Kapitola 22. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
Úvěr kapitoly, srovnání s rozpočtem 1931. |
Rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu na rok 1932 činí 6, 867. 800 Kč; pro rok předchozí obnášel 6, 119-500 Kč. Rozdíl 748. 300 Kč není zvýšením, neboť předchozího roku 1931 byla úhrada na výdaje z resystemisace preliminována v kapitole ministerstva financí v titulu pokladní správy, a činila pro nejvyšší účetní kontrolní úřad 946. 664 Kč. Rozdíl úvěrů kapitoly v rozpočtu 1931 a 1932 činí tedy téměř o 200. 000 Kč méně než bylo roku 1931 preliminováno na resystemisaci nejvyššího účetního kontrolního úřadu v jiné rozpočtové kapitole, z čehož plyne, že jest rozpočet nejvyššího účetního kontrolního úřadu na rok 1932 nižší (o 198. 361 Kč) než byl rozpočet předchozí; byly totiž provedeny značné škrty na výdajích osobních i věcných z důvodů úsporných v rámci všeobecného snížení rozpočtu. Zpravodaj rozpočtového výboru o oddílu "Kontrola státní správy" konstatoval s uspokojením, že úsporami zůstala aspoň nedotčena položka na cestovné, že byla, byť nepatrně, zvýšena, takže dohlídková činnost nejvyššího účetního kontrolního úřadu zůstane v příštím roce nedotčena, a vyslovil přání, aby úsporné důvody vůbec nevedly k restrikci prostředků kontroly, na niž připadá jen 0 07% výdajů rozpočtových. |
Závěrečný účet státní a jeho projednávání. |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad odevzdal Národnímu shromážděni státní závěrečný účet za rok 1930 dne 19. září 1931, ještě než byla předložena osnova finančního zákona s rozpočtem. Účet byl takto prospěšnou pomůckou při projednávání osnovy rozpočtové, častokráte dovolávanou při srovnávání výsledků roku 1930 s preliminářem na rok 1932. Mimo to předložil nejvyšší účetní kontrolní úřad Národnímu shromáždění již také provozní výsledky podniků státních za I. pololetí 1931, a za totéž období výkazy o výdajových náležitostech na rozpočet spolu s přehledem příjmů rozpočtových. Zároveň nejvyšší účetní kontrolní úřad odevzdal, včetně za měsíc září, přehled o celkovém pokladním obratu u jednotlivých služebních odvětví státní správy, a to jak při hospodaření působivém na rozpočet a mimo rozpočet, tak i nepůsobivém a o stavu pokladních hotovostí. Tyto výkazy rovněž přispěly k posuzování odhadů rozpočtových. Bylo opětováno přání, aby státní závěrečný účet projednával se společně se státním rozpočtem. |
Zkoušení závěrek fondů. |
U nejvyššího účetního kontrolního úřadu působí oddělení pro dozor na hospodaření zemí, fondů i nadací; sestavuje a doplňuje katastr fondů podporovaných státními penězi nebo spravovaných státními orgány. Tato evidenční pomůcka přispívá nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu při systematickém zkoumání závěrek státních fondů. Otázce uveřejňování závěrek fondů nejsou tudíž v cestě překážky rázu kontrolně-technického. |
Kontrolní činnost nejvyššího účetního kontrolního úřadu. |
Během rozpravy byl zdůrazňován význam kontroly nejvyššího účetního kontrolního úřadu pro státní hospodaření; při oceňování pohotovosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu nebylo vysloveno zvláštních přání, podnětů ani návrhů týkajících se vlastní činnosti nejvyššího účetního kontrolního úřadu. Projeveno však, že není překážek ani závad, aby kontrola státních příjmů byla nejvyšším účetním kontrolním úřadem v plném rozsahu prováděna. |
Z věcných výdajů, které činí 1, 158. 000 Kč jest preliminováno 440. 000 Kč na nájemné; dosavadní umístění nejvyššího účetního kontrolního úřadu ve třech nájemních domech ztěžuje úřadování. Jest nutno, aby úřad byl záhy umístěn v jediné budově vlastní, a proto aby úsporné ohledy neoddalovaly zahájení stavby pro nejvyšší účetní kontrolní úřad na Letné, na niž jest v rozpočtu ministerstva veřejných prací pro rok 1932 preliminována úvěrová částka 1 1/2 mil. Kč (kap. 14, tit. 15, § 1). |
Stavba budovy nejvyššího účetního kontrolního úřadu. |
Po tomto projednání vládního návrhu státního rozpočtu pro rok 1932 ve všech jeho skupinách i s přílohami a kapitolách vlastní státní správy i se státními podniky a fondy, jakož i finančního zákona a po závěrečném proslovu, hlavního zpravodaje byl tento rozpočet a finanční zákon rozpočtovým výborem dne 18. listopadu 1931 schválen podle vládního návrhu beze změny a usneseno navrhnouti poslanecké sněmovně, aby tento vládní návrh beze změny schválila.
Zároveň usneseno opraviti ve státním rozpočtu tyto tiskové chyby:
Str. 164, 7. řádek zdola místo "C. zjištění konečného schodku" má býti "C. Zjištění konečného přebytku".
Str. 165, 6. řádek shora místo "III. Ztráty finanční" má býti "III. Zisky finanční".
Pokud pak jde o pozměňovací návrhy a resoluce ke státnímu rozpočtu a finančnímu zákonu pro rok 1932 při jeho projednávání v rozpočtovém výboru podané, byly pozměňovací návrhy všechny zamítnuty a z resolucí byly jedny přijaty, jedny postoupeny příslušným ústředním úřadům a ostatní zamítnuty.
Přijaty byly tyto
resoluce:
1.
Ke kapitole 3.
Vládě se ukládá, aby vydala všechna dosud scházející vládní nařízení k platovým zákonům čís. 103 a 104 z roku 1926.
2.
Ke kapitole 5.
Vládě se ukládá, aby odstranila překážky urychleného projednání návrhu zákona o započítání vojenské služby pro postup, pořadí a pensi v civilní službě státní, veřejné i soukromé.
3.
Ke kapitole 6.
Vláda sa vyzývá, aby zvýšenu pozornosť věnovala zemerobotníctvu na Slovensku a Podkarpatskej Rusi, ktoré následkom tohoročnej katastrofálnej neúrody v mnohých krajoch nemá zabezpečené ani minimum životných potrieb, nech v týchto krajoch je postarané o týchto existenčně poškodených l'udí a ich rodin cestou núdzových prác, kde by sa tieto uskutočniť nedaly, nech je postaráno o nich cestou stravovacích akcií.
4. Ke kapitole 11.
Ministerstvo se vybízí, aby v dohodě s ministerstvem školství a národní osvěty co nejdříve předložilo dávno požadovaný zákon o ochraně přírody.
5.
Ministerstvo zemědělství se vybízí,
aby předložilo vládě návrh systemisace služebních míst pragmatikálních zaměstnanců státních lesů a statků a pojednalo s odborovými organisacemi o novelisaci služebního řádu nepragmatikálních zaměstnanců státních lesů a statků.
Ke kapitole 14.
6.
Vládě se ukládá pečovati při provádění všech investičních a nouzových prací, aby v prvé řadě, pokud nejde o práce zvláštního druhu, byli zaměstnáváni dělníci, kteří by jinak
byli odkázáni na. státní podporu nezaměstnaných, a současné aby byly dodržovány všechny zadávací podmínky.
7. Ke kapitole 16.
Ministerstvo železnic se vybízí, aby v zájmu bezpečnosti vybudovalo podjezd pod dráhu v km 0. 5/6 na trati Brandýs-Čelákovice, aneb jinak tuto křižovatku u nádraží v Brandýse n. L. zabezpečilo a rovněž zabezpečilo křižovatku dráhy u Sokolovny, kde v poslední době došlo k celé sérii neštěstí a úrazů.
8.
Ministerstvo železnic se vyzývá, aby za účelem docílení jednotnosti v tarifní politice našeho státu provedlo urychleně propočítání tarifů všech místních drah.
9.
Ke kapitole 17.
Vládě se ukládá:
1. aby ministerstva sociální péče, veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy, spravedlnosti, pro zásobování lidu, školství a národní osvěty a financí dohodla se s ústřední sociální pojišťovnou, jakož i se zemskými výbory na pracovním plánu sociální zdravotní péče o mládež pro nejbližší léta, jenž bude podkladem a směrnicí pro zpracování rozpočtu: státu, zemí, okresů a obcí;
2. aby v dohodě s týmiž činiteli a v dohodě s dobrovolnými organisacemi připravila návrhy a učinila opatření k usměrnění činnosti, jež by umožňovala zařízeními a prostředky po ruce jsoucími obstarati účelně co největší úsek sociální zdravotní péče;
3. aby o výsledcích této své činnosti předkládala zprávy Národnímu shromáždění.
10.
Vláda se vyzývá, aby vydala vládní nařízení k § 68 zákona čís. 89/1920 a k § 114 zákona čís. 26/1929 o zhodnocení prémiových reserv převedených na státní pokladnu při přestupu soukromých zaměstnanců do státní nebo veřejné služby.
11.
Ke kapitole 21.
Ministerstvo financí se vybízí, aby v době nejkratší vydalo služební předpis pro pohraniční finanční stráž.