Ke dni 1. října 1931 vykazoval řečený úřad tyto nedodělky: na spisech podacího protokolu (stížnosti, žádosti, úřední

 

dopisy atd. ) ..............

10. 026

 

na spisech poplatkového rejstříku (vyměř. spisy)...

25. 163

 

na úředních nálezech .............

384

 

na spisech předpisov. rejstříku .........

39

 

na spisech ekvivalentních ...........

2. 415

 

na spisech exekučních ............

5. 009

 

na spisech týkajících se bursovní daně ......

1

 

celkem...

43. 037

 

Nevyřízených vyměřovacích spisů - o něž jedině jde bylo 25. 163. V této číslici je však zahrnuto 11. 657 vyřizovacích připomínek, to jest spisů, kde buď poplatek byl již vyměřen provisorně a spis se vede v patrnosti pro vyměření definitivní po zjištění základu, nebo kde k vyměření má dojíti později při nastoupení budoucí nějaké události. Skutečný počet nevyřízených poplatkových spisů byl tedy 13. 506. Jde tu z velké části o spisy došlé v poslední době a o spisy, kde před vyměřením je třeba konati příslušná šetření k zjištění vyměřovacích základů.

Uváží-li se, že k úřadu pro vyměřování poplatků v Praze dochází ročně na 63. 000 vyměřovacích spisů, že značná část spisů vyžaduje předchozího zjištění vyměřovacích základů, nelze při nedostatku personálu, kterým úřad po řadu let trpěl, jsa nucen ještě i dosud přidržovati personál k práci přes čas, vykázaný počet nevyřízených vyměřovacích spisů (13. 506) pokládati za nepříznivý a neodůvodněný. Ježto poplatky z majetkových převodů, dědické dávky a vkladní poplatky, - o které tu v první řadě jde - požívají zákonného přednostního zástavního práva na věcech, jež jsou předmětem převodu, resp. na věcných právech zápisem knihovním získaných, není tu nebezpečí pro státní pokladnu.

Vykázané nevyřízené ekvivalentní spisy (2415) jsou odůvodněny, ježto vyměřovací perioda počíná teprve 1. ledna 1931 resp. (vzhledem k tomu, že povinnost k podání fasí končila koncem května 1931) teprve 1. června 1931, a ježto úřady před vyšetřením základů nemohou k vyměření ekvivalentu přikročit.

 

0 poplatkové censuře dlužno konstatovati, že nemá skutečně dostatek sil, aby mohla býti náležitě vybudována. Ministerstvo financí plně uznává nutnost vybudovati poplatkovou censuru a snaží se doplňovati stav právních úředníků; to však naráží na značné potíže vzhledem k celkovému nedostatku právních úředníků ve finanční službě, zejména starších zkušených úředníků ve službě poplatkové.

Poplatková censura.

Výnos monopolu látek výbušných je v rozpočtu na rok 1932 preliminován stejnou částkou jako v roce 1931, ježto odbyt výbušnin se v posledních letech ustálil na přibližně stejné výši. Výnosu tohoto monopolu nemůže se ministerstvo financí z důvodů rozpočtových vzdáti.

Stesky na vysoké ceny výbušnin nejsou odůvodněny. Po zavedení monopolu snížilo ministerstvo financí jako správa monopolu několikráte ceny výbušných látek, při čemž zejména i monopolní dávka byla značně snížena. Nutno však uvážiti, že mono-

Výbušniny.

 

polní látky výbušné se dodávají za monopolní prodejní ceny již franko stanice spotřebitele, po případě až na důl (Mor. Ostrava), kdežto před převratem se dodávaly jen franko továrna nebo vojenské skladiště. V tom směru jsou spotřebitelé ve značné výhodě. Kromě toho třeba zdůrazniti, že jakost monopolních látek výbušných jest prvotřídní a lepší co do brisance než podobných snad lacinějších výrobků cizozemských.

Spotřeba výbušin na Slovensku není tak značná, uváží-li se, že činí as 600. 000 kg ročně, kdežto v zemi české a moravsko-slezské as 2, 200. 000 kg. Nemůže tedy cena výbušin hráti v hornickém průmyslu slovenském tak význačnou roli, jak se jí přikládá. Jako příklad, mnoho-li se spotřebuje výbušin při těžbě železné rudy, dlužno uvésti: na 1 tunu rudy spotřebuje se 143 g dynamitu za 4'20 Kč (cena ve velkoprodeji za 1 kg - 30 Kč), tedy na 1 q rudy se spotřebuje dynamitu za 42 h, v čemž zahrnuta je monopolní dávka částkou 7 h.

Monopolní správa neuzavírá se tomu, aby ve vhodné době byly přezkoušeny výrobní náklady výbušných látek, jak se již vícekráte stalo, musí však bráti ohled na prosperitu nové továrny na výbušné látky, která vybudována byla též v zájmu pohotovosti a obrany státu a za těžkých hospodářských poměrů a jíž zaručen byl proto též určitý čistý zisk.

Trestní zákon důchodkový.

V debatě byla vytýkána zastaralost důchodkového trestního zákona. Na reformě trestního práva důchodkového se pracuje již delší dobu. Byl vypracován referentský návrh zákona o stíhání a trestání důchodkových přestupků, jehož hlavním cílem jest přenesení rozhodování o důchodkových přestupcích, jde-li o zkrácení daně, na soudy a upravení trestního důchodkového řízení podle zásad moderního trestního soudního řízení. Na podkladě tohoto ministerstvem financí vypracovaného návrhu byly a budou konány dále porady zúčastněných ministerstev (financí, spravedlnosti a unifikací). Pokud byla učiněna zmínka o upouštěcím řízení, podotýká se, že toto řízení se zavádí vyšetřujícími úřady výhradně k žádosti strany a v jejím, zájmu a nelze tudíž mluviti o nějakém nátlaku na obviněné vyšetřujícími úřady.

Ke zmínce, že důchodková kontrola je přetížena prací, se uvádí, že zmíněná kontrola byla v běžném roce velice zatížena dozorem nad prováděním povinného míšení mouky, takže výkonná služba důchodkové kontroly, jmenovitě dohled na vybírání dávky z motorových vozidel, nemohla býti intensivně prováděna.

Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích.

Finance samosprávných svazků.

Otázku sanace financí samosprávných uznal ministr financí ve svém exposé za nejnaléhavější úkol hospodářské povahy a přislíbil zřízení stále komise, složené ze zástupců interesentů, která by na základě opatřených statistických dat probrala tuto otázku a s urychlením připravila podklad pro její řešení.

Při povšechné debatě rozpočtové byl tento projev ministra financí vítán a bylo poukazováno k tomu, že pro řešení samo-

správných financí bude nutno zjistiti statisticky potřebu a zadlužení samosprávných svazků a vytýčiti meze jejich působnosti oproti působnosti státu, zejména pokud jde o sociální péči. Důved neblahé finanční situace obcí shledáván mimo jiné zejména také ve vysokých nedoplatcích přirážek, jež jsou zaviněny opožděným předpisováním a vybíráním daní státními úřady. Také značné odpisy daní s přirážkami zhoršují finanční situaci obcí. Byl projeven názor, že by tato závada odpadla, kdyby si obce předpisovaly a vybíraly přirážky ke státním daním samy. Za důležitou byla prohlašovaná také otázka definitivního řešení úhrady učitelských platů. Jako administrativní závada bylo vytýkáno opožděné schvalování obecních rozpočtů a poukazováno na to, že často nadřízenými úřady je obci nařizováno provedení různých opatření rázu investičního, na něž potřebná úhrada úvěrová není pak příslušným úřadem povolena.

K stížnosti, že obce nemají bezpečný základ pro výpočet svých příjmů se podotýká, že berní úřady jsou povinny pro rozpočtové účely obcí dodati jim každého roku sumární výkaz v obci předepsaných a odepsaných státních daní, podrobených přirážkám.

Podíly státních fondů.

K výtkám o dávce z jízdného za osobní dopravu autobusy dlužno uvésti, že tato dávka byla zavedena s úmyslem, aby osobní autobusová doprava, pokud je činitelem soutěžícím železnici, byla zatížena stejnou dopravní dávkou jako je zatížena železniční doprava osobní. Tím měla býti aspoň u autobusové dopravy vyrovnána po daňové stránce soutěž se železnicí. Při zkoumání výnosu dávky z jízdného nutno ovšem míti na mysli ustanovení §u 25 zákona-o silničním fondu, podle něhož může ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem železnic a s ministerstvem pošt a telegrafů pro autobusy, obstarávající spojení v krajích, kde není souběžného spojení železničního, dávku zcela nebo z části prominouti, úlevy se skutečně též ve velké míře poskytují. Dávka může též býti paušalována. Paušál se stanoví podle skutečného rozsahu provozu podniku. Ministerstvu financí je dobře znám úpadek berní morálky v oboru dávky z jízdného, připomíná však, že příčinou zkracování dávky a vůbec neplnění předpisů, důsledkem toho pak i malého příjmu, plynoucího z této položky silničnímu fondu, není pouze slabý dozor a nedostatečná kontrola, nýbrž zejména nedostatek sankcí, jimiž by bylo lze řádné odvádění dávky zabezpečiti. V neposlední řadě vadí též okolnost, že předpisy o dávce z jízdného jsou dosud z největší části totožné s ustanoveními o dani z jízdních lístků, vybírané za přepravu osob na železnicích podle zákona o dopravních daních z r. 1921, ačkoliv nelze pochybovati o tom, že předpisů platných pro dopravu na železnicích, provozovaných státním podnikem, nelze aplikovati na autobusovou dopravu, provozovanou podnikateli soukromými.

Řádnému zachycení dávky vadí značně též dnešní stav soukromé autobusové dopravy po stránce živnostensko-právní. Není-li tedy dostatečných sankcí, jako na př. sankce odnětí živnostenského oprávnění při opětovaném neplnění předpisů nebo zkracování dávky, nelze-li dále v určitých případech vozidlo za-

 

baviti nebo zavésti pro zjištěné přestupky důchodkové trestní řízení atd., zůstávají všechny zákroky finančních úřadů bezvýsledné, neboť podnikatelé téměř vesměs nemají majetku, autobus je pak až do úplného zaplacení vlastnictvím továrny a exekuční kroky zůstanou rovněž bezvýslednými. Nejsou ojedinělé případy uložení značného počtu vysokých pořádkových pokut pro nevydávání jízdních lístků, z nichž však byla pro nedostatek výše uvedených sankcí zaplacena dosud minimální částka, a to ještě po velmi značných obtížích.

Ministerstvo financí vydalo podřízeným finančním úřadům přesné pokyny o kontrole podnikatelů osobní autobusové dopravy a učinilo přednosty úřadů osobně zodpovědnými za přesné dodržování těchto pokynů.

Zvýšený výnos tabákové režie.

Tabáková režie.

Zvýšený výnos tabákové režie bude docílen úspornějším hospodařením jak při výrobě, tak i při prodeji tabákových výrobků.

Vývoz tabákových tovarů..

Vývoz tabákových tovarů do Francie byl letos upraven na základě reciprocity. Export tabákových tovarů do Belgie, švédska a Litvy se projednává.

Reorganisace prodeje tabákových tovarů.

Reorganisace prodeje tabákových tovarů přenesením různých agend finančních úřadů na tabákovou režii je zamýšlena při sdělávání nových předpisů pro skladníky a trafikanty. V tom směru byl již učiněn začátek při zřizování prodejů tabákových specialit, které byly svěřeny do pravomoci tabákové režie.

Výrobní prémie.

Systém výrobních prémií jest u tabákové režie projednáván a je dosud ve stadiu podrobného studia. Za prokázané úspory na materiálu při výrobě doutníků je dělnictvo již nyní zvláště honorováno.

Pense staropensistů.

úprava pensí staropensistů je provedena a doplatky jsou poukázány.

Otázky osobní.

Při povyšování do 3. platové stupnice nebyl žádný komerční úředník německé národnosti preterován; také při jmenování komerčních úředníků do 4. platové stupnice byli povýšeni úředníci zastávající funkci spojenou a touto platovou stupnicí bez ohledu k národnosti. Obsazení místa I. představeného v Lanškroune bude projednáno v měsíci lednu 1932.

Mzdy a otázky dělnictva.

Mzdy dělnictva čsl. tabákové režie jsou stanoveny vládou. Zařazením do jednotlivých mzdových tříd hodnotí se kvalita práce. Proto jest dělnictvo u strojů v nejvyšších mzdových třídách a není oprávněn požadavek dělnictva od ruční práce, které, posuzujíc práci podle fysické námahy, domáhá se přeskupení do vyšších mzdových tříd. Při posledním přijímání dělnictva bylo přijato 67% dělnictva československé a 23% dělnictva německé národnosti; tento klíč platí arciť pro celou oblast československé republiky a nikoli pro jednotlivá místa.

Při pensionování dělnictva s 35 služebními léty a pod 60 let je směrodatným posudek lékařů o schopnosti k práci. Dočasně pensionované dělnice, uzná-li je lékař k práci schopnými, mohou práci nastoupiti. Dosavadní placená dovolená je stanovena: po jednoroční pracovní době jedním týdnem, po devíti služebních letech jedním týdnem a 1 dnem, po patnácti služ. letech jeden a půl týdnem, po jednadvaceti služ. letech dvěma týdny. Tato placená dovolená převyšuje zákonem pro zaměstnance stanovenou dovolenou, který dává nejvýše osmidenní dovolenou po patnácti letech.

O používání lázní v továrnách na tabák dělnictvem pensionovaným se uvažuje, jak bylo již v poslední schůzi ústředního závodního výboru III. sekce zástupců dělnictva ústředním ředitelstvím tabákové režie sděleno.

žádosti o příspěvek na děti dělnicím vyřizují se s největším urychlením; jsou však případy, které potřebují delšího šetření, čímž se samozřejmě konečné vyřízení zdržuje.

 

Roční činže v obytných domech pro dělnictvo tabákové režie jsou stanoveny takto: Za pokoj, kuchyň s příslušenstvím se požaduje:

Roční činže v obytných domech dělnických

v Báň. Štiavnici ..........

1. 600 Kč

v Bratislavě ............

1. 600 Kč

v Hodoníně ............

1. 250 Kč

v Chuchelné ............

900 Kč

v Jáchymově ...........

1 650 Kč

v Jihlavě .............

1. 400 Kč

v Košicích ............

1. 650 Kč

v Praze .............

1. 200 Kč

v Lanškroune ...........

1. 500 Kč

v Mukačevě ............

(

2. 600 Kč

celé domky)

v Nov. Jičíně ...........

1. 300 Kč

v Písku ..............

1. 050 Kč

v Sedlci .............

1. 050 Kč

v Táboře .............

1. 050 Kč

v Tachově ............

1. 200 Kč

Zajisté činže velmi nízká. V Báňské Štiavnici, Bratislavě, Košicích a Lanškroune jsou činže stanoveny prozatímně a budou definitivně upraveny po kolaudaci staveb.

Ústřední ředitelství povoluje blahovolně zálohy na mzdy dělnictvu, které se neštěstím nebo nemocí ocitlo v nezaviněné nouzi. Na různé nákupy na př. výbavu pro dceru a pod. se ovšem zálohy na mzdy nepovolují.

Rozbor státního dluhu.

 

Stav státního dluhu vzatý za základ rozpočtu 1932 vzrostl u porovnání s rozpočtem

 

na rok 1931 o ..........

585, 758. 063- Kč.

Přírůstek jest způsoben 1. 5% investiční půjčkou vydanou

 

podle zákona č. 35/1931 v částce....

1. 300, 000. 000- Kč.

2. Převzetím prioritních obligací při sestátnění drah Liberec - Jablonec - Tanvald podle zák. č. 98/1931 a Mutěnice-

 

Kyjov podle zák. č. 78/1930 .....

10, 044. 500- Kč.

3. Opravou stavu dluhu u IV. státní půjčky, náhradních rent umořitemých a u závazku ze zlaté rakouské renty Společné pokladně (u prvých dvou se očekává vyšší konečný stav, u třetího se přepočítává kapitál na Kč podle výplatního poměru úrokového platného v r. 1932, t. j. 33% ve zlatě

 

místo 32%) ...........

54, 870. 000- Kč.

úhrnný přírůstek...

1. 364, 914. 500- Kč.

Naproti tomu se státní dluh včetně

 

dluhu státovkového snížil o .....

779, 156. 437- Kč.

Služba státního dluhu v roce 1932 vy-

 

žaduje .............

2. 160, 722. 094- Kč,

z čehož hradí státní podniky a fondy.. '

349, 515. 150- Kč,

příjmy z titrů Společné pokladny....

45, 498. 950- Kč,

konsolidační fond .........

75, 000. 000- Kč,

takže na příspěvek státní správy zbývá..

1. 690, 707. 954- Kč.

Konverse státních půjček.

že příspěvek státní správy na státní dluh se mohl snížiti z částky 1. 828, 945. 937 Kč v roce 1931 na 1. 690, 707. 954 Kč, v roce 1932 přes to, že stav státního dluhu se zvýšil, vysvětluje se hlavně moratoriem Hooverovým, zvýšeným příspěvkem státních podniků, které nesou větší část nákladu na novou investiční půjčku, a zvýšeným příspěvkem z konsolidačního fondu. Během debaty o konversi státních půjček byla nadhozena i otázka nucené konverse. K tomu je nutno zdůrazniti, že na snížení úrokové míry u státních dluhopisů nějakým dekretováním nikdo nepomýšlí. Správa finanční nebude zajisté podkopávati důvěru ve státní dluhopisy.

Kontrola státního dluhu.

Poněvadž bylo navrhováno zřízení parlamentní komise pro kontrolu státního dluhu, jako byla ve starém Rakousku, mohl by býti vzbuzen mylný dojem, že kontrola státního dluhu není u nás vůbec upravena. Avšak kontrolu státních dluhů u nás vykonává nejvyšší účetní kontrolní úřad, a to velmi přesně. Nepřevzali jsme v této otázce systém rakouský, nýbrž uherský, kde kontrolu státního dluhu vykonával též státní úřad. Systém ten se u nás zcela osvědčil.

Honorováni akcií z doby předpřevratové.

Bylo požadováno též honorování akcií řetězového mostu v Děčíně, ke kterému se býv. stát zavázal při převzetí mostu v roce 1917 a které po převratu finanční správa odmítla, protože prý

most musí zaplatiti do reparačního fondu. Podle konečné úpravy reparací neplatí prý však československo za převzatý státní majetek ničeho. K tomu sluší upozorniti, že o právní povinnosti Československa, aby honorovalo podobné akcie, nelze mluviti, jelikož je to závazek převzatý býv. Rakouskem za války, tedy dluh válečný, za který československo podle mírových smluv nezodpovídá. Z důvodu equity však nyní, kdy problém placení převzatých statků je rozřešen, uvažuje správa finanční o vhodném způsobu odškodnění tuzemských akcionářů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP