Příloha.

STÁTNÍ ROZPOČET

REPUBLIKY

ČESKOSLOVENSKÉ

NA ROK

1933.

Strana

Celkové přehledy rozpočtových skupin........... 11

Skupina 1. Vlastní státní správa............ 12

" II. Správa státních podniků........... 16

" III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích 20

" IV. Správa státního dluhu............ 21

Celkové přehledy

rozpočtových skupin.

Strana Rozpočtová skupina I. Vlastní státní správa. ............12

II. Správa státních podniků..............16

III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích... 20

IV. Správa státního dluhu...............21

 

SKUPINA L

 
 

VLASTNÍ STÁTNÍ SPRÁVA.

 
 

A. Ústřední orgány státu.

Strana

Kapitola 1.

President republiky a kancelář presidenta republiky .....

... 25

Kapitola 2.

Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven .........

... 28

Kapitola 8.

Předsednictvo ministerské rady .............

... 31

Kapitola 4.

B. Správa zahraniční a vojenská.

Ministerstvo zahraničních věcí..............

... 34

Kapitola 5.

Ministerstvo národní obrany ....... 7 ......

... 37

 

C. Správa vnitřní.

 
 

a) politická:

 

Kapitála 6.

Ministerstvo vnitra ..................

... 45

 

b) justiční a unifikační:

 

Kapitola 7.

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem .......

... 48

Kapitola 8.

Ministerstvo pro sjednoceni zákonův a organisace správy...

... 51

Kapitola 9.

Nejvyšší správní soud a Volební soud ...........

... 53

 

c) kulturní:

 

Kapitola 10.

Ministerstvo školství a národní osvěty ..........

... 55

 

d) hospodářská a dopravní:

 

Kapitola 11.

Ministerstvo zemědělství ................

... 63

Kapitola 12.

Státní pozemkový úřad ................

... 70

Kapitola 13.

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností .........

... 72

Kapitola 14.

Ministerstvo veřejných prací ..............

... 77

Kapitola 15.

Ministerstvo pošt a telegrafů ..............

... 88

Kapitola 16.

Ministerstvo železnic .................

... 90

 

e) sociální:

 

Kapitola 17.

Ministerstvo sociální péče ...............

... 92

Kapitola 18.

Agenda ministerstva pro zásobování lidu ..........

... 97

Kapitola 19.

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy .....

... 99

Kapitola 20.

Odpočivné a zaopatřovací platy .............

... 106

     
 

D. Správa finanční.

 

Kapitola 21.

Ministerstvo financí .................

... 108

 

E. Kontrola státní správy.

 

Kapitola 22.

 

,... 124

SKUPINA II. SPRÁVA STÁTNÍCH PODNIKŮ.

I. Finanční monopoly:

§ 1. Tabáková režie ........... ...............

Strana 128

§ 2. Státní loterie .............................

130

II. Správní monopoly a přičleněná odvětvi:

 

§ 3. Státní mincovna v Kremnici........ .........

132

§ 4a. Československá pošta (provoz pošty, telegrafu a telefonu a poštovní provoz automobilní).

. 134

§ 4b. Poštovní spořitelna ............. ..........

136

III. Československé státní dráhy:

 

§ 5. Československé státní dráhy ...........

138

IV. Podniky ostatní:

 

§ 6. Státní lesy a statky .........

140

§ 7 Uhřiněvský školní závod zemědělský..

142

§ 8. Školní závod zemědělský v Děčíně- Libverdě ........

144

§ 9 Státní báňské a hutnické závody.....

146

§ 10. Vojenská továrna na letadla......

148

§ 11 Vojenské lesní podniky...

150

§ 12 Státní lázně ............ .........

152

§ 13 Státní tiskárny:

 

a) v působnosti předsednictva ministerské rady....

154

b) v působnosti ministerstva národní obrany.....

156

§ 14. Úřední noviny v Praze a Bratislavě......

168

§ 15. Československá tisková kancelář.. . .....

160

§ 16. Žabčický školní závod zemědělský.....

162

§ 17. Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně.. .....

164

SKUPINA III.

PODÍLY NA STÁTNÍCH DANÍCH, DÁVKÁCH

A POPLATCÍCH.

Strana Podíly...................................... 169

Rozpočet státního silničního fondu........................ 173

Rozpočet státního fondů pro vodohospodářské meliorace při ministerstvu zemědělství. 177 Rozpočet státního vodohospodářského fondu při ministerstvu veřejných prací... 181

Rozpočet státního silničního fondu.

(Zákony ze dne 14. července 1927, č. 116 Sb. z. a n. a ze dne 6. května 1031,

č. 76 Sb. z. a n., o silničním fondu. )

Rozpočet státního fondu pro vodohospodářské meliorace

při ministerstvu zemědělství.

(Zákon ze dne 27. března 1931, č. 49 Sb. z. a n., o státním fondu pro vodohospodářské meliorace. )

Rozpočet státního vodohospodářského fondu

při ministerstvu veřejných prací.

(Zákon ze dne 27. března 1931, č. 50 Sb. z. a n., o státním fondu pro splavnění řek, vybudování přístavů, výstavbu údolních přehrad a pro využitkování vodních sil. )

SKUPINA IV.

SPRÁVA STÁTNÍHO DLUHU.

Důvodová zpráva

k návrhu

finančního zákona a státního rozpočtu

na rok 1933.

Část všeobecná.

A. Rozpočet po stránce formální.

Struktura státního rozpočtu zavedená na rok 1927 jest zachována také v předloženém rozpočtu na rok 1933. Podstatnější formální změny byly provedeny pouze dvě.

Kapitola 18. dosud "Ministerstvo pro zásobování lidu" označena jest vzhledem k chystané likvidaci ministerstva jako "Agenda ministerstva pro zásobování lidu", ježto nelze toho času ještě určiti, mezi které resorty bude tato agenda rozdělena.

Druhá změna provedena byla ve skupině III. Do této skupiny byl zařaděn nový oddíl D označený "Mimořádná přechodná opatření". úhrada nákladu na tato mimořádná opatření, která dosud byla hrazena mimo rozpočet, je zajištěna podíly na některých státních daních, dávkách a poplatcích. O tyto podíly jsou příjmy dotčených daní, dávek a poplatků preliminovaných ve skupině I "V l a s t n í státní s p r á v a" již zkráceny. Podle 61. IV., odst. 3. a 4. finančního zákona jest vázán podíl z daní tam uvedených pro tato mimořádná opatření, čímž jest dán zároveň podklad pro zařadění uvedených opatření do skupiny III. "Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích. Podrobněji je vysvětlen význam uvedených ustanovení čl. IV. finančního zákona ve stati B a to v odůvodnění změn finančního zákona na rok 1933 proti finančnímu zákonu na rok 1932.

B. Finanční zákon.

Ustálené zásady finančního zákona bylo nutno na rok 1933 částečně změniti. Změny některých ustanovení vyžadovaly jednak mimořádné hospodářské poměry a jednak snaha.

aby výdaje státní bylo možno přizpůsobiti stavu státních příjmů. V jednotlivých článcích byly provedeny tyto závažnější změny:

Do čl. II., odst. 3. vloženo ustanovení o způsobu úhrady provozního schodku československých státních drah. Schodek ten má býti uhrazen z vlastních prostředků a zbytek pak ze státní pokladny.

Dosavadní odstavec 4. téhož článku se vypouští, poněvadž jednak ustanovení toho není zapotřebí, neboť v tomto směru dostačí ustanovení odst. 1. tohoto článku a jednak v rozpočtu jest počítáno jen s nepatrným provozním ziskem vojenských lesních podniku.

V dosavadním odstavci 5. (který jest označen v osnově na rok 1933 jako odstavec 4. ) vypouštějí se věty druhá a třetí, poněvadž za nynější všeobecné hospodářské krise sotva možno očekávati větší provozní zisk, než jest preliminován. Kdyby však většího takového zisku bylo dosaženo přec, bylo by jej odvésti státní pokladně.

Ustanovení čl. III. finančního zákona na rok 1932 ve změněné formě zařazeno jest nově do čl. IV., odst. 3.

Dosavadní čl. V. (v předložené osnově čl. IV. ) byl pozměněn a doplněn. Podíl z příjmů na dani z obratu a dani přepychové na úhradu učitelských platů neuhrazených dosavadními vydržovateli byl dosaváde v rozpočtové skupině III. stanoven částkou 800 mil. Kč a ministr financí byl zmocněn, aby z dosaženého vyššího příjmu na těchto daních hradil zálohou také onen náklad, který není uhrazen prostředky dosavadních vydržovatelů včetně tohoto podílu. Na rok 1933 toto zmocnění dávané dosud ministru financí se vypouští, ježto celkový neuhrazený náklad dosavadními vydržovateli v plné odhadované výši započten jest do podílu 925 mil. Kč. Srážky provedené z těchto učitelských platů přicházejí k dobru jen státní pokladně. Na povinnostech dosavadních vydržovatelů se jimi nic nemění.

Ustanovení čl. III. finančního zákona na rok 1932 zařazeno jest obsahově jako odst. 3. tohoto článku. Pokud by československé státní dráhy nedosáhly zisku a nemohly uhraditi zálohy uvedené v tomto odstavci, poskytne potřebný peníz na tyto zálohy státní správa z vyššího příjmu na dani z obratu a dani přepychové do výše 100 mil. Kč, a zbytek z příjmu na dani důchodové z přechodné přirážky k této dani. Ustanovením tohoto odstavce zavádí se podíl na zmíněných daních pro určité účely v tomto odstavci uvedené. Opatření toto je přechodné a je ho zapotřebí v důsledku poklesu příjmů železnic způsobeného mimořádnými hospodářskými poměry, účelem jeho jest, aby úhrada uvedených záloh byla zajištěna.

Odstavec 4. tohoto článku řeší otázku úhrady nákladu na péči o nezaměstnané z důvodu mimořádných hospodářských poměrů. Rostoucí krisí hospodářského života stoupá zvláště v zimních obdobích, kdy je nejmenší příležitost k opatření práce, počet neumístěných uchazečů o práci. Proto je státní správa nucena opatřiti větší prostředky na provádění příslušných zákonů o státním příspěvku k podporám vypláceným nezaměstnaným odborovými organisacemi a na zmírňování následků nezaměstnanosti. V roce 1933 stanoví se pro tento účel 700 mil. Kč, jichž úhrada je zajištěna způsobem v odstavci tom uvedeným, kdežto v roce 1932 byl ministr financí zmocněn opatřiti pro stejný účel peníz až do výše 300 mil. Kč úvěrovou operací [čl. XIV. písm. e) fin. zákona na rok 1932].

Ustanovení čl. V. zařazuje se nově. Je nutně třeba, aby mohlo býti dosaženo rovnováhy rozpočtové, snížiti podstatně nejen výdaje vlastní státní správy, nýbrž též dotace fondům uvedeným v tomto článku. Opatření toto je zcela výjimečné a omezeno jest stejně, jako vůbec platnost finančního zákona, pouze na dobu příštího roku.

Do článku VII. bylo vsunuto nové ustanovení tohoto znění: "Výše nákladu stanovená vládou anebo v dohodě s ministrem financí pro některá opatření (na př. stavby a jiné práce) nesmí býti bez souhlasu jejich překročena. " Tímto ustanovením zabezpečuje se hospodárné používání povolených rozpočtových prostředků na stavby a jiné práce.

Do čl. VIII., odst. 1. vsunuta byla věta "nestanoví-li tento zákon jinak (čl. X. )", aby bylo zřejmo, že pro výdaje povahy subvenční, i když jsou zařazeny mezi výdaji řádnými, platí ustanovení čl. X. finančního zákona.

V čl. IX. finančního zákona zaměněna částka 50. 000 Kč za částku 10. 000 Kč, jak již bylo prakticky prováděno v roce 1932 podle usneseni vlády z důvodů úsporných.

Čl. XI., odst. 4. doplňuje se větou "K zadání prací, jichž náklad má býti hrazen z těchto prostředků, jest si vyžádati napřed souhlasu ministra financí". Účelem tohoto ustanovení jest zajistiti, aby k zadávání prací stavebních bylo přistupováno nejen, je-li zajištěna rozpočtová úhrada, nýbrž i nutné krytí pohotovými finančními prostředky.

Čl. XIV., odst. 1. písm. b) byl doplněn z důvodů praktické potřeby.

V témže článku a odstavci, písm. c) dosavadní částka pro záruky až do výše 100 mil. Kč zvyšuje se na rok 1933 až do 150 mil. Kč z důvodu mimořádných hospodářských poměrů.

Ustanovení odst. 2. téhož článku jest nově zařazeno. Navržené prodloužení lhůt pro příští rok je nutné, ježto opatření dotčená v původně stanovených lhůtách nemohla by býti provedena.

Čl. XV., odst. 2. byl doplněn větou: "K provádění investic možno přikročiti jen, jestliže potřebné prostředky byly již opatřeny a souhlas ministrem financí dán. " Ustanovením tímto má býti zajištěno podobně jako tomu bylo též v případu čl. XI., odst. 4., věta 2., aby nebyly podnikány investice, pokud nejsou bezpečně finančně zajištěny.

V čl. XX. snižují se z důvodu nutnosti omezení výdajů státních částky stanovené v čl. XX. fin. zákona na rok 1931 při vysokých školách ze 60 mil. Kč na 45 mil. Kč a při menšinových školách z 28 mil. Kč na 17 mil. Kč. Z uvedené částky 45 mil. Kč 30 mil. Kč jest zařazeno v kapitole 14., tit. 15., § 6. I. a 15 mil. Kč v kapitole 10., tit. 6.; částka 17 mil. Kč na stavbu menšinových škol jest zařazena v kapitole 14., tit. 15., § 6. II. Ustanovení druhé věty odst. 3. čl. XX. fin. zákona na rok 1931 se vypouští i na rok 1933, poněvadž nelze za nynějších mimořádných hospodářských poměrů podnikati akce tohoto druhu na úvěr. l

Ustanovení čl. XXIII. zařazuje se nově. Jeho účelem je dále vybudovati, pokud toho budou poměry vyžadovati, takovou evidenci a kontrolu státního hospodaření, která by skýtala větší možnost přizpůsobiti výdaje státní stavu státních příjmů a státní pokladny, než jak jest tomu dosud. Aby tato evidence a kontrola byla úplná, bylo by nutno obdobně postupovati též při hospodaření státních podniků a státních fondů uvedených ve státním rozpočtu.

C. Rozpočet po stránce materielní.

I. Hospodářství státní správy.

Státní výdaje.

Výdaje státní správy na rok 1932 byly preliminovány částkou... 9. 318 mil. Kč,

na rok 1933 se preliminují částkou.............. 8. 632 mil. Kč,

tudíž níže o.....................686 mil. Kč.

Při rozboru výdajů státních je důležito, jakou kvótu celkových výdajů tvoří výdaje preliminované pro jednotlivá odvětví státní správy, resp. pro určité skupiny těchto odvětví a jak se struktura výdajová mění proti roku 1932. Aby bylo možno výdaje státní správy na rok 1933 porovnati takto s obdobnými výdaji na rok 1932, byla vyloučena z rozpočtu výdajů kapitoly 21., a to jak na rok 1933, tak i na rok 1932 potřeba na Fond pro věcné potřeby národní obrany ve výši 315 mil. Kč. Poměrné kvóty z celkových výdajů, připadající na jednotlivá odvětví, a porovnání jich s rokem 1932 udává tento podrobný přehled:

194

Poměr výdajů a příjmů.

Výdaje na rok 1933 rozpočtené...............8. 632 mil. Kč

jsou hrazeny rozpočtovými příjmy ve výši............ 8. 634 mil. Kč,

takže vyplývá přebytek okrouhle................ 2 mil. Kč.

Tohoto příznivého výsledku bylo dosaženo jednak značným snížením výdajů z důvodů úsporných a provedením srážek z platů a pensí zaměstnanců, jednak zavedením nových zdrojů příjmů. Pokud jde o výdaje, které dosavad byly hrazeny mimo rozpočet, jest pro příští rok úhrada jejich vesměs zajištěna ze zvláštních zdrojů příjmových, jak patrno ze skupiny III.

II. Hospodářství státních podniků.

Státní podniky preliminují na rok 1933 v úhrnu zisk vyšší, což jest způsobeno především zmenšením výdajů a zvýšením očekávaných příjmů tabákové režie, kde se s tímto příznivějším výsledkem počítá v důsledku úsporných a racionelních opatření, jakož i stoupajícího odbytu tabákových tovarů při zvýšených cenách.

Pro krisi hospodářskou stupňoval se přímo hrozivě v roce 1932 úbytek provozních příjmů podniku československých státních drah, které jsou hlavním instrumentem pro výměnu statků v tuzemsku i s cizinou. S úbytkem provozních příjmů nemohly stejným krokem postupovati úspory na výdajích, možné s hlediska správy, a ježto není vyhlídek, že by v roce 1933 nastala podstatná změna k lepšímu, ponechává se státním drahám z výnosu přepravní daně na státních a státem provozovaných drahách částka až do výše 400 mil. Kč k úhradě výdajů provozních. Poněvadž i při zákonném zmenšení platů zaměstnanců v rámci úsporných opatření přes to třeba počítati ještě se značným provozním schodkem státních drah ve výši okrouhle 491 mil. Kč, opatřuje se úhrada pro řečený schodek jednak z vlastních prostředků podniku do výše okrouhle 254 mil. Kč, jednak ze státní pokladny ve výši přes 237 mil. Kč.

Podobně u Československé pošty poměry vykazují zhoršení úbytkem na příjmech, S nímž nepostupují stejným krokem úspory na výdajích, které lze provésti administrativní cestou. Proto provedením úspor srážkami platovými v rámci již dříve zmíněných úsporných opatření podává se u tohoto podniku zisk, který připadá k dobru celé státní správy a neponechává se podniku tomu na úhradu investic, jež odkázány jsou na úhradu z vlastních prostředků podniku. Jak již v dřívějších letech bylo poukazováno, má státní správa v zisku československé pošty jakousi reservu pro potřebu celostátní, kteréžto reservy jest nezbytně třeba použíti k vyrovnání výdajů a příjmů státního hospodářství v roce 1933.

Konečně dlužno se zmíniti o tom, že Státní lesy a statky nemohou ani v roce 1933 vykázati podstatnějšího zisku následkem trvající hospodářské krise, zejména na trhu dřevním.

1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

Část zvláštní. Skupina I. Vlastni státní správa.

Kapitola I. President republiky a kancelář presidenta

republiky.

A. Stavební úprava Pražského hradu.

I. Nová část hradu.

Z důvodů úsporných byly stavební úpravy na Pražském hradě omezeny jen na dokončení staveb již dříve zahájených.

Zábradlí arkád v zahradě na Baště a spojovací komunikace na Prašný most vyplněny kameninovými vásami a zahrada otevřena veřejnosti.

Severní pilíře traktu "španělského sálu" - po obou stranách Prašného mostu - byly podchyceny až na skálu. Pod Prašným mostem zřízen tunel, který spojuje obě části Jeleního příkopu. Dvorek mezi traktem "španělského sálu" a novou cestou na Prašný most byl vydlážděn.

Na III. hradním nádvoří byla ukončena dlažba před západním portálem dómu sv. Víta. Zároveň bylo podchyceno celé severovýchodní křídlo Pražského hradu až na únosný terrain (základové zdivo tohoto traktu bylo nad úrovní dlažby). Ve východní části tohoto nádvoří byl zakryt žulovými deskami t. zv. svatováclavský tresor a ukončena úprava barokní kašny při vstupu do staré části hradu.

Ve východní části representačních síní v I. poschodí jižního traktu zavedeno ústřední topení.

V zahradě na Valech provedeny některé nutné zajišťovací práce nad domy čp. 168 a 167 a "Zlatou studní".

Úprava traktu Matyášovy brány (slavnostní schodiště ku španělskému sálu) a t. zv. Tereziánského přístavku pro účely archivní byla z důvodů úsporných odložena.

II. Historická část hradu.

Ukončena vnitřní úprava síní v I. a II. poschodí jihozápadního křídla Vladislavského a provedeny nutné konservační a zajišťovací práce v přízemních a sklepních místnostech tohoto traktu.

V přízemí paláce ukončeny hrubé zednické práce. V jeho západní části, v t. zv. "sloupové síni" a v komorách při západní románské věži dokončen výkop zamořených násypů a z části zabezpečeny základy věže.

Pavlač na jižním průčelí traktu Vladislavského sálu byla opatřena kamennou dlažbou a bronzovým zábradlím.

196 1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

V Tereziánském křídle ukončen výkop zamořených násypů a provedeno zajištění základového zdiva.

V dolním Jelením příkopě zabezpečeny středověké hradební zdi od t. zv. východní "hlásky" až k Bílé věži.

V příštím roce se omezí konservační a zajišťovací práce ve starém hrade jen na úpravu Tereziánského přístavku pro účely archivní, na úpravu palácového dvorka a na nutné zajišťovací práce v dolním Jelením příkopě.

III. Archaeologický výzkum

se prováděl jen v souvislosti se stavebními a zajišťovacími pracemi ve starém paláci a v Jelením příkopě.

Při výkopu štoly na palácovém dvorku byly odkryty a zaměřeny zbytky románské stavby z 12. století.

Po odstranění pozdějších násypů v komoře pod t. zv. "sloupovou síní" byla odkryta přízemní severní fasáda románské věže s klenutou branou a dále třetí cesta od Malé Strany na Pražský hrad.

V Jelením příkopě zjištěny další zbytky valového opevnění z 11. století a zaměřeny geologické vrstvy břidly a jejich uložení.

B. Státní statek Lany.

Příjem ze státního statku v Lánech byl preliminován na rok

1932 částkou......................2, 448. 900'- Kč,

na rok 1933 se preliminuje................. 2, 130. 900- Kč,

tudíž méně o......................318. 000'- Kč.

Na výdajích preliminováno na rok 1932...........2, 463. 700'- Kč,

na rok 1933 se preliminuje................. 2, 069. 700'- Kč,

tudíž méně o......................394. 000'- Kč.

Činí tudíž rozpočtový přebytek.............. 61. 200'- Kč.

Nižší příjem jest zaviněn značným poklesem cen produktů polního i lesního hospodářství.

Při posuzování výsledků celkového hospodaření na státním statku v Lánech je nutno přihlížeti k účelovému určení tohoto statku a jeho voluptuární povaze.

2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.

Kapitola 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.

Státní výdaje této kapitoly na rok 1933 preliminují se částkou... 38, 252. 300 Kč.

Proti rozpočtu na rok 1932................ 43, 203. 500 Kč,

jsou menší o... 4, 951. 200 Kč.

Menší potřeba nastala jednak v důsledku provedení srážek u pol. Náhrady výloh poslancům a senátorům a dále v důsledku platových srážek státním zaměstnancům, jednak pak tím, že z důvodů úsporných byly téměř všechny ostatní položky sníženy.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP