. a n., k jehož provedení v oboru ministerstva vnitra byly vydány instrukce o přípravné službě právní, aktuárské, obecně-notářské a strážní, jakož
i příslušné zkušební řády. Připravena jest osnova vládního nařízení o ústavech, jež se považují za střední a odborné školy podle některých ustanovení platového zákona; nástin vládního nařízení o započtení předchozích služeb pro zvýšení služného je v meziministerském projednávání. Stejně jako v minulém roce je ministerstvo vnitra i nadále zaměstnáno úpravami platů zaměstnanců veřejnoprávních korporací a ústavů podle § 212 platového zákona. Jde zde též o nové služební řády pro zaměstnance zemských a okresních ústavů a podniků, o novou systemisaci služebních míst a jiné úpravy.
V oboru organizace politické správy byla původní osnova vládního návrhu zákona o správním trestním právu a řízení přepracována a rozeslána k meziministerskému jednání. Návrhy na další přesuny působnosti z úřadů vyšších na nižší podle § 8 zákona o organisaci politické správy se projednávají meziministersky.
6. Ministerstvo vnitra.
V rámci úsilí o zjednodušení veřejné správy hodlá ministerstvo vnitra vydati v oboru kancelářské služby nové směrnice pro ukládání spisů a nový spisový plán pro politické úřady; tento plán byl již prozatím na zkoušku zaveden u některých politických úřadů v zemích české a Moravskoslezské. V souvislosti s tím se meziministersky projednává návrh jednotných směrnic pro skartování spisů a směrnic pro jednotné abecední řádění. Spolu s novým spisovním plánem bude vydán též skartovací plán pro politické úřady.
V rámci resortní působnosti ministerstva vnitra bylo úspěšně pokračováno v akci na zmírnění nouzového stavu nezemědělského, obyvatelstva postiženého živelními pohromami. Vedle podpor nouzových, povolovaných pro postižené nezemědělce na záchranu hospodářské existence podle předpisů nouzového regulativu, bylo pokračováno v akci pro nezemědělce postižené živelními pohromami v roce 1931 podle zákonů č. 122/1931 Sb. z. a n. a č. 206/ 1931 Sb. z. a n. o státní pomoci při živelních pohromách v roce 1931. V tomto směru mělo ministerstvo vnitra plnou účast též na akci, směřující k znovuvybudování vyhořelé obce Vážce na Slovensku.
Ministerstvo vnitra vykonává podle zákonů č. 329/1921 Sb. z. a n., 77/1927 Sb. z. a n. ve znění zákona č. 169/1930 Sb. z. a n. a 125/1927 Sb. z. a n. dozor nad finančním hospodářstvím svazků územní samosprávy, podává vládě jako její referent návrhy v těch věcech, jež jí v autonomních financích jsou vyhrazeny k rozhodnutí, a projednává administrativní záležitosti zemských peněžních ústavů a jich filiálek.
U nadací, vlastnících zemědělskou a lesní půdu, provádí se pozemková reforma podle programu stanoveného státním pozemkovým úřadem.
Provádí se dohoda mezi republikou československou a republikou Rakouskou o rozluce jmění (nadací, kolektivit a veřejných osob právnických podle čl. 266, posl. odst., a čl. 273 mírové smlouvy St. Germainské), publikovaná pod č. 4/1929 Sb. z. a n.
Skončeny jsou přípravné práce k provedení dohody v Bukurešti ze dne 22. prosince 1930, dosud ústavně neschválené, o rozdělení a) majetku žup, měst a obcí, jichž území byla proťata československo-rumunskou státní hranicí, b) majetku kolektivit a jiných veřejných osob právnických.
Práce s rozlukou správních pomůcek s Polskem jsou skončeny, s Rumunskem a Maďarskem jsou v konečném stadiu.
V agendě státního občanství byl vyřešen nesčetný počet případů sporné státní příslušnosti. Pokud jde o činnost naturalisační, vztahovala se ke zbývajícím ještě případům podle zákona Dérerova a umožňovala státní občanství starousedlíkům a osobám, jež se přizpůsobily zdejším poměrům a splnily aspoň obecné podmínky naturalisační. Tím počet bezdomovců, ač-li vůbec ještě podle pojmu slova se tu naskytují, byl snížen na míru nejmenší. Jest nejen v zájmu stran, nýbrž i v zájmu veřejném, aby v poměru obyvatele ke státu byla zjednána naprostá jistota o jeho státní příslušnosti, a aby tam, kde je zjištěno, že osoba nemá známého státního občanství, byl neblahý stav ten odstraněn naturalisací ve smyslu tendencí Haagské úmluvy.
Stejným směrem jde činnost v oboru domovského práva, jehož zjištění (obzvláště při provádění likvidačních norem) je rozhodným znakem pro posouzení státní příslušnosti, stanovené mírovými smlouvami.
V agendě akciových společností bylo od 1. ledna 1932 do 31. května 1932 povoleno zřízení 11 akciových společností, z nichž 3 jsou úplně nové, 8 podniků pak přijalo právní formu akciovou (existovaly dříve v jiné formě, buď jako společnost s r. o. aneb veřejná obchodní společnost atd. ). Akciový kapitál těchto 11 nových společností dohromady činí 60, 300. 000'- Kč. Ze srovnání s obdobím roku 1931 jest patrno, že hospodářskou krisí zakladatelská činnost poklesla. Co do počtu společností činí pokles 8 jednotek, co do výše kapitálu nových společností činí pokles 127, 700. 000 Kč. Akciový kapitál byl zvýšen (čítajíc v to i zvýšení na podkladě stabilisačních bilancí) u 17 společností o částku 181, 694. 000 Kč a snížen u 11 společností o částku 32, 913. 200 Kč. Změny stanov byly schváleny u 31 akciové společnosti. Mimo to bylo spolupůsobeno při jednáních o obchodních smlouvách při provádění zákona nostrifikačního o zápisech společností s ručením obmezeným.
V oboru spořitelní agendy plnilo ministerstvo vnitra úkoly, uložené mu zákonem č. 302/1920 Sb. z. a n. Dozor se vztahoval na 372 ústavy mateřské, nečítajíc v to pobočky
6. Ministerstvo vnitra.
a sběrny. Bylo povoleno zříditi okresní spořitelnu ve Šluknově a vyslovena ochota povoliti zřízení obecních spořitelen ve Zvolenu a Novém Městě n. Váhem za určitých podmínek. Vedle toho se projednávají žádosti za zřízení samostatných spořitelen, a to převážnou většinou v zemích Slovenské a Podkarpatoruské. Odpadlo 8 spořitelen ze sanační akce pro ústavy, jež pro držbu válečných půjček byly nuceny dovolati se pomoci Zvláštního fondu pro zmírnění ztrát povstalých z poválečných poměrů a Všeobecného fondu peněžních ústavů. Likvidace obecní šluknovské spořitelny postoupila podle plánu, a zbývá již jen realisace nepatrné části aktiv. V několika případech jde o to, aby menší nesoběstačné spořitelny splynuly s ústavy většími. Rozdělení spořitelny v Polském Těšíně dospělo tak daleko, že smíšená komise československo-polská ukončila své práce, směřující ke zjištění majetkové podstaty; přibraní experti pracují na návrzích, jak by bylo rozdělení provésti mezistátní dohodou. V příročí zůstává 5 spořitelen, vesměs pro nesnáze vzniknuvší z držby válečných půjček. Ministerstvo vnitra usiluje o snížení režie u spořitelen a o obvodové dohody úrokové s ostatními lidovými peněžními ústavy. Akci pro zmírnění nezaměstnanosti podporuje ministerstvo vnitra tím, že umožňuje spořitelnám stavby budov pro vlastní účely liberálním výkladem příslušných předpisů, a že takovým výkladem vychází vstříc i při schvalování četných věnování na charitativní a produktivní péči o nezaměstnané a na různé investiční podniky komun. V této činnosti bude ministerstvo vnitra pokračovati i v roce 1933.
V oboru služby bezpečnostní pokračuje se stále v modernisaci policejního aparátu. V roce 1932 byla dokončena kabelisace policejního telefonu a reorganisace telegrafní sítě u policejního ředitelství v Praze. Jednání o poplašnou signalisaci v Praze (aby bylo lze rychle se dovolati policejní asistence při trestných činech) pokročilo do té míry, že ještě v tomto roce dojde k výstavbě 30 policejních veřejných hlásičů a v příštím roce bude v této akci pokračováno výstavbou soukromých hlásičů. Výzbroj stráže bezpečnosti byla podle možnosti doplňována, v kterémžto směru sluší poukázati zejména na vybavení stráže bezpečnosti slzotvornými bombami. V roce 1933 bude hlavním úkolem vybudovati řádnou radiovou síť, jež by vyhovovala požadavkům mezinárodního jiskrového styku; proto bude nutno zříditi vysílací stanici policejní v Praze, pokud možno též v Brně, Bratislavě a v Košicích a vybaviti policejní úřady a významnější kontrolní stanice přijímacími aparáty. Akce tato bude, pokud tomu finanční prostředky dovolí, prováděna částečně již v roce 1932, a to opatřením přijímacích radiových aparátů pro větší policejní úřady. V roce 1933 bude podle možnosti pokračováno v rozšíření policejního obvodu pražského na všechny obce Velké Prahy.
Státní správa policejní zasahuje velmi účinně do všech mezinárodních akcí o potírání zločinnosti a provádí na území státu jednotlivá usnesení mezinárodních policejních institucí.
Aby se co nejvíce ulehčil obchodní a cizinecký ruch, a aby kontrola cizinců byla omezena na nejnutnější míru, byla zrušena visová povinnost s dalšími státy, a to s královstvím Italským, se Spojenými Státy Severoamerickými a Španělskem; počet států, s nimiž byla visová povinnost zrušena, stoupl tím na 27. S dalšími státy se o zrušení visové povinnosti jedná.
V oboru služby četnické bylo i v roce 1932 usilováno v prvé řadě o zvýšení ochrany veřejné bezpečnosti a veřejného pořádku. Aby bylo postaráno o odborné ošetřování služebních motorových vozidel a tím docíleno i jejich větší výkonnosti a pohotovosti, byli v odborných kursech vycvičeni další řidiči motorových vozidel a jich náhradníci. V ústředním četnickém pátracím oddělení byla zdokonalena pátrací služba vybavením dokonalými aparáty pro makrofotografii i mikrofotografii a organisována zvláštní skupina pro stíhání lupičů pokladen. V chovu a výcviku služebních psů se pokračuje na základě získaných zkušeností. Stav se nyní téměř výhradně doplňuje z vlastního odchovu erárních psů.
Ježto četnické stanice jsou z převážné většiny již telefonem vybaveny, bylo z úsporných důvodů k dalšímu zřízení telefonů přikročeno jen v místech, kde poštovní správa otevřela nové telefonní ústředny. Té doby jest telefonem vybaveno 82% všech četnických stanic. V ubytování četnictva byl učiněn patrný pokrok. Ježto nebylo možno ve všech případech opatřiti vhodné místnosti nájmem v domech soukromých, byly zakoupeny potřebné budovy (počtem 41) a 22 budovy byly vystavěny; projednává se koupě dalších 6 budov
6. Ministersto vnitra.
a 27 novostaveb státních. Pro příští rok bude úkolem četnické správy zříditi zvláštní chemickou skupinu u ústředního četnického pátracího oddělení a pokračovati podle potřeby v odborném výcviku řidičů motorových vozidel a vedoucích sil na četnických pátracích stanicích. Bude-li v roce 1932 dosaženo potřebného počtu služebních psů pro službu pátrací, přikročí se k výcviku psů průvodčích a na ochranu v krajích pohraničních, v územích se zakrytým terénem a pod. Podle výsledků pokusů se psy nových plemen uvažovalo by se o jich zavedení a používání ve službě bezpečnostní. Připravuje se vydání speciálního služebního předpisu o chovu a výcviku služebních psů, dále vydání nové služební instrukce a organisačních předpisů pro četnictvo a nového cvičebního řádu.
Archiv ministerstva vnitra vykonal, po případě započal v roce 1932 rozsáhlé práce v obou oborech své působnosti, jako poradní orgán státních úřadů v otázkách vědeckosprávních, i jako odborný orgán archivní. V prvním oboru byla vypracována řada odborných dobrých zdání o rozličných správních otázkách, zvláště o názvech obcí, osad a částí osad, o věcech nadačních, znakových atd. Vdruhém oboru působnosti byly vypracovány odpovědi na četné vědecké dotazy a připravován ve velkém množství archivní materiál pro početné domácí a zahraniční badatele. Podle potřeby a možnosti bylo pokračováno v pravidelném pořádání a katalogisování a rozmnožování archivních fondů i v péči o řádné uložení a spořádání starých krajských archivů. Jako v předešlých letech, způsobovala i roku 1932 značnou agendu správa starých zemských desk, jichž se užívá ustavičně velkou měrou jak pro potřeby právní, tak i historicko-vědecké. V publikační činnosti dokončují se redakční přípravy k vydání VI. svazku Sborníku archivu ministerstva vnitra.
7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem. Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Záležitosti osobního stavu.
Zkušenosti učí, že právě v dobách hospodářské tísně podstatně vzrůstá soudní agenda, a to jak civilní, tak i trestní. Množí se počet civilních žalob, exekucí, vyrovnání, ale též i neutěšené hospodářské poměry širších vrstev obyvatelstva a zejména dlouho trvající nezaměstnanost bývá zhusta jednou z hlavních příčin páchání trestných činů.
Proto nejen nutnost, aby systemisovaný stav služebních míst soudcovských souhlasil se skutečným stavem obsazení těchto míst, avšak i vzrůst soudní agendy v letech 1931 a 1932 byly justiční správě podnětem ke snaze, aby veškerá systemisovaná soudcovská místa byla obsazena a aby nalézání práva a výkony justičních orgánů vůbec byly všude zajištěny a netrpěly průtahy.
Podle stavu k 1. červenci 1932, nebylo obsazeno ve všech obvodech vrchního soudu z 2473 systemisovaných soudcovských míst 261; systemisovaná místa čekatelů byla pak nejen všechna obsazena, ale mimo to i na účet neobsazených soudcovských míst bylo přijato 180 čekatelů.
V obvodu vrchního soudu v Praze nebylo ze systemisovaných 1238 soudcovských míst obsazeno 118, ze systemisovaných 83 státně zastupitelských míst obsazeno 14, naproti tomu proti systemisovanému stavu 280 míst čekatelských bylo ve službě 376 soudcovských čekatelů.
V obvodu vrchního soudu v Brně nebylo ze systemisovaných 608 soudcovských míst obsazeno 50, ze systemisovaných 50 státně zastupitelských míst neobsazeno 7, ve službě bylo 172 soudcovských čekatelů, ač pro tento obvod systemisováno jest pouze 120 čekatelských míst.
V obvodu vrchního soudu v Bratislavě nebylo ze systemisovaných 335 soudcovských míst obsazeno 32, ze systemisovaných 33 státně zastupitelských míst neobsazeny 4; ustanoveno bylo 100 soudcovských čekatelů, ač pro tento obvod jest systemisováno pouze 75 míst čekatelských.
V obvodu vrchního soudu v Košicích nebylo obsazeno ze systemisovaných 292 soudcovských míst 61 a ze systemisovaných 28 státně zastupitelských míst 4. I v tomto obvodě konalo službu 57 soudcovských čekatelů, ač systemisovaný počet čekatelských míst pro obvod košický jest pouze 50.
Tento stav proti letům dřívějším značí pokrok a poskytuje oprávněnou naději, že v blízké době - nebudou-li tomu brániti zřetele rozpočtové - bude po prvé po válče dosaženo úplně zaplnění všech soudcovských služebních míst.
V roce 1932 byla bedlivě sledována nařízením dozorných prohlídek činnost úředníků vyšší pomocné služby soudní, t. zv. aktuárů, a bylo zjištěno, že se tato nová instituce v soudní organisaci velmi dobře osvědčuje.
U mnohých soudů vykázali aktuáři neobvyklou výkonnost a namnoze jejich činnosti sluší přičísti, že bylo vůbec lze zpracovati hrozivý vzrůst exekucí v době hospodářské krise.
K dalšímu praktickému provedení zákona č. 57/1931 Sb. z. a n. a provádějícího jej vládního nařízení č. 95/31 Sb. z. a n. o úřednících vyšší pomocné služby (aktuárech), byl vypracován návrh instrukce o přípravné službě aktuárských čekatelů a zkušební řád pro ustanovovací zkoušku aktuárskou. Tento předpis bude v nejbližší době vydán.
K provedení §§ 3 a 4 vládního nařízení č. 132/31 Sb. z. a n., o zvláštních podmínkách pro ustanovení úřednickým čekatelem nebo úředníkem, a pro povýšení úředníka v jednotlivých úřednických kategoriích a služebních oborech, bude ještě vypracována instrukce pro přípravnou službu čekatelů v úřednické kategorii jednak úředníků správní služby vězeňské, jednak úředníků kancelářských, dále budou vypracovány zkušební řády pro ustanovovací zkoušky v těchto kategoriích, a to i pro povyšovací zkoušku, předepsanou pro dosažení služebního místa 5. platové stupnice v soudní kancelářské službě.
Soudní agenda civilní a trestní.
Pro posouzení této agendy v hlavních rysech buďtež uvedena některá statistická data z r. 1930, týkající se věcí sporných a trestních.